aloittelijalle

järkkärin etsijä

Millaista nikonin järjestelmä kameraa suosittelisitte 15 vuotiaalle tytölle? halpaa ja ei mitään kovin suurta eikä kovin pientä kameraa tarvittaisiin

30

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihkuuuu

      " 15 vuotiaalle tytölle"

      pinkkiä.

    • JOB:n postissa lukee Nikon 1 V2 mutta jos aikoo alkaa harrastamaan valokuvausta niin 15v kyllä jaksaa kantaa oikeankin järkkärin. Alkajatasolta voisi löhteä jolloin runkoina olisivat D3100, D3200 tai D5100, D5200 joista itse suosittelisin D5100 josta on omaa kokemusta ja sen perusteella toimii.

      Mitä sitten tulee optiikkaan niin alkuun ottaisin vaikka primen Nikkor 35mm F1.8 jolla voi harjoitella ja jolla on käyttöä myöhemminkin. Monipuolisempi on vaikka Nikkor 18 - 105 mm VR zoom jonka valovoima on hieman heikompi mutta jota puutetta korjaavat useimmin mahdollinen isompi ISO ja VR toiminta. Itse pidän zoomeista vaikka kulkeehan sitä muutama primekin mukana useimmiten.

      Jos harrastus iskee tulta niin hyviin linsseihin kannattaa sijoittaa enemmän kuin runkoihin. Rungot vaihtuvat parin vuoden välein (uudet mallit) vaikka ne toimivatkin paljon pidempään. Oma ensimmäinen digirunkokin Nikon D70 (2004) on edelleen käytössä suvun piirissä.

      • Salamanteri-76

        Ihan samaa mieltä kuin edellinen. "Oikea" järkkäri vaan rohkeasti käteen ja kuvausta opettelemaan. Tiukemmallakin budjetilla voi lähteä liikkeelle kun etsii sopivan käytetyn rungon ja siihen pari objektiivia. Esim. vanha "sotaratsu", Nikonin D200 on erinomainen kuvauksen opetteluun ja sellaisen saa helposti kolmeen sataan. Ja siihen sopivia objektiiveja on maailma täynnä koska vanhat runkotarkenteisetkin käyvät. Ja vastaavia hyviä klassikkoja on toki Canonillakin.
        Uusikin on toki mahdollinen jos sellaista haluaa mutta ihan halvimpaan ei kannata sortua ja pitää muistaa että yhtään pidemmälle ehtinyt harrastus vaatii myös jalustan, monesti kunnon salaman, kaukolaukaisimen, varustelaukun yms. Näihinkin saa menemään yllättävän paljon rahaa mutta ne ovat kyllä sitten pitkäikäisiä hankintoja.


      • Mitä sitten tulee

        Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa järkkärin näköinen muovilelu jossa on peilietsin?
        Ja miksi 35mm objektiivi jolla ei ole järkevää käyttöä kuin reportaasikuvauksessa?

        Onko pappamallinen antiikinen muovilelu sopiva 15v tytölle?


      • Mitä sitten tulee kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa järkkärin näköinen muovilelu jossa on peilietsin?
        Ja miksi 35mm objektiivi jolla ei ole järkevää käyttöä kuin reportaasikuvauksessa?

        Onko pappamallinen antiikinen muovilelu sopiva 15v tytölle?

        Olen käyttänyt D5100 "muovilelua" noin puolivuotta ja sitä ennen D90 muovilelua enkä ole mitenkään huomannut tuota lelumaisuutta vaan homma toimii hyvin. Paljonko sinulla on niistä kokemusta ihan omasta takaa?

        35mm optiikka kroppirungossa vastaa kinokoon 50 mm "normaalia" optiikkaa kuvakulmaltaan. Sillä on käyttöä kuvausharjoituksissa niin hämärässä kuin kirkkaassakin. Itse pidän zoom optiikoita mukavampina mutta siitäkin ollaan montaa mieltä. Itselläni on tuo 35mm F1.8 hämäriä hommia varten.

        Eivät oikeat yksisilmäisetpeiliheijastuskamerat ole mitään pappamalleja vaikka niitä papatkin kehtaavat kyllä käyttää. Ne ovat ainoat oikeat valokuvauskamerat joita tällä hetkellä markkinoilta löytyy. Olen kokeillut noita takanäyttöisiä mutta ne eivät tyydytä ainakaan minun tarpeitani valokuvauksen osalta. hyvä videoetsin voi tulevaisuudessa ehkä korvata prisman mutta vielä en ole moiseen törmännyt.

        Voisitko nyt perustella omakohtaisilla kokemuksillasi miten olet päätynyt noihin mielipiteisiin? Monenko vuoden kokemus ja kuinka monen tuhannen kuvan sinulla on esittää ja laita vielä osoite missä saamme niitä ihanuuksia tähystellä.


      • Nikonilla mennään
        Mitä sitten tulee kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa järkkärin näköinen muovilelu jossa on peilietsin?
        Ja miksi 35mm objektiivi jolla ei ole järkevää käyttöä kuin reportaasikuvauksessa?

        Onko pappamallinen antiikinen muovilelu sopiva 15v tytölle?

        Jos haluaa sijoittaa ”vain” 300–500 € uuteen järjestelmäkameraan, on tarjolla lähinnä pelkästään muovirunkoisia, peilietsimellä varustettuja malleja. Itselläni on kokemusta Nikon D3100:sta ja sanoisin, että se antaa erinomaisesti vastinetta rahalle. Muovi (sopivanlaatuinen) on varsin hyvä kameran runkomateriaali eikä peilietsinkään mitenkään toivottoman pimeä ole prismaetsimeen verrattuna.

        Nykyinen kamerani on Nikon D7000. Se on lähes joka suhteessa etevämpi vekotin kuin D3100, mutta maksaakin tuntuvasti enemmän.

        Edellisten väliin osuva D5100 saattaa olla nykyisillä hintasuhteilla fiksuin valinta aloittelijajärkyksi. D3200 ja D5200 tarjoavat tuntuvasti enemmän pikseleitä, mutta niistä on varsin vähän iloa hintansa vastineena.

        ”Pappamallinen antiikkinen muovilelu” on erinomaisen sopiva 15-vuotiaalle ja vanhemmallekin tytölle tai pojalle.


      • Pappa Mallinen
        Mitä sitten tulee kirjoitti:

        Miksi ihmeessä kannattaisi ostaa järkkärin näköinen muovilelu jossa on peilietsin?
        Ja miksi 35mm objektiivi jolla ei ole järkevää käyttöä kuin reportaasikuvauksessa?

        Onko pappamallinen antiikinen muovilelu sopiva 15v tytölle?

        "Onko pappamallinen antiikinen muovilelu sopiva 15v tytölle"

        Tottakai se on sopiva, yhtä hyvin kuin 25- tai 55-vuotiaallekin. Ei se iästä ole kiinni.


      • leluilua
        nikon_d90 kirjoitti:

        Olen käyttänyt D5100 "muovilelua" noin puolivuotta ja sitä ennen D90 muovilelua enkä ole mitenkään huomannut tuota lelumaisuutta vaan homma toimii hyvin. Paljonko sinulla on niistä kokemusta ihan omasta takaa?

        35mm optiikka kroppirungossa vastaa kinokoon 50 mm "normaalia" optiikkaa kuvakulmaltaan. Sillä on käyttöä kuvausharjoituksissa niin hämärässä kuin kirkkaassakin. Itse pidän zoom optiikoita mukavampina mutta siitäkin ollaan montaa mieltä. Itselläni on tuo 35mm F1.8 hämäriä hommia varten.

        Eivät oikeat yksisilmäisetpeiliheijastuskamerat ole mitään pappamalleja vaikka niitä papatkin kehtaavat kyllä käyttää. Ne ovat ainoat oikeat valokuvauskamerat joita tällä hetkellä markkinoilta löytyy. Olen kokeillut noita takanäyttöisiä mutta ne eivät tyydytä ainakaan minun tarpeitani valokuvauksen osalta. hyvä videoetsin voi tulevaisuudessa ehkä korvata prisman mutta vielä en ole moiseen törmännyt.

        Voisitko nyt perustella omakohtaisilla kokemuksillasi miten olet päätynyt noihin mielipiteisiin? Monenko vuoden kokemus ja kuinka monen tuhannen kuvan sinulla on esittää ja laita vielä osoite missä saamme niitä ihanuuksia tähystellä.

        ”… mitenkään huomannut tuota lelumaisuutta vaan homma toimii hyvin”

        Mulla on Legojen kanssa ihan sama tilanne, en ole mitenkään huomannut niiden ”lelumaisuutta”, onko paha?


      • leluilua kirjoitti:

        ”… mitenkään huomannut tuota lelumaisuutta vaan homma toimii hyvin”

        Mulla on Legojen kanssa ihan sama tilanne, en ole mitenkään huomannut niiden ”lelumaisuutta”, onko paha?

        Voisit nyt kertoa miten kauan ja mitä kameroita käyttäen tuo lelu-ominaisuus on sinulle tullut käsitteeksi. Minä olen käyttänyt Nikonin sekä "muovileluja" D70 , D90 ja nyt D5100 alkaen 2004 tai 2005 sekä semipro metallirunkoja D200, D300s ja nyt lisäksi D800 enkä ole noita yhtäkään leluksi havainnut.

        Ainakaan D90 ei tippaakaan ole hävinnyt muoviudessaan, olen kuvannut sillä ympäri Eurooppaa retkilläni Pohjoiselta Jäämereltä Roomaan ja Ilomantsin Möhkösta Portugalin rannikolle.

        Yksikään noista rungoista ei ole pettänyt millään muotoa olivat ne sitten muovia tai metallia. Kaikki mokat on tehnyt kuvaajan joskus harvalta tuntuva nuppi.

        Perustele väitteesi kokemuksellasi tai tuomitsemme sinut vuoden 2013 suurimmaksi lörppäsuuksi johon ei voi luottaa hännättömän kissan hännän vertaa.

        Jos tuohon et kykene niin mene leikkimään niiden legojesi kanssa vielä pariksi kymmeneksi vuodeksi.


    • Kokemuksella...

      Tyttärellä on Nikonin D300s / 18 - 200 yhdistelmä, ollut 14 vuotiiaasta, ja hyvin on jaksanut kuljettaa mukana jo 3 vuotta.

      • Verraton yhdistelmä moneen tarkoitukseen. Tuo optiikka jopa tarkentuu niin lähelle jotta saa varsin hyviä lähikuviakin jos haluaa, ei tosin makron veroisia.

        Runko on lisäksi vankka ja tarkennus nopeaa sekä jämptiä, siinä on myös hyvät perussäädöt kuvaukseen ja turha hömppä kuten aiheohjelmat on riisuttu pois kuten muistakin pro/semipro malleista..


    • järkkärin etsijä

      kiitoksia kaikille! Näistä oli apua

    • on tarjolla

      Joillekin papalle muovinen peilietsinlelu on ainoa oikea kamera.

      Minulle prismaetsin on vanhanaikaisista järkkärimalleista se ”ainoa oikea” ja nykyaikaisissa hybridietsin, mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia.

      Nykyisin kuvaan enemmän peilittömällä, mutta kyllä pelinheilutinkin kulkee usein mukana. Peiliheiluttimen aiheuttama meteli on minulle kiusallinen häiritsijä ja huomionkerjääjä. Haluan herättää mahdollisimman vähän huomiota ja siksi suosin mahdollisimman äänetöntä kameraa. En yleenä vinguta tarkennusmoottoria vaan tarkennan käsin (paitsi pokkarilla). Joillekin saattaa huomion herättäminen olla itse tarkoitus, minulle se on kiusallista.

      On näemmä fakkiutuneita ihmisiä jotka voivat kuvata vain yhdenlaisella kameralla. Sääliksi käy, mutta auttaa en voi.

      • Uusien Nikkor lasien tarkennus ainakin on hiljaista, minä en sitä ainakaan kuule jotyen ei häiritse.

        Tarkennuksessa eivät peilittömät oikein pärjää kunnon vehkeille eikä sen tarvitse olla mainitsemasi muovirimpula.

        Ei myöskään ole näkynyt peilinheiluttimia vaan niiden liike on perin jämptiä.

        On minulla muitakin kameroita kuin nuo järkkärit. Niistä eniten noita peilittömiä muistettavat bridget joita on tullut käytettyä Panan ja Canonin valmistamina. Tykkään Panasta enemmän mutta Canonkin toimii. Varsimoin kirkkaassa valossa ja auringonpaisteessa niillä sihtaaminen on hankalaa kun taas kunnon etsimellä ei ole ongelmaa. Optisen laatuetsimen pikseliluku on myös aina suurempi kuin yhdenkään videoetsimen oli se ruutu miten iso tahansa.


      • Oikeassa olet
        nikon_d90 kirjoitti:

        Uusien Nikkor lasien tarkennus ainakin on hiljaista, minä en sitä ainakaan kuule jotyen ei häiritse.

        Tarkennuksessa eivät peilittömät oikein pärjää kunnon vehkeille eikä sen tarvitse olla mainitsemasi muovirimpula.

        Ei myöskään ole näkynyt peilinheiluttimia vaan niiden liike on perin jämptiä.

        On minulla muitakin kameroita kuin nuo järkkärit. Niistä eniten noita peilittömiä muistettavat bridget joita on tullut käytettyä Panan ja Canonin valmistamina. Tykkään Panasta enemmän mutta Canonkin toimii. Varsimoin kirkkaassa valossa ja auringonpaisteessa niillä sihtaaminen on hankalaa kun taas kunnon etsimellä ei ole ongelmaa. Optisen laatuetsimen pikseliluku on myös aina suurempi kuin yhdenkään videoetsimen oli se ruutu miten iso tahansa.

        Mutta täällä tuntuu olevan niitäkin joilla korvantaukset eivät ole vielä kunnolla kuivuneet, joten vielä ei ole tullut elämän- eikä muutakaan kokemusta. He uskovat vielä markkinamiesten luomiin fantasioihin enemmän kuin itseensä.


      • ihan oikeassa olet
        Oikeassa olet kirjoitti:

        Mutta täällä tuntuu olevan niitäkin joilla korvantaukset eivät ole vielä kunnolla kuivuneet, joten vielä ei ole tullut elämän- eikä muutakaan kokemusta. He uskovat vielä markkinamiesten luomiin fantasioihin enemmän kuin itseensä.

        Joo on hienoa kun peili kolistelee, tarkennusmoottori vinkuu ja suljin lonksuttelee. Perhejuhlissakin kaikki huomaa, että täällä on tärkeä valokuvaaja jolla on ihan oikean kameran näköinen muovilelu.
        Leicat ja muut mittaesinkamerat ja peilittömät on mitättömän näköisiä eikä kaikissa edes kuvaaja itse kuule laukesiko kamera.

        Markkinamiesten luomat fantasiat saa yllättävän monen hankkimaan muovisen markettikitin.


      • ihan oikeassa olet kirjoitti:

        Joo on hienoa kun peili kolistelee, tarkennusmoottori vinkuu ja suljin lonksuttelee. Perhejuhlissakin kaikki huomaa, että täällä on tärkeä valokuvaaja jolla on ihan oikean kameran näköinen muovilelu.
        Leicat ja muut mittaesinkamerat ja peilittömät on mitättömän näköisiä eikä kaikissa edes kuvaaja itse kuule laukesiko kamera.

        Markkinamiesten luomat fantasiat saa yllättävän monen hankkimaan muovisen markettikitin.

        Minulla ei kolise eikä vingu kuvatessa. Nykyiset tarkennusmoottorit ovat äänettämiä, lähes ainakin ja nopeita. Peili ei kolise jos on kunnossa vaan loksahtaa sievästi eri asentoihinsa.

        Muovinen markettikitti on hyvä aloitus, sillä pääsee kuvaustuntumaan helposti ja laatua voi aina parantaa niin halutessaan. Perheen pienimmät tai vaari kyllä käyttävät ylimääräiset valokuvausvermeet mielellään. Näin minulla ainakin vaikka perheen pienimmät ovatkin jo yli 40v, sitä se aika teettää.


      • voyeur?

        "Haluan herättää mahdollisimman vähän huomiota ja siksi suosin mahdollisimman äänetöntä kameraa"

        Oletko perverssi perseiden kuvailija?

        Onhan se vähän kiusallista, jos jää kiinni salakuvaamisesta?

        Hah hah haa!!


      • voyeur? kirjoitti:

        "Haluan herättää mahdollisimman vähän huomiota ja siksi suosin mahdollisimman äänetöntä kameraa"

        Oletko perverssi perseiden kuvailija?

        Onhan se vähän kiusallista, jos jää kiinni salakuvaamisesta?

        Hah hah haa!!

        Ihan miten itse sen koet!

        Minua eivät ole missään kameran äänet haitanneet tai häirinneet, eivät edes kohteitani.


    • Sulantoa

      Esim Nikon D800 on erittäin sopiva aloittelijalle, mutta hyvällä kännykälläkin pärjää.

      ”Tulostin pari kummallakin kuvattua kuvaa samasta aiheesta A3 kokoon ja väittäisin, että tavallinen katsoja ei ihan helposti pysty erottamaan kumpi on kumpi.”
      Lähde:
      http://sulanto.blogspot.fi/search?q=Nokia 808

      • Varmasti näin on mutta linseineen helposti yli 3000€ on aika harvalla alkajalla taskussaan jos isä ei ole tosi isotuloinen.

        Itse olen varsin tyytyväinen keväällä hankkimaani D800 runkoon vaikka sen hinta onkin muutamalla satasella siitä laskenut ei yhtään harmita.

        Kuten Sulannon tekstistäkin selviää niin hyvissä olosuhteissa tuo pitää paikkansa yhden Nokian mallin kanssa vaan tavallisen kännyn kamera on vieläkin enemmäkseen 3M - 5M luokkaa joskin taitavat 8M kamerat tehdä niihin tuloaan. Ne ovat kuitenkin vain kännykameroita joita tosin voi käyttää kuvien napsimiseen muttei yleensä valokuvaukseen.


      • helposti yli 3000€
        nikon_d90 kirjoitti:

        Varmasti näin on mutta linseineen helposti yli 3000€ on aika harvalla alkajalla taskussaan jos isä ei ole tosi isotuloinen.

        Itse olen varsin tyytyväinen keväällä hankkimaani D800 runkoon vaikka sen hinta onkin muutamalla satasella siitä laskenut ei yhtään harmita.

        Kuten Sulannon tekstistäkin selviää niin hyvissä olosuhteissa tuo pitää paikkansa yhden Nokian mallin kanssa vaan tavallisen kännyn kamera on vieläkin enemmäkseen 3M - 5M luokkaa joskin taitavat 8M kamerat tehdä niihin tuloaan. Ne ovat kuitenkin vain kännykameroita joita tosin voi käyttää kuvien napsimiseen muttei yleensä valokuvaukseen.

        Siis hyvissä olosuhteissa ei kannata raahata mukanaan helposti yli 3000€ maksavaa peilinheilutinta kun kännykällä saa n. yhtä hyvän kuvan.


      • napsimiseen?
        nikon_d90 kirjoitti:

        Varmasti näin on mutta linseineen helposti yli 3000€ on aika harvalla alkajalla taskussaan jos isä ei ole tosi isotuloinen.

        Itse olen varsin tyytyväinen keväällä hankkimaani D800 runkoon vaikka sen hinta onkin muutamalla satasella siitä laskenut ei yhtään harmita.

        Kuten Sulannon tekstistäkin selviää niin hyvissä olosuhteissa tuo pitää paikkansa yhden Nokian mallin kanssa vaan tavallisen kännyn kamera on vieläkin enemmäkseen 3M - 5M luokkaa joskin taitavat 8M kamerat tehdä niihin tuloaan. Ne ovat kuitenkin vain kännykameroita joita tosin voi käyttää kuvien napsimiseen muttei yleensä valokuvaukseen.

        Kun A3 koossa ei erota D800:n ja N 808:n kuvalaatua niin mitenkähän lienee tilanne (kuvien laatu) jos verrataan markettikittiä ja D800 mallia?
        Jos D800: kuva on suunnilleen yhtä hyvä kuin N 808 normaalissa valaistuksessa niin luulisi markettikitin olevan paljon em kännykkää huonompi kuvalaadultaan?


    • Neuvovakamera

      Kuten jo aiemmin olen maininnut ensialottelijajärkynostajan ei kannata hankkia
      uusinta uutuutta (ainakaan sillähinnalla kun se nyt on myynnissä) vaan kääntyä poistomyyntilaarin kohdalla tarkastelemaan "aiempaa mallia " yleensä jopa vuoden-parinvanhaa mallia mikä on hyväksi koettu käytössä ja päivitetty "lastenviat".
      Uutena ja takuulla kun saa vanhempaakin mallistoa.
      Suurinpiirtein samasta kamerasta huomattavalla ALELLA voi maksaa liioista megapikseleistäkin ym . tarpeettomasta vasta-alkajakin liikaa.
      Jos on rajallinen budjetti ei kannata hankkia uusinta vaan lähinnä tuijotella aiempaa uutuutta taikka sitte aivan oikeasti käytettyä hyvää kestävää PRo tai semi-pro mallia taikka paremman keskitason harrastajajärkkyjä käytettyinä.
      Mikään "aloittelijajärjestelmäkamera" ei ole edes aijottu kestämään tai kuvaamaan samallatavoin kun hieman kalliimmat mallit ovat.
      Yksinkertaisesti tuotantokustannukset tekevät sen eron myös hintalapussa.
      Minunmielestäni jos tosissaan aikoo alkaa harrastamaan valokuvaamista voisi
      huoletta jättää "aloittelijajärkyt" marketin hyllylle ja siirtyä jo ekaa järkkyä
      hankkiessa vähintään "harrastajatason"kameroihin vaikka ne ovat kalliimpia kannattaa
      sellaisesta yleensä maksaa enempi jos tietää kuvaavansa kameralla paljon.
      Säästää sitten vaikka hiukan enempi niin saa paremman ja kestävämmän kameran kerralla jolla on ihan oikeasti jotain vähäistä vaihtoarvoakin kameraliikkeissä
      eikä vaan oman suvun kesken.
      Kokeilemista varten ostajiakin on olemassa.

    • pojanpyllerö
    • Friedman

      Rajala myy nyt D5100 18-55 399e. Mä ostin sen paketin ja kyllä se on hyvä aloittelijalle.

      • niikkoni

        Se vain on näissä "kittiobjektiiveissa" huonoa että ne ovat hieman huteran tuntuisia rakenteeltaan,ja bajonetit eli perät (kiinnitys) ovat muovia.
        Ja se tärkein seikka valovoima on vaihtuva ja heikko.Esimerkiksi 18-55mm/3,5-6,3.
        Mutta tietenkin valovoimasta joutuu maksamaan jos parempaa haluaa.


      • nanna napakka
        niikkoni kirjoitti:

        Se vain on näissä "kittiobjektiiveissa" huonoa että ne ovat hieman huteran tuntuisia rakenteeltaan,ja bajonetit eli perät (kiinnitys) ovat muovia.
        Ja se tärkein seikka valovoima on vaihtuva ja heikko.Esimerkiksi 18-55mm/3,5-6,3.
        Mutta tietenkin valovoimasta joutuu maksamaan jos parempaa haluaa.

        "Se vain on näissä "kittiobjektiiveissa" huonoa että ne ovat hieman huteran tuntuisia rakenteeltaan,ja bajonetit eli perät (kiinnitys) ovat muovia."

        ei huteruus häiritse, kunhan toimii.


        "Ja se tärkein seikka valovoima on vaihtuva ja heikko."

        valovoiman vaihtuvuus ei ole mikään ongelma, mutta heikkous toki on.


        "Mutta tietenkin valovoimasta joutuu maksamaan jos parempaa haluaa. "

        valaistuin lausahduksen älystä


    • Nikon oma

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe