Muistutukset / kantelut Valviraan

starting point

Helsinki, maamme pääkaupunki:

Johtajapsykiatri Tuula Saarela lukuisiin muistutuksiin; "koska todisteita ei ole, eikä vastaanotoilla käytyjä keskusteluja mitenkään voida toteen näyttää, muistutuksesi on aiheeton" (jatkaen potilaiden syyllistämistä uskoen työntekijöiden valheisiin).

Kuinka muissa kaupungeissa muistutuksia hoidon tasosta on käsitelty?

26

2713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tärkeä aihe

Kirjoittakaa kokemuksistanne.

• wizihup

Aina kannattaa nauhoittaa viralliset keskustelut... Kännykkä hyrräämään.

• Tsöge

Eipä ole tullut moista koettua. Monta kertaa on mielessä käynyt mutta en ole valitellut kun en koe loppujen lopuksi terveydellisesti siitä mitään hyötyväni. Jos se hyödyttäisi mielenterveyttäni pitkällä aikavälillä niin tekisin valituksen. Hetken helpotuksen se toki tuo kun on saanut viimeisen sanan mutta ei mitään sen enempää. Tehkööt työtään. Jos on ollut joku epäilyttävä tyyppi tai ei o synkannu niin olen sen homman jättänyt sitten väliin. Vihassa ja katkeruudessa vellominen on aika sheissea kun tän masennuksen kansssakin on jo ihan tarpeeksi. Sanotaan kymmen vuotta sitten olisin ollut samaa mieltä. Jos on joku todella törkeä tapaus (miten sen sitten kukin määritteleekin) niin sitten kannattaa. Tärkeä aihe kyllä!

• niko uusimaa

Entäs sitten kun tämä väärinkäytöksiin syyllistynyt on johtava ylilääkäri eli psykiatriaosaston johtajan kätyri ja Valvira pitää hänen puoliaan eikä potilaalla ole varaa siirtyä yksityisen hoidon piiriin. Mistä potilas voi saada psykiatrista hoitoa jatkossa? Ne jotka ovat itse samaa kokeneet tietävät kuinka esim. vaikea pitkäaikainen masennus etenee ja mitä liitännäissairauksia aiheuttaa tällaisten toistuvien kokemusten jälkeen. Kuka auttaa sairasta ihmista pitämään puoliaan jos ei edes Valvira pysty siihen?

• Kanelikitty

Tärkeä aihe!!
        Olen ollut yhteydessä johtoportaaseen törkeän kohtelun, kyseenalaisten diagnoosien sekä muiden aiheiden tiimoilta. En ole ollut yhteydessä Valviraan koska ei ole voimia enää taistella.

Pohdin voinko rahoittaa hoitoni yksityisesti. Onko se tosiaan ainoa tapa saada apua?!

Minulla on joitain todisteita muttei keskusteluita voi näyttää toteen millään tavoin. Olin aikeissa äänittää puhelun mutta koin sen jo 'vainoharhaiseksi' toiminnaksi. Tämä kokemus PK -seudulta myös.

Lisää kokemuksia aiheesta, kanteluita ym.??

• edelleen masentunut
        Kanelikitty kirjoitti:

Tärkeä aihe!!
        Olen ollut yhteydessä johtoportaaseen törkeän kohtelun, kyseenalaisten diagnoosien sekä muiden aiheiden tiimoilta. En ole ollut yhteydessä Valviraan koska ei ole voimia enää taistella.

Pohdin voinko rahoittaa hoitoni yksityisesti. Onko se tosiaan ainoa tapa saada apua?!

Minulla on joitain todisteita muttei keskusteluita voi näyttää toteen millään tavoin. Olin aikeissa äänittää puhelun mutta koin sen jo 'vainoharhaiseksi' toiminnaksi. Tämä kokemus PK -seudulta myös.

Lisää kokemuksia aiheesta, kanteluita ym.??

