Ilmajäähdytteinen perämoottori

K Rikko

Onko semmosia?

Tulisi kelirikkoveneen moottoriksi. Tehoa saisi olla 5 hv.

35

1569

    Vastaukset

    • Itellä varastossa sökö 3.5 heppainen. - kävi aikansa, mutta ei käy enää, eikä siihen saa enää varaosaa, että sais taas käyntiin... Eli ei oo tiedossa mitään nykyaikaisempaa ilmajäähdytteistä mallia???

      • kyllä saa osia kaveri ilmoittelee aina keltaisessa pörsissä!! kärkia ja konkkaa jos tarvit niin voit kysyä voimakoneeltakin sieltä myös löytyy osia


    • Saaste määräysten vuoksi EU alueella ei myydä 2-tahti, ilmajäähdytteisiä moottoreita.

    • Terhikit on pakoputken osalta vesijäähdytteisiä.

    • Tästä jäänsärkijään:
      Tomos 4hp ja Seagull.

    • Valitettavasti kaikki esitetyt vaihtoehdot taitavat olla jo poistuneet markkinoilta.

      Tuollaisen Siangullin varmasti ostaisinkin, jos niitä vaan saisi. Oli luja ja yksinkertainen moottori aikoinaan.

    • Hondalla on ilmajäähdytteinen malli.

      • Honda 2,3hv. Muovipotkuri, katkopuikolla. Eipä taida olla aloittajan toivemoottori.


      • Ykä2 kirjoitti:

        Honda 2,3hv. Muovipotkuri, katkopuikolla. Eipä taida olla aloittajan toivemoottori.

        Honda 2,3 on luokassaan ihan ykkös moottori muuten paitsi on aika meluinen johtuen ilma jäähdytyksestä.Muovipotkurista ja katkopuikosta ei ole ollut mitään haittaa vaikka olen ajannut "jäissä" sekä "kivikoissa".Se on jopa parempi kuin metallipotkuti kun joustaa osuessaan johonkin.
        Muutenkin on toiminut vuosia hyvin todella huonolla huollolla ja kovassa käytössä.


      • jääsärkiä kirjoitti:

        Honda 2,3 on luokassaan ihan ykkös moottori muuten paitsi on aika meluinen johtuen ilma jäähdytyksestä.Muovipotkurista ja katkopuikosta ei ole ollut mitään haittaa vaikka olen ajannut "jäissä" sekä "kivikoissa".Se on jopa parempi kuin metallipotkuti kun joustaa osuessaan johonkin.
        Muutenkin on toiminut vuosia hyvin todella huonolla huollolla ja kovassa käytössä.

        Potkurin kestosta en väittele, huono se kuitenkun minun mielestäni on. Katkopuikkoja kone on minulla katkonut ihan itsestään kun potkurin katkopuikon kolo on vähän väljä. Joutuu täyttämään teipillä jotta kestäisi, kuten myös akselin reijän. Tämä pitkälti uisteluajossa, jossa saattaa käydä niin että yksipyttyisenä nelarina vähän rytkyttää edestakaisin kaikkia välyksiä. Tällaisia ongelmia ei esiintynyt yksipyttyisissä 2T-koneissa vastaavassa käytössä.
        Omat koemukset 10v käytetystä yksilöstä jolla takanaan reilut 300 tuntia.


    • Eli yhteenvetona todetaan, ettei semmosia ole olemassa.

      Mikä olisi toiseksi paras vaihtoehto? Löytyyköhän noista 2 - 3 heppaisista jään ja pakkasen kestäviä?

      • Vanhat tohatsu 5 hp olivat ilmajäähdytteisiä niin että ajaessa potkuri virta jäähdytti pakoputken ja kun potkuri lakkasi pyörimästä vesi laskeutui pois runkoputkesta kun patopaine loppui.Koneessa oli vaihteet E-V-T oli muuten aika puhdikas kone. Niitä näkyy olevan myynnissä silloin tällöin Huutonetissä/ Tori.fi / Keltaisessa pörssissä. Jos löydät sellaisen voisi toimia kelirikko koneena mainiosti


    • Onko tuo Honda loppujen lopuksi ainut ilmajäähdytteinen nykymoottoreista?

      • Siltä vahvasti näyttää.


    • Myös minua kiinnostaisi hankkia ilmajäähdytteinen perämoottori talvikäyttön. Ehkä kysymykseen tulee Honda 2,3, kun minullakaan ei ole muita tiedossa.

      Ilmoitelkaa tälä palstalla, jos tiedätte markkinoilla olevan muita ilmajäähdytteisiä moottoreita. Hankinta on ajankohtainen vasta myöhemmin keväällä.

    • Olen käyttänyt kelirikkoaikana lukuisia vesijäähdytettyjä perämoottoreita, eikä ongelmia ole koskaan ollut, kun niitä käyttää oikealla tavalla, eli mikä mielestäsi on ongelma?

      Kun kone käy se hukkalämmöllään pitää itsensä sulana ja sammuttamisen jälkeen pyöräytetään vesi ulos pyörittämällä konetta ilman tappokytkintä, niin ei vesi jää sisälle jäätymään.

      Kuten sanottu: aina on toiminut hyvin.

    • Sulla on ollut hyvä tuuri. Ainakin, jos kyseessä on vedessä säilytettävä vene, niin moottori ei kippausasennossa narusta vetelemällä tyhjene aina riittävästi.

      Pakkaskeleillä näyttää surin osa pitävän moottorin alapäätä vedessä. Tässäkin systeemissä on se riski, että vesi vetää jäähän. Jos myös kanavat jäätyy, niin ei saa jäähdytysvettä.

      • Tuuria tai ei...

        Sitä hyvää tuuria on vaan jostakin syystä jatkunut yhtämittaisesti 47 vuotta ja muistini mukaan noin 16 eri perämoottorin verran...

        t. Hannu Hanhi -44


    • On ilmeisesti aika paljon kiinni siitä kuinka toimii sammuttamisen jälkeen.
      Jos on mahdollista antaa koneen seistä hetken pystyasennossa ja kipata se vasta sen jälkeen, tyhjenee lohko aika hyvin. Kun sitten kippaa ja valuttelee koneen käännellen sitä puolelta toiselle veden saamiseksi ulos ja lopuksi nykii käynnistimestä useita kertoja, on riski jäätymisestä varsin pieni.
      Laiskemmat käynnistää koneen lopuksi kipattuna hetkeksi. Riski pumpun kärähtämisestä on mitätön, koska pumppu ja siipipyörä ovat tässä vaiheessa vielä märät..
      Uskon kyllä vesijäähdytteisellä pärjäävän, esitetyin edellytyksin, pakkaskäytössäkin ihan ok.
      Hankaluuksia voi tulla jos jommassa kummassa päässä etappia on kone kipattava vauhdissa, jolloin lohkoon tai/ja sylinterinkanteen saattaa jäädä jonkun verran vettä. Tuskin halkaisee, mutta estää kierron seuraavan käynnistyksen yhteydessä, kunnes sulaa auki. Tällä välin voi jo tapahtua rakenteesta ja pakkasesta riippuen.
      On mahdollista, että pakkaskäytössä on vedekierrontarastusreikä usein jäässä, joten veden kiertoa on hankala tällöin tarkastaa. Kotelo pois päältä ja käsikopelo lienee helpoin tapa tarkastaa koneen lämpötila. Miittarinkin voi virittää.
      Nämä ongelmat ja ratkaisut on esitetty jo vuoden -55 OMC:n koneiden käyttöohjeissa, lukuunottamatta tarkastureiän ongelmaa, koska silloisten koneiden kierron tarkastus tapahtui koneen rungon keskivaiheilla olevasta vapaapoistoventtiilistä rosikuvasta vedestä. Reikien läpimitta oli sen verran suuri etteivät juuri tukkeutuneet.

    • Tee semmonen ruohonleikkurin Briggs&strattonista ja jonkun perämoottorin rikistä. Eli teräs/alumiinilevu johon porailet reiät molemmille ja akseliin vaikka holkki booreilla tai vaikka rälläkällä akselien päät nelikulmaisiksi ja samanmoinen holkki väliin.

      Siitä Briggs moottorista voi ottaa ne joutavat jouset kaasuläpästä eli "vakionopeudensäätäjän" poistaa. On ilmajäähdytteinen ja vie kuten 2-tahtikone mut pienemmillä kierroksilla eli potkuria isommaksi jos nopeutta pitää saada.

    • Osaisiko joku kertoa mitä 2T öljyä kannattaisi ilmajäähdytteisessä Tohatsun vanhassa perämoottorissa käyttää?
      Nuo perämoottorikäyttöön tarkoitetut öljythän ovat nimenomaan viileinä käyviin vesijäähdytteisiin koneisiin ja ilmajäähdytteinen kone voi käydä paljon kuumepana. Perus moottoripyörän öljy voisi olla parempi?

      • Pitäisi kelevata ! Se tohatsuhan kiljuukin samallalailla.

        Ota myös korvatulpat, ja niiden päälle myös korvasuojat, ja jos jos mahdollista, niin niidenkin päälle vielä viijensentin lyijykumi huppu.

        Ja kerro koko kylälle, että kahen kilometrin säteellä saavat laittaa ikkunat kiinni,-sen mölyn vuoksi, minkä se moottori päästää !

        Kokemusta nimittäin on viiden kilometrin päästä .


      • Moottorisahan ÖLJY kirjoitti:

        Pitäisi kelevata ! Se tohatsuhan kiljuukin samallalailla.

        Ota myös korvatulpat, ja niiden päälle myös korvasuojat, ja jos jos mahdollista, niin niidenkin päälle vielä viijensentin lyijykumi huppu.

        Ja kerro koko kylälle, että kahen kilometrin säteellä saavat laittaa ikkunat kiinni,-sen mölyn vuoksi, minkä se moottori päästää !

        Kokemusta nimittäin on viiden kilometrin päästä .

        Ostin Shellin täyssynteettistä 2T öljyä, jonka luvattiin sopivan kaikkiin moderneihin 2 tahtikoneisiin ja tuollaisen 30 vuotta vanhan koneen voinee sellaiseksi laskea. 2% seoksella tuntuisi toimivan hyvin ja savua ei tule kuin ryyppyä käytettäessä.

        Ääntä toki lähtee isommilla kierroksilla, mutta moottorisahahan kiljuu kyllä aivan eri kierroksilla, kun tässä maksimikierrokset ovat valmistajan mukaan 5000 luokkaa ja pakoputken vesijäähdytys vaimentaa pakoääntä reilusti. Täydellä teholla tulee kyllä käytettyä tulppia.
        Ranta-asujista ei niin väliä, kyllähän ne ovat tienneet mökkiä ostaessa että vesillä voi liikkua kaikenlaista menopeliä.

        Ostan kyllä uudemman ja tehokkaamman 2T koneen kun sopiva tulee vastaan, mutta 10-15hp teholuokassa tarjonta on aika vähäistä ja hinnat vähänkin uudemmissa todella kovat.
        Oliko järkevä kiristää niitä pakokaasumääräyksiä niin ettei näiden ikivanhojen koneiden tilalle voi ostaa kaupasta uutta vastaavaa. Veneeni moottorin painoraja on 45 kiloa ja 10 hepan nelitahti taitaa mennä jo yli joten 2T on ainoa vaihtoehto.


      • Moottorisahan ÖLJY kirjoitti:

        Pitäisi kelevata ! Se tohatsuhan kiljuukin samallalailla.

        Ota myös korvatulpat, ja niiden päälle myös korvasuojat, ja jos jos mahdollista, niin niidenkin päälle vielä viijensentin lyijykumi huppu.

        Ja kerro koko kylälle, että kahen kilometrin säteellä saavat laittaa ikkunat kiinni,-sen mölyn vuoksi, minkä se moottori päästää !

        Kokemusta nimittäin on viiden kilometrin päästä .

        Minulla on vanha 5hp Tohatsu ilmajäähdytteinen ,pelaa hyvin eikä se melu kyllä kovinkova ole .


    • Terhi moottorit: jos ei lähde helpolla käyntiin niin kannattaa kokeilla ns. pienkonebensaa (saa myös öljyllä maustettuna) Mulla lähti Terhi 4,5 heppanen ekalla käyntiin. (n.30 vuotta vanha moottori)

      • Jabsco pumpun siipipyörä ?
        Mistä sen löytäis halvalla ? Onko joku tilannut jostain verkkokaupasta. Etsin sellaista nyt tuohon Terhi 4,5 heppaseen, joka lähti ekalla käyntiin... :)


      • m2m kirjoitti:

        Jabsco pumpun siipipyörä ?
        Mistä sen löytäis halvalla ? Onko joku tilannut jostain verkkokaupasta. Etsin sellaista nyt tuohon Terhi 4,5 heppaseen, joka lähti ekalla käyntiin... :)

        H. Urkonen numerosta 0400-578033, oli ainakin pari vuotta sitten tuolla numerolla. Pitäisi löytyä kaikkiin Terheihin lähes kaikkea osaa, ja lähettää postiennakolla.


    • Tämäkään ei liity alkuperäiseen kysymykseeen, mutta kelirikkoveneilyyn kyllä: Kaverilla oli jatkuvasti ongelmia (nykybensan kanssa) kaasarin jäätymisestä pakkasilmoilla peräprutkun kanssa. Siinä moottorissa oli virran ulosotto, joten hän laittoi auton vilkkupolttimon (21w) sinne kopan sisään ja liitännäy suoraan moottorin virranottoon. Aina kun kone käy, on lamppu päällä. Se pieni 21 watin lämmitysteho riitti pitämään sen kaasarin sulana.

      Kyseessä ei siis ole kukaan tuntemani "kaveri", vaan luin tän jutun jostain keskustelupalstalta....

    • Siksi ajammekin läpi vuoden velivenäläisen edullisella ja laadukkaalla polttoaineella. Se ei jäädy eikä muodosta sakkaa talviseisonnassakaan, koska sitä ei ole pilattu viljatuotteilla!

    • minulla on 5hv yamaha ilmajäähdytteinen :) hyvin pelittää!

    • tuos saattais olla yks 5 hp tohatsu myynnissä 250e hintaan..ihan toimiva peli..soit jos lämpesit ostoaatokselle..
      nro.0505958331 mika

    • Löytyykö käyttökokemuksia Tohatsu 1 hp ilmajäähdytteisestä pikkumoottorista. Ollut myynnissä uskoakseni 70-luvun puolivälissä. Kovakierroksinen pieni moottori ja äärimmäisen yksinkertainen tekniikka. Ilmeisesti melko harvinainen ja kiinnostaa vain keräilijöitä.

      • Mulla on ihan toimiva 1hp Tohatsu. Ei vaihdetta, eli liikkeelle lähdetään heti, kun moottori pärähtää käyntiin. Ääntä sitten riittääkin kaikkien naapureidenkin iloksi, ja miehekästä pärinää täydentää sopivasti 2-t öljun vahva tuoksu.

        Tavallinen soutuvene kulkee sopivaa uistelutahtia, tosin melu luultavasti karkottaa kaikki kalat todella kauas. Kevyt kantaa sellaisiin paikkoihin, joissa ei sähköperämoottoreiden akuille löydy latausvirtaa.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marinin hallituksen hanke tyrmistyttää:

      1680 euron kuukausituloilla pitää maksaa 25000 euron remontti? https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sanna-marinin-hallituksen-hanke-tyrmistyttaa-1680-eu
      Maailman menoa
      246
      2868
    2. Sofia muuttaa?!

      Instan mukaan Sofia Berlöff muuttaa taas. Mutta minne tällä kertaa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2294
    3. Sohvi takaisin Eirassa

      Riita tullut,yöllä lähti koiran kanssa,aamupäivitys eirasta,lakanoista tunnistin,samat mitkä vaihtoi silloin toukokuussa😅
      148
      2202
    4. Sofia nuolee shampanjapulloa instassaan

      Laittoi storyyn, on Stefun ja kavereidensa ja Stefun siskon kanssa bilettämässä Hangossa. Nuolee kallista shampanjapulloa... iljettävä video.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1149
    5. Stefun sisko Charlotta laittoi Sofiasta sydänvideota omaan instaansa

      Stefun suku on ottanut avosylin Sofian sukuunsa. Chaali joka ei ikinä laittanut mitään Martinasta, laittoi julkisena videopätkää omaan instaansa, joss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1087