Mihin perustuu sen käyttöön ottaminen kristinuskossa? Apostolit nimenomaan vapautti ympärileikkaamattomat juutalaisia kahlitsevista opeista. 10 käskyä kun annettiin nimenomaan juutalaisille ja sen pohjalta on muodostettu Mooseksen laki. Mihin sen käyttöön otto oikein perustuu, kun vapaus siitä on annettu? Mikäli sen "arvot" on niin hyvät, niin miksi ei ole Mooseksen lakia otettu myöskin käyttöön. Olihan laki ja käskyt Jumalan silmissä yhtä erinomaisia.
Kohta apostolien päätöksestä. Tuon he laittoivat lähettämäänsä kirjeeseen.
"Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet: 29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.15.html#o46
Mihin sitten perustuu tuollainen 10 käskyn markkinointi kun se ei ole mikään velvoite. Mikäli se on erinomainen ohje, niin miten ihminen voi tehdä eroa kahden erinomaisen asian suhteen. Käskyjen ja lain. Molemmat kun oli Jumalan mielestä erinomaisia?
5 "Minä opetan teille lain käskyt ja säädökset, kuten Herra, minun Jumalani, käski minun tehdä. Teidän tulee noudattaa niitä siinä maassa, jonka nyt menette ottamaan haltuunne. 6 Noudattakaa niitä ja pitäkää ne, sillä ne ovat muiden kansojen silmissä osoitus teidän viisaudestanne ja ymmärryksestänne. Nämä lait kuullessaan kaikki sanovat: 'Miten viisas ja ymmärtäväinen tuo suuri kansa onkaan.' 7 Minkä muun suurenkaan kansan jumalat ovat yhtä lähellä omaa kansaansa kuin Herra, meidän Jumalamme? Hän on meitä lähellä aina, kun me häntä rukoilemme. 8 Onko millään muulla suurellakaan kansalla yhtä oikeudenmukaiset käskyt ja säädökset kuin tämä laki, jonka minä teille tänään annan?
http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.4.html#o13
10 käskyä
51
185
Vastaukset
- näinhänsemenee
"Mihin perustuu sen käyttöön ottaminen kristinuskossa?"
Ei mihinkään, kun ristinusko ei hyväksy jeesuksen oppeja ja jumalan lakia, vaan uskonnon, kultin, sektin, lahkon perustajan lait ja opit. Ainut käyttötarkoitus on että 10 käskyä ja jumalan ja jeesuksen nimeä käytetään,mutta laita ja opit ovat uskonnon perustajan.Eli kusetetaan uskovaisia.Kun noudattaa jumalan lakia ja jeesuksen oppeja SANANTARKASTI,se pelastaa uskonnoilta.- aikuinen nainen
"SANANTARKASTI"10.käsky:muista siis olla himoitsematta lähimmäisen karjaa. Tässä siis tarkoitetaan lehmiä.
Otetaan sitten sanatarkasti Jeesuksen sanat..."Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."
aikuinen nainen kirjoitti:
"SANANTARKASTI"10.käsky:muista siis olla himoitsematta lähimmäisen karjaa. Tässä siis tarkoitetaan lehmiä.
Tuossa on kymmenen käskyn yksi muoto Raamatussa...
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
7 [i] "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.*
8 "Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 "Älä tapa.
14 "Älä tee aviorikosta.
15 "Älä varasta.
16 "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan.
17 "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.20.html#o37aikuinen nainen kirjoitti:
Tässä on toinen...
12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.
18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.
19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.
21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.
22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.
25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.
26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.
"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."
27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.34.html#o72- kyllä vit**taa
mave kirjoitti:
Tässä on toinen...
12 Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa. 13 [i] Repikää maahan heidän alttarinsa, murskatkaa heidän kivipatsaansa ja hakatkaa poikki heidän asera- paalunsa*. 14 Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan. 15 Älä siis tee liittoa sen maan asukkaiden kanssa, ettet luopuisi minusta, eksyisi palvelemaan heidän jumaliaan ja lankeaisi syömään niistä uhreista, joita he teurastavat omille jumalilleen. 16 Jos otat pojillesi vaimoiksi heidän tyttäriään, jotka palvovat jumaliaan irstain menoin, nämä viettelevät myös poikasi samoihin palvontamenoihin. 17 Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.
18 "Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.
19 "Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin. 20 Mutta aasin ensimmäisen varsan voit lunastaa omaksesi uhraamalla karitsan, ja ellet halua sitä lunastaa, taita siltä niska. Lunasta omaksesi jokainen sinulle syntyvä esikoispoika. Älköön kukaan tulko eteeni tyhjin käsin.
21 "Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko. Myös kyntöjen ja elonkorjuun aikana pidä seitsemäntenä päivänä lepopäivä.
22 "Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa. 23 Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen. 24 Ja kun minä hävitän kansat sinun tieltäsi ja ulotan kauas sinun rajasi, niin kukaan ei tavoittele sinun maatasi omakseen, jos vain vaellat kolmesti vuodessa Herran, Jumalasi, kasvojen eteen.
25 "Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.
26 "Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön.
"Älä keitä karitsaa emänsä maidossa."
27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." 28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Moos.34.html#o72Ei kai kukaan, edes luterilainen, keitä elävää karitsaa emänsä maidossa?
"Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön."
Ennen vanhaan Suomessa pellon antimia ja lisäksi lihaa,voita ym oli pakko viedä pappilaan. Ainoat siihen aikaan ylipainosta kärsivät asuivat pappilassa. kyllä vit**taa kirjoitti:
Ei kai kukaan, edes luterilainen, keitä elävää karitsaa emänsä maidossa?
"Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön."
Ennen vanhaan Suomessa pellon antimia ja lisäksi lihaa,voita ym oli pakko viedä pappilaan. Ainoat siihen aikaan ylipainosta kärsivät asuivat pappilassa.Eipä tuo Lutherkaan aliravitsemuksesta kärsinyt. Kyllä ylimystöllä oli omat eväät ja kansa sai kärsiä nälkää. Helppohan sitä oli sitten lihapatojen äärestä sorvata kansan kannettavaksi oppeja. Älkää tehkö niin kuin minä teen vaan kuinka minä opetan. Luther oli hyvin politisoitunut mies, jolla oli lämpimät välit ylhäistöön. Ei ole ihme, jos luterilaisessa kirkossa ei ole hyväntekeväisyys valttia. Eihän Luther voinut velvoittaa ruhtinaita luopumaan rikkauksista....Vaikka kuinka olisi Raamattu niin opettanut...Rusinapulla.
Papiit....Vastakkaa nyt äkkiä kun tuo vuodenvaihde lähestyy....Eksynyt karitsa voi laukata synnin polkua, jos ei ole paimen ohjaamassa :(
Papit !!!!! Mähän oon Helvetissä ennen kuin te pystytte saarnaamaan pelastuksen sanomaa...Pikkasen venymistä sen vastauksen kanssa.
- Yu.
MAVEEE.....etkö sä jo tiedä,että ei papit täällä usko hel.vettiin ,kertomus syntiinlankeemuksesta,eli Aatamin ja Eevan tarinakin on heidän mielestä pelkkä myytti.
Ei se niin mene. Muuten kertomus syntiinlankemuksesta on myytti, mutta se perisynti on osattu kuitenkin sen pohjalta rakentaa :D....Onhan se naurettavaa, että he tietää kertomuksen olevan myytin, mutta osaavat taitavasti poimia sieltä sen perisynnin....ja oikeasti, nuo ihmiset on vieläpä valmistunut yliopistosta maisteriksi....
Yu. Miten sinä voit olla tietämättä, että Raamattu on lähes täynnä kaikenlaisia myyttejä? Jeesuskin puhui mitä sattuu, sillä ei käynyt toteen sekään, että opetuslapset "eivät ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennenkuin Ihmisen poika tulee". Matt 10:23.
Käskyt ovat suunnattu Israelin kansalle, joten on omalla kontolla miten niihin suhtautuu. Ja pitää muistaa, että Jumalakaan ei ole tietoinen helwatasta, ei kannata ihmetetellä, jos papitkaan eivät.Olin jo mahdollisesti synnin polulla, mutta varmaa tietoa ei ole. Tässä tarvittaisiin kansanvalistajaa selittämään asioita ennen kuin tässä ratkeaa ihan syntiä tekemään..Kun tietäisi mitä kaikkea siihen syntiin kuuluu. Miten voin välttää syntiä. Miten voin katua sitä, jos en tiedä mitä siihen kuuluu. Sanoohan Lutherkin, että syntiä katuva saa armon, mutta syntiä vastaan tietoisesti rikkoava saa synnin palkan.
Mikä tuon 10 käskyn kohtalo oikeasti on?Sieluni vaeltelee lavealla tiellä, kun ei tiedä mikä se kapea, kultainen tie Taivaaseen on? Sieluni huutaa tuskaa eläessään ja ylösnousemus ruumiini huutaa tuskaa kuoleman jälkeen. Kaikki vain siksi, että paimenet eivät välitä kadonneesta lampaastaan . Eeli, Eeli, lama sabaktani?
- EL: ak:IM
mave
Kannattaa muistella ketä myös Jeesus kutsui isäksi. Per-ke-let-tä. `Te olette isästä per-ke-lee-stä`. Eeli, Eeli lama sabktani viittaa siihen. Onhan Saa-ta-na ekan liiton enkeli. Toinen kerubi liiton arkun päällä.
Hei kaikki,
juutalaisille 10 käskyä olivat liiton laki, diili Jumalan kanssa: Kun kansa noudattaa näitä, saatte elää ja saatte vielä siunauksenkin. Meille kristityille on voimassa uusi liitto, jonka Jeesus sinetöi ristillä. Meidän ei siis tarvitse noudattaa kymmentä käskyä, jotta pääsisimme taivaaseen. Meidät vie taivaaseen ainoastaan armo, emme voi itse tehdä mitään saavuttaaksemme pelastuksen.
Se ei tarkoita, etteikö kymmenessä käskyssä olisi hyvän ja oikein elämän ohje. MInusta syntiä voi parhaiten välttää pyrkimällä tekemään oikein.
Sinikka-pappi- 15 + 12
Sinikka-pappi,
Jos meidän ei tarvitse noudattaa kymmentä käskyä päästäksemme taivaaseen, niin miten tulkitset tämän raamatunkohdan. En tunne päässeeni asiasta ihan perille.
17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. ... 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. (http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.5.html) 15 + 12 kirjoitti:
Sinikka-pappi,
Jos meidän ei tarvitse noudattaa kymmentä käskyä päästäksemme taivaaseen, niin miten tulkitset tämän raamatunkohdan. En tunne päässeeni asiasta ihan perille.
17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. ... 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. (http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.5.html)Tuo koski vain juutalaisia.
"MInusta syntiä voi parhaiten välttää pyrkimällä tekemään oikein. "
Kertoisitko miten se synti määritellään? Miten voidaan sanoa minkäkin asian olevan syntiä. Luther muistaakseni sanoi jotain sinnepäin, että evankeliumia ei saa pelkästään saarnata. Pitää saarnata myöskin siitä toisesta vaihtoehdosta. Varoittaa synnistä ja mihin se johtaa. Mikäli kymmenen käskyä ei sido kristittyjä mitenkään, niin miten se synti määritellään. Siihen täytyy olla jokin määritelmä, kun luterilaisen uskon mukaisesti sitä pitäisi kuitenkin vältellä. Ei saisi tehdä tahallisesti syntiiä luottaen armon pyyhkivän synnit pois. Kymmenen käskyä eikä Mooseksen laki sido kristittyjä. Koska ne eivät sido mitenkään, niin eivät ne voi olla myöskään rasitteena osoittamassa syntiä. Silloinhan ihmiset joutuisivat noudattamaan käskyjä ja lakeja.....Syntiä kun ei saa tahallisesti tehdä.Sinikka... tai joku muukin. Ellei kymmenen käsky sido kristittyjä, niin miten sitten määritellään synti? Mitä ne synnit oikein on? Toisessa ketjussa kyselen Lutherista ja ilmeisesti viisaudessaan hänellä on jokin valmis vastaus tähän. Mitenköhän se synti sitten määritellään?
Näin meidän poika porskuttaa. Edelleen olisi tuossa kymmenessä käskyssä epäselvää. 500 vuotta on kirkko tuota oppia säilönyt ja sitä ennen sitä hautoi katolinen kirkko 1500 vuotta...ja säilöö vieläkin. Ei pitäisi olla mitenkään paha rasti.
Pian on niin paljon kysymyksiä, että papit ei tiedä mistä aloittaa. Onko tosiaan niin, että käydään monta vuotta teologista, eikä edelleenkään osata vastata miten synnit määritellään. Onko syntiä edes määritelty mitenkään luterilaisessa opissa?
Kahdeksas päivä menossa ja me ollaan vasta päästy siihen, että 10 käskyä ei koske eikä velvoita kristittyjä mitenkään. Pitäisi nyt se synnin määritelmä löytää. Onhan tämä hassua, jos kristinuskon keskeinen asia on papeilta noin hukassa eivätkä he pysty sitä puolustamaan...Tosin pitäisi tietää ensin se mitä he puolustaa.
Muistaakseni Luther puhui jotakin sellaista, että pelkkää evankeliumia pelastuksesta ei saa saarnata. Pitää sitä vastakkaista ja synneistä puhua myöskin. Tällä palstalla tuota toista ei ole oikein tehty, että kalibroikaa nyt ne balanssiin.Itte kun vastaa, niin pääsee paljon nopeammin eteenpäin asiassa.
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t5.html
Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että laki on varsinaisesti se jumalallinen oppi, joka opettaa, mikä on oikein eli mikä on Jumalalle mieluista; se nuhtelee kaikesta, mikä on syntiä ja Jumalan tahdon vastaista.
3. Niinpä kaikki, mikä nuhtelee synnistä, on lain saarnaa ja kuuluu sen piiriin.
4. Evankeliumi on sitä vastoin sanan varsinaisessa merkityksessä sitä oppia, joka ilmoittaa, mitä sellaisen ihmisen tulee uskoa, joka ei ole pitänyt lakia ja joka on lain tuomitsema: Kristus on sovittanut ja maksanut kaiken synnin sekä hankkinut ja ansainnut syntiselle syntien anteeksiannon, (Room. 1:17) Jumalalle kelpaavan vanhurskauden ja iankaikkisen (2 Kor. 5:21) elämän, edellyttämättä syntiseltä mitään omaa ansiota.
Onhan tuossa se, että laki osoittaa synnin, jotta ihmiset ymmärtäisivät armon tärkeyden. Miten kuitenkin voidaan ottaa se laki sinne kummittelemaan, kun ei se ensinkään kosketa pakanakristittyjä. Mikäli luetaan Raamattua niin kuin sinne on kirjoitettu, niin synnin määritelmät pitäisi olla ne 3 asiaa mitkä apostolit antoivat...Vielä ehkä Nooan liitto, tosin se ei löydy Raamatusta. Eikö tuo ole koomista, että otetaan niskoille enemmän kuin on annettu ja sen perusteella vasta ymmärretään armon tärkeys. Tuohan on sama kuin keskipalkkainen ottaisii 10 miljoonan lainan, eikä luonnollisestikkaan pystyisi sitä maksamaan....Sitten annettaisiin armo asiassa velkajärjestelyllä. Raamatun mukaan tosin keskipalkkainen olisi saanut vain normaalin asuntolainan, eikä siinä tule ylipääsemätöntä maksuvaikeutta.- Balttis mavelle
Lutherin teologian mukaan kymmentä käskyä piti julistaa pakanoille, selllaisina joina hän omaksuin ne katolisten universaaleiksi väärentäminä kymmenenä käskynä, - vaikka aikonkin lain julistaminen oli kuoleman virka, joka ei vanhurskauttaisi ketään, - ei edes juutalaisia, jotka oli suljettu kansana lain alle vartioduksi, lain ollessa myös heille vain kasvattaja Kristukseen, eli sitä uskoa varten joka on ainoa voima joka voi vanhurskauttaa syntisen lihan, eli syntisen ihmiskunnan Jumalan edessä: Room.3:21-31.
Pakanoillakin on laki, kirjoitettuna heidän sisimpäänsä, siis sydämiinsä - ja vaikka heille ei ole annettu kiviin hakattua lakia, kaikkine liitännäisineen, heidänkin omatuntonsa todistaa heidät syyllisiksi Jumalan edessä:Room.2:14-15; ja siis osoittaa heidät vapahtajaa tarvitseviksi, kuten myös pakanain nopeat kääntymykset Jumalan puoleen asiasta todistavat, - vaikka heille ei ollut juutalaisten toimesta suinkaan saarnattu lain noudattamisen velvoitetta - kuten jokainen voi todeta itse, lukemalla apostolien tekoja: Apt.10:43-48; ja erityisesti tietysti Apt.15-luku. Tämä luku osoittaa että: apostolit tekivät Pyhän Hengen vaikutuksesta myös yksimielisen päätöksen siitä, ettei pakanuudesta Jumalan puoleen kääntyvien mieliä, tullut rasittaa lain vaatimuksilla, siksi koska Jumala oli jo puhdistanut heidän sydämensä uskolla Jeesukseen Kristukseen: Apt.15:8,9; todistaen heidät itselleen otollisiksi ilman lain ikeen alaisuutta. Lain ikeen asettamista näiden uskosta vanhurskautettujen niskaan, pidettiin itseasissa apostolien mielestä "Jumalan kiusaamisena", ja Paavali piti lain vaatimusten opettamisen liittämisen evankeliumiin toiminnallisena velvoitteena, "toisenlaisena ja vääränä sekä jopa kirottuna evankeliumin väärennösksenä, joka turmelisi aidon Kristuksen evankeliumin: Gal.1:6-9.
Koska näin pahoin teki siis jo väärentämättömän lain vaatiminen ei juutalaisilta kansoilta, ja pakanuudesta Jumalan puoleen kääntyneiden opetuslapsien elämässä, - mitä tuhoa saakaakaan aikaan aitoa evankeliumia turmelevana voimana "toisenlaisena evankeliumina", se väärennetyn lain vaatimusten esittäminen, johon ajauduttiin Lutherin katekismus opetuksen seurauksena, koko ns. reformoidussa maailmassa, jossa on perustettu jopa yliopistoja tutkimaan mahdottomia: eli "lain ja evankeliumin" toimen välistä eroa uskovan elämässä, - jonne kivitauluihin kirjoitettu laki ei enää kuulu, - koska lain loppu on sen ristiinaulitseminen yhtenä Kristuksen kanssa, - jolloin lain tehtävä täytettiin ristillä loppuunsatettuna, - Hänessä, joka riippui ristillä kirkottuna kaikkien Jumalan pyhyyden vaatimusten täyttymyksenä: Gal.3:14,15.
Lain ja evankeliumin opetuksen sotkeminen keskenään, turmelee sekä oikean käsityksen laista, ja sen historiallisesta tehtävästä, että aidon Kristuksen evankeliumin joka perustuu uskoon; ja on lupauksena kansoille vanhempaa perua, kuin 430-vuotta lupausten lausumisen jälkeen annettu laki: lue 1 Moos.22-luku. - Ma5a
Monissa asioissahan tapana on mennä niin, että jos se on ollut jo 2000 vuotta läsnä, niin vastaukset löytyvät hyvin helposti. Vastauksia on voinut 2000 vuotta säätää kohdilleen ja ne toimivat siten erittäin hyvin ja ovat helposti kerrottavissa. Uskontojen kanssa menee juuri päinvastoin. Pitäisi olla se erinomainen varasto valmiina mistä löytyisi helposti vastaus lähes kaikkiin uskovaisia mietityttäviin asioihin.
Valitettavasti paletti vaan pirstoutuu yhä enemmän ja enemmän. Suoria hyviä vastauksia ei ole olemassakaan ja/tai ne aiheuttavat vain entistä enemmän hämmennystä ja sekaannusta.- Balttis
Minulle ainakin asiat ovat tulleet varsin selkeiksi, kun olen jättänyt pois "länsimaisen teologian moninaiset väännökset", ja perustautunut uskossani ja näkemyksissäni yksin Jumalan sanaan: RAAMATTUUN.
Kristinuskon eri lahkojen ongelma on juuri tuossa. He huomaa jonkun opin olevankin väärä, niin he heittää siihen ongelman poistavan lääkkeen. Näitä lääkkeitä kun heitellään sinne sun tänne 2000 vuoden aikana, niin kukaan ei huomio niiden lääkkeiden yhteisvaikutusta. Kokonaisuus on niin hukassa, että ei voi enää edes puolustella dogmeja niiden ristiriitaisuuksien vuoksi.
- Balttis mavelle
mave kirjoitti:
Kristinuskon eri lahkojen ongelma on juuri tuossa. He huomaa jonkun opin olevankin väärä, niin he heittää siihen ongelman poistavan lääkkeen. Näitä lääkkeitä kun heitellään sinne sun tänne 2000 vuoden aikana, niin kukaan ei huomio niiden lääkkeiden yhteisvaikutusta. Kokonaisuus on niin hukassa, että ei voi enää edes puolustella dogmeja niiden ristiriitaisuuksien vuoksi.
Apostolit kokoontuivat yhteen kevättalvella vuonna 49; Jerusalemiin käsittelemään uutta tilannetta jossa pakanakristityt oksastettiin "Jaloon öljypuuhun" ja saamaan yhteiseen Jumalan seurakuntaan, jossa ei ollut enää mitään väliseiniä, juutalaiten ja ei juutalaisten, tai lain iestä kantaneiden, ja ilman lakia "vanhurskautettujen välillä. Tuolloin tehtiin YKSIMIELINEN PÄÄTÖS ette pakanuudesta Jumalan puoleen tule asettaa lain ikeen alle, tai hiedän mieliään ei edes tullut enää rasittaa lain kirjaimen opettamisella heille. Tämän Jerusalmin kokouksen yhteinen päätöslauselma oli yksimielinen, ja silloin torjuttiin selvästi lain velvoitteen asettaminen ei juutalaisten ja uskosta vanhurskaiksi tulleiden elämään, - jopa pitäen tällaista velvoitetta Jumalan kiusaamisena: Apt.15:5,10,19.
Tätä päätöstä eivät noudattaneet ne katoliset papistot, jotka kuvittelivat perineensä juutalaisten aseman, sekä uhripappeina messuten että lain opettajina; Jumalan kymmenen käskyä universaaleiksi väärennettyään, ja poistettuaan käskyjen joukosta toisen käskyn, joka olisi osoittanut heidän kirkkojensa ja jumalanpalvelustensa edustavan täyspaknuutta, monine kultteineen jotka vain nimettiin uudestaan, mutta joiden sisältö ole täyspakanuutta kuten mm. neitsytkultti, joka muutettiin tuolloin vähin äänin Marianpalvonnaksi.