Jouduin kauan sitten erilaisista väärinkäsityksistä johtuen psykiatrisen
        sairaalan poliklinikalle. Kaksi johtavassa asemassa olevaa työntekijää
        liioittelivat silloista päihdeongelmaani (ylitin bentsoannoksia) ja halusivat
        saada minut puoliväkisin Kalliolaan vieroitushoitoon. No ei hoidossa mitään
        pahaa olisi ollut. mutta juuri tuolloin oli perheessäni kriisiaika, ja olimme
        vaimoni kanssa saaneet tappouhkaukset puututtuamme (suojelimme henkilöä)
        yhden "kriminaalin" tekemisiin. Minun piti olla suojelemassa perhettäni, enkä
        voinut lähteä viikoiksi muualle. Koska minulle ei oltu uusittu bentso-reseptiä
        olin vieroitusoireissa pelokas enkä kyennyt juuri puhumaan. Peloista johtuen
        en käyttäytynyt agressiivisesti enkä kyennyt juuri sanallisestikaan puolustautumaan. "Normaalitilanteessa" olisin voinut olla kohteluni vuoksi
        väkivaltainen. Nyt vain istuin ja vapisin oireissa. Näiltä kahdelta tuli täysin
        käsittämätön vihanpurkaus kieltädyttyäni ehdotuksesta. Minua nimiteltiin
        uskomattomilla sanoilla ja huudettiin ehkä kymmeniä (en muista tark.)
        kirosanoja. Itse en käyttänyt epäasiallista kieltä. Laitoin asiani lääninoikeuteen,
        mutta vedin sen takaisin ajatelen sen turhaksi. Vuosien aikana olen
        yrittänyt saada terapeuttieni kautta keskustelua, jossa sopia asiasta.
        Siihen ei kukaan ole suostunut ja minun on vain pyydetty unohtamaan asia.
        Olen laittanut "näille kahdelle" ankaria, mutta asiallisia kirjeitä, joissa
        olen kysynyt syytä heidän menettelyynsä. Vastauksessa ei anteeksipyyntöä
        tullut..pahoiteltiin sitä, etten ollut tyytyväinen "saamaani hoitoon". Vihaani
        kesti useita vuosia ja sairastuin vaikeaan masennukseen uskoakseni
        hyvin pitkälle tapahtuman vuoksi. Pian eläkkeelle ( ollut n.20v) muulla kuin
        masennusdiagnoosilla.Kristittynä minun on ollut pakko antaa anteeksi jo
        itsenikin vuoksi (kostosuunnitelmia oli) ja se on vuosien aikana onnistunut.
        Mahdollisella videolla tilanne näyttäisi uskoakseni pöyristyttävältä.
        Olen ottanut selville heidän salaiset osoitteensa (seurasin autolla) ja
        laitoin kirjeet Raamattujen kanssa, jossa olen kehoittanut etsimään
        pelastusta Jeesuksen armoverestä. Mainitsin myös antaneeni heille
        anteeksi. Ei ole tullut mitään vastauksia..Minulle ei aikanaan neuvonut
        kukaan mitään, joten annetaan "heidän"nauttia elämästään. 25.5.1991

• °§§°

Minun mielestäni kannattaa valittaa Valviraan vaikka sieltä tuleekin mitä tahansa vastauksia.

Jos kenttä ei kerro mitä siellä tapahtuu, mikään ei koskaan tule muuttumaan.

Eikös Kanelikitty voi laittaa niitä samoja papereita mitä johtoportaallekin Valviiran sellaisenaan kommentin kera? Pyytäisit vaikka apua/neuvoa Valviiralta koska asia ei etene muuten etkä ole tullut kuulluksi asiassasi. Tietäisivät ainakin siellä mitä tapahtuu potilas-lääkärisuhteessa.

Kannattaa tutustua potilaslakiin.

Äänittäminen, silloin kun on omasta asiasta kysymys on täysin sallittua, vaikka itselleen muistoksi tai puolisolleen tiedoksi. Eikä siitä tarvitse mainita kenellekään.

• Kanelikity

Otan yhteyttä potilasasiamieheen varmaankin ensin. Sitä ennen pakko käydä yksityisellä muuten en ole täällä enää "valittamassa".

Onko jollakin tietoa, että miten saan kumottua virheelliset diagnoosit?! Miten joku voi kumota edellisen psykiatrin diagnoosit ja erityisesti keskustematta kanssani niistä!!!? Kyse on toki ikään kuin mielipiteistä mutteivät ne kai noin paljon voi erota.

Aika epätoivoinen ja epätodellinen olo.

Lisää vinkkejä ja kokemuksia!!!!

• apuri AS

Kuinka rahoitat yksityisen käynnit? Voiko niistä lähettää jälkeenpäin laskun hoitovirheen tehneelle julkisen puolen lääkärille? Kuka määrittää mikä luetaan hoitovirheisiin jos ei Valvira sitä tahdo tehdä? Entä mitäpä jos julkisen puolen lääkäri toimii myös yksityisellä ja/tai tuntee kaikki siellä toimivat kollegansa? Voiko yksityispsykoterapeutti vaikkei ketään "muka" tuntisikaan auttaa jos julkisella on sössitty asiat? Mitä sitten, jos samat henkilöt jotka julkisella ovat asiasi sekoittaneet ovat keskenään päättäneet ettei sinua hoideta enää missään koska olet nk. hankala potilas?

Diagnooseja ei kukaan voi kumota, edes potilas itse valittamalla niistä tekemällä potilasrekisteritietojensa tarkistuspyynnön (http://www.tietosuoja.fi/3186.htm), koska rekistereihin tietoja keränneellä on myös oikeus kieltäytyä niitä korjaamasta...

Julkisen kuten yksityisenkin puolen lääkärit perustavat hoitonsa/määrittelevät potilaansa psyykkisen tilan ns. omankäden oikeudella, mikä hyvin usein voi poiketa hyvinkin paljon kollegansa diagnoosista. Se, mihin/kehen lääkäriin potilas uskonsa perustaa ja kuinka toivoo itseään kohdeltavan, on vain ja ainoastaan hänen päätäntävallassaan, ikävä kyllä.

Mielenterveydenkeskusliitto voisi olla taho, jonka kautta voitaisiin asioita saada vietyä asioita oikemmanlaiseen suuntaan.

http://www.mtkl.fi/yhteystiedot/

Muita tahoja ei taida tällä hetkellä olla olemassa, jotka edes yrittäisivät pitää potilaiden puolia. Potilasasiamiehillä on nykyisin oman kokemukseni mukaan suurimmaksi osaksi vain vanhentuneita tietoja saatavilla, siltikin myös heidän kauttansa voi asioita yrittää viedä eteenpäin (esim. jos et saa rekisteritietojasi tarkastettaviksi määräaikana, voi potilasasiamies ottaa puolestasi yhteyttä ylilääkäriin jonka velvollisuutena on ne pyydettäessä antaa potilaalle)

• "hitleerinuhri"

heippa
      ensinnäkin tiedoksi että kyseiset kantelut tehdään aluehallintovirastoon AVI.
      valvira käsittelee vaan kantelut jotka on johtanut potilaan kuolemaan tai vakavaan vammaisuuteen. kyllä potilasasiamiehen pitäisi neuvoa näissä asioissa.

itsellä ei ole kokemusta psykiatrin virheellisestä käytöksestä,mutta olen ollut kolmesti psykiatrin haastattelussa koska kardiologian ylilääkäri ei ollut oikein "kartalla" ja alkoi haukkumaan minua kasvotusten hulluksi

minulla oli kuitenkin tulppa keuhkossa ,mutta kardiologin taidot eivät olkein riittäneet tässä tapauksessa ,eikä käytöksessäkään ollut kehumista.

potilasvakuutuskeskus käsitteli hoitovirheen ja lääkäreiden käytöksestä
      olen tehnyt kantelun AVI:iin
      kyllä aina kannattaa valittaa epäasiallisesta käytöksestä. jo se että asia on mennyt eteenpäin antaa lääkärille aihetta muuttaa käytöstä ,kun pelästyy
      saamastaan palautteesta

tuosta puhelin hommasta en tiedä onko se ok vai ei. muistaakseni minulle sanottiin että se olisi laitonta , mutta suosittelen,jos siellä pystyy todistamaan
      sen virheellisen käytöksen, niin kyllä se on sinulta paljon pienempi rikos kuin siltä lääkäriltä se käytös,

• apuri AS

Kiitos kommentistasi. Tiedätkö onko jossain määritelty kuinka psykiatriassa käsitellään käsite "vakava vammautuminen"? Osaisiko mahdollisesti Aluehallintovirasto ohjeistaa tämänkaltaisissa tapauksissa eteenpäin/ketkä työntekijät siellä? Olisin tiedosta erittäin kiitollinen.

Voimia sinulle!

• tuossa jotain

• 5+12

Taitaa Valvira olla joku helvetin valelääkärivirasto jos siellä tuolla tavalla ihmisiä kohdellaan.

• hitlerinuhri,

kysy potilasasiamieheltä lisää.

olen käsittänyt että vaikka kantelu tehdään AVI.iin ja jos se johtaa toimenpiteisiin
      tieto siitä kyllä menee myös valviraan.
      tapauksia vaan on niin paljon ettei valvira ehdi käsitellä kaikkia ja siksi tuo jaottelu
      aluehallintoviraston kanssa

• 18+9

Nosto

• oik.asiamieheen

Satakunnan sairaanhoitopiiri ei käsittele muistutuksia lainkaan. Virkanimestään huolimatta potilasasiamies on henkilökunnan puolustaja.

Otin yhteyttä eduskunnan oikeusasiamieheen potilasoikeuksien ja kansalaisten perusoikeuksien rikkomisessa. Valviralla ei ole merkitystä sosiaali- ja terveyspoliittisessa järjestelmässä, vaikka se on olemassa. Näin ollen maksetaan tyhjästä.

• uskomatonta1

Mitä eduskunnan oikeusasiamies sanoi?

• Kannatti ...
        uskomatonta1 kirjoitti:

Mitä eduskunnan oikeusasiamies sanoi?

Sairaanhoitopiiri sai huomautuksen häneltä. Näin ollen se tuotti tuloksen. Tosiaan oikeusasiamies on oikea yhteyshenkilö sote-palveluiden valituksissa, eivät virkavirheitä tekevät.

• uskomatonta1
        Kannatti ... kirjoitti:

Sairaanhoitopiiri sai huomautuksen häneltä. Näin ollen se tuotti tuloksen. Tosiaan oikeusasiamies on oikea yhteyshenkilö sote-palveluiden valituksissa, eivät virkavirheitä tekevät.

Suurkiitos vinkistä!

• heittelillejättö
        Kannatti ... kirjoitti:

Millaisesta kohtelusta teit valituksen? Onko kellään kokemusta sellaisesta että on heitetty psyk.poliklinikalta ulos eli jätetty hoidotta vaikka potilas on kärsinyt pitkään jo vaikeasta masennus-ja ahdistuneisuusoirelusta?

• 16+20

• 13+8

tärkeän ketjun nosto

• OAM 86 425

Isä on tuhonnut itsetuntoni, minkä vuoksi sairastuin ensin psyykkisesti jonka jälkeen fyysisesti, siksipä teen nykyisin Eduskunnan Oikeusasiamiehelle kanteluja työkseni julkisen terveydenhuollon alaisista toimipisteistä joissa ei enää hoideta vähänkään pidemmän sairaushistorian omaavia potilaita.

• Kivun hoito

Potilasasiamies neuvoi tekemään muistutukset.
      Tein kaksi muistutusta Oulussa kivun hoidon laiminlyönneistä ja Oulun Yliopistollinen sairaala totesi että kivun hoito kuuluu terveysasemalle ja terveydenhuollon ylilääkärin vastineessa todettiin ettei
      potilastiedoistani näy se se seikka että olisin hakenut apua kipuun.Vastineessa todettiin myös että apteekista saa Paracetamolia joka sopii minun tapaukseen.

• Anonyymi

kunläärin on sairas, on vain vaino jäjellä, joka portaat harjaan jo, lapseksi psykiatrian sossu chat, kaatumatauti huumorilla poliisin rikososasto, erikoisruokavalio, huumori, vammaisen ruuat.

• Anonyymi

Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun,
      hoitoon tai kohteluun

1) Selvittely ja avoin keskustelu hoitotahon tai sosiaalihuollon yksikön
      kanssa

2) Muistutus
      • Jos keskustelusta huolimatta asia ei selviä → kirjallinen muistutus
      hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle/sosiaalihuollon
      yksikön johtavalle viranhaltijalle

3) Kantelu, jos et ole tyytyväinen muistutuksen vastaukseen
      • Kantelu sosiaali- ja terveydenhuollon epäkohdista tehdään
      aluehallintovirastolle
      • Kantelu Valviraan jos epäillään hoitovirheen johtaneen potilaan
      kuolemaan/vaikeaan pysyvään vammautumiseen.
      • Kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle jos epäilee että viranomainen ei
      ole noudattanut lakia tai perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet
      27.4.2021 5

Lähteet: https://stm.fi/asiakkaan-potilaan-oikeudet/valittaminen ja https://www.valvira.fi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      112
      7184
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      36
      4222
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      38
      3698
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      399
      1962
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1457
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1448
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      62
      1377
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      177
      1090
    9. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1088
    10. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      1020
    Aihe