Ollaan ostamassa keittiöön kodinkoneita ja höyryuuni kiinnostaisi. Ainakin "paperilla" eli speksien valossa tuo voisi olla ihan oikeastikin hyvä kapistus. Mutta olisi mukava tietää jos jollakin olisi tuommoisista ihan käytännön kokemusta.
Kyseessä on siis "normaali" monitoimiuuni, jossa olisi lisänä myös tuo höyrykypsennys.
Tässä vähän lisätietoja:
Höyryuuneja käytettiin jo muinaisina aikoina ja ne ovat edelleen yleisesti käytössä nykyajan ravintoloissa. Sen lisäksi, että höyrytys varmistaa ruoan hellävaraisen kypsentymisen, se säilyttää valmistusaineiden ravintosisällön, erityisesti vitamiinit ja kivennäissuolat. Lisäksi höyrytykseen ei tarvita lisärasvaa, joten ruoka on terveellisempää ja helpommin sulavaa.
Höyrytys myös voimistaa ruoan luonnollista aromia ja kaikkia alkuperäisiä makuvivahteita. Ruoka kypsyy tasaisemmin, sillä sisältämänsä suuren kosteuden ansiosta höyry pitää ruoan pinnan pehmeänä tunkeutuen samalla syvälle kypsennettävään ruokaan. Tällöin ruoka kypsyy täydellisesti sekä pinnalta että sisältä.
Tuolta löytyy ihan tuotteita:
http://www.aeg-kodinkoneet.fi/node421.asp?prodId=16012&intProductID=16012&intCategoryID=270
http://www.electrolux.fi/node35.asp?ProdID=13985
Kenelläkään kokemuksia Höyryuuneista
1
301
Vastaukset
- Pete
Itselläni kokemusta ammattimaailman Metoksen höyryuuneista ja puoliammattilaitteiden puolelta Gaggenaun uunista. Voin vilpittömästi suositella jälkimmäistä. En lähtenyt lukemaan noita sun laittamia linkkejä tarkemmin, mutta huomioi laitetta valittaessa ainakin nämä seikat:
- kiinteä tulovesi
- kiinteä poistovesi
- Uunissa voi käyttää standardi GN vuokia... veikkaan, että halvempi ostaa kuin merkkivuoat ja enemmän vaihtoehtoja
- Höyryn kondensointi (lienee oikea termi) uunin pohjalle ennen avausta. Tällä estät ainakin suurimpien höyryjen hyökkäämisen uunista ulos. Tätä toimintoa ei ole monessa ammattiuunissa, mutta kotona varmasti hyödyllinen kahdestakin syystä A: höyry on todella kuumaa ja ryöpsähtämällä kasvoille voi aiheuttaa pahoja jälkiä B: Jatkuva käyttö ei liene kovin hyväksi keittiön kosteudelle.
Gagggenaun voit katsoa osoitteesta http://www.gaggenau.com/US_en/Ovens/Ovens-Overview/Product-Detail.do?protocol=*~ED 220&contentId=980509
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2342567Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka92138Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3221878- 1031629
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois841525Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001240- 671190
- 251121
- 501073
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731016