Migreeni ainainen riesa

Hermo menee....

Olen 30-vuotias nainen ja kyllästynyt tähän sairauteen. Migreeni tulee joka-asiasta. Elämä on ihan rajoittunutta tämän vuoksi. Lääkkeet oltava jokapaikassa mukana ja jos on vaikka joku ostosreissu naisporukassa niin otettava jo etukäteen särkylääkettä, ettei saisi migreeniä ja se tulee silti usein.

Kaikki juhannukset, uudetvuodet, häät ja juhlat... Aina migreeni. Loma alkaa, saa migreenin. Stressi loppuu, saa migreenin. Nukkuu liian myöhään tai ei saa nukuttua tulee migreeni. Jos ottaa yhtään alkoholia tulee migreeni. Saunoo liikaa tulee migreeni. Se tulee joka asiasta!

Anna olla jos on kiirettä ja unohtaa syödä, saa kohtauksen. Olen niin hermostunut tähän sairauteen ja jostain syystä se on tänä talvena ollut kamalan aktiivinen. Kohtauksia on aika monta kuukaudessa ja usein tulee vielä peräkkäin esim. kolmena peräkkäisenä päivänä.

Kuukautisten lähestyminen laukaisee melkeinpä aina kolmen päivän migreenin. Töistä en ole koskaan ollut pois tämän takia, mutta eipä ole hääviä kun on kohtaus ja pitäisi skarppina olla.

Lääkityksenä täsmälääke voltaren samaanaikaan otettuna. Auttaa usein tunnin jälkeen, kipu on poissa, mutta olo on huono yhä. Aivan pökkerö, pää ei tunnu pelittävän, naama on turvoksissa ja väsyttää.

Sairastan aurallista migreeniä ja ennen kohtausta on outo olo päässä. Kuin ei näkisikään mitään. Kamalan kumma olo. Äänet tuntuu vääristyneen suurilta. Kaikki tuulen äänet, vesihana yms tuntuu tosi korostuneilta. Änkytän ja olen ihan pihalla.

Olen alkanut häpeämäänkin itseäni kohtausten takia, koska tuntuu, että ennakko ja jälkioireet ovat melkeinpä pahempia kuin itse kipu jonka saa lääkkeillä ohi. Sairastuin migreeniin 15vuotiaana ja puolet elämästä mennyt nyt tämän kanssa. Alan olla aika väsynyt tähän.

Nyt kun ollut jouluja ja uusivuosi, niin migreeniä kokoajan. En tiedä olenko niin kova stressaamaan sitten kaikkea erikoista, että saan sitten kohtauksia luonteeni takia.

Taas meni eilinen pilalle kohtauksen vuoksi.

Elämäntavat ovat terveelliset. Harrastan paljon liikuntaa, olen normaalipainoinen, en polta enkä ryypiskele. Jos otan joskus pari lonkeroa, niin saan migreenin, niin ei kannata edes otella mitään.

16

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lessu 2

tarina on hyvin tuttu.on kuin lukisin omaa elämääni.olen ollut nut 5-vuotta eläkkeellä.elämä on pyörinut migreenin ympärillä.eräs lääkäri lohdutti minua kerran että 60 vuoden iässä voi migreeni parantua.jäin 49 v.eläkkeelle masennuksen vuoksi.meigreenihän ei ole sairaus ja sitä vähättelee ihmiset joilla ei ole ollut pää kipua!lopetin tupakoinnin ja kaiken alkoholin.nyt on tapahtunut ihme on migreenittömiä päiviä ja kipu menee ohi paratapsilla.minulle sanoi eräs lääkäri kipupolilla ettei voltaren ole migreeni lääke.minullekkin määrättiin sitä joskus migreeniin.kaikki mahdolliset estolääkket olen kokeillut.nyt viimeksi on pistetty botoxia kipupolilla puolenvuoden välein.olen saanut myös akupunktioata ja käyn kerranna kuukaudessa hierojalla.päivystyksessä olen useamman kerran käynyt. suoneen pistetty koktailia joka sisältää neljää eri lääkettä.voimia sinulle voi olla että on yksilöllistä mikä lääke eri ihmisille vaikuttaa.en tiedä koska en ole lääkäri.imigraninjektio on auttanut viimeksi,mutta pistin sitä päivittäin.kelalta tuli kysely meneekö minulla noin paljon imigraania.otin lääkket kaikki vuoden lopussa koska minulla oli lääkekatto täysi.

• kokeiluja, kokeiluja

Alkuperäisellä kirjoittajalla on auraoireet. Se lääkitys kannattaa ottaa heti auran alkaessa. Silloin koko prosessi jää lyhyemmäksi ja kenties kipu jää tulematta.

Neste-suola tasapaino on tärkeä. Itse join liian vähän vettä. Sitten opin juomaan lisää, eikä sekään ollut hyvä. Sitten kohtuullistin ja muutin osan vedestä vichy-vedeksi. Vichy on tärkeä erityisesti liikuntasuorituksen ja saunan jälkeen.

Kannattaa kokeilla erilaisia hoitoja: akupunktio, hieronta, vyöhyketerapia, kalevalainen jäsenkorjaus jne. Ehkä joku auttaa.

Onko liikunnassa jotain kehittämistä? Kannattaisiko kokeilla jotain uutta lajia: jooga, pilates, itämainen tanssi... Kannatta muistaa venyttely ja rentoutus.

Kun tietää, että juhlapyhät ja stressin loppuminen aiheuttavat migreenin, niin pitäisikö niitä syitä pohtia vähän tarkemmin jonkun terapeutin tai edes psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa? Kaikelle ei mitään voi, minun elämässäni eniten migreeniä aiheuttaa isäni. Jouluna tuli kohtaus ilman kuukautisia, kun piti tavata eri käänteissä kyseistä ihmistä niin moneen kertaan. Olen sentään keski-ikäinen.

• jaksaa jaksaa

Voi, kun on tuttua sinun tarinasi.40 vuoden kokemuksella voisin allekirjoittaa kaiken mitä kirjoitit.
      Nuorempana aurallinen migreeni oli päänsärkyineen, oksentamisineen, puheenpuuroutumisineen yhtä helv....,mutta kyllä se on minulla pikkuisen helpottanut.
      oletko käynyt neurologilla, minä sain jonkin verran helpotusta, aloin syömään estolääkettä sekä cipralexia masennukseen, ettei olisi, kuten sinullakin, aina ja koko ajan mielessä, jospa se taas alkaa.
      Rohkeasti vaan sinnikkäästi apua hakemaan, joskus joutuu kokeilemaan monta lääkettä ennenkuin saa yhtään apua.
      Olen usein miettinyt, miksi tämä tauti ei taltu lääkkeillä, kuten moni muu sairaus!
      Uudenvuoden aattona migreenin ja parin miranaxin jälkeen otin jonkun verran alkoholia, yöllä en nukkunut tuntia enempää, sydän hakkasi kuin ompelukone, sekä oli etova olo.
      Toivotaan, että sinunkin migreenisi helpottuu ajan kanssa!

• migreeni

Täällä on myös eräs toivoton tapaus jolla on migreeniä melkein joka päivä , estolääkkeet kokeiltu , akupunktio ei auttanut eikä kiropraktikko vaikka niin lupasikin , no raha kyllä meni .....
        Itse käyn hierojalla parin viikon välein joska jatkuva päänsärky saa hartiat ihan jumiin .
        Nyt kun ikää on tullut lisää ja vaihdevuodetkin niin migreeni vain pahenee . Onneksi on täsmälääkkeet (triptaanit ) vaikka en tiedä on lääkepäänsärkyäkin vielä lisäksi .

• lkjhlkjh
        migreeni kirjoitti:

Täällä on myös eräs toivoton tapaus jolla on migreeniä melkein joka päivä , estolääkkeet kokeiltu , akupunktio ei auttanut eikä kiropraktikko vaikka niin lupasikin , no raha kyllä meni .....
        Itse käyn hierojalla parin viikon välein joska jatkuva päänsärky saa hartiat ihan jumiin .
        Nyt kun ikää on tullut lisää ja vaihdevuodetkin niin migreeni vain pahenee . Onneksi on täsmälääkkeet (triptaanit ) vaikka en tiedä on lääkepäänsärkyäkin vielä lisäksi .

Oletko kokeillut välttää natriumglutamaattia, aromivahvennetta sekä hiivauutetta?

• Joopee

Auttaako rento löhöloma aurinkoisessa ja lämpimässä paikassa migreeniin?

• migreeni

Syön aika normaalisti , tosin nestettä pitäisi juoda enemmän . En ole jaksanut kokeilla ruokavalioilla , tosin sokeria en juurikaan käytä ja natriumglutamaattia missäs kaikessa sitä on ?
        Välillä on 4-5 päivän taukoa mutta sitten saattaa olla migreeniä 2-3 viikkoa joka päivä , onko sitten samaa migreeniä vai uutta ?
        En osaa yhdistää migreeniä mihinkään erityisemmin kun tuntuu että teki niin tai näin niin migreeni tulee kuitenkin .
        Kiva olisi löhöillä jossain lomalla mutta ei ole varaa eikä jaksa lähteä mihinkään kun migreenipeikko vaanii koko ajan ...... sitä paitsi auringon paiste ei ole hyväksi migreenipotilaalle .

• Aloittaja.....

Itse olen paljonkin kokeillut ruokavalion vaikutusta migreeniin, mutta en osaa sanoa niistä juuri mitään. Olisi pitänyt kirjoittaa ylös mitä syö ja milloin kohtauksia on. Oikeastaan aion nyt tehdä niin. Alan kirjoittamaan kaiken ylös jotta voin seurata asiaa. Sitten varaan ajan ihan yksityiselle neurologille, koska en oikein jaksa tätä enää. Tällä viikolla ollut jo kaksi kohtausta.

Nyt ollut muutenkin jostain syystä tosi paha migreenikausi. Ihmettelen miksi nyt talvella, kun itselleni kevät ja alkukesä on pahinta aikaa, mutta miksi nyt talvi? Väkisin tulee mieleen kaikkea pelottavaa kuten joku aivokasvain tai muu vakava asia.

Kohtaukset tulevat nykyisin pääasiassa aamuisin. Herään sängystä ja yleensä tiedän heti kävellessäni keittiöön, että kohtaus on tulossa. Päässä on outo olo, raskas, puutunut tunne ja tuntuu, ettei näe kovin hyvin.

Joskus oireena on vain tunne, kuin ei näkisi kunnolla, tuntuu painostavalta silmissä, joskus taas tulee selvä aura, näkökenttäpuutos joka kulkee hiljalleen näkekentän laidalta toiselle, häviten näkyvistä ja sen jälkeen alkaa päänsärky toisella puolella päätä.

Migreenin saan pois hyvin ottamalla heti näköhäiriöiden ja oudon olon aikaan täsmälääkkeen. Tällöin kipua ei juuri tule. Ainoastaan saattaa tulla pieniä sykkiviä vilhlaisuja toisella puolella päätä. Mutta ongelma on olotila mikä jää silti kohtauksesta. On apaattinen, vaisu olo ja jotenkin tunkkainen. Kaikki tuntuu tahmealta.

Monesti huomaan, että ennen kohtausta, edellisenä päivänä muutun jotenkin ja olen kamalan hermona ja käyn ylikierroksilla. Ikäänkuin en voisi istua rauhassa, vaan menen ja menen ja puhun kovaan ääneen ja kokoajan. Kälätän ja hösellän. Yleensä se on merkki tulevasta kohtauksesta. Itse kohtauksen tullessa taas voimat häviävät täysin. Tulee olo, että on pakko mennä sänkyyn, koska väsyttää niin hirveästi, ettei se ole normaalia väsymistä, vaan jotain koomamaista järkyttävää väsymistä ja haukottelua. Jos menen tässä vaiheessa petiin, niin herättyäni kärsin päänsärystä.

En tiedä enää mitä tehdä tämän kanssa. Estolääkkeet on ollut elämäni aikana kahdesti käytössä. En vain liikunnallisena ihmisenä tykkää niistä beetasalpaajista koska en voi liikkua kunnolla kun syke ei nouse. Lisäksi niistä jäätyy varpaat ja sormet.

Joku häiriöhän tällainen migreeni on pakko olla! Syönkö jotain väärin vai mistä on kyse!? Mulla menee koko elämä pilalle kun aina tällaista.

On alkanut ihan pelottaa aamuisin herätä, että onko tulossa migreeniä vai ei.

Mitä jos kyseessä onkin joku aivokasvain, tukos aivoissa tai tuleva aivoinfarkti tai jokin muu? Alan pelkäämään tällaisia jo ja on alkanut ahdistaa oma terveys.

Olen perinyt tämän äidiltä ja äidin äidiltä.

• MRI ja kasvaimet

Kun käyt neurologilla, pyydä pään laaja magneettitutkimus-lähete, AA1CG. Siinä kuvataan sekä aivot että aivolisäke. Terveyskirjaston sivuilla on aivolisäkekasvaimista ja aivokasvaimista omat kirjoitukset. Yksi vaihtoehto kohdallasi saattaisi olla näköhermoa painava aivolisäkekasvain.

• aloittaja....

Joo kiitos vain :( Tuollaisia juuri pelkään ja googlettelin nyt hädissäni ja pelkään kuollakseni, että minulla on kasvain päässä tai ms tauti.

Niskat on tosi pahasti jumissa, ehkä se laukaisee kohtauksia kokoajan. Niskoista kun hieroo niin kipu säteilee tietyistä kohdista silmän taakse ja ohimoon. Pakko saada niskat kuntoon eka ja sitten katsoa mitä tapahtuu.

Päänsärky ollut nyt aikalailla päivittäistä. Alkaen aamulla ja jatkuen iltaan.

• Aivolumpio

Murheellinen migreenikko täälläkin.

Migreenin hoito on hankalaa, kun ei tosiaankaan saa selville, mistä migreeni johtuu.
      Lisäksi lääkkeiden käyttö on hankalaa, niissä on sivuvaikutuksia ja useimmissa huono vaste. Kalliiksi tämä sairaus tulee, sillä lääkkeet, lääkärissä käynnit ja hoidot maksavat ison tukun rahaa/kk.
      Kokeiluita, kokeiluita ja taas uusia kokeiluita....huokaus. Ja mitä tekee elimistölle näin runsas lääkkeiden syönti? En tahdo edes ajatella!

Joillekin auttaa vehnätön ruokavalio (hankala toteuttaa, mutta toisaalta pääsee ylipainosta paremmin eroon), joillekin akupunktio ja minä saan apua ubikinonista (kohtaukset huomattavasti lievempiä, kipuasteikolla alempia).
      Saan myös piakkoin infrapunasaunan kotiini, josko siitä saisi apua.

Voimia kaikille migreenikoille! Yritetään silti nauttia elämästä!

• kurjaa on

Masentavaa tämä ainainen migreeni on , samoin täällä on kokeiltu kaikkea migreenin hoitoon mutta aika turhaa on ollut . Itsekin kokeillin yhden paketin ubikinonia kun sitä mainostettiin mutta minulla ei ainakaan auttanut yhtään .

• puolisokea2

Itse olen kärsinyt aurallisesta migreenistä muutaman vuoden. Näkö menee toisesta silmästä aina hetkeksi. Näköhäiriö on tullut aina n.kerran kuukaudessa mutta tänä talvena se on villiintynyt ja tulee peräkkäisinäkin päivinä ja parin viikon välein. Näkökentissä kokoajan jotakin välkkyviä täpliä. Aurat ovat lisäksi alkaneet tulla perätysten muutaman tunnin välein. Tänäänkin 3 kertaa meni näkö. Alan olla minäkin väsynyt. Mitään en uskalla tehdä kun pelkää että näköoire iskee pienimmästäkin rasituksesta.

• lääkäriin kysymään

Kun oireet ovat muuttuneet ja tihentyneet, on aika mennä lääkäriin. Ehkä sinulle on tullut joku neurologinen juttu, jota ei aiemmin ole ollut.

• Näinpä,

Sanon vain tämän: jokainen päivä ilman kipua on ihanaa. Alan olla joka puhki kivun kanssa - ihan niinkuin te muutkin.

• Näinpä,

Korjaus: aivan puhki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe