Unirytmiin puuttuminen (vauva 4,5kk)

äidille vinkkejä?

Onko vinkkejä, miten pystyisin sorkkimaan pikkuriikkiseni unirytmiä? En tiedä, miksi vauveli ei nukahda (selvästä väsystä huolimatta) varsinaisille yöunille ennen kuin 01-02.

Päivä sujuu (esim.) näin:

- 01 nukahtaa lopulta
(rinnalle, saattaa vähän havahtua sänkyyn siirrettäessä, ja jos oikein herää, otan aina takaisin syömään, koska havahduttuaan virkistyy, alkaa jutella ja lopulta itkeä ruokaa)

- herää yön aikana syömään n. 3 x, esim. 03, 05 ja 08

- 10 herää virkeänä ja hyväntuulisena, syö.
- 11 ulos päiväunille, nukkuu jopa 4-5 tuntia.
- 16 herää, alkaa epäsäännöllinen iltarytmi, eli syö vajaan tunnin välein. Syö aina nautiskellen ja torkkuen, välillä jopa 45 min. Joidenkin syömisten aikana selkeästi nukkuu päiväuniakin tovin, sylissä ollen.
(- joskus vien toisille ulkopäikkäreille n. 18-20)
- 23 siirryn makuuhuoneeseen syöttämään, hyssyttelemään. Siirrän sänkyyn, havahtuu. Otan syliin. Syötän. Luovutan "nukuttamisen suhteen", juttelen, aloitan saman alusta. Välillä nukahtaa, herää vartin päästä, syötän jne. 01 sitten taas nukahtaa.

Tuntuu, ettei päivän kuvioilla ole merkitystä yöunien kannalta (eli onko nukkunut illalla päikkäreitä vai ei, ja menenkö klo 23 makuuhuoneeseen rauhoittamaan vai valvotaanko virikkeiden ääressä). Ainoa, millä on merkitystä vielä myöhäisempään nukkumaanmenoaikaan, on se, jos on ollut oikein erikoinen ja jännä päivä. Menee selvästi ylikierroksilla.

Olen ajatellut, että helppo tapa rytmikäännökseen voisi olla herättää lapsi aamuun jo 8lta, eikä antaa vielä jatkaa unia. Mutta itse olen niin tosi väsynyt myöhään alkaneiden unien takia, että toistaiseksi en ole malttanut luopua omista unien jatkoista. Mitä luulette, toimisiko?

Löydättekö päivärytmistämme tai tekemisistäni jonkin selkeän epäkohdan, jota muuttamalla kaikki taikaiskusta muuttuisi? Vai voiko mielestänne näin pienen lapsen luonnollista unirytmiä kauheasti edes peukaloida? Johdonmukaisuutta ainakin tarvitsisin. Antakaa vinkkejä!

Vauva on täysimetyksellä, nukkuu pinnasängyssä vieressäni, syö tuttia jonkin verran, on iloinen ja tyytyväinen lapsi.

11

1750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjjjjjjjj..

Paljonko vauva nukkuu yhteensä päivän aikana? Tuntuu että aika paljon jos ekat unet ovat 4-5h ja sen lisäksi vielä muut unet. Meillä vauva taisi tuossa iässä nukkua yhteensä max 4h päivän aikana ja yöunille kävi klo 19-20. Ehkä teidän tosiaan kannattaisi tuota aamua/aamupäivää hieman koittaa muuttaa. En nyt osaa sanoa miten mutta tuo nukkuminen 11-16 kuulostaa aika paljolta.

• äidille vinkkejä?

Joo, lueskelin muita keskusteluja vasta kirjoitettuani tämän, ja samaa aloin ajatella, että nuo 5 tunnin päikkärit on tosiaan aika pitkät. Ja itse asiassa mä vielä hyssyttelenkin välillä (yleensä alku-unet on katkonaiset, mutta sitten lopulta posotteleekin noin pitkään).

Ajattelin aloittaa tuolla aamun aikaistamisella ja antaa päikkäreiden olla luontevan pituiset, ainakin alkuun. Kun sitten illalla hän taas ei siis juurikaan nuku, muuta kuin torkahduksia ja noita nautiskeluruokailulepohetkiä on.

Käytän myös rintakumia, mikä tuntuu tekevän musta ihmistutin. Joskus, kun oon onnistunut syöttämään ilman kumia, ei vauva jää tutteilemaan, vaan on kärsimätön ja levoton loppuruokailua kohden. Silloin en sitten olekaan varma, että olisiko vielä nälkäinen, vai eikö osaa lopettaa. Mutta tämä sitten taas on ongelma ihan erikseen. ;)

• kuksa2

Hei.

Meillä vauva menee nukkumaan/nukhataa syliin klo 22 ja herää syömään yön aikana n. 3h välein. Aamulla herätään siitä 8-9.30 välillä. Meillä nukutaan yleensä noin 5 pikkupäikkärit (30min-1h). Nykyään ei edes nuku rattaissa pidempään. Ilta kuuden jälkeen päikkärit ovat erittäin lyhyitä mikä taas aiheuttaa iltakiukkua meidän pikku neidille.

Mutta joo, kannattaa yrittää pitää vauvaa hieman enemmän hereillä jotta saat rytmiä vaihdettua. Meillä meinaan oli tuo sama vaihe kk sitten. Ja olinkin tosi väsynyt. 02 nkkumaan ja aamulla herättiin vasta 10 aikoihin. Päivisin otettiin pidempiä päikkäreitä jne. ..Tosin päikkäreiden pituuteen tai määriin en ole puuttunut ollenkaan.

• r5ybbbb

Miten olisi, jos lähtisit puolella tunnilla per päivä muokkaamaan tuota unirytmiä? Eli herätys vähän aiemmin ja illasta taas iltarutiinit vähän aiemmin. Toisaalta, jos koet rytmin muutoksen itsellesi vaikeaksi (väsyttää etkä jaksaisi), niin onko sillä nyt suurta väliä vielä valvotteko mihin kellon aikaan, kun tuota unta kuitenkin tuntuu riittävän ja kotona olette? Mutta mitään ei saa jos ei koita ensin :D Unirytmin peukaloinnista taas tulee vain mieleen yli 1 lapsiset perheet, joissa on vähän vain pakko opettaa sitä vauvaa nukkumaan silloin kuin muukin perhe nukkuu.

• äityliini...

Meillä vauva ei oo ikinä nukkunu 4-5h päiväunia. Hyvä jos nukkui yhteensä kolmessa osassa sen verran tuon ikäisenä päivän aikana, mut yöllä sen sijaan nukkui yhen tuon mittasen pätkän.
      Eli mun neuvo on, että kannattaisi lyhentää päiväunien kestoa, jospa sitten nukkuis tuon 4-5h pätkän yöllä... Vauvallasi on varmasti nälkä öisin, koska nukkuu noin pitkään päivällä, eli ei ehdi syömään päivän aikana tarpeeksi, jotta jaksaii yöllä nukkua pidempään.
      Voisit koittaa päivällä ruokkia 3h välein ja herätät vauvan siis kesken päiväunien, jos meinaa venyä liian pitkiksi.

• pyjuhgtfrrrrrrrsw

Moikka!

Meillä vauva 4 kk ja tuollainen iltakukkuja. Mä en ainakaan pysty kääntämään rytmiä, vaikka kuinka oon yrittäny. Se vaan ottaa torkkuja illalla ja herää ja valvoo aina sen kaksi tunti, kunnes lopulta simahtaa yöunille 12-1.. Ja meillä siis toinenkin lapsi, joka sitten herää seittemältä.. Olen siis hyvin väsynyt tähän, mutta mikään muutos, jota olen kokeillut ei oo auttanu.. Ei vaikka nukkuis lyhyempiä unia päivällä eikä että heräteltäs aikasemmin tms.. Meillä neiti kuitenkin nousee 7-8 välillä myös ja nukuttamisen alotan kaheksan maissa illalla.. Nukahtaa aina kiltisti "yöunille", mutta nukkuu sen puol tuntia ja jaksaa sen jälkeen valvoa.. Jos en seurustele vauvan kanssa, se menee hysteeriseksi huutamiseksi, johon ei enää auta mikään.. Jos antaa huutaa niin valvoo silti sen kaksi tuntia. Tissiä, jos tarjoaa suuttuu vielä enemmään, kunnes on niin väsynyt, että simahtaa siihen. Jos taas seurustellaan valvoo sen kaksi tuntia ja ehkä kamalalta huutokohtaukselta vältytään.. Mäkin otan neuvoja vastaa, koska oon ihan loppu. Päivälläkään ei pysty nukkumaan, koska esikoinen on just jättäny päikkärit pois.. Tämä on kamalaa!

• typy 4,5kk

Meidän tyttö oli myös vielä muutama viikko tuommoinen "yökukkuja." (nyt 4,5kk). Aloitin aktiivisesti muokkaamaan rytmiä, niin että herättiin joka aamu pikkaisen aikaisemmin, kunnes nyt vakiintunut tuo herätys klo 8 aamulla. Ja vauvan saa todella herättää...muuten nukkuisi vaikka kuinka pitkään. On kuitenkin iloinen herätessään ja nukkuu yöt hyvin,joten univelkaa ei jää. Meidän päivärytmi nykyään siis tämmöinen (kutakuinkin - 30min):
      Klo 8 ylös. Aamupesut, leikkiä, syöttö
      Klo 9-10.30 aamupäikkärit
      10.30 - 12 leikkiä,syöttö mahd. harrastuksia (muskari,vauvajumppa)
      12-13.30 päiväunet (ulkona rattaissa)
      13.30-15.30 leikkiä, syöttö
      15.30-17 unet
      17-20.30 leikkiä, syöttö,iltapesut
      n. 20.30 nukkumaan....

Oon huomannut, että kun nousee aikasemmin ylös, menee siis aikasemmin myös yöunille. Myös hieman pitempi valvonta illalla n. 3-4h auttaa nukahtamaan nopeasti ja nukkuukin sitten koko yön. Mitä nyt "herää" syömään n. 3xyössä (ei edes silmiä avaa...)

• viikarinmami

Hyviä vinkkejä olet jo saanut :) Mielestäni sinun kannattaisi tosiaan herättää lapsi aikaisemmin aamulla, ja jättää ehdottomasti iltapäikkärit pois, kun noin pitkät päiväunet nukkuu. Otat iltoihin mukaan selkeän iltarutiinin, jonka aloitat suurinpiirtein samoihin aikoihin illalla (esim. pesut, hampaiden "harjaus", ilmakylvyt, yökkäri päälle). Meille neuvolassa sanottiin, ettei kannata syöttää "iltapalaa" samassa huoneessa missä nukutaan (tietysti pienempänä eri asia, enkä tiedä mihin tämä perustuu), mutta tottakai iltamaidolle pitää rauhoittua ja hämärtää valaistusta. Älä missään nimessä aloita enää juttelua vauvallesi, kun olet siirtänyt sänkyyn vaikka havahtuisikin! Olet pää kylmään ihan hiljaa, annat hetken olla sängyssä itsekseen, sinä lähellä. Tai parhaassa tapauksessa jos mahdollista, isä olisi imettämisesi jälkeen tämä joka nukuttaa, joko syliin tai sänkyyn, näin vauva ei haista maitoa. Älkääkä tosiaan missään nimessä puhuko vauvalle koko yön aikana mitään, opetatte näin että yö ei ole seurustelua varten.

Rytmi varmasti rupeaa korjaantumaan vimmeistään sitten, kun puurot otetaan mukaan, ymmärsin että täysimetät. Toivottavasti olet saanut apua ja paljon jaksamista! :)

• korviketta

Meillä 4kk poika on suursyömäri! Sain heittää omat kuvitelmani 6kk täysimetyksestä kankkulan kaivoon, ja nyt syödään tissin ja korvikkeen lisäksi myös jo soseita. Kun 5viikkoisena meno meni illalla mahdottomaksi eikä vauva lainkaan rauhoittunut yöunille, päättelin että sillä on yhä vaan NÄLKÄ vaikka kuinka paljon oli mielestäni jo syönyt. Niimpä aloin yötä vasten antaa pullosta korviketta (tulee nopeammin ja helpommin eikä ole vauvalle niin työlästä), ja kas kun nukahtaminen helpottui ja yöunet piteni. Heräsi tämän jälkeen noin kerran aamuyöstä tankkaamaan tissistä ja jatkamaan uniaan! Taisi olla iltaisin niin hirveän väsynyt ettei jaksanut imeä tissistä niin paljoa kun olisi yötä varten tarvinnut ja nukahti siis ennen kun oli täynnä. Kunnes sitten hetken päästä heräsi jälleen nälkään! Ja mäkin käytän rintakumia ;) eikä pullo ole mitenkään häirinnyt imetystä. Tapoja on monia, mutta mä ainakin toimin vauvan parhaaksi sillä tavalla että pidän sen tyytyväisenä ja kylläisenä, ja jos hän tarvii jotain muuta kun mun tissiä nukahtaakseen niin olkoon niin! Itsekin jaksan näin paremmin :)

• Pitkillä päiväunilla

Olemme nyt n.1,5 kk menty tällä rytmillä eli niin kauan kun aloimme nukuttamaan vauvaamme omaan sänkyyn iltaisin. Eli vauva nukkuu päivisin tosi hyvin ja nukahtaa jo yleensä heijaamatta unille (nukutan ulos parvekkeelle tai sitten lähdemme vaunuilemaan, nukkuu kumminkin oikein hyvin). Nukkuu ekat päiväunet n. klo 8-11-12 eli 4t ja sitten taas hereillä 2t ja seuraavat klo 14-16 riippuen miten on herännyt edellisiltä mutta n.2t silloinkin, enempää en anna nukkua eli vedän vaunut sisään. Neljästä on taas 2t hereillä sinne kuuteen ja n. puol seiskan aikaan aloitan jo syöttämään ja ilta unille nukahdetaan n.19. Vauva nukahtaa melko hyvin, koska väsynyt jo mutta nukkuu vain sen vajaa tunnin ja sitten tulee iltaitku ja oikeastaan raivari eli huutaa melkein sen pari tuntia ennen kun on niin väsynyt että nukahtaa ja silloinkin vielä varmistelee, että sängyn vieressä on joku on. Nukkuu sittene ekan jakson noin 2,5-3t ja sitten syötän sen jälkeen nukkuu vain 2t jaksoja ja herää jo tietysti virkeänä n.6 aikoihin.
      Miten saisin nukkumaan pitempiä jaksoja? Pitäisikö päivärytmiä muuttaa koska selkeästi päivällä pystyy olemaan syömättä sen 4-5t. Olisiko kolmet lyhyemmät päiväunet sitten parempia? Vai pitäisikö yrittää nukuttaa sisälle jotkut päiväunet (olen yrittänyt mutta se on huutoa)? Siis nukkuu vaan ulkona, paitsi yöllä!

Muuten tyttö on virkeä ja aivan yhtä hymyä kun on hereillä ja pitää uniajoista kiinni. Toivottavasti saisin vinkkiä, miten voimme kokeilla toisin vai onko tämä vaan jokin vaihe mikä pitää kestää.Itse on aika poikki kun herää öisin 4-5 krt ja nousee ylös jo kuudelta vauvan kanssa.

Miten teillä muilla? Meidän vauva on nyt 3kk ja 2vkoa :)

• meidän rytmi

Vauvanne nukkuu toisaan liikaa päivällä.. Ja jos nukkuu esim. niin myöhään kuin 18-20 niin ei ihme, ettei nukahda kun vasta 01. Meillä nukkui tuon ikäisenä pääsääntöisesti enää kahdet pitkähköt päikyt, joskus jos esim. yöunet jäi lyhyehköksi saattoi ottaa kolmannet tirsat. Päivärytmi uninen suhteen oli suunnilleen:
      22 yöunille (aika myöhäinen rytmi meilläkin), 04.30-05.30 välillä tissittelyä, 07.30 -08 taas tissille ja jatkettiin sen jälkeen yleensä tunti unia... 09 ylös ja 11 aikaan päikyille (11-12.30/1). sitten toisille päikyt 14-15 (noin 2h) aikaan. Joskus saattoi nukahtaa kolmannet lyhyet päikyt tai nukahtaa vaikka autoon jos käytiin esim. kaupassa n. 17.0-18 aikaan. Mutta näin vain jos oli univajetta edellisesltä yöltä tai oli nukkunut huonosti päikyt. Eli meillä nukuttiin suunnilleen 10-11h yöunta ja 3,5-4h päiväunta. Kiinteitä maisteltiin kahdesti päivässä, ihan lusikallinen tai kaksi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5554
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4134
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2870
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      295
      1397
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1229
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      220
      1143
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1136
    Aihe