vaikuttaakohan imodium maksa-arvoihin?

Lueskelin tässä imodiumista ja tuli mieleen vaikka lääkäri on minulle sanonut että siitä ei ole mitään haittaa mutta tietääköhän joku nostaakohan se maksa-arvoja tms? olen syönnyt sitä aina silloin tällöin ja nyt noin neljä kuukautta (lievä ärtynyt suoli minulla) aina töihin mennessä aamulla ottanut varoksi.
Kotona ollessa nyt lomalla olen syönnyt kaiken maailman herkkuja (jouluruuat, rasvaisia herkkuja, suklaata ihan tolkuttomasti) mutta en imodiumia ja vatsa ei ole vaivannut yhtään, eikä ole kipeäkään, töihin meneessä aina vatsaani sattuu aamulla (ei muuta) taitaa olla henkistä:D Ovatko muut teistä huomanneet samaa?

ps.tiesittekö että opiaatti riippuvaiset käyttävät imodiumia, ei vaaan ripulinhoitoon vaan kun huumeiden käytön lopettavat niin vieroitusoireiden pienentämiseen (näin netistä olen lukenut)
63195
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Tää imodium maksa-arvot on kyllä mielenkiintoinen aihe sinänsä, että mulla alko olemaan maksassa jotain pientä häikkää sen jälkeen kun aloin napsimaan imodiumeja aikalailla kuvailemasi mukaisesti. Itsellekin lääkärit sanoneet, ettei imodiumista ole minkäänlaista haittaa, mutta itseäni toisinaan mietityttää että onkohan sittenkään ihan näin.

Itse otan imodiumia myös lähinnä aamuisin ennen töihin lähtöä. Vapaapäivinä en niitä tarvitse lainkaan, enkä välttämättä tarvitsisi edes työpäivinä, mutta kaipa se on sitä stressiä/jännitystä töihin lähtemisestä kun saa vatsan aina toimimaan tosi kiivaasti. Kyllä se jotenkin on yhteyksissä siihen ulos lähtemiseen ainakin itsellä, tarkemmin ottaen siihen pelkoon että ei kykenisi pidättämään tai ei pääsisi ajoissa vessaan. Kotona ollessa näitä ajatuksia ei ole, joten vatsa voi hyvin. Toki oikea ruokavalio vaikuttaa paljonkin, eli jos syö väärin niin taatusti on vatsa kipeänä myös vapailla.

Jännä asiayhteys myös tuo opiaattiriippuvuuden vieroitusoireiden hoito imodiumilla. Välillä tuntuu itsestä lähinnä siltä että olisi jotenkin riippuvainen imodiumista, vaikka ei niinkään mitään vatsaoireita olisi. :D Tiedä näistä sitten onko tuossa jotain yhteyttä vai ei. Enkä tiedä onko aiheesta tehty edes minkäänlaisia tutkimuksia. Pitääkin kysellä ja ihmetellä aihetta. :)

Äänestä
  • me kyllä ollaan aika samiksia ibsibs:D (jostain viestiketjusta huomasin että ollaan melkein saman ikäisiäkin) Nousiko sinun arvosi sitten kovastikin? Vai ovatko jo laskeneet? Minulta ei ole maksa-arvoja vuosiin katsottu ja silloin kun katsottiin en imodiumia syönnyt varmaan ollenkaan, mutta voisipa sitä joskus käydä ne otatuttamassa, tosin nyt kyllä yritän olla imod. syömättä

    Joo googlettelin ja mitä ymmärsin niin jotkut opiaattiriippuvaiset (ei kai laitoksissa sitä imodiumia käytetä) mutta jotka itse itseään vierottaa, niin joillakin se imodium auttaa, ei kaikilla.

    Itselläni varmaan toimisi kyllä joku lumelääkekin tuon imodiumin tilaalla, ei ole ollenkaan mukava syödä oikeita lääkkeitä varalta :(

    Äänestä

Voisiko olla, että samalla kun imodium lamaa suoliston toimintaa niin myös kuona-aineiden poistuminen elimistöstä hidastuu ja maksa rasittuu tätä kautta? Vaikea sanoa, voisiko imodium aiheuttaa maksaongelmia mutta jos maksa-arvot ovat koholla kannattaa toki välttää sitä. Tuskin se silti kovin vaarallinen lääke on, ellei sairasta maksan vajaatoimintaa.

Äänestä
  • minä googlailin vähän lisää ja jossain sanottiin ettei lääke ole koskaan maksavaurioita tms aiheuttanut mutta kertahan se on aina ensimmäinenkin. Tuo sinun japahin kertoma syy kuulostaa loogiselta jos jotain maksalle tapahtuu ainakin maalaisjärjellä ajateltuna.

    Äänestä

  • Mikimi kirjoitti:

    minä googlailin vähän lisää ja jossain sanottiin ettei lääke ole koskaan maksavaurioita tms aiheuttanut mutta kertahan se on aina ensimmäinenkin. Tuo sinun japahin kertoma syy kuulostaa loogiselta jos jotain maksalle tapahtuu ainakin maalaisjärjellä ajateltuna.

    Multa ei muistaakseni ole niitä arvoja koskaan taidettu ottaa, tai en vaan muista. Maksasta tuli vain juttua tuolla homeopaatilla niissä yliherkkyysmittauksissa jossa hän minulle totesi että vähän se sun maksa nyt on ärsyyntyny, muta ei sinänsä ollu kyse siis mistään vakvasta, kai. Muistan vaan tuon maksakommentin tosiaan ja silloin joskus juuri söin imodiumia.

    Itsekin luulen että selviäisin jo täysin ilman imodiumiakin, mutta työaamuina tosiaan maha on aika ärtsynä ja tuntuu että sitä ulostamista ei saa loppumaan millään jos ei ota yhtä tai kahta tablettia. Ihan rehellistä ripulia mulla ei oo ollu kuukausiin, mutta käytän imodiumia lähinnä siihen, että saan wc-käynnit minimiin. Jännää tossa on se et ku on vapaata ni käyn aamulla ehkä pari kertaa asioilla, mut jos on työaamu saatan käydä jopa 10 kertaakin iha kevyesti. Tosin joskus syynä on se että on vähän ummetusta niin kaikki ei tule kerralla ulos. Mutta jos jätän imodiumit moneksi päiväksi pois, tulee se uloste sieltä semmosena puoli löysänä ja sitä tulee pitkin päivää. Itselle tulee kohtuu normaali olo aina kun kaksi imodiumia ottaa. Mutta jos ei ota niin tuntuu mahassa kokoajan että jotain tulee ulos. Nyt ostin apteekista Lopexia, kun monet ovat sanoneet käyttäneensä sitä. Nyt on tosin neljän päivän vapaat edessä ja ajattelin olla ilman loperamidia. :)

    Ja Mikimi! Jos haluat niin laita ihmeessä sähköpostia mulle jos tekee mieli jutella asioista enempi. [email protected] Ja muutkin toki saa laittaa. :)

    Äänestä

Aika tuttua tarinaa, minulla myöskin ollut aikalailla samat oireet, kotona on hyvä olla mutta kun laittaa kengät jalkaan, niin jopas on mentävä vessaan ennen kun voi lähteä, että aika paljon taitaa olla psyykkistäkin tässä vaivassa, mutta ikävä vaiva kuitenkin.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Mikimi kirjoitti:

Lueskelin tässä imodiumista ja tuli mieleen vaikka lääkäri on minulle sanonut että siitä ei ole mitään haittaa mutta tietääköhän joku nostaakohan se maksa-arvoja tms? olen syönnyt sitä aina silloin tällöin ja nyt noin neljä kuukautta (lievä ärtynyt suoli minulla) aina töihin mennessä aamulla ottanut varoksi.
Kotona ollessa nyt lomalla olen syönnyt kaiken maailman herkkuja (jouluruuat, rasvaisia herkkuja, suklaata ihan tolkuttomasti) mutta en imodiumia ja vatsa ei ole vaivannut yhtään, eikä ole kipeäkään, töihin meneessä aina vatsaani sattuu aamulla (ei muuta) taitaa olla henkistä:D Ovatko muut teistä huomanneet samaa?

ps.tiesittekö että opiaatti riippuvaiset käyttävät imodiumia, ei vaaan ripulinhoitoon vaan kun huumeiden käytön lopettavat niin vieroitusoireiden pienentämiseen (näin netistä olen lukenut)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu