Mikä ihme plussakelillä ja jäisellä ladulla pitää?

tavishiihtäjäkauppi

Millaista tököttiä tämän päiväselle kelille? Plus yksi ja latu jäässä, lipsuu pahasti.

Vai teenkö niin että luistelua suojasäällä ja pakkasella perinteistä?

Molemmat sukset löytyy.

Olen ihan tavallinen kuntohiihtäjä, en halua panostaa voidearsenaaliin.

Nyt on neljä putelia easy waxeja startilta.

5 -(-10) pito ja luisto

-5-(-20) pito ja luisto

Ei sitten minkäänlaista pitoa vaikka laitoin 80 cm matkalle tuota. Luisti kyllä hyvin, mutta pitoa ei lainkaan. Siis tuota 5-(-10) easy waxia laitoin.

Ei siinä, lipsui se muillakin.

21

9366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luisteluksi taitaa mulla(kin) mennä seuraavina päivinä. Tähän saakka on tullut perinteistä mentyä, kun on pakkasia ollut. Ei tuolla viitsi mitään pitoa yrittää saada. Lisäksi lähimmällä ladulla tuntui eilenkin roskia. Liisterin kanssa ne saisi kerättyä...

      Lumikengissä on hyvä pito :) jos sitä pitoa kaipaa jäisellä kelillä.

    • sykkeli 55

      Startin punainen teippi. Seinäpito ja luisto hyvä" liippa" ladulla.25 km tuli hiidettyä ei mitään ongelmaa koko matkalla.Helppo ja yksinkertainen voitelu kuntoilijalle

      • kärpäspaperia

        Ja kauheat paakut pohjissa, kun sataa lunta. Toimii kärpäspaperina, mutta ei pitovoiteena, varsinkaan kuntoilijalla.


      • 78878696
        kärpäspaperia kirjoitti:

        Ja kauheat paakut pohjissa, kun sataa lunta. Toimii kärpäspaperina, mutta ei pitovoiteena, varsinkaan kuntoilijalla.

        Start musta teippi ei pitänyt tänään, eikä tarttunut lumikaan pohjiin. Latu oli ihan hötöä ja ei luistoa eikä pitoa.

        Hiihdin 3km ja aattelin että antaa olla. Pakkasia odotellessa.


    • Näkökulmia

      Ohut kerros liisteriä pohjiin, jos et omista pitopohjasuksia.

    • kansantiede

      Rypsiöljy 60%, palmuöljy 30%ja kalanmaksaöljy 7% hammastahna (fluor) 3% lämmitetään hitaasti 50 asteeseen (kansi päällä). Tuloksena on erittäin pitävä pitovoide.

      • KIITOS RESEPTISTÄ

        Tein tämän sekoitteen, TÄMÄ TOIMII.


      • oma resepti
        KIITOS RESEPTISTÄ kirjoitti:

        Tein tämän sekoitteen, TÄMÄ TOIMII.

        Itse olen korvannut kalanmaksaöljyn paraffiinillä. Tuloksena kiinteä palikka, joka voi levittää pitoalueelle. Pitää siinä missä purkkiliisterit.


    • vanhassa varaakin

      Hiihtelin aamulla vanhoilla 80-luvun muovipohjasuksilla, joihin on karhennettu laaja pitoalue. Meno oli ihan kohtalaista. SNS Profil siteet löytyivät aikoinaan 4 eurolla, huonoon keliin ihan hyvät kuntoilusukset, Karhu easywax

      • Näkökulmia

        Minusta 80-luvun Karhu Multigrade -pitopohjasukset ovat loistavat kosteilla keleillä. Eivät maksa montakaan euroa kirpparilla. Ja siteet voi aina vaihtaa uudempiin.


    • kuntohiihtäjä

      Minulle tulee talven aikana noin 1000 km perinteisen hiihtoa. Riippuen tietysti keleistä ja terveystilanteesta. Hiihdän pertsaa vain selkeässä pakkaskelissä eli pakkasta on oltava ainakin -1, mieluummin -2.

      Näillä keleillä minua ei saa hiihtoladulle millään. Hommasta ei kannata pilata nautintoa, silloin jää lähtemättä paremmallakin kelillä.

      • Näkökulmia

        Voihan sitä ajatella, että lämpöisellä kelillä voi pukeutua kevyemmin. Usein luistokin on parempi kuin pakkasilla.

        Itse hiihdän mieluiten perinteisellä tyylillä nolla- ja plussakeleillä (pitopohjasukset tms.) ja luistelen pakkaskeleillä.


      • Faktaa1
        Näkökulmia kirjoitti:

        Voihan sitä ajatella, että lämpöisellä kelillä voi pukeutua kevyemmin. Usein luistokin on parempi kuin pakkasilla.

        Itse hiihdän mieluiten perinteisellä tyylillä nolla- ja plussakeleillä (pitopohjasukset tms.) ja luistelen pakkaskeleillä.

        Pitoalueelle pohjaksi Universal-liisteri, jäähdytys, 2 kerrosta swixin VR 70:stä 0 - 3, levitä raudalla kiiltäväksi, jäähtymään, jonka jälkeen voit vielä harsoittaa 1-1 punaisella ohuesti, mikäli lumisade loppuu ja latu liippaantuu. Mikäli tulee pelkkää räntää niin 3 kerrosta ko. Swixiä vr 70:stä. Ja viimeinen kerros aina raudalla. Ja toimii.


      • Höpöhöpö-:
        Faktaa1 kirjoitti:

        Pitoalueelle pohjaksi Universal-liisteri, jäähdytys, 2 kerrosta swixin VR 70:stä 0 - 3, levitä raudalla kiiltäväksi, jäähtymään, jonka jälkeen voit vielä harsoittaa 1-1 punaisella ohuesti, mikäli lumisade loppuu ja latu liippaantuu. Mikäli tulee pelkkää räntää niin 3 kerrosta ko. Swixiä vr 70:stä. Ja viimeinen kerros aina raudalla. Ja toimii.

        Voiko tuon pitovoitelun tehdä vielä vaikeammin?


      • Vaktahomma
        Faktaa1 kirjoitti:

        Pitoalueelle pohjaksi Universal-liisteri, jäähdytys, 2 kerrosta swixin VR 70:stä 0 - 3, levitä raudalla kiiltäväksi, jäähtymään, jonka jälkeen voit vielä harsoittaa 1-1 punaisella ohuesti, mikäli lumisade loppuu ja latu liippaantuu. Mikäli tulee pelkkää räntää niin 3 kerrosta ko. Swixiä vr 70:stä. Ja viimeinen kerros aina raudalla. Ja toimii.

        Pelkkä Universal-liisteri pelasi aivan loistavasti. Alla oli jotain pakkaskelien vanhoja purkkivoiteita. Ei oo vaikeaa.vak


    • Näkökulmia

      Pitopohjat nolla- ja plussakelille, luistelusukset pakkaskeleille, niin ei tarvitse voidella koskaan.

    • faktaa1

      Voi sen tehdä vaikeamminkin, mutta ei tarvitse. Ja ei se niin vaikeaa ole levittää kolmea kerrosta pitovoidetta, josta viimeisen kerroksen silottaa lämpimällä raudalla. Jos osaa laittaa ruokaa ja maustaa sen , niin osaa kyllä voidella suksetkin. Ruokaa laitetaan tunti ja syödään viidessä minuutissa. Miksei voi voidella suksia viittä minuuttia, niin saa hiihtää tunnin hyvillä suksilla?

    • Näkökulmia

      Kuinka moni onkaan luopunut ajatuksesta hiihtää, kun voitelu on tuntunut vaikealta tai joku on saanut sen kuulostamaan vaikealta.

      Pitoteippi pohjaan. Ja tulevaisuudessa kaikki kuitenkin hiihtävät pitopohjasuksilla.

      • Juha H

        Pakkaskelin voitelu on yleensä helppoa. Jos pohjalla on joku vanha jääkelin liisteri ja siihen päälle ohut kerros lisää pakkaskelin purkkia, niin ei ehkä toimi uudella lumella.

        Josko joskus kokeilisi pitoteippiä, vaikkei siitä purkkien käyttäjälle etua taida olla.


    • kuntohiihtäjä

      Itse laitoin kyseisellä kelillä suksien pohjiin pitovoiteeksi Rexin Powergrip 3...-5. Toimi todella hyvin. Pelkkä tavallinen purkki ei toimi, jos ladut ovat jäässä. Powergrip on kokemukseni mukaan hyvä vaihtoehto liisterille kun latu on jäinen tai lumi tyypiltään karkeaa. Märällä lumella Powergip ei toimi. You tubesta löytyy jopa ohjevideo , http://www.youtube.com/watch?v=kkUEbeoT2Oc&list=UUNn3-4bcKE0x44elQ722cPw&index=5, miten kyseinen voide kannattaa levittää suksien pohjiin.

    • hkjjjkkjj

      Eli universal liisteri teipin päälle jos teippi ei pidä? Siis jos suksen pohjat on märät lenkin jälkeen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe