Onko semmosia?
Tulisi kelirikkoveneen moottoriksi. Tehoa saisi olla 5 hv.
Ilmajäähdytteinen perämoottori
36
7899
Vastaukset
- terhikki'''
- K Rikko
Itellä varastossa sökö 3.5 heppainen. - kävi aikansa, mutta ei käy enää, eikä siihen saa enää varaosaa, että sais taas käyntiin... Eli ei oo tiedossa mitään nykyaikaisempaa ilmajäähdytteistä mallia???
- terhit kuntoon
kyllä saa osia kaveri ilmoittelee aina keltaisessa pörsissä!! kärkia ja konkkaa jos tarvit niin voit kysyä voimakoneeltakin sieltä myös löytyy osia
- Päästöt
Saaste määräysten vuoksi EU alueella ei myydä 2-tahti, ilmajäähdytteisiä moottoreita.
- ne on pelejä
Terhikit on pakoputken osalta vesijäähdytteisiä.
- Poweria perään
Tästä jäänsärkijään:
Tomos 4hp ja Seagull. - K Rikko
Valitettavasti kaikki esitetyt vaihtoehdot taitavat olla jo poistuneet markkinoilta.
Tuollaisen Siangullin varmasti ostaisinkin, jos niitä vaan saisi. Oli luja ja yksinkertainen moottori aikoinaan. - qweertyui
Hondalla on ilmajäähdytteinen malli.
- Ykä2
Honda 2,3hv. Muovipotkuri, katkopuikolla. Eipä taida olla aloittajan toivemoottori.
- jääsärkiä
Ykä2 kirjoitti:
Honda 2,3hv. Muovipotkuri, katkopuikolla. Eipä taida olla aloittajan toivemoottori.
Honda 2,3 on luokassaan ihan ykkös moottori muuten paitsi on aika meluinen johtuen ilma jäähdytyksestä.Muovipotkurista ja katkopuikosta ei ole ollut mitään haittaa vaikka olen ajannut "jäissä" sekä "kivikoissa".Se on jopa parempi kuin metallipotkuti kun joustaa osuessaan johonkin.
Muutenkin on toiminut vuosia hyvin todella huonolla huollolla ja kovassa käytössä. - ykä2
jääsärkiä kirjoitti:
Honda 2,3 on luokassaan ihan ykkös moottori muuten paitsi on aika meluinen johtuen ilma jäähdytyksestä.Muovipotkurista ja katkopuikosta ei ole ollut mitään haittaa vaikka olen ajannut "jäissä" sekä "kivikoissa".Se on jopa parempi kuin metallipotkuti kun joustaa osuessaan johonkin.
Muutenkin on toiminut vuosia hyvin todella huonolla huollolla ja kovassa käytössä.Potkurin kestosta en väittele, huono se kuitenkun minun mielestäni on. Katkopuikkoja kone on minulla katkonut ihan itsestään kun potkurin katkopuikon kolo on vähän väljä. Joutuu täyttämään teipillä jotta kestäisi, kuten myös akselin reijän. Tämä pitkälti uisteluajossa, jossa saattaa käydä niin että yksipyttyisenä nelarina vähän rytkyttää edestakaisin kaikkia välyksiä. Tällaisia ongelmia ei esiintynyt yksipyttyisissä 2T-koneissa vastaavassa käytössä.
Omat koemukset 10v käytetystä yksilöstä jolla takanaan reilut 300 tuntia.
- K Rikko
Eli yhteenvetona todetaan, ettei semmosia ole olemassa.
Mikä olisi toiseksi paras vaihtoehto? Löytyyköhän noista 2 - 3 heppaisista jään ja pakkasen kestäviä?- MARINER four
Vanhat tohatsu 5 hp olivat ilmajäähdytteisiä niin että ajaessa potkuri virta jäähdytti pakoputken ja kun potkuri lakkasi pyörimästä vesi laskeutui pois runkoputkesta kun patopaine loppui.Koneessa oli vaihteet E-V-T oli muuten aika puhdikas kone. Niitä näkyy olevan myynnissä silloin tällöin Huutonetissä/ Tori.fi / Keltaisessa pörssissä. Jos löydät sellaisen voisi toimia kelirikko koneena mainiosti
- Vähissä on vaihtoeh
Onko tuo Honda loppujen lopuksi ainut ilmajäähdytteinen nykymoottoreista?
- Ykä2
Siltä vahvasti näyttää.
- Kiitos
Myös minua kiinnostaisi hankkia ilmajäähdytteinen perämoottori talvikäyttön. Ehkä kysymykseen tulee Honda 2,3, kun minullakaan ei ole muita tiedossa.
Ilmoitelkaa tälä palstalla, jos tiedätte markkinoilla olevan muita ilmajäähdytteisiä moottoreita. Hankinta on ajankohtainen vasta myöhemmin keväällä. - vedellä jäähtyy
Olen käyttänyt kelirikkoaikana lukuisia vesijäähdytettyjä perämoottoreita, eikä ongelmia ole koskaan ollut, kun niitä käyttää oikealla tavalla, eli mikä mielestäsi on ongelma?
Kun kone käy se hukkalämmöllään pitää itsensä sulana ja sammuttamisen jälkeen pyöräytetään vesi ulos pyörittämällä konetta ilman tappokytkintä, niin ei vesi jää sisälle jäätymään.
Kuten sanottu: aina on toiminut hyvin. - Ilman kannalla
Sulla on ollut hyvä tuuri. Ainakin, jos kyseessä on vedessä säilytettävä vene, niin moottori ei kippausasennossa narusta vetelemällä tyhjene aina riittävästi.
Pakkaskeleillä näyttää surin osa pitävän moottorin alapäätä vedessä. Tässäkin systeemissä on se riski, että vesi vetää jäähän. Jos myös kanavat jäätyy, niin ei saa jäähdytysvettä.- vedellä jäähtyy
Tuuria tai ei...
Sitä hyvää tuuria on vaan jostakin syystä jatkunut yhtämittaisesti 47 vuotta ja muistini mukaan noin 16 eri perämoottorin verran...
t. Hannu Hanhi -44
- ykä2
On ilmeisesti aika paljon kiinni siitä kuinka toimii sammuttamisen jälkeen.
Jos on mahdollista antaa koneen seistä hetken pystyasennossa ja kipata se vasta sen jälkeen, tyhjenee lohko aika hyvin. Kun sitten kippaa ja valuttelee koneen käännellen sitä puolelta toiselle veden saamiseksi ulos ja lopuksi nykii käynnistimestä useita kertoja, on riski jäätymisestä varsin pieni.
Laiskemmat käynnistää koneen lopuksi kipattuna hetkeksi. Riski pumpun kärähtämisestä on mitätön, koska pumppu ja siipipyörä ovat tässä vaiheessa vielä märät..
Uskon kyllä vesijäähdytteisellä pärjäävän, esitetyin edellytyksin, pakkaskäytössäkin ihan ok.
Hankaluuksia voi tulla jos jommassa kummassa päässä etappia on kone kipattava vauhdissa, jolloin lohkoon tai/ja sylinterinkanteen saattaa jäädä jonkun verran vettä. Tuskin halkaisee, mutta estää kierron seuraavan käynnistyksen yhteydessä, kunnes sulaa auki. Tällä välin voi jo tapahtua rakenteesta ja pakkasesta riippuen.
On mahdollista, että pakkaskäytössä on vedekierrontarastusreikä usein jäässä, joten veden kiertoa on hankala tällöin tarkastaa. Kotelo pois päältä ja käsikopelo lienee helpoin tapa tarkastaa koneen lämpötila. Miittarinkin voi virittää.
Nämä ongelmat ja ratkaisut on esitetty jo vuoden -55 OMC:n koneiden käyttöohjeissa, lukuunottamatta tarkastureiän ongelmaa, koska silloisten koneiden kierron tarkastus tapahtui koneen rungon keskivaiheilla olevasta vapaapoistoventtiilistä rosikuvasta vedestä. Reikien läpimitta oli sen verran suuri etteivät juuri tukkeutuneet. - tee ite
Tee semmonen ruohonleikkurin Briggs&strattonista ja jonkun perämoottorin rikistä. Eli teräs/alumiinilevu johon porailet reiät molemmille ja akseliin vaikka holkki booreilla tai vaikka rälläkällä akselien päät nelikulmaisiksi ja samanmoinen holkki väliin.
