Mikä ihme plussakelillä ja jäisellä ladulla pitää?

tavishiihtäjäkauppi

Millaista tököttiä tämän päiväselle kelille? Plus yksi ja latu jäässä, lipsuu pahasti.

Vai teenkö niin että luistelua suojasäällä ja pakkasella perinteistä?

Molemmat sukset löytyy.

Olen ihan tavallinen kuntohiihtäjä, en halua panostaa voidearsenaaliin.

Nyt on neljä putelia easy waxeja startilta.

5 -(-10) pito ja luisto

-5-(-20) pito ja luisto

Ei sitten minkäänlaista pitoa vaikka laitoin 80 cm matkalle tuota. Luisti kyllä hyvin, mutta pitoa ei lainkaan. Siis tuota 5-(-10) easy waxia laitoin.

Ei siinä, lipsui se muillakin.

21

10946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luisteluksi taitaa mulla(kin) mennä seuraavina päivinä. Tähän saakka on tullut perinteistä mentyä, kun on pakkasia ollut. Ei tuolla viitsi mitään pitoa yrittää saada. Lisäksi lähimmällä ladulla tuntui eilenkin roskia. Liisterin kanssa ne saisi kerättyä...

      Lumikengissä on hyvä pito :) jos sitä pitoa kaipaa jäisellä kelillä.

    • sykkeli 55

      Startin punainen teippi. Seinäpito ja luisto hyvä" liippa" ladulla.25 km tuli hiidettyä ei mitään ongelmaa koko matkalla.Helppo ja yksinkertainen voitelu kuntoilijalle

      • kärpäspaperia

        Ja kauheat paakut pohjissa, kun sataa lunta. Toimii kärpäspaperina, mutta ei pitovoiteena, varsinkaan kuntoilijalla.


      • 78878696
        kärpäspaperia kirjoitti:

        Ja kauheat paakut pohjissa, kun sataa lunta. Toimii kärpäspaperina, mutta ei pitovoiteena, varsinkaan kuntoilijalla.

        Start musta teippi ei pitänyt tänään, eikä tarttunut lumikaan pohjiin. Latu oli ihan hötöä ja ei luistoa eikä pitoa.

        Hiihdin 3km ja aattelin että antaa olla. Pakkasia odotellessa.


    • Näkökulmia

      Ohut kerros liisteriä pohjiin, jos et omista pitopohjasuksia.

    • kansantiede

      Rypsiöljy 60%, palmuöljy 30%ja kalanmaksaöljy 7% hammastahna (fluor) 3% lämmitetään hitaasti 50 asteeseen (kansi päällä). Tuloksena on erittäin pitävä pitovoide.

      • KIITOS RESEPTISTÄ

        Tein tämän sekoitteen, TÄMÄ TOIMII.


      • oma resepti
        KIITOS RESEPTISTÄ kirjoitti:

        Tein tämän sekoitteen, TÄMÄ TOIMII.

        Itse olen korvannut kalanmaksaöljyn paraffiinillä. Tuloksena kiinteä palikka, joka voi levittää pitoalueelle. Pitää siinä missä purkkiliisterit.


    • vanhassa varaakin

      Hiihtelin aamulla vanhoilla 80-luvun muovipohjasuksilla, joihin on karhennettu laaja pitoalue. Meno oli ihan kohtalaista. SNS Profil siteet löytyivät aikoinaan 4 eurolla, huonoon keliin ihan hyvät kuntoilusukset, Karhu easywax

      • Näkökulmia

        Minusta 80-luvun Karhu Multigrade -pitopohjasukset ovat loistavat kosteilla keleillä. Eivät maksa montakaan euroa kirpparilla. Ja siteet voi aina vaihtaa uudempiin.


    • kuntohiihtäjä

      Minulle tulee talven aikana noin 1000 km perinteisen hiihtoa. Riippuen tietysti keleistä ja terveystilanteesta. Hiihdän pertsaa vain selkeässä pakkaskelissä eli pakkasta on oltava ainakin -1, mieluummin -2.

      Näillä keleillä minua ei saa hiihtoladulle millään. Hommasta ei kannata pilata nautintoa, silloin jää lähtemättä paremmallakin kelillä.

      • Näkökulmia

        Voihan sitä ajatella, että lämpöisellä kelillä voi pukeutua kevyemmin. Usein luistokin on parempi kuin pakkasilla.

        Itse hiihdän mieluiten perinteisellä tyylillä nolla- ja plussakeleillä (pitopohjasukset tms.) ja luistelen pakkaskeleillä.


      • Faktaa1
        Näkökulmia kirjoitti:

        Voihan sitä ajatella, että lämpöisellä kelillä voi pukeutua kevyemmin. Usein luistokin on parempi kuin pakkasilla.

        Itse hiihdän mieluiten perinteisellä tyylillä nolla- ja plussakeleillä (pitopohjasukset tms.) ja luistelen pakkaskeleillä.

        Pitoalueelle pohjaksi Universal-liisteri, jäähdytys, 2 kerrosta swixin VR 70:stä 0 - 3, levitä raudalla kiiltäväksi, jäähtymään, jonka jälkeen voit vielä harsoittaa 1-1 punaisella ohuesti, mikäli lumisade loppuu ja latu liippaantuu. Mikäli tulee pelkkää räntää niin 3 kerrosta ko. Swixiä vr 70:stä. Ja viimeinen kerros aina raudalla. Ja toimii.


      • Höpöhöpö-:
        Faktaa1 kirjoitti:

        Pitoalueelle pohjaksi Universal-liisteri, jäähdytys, 2 kerrosta swixin VR 70:stä 0 - 3, levitä raudalla kiiltäväksi, jäähtymään, jonka jälkeen voit vielä harsoittaa 1-1 punaisella ohuesti, mikäli lumisade loppuu ja latu liippaantuu. Mikäli tulee pelkkää räntää niin 3 kerrosta ko. Swixiä vr 70:stä. Ja viimeinen kerros aina raudalla. Ja toimii.

        Voiko tuon pitovoitelun tehdä vielä vaikeammin?


      • Vaktahomma
        Faktaa1 kirjoitti:

        Pitoalueelle pohjaksi Universal-liisteri, jäähdytys, 2 kerrosta swixin VR 70:stä 0 - 3, levitä raudalla kiiltäväksi, jäähtymään, jonka jälkeen voit vielä harsoittaa 1-1 punaisella ohuesti, mikäli lumisade loppuu ja latu liippaantuu. Mikäli tulee pelkkää räntää niin 3 kerrosta ko. Swixiä vr 70:stä. Ja viimeinen kerros aina raudalla. Ja toimii.

        Pelkkä Universal-liisteri pelasi aivan loistavasti. Alla oli jotain pakkaskelien vanhoja purkkivoiteita. Ei oo vaikeaa.vak


    • Näkökulmia

      Pitopohjat nolla- ja plussakelille, luistelusukset pakkaskeleille, niin ei tarvitse voidella koskaan.

    • faktaa1

      Voi sen tehdä vaikeamminkin, mutta ei tarvitse. Ja ei se niin vaikeaa ole levittää kolmea kerrosta pitovoidetta, josta viimeisen kerroksen silottaa lämpimällä raudalla. Jos osaa laittaa ruokaa ja maustaa sen , niin osaa kyllä voidella suksetkin. Ruokaa laitetaan tunti ja syödään viidessä minuutissa. Miksei voi voidella suksia viittä minuuttia, niin saa hiihtää tunnin hyvillä suksilla?

    • Näkökulmia

      Kuinka moni onkaan luopunut ajatuksesta hiihtää, kun voitelu on tuntunut vaikealta tai joku on saanut sen kuulostamaan vaikealta.

      Pitoteippi pohjaan. Ja tulevaisuudessa kaikki kuitenkin hiihtävät pitopohjasuksilla.

      • Juha H

        Pakkaskelin voitelu on yleensä helppoa. Jos pohjalla on joku vanha jääkelin liisteri ja siihen päälle ohut kerros lisää pakkaskelin purkkia, niin ei ehkä toimi uudella lumella.

        Josko joskus kokeilisi pitoteippiä, vaikkei siitä purkkien käyttäjälle etua taida olla.


    • kuntohiihtäjä

      Itse laitoin kyseisellä kelillä suksien pohjiin pitovoiteeksi Rexin Powergrip 3...-5. Toimi todella hyvin. Pelkkä tavallinen purkki ei toimi, jos ladut ovat jäässä. Powergrip on kokemukseni mukaan hyvä vaihtoehto liisterille kun latu on jäinen tai lumi tyypiltään karkeaa. Märällä lumella Powergip ei toimi. You tubesta löytyy jopa ohjevideo , http://www.youtube.com/watch?v=kkUEbeoT2Oc&list=UUNn3-4bcKE0x44elQ722cPw&index=5, miten kyseinen voide kannattaa levittää suksien pohjiin.

    • hkjjjkkjj

      Eli universal liisteri teipin päälle jos teippi ei pidä? Siis jos suksen pohjat on märät lenkin jälkeen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe