Passatin DSG ei kestä

DSG vältä!

Teknikens Värld -lehden uutisen mukaan ruotsin Volkswagen on lähettänyt kirjeen Tukholman taksikuljettajille, että kaasu-Passatin myynti taksikäyttöön lopetetaan vuodenvaihteessa. Kyse on nimenomaan dsg-laatikolla varustetuista Passateista. Tilalle tarjotaan kaasukäyttöistä Touran Ecofuel -mallia dsg-laatikolla.

Syynä Passatin myynnin lopettamiseen on jutun mukaan dsg-laatikon heikko kestävyys. Se ei nimenomaan kestä käyttöä. VW Touranin dsg-laatikko on erilainen kuin Passatin ja sen pitäisi kestää paremmin käyttöä kuin Passatin.

Päätöksen taustalla lienee se tosiasia, että Volkswagen on joutunut vaihtamaan 1-3 kertaa dsg-laatikon niissä kaasu-Passateissa, jotka ovat olleet taksikäytössä. Kustannukset ovat olleet niin isot Volkswagenille, että näitä autoja ei kannata enää myydä. Vaihdelaatikkoa ei voida myöskään vaihtaa toiseen, kertoo Teknikens Värld.

Ruotsin Volkswagenin tiedottaja kertoo, että ongelma koskee nimenomaan taksikäytössä olevia autoja. Sama ongelma ei ole tullut vielä esiin yksityiskäytössä olevissa autoissa, mutta esiintynee niissä myöhemmin aivan varmasti.

33

6114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkkailija 6

      No olipas yllätys ettei paskatti kestä. On ne niin hirveitä vehkeitä, jotta kaikki sais vetää markkinoilta. Maahantuoja myy vaan edelleen testaamattomia mutterikasoja hyväuskoisille Suomalaisille. Surullista.

    • sitkee myytti

      se on muuten kumma juttu että juuri volkkarin ja audin viat,joita tuntuu olevan aika paljon-ei edes luokitella vioiksi.Kyseisillä automerkeillä on silti kestävän auton maine.hyvä esimerkki on tää dsg-laatikko.Jotain toista automerkkiä ois haukuttu kymmeniä vuosia tommosesta.

    • kallista lystiä

      Kovasti on yritetty selitellä että
      "Sama ongelma ei ole tullut vielä esiin yksityiskäytössä olevissa autoissa"
      mutta kyllähän noita dsg laatikkoja, niin 6 kuin 7 vaihteisia on nettikeskustelujen perusteella mennyt liuta. Ja jos taksissa, eli kaupunkiajossa ei kestä 200tkm, niin eiköhän sama ongelma ole yksityisillä. Yksityiset eivät vain aja niin nopeasti tuota matkaa täyteen. 200tkm ei kuitenkaan ole vielä romuttamoikä autolle, joten voi vähän kirpaista yksityistä kun tuo 5400 euron laatikko tulee itselle korjattavaksi.

      Mukava ja taloudellinen laatikkohan tuo muuten on.

      • 2.0 TDI DSG

        Minulla on -09 mallinen 2.0 TDI DSG joka oli ensimmäiset 150 tkm taksina pääkaupunkiseudulla. Nyt mittarissa 245 tkm ja hyvin on toiminut. Vaikka ikään ei saa autojaan kehua ettei tulisi vikaa. Saako huollosta selville onko laatikko joskus vaihdettu?


      • jsoun
        2.0 TDI DSG kirjoitti:

        Minulla on -09 mallinen 2.0 TDI DSG joka oli ensimmäiset 150 tkm taksina pääkaupunkiseudulla. Nyt mittarissa 245 tkm ja hyvin on toiminut. Vaikka ikään ei saa autojaan kehua ettei tulisi vikaa. Saako huollosta selville onko laatikko joskus vaihdettu?

        2.0 TDI:ssä on 6-vaihteinen märkäkytkiminen DSG-laatikko. Tämä uutisissa mainittu kaasu-Passatin laatikko on 7-vaihteinen kuivakytkiminen. Noita 7-vaihteisia menee kuin sieniä sateella, eri toten sen kytkinpakkoja. Itselläkin vaihdettiin 75tkm kytkinpaketti, mutta ei tullut kuntoon ennen kuin koko laatikon vaihdolla. Ilmeisesti se hajottaa jotain muutakin tuolta sitten jos joutuu ajamaan nykivällä lootallla.


      • normal automatic
        jsoun kirjoitti:

        2.0 TDI:ssä on 6-vaihteinen märkäkytkiminen DSG-laatikko. Tämä uutisissa mainittu kaasu-Passatin laatikko on 7-vaihteinen kuivakytkiminen. Noita 7-vaihteisia menee kuin sieniä sateella, eri toten sen kytkinpakkoja. Itselläkin vaihdettiin 75tkm kytkinpaketti, mutta ei tullut kuntoon ennen kuin koko laatikon vaihdolla. Ilmeisesti se hajottaa jotain muutakin tuolta sitten jos joutuu ajamaan nykivällä lootallla.

        Miten tuo 7-v. laatikko kestää vaunun vetoa, kun pelkällä henkilökuormalla tuntuu jo olevan isoja ongelmia. Sain tuntumaa helsingissä olevasta Passat DSG-taksista ja vaihdot olivat hel-------lisiä rytkäyksiä. Kaverin uusi Ocu-dsg kuitenkin vaihtaa kuin sukkasillaan, joten onko niin että DSG ei ole pitkäikäiseksi iloksi tarkoitettu.


      • Kuiva vai Märkä
        normal automatic kirjoitti:

        Miten tuo 7-v. laatikko kestää vaunun vetoa, kun pelkällä henkilökuormalla tuntuu jo olevan isoja ongelmia. Sain tuntumaa helsingissä olevasta Passat DSG-taksista ja vaihdot olivat hel-------lisiä rytkäyksiä. Kaverin uusi Ocu-dsg kuitenkin vaihtaa kuin sukkasillaan, joten onko niin että DSG ei ole pitkäikäiseksi iloksi tarkoitettu.

        Olikos Ocussa 2.0 Diesel eli märkäkytkimellä oleva DSG?
        Kuiva laatikko temppuilee ja Märkään joutuu teettämään kalliit määräaikaishuollot.


      • normal a.
        Kuiva vai Märkä kirjoitti:

        Olikos Ocussa 2.0 Diesel eli märkäkytkimellä oleva DSG?
        Kuiva laatikko temppuilee ja Märkään joutuu teettämään kalliit määräaikaishuollot.

        Se ocu on 1,6 TDI ja kojetaulun näytön mukaan 7-v. ja aika näyttää miten pelittää tulevina vuosina. Ainakin lappaa vaihteita mukavan kepeästi edestakaisin.


      • Golf TDI DSG
        normal automatic kirjoitti:

        Miten tuo 7-v. laatikko kestää vaunun vetoa, kun pelkällä henkilökuormalla tuntuu jo olevan isoja ongelmia. Sain tuntumaa helsingissä olevasta Passat DSG-taksista ja vaihdot olivat hel-------lisiä rytkäyksiä. Kaverin uusi Ocu-dsg kuitenkin vaihtaa kuin sukkasillaan, joten onko niin että DSG ei ole pitkäikäiseksi iloksi tarkoitettu.

        Kyllä se varmasti vaunun vetoa kestää, mutta kestääkö vaunun siirtelyä leirialueella. Jo pienemmäkin peräkärryn siirtely saa kytkimen haisemaan. Minä en ainakaan vetäisi yli tonnin painoista vaunua DSG-vaihteistolla, enkä myöskään Toyotan multidrivella (remmiveto).
        Vaunun vedossa tarvitaan joko mekaaninen vaihteisto tai hydraulimuuntimella oleva automaatti


    • Propagandalisäys?!

      "Ruotsin Volkswagenin tiedottaja kertoo, että ongelma koskee nimenomaan taksikäytössä olevia autoja. Sama ongelma ei ole tullut vielä esiin yksityiskäytössä olevissa autoissa, mutta esiintynee niissä myöhemmin aivan varmasti."

      Tuo jälkimmäinen lause on kirjoittajan omaa tuotantoa. Siis Ruotsin VW:n tiedottaja ei ole sanonut, että "esiintynee niissä myöhemmin aivan varmasti"!!

    • tottahan se

      Mistäpä se tiedottaja tietäisi esiintyykö se, mutta aivan varmasti se jonkun yksityisen autossa tulee esiintymään.

    • Onneksi ostin

      Avensiksen multidrive laatikolla. Eipähän ole mitään
      tietoa mistään nykimisestä.

    • postipaavali

      Kuikas posti-ajossa Suomessa DSG-vaihteisto? Jotain huhuja olen kuullut.

      • mehumaija pelittää

        Jos katselee tuota Easy-km-liikkeen listoja, missä myydään pois vanhat postiautot, niin kyllä VW-automaattilaatikot on laitettu poistoon jo 200 tkm:n tietämillä.
        Postilla oli myös niitä Rellu Kangoo malleja, mutta niiden kestävyydestä ei ole ainakaan mulla tarkempaa tietoa. Ohjaukset oli oikealla noissa kaikissa.


    • jopp

      myy sun paskatti nii ei vituta enää!

    • jännä juttu

      Mitenkähän se auto tietää olevansa taksi eikä yksityisauto? Miten ajokin muuttuu kun taksimerkki otetaan katolta pois? No.vähemmän rasittavia kylmäkäynnistyksiä, ainoastaan Volkkarilla ilmeisesti huono juttu. Artikkelissa vihjattiin, että vaihteisto jouduttu noihin takseihin vaihtamaan jopa 3-4 kertaa, ei ***kele .Paska mikä paska. Ei muka vaikuta kyseisen automallin käytettyjen hintoihin, just joo.

      • VW Golf dsg

        Yksityskäytössä on paljon vähemmän kaupunkiajoa, joten myös vahtamista tarvitaan paljon vähemmän. Kylmäkäynnistyksiä taksissa on taas paljon vähemmän, joten moottori kestää paremmin.


    • 70.000 km/vuosi

      En jaksa lukea koko ketjua mutta:

      Mulla on ollu DSG viimeiset 9 vuotta, eikä ole ollut mitääm, siis EI MITÄÄN ongelmia

      • hyväjossullakestää:)

        Onhan joillain onnellisia ruostumattomia A/C/E/M-Mersuja, yli 100.000 km kestäviä Fiateja, Volvoja joissa etupään akseliston ja pyöränripustuksen osat eivät kulahda 50.000 km välein, BMW:tä joiden diesel-moottori kestää yli 100.000 km, Volkkarin Passatteja joiden sähköongelmat eivät räjähdä käsiin 100.000 km:n jälkeen ja Subaruita joiden vaihteisto ja voimansiirto ei ala oireilla 100.000 km tuntumassa.


    • VW Passanat

      Kyllä niitä ongelmia on ollut jo yksityiskäytössäkin!!!

      Kaljupäisillä hemmoilla, jotka eivät osaa ajaa niillä. Naisilla sen sijaan kestävät moitteettomasti, ainakin toistaiseksi =)

      • Tietoa peliin

      • Tietoa peliin
        Tietoa peliin kirjoitti:

        Tämä on tyypillistä keskustelua näillä palstoilla. suu vaahdossa väitetään asiaa puolesta tai vastaan. Kukaan ei viitsi edes hakea alkuperäistä juttua.
        http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/

        Sekä Passatissa että Touranissa on 7-vaihteinen DSG, mutta ilmeisesti erilainen.

        Kannattaa lukea viimeisin TM (1/2013) sivut 107-108 ennen kuin tulee tänne kirjoiteelemaan scheisseä.


      • vagnikens värld
        Tietoa peliin kirjoitti:

        Kannattaa lukea viimeisin TM (1/2013) sivut 107-108 ennen kuin tulee tänne kirjoiteelemaan scheisseä.

        Mitä siellä luki ? Kyllä ne ihmiset ainakin vagarenassa valittelee DSG-laatikoiden arveluttavaa kestävyyttä. Eihän se varmaan prosentuaalisesti ole paljoa, mutta kun autoja on myyty kuin siimaa, niin ongelmien lukumääräkin voi olla melkoinen.
        Samaisesta Tekniikens världin arftikkelista pääsi toiseen samanlaiseet ongelmaan: Caddyjen DSG-vaihteisto heittää vapaalle tai ei kytke vaihdetta. Tämä koskee vain 2009 mallia, joista on myyty Ruotsissa n. 500 kpl ja remonttiin on tullut 5 tapausta eli vain 1 %, mutta jos arpa napsahtaa kohdalle, niin tuskin on asiakkaan suu maireassa hymyssä. Sen sijaan on V-käyrä taatusti tapissa !


      • Yutran
        vagnikens värld kirjoitti:

        Mitä siellä luki ? Kyllä ne ihmiset ainakin vagarenassa valittelee DSG-laatikoiden arveluttavaa kestävyyttä. Eihän se varmaan prosentuaalisesti ole paljoa, mutta kun autoja on myyty kuin siimaa, niin ongelmien lukumääräkin voi olla melkoinen.
        Samaisesta Tekniikens världin arftikkelista pääsi toiseen samanlaiseet ongelmaan: Caddyjen DSG-vaihteisto heittää vapaalle tai ei kytke vaihdetta. Tämä koskee vain 2009 mallia, joista on myyty Ruotsissa n. 500 kpl ja remonttiin on tullut 5 tapausta eli vain 1 %, mutta jos arpa napsahtaa kohdalle, niin tuskin on asiakkaan suu maireassa hymyssä. Sen sijaan on V-käyrä taatusti tapissa !

        Siellä sanottiin, että DSG-loota käyttäytyi "oudosti" rajuissa kiihdytyksissä. Lisäksi omituisuutta vaihdon viiveellisyydessä.

        Ja nuo rajut kiihdytyksethän on juuri se asia, joka kaljupäisille hemmoille ominaista toimintaa =) Ja sitten ihmetellään, kun aski ei kestä =)


      • caravan gt
        Yutran kirjoitti:

        Siellä sanottiin, että DSG-loota käyttäytyi "oudosti" rajuissa kiihdytyksissä. Lisäksi omituisuutta vaihdon viiveellisyydessä.

        Ja nuo rajut kiihdytyksethän on juuri se asia, joka kaljupäisille hemmoille ominaista toimintaa =) Ja sitten ihmetellään, kun aski ei kestä =)

        Mikähän siinä on että Aisin kestää reipasta polkemista ja vaunun vetoa ?


    • dsg rekkula

      DSG saattaa kestää hyvinkin normaali ajossa, mutta älä hyvä ihminen hanki tällaista autoa jos joudut vähänkään vetämään peräkärrya tai jotain muuta.

      • cvt diesel

        Nouseeko vene rampilta vai vetääkö se passatin ja trailerin sukellusveneeksi ?


    • Ihan vaan tiedoksi

      No eipä toi DSG kestäny Golffissakaan kuin 20 tkm,on meinaan omakohtasta kokemusta.

    • ....

      Täällä taas suu vaahdossa sauhutaan vaikka ei edes ymmärretä Ruotsia.

      Minäpä käännän tähän mitä tekstissä oikeasti lukee:

      Vid årsskiftet upphör Volkswagen att sälja den gasdrivna Passat Ecofuel som taxi. I stället erbjuder man gasdrivna Touran Ecofuel med DSG-låda som taxilösning.

      Vuodenvaihteessa Volkswagen lopettaa kaasukäyttöisen Passat Ecofuel-mallin myymisen taksikäyttöön. Tilalle tarjotaan taksiratkaisuksi soveltuvaa kaasukäyttöistä DSG-laatikolla varustettua Touran Ecofuel-mallia.

      Touranissa niinkuin kaikissa muissakin volkkareissa DSG6 tai 7 on täysin sama aski.

      • jag förstår alla

        Eli siis sama 7-v. aski, mikä ei Passatissa kestänyt taksikäyttöä.
        Oliko siinä ecofuel koneessa enemmän potkua kuin tavallisessa bensakoneessa eli yli kuitenkin sen 240 Nm, minä lienee jokin käytännön yläraja. Se 6-vaihteinen on ainakin valmistajan sivuilla kaikissa malleissa, missä on 280 Nn tai enemmän.
        Eikös kuitenkin ollut laatikoissa se ero, että toinen on kuivakytkin ja toinen märkä.
        Ei kai ruotsin taksitkaan ole niin tyhmiä, että ottaisivat yhden pommin sijaan toisen pommin vaan vaihtavat kokonaan automerkkiä. Jos vaikka mersun kaksoiskytkin pelittääkin vuosikausia ilman ongelmia.


    • anne jooron

      Kyllä mersu onkin taksikäytössä omiaan ja erittäin pitkäikäinen.

    • seat cvt

      Mitenkäs tämä multitronic kestää kaupunkiajoa tai vaunun vetoa ?

    • mtn2

      No, toistasataatuhatta on ny taulussa ja dsg on kestänyt ongelmitta 2.0 TDI:ssä.

      Haudon tässä 3,2-litrasen bensaversuonkin ostoa. Onko sen laatikko pulmallinen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe