Verta ulostaessa

Apuva

Mikähän vikana, kun ulostamisen yhteydessä tulee runsaasti verta. Kipua hieman peräaukon suulla ulostaessa. Kävin paksusuolen tähystyksessä kuukausi takaperin, mutta mitään ei löytynyt. Varta vain tulee. Toki ummetusta on silloin. Voiko uloste tehdä haavan ja tämä tulisi siitä? Värjää vessapaperin ihan punaiseksi. Alkaa tuntua toivottomalta, kun lääkärikään ei tiedä. Pieniä peräpukamia oli, mutta voiko nämä vuotaa näin paljon? Syöpää ei ole lääkärin mukaan. Olen mies, joten ei kuukautisetkaan syynä.

5

9019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

peräpukamat voi kyllä vuotaa runsaastikin verta jos "aukeavat" kovalla ulosteella, onko uloste kovaa?
      Mutta toinen juttu, oletko käynyt mahalaukuntähystyksessä jo?? Jos et, mene pikimmiten, koska se voipi olla Helicobakter Pylori- infektio. Jos olet saanut Helokobakteerin, se aiheuttaa veristä ulostetta, uloste on usein veristä ripullia, suorastaan kirkasta verta. Helikobakteeri kaivaa mahahaavan tai haavauman, joka sitten aiheuttaa sitä vuotoa. Vaiva ei parane muuten, kuin että siihen saa antibiootti- häätölääkityksen. Suosittelisin, että menet käymään terveyskeskuksessa ja pyydät pikaista lähetettä mahalaukun tähystykseen tai yleensä jos paljo vuotaa verta, niin sillon kannattaa pyytää välittömästi lähete tähystykseen. Voisit kaikenlisäksi ottaa myös yhteyttä tähystyksen tehneeseen lääkäriin ja kertoa hällekin oireistasi.

• apuva

Ongelman ydin on se, että en pääse terveyskeskukseen, kun olin tähystyksessä alle kuukausi sitten, samasta syystä. Ohutsuolikin tähystettiin samalla. Pääsivät tosi pitkälle tähystämällä. Helicobakter Pylori tuskin on, koska verikokeista ei löydy mitään. Ripulia ei ole ollut, mutta uloste on tosi jäykkää. Kaikki veriarvot hyviä ja tulehdusarvot reilusti alle 10. Ongelma vain on aika stressaava kaiken muun ohessa ja kun ei pakosta uskota terveyskeskuksessakaan, että verta on tullut ja väliin paljonkin. Peräpukaman hoitoon tarkoitetut peräpuikot toki auttavat. Se vain harmittaa, kun aamulla tulee paljon verta, illalla lääkäri sanoo, että ei nää peräpukamat niin pahalta ja vuotavilta näytä. Ilmeneekö Helicobakter Pylori näytteistä, joita otettiin paksusuolen eri kohdista? Lääkäri vain sanoi, että suoli näyttää hyvältä ja terveeltä.

• minä
        apuva kirjoitti:

Ongelman ydin on se, että en pääse terveyskeskukseen, kun olin tähystyksessä alle kuukausi sitten, samasta syystä. Ohutsuolikin tähystettiin samalla. Pääsivät tosi pitkälle tähystämällä. Helicobakter Pylori tuskin on, koska verikokeista ei löydy mitään. Ripulia ei ole ollut, mutta uloste on tosi jäykkää. Kaikki veriarvot hyviä ja tulehdusarvot reilusti alle 10. Ongelma vain on aika stressaava kaiken muun ohessa ja kun ei pakosta uskota terveyskeskuksessakaan, että verta on tullut ja väliin paljonkin. Peräpukaman hoitoon tarkoitetut peräpuikot toki auttavat. Se vain harmittaa, kun aamulla tulee paljon verta, illalla lääkäri sanoo, että ei nää peräpukamat niin pahalta ja vuotavilta näytä. Ilmeneekö Helicobakter Pylori näytteistä, joita otettiin paksusuolen eri kohdista? Lääkäri vain sanoi, että suoli näyttää hyvältä ja terveeltä.

Jos lääkäri on sanonut, jotta suoli näyttää hyvältä ja terveeltä, sillon sinun ei ainakaan kannata syöpää tai jotain muuta vakavampaa pelätä. Tähystys kun paljastaa suolesta hyvin tarkasti kaikki jutut. Eikähän nyt muutenkaan syövät on erittäin harvinaisia nuorilla ihmisillä.
        Mutta se uloste kun se on kovaa, se voi raapia sisäisiä pukamia auki ja ne voi vuotaa aika.ajoittain paljonkin. Mutta kun veriarvot ovat hyvät, niin ei ole siinä tapauksessa pelkoa verenheikkoudestakaan. Ymmärrän, että terveyskeskuksessa voivat olettaa ettei sulla voi vuotaa ulosteen mukana paljon verta kun olettavat verikokeitten perusteella ja tarkastuksen yhteydessä, että näin ei näyttäisi olevan. vaikka asia olisi kuinka todellinen tahansa, ja sehän onkin, tiedän itsestäni, minulla vuotivat peräpukamat aikanaan, mutta terveydenhoitaja sanoi, ettei voi olla kummaista kun veriarvot on hyvät. Mutta uskon siis täysin, että ne vuotaa ja aiheuttaa huolta siksi. Tuttu tunne. Tätä tilannetta voisi tavallaan verrata vaikkapa rytmihäiriöön, joka oireilee muulloin, muttei silloin kun menee tutkimuksiin ja sydänfilmiin :)
        Siitä Helikobakteerista vielä.... sitä ei saa kyllä tietääkseni paksusuolesta, sen seinämistä selville. Sen sijaan paksusuolen seinämistä otetuista koepaloista saadaan kaikki mahdollinen irti esim. onko paksusuoli tulehtunut, ärtynyt, onko syöpää...kaikki nämä voidaan sulke apois. Ja kun sinulle on kerrottu, että suolen seinämät näyttää hyviltä, silloin sinulla ainakin paksusuoli on kunnossa, se on hyvä asia.
        Mutta Helicobakteeriinkaan ei viittaisi verikokeitten puitteissa ja siinä, koska uloste ei ole vetelää ja siten veristä. Toisinaan kylläkin helikobakteeri osaa olla niin kelju, että se ei näykään verikokeissa, mutta vasta mahalaukun seinämästä otetusta näytteestä ja tähystyksessä katsomalla. Mutta enpä usko sinulla olevan Helikoa, koska uloste ei ole vetistä ripulia ja koska kuitenkin melkoisen varma verikoe on ollut negatiivinen. Senhän voi varmistaa myöskin ulostenäytteestä, sen toimituksen voi tehdä itse kotona, labrasta saa siihen "välineet" ja ohjeet...tätäkään testiä ei kannata olla kysymättä, kannattaa rohkeasti silläkin testauttaa, koska siinä osataan analysoida ulosteen bakteerimääriä ja siinä nähdään myös mahdollinen veri ulosteessa. testi on helppo tehdä itse.
        Verikoe ei yleensä silloin näytä totuutta Helikobakteerista, jos on juuri käyttämässä tai kahden viikon sisällä käyttänyt jotain happolääkkeirä, kuten esim. Losec. Silloinkin toki verikoe voi näyttää oikein, mutta pieni prosentti on , että koe ei ole varma. Se johtuu siitä, että mahdollinen mahalääke yrittää häätää helikobakteeria pois. Mutta sinulla ei tainnut olla mitään mahalääkkeitä?

Mutta siis luulenpa, että ne johtunee sitten peräpukamista, olikos vuotoa jo ennen paksusuolen tähystystäkin? Nimittäin sitä vaan, että ei liene tähystinletku "sohaissut" sinne jotain haavaa?

• Kirurgia; Veijo Ukkola ym. ...

Pukamat joskus yksinkertaisesti vuotavat. Se ei ole tappavaa joskin hyvin epämukavaa ja otan osaa ongelmaasi. Syö PALJON vihanneksia ja hedelmiä ja ruisleipää niin uloste pehmenee ja ongelma toivottavasti helpottuu.
      "Peräpukamat on yleisin peräaukon sairaus ja kaikista sairauksista tavallisimpia. Keski-ikäisistä joka toisella on jossain vaiheessa peräpukamia." Ei siis syytä huoleen jos lääkäri niin sanoo.

• minä

Ei ne aina vuoda, ei läheskään aina...tiedän, koska olen sairastanut eriasteisia peräpukamia ajan mittaan hyvinkin vaihtelevalla tavalla. Toisinaan ne on olleet lähes oireettomat silloi varsinkin kun ne on sisäiset. Sitten kun ne ovat muuttuneet ulkoisiksi ja tulehtuneet, ne on vuotaneet.
        Niihin auttaa kuitupitoinen ruoka, vihanneksetkin, mutta ennenkaikkea on ensiarvoisen tärkeää juoda vettä ja käyttää kuitupitoista ruokaa, lisäksi liikunta auttaa paranemaan peräpukamissa.
        Jatkuva istuminen, esim. istumatyö päivittäin voi aiheuttaa peräpukamia. B-vitamiini on sitten aine, jolla kutisevat pukamat saa kuriin.

Sitten jos pukamat kroonistuu, ne oireilee vähän väliä, ja siksi niitä kannattaakin hoitaa silloinkin vaikka eivät oirejtisi kovin pahoin.
        Kroonistuneet laskimolaajentumat ne yleensä leikkaavat kirurgisesti, mutta pahoin tulehtuneet, ulkoiset ja pullottavat ja hyvin kipeät pukamat voidaan 'tyhjentää' ja leikata myös terveyskeskuksessa paikallispuudutuksessa, jos paikalla on lääkäri, joka on tehnyt pieniä operaatioita ammatikseen.

Mutta toisilla pukamat voi vuotaa paljon ja varsinkin kun ne on sisäiset, niistä on vaikea sanoa mitään muuta kuin peräsuolen tähystyksen yhteydessä. Mutta silloin kun hemoglobiiniarvot on korkealla ja vaikka pukamat vuotaisi, ei kannata pelätä pahaa verenvuotoa, tällöin voi kyllä sulkea myös helikobakteerin aiheuttaman mahahaavan pois. Mahahaavassa veriarvot _(HB) laskee äkkiä sadan kieppeille, jopa alle.

Mutta kyllä pukamat voi tulla nuoremmillekin, itselleni peräpukamat tuli ensimmäisen kerran 13 vuotiaana.

Mutta se on totta, että peräpukamat on vaarattomia ja monella ne kulkee mukana elämänsä loppuun asti, eikä ne hoidettuina ja mainitsemillasi elämäntapaohjeilla pääse edes pahenemaan ja sisäisetkin pukamat pysyy hyvin kurissa. Asiallisia artikkeleita olet löytänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17003
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4734
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      140
      1969
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1579
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1449
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      20
      1194
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1109
    Aihe