Jos tämän YHDEN apostolien kokouksen julistuksia olisi noudatettu, olisimme säästyneet siltä tuhoisalta uuspakanuudelta jota yleiset valtiokirkot eli katoliset kirkot ovat laajalle levittäneet, siinä ohessa tuhotessaan väkivaltaisesti kristittyjä, ja juutalaisia. - Balttikselle
Balttis kirjoitti:
Minulle ainakin asiat ovat tulleet varsin selkeiksi, kun olen jättänyt pois "länsimaisen teologian moninaiset väännökset", ja perustautunut uskossani ja näkemyksissäni yksin Jumalan sanaan: RAAMATTUUN.
No mutta: Raamattuhan nimenomaan on länsimaalainen väännös. Kirkkoisien viitoittamalla tiellä kuljet sinäkin. Et ole heidän mahtinsa ulkopuolella sinäkään.
- Balttis vastaa
Balttikselle kirjoitti:
No mutta: Raamattuhan nimenomaan on länsimaalainen väännös. Kirkkoisien viitoittamalla tiellä kuljet sinäkin. Et ole heidän mahtinsa ulkopuolella sinäkään.
UT käskirjoitukset eivät ole mitään kirkkoisien tekstaamia koodekseja, ja Jumalan ilmoitus on suuri kokonaisuus, jonka kirjallisetjuuret ovat myös Tanakhissa, "laissa ja profeetoissa (toora) eli VT:ssa, joita eivät vieläkään kirkkojen isät jälkeläisineen todellisesti ymmärrä. Lisäksi Paavali osoittaa että: Kristuksen evankeliumi tehtiin hänelle, ja Jumalan seurakunnalle tiettäväksi HENGESSÄ tavalla jolla sitä ei ollut koskeen ennen ihmisten lapsille teittäväksi tehty, ja siitähän eivät tämänmaailman kirkot mitään ymmärrä _ koska kyseessä on Kristuksen salaisuuden teittäväksi tekeminen_ ohi tämänmaailman valtiaden ja kirkkoruhtinaiden jotka kukistuvat.
- kotiäiti85
Sillä lain kautta tulee synnintunto.
- Balttis kotiäidille
Lain kautta tulee synnin tunto, mutta nimeomaan vain israelilaisille joille laki on annettukin ikeeksi, - matkalla kohti Siionin vuorta ja Jeshua Ha Mashiach´aa.
MUTTA PAKANOILLE:
>> Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki (toora) ja profeetat todistavat, ON ILMOITETTU ILMAN LAKIA. Mahdoton tulla sellaisesta mikä ei edes ole voimassa. Ei voi tulla sellaisesta syntiä mikä ei edes kosketa ryhmää. Ihminen jos haluaa henkilökohtaisesti ottaa vaivoikseen lain, niin voi sen ottaa. Kukaan ei sitä estä, mutta eipä se vaikuta syntisyyteen. Apostolit antoivat vain muutaman ohjeen joita piti noudattaa. Mikäli niitä rikottaisiin, niin siitä voisi tulla syntinen olotila...Ehkä. Luterilainen kirkko kun haluaa ****-** Raamatun, niin he ovat itse päättäneet laittaa lain osoittamaan ihmisille synnin.
Erittäin irvokkaaksi ja toisten ihmisten hätäännystä hyväksikäyttävksi tuossa tekee sen, että mainostavat pelastuksen olevan mahdotonta ilman armoa...koska ei voi noudattaa sitä lakia. Lakia minkä he itse on asettanut. He itse asettaa "mahdottomat" tavoitteet ja kauppaavat heidän oppinsa avulla pelastettavan ihmiset....ja sen lisäksi vieläpä yksin armosta :D...Mitä se kaste sitten tekee siinä?
Ihan turhaan minä kysyn mitään papeilta tuossa toisessa ketjussa. Se on moraalinen kysymys ja tässä se moraali nähdään. Luodaan ihmisille pelkotiloja ja kaupataan kirkon kasteen ja seurakuntayhteyden kautta saatavasta pelastuksesta...Minkä Jumala viimeistelee armolla..
500 vuotta on ollut aikaa sorvata oppia ja mihin te olette päässeet...Pelastuksesta syyllistämiseen ja sen kautta politikoimalla olette saavuttaneet aseman yhteiskunnassa..- kirkosta voi erota
mave kirjoitti:
Mahdoton tulla sellaisesta mikä ei edes ole voimassa. Ei voi tulla sellaisesta syntiä mikä ei edes kosketa ryhmää. Ihminen jos haluaa henkilökohtaisesti ottaa vaivoikseen lain, niin voi sen ottaa. Kukaan ei sitä estä, mutta eipä se vaikuta syntisyyteen. Apostolit antoivat vain muutaman ohjeen joita piti noudattaa. Mikäli niitä rikottaisiin, niin siitä voisi tulla syntinen olotila...Ehkä. Luterilainen kirkko kun haluaa ****-** Raamatun, niin he ovat itse päättäneet laittaa lain osoittamaan ihmisille synnin.
Erittäin irvokkaaksi ja toisten ihmisten hätäännystä hyväksikäyttävksi tuossa tekee sen, että mainostavat pelastuksen olevan mahdotonta ilman armoa...koska ei voi noudattaa sitä lakia. Lakia minkä he itse on asettanut. He itse asettaa "mahdottomat" tavoitteet ja kauppaavat heidän oppinsa avulla pelastettavan ihmiset....ja sen lisäksi vieläpä yksin armosta :D...Mitä se kaste sitten tekee siinä?
Ihan turhaan minä kysyn mitään papeilta tuossa toisessa ketjussa. Se on moraalinen kysymys ja tässä se moraali nähdään. Luodaan ihmisille pelkotiloja ja kaupataan kirkon kasteen ja seurakuntayhteyden kautta saatavasta pelastuksesta...Minkä Jumala viimeistelee armolla..
500 vuotta on ollut aikaa sorvata oppia ja mihin te olette päässeet...Pelastuksesta syyllistämiseen ja sen kautta politikoimalla olette saavuttaneet aseman yhteiskunnassa..Suomalaisten joukossa on yllättävän paljon niitä, jotka eivät ymmärrä lukemaansa, puhumattakaan, että ymmärtäisivät, milloin on kyseessä satu .... olipa kerran jumala ....sen pituinen se.
kirkosta voi erota kirjoitti:
Suomalaisten joukossa on yllättävän paljon niitä, jotka eivät ymmärrä lukemaansa, puhumattakaan, että ymmärtäisivät, milloin on kyseessä satu .... olipa kerran jumala ....sen pituinen se.
Toisaalta suurimmalla osalla kansoista on sellainen omituinen käytös kuin halu uskoa korkeampaan...edes jollain tapaa. Heitä pitäisi suojella ja auttaa ettei ihmiset käyttäisi heitä hyväkseen. Valtio tukee instituutiota, joka on viritetty ihmisten kucettamiseen.
- Balttis täydentää
Se miten yleiset maailmankirkot eli katolisuus ja sen jälkeisenä syntynyt luterilaiisuus, käyttävät väärentämäänsä lakia, ja valheilla anastamaansa avainten valtaa, on täyttä rosvousta, jossa itseasetetut papisto asettuvat aivan kuten ilmestyskirjan ilmaisema Suuri Juopunut Verinen Portto, hallitsemaan kansoja ratsastaen uskontofasistisella petovallalla, jonka ilmenemismuotoja ovat lukuisat kansamurhat ja noin 50 000 000 ihmisen tuhoaminen uskonnollisin perustein.
- adrs
Kristityn tulee noudattaa kymmentä käskyä, vähintäänkin pyrkiä siihen. Ilman Jumalaa eli rukousta se ei onnistu. Hän vielä voi langeta ja lankeaakin mutta saa nousta vahvistuneena.Jos hän tahallaan jatkuvasti rikkoo yhtä tai useampia käskyjä hän joutuu vastuuseen kaikista elämänsä aikana tekemistään synneistä.
Missä apostolit niin sanoo? Apostolit vapautti kristityt niistä. Oikein kokoustivat Jerusalemissa. Päätöksestä annettiin julkilausuma ja se on apostolien teoissa.
- Balttis mavelle
mave kirjoitti:
Missä apostolit niin sanoo? Apostolit vapautti kristityt niistä. Oikein kokoustivat Jerusalemissa. Päätöksestä annettiin julkilausuma ja se on apostolien teoissa.
Jerusalemissa pidettiin "apostolien kokous" kevättalvella vuonna 49: ja siellä kaikki edellämainitsemani sanottiin ja julkaistiin yhteisenä julkilausumana. Tämän kokouksen kulku on kuvattu julkilausumineen ja päätöksineen Apostolien tekojen 15-luvussa.
- adrs
Käskyt osoittavat jokaisen taivaaseen kelpaamattomiksi. Kukaan ei ole itsessään kelvollinen Jumalan valtakuntaan. Jeesuksen sovitus ja siihen turvautuminen ovat välttämättömiä. Uskovat kristityt ovat sen tunnustaneet ja tulleet valoon, joka on Kristus. Epäuskoiset, jotka eivät tunnusta syyllisyyttään pakenevat pimeyteen, jota rakastavat. Lutherin ja Svebiliuksen katekismukset kiteyttävät Raamatun opetukset käskyistä.
Ei ole mitään epäselvää tässäkään. Epäselvyydet johtuvat oman pään sisäisistä ennakkoluuloista, verukkeista ja valitettavasti myös vastustajan valheista. Jumalalta uskon saaneet tietävät sen uskoa edeltävästä kokemuksestaan.Miten ne voi mitään osoittaa, kun ei ne koske kristittyjä? Tilanne on ihan eri, jos ne koskisi. Käskyt koskee edelleen vain juutalaisia, ei muita. Kun ne ei koske muita, niin.OHOS..ne ei muuten yllättäen vaikuttakkaan niihin muihin. Käskyt ja lait on vain juutalaisia koskevia ja niiden ongelmia. Mikäli ihminen haluaa ja Lutherhan halusi sälyttää lain/käskyt kristityille. Se ei siltikään tee siitä Raamatun mukaista oppia. Tietenkin voi uskoa Lutheria, mutta miksi ottaa väkisten nuo apostolien vapauttamat ikeet riesoiksi? SIksi, että se armon kauppaaminen sujuisi helpommin?
Tietenkin sinä voit käyttää sitä katekismusta niin paljon kuin haluat. Se ei pohjaudu kuin näennäisesti Raamatulle. Se on sitä Luther-uskoa, ei kristinuskoa.
- mieti sitäkin
Katoloisten ja luterilaisten katekismukset sisältävät Jumalan käskyjen väärennökset ja joikainen, joka niitä opettaa sekä vaatii noudatettavaksii kiusaa Jumalaa ja tulee osalliseksi väärentäjille ja väärille profeetoille tulevaan tuomioon.
- adrs
Kymmentä käskyä tulee noudattaa, ei säädöksiä eikä rangaistuksia Vanhan liiton uhrikäytännöistä koska ne menettivät merkityksensä Jeesuksen uhrin ansiosta.
Room 6:1 Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? 2 Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä?
11 Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
12 Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja. 13 Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! 14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.
15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki!
17 Jumalalle kiitos, te jotka olitte synnin orjia, olette nyt tulleet koko sydämestänne kuuliaisiksi sille opetukselle, jonka ohjattavaksi teidät on uskottu. 18 Olette päässeet vapaiksi synnin orjuudesta ja palvelette nyt vanhurskautta -- Antautukaa nyt palvelemaan Jumalan tahtoa, niin hän pyhittää teidät.
20 Kun olitte synnin orjia, ette voineet palvella vanhurskautta. 21 Minkä sadon te siitä korjasitte? Kaikkea sellaista mitä nyt häpeätte, sillä sen loppuna on kuolema. 22 Mutta kun nyt olette päässeet vapaiksi synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, te korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän. 23 Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Se, mikä on syntiä, on kirjoitettu kymmeneen käskyyn, jota tulee kunnioittaa ja noudattaa ja Jeesukselta voimaa pyytäen. Käskyjen noudattaminen ei tee ketään Jumalalle kelpaavaksi mutta jatkuva ja tahallinen rikkominen vie lopulta kadotukseen. Lankeemuksia voi tulla ja tuleekin mutta ne voi saada anteeksi ja nousta vahvistuneina. Jeesukseen uskova noudattaa mielellään kymmentä käskyä, jotka yksinkertaisesti kertovat mitä synti on.Miksi sitten apostolit poistivat pakanakristityiltä tämän asian? He antoivat vain muutaman ohjeen joita noudattaa. He eivät sanoneet, että 10 käskyä ja näitä muutamaa lisäohjetta tulisi noudattaa..
Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet: 29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."
Vai näetkö sinä tuossa sen? Ruokaohjeita nuo ei ole, kun on haureuskin otettu mukaan. Hassua tuossa on se, että Jeesus ei pitänyt ruokaa saastuttavana vaan se mikä tulee ihmisen suusta ulos..Apostolit olivat ilmeisesti unohtaneet tuon Jeesuksen opetuksen.- adrs
mave kirjoitti:
Miksi sitten apostolit poistivat pakanakristityiltä tämän asian? He antoivat vain muutaman ohjeen joita noudattaa. He eivät sanoneet, että 10 käskyä ja näitä muutamaa lisäohjetta tulisi noudattaa..
Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet: 29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."
Vai näetkö sinä tuossa sen? Ruokaohjeita nuo ei ole, kun on haureuskin otettu mukaan. Hassua tuossa on se, että Jeesus ei pitänyt ruokaa saastuttavana vaan se mikä tulee ihmisen suusta ulos..Apostolit olivat ilmeisesti unohtaneet tuon Jeesuksen opetuksen.Tietenkään en sano, että kymmentä käskyä noudattamalla tullaan Jumalalle kelvollisiksi tai että niitä rikkomalla joudutaan kadotukseen. Ne ovat ohjeita, joita ei enää rikota niinkuin ennen uskon saamista on rikottu. Juuri tästä kristityt tunnetaan. Ei Jeesuksen seuraaminen merkitse käskyjen hylkäämistä vaan pyrkimystä niiden noudattamiseen. Sitä ei oteta ikeeksi. Mutta kun niitä rikotaan Pyhä henki varoittaa omassatunnossa toisin kuin ennen. Päihteiden orja on muuttunut, samoin "tavalliset" uskovat. Tahallisesta rikkomisesta voi seurata Jumalasta luopuminen entistä pahempana jolloin 1 Piet mukaan "koira palaa oksennukselleen".
1 Joh 1:3 Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä. 4 Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. 5 Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään. 6 Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli.
4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista. 5 Mutta te tiedätte, että Kristus, joka on synnitön, tuli ottamaan pois synnit. 6 Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä tunne häntä.
7 Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee Jumalan tahdon, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas. 8 Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot. 9 Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta.
1 Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus. 2 Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman.
Tässä ei kuitenkaan ole ristiriitaa.Jeesukseen uskova on siis yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas eli Jumalalle kelpaava. - adrs
adrs kirjoitti:
Tietenkään en sano, että kymmentä käskyä noudattamalla tullaan Jumalalle kelvollisiksi tai että niitä rikkomalla joudutaan kadotukseen. Ne ovat ohjeita, joita ei enää rikota niinkuin ennen uskon saamista on rikottu. Juuri tästä kristityt tunnetaan. Ei Jeesuksen seuraaminen merkitse käskyjen hylkäämistä vaan pyrkimystä niiden noudattamiseen. Sitä ei oteta ikeeksi. Mutta kun niitä rikotaan Pyhä henki varoittaa omassatunnossa toisin kuin ennen. Päihteiden orja on muuttunut, samoin "tavalliset" uskovat. Tahallisesta rikkomisesta voi seurata Jumalasta luopuminen entistä pahempana jolloin 1 Piet mukaan "koira palaa oksennukselleen".
1 Joh 1:3 Siitä me tiedämme tuntevamme hänet, että pidämme hänen käskynsä. 4 Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä. 5 Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella saavuttanut päämääränsä. Tästä me tiedämme olevamme hänen yhteydessään. 6 Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä, tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli.
4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista. 5 Mutta te tiedätte, että Kristus, joka on synnitön, tuli ottamaan pois synnit. 6 Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä tunne häntä.
7 Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee Jumalan tahdon, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas. 8 Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot. 9 Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta.
1 Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus. 2 Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman.
Tässä ei kuitenkaan ole ristiriitaa.Jeesukseen uskova on siis yhtäaikaa syntinen ja vanhurskas eli Jumalalle kelpaava.Tämäkin pitää paikkansa. Se ei suinkaan merkitse, että saamme vapaasti rikkoa käskyjä.
1 Joh 1:8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. 9 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10 Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä. adrs kirjoitti:
Tämäkin pitää paikkansa. Se ei suinkaan merkitse, että saamme vapaasti rikkoa käskyjä.
1 Joh 1:8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. 9 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10 Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.Tuo ei siltikään tuo niitä käskyjä tai lakeja pakanakristittyjen vaivoiksi. Heiden osalleen on annettu vain muutama ohje.
Täytyy kuitenkin muistaa, että Paavali kirjoitti sekä pakanakristityille että juutalaisen taustan omaavilla kristityille. Kummallakin oli omat sääntönsä.- Balttis
adrs kirjoitti:
Tämäkin pitää paikkansa. Se ei suinkaan merkitse, että saamme vapaasti rikkoa käskyjä.
1 Joh 1:8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. 9 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10 Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.Tällä ei kuitenkaan aseteta ketään uudestaan, kerran jo Kristuksen kautta laista pois kuolleena, siitä jo Hänen kauttaan irti päässeenä, uudestaan "kirjaimen eli kiviin kirjoitettujen käskyjen orjaksi", ja siksi synti merkitsee uudenliiton pyhille, lähinnä lankeamista seuraamaan vaikkapa maailman ja sen himon tai synnin eksyttämän "lihan tahtoa", joka on jäljellä uskovassakin, vaikka "Vanha ihminen", joka eli sen vallassa syntiä tehden onkin jo kuollut - lopullisesti ristiinnaulittu: Room.6:6. Hengen johdossa, sen hallintavallassa ihminen ei ole enää moninaisten käskyjen orja: "älä tartu, älä koske, älä maista" jne, vaan hän palvelee Jumalaa Henge johdossa ja hallinnassa, Pyhän Hengen dynaamisessa ohjauksessa, Jumalan kirjoittaessa opetustaan, johdatustaan, neuvojaan, ohjeitaan jne. Hengellään uudestisyntyneen ihmisen sydämen lihatauluun, - eli elävään sydämeen: Hes.36:26,27; ja 31:31-34; ja sitä merkitseen näissä sanankohdissa esiintyvä sana "toora", joka on itseasiassa Jumalan johdatusta ja huolenpitoa ja Hänen Henkensä hallintavaltaa uskovan elämässä.
- ..........
Balttis kirjoitti:
Tällä ei kuitenkaan aseteta ketään uudestaan, kerran jo Kristuksen kautta laista pois kuolleena, siitä jo Hänen kauttaan irti päässeenä, uudestaan "kirjaimen eli kiviin kirjoitettujen käskyjen orjaksi", ja siksi synti merkitsee uudenliiton pyhille, lähinnä lankeamista seuraamaan vaikkapa maailman ja sen himon tai synnin eksyttämän "lihan tahtoa", joka on jäljellä uskovassakin, vaikka "Vanha ihminen", joka eli sen vallassa syntiä tehden onkin jo kuollut - lopullisesti ristiinnaulittu: Room.6:6. Hengen johdossa, sen hallintavallassa ihminen ei ole enää moninaisten käskyjen orja: "älä tartu, älä koske, älä maista" jne, vaan hän palvelee Jumalaa Henge johdossa ja hallinnassa, Pyhän Hengen dynaamisessa ohjauksessa, Jumalan kirjoittaessa opetustaan, johdatustaan, neuvojaan, ohjeitaan jne. Hengellään uudestisyntyneen ihmisen sydämen lihatauluun, - eli elävään sydämeen: Hes.36:26,27; ja 31:31-34; ja sitä merkitseen näissä sanankohdissa esiintyvä sana "toora", joka on itseasiassa Jumalan johdatusta ja huolenpitoa ja Hänen Henkensä hallintavaltaa uskovan elämässä.
Toisesta viitteestä jäi pois Jer.31:31-34.
- Balttis
mave kirjoitti:
Tuo ei siltikään tuo niitä käskyjä tai lakeja pakanakristittyjen vaivoiksi. Heiden osalleen on annettu vain muutama ohje.
Täytyy kuitenkin muistaa, että Paavali kirjoitti sekä pakanakristityille että juutalaisen taustan omaavilla kristityille. Kummallakin oli omat sääntönsä.Mave on ymmärtänyt asian, ja kummatikin: sekä lain alaiset juutalaiset, ja ilman lakia armoihin otettavat pakanat: vanhruskautetaan, ja säilyttävät vanhurskauden voimassa USKON KAUTTA: Room.3:19-31.
Tässä molemmat tulevat osalliseksi samasta Aabrahamin siunauksesta: uskon kautta ilman mitään erotusta, ja ovat saman kantaisän, eli lupausten iankaikkisen liiton lapsia; uskosta vanhurskautetun kantaisänsä tapaan:Gal.3:5-14.
- Balttis adrs:lle
adrs ei vielä ymmärrä että lain velvoitteen asettamien uudelleen ikeeksi uskosta vanhurskautettujen niskaan, on sekä Paavalin tuomitsemaan "toisenlaista evankeliumia": Gal.1:6-9; että Jumalan kiusaamista: Apt.15:10; että: lankeamista pois Kirstuksesta: Gal.5:4, - ja aidon evankeliumin kadottamista.
adrs ei ymmärrä että jopa juutalaiset ja lain alaiset, siis joille laki on Mooseksen välityksellä, Jumalan toimesta väärentämättömänä annettu, eivät enää elä laille, kuoltuaan kerran jo Kristuksen kautta pois siitä, ja hänelle kuuluvat nimenomaan siis nämä Paavalin sanat, sisäistettäväksi:
>> Niin veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, Hänen, joka on kuoleista herätetty, että KANTAISIMME HEDELMÄÄ JUMALALLE.
Sillä kun olimme lihan vallla, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat jäsenissämme, niitä että kanoimme hedelmää kuolemalle, MUTTA NYT ME OLEMME IRTI LAISTA JA KUOLLEET POIS SIITÄ, mikä piti meidät vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa (olotilassa) emmekä kirjaimen vanhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706