Beaglen hankkijat...

Anskuli

Jos olette ottamassa beaglea... Käykää katsomassa SUOMEN BEAGLEJÄRJESTÖN sivuilta katsomassa vapaita pentuja.

-> Mene googleen. Hakusanaksi SUOMEN BEAGLEJÄRJESTÖ. Klikkaa ensimmäistä linkkiä ja eteesi tulee beaglen kauniit kasvot. Klikkaa beaglea ja tulet etusivulle. Etsi otsikoista linkki "pentulista" ja klikkaa sitä... Siellä näet myytävät pennut.

9

6053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huokaus

      Kannattaa ehkä etsiä sitä jostakin muualta... Suomen Beaglejärjestö kun harrastaa "pieniä suomalaisia ajokoiria", jotka ovat kovin kaukana rodun alkuperäisestä luonteesta ja ulkomuodosta. Beagle on englantilainen rotu, jonka alkuperäinen käyttötarkoitus ja ulkomuoto on jotakin aivan muuta kuin mitä suurin osa "suomipiikleistä" edustaa!

      • Oikea beagle

        En ymmärrä mitä nimimerkki Huokaus tarkoittaa oikealla beaglella? Onko niitä vääriäkin?
        Keltanokkana en ymmärrä tätä beagleväen riitaisuutta - eikö pääasia ole että koirat ovat terveitä ja onnellisia ja että ihmisillä on mukavaa koiransa kanssa (mitä sitten tekevätkään). Mitä salaisia beaglesääntöjä on olemassa?
        Vai meinaako nimimerkki Huokaus, että beaglen ollessa metsästyskäytössä ei sillä muuta käyttöä ole. Metsästyskausi on niin lyhyt (ja ihmiset ovat töissä viikot ettei sitä työkseen voi tehdä), että kyllä suuri osa beaglen omistajista pitää koiraa tuon lopun ajan vuodesta muunakin kun häkin täytteenä. Sehän on aivan mainio harrastuskoira lenkkeilyyn, tokoon, agilityyn (jos hermot piisaa) ja ihan vaan sohvalla löhöilyyn.
        Ja miltä se alkuperäinen beagle näytti silloin 1700-luvulla? Tuskin miltään nykyiseltä britannian muotovaliolta.


      • minä
        Oikea beagle kirjoitti:

        En ymmärrä mitä nimimerkki Huokaus tarkoittaa oikealla beaglella? Onko niitä vääriäkin?
        Keltanokkana en ymmärrä tätä beagleväen riitaisuutta - eikö pääasia ole että koirat ovat terveitä ja onnellisia ja että ihmisillä on mukavaa koiransa kanssa (mitä sitten tekevätkään). Mitä salaisia beaglesääntöjä on olemassa?
        Vai meinaako nimimerkki Huokaus, että beaglen ollessa metsästyskäytössä ei sillä muuta käyttöä ole. Metsästyskausi on niin lyhyt (ja ihmiset ovat töissä viikot ettei sitä työkseen voi tehdä), että kyllä suuri osa beaglen omistajista pitää koiraa tuon lopun ajan vuodesta muunakin kun häkin täytteenä. Sehän on aivan mainio harrastuskoira lenkkeilyyn, tokoon, agilityyn (jos hermot piisaa) ja ihan vaan sohvalla löhöilyyn.
        Ja miltä se alkuperäinen beagle näytti silloin 1700-luvulla? Tuskin miltään nykyiseltä britannian muotovaliolta.

        mutta kyllä ne ajue-beagle taustat taitaa sieltä Englannista päin olla, ainaki ton mun koiruuden.


      • Huokaus
        minä kirjoitti:

        mutta kyllä ne ajue-beagle taustat taitaa sieltä Englannista päin olla, ainaki ton mun koiruuden.

        Aikaisemmassa viestissäni en tarkoittanut niinkään jakoa sen suhteen, että mitä minkäkinlaisella beaglellä voi tehdä kuin sitä, että miksikä ei pysytellä Suomessakin sekä luonteen, että ulkomuodon osalta siinä rodun alkuperäisessä mallissa?! Käyttäähän toki voi koiraa kuin koiraa haluamallaan tavalla ja sekarotuisellakin voi metsästää...

        Rehellisesti sanottuna montako metsämiestä olet nähnyt beaglensa kanssa metsästysajan ulkopuolella agilityradalla, tokokentillä tai edes lenkillä?!?!? Kyllä ne vaan tahtovat sinne kopin katolle loppuvuodeksi jäädä...


      • 2 beaglen omistaja
        Huokaus kirjoitti:

        Aikaisemmassa viestissäni en tarkoittanut niinkään jakoa sen suhteen, että mitä minkäkinlaisella beaglellä voi tehdä kuin sitä, että miksikä ei pysytellä Suomessakin sekä luonteen, että ulkomuodon osalta siinä rodun alkuperäisessä mallissa?! Käyttäähän toki voi koiraa kuin koiraa haluamallaan tavalla ja sekarotuisellakin voi metsästää...

        Rehellisesti sanottuna montako metsämiestä olet nähnyt beaglensa kanssa metsästysajan ulkopuolella agilityradalla, tokokentillä tai edes lenkillä?!?!? Kyllä ne vaan tahtovat sinne kopin katolle loppuvuodeksi jäädä...

        Kyllä minä luulen, että suurimmaksi osaksi beaglen kanssa aktiivisesti metsällä ja kokeissa käyvällä ihmisellä on sen verran järkeä ymmärtääkseen, että eihän sitä beaglea voi treenaamatta metsälle viedä. Kyllä se vaatii treenausta kesälläkin, jotta kunto pysyy yllä. Pyöräily on tässä kohtaa mainio vaihtoehto.
        Itse harrastan _käyttölinjaisten_ piikeleitteni (toisella näyttelyistä serti, toisella kolme) kanssa niin tokoa kuin agilityakin, mölleissäkin olemme kisanneet. Olemme kasvattaneet beagleja yhden pentueellisen verran ja kyllä kasvatinomistajat pitävät tottelevaisuutta tärkeänä myös metsällä.
        Beagle on ehkä vaikea kouluttaa, mutta mahdotonta sekään ei ole. Tarvitaan vaan huumoria, kekseliäisyyttä ja oikean tavan löytämistä -ja ennen kaikkea aikaa, kärsivällisyyttä.
        Ja tuohon alkuperäisen luonteeseen palatlkseni. Millainenkohan luonne alkuperäisellä beaglella on ollut? En ehkä ole rotuni historiassa ammattilainen, mutta uskon kyllä, että alkukantainen beagle on ollut yhtä itsenäinen samalla itsepäisen lempeä kuin nämä nykyajan piikulatkin.
        Nykyään beaglen jalostus menee jossain määrin huonoon suuntaan > jalostetaan näyttelylinjaisia beagleja, joita myydään omistajille, jotka eivät metsästä ja näin beaglella ei ole mahdollisuutta päästä toteuttamaan luontaista metsästysviettiään. Mielestäni huolestuttavampaa on se, mihin nykyajan beaglet on tarkoitettu -tuntuu, että ei ainakaan metsälle, mihin ne nimenomaan kuuluvat.


      • kyllä
        2 beaglen omistaja kirjoitti:

        Kyllä minä luulen, että suurimmaksi osaksi beaglen kanssa aktiivisesti metsällä ja kokeissa käyvällä ihmisellä on sen verran järkeä ymmärtääkseen, että eihän sitä beaglea voi treenaamatta metsälle viedä. Kyllä se vaatii treenausta kesälläkin, jotta kunto pysyy yllä. Pyöräily on tässä kohtaa mainio vaihtoehto.
        Itse harrastan _käyttölinjaisten_ piikeleitteni (toisella näyttelyistä serti, toisella kolme) kanssa niin tokoa kuin agilityakin, mölleissäkin olemme kisanneet. Olemme kasvattaneet beagleja yhden pentueellisen verran ja kyllä kasvatinomistajat pitävät tottelevaisuutta tärkeänä myös metsällä.
        Beagle on ehkä vaikea kouluttaa, mutta mahdotonta sekään ei ole. Tarvitaan vaan huumoria, kekseliäisyyttä ja oikean tavan löytämistä -ja ennen kaikkea aikaa, kärsivällisyyttä.
        Ja tuohon alkuperäisen luonteeseen palatlkseni. Millainenkohan luonne alkuperäisellä beaglella on ollut? En ehkä ole rotuni historiassa ammattilainen, mutta uskon kyllä, että alkukantainen beagle on ollut yhtä itsenäinen samalla itsepäisen lempeä kuin nämä nykyajan piikulatkin.
        Nykyään beaglen jalostus menee jossain määrin huonoon suuntaan > jalostetaan näyttelylinjaisia beagleja, joita myydään omistajille, jotka eivät metsästä ja näin beaglella ei ole mahdollisuutta päästä toteuttamaan luontaista metsästysviettiään. Mielestäni huolestuttavampaa on se, mihin nykyajan beaglet on tarkoitettu -tuntuu, että ei ainakaan metsälle, mihin ne nimenomaan kuuluvat.

        Kerranki tuli jotain järkevää tekstiä!


      • BEAGLE VAAN
        2 beaglen omistaja kirjoitti:

        Kyllä minä luulen, että suurimmaksi osaksi beaglen kanssa aktiivisesti metsällä ja kokeissa käyvällä ihmisellä on sen verran järkeä ymmärtääkseen, että eihän sitä beaglea voi treenaamatta metsälle viedä. Kyllä se vaatii treenausta kesälläkin, jotta kunto pysyy yllä. Pyöräily on tässä kohtaa mainio vaihtoehto.
        Itse harrastan _käyttölinjaisten_ piikeleitteni (toisella näyttelyistä serti, toisella kolme) kanssa niin tokoa kuin agilityakin, mölleissäkin olemme kisanneet. Olemme kasvattaneet beagleja yhden pentueellisen verran ja kyllä kasvatinomistajat pitävät tottelevaisuutta tärkeänä myös metsällä.
        Beagle on ehkä vaikea kouluttaa, mutta mahdotonta sekään ei ole. Tarvitaan vaan huumoria, kekseliäisyyttä ja oikean tavan löytämistä -ja ennen kaikkea aikaa, kärsivällisyyttä.
        Ja tuohon alkuperäisen luonteeseen palatlkseni. Millainenkohan luonne alkuperäisellä beaglella on ollut? En ehkä ole rotuni historiassa ammattilainen, mutta uskon kyllä, että alkukantainen beagle on ollut yhtä itsenäinen samalla itsepäisen lempeä kuin nämä nykyajan piikulatkin.
        Nykyään beaglen jalostus menee jossain määrin huonoon suuntaan > jalostetaan näyttelylinjaisia beagleja, joita myydään omistajille, jotka eivät metsästä ja näin beaglella ei ole mahdollisuutta päästä toteuttamaan luontaista metsästysviettiään. Mielestäni huolestuttavampaa on se, mihin nykyajan beaglet on tarkoitettu -tuntuu, että ei ainakaan metsälle, mihin ne nimenomaan kuuluvat.

        ASIAA
        MIKÄHÄN ON HUOKAUKSEN MOTIIVI TÄSSÄ ASIASSA???


    • Huokaus

      Viestissäni oli siinä, että ns.suomi-piikle ei ole se "oikea ja alkuperäinen" kuten osa harrastajista tuntuu kuvittelevan. Ajuekoirana toimivat koirat näyttävät ja käyttäytyvät hieman toisella tavalla. Edelleenkään en ole näistä maamme 5000 beaglestä (500 pentua vuodessa x keski-ikä ainakin 10v.) kovin montaa nähnyt lenkkipoluilla/ harrastuksissa metsästyskauden ulkopuolella (joista siis valtaosa metsästäviä kaiketi kun niistä linjoista tulevat?).

      Onko todella niin, että maassamme vuosittain syntyvät noin kymmenen ns. näyttelylinjaista koiranpentua vaarantavat yli viidensadan pennun voimalla vuosittain lisääntyvän "metsäverisen" kannan?? Ja sillähän siitä vaarasta pääsee kun jättää nämä linjat sekoittamatta.

      Edelleenkin ehdotan rodun kotimaasta tuomaria vuoden päänäyttelyyn, jotta englantilaisen rodun tila maassamme tosissaan punnitaan.

      • Narukerä 1

        On huvittavaa seurata keskustelua oikeasta tai oikean näköisestä beaglesta.
        Minusta meidän oma ja tuttujen sekä metsästysharrastuksen parissa tapaamamme beaglet eivät eroa toisistaan kovinkaan paljon.
        Kaikki ovat vilkkaista,liikuntaa vaativia, itsenäisiä ja enemmän tai vähemmän itsepäisiä ikiliikkujia, jotka söivivät itsensä liikalihaviksi alta aikayksikköjen.
        Itsenäisnen ja itsepäinen luonne ovat perusedellytys hyvälle ajavalle koiralle.
        Oma koirammme on viisivuotias uros, joka lähtee välittömästi hakemaan jälkeä, kun pääsee vapaaksi. Jos riistaa on, on se nopesti ylhäällä.
        Rusakon, jäniksen ja supikoiran se jaa niin väsyksiin, että saa kiinni. Ketusta luopuu, jos emme saa ammuttua.
        En ole tarvinnut viiteen vuoteen herästyskelloa. Joka aamu koira käy herättämässä aamulenkille ja joka päivä se odotaa , kun tulen työstä.
        4-5 lenkiä päivässä teemme ja useammankin, jos vain aikaa olisi.
        Olen kouluttanut palveluskoiria ja niiden ohjaajia, mutta yhtään beaglea en ole kouluttanut sen enempää tottelevaisuuteen, jäljestykseen kuin metsästykseenkään.
        Joka koiran perusasiat käydään läpi pentuna. Jäljen haun, ylösnoton ja ajon sekä kanalintujen merkkauksen ne oppivat luonnstaa, kun vain saavat siihen tilaisuuden. Jos et välitä kanalinnun merkkauksesta, melko pian koirasi lopettaa sen, mutta jos ammut linnun ja koirasi hakee sen, se innostuu jo ensimmäisestä kerrasta niin, että saat myös kohtuuhyvän lintukoiran.
        Olen kuullut, että on ongelmabeagleja, jotka häiriköivät ja tekevät ilkeyttä kotona. Ongelma ei ole koirassa vaan vikaan menneessä koirarodun valinnassa.
        Että eiköhän lopetella nämä jorinat tältä erää.
        Suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta tulevalle vuodelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe