RAIVOSTUTTAVAA!!!

Tinyminy

Nyt on kuulkaas nuoret äidit ja iskät sellanen juttu että. Minua harmittaa aivan suunnattomasti, suorastaan raivostuttaa se että kaiken maailman kukkahattutädit ja muutkin kireäpipoiset tulee tänne huutelemaan että ollaan vastuuttomia ja muuta samanlaista paskaa!! Tämä palstahan on suunnattu nuorille äideillä ja iseille. Että mitähän vattua nää "mummelit" täällä tekee?? Voisiko tänne kenties saada suodattimen että pitää rekkaroituu ja vain alle 20-vuotiaat pääsee seuraamaan täällä olevia juttuja. Miten joku 35-vuotias aikuinen nainen kokee olevansa teiniäiti kun tulee tänne palstalle huutelee?? :D Rasittavaa kun ei aikuiset ihmiset osaa lukea että teiniäidit ja -isät.

32

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????????????????????

      Eikö tuossa lue, että "Keskustele teinivanhemmuuden iloista ja suruista."?

    • omavastuu myös

      muistakaa sitten teiniäidit, että kun lähdette alaikäisinä lapsia tekemään, hoitakaa heidät myös itse ja hoitakaa oma taloutenne ja ruokanne pöytään ITSE.

      siinä vaiheessa jos on "valmis" hankkiutumaan raskaaksi, on valmis muuttamaan pois kotoa omaan kotiinsa jossa kasvattaa ja ruokkia se äpärä ja itsensä.

      ei ole vanhempien velvollisuus enää siinä vaiheessa alkaa ruokkimaan, kasvattamaan ja hoitamaan lapsenlastaan. se on sen äidin tehtävä ottaa vastuunsa lapsestaan kuin myös isänkin.

      muistakaa myös oma vastuunne vanhempana kun täällä uhoatte elävänne tukirahoilla/"mamman padalla"..teiniäidit.

      • Tinyminy

        :D Ei voi sanoo ku voi voi. Mä oon ottanut vastuun, isä ei kun muutti pois luotamme, vaikka raskaus suunniteltu. Sinne meni eikä oo sen koommin näkyny. Siitä syystä en pysty taloudellisesti hoitamaan "äpärääni" (kauhean ruma sana jota en ole eläissäni käyttänyt hyi"). Ja kyllä, ekaan kommenttiin sen verran että otsikkona vasemmalle "teiniäidit ja -isät. Palsta on meille/heille tarkoitettu, jotta voimme keskustella täällä omassa rauhassa kaikesta lapsen kanssa elämiseen liittyen.


      • iouhiuhiouhoi
        Tinyminy kirjoitti:

        :D Ei voi sanoo ku voi voi. Mä oon ottanut vastuun, isä ei kun muutti pois luotamme, vaikka raskaus suunniteltu. Sinne meni eikä oo sen koommin näkyny. Siitä syystä en pysty taloudellisesti hoitamaan "äpärääni" (kauhean ruma sana jota en ole eläissäni käyttänyt hyi"). Ja kyllä, ekaan kommenttiin sen verran että otsikkona vasemmalle "teiniäidit ja -isät. Palsta on meille/heille tarkoitettu, jotta voimme keskustella täällä omassa rauhassa kaikesta lapsen kanssa elämiseen liittyen.

        Äpärä= Avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi


      • Tinyminy
        iouhiuhiouhoi kirjoitti:

        Äpärä= Avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi

        Juu kyllä mä tiedostan mitä se tarkottaa, mutta haukkuma sanahan tuo on. Ja särähtää ainakin omaan korvaani tosi pahasti.


      • ????????????????????
        Tinyminy kirjoitti:

        :D Ei voi sanoo ku voi voi. Mä oon ottanut vastuun, isä ei kun muutti pois luotamme, vaikka raskaus suunniteltu. Sinne meni eikä oo sen koommin näkyny. Siitä syystä en pysty taloudellisesti hoitamaan "äpärääni" (kauhean ruma sana jota en ole eläissäni käyttänyt hyi"). Ja kyllä, ekaan kommenttiin sen verran että otsikkona vasemmalle "teiniäidit ja -isät. Palsta on meille/heille tarkoitettu, jotta voimme keskustella täällä omassa rauhassa kaikesta lapsen kanssa elämiseen liittyen.

        Minun mielestäni aihepiiri on rajattu, keskustelijoita EI OLE.
        "Keskustele teinivanhemmuuden iloista ja suruista."


