No, en millään osaa päättää kumpaa nyt kinuisin ainoastaan lahjaks esim. Mun Äitiltä ja Iskältä. Auttakaa?!?!??????????!!!!!!!!!! P.S Olen herkkä ja en kovinkaan vahva. 9v. Hellä.
Kani vai Marsu?!
9
113
Vastaukset
- Sedä
Tutustu kumpaankin eläimeen, ja päätä kumpi on sinulle sopivampi ;) Pari isoa eroa tulee heti mieleen. Jos saat ottaa vain yhden eläimen, et voi ottaa marsua koska niitä pitää olla aina ainakin kaksi. Samoin jos tahdot otuksen, jonka kanssa voi hyppiä esteitä tai viedä valjaissa ulos, ota kani. Kaikki marsut on aika saman kokoisia, mutta kaneista voi valita myös huomattavasti isomman rodun.
http://www.kaniyhdistys.com/
http://marsut.net/ - napsu22
No sun päätös! Oon samaa mielt kun sedä, et jos saat vaan tuen lemmikin nii sit ehkä kani ois parempi vaihtoehto. T: napsu22
- napsu22
No sun päätös! Oon samaa mielt kun sedä, et jos saat vaan tuen lemmikin nii sit ehkä kani ois parempi vaihtoehto. T: napsu22
- marsumarsujoo
kyllä kanejaki ois paras olla kaksi. ne ku on myös laumaeläimiä.
minusta kaksi marsua olisi sinulle sopivampi vaihtoehto.
marsut on helppohoitosempia, ja pärjäävät pienemmässä häkissä ja on hyvä ensilemmikki.
ja ottaen huomioon ikäsi marsu on parempi koska ei ole niin pitkäikäinen.
kani kun voi elää 10-vuotiaaksi ni voi hyvinkin käydä niin että 5 vuoden päästä kyllästyt eläimeen tai sinulla ei ole enää aikaa kanille.
marsu elää 3-5 vuotta, joten siltäkin kannalta parempi, niin saat kokeilla pärjäätkö eläimen hoidossa. ja ainahan voit marsujen jälkeen hankkia kanin.
myös marsujen kanssa voi touhuta paljon. niistä saa hyvinkin kesyjä ja myös niitä voi kuljettaa pihalla valjaissa ja opettaa nille pikku temppuja ja miksei myös estehyppyä (matalia esteitä tosin).
kani on hyvin energinen eläin ja vaatii monta monta tuntia liikuntaa päivässä tai muuten tylsistyy helposti. kani myös on vahva ja voi helposti raapia kynsillään ja purra mikäli ei käsitellä tarpeeksi (marsut harvemmin puree). oletko varautunut tähän, sillä pitäähän sinun viettää aikaa kanin kanssa monta tuntia päivässä (sen koko eliniän ajan) ja oppia leikkaamaan sen kynnet ym ym...
marsua on aloittelijankin helpompi käsitellä, se ei pääse hyppäämään sylistä karkuun samanlailla kuin kani...
marsut on helppoja ja lepposia syömäkoneita.
ehdottomasti siis suosittelisin sinulle marsuja, mutta muista 2 kpl.
sinulla on koko elämäsi aikaa sitten ottaa kani, jos olet valmis tekemään mahdollisesti 10 vuoden panostuksen kaniin.
mutta lopulta päätös on sinun ja perheesi, mutta mieti kunnolla mihin olet valmis, sillä pitäähän sinulle tulevan eläimen saada hyvä elämä koko iäkseen, eikä jäädä häkkieläimeksi.- adfghjk3
btw, marsuja ei kannata viedä valjaissa..
- jyrskyn hommaus
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11215287
Lue tämä läpi. Saat vähän käsitystä millaista on kani-ihmisen arki. Suurin työ kanin omistuksessa on siivous ja kanin vapaanapito (jaloittelu lähinnä siksi että kani voi olla kova tuhoamaan paikkoja). Ruokinta ainakin pari kertaa päivässä. Heinää oltava aina saatavilla. Muistutan ettei kani ole häkkieläin, sen on saatava liikkua paljon päivän aikana.
En oikein osaa sanoa, mikä olisi sinulle paras lemmikki.. Omistan kaneja ja niissä on paljon vastuuta. Gerbiilit ovat helpompia lemmikkejä, samoin hamsterit. Gerbiilejä minulla on ollut ja mukavan seurallisia eläimiä olivat :)
Ota selvää kunkin lemmikin perusvaatimuksista.
Tuntuu jotenkin hassulle vastata tämän tyyppiseen viestiin, en ole KOSKAAN kinunnut vanhemmiltani lupaa lemmikkiin :D
Jos haluat esimakua lemmikin omistamisesta teeppä näin:
1. varaa aikaa mielikuvituslemmikin hoitoon aamulla ennen kouluun lähtöä ainakin 10minuuttia.
2. kun tulet kotiin käy ruokkimassa mielikuvituslemmikki
3. varaa aikaa häkin siivoamiseen joka päivä 15minuuttia
4. päästä "lemmikki" jaloittelemaan, estä pääsy kiellettyihin paikkoihin. Jaloittelu tarkoittaa kanilla monta tuntia päivässä.
5. huolehdi lemmikin iltaruokinnasta
Toista näitä vaiheita esim viikon ajan. Ilman lemmikkiä tämä voi tuntua tyhmälle, mutta toimenpiteet tulevat olemaan samoja päivästä toiseen sitten lemmikin kanssa, joten olisi hyvä osata rytmittää oma päivä niin että oikea lemmikki tulisi hoidettua. Ellei rahkeet riitä viikkoakaan, tuskin riittää mielenkiinto lemmikkiin useamman vuoden ajaksi. Huom! Kani voi elää hyvällä hoidolla yli 10-vuotiaaksi - jesu21
MIelestäni kani on parempi vaihtoehto mutta sinun täytyy päättää itse
- marsunomistaja
sori nyt vaan mut marsut elää 6-8vuotta ja voi elää pitempäänki :)
- nipsu23
Hmm.... Ottaisinko hamsun? Talvikon?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399