Akun latausjännirte

Pate

Onko hyvä, jos lataus jännite on tavallisssa ajossa valot päällä 12V 3 Ah akussa 13V ?

Ilman valoja 14V, tyhjäkäynnillä valojen kanssa ei lataa, ilman valoja n. 13,5V ?

9

9820

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • latausjännite

13 volttia on liian vähän lataukseen. Akku ei pysy kunnossa (ei tuhoudukaan). Oletko mitannut tarpeeksi kovilla kierroksilla, ja pidemmän ajan seurattua?
      Tai lataa akku ensin eri laturilla yli 14 volttiin. Parkkivalopolttimo johdon välissä ("jatkona", sarjassa) on sopiva virran rajoitin autolaturilla. Oikea mopon latausjännite on 14 V, 13,5 riittää, 14,7 on yläraja. Lataussäätimiä on muuttanut itsestään arvojaan, ihmevikoja. Jännitettä voisi huijata ylös 0,4 - 0,7V, laittamalla maajohdon väliin (sarjaan)kaksi diodia vastakkain rinnan, joskus toimii, joskus säädin sekoaa.

• Pate

Mulla ei siinä säädintä ole. Olen akun itse laittanut mopoon, jossa on 12V järjestelmä.

Sitten ostin elektroniikka-liikkeestä tasasuuntaajasillan, joka toimii tasasuuntaajana. Siinä ei ole lataussäädintä.

Koska akku on pieni, piti vaihtovirran plus-johdon väliin laittaa diodi, antaa vähän vastusta, jolloin latausvirta on n. 0,3A. Ilman tätä vastusta jännite kasvoi hetekessä akussa 15V tuntumaan, siis liian korkea.

Sitten tämän vastuksen kanssa se pysyy 13V, ehkä 13,5V. Välillä ajelen ilman valoja, jolloin lataa 14,2V jännitteellä.

Akussa on lepojännite n. 12,6V, eli ei se kauhean tyhjäksi mene, silloin olis lähellä 12V.

Lisäksi akuin virtaa käyttää vain vilkut, vie noin 1,5A, ja hetkellisesti, kuten vilkut yleensä. Aina ei tule niitäkään käytettyä.

Laitoinpa vielä jännitemittarin nopeusmittarin viereen. Siitä on helppo tarkkailla latausta.

• Mopomies

13,5V riittää, jopa 13V riittää, jos akusta ei oteta paljon virtaa, kuten mopoissa yleensä ei oteta.

• Pate
        Pate kirjoitti:

Mulla ei siinä säädintä ole. Olen akun itse laittanut mopoon, jossa on 12V järjestelmä.

Sitten ostin elektroniikka-liikkeestä tasasuuntaajasillan, joka toimii tasasuuntaajana. Siinä ei ole lataussäädintä.

Koska akku on pieni, piti vaihtovirran plus-johdon väliin laittaa diodi, antaa vähän vastusta, jolloin latausvirta on n. 0,3A. Ilman tätä vastusta jännite kasvoi hetekessä akussa 15V tuntumaan, siis liian korkea.

Sitten tämän vastuksen kanssa se pysyy 13V, ehkä 13,5V. Välillä ajelen ilman valoja, jolloin lataa 14,2V jännitteellä.

Akussa on lepojännite n. 12,6V, eli ei se kauhean tyhjäksi mene, silloin olis lähellä 12V.

Lisäksi akuin virtaa käyttää vain vilkut, vie noin 1,5A, ja hetkellisesti, kuten vilkut yleensä. Aina ei tule niitäkään käytettyä.

Laitoinpa vielä jännitemittarin nopeusmittarin viereen. Siitä on helppo tarkkailla latausta.

Tarkennan vielä, että ajovalot toimii vaihtovirralla. Akusta siis vain virtaa jännitemittarille ja vilkuille.

• Mopoilija
        Mopomies kirjoitti:

13,5V riittää, jopa 13V riittää, jos akusta ei oteta paljon virtaa, kuten mopoissa yleensä ei oteta.

Hyvä Pate ja mopomies, olette oikeilla jäljillä!
        Pate voisi laittaa sen ylimääräisen diodin yli oikosulkevan kytkimen, jolloin valot päällä lataus nousisi. Valot saattavat vähän himmentyä? Akun rinnalle voisi rakentaa 12v zenerdiodista, 100 ohmin vastuksesta ja tehotransistorista liikasähkön syöpön. Lisäksi kannalle pari tavallista diodia jännitten asetteluun. Tehohäviöstä ja jäähdytystarpeesta ei ole aavistusta. Viritys kannattaa erottaa sulakkeella.
        Omassa mopossani on television raadoista tehty kahden järjestelmän säädin. Sähköteho tuplaantui käämityksen kytkentää muuttamalla. Aika mutkikas.

• Pate
        Mopoilija kirjoitti:

Hyvä Pate ja mopomies, olette oikeilla jäljillä!
        Pate voisi laittaa sen ylimääräisen diodin yli oikosulkevan kytkimen, jolloin valot päällä lataus nousisi. Valot saattavat vähän himmentyä? Akun rinnalle voisi rakentaa 12v zenerdiodista, 100 ohmin vastuksesta ja tehotransistorista liikasähkön syöpön. Lisäksi kannalle pari tavallista diodia jännitten asetteluun. Tehohäviöstä ja jäähdytystarpeesta ei ole aavistusta. Viritys kannattaa erottaa sulakkeella.
        Omassa mopossani on television raadoista tehty kahden järjestelmän säädin. Sähköteho tuplaantui käämityksen kytkentää muuttamalla. Aika mutkikas.

Minkähän tehoinen tuo Suzuki PV, vm. -99, 12V järj. laturikäämin teho on ? Ainakin siinä on vakiona 45W edestä polttimoita, että kait se 50W on, mutta tarkka teho....?

Latauksesta:

Nyt pienellä säädöllä lataa valot päällä ajossa 14V-14,5V. Tyhjäkäynnillä lataus on olematon, 12,8V. Ilman valoja tyhjäkäynnillä 14V, kierroksia lisättäessä saattaa jännite nousta liian ylös, jos akku on täynnä. Mutta ajossahan pitää valoja käyttää, ja jännitemittari valvoo tilannetta nopeusmittarin vieressä...

• jo0na

Hei!

Mun speedfight2:kkosessa ei oikeen toimi tuon mopon sisäinen laturi.. Se ei lataa mopoo ollenkaan ja vilkutkaa eivät toimi.. Akku ei ole rikki, eikä laturikaan.

Mikä voisi olla syynä??
      ????

• f

Akku tai laturi on rikki, vaihtoehtoja ei ole.

• qwert2011

ei lataa akkua. missä se laturi sijaitsee. peugeot speedfight 2

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe