Meikkiallergia?

meikitönkö?

Olen alkanut saamaan oireita luomiväreistä. Silmäluomien turvotusta, silmien ja nenän vuotamista. Olen melko herkkäihoinen muutenkin mutta en ole ennen saanut meikeistä oireita.

Onko se haitaksi silmille/luomille jos käytän jatkossa silmämeikkejä? Vai pitäisikö hakeutua jonnekkin allergia testeihin.

Vai onko ehkä joku yleisin syy/aine joka aiheuttaa luomiväreissä allergiaa mitä voisin jatkossa välttää?

21

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+8

      Meikkien käytön jatkamisesta on ihan varmasti haittaa paitsi silmille myös kaikille muille ruumiinosille. Viesti herkistymisestä kun leviää valkosolujen myötä kaikkialle elimistöön. Sinun tuskin tarvitsee pohtia meikkien käytön jatkamista, oireet tulevat pahenemaan niin ettet halua käyttää niitä missään tapauksessa.
      Heitä pois kaikki nykyään käytössäsi olevat aineet ja katso löytyykö markkinoilta joitain allergiatestattuja tuotteita. Osta ja kokeile sellaisia yksi tuote kerrallaan

    • meikitönkö?

      Eikö siitä sitten ole haittaa jos testailen niitä yksi kerrallaan ja jos jokaisesta saan oireita? O_o

    • 7+8

      Järkevintä on tietysti heti luopua koko touhusta. useimmat vaan eivät siihen pysty.
      Testaamisella tarkoitin tietenkin, että jos jonkun sarjan tietty tuote ei aiheuta ongelmia, voit varovasti kokeilla toistakin. Siis vain kokeilla, pienelle ihoalueelle, esim. käsivarren sisäpintaan. Jos oireita tulee, lopetat sen sarjan testaamisen saman tien.

    • meikitönkö?

      Mutta siis en saa näistä oireita käsiini. Olen kyllä kokeillut. Vain silmäluomiini. Eikä iho reagoi heti vaan vasta parin tunnin kuluttua.

      Enkä saa muista meikeistä kuin vain luomiväreistä.

      Voin käyttää ripsiväriä, puuteria, meikkivoiteita, kulmakyniä.

      Kajaaleja en ole kokeillut. Saan oireita vaan luomiväristä.

    • meikitönkö?

      Tuli vielä tälläinen mieleen, en tiedä onko asioilla yhteyttä. Mutta sykkeeni on normaalisti 80-95 ja kahtena päivänä kun kärsin turvonneista silmistä ja allergia oireista toisena päivänä sykkeeni oli vain 65-75 ja tuntui välillä ettei käsissä olisi ollut verenkiertoa ollenkaan.. ja tätä jatkui vielä seuraavana päivänä kun en enää kärsinnyt allergia oireista.

      En ajatellat asioiden liittyvän toisiinsa.enkä oikein vieläkään usko.. mutta aattelin kysyä jos joku viisaampi tietää?

      • meikitönkö?

        Tuli vielä sellainenkin mieleen. Nyt kun oikeen alkaa taaksepäin muistelemaan. Että osaan yhdistää vielä päänsärkyjä näihin meikkaus kertoihin. Onko se normaali allergia oire? Särky silmien välissä ja keskellä otsaa.

        Taidan mennä lääkäriin kun alkaa vähän pelottaa tämä oireiden kirjo mitkä pikkuhiljaa yhdistyy tähän.


    • meikitönkö?

      Kävin tosiaan siellä lääkärissä.

      Mutta oireeni eivät kuulemma ole allergia oireita. Koska ei ole kutinaa silmissä ja en saa oireita muualle kehoon. esim. kyynärtaipeeseen. Pään särky ei ole allergia oire, eikä se oikein migreeniltäkään kuullostanut.
      Lääkäri oletti että päänsärkyni johtuu illanvieton jälkeisestä alkoholin aiheuttamasta särystä. Vaan kun en juo alkoholia ja sitä särkyä tulee ihan koti iltanakin jos on silmämeikkiä.

      Lääkärin hoito: Vältä meikkejä ja syö buranaa.

      • 15+17

        Olet kemikaaliherkistynyt, saat meikeistä myrkytysoireita.
        Päänsärky liittyy samaan ongelmaan.
        Lääkärit eivät halua tietää tästä sairaudesta mitään, ongelmat ovat liian monimuotoisia ja laajoja. Tutkimustuloksia on kuitenkin jo 80-luvulta, ne todistavat, että jo hyvin pienet kemikaalipitoisuudet riittävät aiheuttamaan vaikeitakin oireita.
        Oikeastaan ei ole kysymys sairaudesta, vaan elimistön terveestä reaktiosta haitallisiin aineisiin.
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/linkkejaTutkimuksiinJaLisatietoon.html


    • meikitönkö?

      Mutta eikö silloin pitäisi tulla oireet myös silloin kun levitän kemikaalia muuallekkin kuin silmäluomiin?
      Kyynärtaipeeseen meikkiä levittäessä en saa mitään oireita.

      Ja jos tämä on kemikaali yliherkkyyttä niin mitä kummaa mun pitäisi sitten tehdä??

      Tuolla sivuilla vaan selitettiin miten yleistä se on ja mitä se on mutta ei mitä pitää tehdä?

      • 15+17

        Välttää kemikaaleja. Mitään muuta ohjetta ei ole.
        Silmäluomiisi on kohdistunut vuosien varrella paljon raskaampi kemikaalirasitus kuin kyynärtaipeisiisi. Siksi ne reagoivatkin herkemmin.


    • teija.dunder

      Kosmetiikkatuotteissa on usein kymmeniä eri ainesosia ja jollekin tai useammalle voi kehittyä ns kontaktiallergia. Esim luomivärin tai ripsivärin ainesosalle voi silmäluomet herkistyä ja niihin tulee meikin käytön jälkeen nopeasti punoitusta, ihottumaa, kutinaa tai näitä kaikkia. Tätä herkistymistä voidaan testata esim ihotautilääkärin toimesta sairaalan ihotautipkl:lla, lääkärikeskuksissa tai sellaisissa terveyskeskuksissa, joissa on ihotautilääkärin konsultaatioita mahdollista järjestää. Kun herkistymistä aiheuttava aine on tunnistettu pystyy sitä yleensä välttämään ja löytämään sopivat tuotteet.

    • meikitönkö?

      mutta selittyykö päänsärky tällä kontaktiallergialla.
      Saan myös päänsärkyä joistain hiusmuotoilu tuotteista, en hajusta vaan kun olen laittanut ja muotoillut hiukseni niin noin tunti sen jälkeen alkaa päänsärky, ja kämmeniin tulee kuivaa ihottumaa.

      Ajattelin ostaa noita luonnontuotteita (bio nature) niin sitten pitäisi välttyä ongelmilta.
      En kyllä kaikkia kemikaaleja vaihda niihin mutta ainakin nämä mistä oireilen nyt alkuun. Jos oireilua alkaa tulla joistain muistakin tuotteista niin ostan sitten sitä mukaan uusia kemikaali vapaita tuotteita.

      • herkistynyt

        Lääkärin mukaan ei selity.
        Kemikaaliherkistyneen kokemusten mukaan selittyy, tosin hän ei nimitä tilaa allergiaksi.
        Kerro sitten miten biotuotteiden kanssa käy, tuleeko niistä oireita?


    • teija.dunder

      Oireesi (ihottuma ja päänsärky) selittyvät samalla altistuksella aivan kuten kuvaat eli tunnin kuluttua altistuksesta.

    • signaali1

      Kannattaa lopettaa niiden meikkien käyttäminen, joista tulee iho ja hengitystieoireita. Jos jatkat altistusta saatat sairastua hajuyliherkkyyteen ja sen myötä kaikki tuoksut ja voimakkaat hajut alkavat ärsyttämään. Lopulta huomaat, että olet tilanteessa, jossa joudut välttelemään jopa erilaisia hajuja, kun oireet pahenevat. Elimistö varoittaa sinua näistä meikeistä.

    • meikitönkö?

      mulle ei tule hengitysoireita mistään.

      • 3+6

        Herkistyminen kemikaaleille ei välttämättä tarkoita hengitystieoireita.
        Itse asiassa suuri osa oireista on jotain muuta.


    • meikitönkö?

      Kokeilin tänään näitä uusia luomivärejä.

      Eikä ole ilmennyt mitään oireita. Ei edes vuotavia silmiä ja nenää. Ei turvotusta tai mitään. Oon tosi tyytyväinen nyt näihin.

      Siirryn varmaan kokonaan näihin bio nature tuotteisiin, sitä mukaan kun vanha loppuu niin vaihdan luonnontuotteeseeen kaikki meikit ja hiustuotteet ja naamarasvat vaikka ei kaikista vielä oireita synnykkään.

      Ja jos ostan jotain peruskaupasta niin luen kyllä tästä lähtien tarkkaan kuinka monta prosenttia on luonnontuotteita ja kuinka paljon kemikaaleja.
      esim. mun meikinpoistoaineessa on 80% luonnontuotteita, mikä on varmaan ihan ok, koska siitä ei ole ikinä tullu luomiin mitään.
      En tiedä mitä kemikaaleja puutereissa ja meikkivoiteissa käytetään kun niistäkään ei ole tullut oireita silmiin mutta siirryn silti niissäkin pikkuhiljaa luonnontuotteisiin.

    • meikitönkö?

      TIETOA TUOTTEISTA???

      Eli tiedättekö joitain tuotemerkkejä jotka käyttävät vähemmän kemikaaleja. Kun shampoo, hoitoaine, suihkugeeli ja hiuslakka merkeissä.
      Lumene pyrkii käyttämään 80-90 % luonnontuotteita joten sieltä löydän varmaan perus naama rasvat sun muut.
      Mutta tosiaan shampoo, hoitoaine, suihkugeeli/saippua ja hiuslakka olisi hakusessa.
      Netistä niitä eco tuotteita voi kyllä tilata mutta ei oikein huvittaisi tilata tälläisiä joita kuluu kuitenkin suht paljon kun toimituskulut kuitenkin aina 5,5€ Niin olis kiva saada tälläset perus tuotteet ihan perus kaupasta.

      Että jos jollain tietoa mitä tuotteita kannattaa kokeilla niin kertokaa ihmeessä :)

    • lahti20013

      Hei!
      Lumenen jokin meikkivoide ei sisällä esim. parabeeneja (säilöntäaineita), siinä oikein lukee takana jotain PARABEN FREE... ja ainakin minulla ei ilmene mitään ihottumaa iholla sen käytöstä... ainakaan vielä ja olen jo monta tuubia käyttänyt.
      Epäilen siis itselläni jotain lisäaineallergiaa. Esim. pääni tuntuu turpoavan eräästä shampoosta.

    • jepjep6

      Haloo, formaldehydin vapauttajat eli formaldehydi allergia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1560
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1270
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1186
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1064
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      862
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      792
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      785
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      383
      769
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      128
      736
    Aihe