Alatiesynnytys keisarileikkauksen jälkeen

pohdiskelija vaan

Synnytin esikoiseni kiireellisellä sektiolla, koska lapsi ei ilmeisesti mahtunut laskeutumaan ja avautuminen pysähtyi yhdeksään senttiin. Olen siis itse pienikokoinen ja vauva oli nelikiloinen, päänympärys 37 cm. Olen vain mietiskellyt mielessäni, että JOS joskus saisimme vielä toisen lapsen, niin haluaisin yrittää synnytystä alakautta. Toisella kertaa saisin automaattisesti synnytystapa-arvion ja kokoarvion (todennäköisesti lantio kuvattaisiin), jotta voitaisiin arvioida kannattaako lähteä edes yrittämään. Asia ei ole vielä millään lailla ajankohtainen, mutta olisi mielenkiintoista lukea kokemuksia sektion jälkeen alakautta synnyttäneiltä. Eli miksi ensimmäinen synnytys ei onnistunut alakautta ja miten meni toinen synnytys, jos pystyitte yrittämään normaalia alatiesynnytystä?

24

4333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnellinenkahd.äiti

      Ensim. raskaudessa kiireellinen sectio etisistukan vuodon takia, toinen synnytys ns. normaali alatiesynnytys. Ensim. raskaudessa tietysti istukan sijainnin takia suunniteltu sectio, mutta aloin vuotaa kaksi viikkoa ennen suunniteltua sectiota.

      Kaikki meni onneksi hyvin, kummassakin synnytyksessä.

      • pohdiskelija vaan

        Kiitos vastauksesta! Haluaisitko ehkä kertoa vähän tarkemmin toisesta synnytyksestä? Ilmeisesti aiempi sektio ei aiheuttanut mitään komplikaatioita? Oliko synnytyksessä jotenkin enemmän tarkkailua tms. aiemman sektion vuoksi? Käytitkö kivunlievitystä? Itselläni on haaveissa ns. luomusynnytys, tai korkeintaan ilokaasu kivunlievityksenä, koska ensimmäisessä synnytyksessä aukesin siihen yhdeksään senttiin pelkän lämpimän suihkun avulla, sen jälkeen käytin ilokaasua kivunlievityksenä ja se toimi ihan hyvin. Tilanne vain ei siitä enää edennyt.


    • onnellinenkahd.äiti

      Hei!

      Sairastuin toisen raskauden aikana rask.ajan diabetekseen ja päätettiin että vaaveli ei saa mennä yliajalle. Käynnistys, mutta hyvin, hyvin varoen, suurin syy tietysti tuo aiempi sectio. Ja koko ajan tarkkailtiin tilannetta kiitettävän tarkasti. Kaikki meni hyvin, synnytys kesti kaiken kaikkiaan reilut kahdeksan tuntia.
      Kivunlievityksestä; epiduraalipuudutus.

      Hyvää alkanutta vuotta sinulle!

      • pohdiskelija vaan

        Jännä juttu, että sinulta käynnistettiin synnytys, yleensähän sitä vältetään sektion jälkeen. Mutta hieno juttu, että kaikki meni hyvin! Mukavaa alkanutta vuotta myös sinulle! :)

        Löytyisikö vielä muita kokemuksia aiheesta?


    • pohjosenäiti

      Ensimmäinen synnytys, käynnistys meni yliajalle, vauva ei mennyt alas, sectiolla syntyi.
      Toinen synnytys, käynnistettiin, yliajalla oli, mutta kun oli jo päätetty leikata (synnytys ei edennyt ja voimat hiipuivat) meni yhtäkkiä alas ja alakautta syntyi.

      Molemmat yli 4kg.

      • pohdiskelija vaan

        Kiitos sinullekin kokemuksesi kertomisesta. :) Mielenkiintoista, että näitä käynnistyksiä tosiaan tehdään sektioiden jälkeen, kun olen ymmärtänyt, ettei kovin mielellään tehdä. Ehkäpä käynnistys tehdään sitten pienemmällä lääkeannoksella tms.. Itselläni ensimmäinen synnytys käynnistyi spontaanisti rv 40 1 ja eteni hienosti siihen yhdeksään senttiin, mutta pysähtyi sitten. Saa nähdä miten sitten käy, jos vielä joskus raskaana olen.


    • Mirella800

      Sektion jälkeen suositellaan ballonkikäynnistystä, joka on luonnollisesti tapa kuin lääkkeellinen.

      • ............

        Naistenklinikalla kuulin, ettei tuota menetelmää käytetä Suomessa juuri lainkaan.

        Oma synnytykseni käynnistettin myös lääkkeellisesti hieman yliajassa , vaikka oli sektio taustalla. Eivätkä seuranneet mitenkään kohdun kestämistä tms. Paniikissa olin koko ajan, sen verran rankka ja tuskainen kokemus oli, Hyvänä puolena se, että nopeasti olis ohi. Sen verran sain lupaamaan, että jos ei jokin asia mene oppikirjojen mukaan, lähdetään välittömästi sektiota taas tekemään.

        Melkoisen järkky kokemus tuo käynnistetty synnytys, sen verran hurjaa oli heti kun alkoi lääke vaikuttamaan, mutta loppujen lopuksi kaikki meni nopeasti ja vissiin aika hyvinkin. Kuitenkin, olen iloinen, että lapsilukumme on jo täynnä.


      • MariaSi
        ............ kirjoitti:

        Naistenklinikalla kuulin, ettei tuota menetelmää käytetä Suomessa juuri lainkaan.

        Oma synnytykseni käynnistettin myös lääkkeellisesti hieman yliajassa , vaikka oli sektio taustalla. Eivätkä seuranneet mitenkään kohdun kestämistä tms. Paniikissa olin koko ajan, sen verran rankka ja tuskainen kokemus oli, Hyvänä puolena se, että nopeasti olis ohi. Sen verran sain lupaamaan, että jos ei jokin asia mene oppikirjojen mukaan, lähdetään välittömästi sektiota taas tekemään.

        Melkoisen järkky kokemus tuo käynnistetty synnytys, sen verran hurjaa oli heti kun alkoi lääke vaikuttamaan, mutta loppujen lopuksi kaikki meni nopeasti ja vissiin aika hyvinkin. Kuitenkin, olen iloinen, että lapsilukumme on jo täynnä.

        Oho, riippuu varmaan sairaalasta. Onhan ballonki Suomessa uusi tapa.


      • Lisäyksenä
        ............ kirjoitti:

        Naistenklinikalla kuulin, ettei tuota menetelmää käytetä Suomessa juuri lainkaan.

        Oma synnytykseni käynnistettin myös lääkkeellisesti hieman yliajassa , vaikka oli sektio taustalla. Eivätkä seuranneet mitenkään kohdun kestämistä tms. Paniikissa olin koko ajan, sen verran rankka ja tuskainen kokemus oli, Hyvänä puolena se, että nopeasti olis ohi. Sen verran sain lupaamaan, että jos ei jokin asia mene oppikirjojen mukaan, lähdetään välittömästi sektiota taas tekemään.

        Melkoisen järkky kokemus tuo käynnistetty synnytys, sen verran hurjaa oli heti kun alkoi lääke vaikuttamaan, mutta loppujen lopuksi kaikki meni nopeasti ja vissiin aika hyvinkin. Kuitenkin, olen iloinen, että lapsilukumme on jo täynnä.

        Cytotecia vissiin ei sektion jälkeen käytetä?!


      • äiti kahdelle
        ............ kirjoitti:

        Naistenklinikalla kuulin, ettei tuota menetelmää käytetä Suomessa juuri lainkaan.

        Oma synnytykseni käynnistettin myös lääkkeellisesti hieman yliajassa , vaikka oli sektio taustalla. Eivätkä seuranneet mitenkään kohdun kestämistä tms. Paniikissa olin koko ajan, sen verran rankka ja tuskainen kokemus oli, Hyvänä puolena se, että nopeasti olis ohi. Sen verran sain lupaamaan, että jos ei jokin asia mene oppikirjojen mukaan, lähdetään välittömästi sektiota taas tekemään.

        Melkoisen järkky kokemus tuo käynnistetty synnytys, sen verran hurjaa oli heti kun alkoi lääke vaikuttamaan, mutta loppujen lopuksi kaikki meni nopeasti ja vissiin aika hyvinkin. Kuitenkin, olen iloinen, että lapsilukumme on jo täynnä.

        NKL:lla oli ballonkimenetelmä ainakin loppuvuodesta 2010 "valikoimissa", minulle sitä kokeiltiin, ei auttanut laisinkaan.

        Takana sektio, ja tämä toinen raskaus siis käynnistettiin. Aloitettiin mainitsemallani menetelmällä ja siirryttiin lääkkeelliseen käynnistykseen. Koko käyn. ajan seurattiin mm. kohdun tilannetta aktiivisesti.

        Ja Naistenklinikalla siis synnytin.


      • ..............
        Lisäyksenä kirjoitti:

        Cytotecia vissiin ei sektion jälkeen käytetä?!

        Kyllä vaan käytetään, varsinkin, jos kohdunsuu ei ole lainkaan auki.