Siitä Briggs moottorista voi ottaa ne joutavat jouset kaasuläpästä eli "vakionopeudensäätäjän" poistaa. On ilmajäähdytteinen ja vie kuten 2-tahtikone mut pienemmillä kierroksilla eli potkuria isommaksi jos nopeutta pitää saada. - Horatsuko
Osaisiko joku kertoa mitä 2T öljyä kannattaisi ilmajäähdytteisessä Tohatsun vanhassa perämoottorissa käyttää?
Nuo perämoottorikäyttöön tarkoitetut öljythän ovat nimenomaan viileinä käyviin vesijäähdytteisiin koneisiin ja ilmajäähdytteinen kone voi käydä paljon kuumepana. Perus moottoripyörän öljy voisi olla parempi?- Moottorisahan ÖLJY
Pitäisi kelevata ! Se tohatsuhan kiljuukin samallalailla.
Ota myös korvatulpat, ja niiden päälle myös korvasuojat, ja jos jos mahdollista, niin niidenkin päälle vielä viijensentin lyijykumi huppu.
Ja kerro koko kylälle, että kahen kilometrin säteellä saavat laittaa ikkunat kiinni,-sen mölyn vuoksi, minkä se moottori päästää !
Kokemusta nimittäin on viiden kilometrin päästä . - Horatsuko
Moottorisahan ÖLJY kirjoitti:
Pitäisi kelevata ! Se tohatsuhan kiljuukin samallalailla.
Ota myös korvatulpat, ja niiden päälle myös korvasuojat, ja jos jos mahdollista, niin niidenkin päälle vielä viijensentin lyijykumi huppu.
Ja kerro koko kylälle, että kahen kilometrin säteellä saavat laittaa ikkunat kiinni,-sen mölyn vuoksi, minkä se moottori päästää !
Kokemusta nimittäin on viiden kilometrin päästä .Ostin Shellin täyssynteettistä 2T öljyä, jonka luvattiin sopivan kaikkiin moderneihin 2 tahtikoneisiin ja tuollaisen 30 vuotta vanhan koneen voinee sellaiseksi laskea. 2% seoksella tuntuisi toimivan hyvin ja savua ei tule kuin ryyppyä käytettäessä.
Ääntä toki lähtee isommilla kierroksilla, mutta moottorisahahan kiljuu kyllä aivan eri kierroksilla, kun tässä maksimikierrokset ovat valmistajan mukaan 5000 luokkaa ja pakoputken vesijäähdytys vaimentaa pakoääntä reilusti. Täydellä teholla tulee kyllä käytettyä tulppia.
Ranta-asujista ei niin väliä, kyllähän ne ovat tienneet mökkiä ostaessa että vesillä voi liikkua kaikenlaista menopeliä.
Ostan kyllä uudemman ja tehokkaamman 2T koneen kun sopiva tulee vastaan, mutta 10-15hp teholuokassa tarjonta on aika vähäistä ja hinnat vähänkin uudemmissa todella kovat.
Oliko järkevä kiristää niitä pakokaasumääräyksiä niin ettei näiden ikivanhojen koneiden tilalle voi ostaa kaupasta uutta vastaavaa. Veneeni moottorin painoraja on 45 kiloa ja 10 hepan nelitahti taitaa mennä jo yli joten 2T on ainoa vaihtoehto. - Anonyymi
Moottorisahan ÖLJY kirjoitti:
Pitäisi kelevata ! Se tohatsuhan kiljuukin samallalailla.
Ota myös korvatulpat, ja niiden päälle myös korvasuojat, ja jos jos mahdollista, niin niidenkin päälle vielä viijensentin lyijykumi huppu.
Ja kerro koko kylälle, että kahen kilometrin säteellä saavat laittaa ikkunat kiinni,-sen mölyn vuoksi, minkä se moottori päästää !
Kokemusta nimittäin on viiden kilometrin päästä .Minulla on vanha 5hp Tohatsu ilmajäähdytteinen ,pelaa hyvin eikä se melu kyllä kovinkova ole .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on vanha 5hp Tohatsu ilmajäähdytteinen ,pelaa hyvin eikä se melu kyllä kovinkova ole .
Niin mullakin ja hyvin pelaa eikä tasaperäveneessä melu ole liiankova.
- m2m
Terhi moottorit: jos ei lähde helpolla käyntiin niin kannattaa kokeilla ns. pienkonebensaa (saa myös öljyllä maustettuna) Mulla lähti Terhi 4,5 heppanen ekalla käyntiin. (n.30 vuotta vanha moottori)
- m2m
Jabsco pumpun siipipyörä ?
Mistä sen löytäis halvalla ? Onko joku tilannut jostain verkkokaupasta. Etsin sellaista nyt tuohon Terhi 4,5 heppaseen, joka lähti ekalla käyntiin... :) - dqgqgqgqgq
m2m kirjoitti:
Jabsco pumpun siipipyörä ?
Mistä sen löytäis halvalla ? Onko joku tilannut jostain verkkokaupasta. Etsin sellaista nyt tuohon Terhi 4,5 heppaseen, joka lähti ekalla käyntiin... :)H. Urkonen numerosta 0400-578033, oli ainakin pari vuotta sitten tuolla numerolla. Pitäisi löytyä kaikkiin Terheihin lähes kaikkea osaa, ja lähettää postiennakolla.
- -Mika-
Tämäkään ei liity alkuperäiseen kysymykseeen, mutta kelirikkoveneilyyn kyllä: Kaverilla oli jatkuvasti ongelmia (nykybensan kanssa) kaasarin jäätymisestä pakkasilmoilla peräprutkun kanssa. Siinä moottorissa oli virran ulosotto, joten hän laittoi auton vilkkupolttimon (21w) sinne kopan sisään ja liitännäy suoraan moottorin virranottoon. Aina kun kone käy, on lamppu päällä. Se pieni 21 watin lämmitysteho riitti pitämään sen kaasarin sulana.
Kyseessä ei siis ole kukaan tuntemani "kaveri", vaan luin tän jutun jostain keskustelupalstalta.... - 423432424
Siksi ajammekin läpi vuoden velivenäläisen edullisella ja laadukkaalla polttoaineella. Se ei jäädy eikä muodosta sakkaa talviseisonnassakaan, koska sitä ei ole pilattu viljatuotteilla!
- yaamahaa
minulla on 5hv yamaha ilmajäähdytteinen :) hyvin pelittää!
- tohatsu 5hp
tuos saattais olla yks 5 hp tohatsu myynnissä 250e hintaan..ihan toimiva peli..soit jos lämpesit ostoaatokselle..
nro.0505958331 mika - K2RV
Löytyykö käyttökokemuksia Tohatsu 1 hp ilmajäähdytteisestä pikkumoottorista. Ollut myynnissä uskoakseni 70-luvun puolivälissä. Kovakierroksinen pieni moottori ja äärimmäisen yksinkertainen tekniikka. Ilmeisesti melko harvinainen ja kiinnostaa vain keräilijöitä.
- -Tattari-
Mulla on ihan toimiva 1hp Tohatsu. Ei vaihdetta, eli liikkeelle lähdetään heti, kun moottori pärähtää käyntiin. Ääntä sitten riittääkin kaikkien naapureidenkin iloksi, ja miehekästä pärinää täydentää sopivasti 2-t öljun vahva tuoksu.
Tavallinen soutuvene kulkee sopivaa uistelutahtia, tosin melu luultavasti karkottaa kaikki kalat todella kauas. Kevyt kantaa sellaisiin paikkoihin, joissa ei sähköperämoottoreiden akuille löydy latausvirtaa.
- brigg stratton motti
Briggs strattonilla on 5 heppainen ilmajäähdytteinen perämoottori ollut 2000 luvulla tuotannossa, en tiedä onko enää. tuossa linkissä joku myy USA ssa vähän käytettyä 700 dollarilla
http://www.amazon.com/Briggs-Stratton-4-Cycle-Outboard-Motor/dp/B000JIJEGY?SubscriptionId=AKIAIXHJPOJ5CSRGZH2A&tag=buychecom01-20&linkCode=xm2&camp=2025&creative=165953&creativeASIN=B000JIJEGY
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176