      • niin5
        Tinyminy kirjoitti:

        :D Ei voi sanoo ku voi voi. Mä oon ottanut vastuun, isä ei kun muutti pois luotamme, vaikka raskaus suunniteltu. Sinne meni eikä oo sen koommin näkyny. Siitä syystä en pysty taloudellisesti hoitamaan "äpärääni" (kauhean ruma sana jota en ole eläissäni käyttänyt hyi"). Ja kyllä, ekaan kommenttiin sen verran että otsikkona vasemmalle "teiniäidit ja -isät. Palsta on meille/heille tarkoitettu, jotta voimme keskustella täällä omassa rauhassa kaikesta lapsen kanssa elämiseen liittyen.

        eli toisin sanoen loisit exäsi rahoilla, jos et pystynyt taloudellisesti äpärääsi hoitamaan.


      • Tinyminy
        niin5 kirjoitti:

        eli toisin sanoen loisit exäsi rahoilla, jos et pystynyt taloudellisesti äpärääsi hoitamaan.

        Exä ei kuule ole maksanu tähän suuntaan euroakaan. Ei ole eron jälkeen sitä juippia näkynyt, eikä tarvitsekkaan. Tarkoitin kommentilla sitä että minulla ei ole mahdollisuutta kuin tukeutua tukiin, jotka minulle on suotu. Minulle soitti itse sosiaalityöntekijä ja sanoi että varataan minulle aika jotta voimme keskustella avuista mitä voin saada. Minuun suhtauduttiin siellä erittäin hyvin, ehkä siksi että tiesivät taustani tarkalleen. Yksinhuoltajana on mahdotonta lähteä opiskelemaan tai töihin heti, ellei sitten halua alle vuoden ikäistä passittaa päiväkotiin, mitä minä en aio tehdä syystä jos toisesta.


      • Olet vain LAISKA
        Tinyminy kirjoitti:

        Exä ei kuule ole maksanu tähän suuntaan euroakaan. Ei ole eron jälkeen sitä juippia näkynyt, eikä tarvitsekkaan. Tarkoitin kommentilla sitä että minulla ei ole mahdollisuutta kuin tukeutua tukiin, jotka minulle on suotu. Minulle soitti itse sosiaalityöntekijä ja sanoi että varataan minulle aika jotta voimme keskustella avuista mitä voin saada. Minuun suhtauduttiin siellä erittäin hyvin, ehkä siksi että tiesivät taustani tarkalleen. Yksinhuoltajana on mahdotonta lähteä opiskelemaan tai töihin heti, ellei sitten halua alle vuoden ikäistä passittaa päiväkotiin, mitä minä en aio tehdä syystä jos toisesta.

        Olet "oleskeluyhteiskunnan" kasvatti. Ei sinun tarvitse alle vuoden ikäistä viedä päiväkotiin, voit viedä hänet perhepäivähoitoon ja hankkia elantosi lapsellesi ihan omin pikku kätösin. Niin muutkin vastuuliset, itsenäiset ihmiset tekevät.


    • Näin

      Mikä siinä oikeasti on, että jokainen joka tulee tälle palstalle aukomaan päätään ei voi vastata niinkään yksinkertaiseen kysymykseen kuin: Millä lailla se teidän elämää liikuttaa saako joku lapsen vai eikö?

      Haluaisin yhdenkin vastaavan kyseiseen kysymykseen rehellisesti ja omakohtaisesti. Vastaus "elämme yhteiskunnassa, kaikkien asiat liikuttavat minuakin" ei ole oikea vastaus, vaan yksinkertaisesti kiertoilmaisu sille ettei osaa perustella väitettään. Vai onko totta että jokaisen ihmisen valinnat ovat jollain lailla sidoksissa toisten ihmisten elämään? Joku ostaa punaisen takin ja menee kauppaan se päällään, joku henkilö x näkee kyseisen takin ja hänen maailmansa romahtaa... Aivan varmasti..

      Ja jos joku ottaa vaikkapa asuntolainan, on hän siinä vaiheessa köyhä ja tyhmä, koska joutuu maksamaan siitä vuosikausia korkojen kera. Kun sitten taas jos asuu vuokralla, on hänkin köyhä ja tyhmä, koska ei uskalla riskeerata elämäänsä ja ottaa asuntolainaa tai hommata omistusasuntoa... Joku opiskelee vuosikausia ja kun pääsee töihin hänestä tulee työnarkomaani joka ei muuta ajattelekkaan kuin työtä, tässäkin tapauksessa ihminen elää väärin. Ja jos joku ei opiskele tai ole töissä hänkin elää väärin, koska joku pahoittaa mielensä siitä että näkee toisen kiertävän kirppiksellä etsiessä halvempia vaatteita ja olevan silti onnellinen..

      Suomessa se näemmä on aivan sama miten sitä elää, kun jotakuta se kuitenkin alkaa vituttaa... Mitä väliä sillä on miten joku toinen ihminen elää jos hän on elämäänsä tyytyväinen? Miksi kaikkia pitäisi miellyttää? Ja jos joku epäonnistuu jossain tietyssä asiassa, samankaltaiset ihmiset lyödään sitten samaan laatikkoon ja oletetaan että kaikki ovat sellaisia kuin tämä yksi? Sama käytäntö pätee esimerkiksi rasismissa, paitsi että rasismi sellaisenaan on paheksuttavaa, mutta jos kyse onkin muusta kuin rodusta, siitä syrjinnästä ja haukkumisesta viisveisataan..

      Että ei tässä muuta kuin eläkää miten elätte, mutta muistakaa, jotakuta se silti ärsyttää :)

      • KYLLÄLIIKUTTAAVITTU!

        Kyllä se liikuttaa! Meidän verorahoilla ne lapset elätetään! Meidän lapsia tulevat huonosti hoidetut ja kasvatetut teinimammojen lapset päiväkoteihin ja kouluihin kiusaamaan ja häiriköimään ja viemään opettajien resurssit! Sitten muuttavat seinänaapuriin huutamaan ja riitelemään, että menee kotirauha!


      • Tinyminy
        KYLLÄLIIKUTTAAVITTU! kirjoitti:

        Kyllä se liikuttaa! Meidän verorahoilla ne lapset elätetään! Meidän lapsia tulevat huonosti hoidetut ja kasvatetut teinimammojen lapset päiväkoteihin ja kouluihin kiusaamaan ja häiriköimään ja viemään opettajien resurssit! Sitten muuttavat seinänaapuriin huutamaan ja riitelemään, että menee kotirauha!

        Teidän verorahoilla ja blaa blaa. Olet siis täysin varma että ne on just sun rahoja jotka jaetaan kaikille yksinhuoltajille? HEhhe :D Ensiks, niitä on iha aikuisiakin jotka on jäänyt yksinhuoltajiksi, eikä ole saaneet töitä tai muuten elämää kasaan eron jälkeen joten millä he elävät? No niillä helvetin tuilla. En minäkään tiennyt jääväni yksin nuoresta iästäni huolimatta. Tilanne on kuitenkin se mikä on, enkä valita. Kyllä nuo tuet kaadettaisiin jos koettaisiin että niihin menee aivan liikaa rahaa. Sen sijaan eduskunnan juhlat on ok veronmaksajien rahoilla, samalla kun intissä olevat nuoret miehet kitkuttelee vanhoilla varusteilla. Että sillee. Ja mitä tulee myöskin noihi huonosti hoidettuihin ja kasvatettuihin teinimammojen lapsiin, ni en usko että kaikki tekee niin. Tai no, tiedän ettei tee. Ikävää että sinulla on noin harmaa katse meitä kohtaan


    • mummo 42

      sinä teiniltä todella fiksua tekstiä! siis suomi 24 on yleinen keskustelufoorumi! on sitten tämä palsta tai ei! kannattais kasvaa aikuiseksi jo sinunkin kun kerta lapsikin on hoidettavana!

    • HAHHAHAHH

      Teiniäidit ja isät palstahan houkuttelee just tommosia kaiken mollaajia, ei teiniäidillä voi mennä hyvin kun ei meilläkään mene.

      ONNEKS meillä TEINIÄIDEILLÄ on FACEBOOKISSA ihania ryhmiä, joista saa vertaistukea kanssasisarilta! Eikä morkkaajilta ja ihmisiltä-joiden-elämässä-on-kaikki-aivan-täydellistä.

    • tulipa mieleen

      No koulukiusaajathan kasvavat isoksi.. Ja siirtyvät suomi24 kiusaamaan, että tuntisivat olonsa edes joskus hyväksi. Sitä sanotaan sadismiksi

    • Miesope

      Tuota noin. Teinivanhemmuus ON kyllä ihan tärkeä keskustelunaihe siinä missä moni muukin. Kun alaikäiset alkavat tuottaa jälkikasvua, kyseessä on ongelma. Ongelmalliseksi asian tekee se, että nuo alaikäiset useimmiten eivät ole kykeneviä sen enempää lapsiaan elättämään kuin myöskään pitemmällä tähtäimellä huolehtimaan heistä riittävällä tavalla. Yhteiskunta kantaa sitten seuraukset niskassaan monin tavoin. §

      Ei tarvitse olla suurikaan järjen jättiläinen tajutakseen sen, miten suurissa ongelmissa moni lapsiperhe Suomessa on. Asiaa käsitellään julkisuudessa käytännössä koko ajan. Kouluissa perheiden ongelmat näkyvät lukuisin tavoin. Surullisen paljon on niitä nuoria, jotka ovat suuressa vaarassa syrjäytyä. Teinivanhemmista suuri osa edustaa valitettavasti juuri sitä osaa nuorisosta, jolla EI kovin hyvin mene. Jos täälläkin kerrottuja tarinoita uskoo, ikävän moni on todella ongelmallisen taustan tuotos.

      On selvää, että osa nuorina solmituista suhteista kestää. Suurin osa kuitenkaan ei kestä. On turha vedota siihen, että moni muukin suhde hajoaa. Teinivanhemmilla valitettavasti ei ole kykyä selviytyä mahdollisesta yksinhuoltajuudesta, tai ainakin kyky selviytyä yllättävistä ongelmista on hyvin rajattu.

      Teinien kyky ymmärtää tilanteensa ongelmallisuus on puutteellinen. Perspektiiviä arvioida riskejä ei ole, koska elämänkokemus puuttuu. Ruusunpunaiset kuvitelmat ja toiveajattelu korvaavatr realismin. Lasten kanssa toimittaessa vauva-aika on vasta kaiken alku. Todelliset haasteet kasvatuksessa ja elämässä tulevat vasta myöhemmin. Koulussa näkee sen, miten uudelleenkouluttautuminen, ammatin hankkiminen ja parisuhdekiemurat tuppaavat tuottamaan SUURIA ongelmia lapsiperheissä. Ei opiskelu kouluikäisten tai sitä nuorempienkaan kanssa ole mikään läpihuutojuttu. Todella monissa perheissä lapsille ja nuorille ei ole aikaa juuri silloin, kun he sitä oikeasti tarvitsisivat.

      Maahamme on muodostumassa todella suuri joukko sellaisia ihmisiä, joille edellisen sukupolven ongelmat ovat "periytyneet". Teinivanhemmuus on yksi niistä. Työttömyys, syrjäytyminen, päihteet... Niitä riittää. Alle parikymppisten ihmisten on todella naivia puhua siitä, miten he ovat jo juhlansa juhlineet ja nuoruutensa eläneet. Höpön höpön. Niitä tapauksia kyllä riittää, joiden uusi nuoruus alkaa yllättäen joko kolme- tai nelikymppisenä! Tilanteet muuttuvat.

      Suurin osa täällä teinivanhemmuutta ihannoivista kirjoituksista on joko trolleja tai muuten naiveja tarinoita. Yhdessäkään kehittyneessä valtiossa teinivanhemmuutta ei ihastella ja ilmiöstä pyritään kaikin tavoin eroon. Se, että täällä jokunen aktiivinen tyttönen valintojaan perustelee lähinnä itselleen, ei tilannetta muuta.

      Kun täällä puhutaan asioiden nurjista puolista, kyseessä on lähinnä valistustyö. Enin osa tämän osion jutuista on muutaman multinikin tuotosta ja jos joukossa todella ON jokunen oikeasti alaikäisenä vanhemmuudesta haavaileva Ajatusten Tonava, hänelle on syytä puhua järkeä. Mkäli tosiasioita ei kestä, on syytä etsiä muita harrastuksia kuin tämän tyyppinen keskustelu.

    • niin pahoillani

      Onko se kenenkään ongelma, jos nelikymppisenä elää uutta nuoruutta. Teinivanhemmillahan on lapset jo aikuisia silloin. Eikö tämä palsta ole aktiivisille tyttösille ja pojille tarkoittettukin. Ei keski-ikäisille sedillä ja tädeille, joilta puuttuu omakohtainen kokemus asiasta.
      Aika jännää että pitää silti kirjoittaa tänne. Ehdotan jotain muuta harrastusta. Harmi jos teidän perhe on ongelmissa. Minulla taas puuttuu kokemus sellaisesta. Aion periyttää onnellisen perheen, joka minulla oli lapsena myös omille lapsilleni.

      • Ex-lastenhoitaja 12v

        Mistä sinä kenenkään omakohtaisista kokemuksista tiedät? Minulla on sisko, josta tuli teiniäiti ja minun lapsuuteni pilattiin sillä, että iltaisin ja viikonloppuisin hoidin tuota lasta (ulkoilutin, syötin, vaihdoin vaippaa ja nukutin) yhdessä iltatöissä olevan äitini kanssa. Sisko, kun ei vielä ollut kypsä kokoaikaiseksi äidiksi.


      • Miesope

        Osa ihmisistä ei näyttäisi pääsevän EROON siitä nuoruuden viettämisestä mitenkään. Se vain jatkuu ja jatkuu loputtomiin - mistään ei vastuuta ole.

        Se, että joku alaikäisenä hankkiutuu raskaaksi, EI ole mitään vastuun kantamista. Vastuulliset teinit ymmärtävät kyllä tosiasiat ja kouluttautuvat ennen perheen perustamista. On aika lapsellista kuvitella, että teinivanhemmat edustaisivat pääsääntöisesti ikäluokkansa terävintä kärkeä. Fiksukin ihminen voi tulla vahingossa raskaaksi, mutta jos joku alkaa vakavissaan haaveilla perheestä alaikäisenä ja ilman ammattia ja tuloja, touhussa ei ole järkeä - ei sitten tippaakaan. Ne touhut eivät ikävä kyllä onnellisesti pääty kuin äärimmäisen harvoin.

        Se, että joku tänne kirjoittaa kriittisesti, ei tarkoittane sitä, että oma perhe-elämä olisi sekaisin. Ainakin minulla riittää päivittelemistä ihan siinäkin, kun näen aitiopaikalta oppilaiden perheiden tilanteita.


      • ansdfghj
        Miesope kirjoitti:

        Osa ihmisistä ei näyttäisi pääsevän EROON siitä nuoruuden viettämisestä mitenkään. Se vain jatkuu ja jatkuu loputtomiin - mistään ei vastuuta ole.

        Se, että joku alaikäisenä hankkiutuu raskaaksi, EI ole mitään vastuun kantamista. Vastuulliset teinit ymmärtävät kyllä tosiasiat ja kouluttautuvat ennen perheen perustamista. On aika lapsellista kuvitella, että teinivanhemmat edustaisivat pääsääntöisesti ikäluokkansa terävintä kärkeä. Fiksukin ihminen voi tulla vahingossa raskaaksi, mutta jos joku alkaa vakavissaan haaveilla perheestä alaikäisenä ja ilman ammattia ja tuloja, touhussa ei ole järkeä - ei sitten tippaakaan. Ne touhut eivät ikävä kyllä onnellisesti pääty kuin äärimmäisen harvoin.

        Se, että joku tänne kirjoittaa kriittisesti, ei tarkoittane sitä, että oma perhe-elämä olisi sekaisin. Ainakin minulla riittää päivittelemistä ihan siinäkin, kun näen aitiopaikalta oppilaiden perheiden tilanteita.

        Eli siellä on yksi kriittisesti kirjoittava teini-isä. Koska tämä palstahan on tarkoitettu teineille, ei keski-ikäisille, jotka voivat mennä jollekin muulle palstalle pätemään. Vai ehkä saitte tarpeeksi aikuisten kanssa keskustelusta, ja tulitte tänne


      • Miesope
        ansdfghj kirjoitti:

        Eli siellä on yksi kriittisesti kirjoittava teini-isä. Koska tämä palstahan on tarkoitettu teineille, ei keski-ikäisille, jotka voivat mennä jollekin muulle palstalle pätemään. Vai ehkä saitte tarpeeksi aikuisten kanssa keskustelusta, ja tulitte tänne

        Koeta kuitenkin käsittää, että tämä on vapaa keskustelupalsta siinä missä muutkin Suomi24:n osiot. Jos ylläpitäjä haluaisi rajata keskustelun vaikkapa tiettyyn mielipiteeseen, asiasta ilmoitettaisiin. Mikäli keskusteluissa ei olisi vaihtelevia näkökulmia ja mielipiteitä, kyseessä ei olisi mielipiteiden vaihtaminen.

        Myöskään keskustelijoiden ikää ei ole rajattu.

        Tyypillinen keskustelukyvytön ihminen alkaa naputtaa toisista keskustelijoista siinä vaiheessa, kun omaa sanottavaa ei ole. Se ei ole tarkoitus täällä. Ota kantaa toisten mielipiteisiin, älä toisiin kirjoittajiin. Jos et siihen kykene, etsi jokin muu osio tai harrastus.


      • bea00
        Miesope kirjoitti:

        Koeta kuitenkin käsittää, että tämä on vapaa keskustelupalsta siinä missä muutkin Suomi24:n osiot. Jos ylläpitäjä haluaisi rajata keskustelun vaikkapa tiettyyn mielipiteeseen, asiasta ilmoitettaisiin. Mikäli keskusteluissa ei olisi vaihtelevia näkökulmia ja mielipiteitä, kyseessä ei olisi mielipiteiden vaihtaminen.

        Myöskään keskustelijoiden ikää ei ole rajattu.

        Tyypillinen keskustelukyvytön ihminen alkaa naputtaa toisista keskustelijoista siinä vaiheessa, kun omaa sanottavaa ei ole. Se ei ole tarkoitus täällä. Ota kantaa toisten mielipiteisiin, älä toisiin kirjoittajiin. Jos et siihen kykene, etsi jokin muu osio tai harrastus.

        Ai oot nyt täällä


    • Trauma kiertoon vai

      Kyllä vanhempien kuuluu hoitaa itse omat lapsensa. Jos se ei onnistu, lapsibisneksestä löytyy kyllä ottajia. Ei pidä silti mollata muita jotka hoitavat itse ilman äitiä ja pikkusiskoa omat lapsensa.

      • Ex-lastenhoitaja 12v

        Teiniäidin lapsesta ei tule kunnon ihmistä ilman hyvää turvaverkkoa ja sukulaisten jatkuvaa panosta ja tukea. Näytä minulle teiniäiti, joka on "suoriutunut" lapsensa kasvatustehtävästä yksin ilman "äitiä ja pikkusiskoa yms", minä näytän sinulle lapsen, jolla on aika heikot mahdollisuudet normaaliksi, itsenäiseksi, yhteiskuntalelpoiseksi kansalaiseksi. Näitä "oleskelijoita" alkaa olla Suomessa jo liikaa.

        Tämän vuoksi teiniäidit palstalle saa kirjoittaa kuka tahansa, jolla asiasta on jotain sanottavaa. Koskaan ei tiedä mitä kirjoitus saa aikaan. Ehkä joku vauvakuumeinen 13-15 vuotias päättää kuitenkin lykätä hinkuaan tulla äidiksi alaikäisenä tai joku huomaa, että mitä ehkäisyllä todella tarkoitetaan. Maailmaa voi yrittää parantaa monin tavoin.


      • tiia1231
        Ex-lastenhoitaja 12v kirjoitti:

        Teiniäidin lapsesta ei tule kunnon ihmistä ilman hyvää turvaverkkoa ja sukulaisten jatkuvaa panosta ja tukea. Näytä minulle teiniäiti, joka on "suoriutunut" lapsensa kasvatustehtävästä yksin ilman "äitiä ja pikkusiskoa yms", minä näytän sinulle lapsen, jolla on aika heikot mahdollisuudet normaaliksi, itsenäiseksi, yhteiskuntalelpoiseksi kansalaiseksi. Näitä "oleskelijoita" alkaa olla Suomessa jo liikaa.

        Tämän vuoksi teiniäidit palstalle saa kirjoittaa kuka tahansa, jolla asiasta on jotain sanottavaa. Koskaan ei tiedä mitä kirjoitus saa aikaan. Ehkä joku vauvakuumeinen 13-15 vuotias päättää kuitenkin lykätä hinkuaan tulla äidiksi alaikäisenä tai joku huomaa, että mitä ehkäisyllä todella tarkoitetaan. Maailmaa voi yrittää parantaa monin tavoin.

        Minä olen kunnollinen teiniäidin lapsi. Älä yleistä vajavaisten tietojesi perusteella. Enkä todellakaan oleskele yhteiskunnassa. Vaan opiskelen. Mielestäni mielipiteesi loukkaa kovaa työtä mitä äitini ja isäni tekivät.
        Kuinka paljon Suomessa on edes teiniäitejä, tuskin hirveästi. En ymmärrä miten loukkauksesi on maailmanparantamista. Ehkä sinun pitäisi tukea vaikka unisefia tai kirkon ulkomaan apua.


      • Ex-lastenhoitaja 12v
        tiia1231 kirjoitti:

        Minä olen kunnollinen teiniäidin lapsi. Älä yleistä vajavaisten tietojesi perusteella. Enkä todellakaan oleskele yhteiskunnassa. Vaan opiskelen. Mielestäni mielipiteesi loukkaa kovaa työtä mitä äitini ja isäni tekivät.
        Kuinka paljon Suomessa on edes teiniäitejä, tuskin hirveästi. En ymmärrä miten loukkauksesi on maailmanparantamista. Ehkä sinun pitäisi tukea vaikka unisefia tai kirkon ulkomaan apua.

        En halua loukata ketään ja vähiten vanhempiasi, mikäli oikeasti kasvattivat sinut ihan itse, ilman isovanhempiesi, tätiesi ja muiden sukulaisten merkittävää apua tai yhteiskunnan ylimääräistä tukea.

        Toivon vaan, että ihmiset ajattelisivat ensteks´, kun lapsenteosta on kyse.


    • voi ei

      Niinku haukkumalla ja lieikkimällä olevansa itse parempi. Ei tule toimimaan.

      • voi voi

        Ei haukkumalla, mutta asiat kannattaa silti sanoa suoraan, ettei jäisi mitään epäselvyyttä siitä, onko teiniäitiys tavoiteltava asia vaiko ei.


    • katselija

      Asia ei oikeastaan liity minuun mitenkään - eksyin tänne palstalle vain ihan sattumalta ja luin muutamia keskustelun avauksia. Olen sitä mieltä että muut saavat elää miten elävät, mutta minä kuitenkin kiinnitin huomiota mielenkiintoiseen seikkaan kaikissa keskusteluissa mitä luin. Jokainen tuleva teinivanhempi(useimmiten äiti) kertoi miten he haluavat lasta ja ovat ns. vauvakuumeessa, mutta monetkaan eivät maininneet minkälaisen elämän he oikeastaan haluavat lapselleen. Lähtökohta oli heissä itsessään eikä lapsessa. Monet hankkivat lapsen vanhempana erityisesti siitä syystä että ovat taloudellisesti tasapainossa(ja voivat lapsen kasvaessa auttaa häntä tällä tavalla) ja eläneet elämää, josta lapsi voi ottaa oppia ja samaistua. Kritiikkini ei ole suunnattu kaikille teiniäideille, sillä olen varma että "teiniäiti" voi olla hyväkin äiti sillä ihmiset kypsyvät eri tahtia ja jotkut voivat jo aikaisin olla vakaita. Sen sijaan minusta on huolestuttavaa jos joku ei pysty elämään elämäänsä ilman että haluaa jatkuvasti lapsen. Maailmassa voi tehdä paljon muutakin kuin hankkia lapsia ja ihminen on silloin tasapainossa jos hänen identiteettinsä ja elämänsä ei riipu jostain ulkopuolisesta teosta.

      • katselija lisää

        Montaa ei myöskään näyttäisi haittaavan yksinhuoltajuus. Eikös olisi lapsen etujen mukaista että tällä on kummatkin vanhemmat käytettävissä. Se olisi minusta parhainta jos itse pohdin itseni lapsen asemaan .Joskin lisään että yksinhuoltajissakin on onnistujia, mutta tähtäisin siihen että lapsi saa parhainta mitä voin antaa.


      • Ex-lastenhoitaja 12v
        katselija lisää kirjoitti:

        Montaa ei myöskään näyttäisi haittaavan yksinhuoltajuus. Eikös olisi lapsen etujen mukaista että tällä on kummatkin vanhemmat käytettävissä. Se olisi minusta parhainta jos itse pohdin itseni lapsen asemaan .Joskin lisään että yksinhuoltajissakin on onnistujia, mutta tähtäisin siihen että lapsi saa parhainta mitä voin antaa.

        Hienosti kirjoitettu. Teiniädit ovat näitä heti-tänne-mulle-kaikki-tyyppejä. Resursseista viis veisataan.


    • Miesope

      Nimim. katselija kirjoittaa asiaa. Juuri tuosta pohjimmiltaan on kysymys.

      Teineistä osa vain ei halua oikeasti ajatella asioita loppuun asti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe