Kuukausibudjetti?

Reetta

Uteliaana kyselen, että miten suurella budjetilla te muut opiskelijat pärjäilette kuukausittain.

Itse olen ollut alkuvuodesta asti töissä ja ehtinyt hieman säästää opiskeluvuotta ajatellen. Asumiskulujen (n. 310,-) jälkeen elämiseen jää 520,- ja uskon, että pärjään hyvin näin, enkä joudu tälle vuodelle nostamaan opintolainaa.

Kuinka paljon te (realistisesti) toivoisitte, että budjettinne olisi kuukaudessa? Millä tulisi kohtalaisen mukavasti toimeen?

16

4032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kepu

Kyllä tuolla summalla pitäisi tulla toimeen. Itse saan opintukea lainan kanssa n. 610 € / kk. Tästä kun vähennetään vuokra 165 sekä tietokoneen osamaksuerä 106 jää jäljelle 340 euroo. Tästä kun vielä vähentää bussikortin ym. matkakulut niin eipä taida jäädä kuin alle 300 kuussa ruokaan ym. hankintoihin. Kohtahan se selviää pärjääkö sillä.

• poju24v

Viime vuonna opintotuki oli 200€, ei muita tuloja, asun vanhempien luona (molemmat työttömät). Kesällä en saanut opintotukea, töitä ei ollut myöskään. Joten 3 aikuista eli 2:lla päivärahalla. Vanhemman keräävät viikonloppuisin tyhjät pullot, jotta rahat riittäisivät. Sossusta emme saa penniäkään, ennen kuin otan opintolainan, mutta vanhemmat eivät halua että olisi veloissa, joten yritämme pärjäillä ilman sossua.

• Huh

Kaksi vuotta opiskelua on takana ja 380e opintotuesta ja asumislisästä jäi asumismenojen ja muiden laskujen jälkeen noin 110e/kk elämiseen ja hyvin on pärjännyt.

• juoppo(ko)?
        Huh kirjoitti:

Kaksi vuotta opiskelua on takana ja 380e opintotuesta ja asumislisästä jäi asumismenojen ja muiden laskujen jälkeen noin 110e/kk elämiseen ja hyvin on pärjännyt.

Ei tolla summalla paljoo napanterii enää oteta...

• ...

Mulla jää elämiseen rahaa semmoset 200 euroa/ kuukausi kun vuokrat on maksettu. Puhelinlasku pitäis pitää semmosessa enintään 20: ssa eurossa ja joskus siihenkin joudun tukea porukoilta pyytämään. Mitään kotireissuja ei kovin usein passaa tehdä eikä oikein muutakaan ylimääräistä. Kaikki kopiontikulut ja muut koulukulut vie jonkin verran rahaa silloin tällöin. Pelkkään ruokaan tuommoset 200 kuussa riittäisi ihan ok, mutta esim. hyginiatarvikkeet (ainakin ns. naisen tuotteet..)on yllättävän kalliita. Ilmankaan ei voi oikein olla..:)

Noin. satanen kuussa lisää helpottais jo ihan kivasti. Se oliskin ehkä mahdollista säästää, jos olisi kesäksi saanut jotakin kunnon työtä. Lainaa en haluaisi ainakaan vielä ottaa, mutta katsoo nyt..

• uppo

Minä saan opintotukea ja palkkaa yhteensä noin 800 euroa kuussa, josta vuokran jälkeen jää 500 euroa. Tuolla summalla pärjään varsin hyvin. Syön monipuolista kotiruokaa, poltan, juon, käyn leffoissa etc... Tulee tietysti huomata, että asumismenojen lisäksi useimmilla menee rahaa muihinkin laskuihin.

• mä vaan

Meille (mä, avomies ja lapsi)jää vuokran ja sähkön jälkeen n.870 euroa. Olemme molemmat opiskelijoita.

• rikas

Mutsi ja faija laitavat tililleni kuukausittain noin 2000-3000€. Ja minulla on vielä mutsin VISA kortti pahan päivän varalle. Asunto on ilmainen, kun vanhemmat lahjoittivat mulle kolmion stadin keskustassa, vähän meluissa paikka, kun toi Forum on ihan vieressä, mutta saa kelvata toistaiseksi. Suurimmat menot ovat ravintolalaskut, ja auton bensa ja parkkipaikka maksun. Minulla on kun vielä toi urheilu-auto, joka kulutta 13 litraa satasella, mutta ainakin pääsee nopeasti liikkuman laitosten välillä. Viime vuonna sain kasaan 14 opintoviikkoa, iskän mielestä se on pikkusen vähän, ja pitäisi panostaa opiskeluun vähän enemmän. Hän kannustaa minua, ja lupasi ostaa minulle mökin Helsingin lähellä, kun suoritan 50 opintoviikkoa, jotta minä voisin rentoutua tyttöjen kanssa raskaan koulupäivän jälkeen.

• tyhmä(kö)
        rikas kirjoitti:

Mutsi ja faija laitavat tililleni kuukausittain noin 2000-3000€. Ja minulla on vielä mutsin VISA kortti pahan päivän varalle. Asunto on ilmainen, kun vanhemmat lahjoittivat mulle kolmion stadin keskustassa, vähän meluissa paikka, kun toi Forum on ihan vieressä, mutta saa kelvata toistaiseksi. Suurimmat menot ovat ravintolalaskut, ja auton bensa ja parkkipaikka maksun. Minulla on kun vielä toi urheilu-auto, joka kulutta 13 litraa satasella, mutta ainakin pääsee nopeasti liikkuman laitosten välillä. Viime vuonna sain kasaan 14 opintoviikkoa, iskän mielestä se on pikkusen vähän, ja pitäisi panostaa opiskeluun vähän enemmän. Hän kannustaa minua, ja lupasi ostaa minulle mökin Helsingin lähellä, kun suoritan 50 opintoviikkoa, jotta minä voisin rentoutua tyttöjen kanssa raskaan koulupäivän jälkeen.

leikkiä asialla, jota et ymmärrä!
        Toisilla on oikeasti vaikeeta ja vaikka sulla ei noin hienosti oikeesti ookkaan niin tyhmää tuo on.

• Asiamies66453
        rikas kirjoitti:

Hei sinä kusipää, paskan marjat sul on vittu ilmane asunto ja 3000 € pätäkkää kakara. ootkos ollu nössö lellikki koko ikäs perkele ku kaikki tungetaa sylii? Ja ei ihme et faijas valittaa ettet opiskele ku saat 3 tonttuu massii kuukaudessa.

Vittu opi elämää ilma mutsin helmas roikkumist

• Rahat

Aivan mainiosti riittää noin suuri summa kuukaudeksi. Vähemmälläkin pärjää, jos ei ihan joka viikko tarvitse saada sitä ns. omaa aikaa.

• Opiskelija

Minä pärjäilen lukukauden pelkillä tuilla. Eli käytössä se 404,- opintotukea ja asumislisää ja 220,- opintolainaa. Yhteensä siis 624,-.

Menot:
      Vuokra 275,-
      Ruoka 140,-
      Puh.lasku 20,-
      Vaatteet 100,-
      Biletys 50,-
      Matkat 40,-

Mukavasti elelen näinkin. Yllättävät suuremmat menot kyllä aiheuttavat talouskriisin.

• Opiskelija

Jos saisin muutaman satasen lisää kuukaudessa, niin olisin oikein tyytyväinen. 500-600 euron käyttörahalla (asumiskulut pois) elelisin jo herroiksi! :)

• Jere

Niin itselläni 1000-1200 kuussa on sellainen sopiva budjetti. Vähän vain sellainen elämäntilanne että auto, tietyt vakuutukset ja muut muuttuvat kulut vievät sen verran ns. ylimääräistä ja ovat pakollisia että kämpän kulujen lisäksi ovat oikeastaan pakolliset pitää. Osa rahoista menee säästöistä, osa ihan tuloa. Silloin tarvitsee kajota säästöihin jos eivät meinaa kuukauden tulot riittää.

Käytännössä voi sanoa että joka kuukausi 600-700 menee pakollisiin menoihin ja 500 jää sitten elämiseen plus jos vielä tulee jotain ns. yllättävää.

Ei elä mitenkään herroiksi mutta toimeen tulee ja sinällään ihan ok tilanne. Tietysti rahaa saisi tulla enemmänkin, sitä en pistäisi pahakseni:) mutta nyt näin. Keljua kun opiskelujen takia ei pysty tekemään enempää töitä mutta nyt olen päättänyt että vihdosta viimein käyn koulut loppuun tiivistetysti. Pari vuotta jo mennyt että vähän löysäillyt ja tehnyt hommia enemmän. Tilanteessa tilanteen mukaan.

• Jere

Nämähän nyt eivät luonnollisesti oleellisia ole mutta viimeisin veronalennus kyllä teki sen mahdolliseksi että silloin jos joskus haluaa pöhnää ottaa niin harvalle opiskelijallekaan enää ns. pussikaljan juominen enää suuremmin lovea lompakkoon tekee.

Jos ajatellaan että pullon kirkasta ja 12-packin kaljaa saa 20e:lla...Baarit sitten tietenkin erikseen mutta jos ajatellaan että ympäritutkalla nyt voi likimain puoli-ilmaiseksi pyöriä tätänykyä kerran viikossa niin tilanne sen puoleen on opiskelijoilla pelastettu:)

• Reetta
        Jere kirjoitti:

Nämähän nyt eivät luonnollisesti oleellisia ole mutta viimeisin veronalennus kyllä teki sen mahdolliseksi että silloin jos joskus haluaa pöhnää ottaa niin harvalle opiskelijallekaan enää ns. pussikaljan juominen enää suuremmin lovea lompakkoon tekee.

Jos ajatellaan että pullon kirkasta ja 12-packin kaljaa saa 20e:lla...Baarit sitten tietenkin erikseen mutta jos ajatellaan että ympäritutkalla nyt voi likimain puoli-ilmaiseksi pyöriä tätänykyä kerran viikossa niin tilanne sen puoleen on opiskelijoilla pelastettu:)

Ja onneksi näin pieni naisopiskelija juo tuosta määrästä (pullo kirkasta ja 12-pack kaljaa) jo useamman kerran. Ja viikolla pääsee parilla eurolla opiskelijabileisiin. :)

Ei montaa kymppiä saa kulutettua, vaikka useamminkin lähtisi viihteelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4185
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      97
      2327
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      1009
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      880
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      871
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      864
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      831
    8. 36
      796
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      785
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      782
    Aihe