Enneunia?

Kukkalapsi

Muistan usein nähneeni/eläneeni samanlaisia tilanteita joihin törmään silloin tällöin ja vasta kun tapahtuma on "ohi" tajuan/muistan että olen nähnyt sellaisen unen ja kaikki sanomiset ja tekemiset pitää tarkkaan paikkaansa. Onko nämä niitä enneunia vai onko sellasia olemassakaan?

5

1142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Renkonen

Se mitä ihminen näkee unissaan ei ennusta tulevaisuutta. Ihminen itse päättää tulevaisuutensa...
      ------------/¯/)
      -----------/¯¯/
      ----------/-../
      -----/´¯//'.'//´¯`·
      -/´¯/-- /---// ---/¨¯\
      ('-(---(´--(´ -¯~/'--)
      -\-------------'---./
      --\--------------.·´
      ---\------------(

• Sama-tapaus

Itse ne ovat niinkuin jokin paikka toistuu jota koskaan ole nähnyt niin oikein säpsähtää siihen kun sen tajuaa :)

• mie23

Enneuniksi sanoisin unia tapahtumista, jotka osaat ennustaa ennen kuin ne tapahtuvat. Tunnetta siitä, että tilanne on tapahtunut joskus aikaisemminkin kutsutaan déjà vu ilmiöksi. Jos ymmärrät englantia niin suosittelisin vilkaisemaan esim tätä sivua.
      http://people.howstuffworks.com/question657.htm

Itse olen kokenut useita déjà vu tunteita, mutta nähnyt vain yhden ainoan enneunen josta kerroin jopa ystävälleni, ennen kuin se toteutui. En ole kokenut asiaa hienoksi, sillä olisi paljon helpompi elää uskossa, että enneunet ovat humpuukkia.

• Hilla

Vuosina 1996-2001 näin usein unta lakkasoista, kypsistä kauniista marjoista jopa keskellä talveakin.(Huom.nimim.) Aina ne vaan toistuivat, yleensä kirjoitin muistiin, mutta väsyin jo siihen enkä enää välittänyt. Samoihin aikoihin perunapellot kukkivat unessani, kauniina ja vihreänä... Kunnes, lähin hillametsään 14.7.2002, tapasin erään miehen, juttelimme, keräsimme marjoja yhdessä, keskellä korpea. Siitä alkoi kaunis rakkaustarinamme joka jatkuu intohimoisena ja hänellä tosiaankin on perunamaa... Tälläkin hetkellä kauniisti kukkien. Väitänpä että sain ennakkoon tiedon mihin suuntaan elämäni oli menossa. Monta muutakin asiaa on "selvinnyt", eivät unet ole turhia, minulle ne ovat ihania asioita, vaikka joskus tulee tietoa negatiivisistakin asioista, mutta sehän kuuluu elämään. Nauti siitä että Sinulla on sellainen lahja.Olet ainutlaatuinen, kehitä itseäsi.

• boy86

Tavallaan voisi sanoa, että näet enneunia. Aivosi nimittäin kerää kokoon tietoa koko valveilla olosi ajan ja sitten unissa tiedot kasaantuvat todennäköisiksi tapahtumiksi - eli unet kertovat todennäköisiä tapahtumia. Sitten todennäköinen toteutuukin.
      Otetaanpa esimerkki;
      Joku näki unen sodasta vähän ennen I maailmansotaa. No, sotahan sitten syttyi. Uni johtui, siitä kun tämä näkijä oli seuraillut päivän politiikkaa ja ollut huolissaan sodasta. Sodan syttyminenhän oli vain ajan kysymys
      Sitä, että kokee eläneensä jonkun hetken aiemmin, kutsutaan todella - kuten aiemmin sanottiin - déjá vú ilmiöksi. Se perustellaan usein sillä, että muistikuvasi ei aktivoidu kunnolla, vain osittain. Otetaanpa taas esimerkki;
      Kävelin tässä kerran kotikaupunkini alueella, jossa en ollut aiemmin käynyt ja silti iski tunne että olin ollut siellä aiemmin. No, jatkoi matkaa ja pian huomasinkin liikkuneeni joskus aiemmin siellä lähistöllä. Koko alueella oli samanlaiset rakennukset ja muistin vain ne, joten muistikuva ei aktivoitunut kokonaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      284
      5860
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      38
      3422
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      143
      2647
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      223
      2121
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      84
      1656
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1057
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      991
    8. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      9
      875
    9. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      130
      872
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      814
    Aihe