        Itse taistelin vastaan, muttei paljon ollut vaihtoehtoja. Kohdunsuu oli täysin kiinni, joten ei voinut kalvojakaan suoraan puhkaista. Ja yliajalla oli siis...
        Kuulemma cytotec on normaalisti käytettävä käynnistyskeino jopa sektion aiemmin kokeneille.

        Mielestäni käsittämätöntä... Monessa maassa ei suositella normaalia alatiesynnytystä yhdenkään sektion jälkeen. Suomessa vasta kaksi sektiota antaa syyn kolmannelle. Ja yksi sektio ei estä käynnistystä.

        Lupailivat seurata tarkemmin supistusten voimakkuutta, mutta ei mulla seurattu moneen tuskaiseen tuntiin mitään. Vasta kun pääsin saliin tunti ennen vauvan syntymää, laitettiin käyrälle, ja vauvan sykettä tarkkailtiin pinnillä kans. Mutta esim kohdun kestävyyttä ei seurattu yhtään mitenkään.
        Onneksi kaikki meni lopulta hyvin.


      • ..............
        äiti kahdelle kirjoitti:

        NKL:lla oli ballonkimenetelmä ainakin loppuvuodesta 2010 "valikoimissa", minulle sitä kokeiltiin, ei auttanut laisinkaan.

        Takana sektio, ja tämä toinen raskaus siis käynnistettiin. Aloitettiin mainitsemallani menetelmällä ja siirryttiin lääkkeelliseen käynnistykseen. Koko käyn. ajan seurattiin mm. kohdun tilannetta aktiivisesti.

        Ja Naistenklinikalla siis synnytin.

        Alkuvuodesta 2010 Naistenklinikalla ei ollut valikoimissa ballonkia =) Kyselin kyllä, muttei ollut.

        Mulla ei mitenkään seurattu kohdun tai vauvankaan vointia erityisesti. Kolme kertaa olin käyrillä puoli tuntia (joista kahdella laitettiin cytotec), mutta muuten ei yli 12 tunnin aikana seurattu lainkaan. Vasta kun ekasta tabletista oli kulunut 14 tuntia, pääsin saliin, jossa alkoivat seurata sykkeitä ja supistuksia.
        Sinänsä outoa, koska lupasivat seurata tarkemmin, muttei onnistunut, vaikka välittömästi ensimmäisen lääkkeen jälkeen alkoivat jumalattomat kivut, joissa ei ollut kuin parin minuutin tauot välissä. Onneksi tosiaan kaikki päättyi kuitenkin hyvin.


      • Ei kellekään
        .............. kirjoitti:

        Alkuvuodesta 2010 Naistenklinikalla ei ollut valikoimissa ballonkia =) Kyselin kyllä, muttei ollut.

        Mulla ei mitenkään seurattu kohdun tai vauvankaan vointia erityisesti. Kolme kertaa olin käyrillä puoli tuntia (joista kahdella laitettiin cytotec), mutta muuten ei yli 12 tunnin aikana seurattu lainkaan. Vasta kun ekasta tabletista oli kulunut 14 tuntia, pääsin saliin, jossa alkoivat seurata sykkeitä ja supistuksia.
        Sinänsä outoa, koska lupasivat seurata tarkemmin, muttei onnistunut, vaikka välittömästi ensimmäisen lääkkeen jälkeen alkoivat jumalattomat kivut, joissa ei ollut kuin parin minuutin tauot välissä. Onneksi tosiaan kaikki päättyi kuitenkin hyvin.

        Tuota cytotecia ei pitäisi antaa kellekään. Suomi on takapajula kun käyttää vaarallista lääkettä. Sopii toki useimmille, mutta entä jos juuri itselle ei? Meillä oli todella rankka synnytys myös tuon lääkkeen takia.


      • No jopas
        .............. kirjoitti:

        Kyllä vaan käytetään, varsinkin, jos kohdunsuu ei ole lainkaan auki.

        Itse taistelin vastaan, muttei paljon ollut vaihtoehtoja. Kohdunsuu oli täysin kiinni, joten ei voinut kalvojakaan suoraan puhkaista. Ja yliajalla oli siis...
        Kuulemma cytotec on normaalisti käytettävä käynnistyskeino jopa sektion aiemmin kokeneille.

        Mielestäni käsittämätöntä... Monessa maassa ei suositella normaalia alatiesynnytystä yhdenkään sektion jälkeen. Suomessa vasta kaksi sektiota antaa syyn kolmannelle. Ja yksi sektio ei estä käynnistystä.

        Lupailivat seurata tarkemmin supistusten voimakkuutta, mutta ei mulla seurattu moneen tuskaiseen tuntiin mitään. Vasta kun pääsin saliin tunti ennen vauvan syntymää, laitettiin käyrälle, ja vauvan sykettä tarkkailtiin pinnillä kans. Mutta esim kohdun kestävyyttä ei seurattu yhtään mitenkään.
        Onneksi kaikki meni lopulta hyvin.

        Kaikissa sairaaloissa ei käytetä. Cytoteciin ei myöskään ole pakko suostua, jos aiempi kokemus vaarallinen.näin meille sanottiin. Mikä lie käytäntö oikeasti, siitä ei voi olla varma.


      • Twirlian
        Ei kellekään kirjoitti:

        Tuota cytotecia ei pitäisi antaa kellekään. Suomi on takapajula kun käyttää vaarallista lääkettä. Sopii toki useimmille, mutta entä jos juuri itselle ei? Meillä oli todella rankka synnytys myös tuon lääkkeen takia.

        Heh, päivän naurut tästä viestistä! Niinhän kaikki lääkkeet on eli sopivat suurimmalle osalle mutta eivät kaikille. Kielletään sitten kaikki Panadolista lähtien!


      • Siinäpä naurat
        Twirlian kirjoitti:

        Heh, päivän naurut tästä viestistä! Niinhän kaikki lääkkeet on eli sopivat suurimmalle osalle mutta eivät kaikille. Kielletään sitten kaikki Panadolista lähtien!

        Siinäpä naurat. Myös Suomessa on tuo lääke aiheuttanut kohdun repeämisiä ja vauvan menetyksiä. Se on mahahaavalääke joka saa kohdun supistelemaan mutta ei synnytykseen tarkoitettu. Naura vain siis!


      • Kielletty lääke
        Siinäpä naurat kirjoitti:

        Siinäpä naurat. Myös Suomessa on tuo lääke aiheuttanut kohdun repeämisiä ja vauvan menetyksiä. Se on mahahaavalääke joka saa kohdun supistelemaan mutta ei synnytykseen tarkoitettu. Naura vain siis!

        Ja jopa eduskunnassa on ollut aloitteita että cytotecpitäisi kieltää kuten monissa Euroopan maissa on tehty.


      • Anonyymi
        äiti kahdelle kirjoitti:

        NKL:lla oli ballonkimenetelmä ainakin loppuvuodesta 2010 "valikoimissa", minulle sitä kokeiltiin, ei auttanut laisinkaan.

        Takana sektio, ja tämä toinen raskaus siis käynnistettiin. Aloitettiin mainitsemallani menetelmällä ja siirryttiin lääkkeelliseen käynnistykseen. Koko käyn. ajan seurattiin mm. kohdun tilannetta aktiivisesti.

        Ja Naistenklinikalla siis synnytin.

        Kauan oli välissä aikaa sektion ja kun alkoi uusi raskaus?


    • Turhaa ärjyt

      Mainitsin vain että kuulostaa sepitteelliseltä. Ja jos yhtään on jaksanut ponnistaa ja vauvaa näkyy, kyllä se imukupilla yritetään ennen kuin sektioon viedään. Poikkeuksena toki, jos huomataan että on isokokoinen tms. Sektiovalmiuteen menee ajallisesti hieman kauemmin kuin imukupilla ottamiseen, jos jälkimmäinen on mahdollinen... Turhaa täällä väitellä, kun paikalla ei ole ollut. Minä etkä myöskään sinä tiedä varmaa vastausta, mutta mielestäni pompomin kirjoitus on sepitteelliseltä ja aukkoja täynnä, turhaa pelottelua ja itsesääliä. Jos noin on, ettei edes saa alapäätä tutkia, kai jokainen lääkäri olisi miettinyt sektion mahdollisuutta suoraan ja ehkä myös pelkokeskusteluja!

      • ap vaan

        Tuota, miksihän tälläkin kommentilla on plussia, ymmärtääkseni tämä on täysin väärässä ketjussakin...


    • normisti

      Synnytys sektiolla,kun lapsi meinasi tukehtua napanuoraan.Seuraava synnytys 1,5 vuotta myöhemmin normaalisti alakautta,ei käynnistystä.
      Siihen aikaan kukaan ei maininnutkaan,että voisi olla jollain tavalla ongelma.Tästä toistakymmentä vuotta aikaa.

    • Tara4

      Seuraavan synnytyksen onnistuminen alakautta sektion jälkeen riippuu varmaan pitkälti siitä, mistä syistä sektioon on aiemmin päädytty. Jos syyt ovat kovin epäselvät, niin onhan siinä riskinsä, että seuraavakin päättyy lopulta sektioon. Jos taas hyvin edennyt synnytys päättyy sektioon esim. vauvan voinnin vuoksi, niin on ihan mahdollista että seuraavalla kerralla alatiesynnytys on ihan mahdollinen viedä läpi onnistuneesti..

      • Anonyymi

        Niin ja vesisynnytys myös


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe