Tein EU-alueella toimivasta luontaistuotekaupasta tilauksen netin kautta. Myöhemmin samana päivänä selvisi, että yksi tilaamistani tuotteista onkin luokiteltu Suomessa reseptilääkkeeksi. Yritin heti perua tilauksen, mutta kaupasta ilmoitettiin, ettei se ollut enää mahdollista vaan paketti oli jo lähtenyt matkaan.
Nyt siis tilanne on se, että minulle on tulossa postitse puolen vuoden annos reseptilääkettä, joka on EU:ssa sijaitsevassa lähtömaassa reseptivapaa valmiste.
Rikoslain kohta lääkerikoksesta alkaa sanoilla "Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta..." Onko tässä kyse törkeästä huolimattomuudesta? Jos ei, olenko syyllistynyt johonkin muuhun rikokseen? Millaisia seurauksia on odotettavissa, jos paketti jää tullin hampaisiin?
Lääkkeiden tilaaminen ulkomailta
15
4164
Vastaukset
- 17+1
Sieltähän ne tullin sivuilta löytyy seuraamukset, jos viitsii etsiä. Liekö tapahtunut yhtään kehitystä, edellisen kerran kun kävin, niin aika sekava kokonaisuus, voisivat tehdä sille jotakin, esimerkiksi vaikka semmoinen kuluttajalaskuri, jolla voisi katsoa, mitä maksuja paketille tulee ja mitä tarkastuksia tehdään ennenkuin se on kotiovella.
- A. Nonyymi
Joo siis sen verran tiedän, että jos paketti jää tulliin, saan lailliset luontaistuotteet itselleni, lääkkeet otetaan pois ja asia menee luultavasti poliisille. Mutta mitä sitten tapahtuu? Kyse oli puhtaasta vahingosta, koska luulin tilaavani pelkkiä luontaistuotteita ja yritin peruuttaa tilaukseni heti kun sain tietää erehdyksestäni. Oliko siinä silti kyse _törkeästä_ huolimattomuudesta, jota lääkerikos edellyttää, vai jostain muusta? Onko odotettavissa paljon sakkoja?
- 17+1
Niin, koeta sitten lukea tästä
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/019_yksityish.pdf - A. Nonyymi
17+1 kirjoitti:
Niin, koeta sitten lukea tästä
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/019_yksityish.pdfMitä sieltä pitäisi huomata? Haku ei löytänyt sieltä mitään mainintaa lääkerikoksesta, huolimattomuudesta tai sakoista, joten tuskin sietä saa vastausta kysymyksiini.
- 7+9=?
A. Nonyymi kirjoitti:
Mitä sieltä pitäisi huomata? Haku ei löytänyt sieltä mitään mainintaa lääkerikoksesta, huolimattomuudesta tai sakoista, joten tuskin sietä saa vastausta kysymyksiini.
Helpostihan tuo lääkerikos löytyy, kunhan vain osaa.
5 § (24.5.2002/400)
Lääkerikos
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta...
mutta, eikö ainakin EU-maista voi tilata postitse omaan käyttöön laillisesti hankittuja
resepti- ja itsehoitolääkevalmisteita korkeintaan kolmen kuukauden käyttöä vastaavan määrän ??
Tullilla on oma rikostutkintansa, joten tullirikokset se tutkii itse, eikä poliisi. - 17+1
A. Nonyymi kirjoitti:
Mitä sieltä pitäisi huomata? Haku ei löytänyt sieltä mitään mainintaa lääkerikoksesta, huolimattomuudesta tai sakoista, joten tuskin sietä saa vastausta kysymyksiini.
Jos haluat sen rikokseksi asti, ei tarvitse tehdä muuta kuin odotella, tullipoliisi kertoo loput aikanaan. Ohje oli linkitetty sitä toista vaihtoehtoa varten.
- A. Nonyymi
7+9=? kirjoitti:
Helpostihan tuo lääkerikos löytyy, kunhan vain osaa.
5 § (24.5.2002/400)
Lääkerikos
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta...
mutta, eikö ainakin EU-maista voi tilata postitse omaan käyttöön laillisesti hankittuja
resepti- ja itsehoitolääkevalmisteita korkeintaan kolmen kuukauden käyttöä vastaavan määrän ??
Tullilla on oma rikostutkintansa, joten tullirikokset se tutkii itse, eikä poliisi.Lääkerikos löytyy tietysti rikoslaista ja muualtakin, mutta ei siitä linkistä jonka äsken sain. Sitähän kysyinkin jo aiemmin, olenko syyllistynyt sellaiseen _törkeään_ huolimattomuuteen, josta lääkerikoksessa on kyse, vai onko kyse tavallisesta huolimattomuudesta?
- A. Nonyymi
17+1 kirjoitti:
Jos haluat sen rikokseksi asti, ei tarvitse tehdä muuta kuin odotella, tullipoliisi kertoo loput aikanaan. Ohje oli linkitetty sitä toista vaihtoehtoa varten.
Mistä toisesta vaihtoehdosta puhut? En ala lukemaan mitään 13 sivun tekstiä, kun suurin osa siitä ei kuitenkaan liity asiaan.
- 17+1
A. Nonyymi kirjoitti:
Mistä toisesta vaihtoehdosta puhut? En ala lukemaan mitään 13 sivun tekstiä, kun suurin osa siitä ei kuitenkaan liity asiaan.
Ole toki lukematta, en minä pakota mihinkään.
Muuten mitä sinä olisit valmis tekemään, jotta saisit sen tarvitsemasi tiedon tähän? Reilu vaihtokauppa siis ja maksu oravannahoissa.
- A. Nonyymi
Tilanne ratkesi onnellisesti. Juttelin puhelimessa yhden kaverini tunteman lääkärin kanssa, joka lupasi kirjoittaa maanantaiksi reseptin. En siis riko lakia, koska lääke on nyt laillisesti hankittu, kunhan resepti on minulla silloin kun saan lääkkeen.
Olisi silti mielenkiintoista tietää, mitä siitä olisi seurannut, jos tässä ei olisi käynyt näin hyvin.- heiluta häntää
Minustakin olisi kiva saada kaikenlaista, mutta en silti ala kerjäämään.
- loudspeaker
Mistäköhän poliisi olisi saanut tietoonsa että sinulle oli tulossa reseptilääkkeitä? Tuskin se olisivat ainakaan tuoksuneet millekään huumeelle, jolloin tullikoira olisi haistanut ne. Eri asia jos lähettäjäfirma oli jo paikallisen poliisin valvonnassa.
- Tullilla on keinonsa
Huumekoirien lisäksi tullilla on käytössään mm. läpivalaisulaitteet, joiden avulla valikoidaan enemmän tai vähemmän epäilyttäviä lähetyksiä tarkastettaviksi. Joskus joistain maista tuleva posti on erityistarkkailussa, ja silloin niistä tulevat lähetykset tarkastetaan erityisen herkästi.
- ma222.8
voinko tilata subutexiä tai suboxoneja netin kautta? Ja jos niin mistä? ja onko kellään tietoa hinnoista ja myyjään luottamisesta?
Terv halvemmalla tarttis saada ittensä terveeks!!! - Mielenkiinnostavaan
Miten tuossa sitten kävi? Tuliko tilauksesi?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1007806- 1075597
- 2754861
- 494813
- 753584
- 502828
- 602541
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412274