Jos olisi ajankohtaista.
Ehdotan hirsitaloa haja-asutusalueelle.
Millainen tupa olisi paras pykätä?
51
260
Vastaukset
Tuulentupaa,tuulentupaa tässä iässä.
- ** ** **
Eiköhän tämä oma kohtuukuntoinen savimajani kelpaa loppuuni asti?
Haja-alueelle kun pykää, pian kaava ulottuu sinnekin. Kaunis pieni talo, vuoren rinteelle. Patiosta ja parvekkeelta näköala merelle.
- bessie*
Rinteestä riippuen kai kuitenkin, Korpikirjailija?
Tämän ikäisenä en itse enää vuoren rinteelle rakentaisi, enkä muuttaisi hissittömään taloonkaan. bessie* kirjoitti:
Tämän ikäisenä en itse enää vuoren rinteelle rakentaisi, enkä muuttaisi hissittömään taloonkaan.Tairat olla eteesi katsova ihminen?
- bessie*
koti-kiusattu kirjoitti:
Tairat olla eteesi katsova ihminen?
No juu, kyllä minulla yleensä on järki ja realiteettien myöntäminen mukana touhuissani.
- ...
bessie* kirjoitti:
Tämän ikäisenä en itse enää vuoren rinteelle rakentaisi, enkä muuttaisi hissittömään taloonkaan.Hissit halpoja, muutamalla kymppitonnilla saa invahissin. Säästää pirusti yhteiskunnan varoja, kun loispummieläkeläisiä ei tarvitse ottaa laitoksiin, vaan jättää kotiinsa mätänemään. Eli siis, avustuksiakin myönnetään mieluusti.
=DW= bessie* kirjoitti:
No juu, kyllä minulla yleensä on järki ja realiteettien myöntäminen mukana touhuissani.
Viestissäni oli haavetaloni Espanjasta tai jostain lämpimästä maasta. Siis vain haavekuva.
Ei silti ystävättareni 51-vuotta rakensi miesystävänsä kanssa ihanan rinnetalon Pielisen rannalle. Portaita ylös ja alas. Kaunis jylhä kallio talon takana. Kesällä haaveitten täyttymys, mutta itselleni talvi voisi tuottaa ongelmia asua niinkin syrjässä paikalliselta kirkolta.- k/k
... kirjoitti:
Hissit halpoja, muutamalla kymppitonnilla saa invahissin. Säästää pirusti yhteiskunnan varoja, kun loispummieläkeläisiä ei tarvitse ottaa laitoksiin, vaan jättää kotiinsa mätänemään. Eli siis, avustuksiakin myönnetään mieluusti.
=DW=Ei oo porrashissit kalliita,12,000e irtoo perusmalli inva hissi siin reilut parikyt tonnia.
Tierän kun sellanen on kotona. - bessie*
... kirjoitti:
Hissit halpoja, muutamalla kymppitonnilla saa invahissin. Säästää pirusti yhteiskunnan varoja, kun loispummieläkeläisiä ei tarvitse ottaa laitoksiin, vaan jättää kotiinsa mätänemään. Eli siis, avustuksiakin myönnetään mieluusti.
=DW=Höpö höpö nyt taas, =DW=
Halvalla et saa yksityistä hissiä tai köysirataa, etkä kaikkiin paikkoihin kalliillakaan.
Avustuksia myönnetään, mutta niitä pitää ensin hakea. Eikä muuten ihan kaikkiin kohteisiin saa hissiä millään eikä koskaan. Että kantsii joissakin kapuamista vaativissa kohteissa käydä kun on vielä voimissaan. - ...
bessie* kirjoitti:
Höpö höpö nyt taas, =DW=
Halvalla et saa yksityistä hissiä tai köysirataa, etkä kaikkiin paikkoihin kalliillakaan.
Avustuksia myönnetään, mutta niitä pitää ensin hakea. Eikä muuten ihan kaikkiin kohteisiin saa hissiä millään eikä koskaan. Että kantsii joissakin kapuamista vaativissa kohteissa käydä kun on vielä voimissaan.Höpöhöpö.
Nyt puhutaan omistusasumisesta, ei yhteiskunnanloispummivuokralaisena elämisestä, eikä kerrostaloista. Puhutaan tuvasta, elikkäs omasta talosta. "pykaaminen" suomalainen väännös ruotsinkielisestä sanasta, ja selkokielellä tarkoittaa rakentamista. Montako pilvenpiirtäjää olet rakentanut? Monetkin on, omilla rahoillaan.
Että oleppas yhteiskunnanloispummieläkeläinen perce kiinni ja opettele ensin lukemaan ja ymmärtämään lukemasi.
Sitäpaitsi, hissejä asennellaan myös rivari ja paritaloyhtiöihin. Vaatii luvat, hissin, asentajat ja sen muutaman kymppitonnin. Ihan läpihuutojuttu ja niitä tehdään jatkuvasti enemmän ja enemmän. Hyvä pisnes kaikkien kannalta.
Ja ihan sama homma se on hakea avustusta soskusta, kuin pankista lainaakin.
=DW= - bessie*
... kirjoitti:
Höpöhöpö.
Nyt puhutaan omistusasumisesta, ei yhteiskunnanloispummivuokralaisena elämisestä, eikä kerrostaloista. Puhutaan tuvasta, elikkäs omasta talosta. "pykaaminen" suomalainen väännös ruotsinkielisestä sanasta, ja selkokielellä tarkoittaa rakentamista. Montako pilvenpiirtäjää olet rakentanut? Monetkin on, omilla rahoillaan.
Että oleppas yhteiskunnanloispummieläkeläinen perce kiinni ja opettele ensin lukemaan ja ymmärtämään lukemasi.
Sitäpaitsi, hissejä asennellaan myös rivari ja paritaloyhtiöihin. Vaatii luvat, hissin, asentajat ja sen muutaman kymppitonnin. Ihan läpihuutojuttu ja niitä tehdään jatkuvasti enemmän ja enemmän. Hyvä pisnes kaikkien kannalta.
Ja ihan sama homma se on hakea avustusta soskusta, kuin pankista lainaakin.
=DW=Mitä tulee lukemiseen ja luetun ymmärtämiseen tai jälkeenpäin rakennettuihin hisseihinkään ei sen puoleen, niin enpä itse yrittäisi opettaa kalaa uimaan tai äitiäni...
Niin, omistusasumisesta ja vuoren rinteeseen rakentamisestahan minä alunperin kirjoitinkin.
Iän karttuessa ja voimien vähetessä ei mahda paljon lohduttaa vaikka olisi kolme hissiä talossa, jos se talo on jossain vuoren seinämällä. - ...
bessie* kirjoitti:
Mitä tulee lukemiseen ja luetun ymmärtämiseen tai jälkeenpäin rakennettuihin hisseihinkään ei sen puoleen, niin enpä itse yrittäisi opettaa kalaa uimaan tai äitiäni...
Niin, omistusasumisesta ja vuoren rinteeseen rakentamisestahan minä alunperin kirjoitinkin.
Iän karttuessa ja voimien vähetessä ei mahda paljon lohduttaa vaikka olisi kolme hissiä talossa, jos se talo on jossain vuoren seinämällä.Hunksin tyyliin, olet vain typerys.
Aloitus nimimerklltä: "sakseT9 " Otsikko: "Millainen tupa olisi paras pykätä? "
Sun kommentti ei koskenut aloitusta, se oli pelkkä trollaus. Sitäpaitsi, onhan niitä yksityisiä köysiratojakin, vaan ei teillä loiseläkeläissosiaalipummeilla.
=DW= - !!??
... kirjoitti:
Hunksin tyyliin, olet vain typerys.
Sun kommentti ei koskenut aloitusta, se oli pelkkä trollaus. Sitäpaitsi, onhan niitä yksityisiä köysiratojakin, vaan ei teillä loiseläkeläissosiaalipummeilla.
=DW=Toivotaan sinulle itä parhainta loiselämää.
- bessie*
... kirjoitti:
Hunksin tyyliin, olet vain typerys.
=DW=Kommenttini koski kyllä aloitusta, kerroin siinä toiselle kirjoittajalle, mihin en itse enää tässä iässä rakentaisi.
Sinäkö haluat opettaa minulle, mitä tarkoittavat sanat "tupa" ja "pykätä". Ei ole tarpeen. Minulle tupa tarkoittaa huonetta, jossa on tulisija tai oikein pientä asuinrakennusta. Byggalla voi olla duunissa monen tasoista ammattimiestä, vähemmän taitava tai hitaanpuoleinen ehkä pykää, mutta en käyttäisi huippuhyvän ammattilaisen työnteosta sanaa "pykää", enkä ehkä kenenkään ammattimiehen tai naisen.
Ethän sinä minusta tai minun omistuksistani tiedä yhtään mitään. Jätä nyt toistaiseksi ainakin tuo "eläkeläis" sana pois kun minua nimittelet. Vilisee noita virheitä kirjoituksessasi muutenkin aivan riittämiin. - ...
bessie* kirjoitti:
Kommenttini koski kyllä aloitusta, kerroin siinä toiselle kirjoittajalle, mihin en itse enää tässä iässä rakentaisi.
Sinäkö haluat opettaa minulle, mitä tarkoittavat sanat "tupa" ja "pykätä". Ei ole tarpeen. Minulle tupa tarkoittaa huonetta, jossa on tulisija tai oikein pientä asuinrakennusta. Byggalla voi olla duunissa monen tasoista ammattimiestä, vähemmän taitava tai hitaanpuoleinen ehkä pykää, mutta en käyttäisi huippuhyvän ammattilaisen työnteosta sanaa "pykää", enkä ehkä kenenkään ammattimiehen tai naisen.
Ethän sinä minusta tai minun omistuksistani tiedä yhtään mitään. Jätä nyt toistaiseksi ainakin tuo "eläkeläis" sana pois kun minua nimittelet. Vilisee noita virheitä kirjoituksessasi muutenkin aivan riittämiin.Hunksin tyyliin, olet vain typerys.
=DW=
- aika kulkeet
60 , on jo liikaa tiilissä ja hirsissä.
Koneet pitää uusia, pesukoneet jne. on muuten monia.- vain tosi ei suomess
Todesta puhun, näin minulla.
- ...
Se aika meni jo.
Jokatapauksessa kivitalo keskelle kaupunkia järvenrannalle metsikköön, hyvine kalastus ja metsästysmaastojen, julkisten kulkuvälineiden palvulejen keskelle.
Lahjoituksia voi toki vieläkin ottaa vastaan, tosin rahalle muuta käyttöä.
=DW=- Luksusasuja
Mä asun justiinsa noin. Työpaikkakin on vain 10 min. Kävelymatkan päässä.
Kunnallisen vuokrayhtiön talo yhteisine vesimittareineen.
- IngalsinLaura
Pieni talo preerialle, heh, sano. Pari lypsävää, kanoja ja hepo.
Hissillä tai ilman. Minä haluaisin huvilan meren rannalta.
- n n n
Olen valmis muuttamaan, jos vain muuten sovimme yhteen.
- Pirre*
Vesistön rannalle pieni pirtti, ja kaupunki 1 km päässä :) - kastellikin kelpais.
- aika ja raha
Nolla mikä on sävel.... aika.....
- Nollaaaaaaa
Ai taas nollan jankuttaja on hereillä. Pistä kuule korkki kiinni ja mene nukkumaan.
No sehän olisi se hirsitalo, meren rannalle johkin ja metsän laitaan tai keskelle.
Pohjaratkaisun olen ihan itse piirtänyt....Määrittelyjä riittää ja itse kullekin käypä hamotelma varmaan löytyy. On punainen tupa ja perunamaa eli siihen kielenkäyttöön sisältyy tupa rakennuksena. Sitten on toisaalta se perinteinen tupa erityisesti maalaistupana, moninaistoimintatilana, jossa on leivinuuni ja hella sen edessä sekä neliöitä sisäpuuhiin eli vaikkapa kangaspuille ja reen tekemiseen ynnä muuhun nikkaroinriin. Ja moninaistupa toimi myös ruokailutilana, jossa pöydän päässä istui ehtoisa emäntä ja toisessa päässä isäntä. Tuommoisia juohtuu mieleen entisajoilta. Nykyään en minäkään välttämättä laatisi aivan samanlaista pohjapiirustusta kuin tuolloin vielä oman nuoruuteni aikaan oli maaseudulla yleistä.
Tässä ja nyt yksilökohtaisesti ja omakantaisesti määrittelen oman tupani eläkeläispariskunnan asuinrakennukseksi. Tiettyjä piirustuksellisia seikkoja tulee mieleen helposti. Ensinnäkin kaikki sijoittuu samalle tasolle eli yhteen kerrokseen, vaikka joku väittäisikin sen semmoisen olevan pohjapinta-alan tuhlausta tai peräti epätarkoituksenmukaisuutta energiatehokkuuden kannalta. Sisääntulo-ovet ja samalla ulosmenemisen ukset eivät sijaitse räystään alla, josta arkkitehtuurista seuraa, ettei katolta liu lunta rappusille eikä rankassakaan vesisateessa kastu oven avauksen yhteydessä. Ja rappujen päälläkin olisi katos lumeentumista olennaisessa määrin estämässä. Sokkelin on oltava riittävän korkea ja seinustojen vierusmaan pitää loivasti viettää poispäin.
Pohjarakenteitten ja muitten teknisten ratkaisujen osalta useimmat rakenneseikat olisivat itsestäänselvyyksiä. Haluaisin kyllä ottaa kriittiseen harkintaan nykyisen vissiinkin liki "virallisen ohjeistuksen" ilmatiiviin pullotalon tekemisestä. Onko siinä semmoisessa mitään tolkkua, jos koti saattaa joutua homehtumiselle alttiiksi jo oman itseni ja vaimoni elinaikana? On taloja osattu tehdä ennenkin jopa niin hyvin, että niitä on suojeltu museomääräyksillä. Eikä ne ole olleet ilmatiiviitä pullotaloja. Lämmityssysteemin kohdalla rakentaisin pari, kolme vaihtoehtoista menetelmää, joitten välillä olisi helppo sukkuloida tilanteen ja myös edullisuuden mukaan. Ja uusiakin lämmitysjärjestelmiä pitäisi pystyä joustavasti ottamaan käyttöön, jos edistys sillä tavalla edistyisi ja kehitys sopivasti kehittyisi.Katsoimme mieheni kanssa Yle Teemalta ohjelman Suomen historian myytit: suomalaisten juuret. Ohjelmassa näytettiin kuvamateriaalia menneiltä ajoilta.
Aloimme muistelemaan, ikävöimaan kaunista vanhanaikaista suomalaista malaismaisemaa. Mäelle rakennettua talokokonaisuutta. Pirtti, eläinsuoja, aitta, kiinni kulmista toisissaan. Pirtin ja navetan eroitti eläinten kulkuportti laitumelle. Yksi osa pihapiiristä avoin rantaa kohti. Rannassa savusauna ja vene.
Pirtissä iso avouuni, penkit pitkin pirtin seinustaa. Keskellä pirtinpöytä ja tuolit. Pari kamaria ja kylmätila ruokia varten.
Ensi kesänä päätimme matkustaa Puolangalle, sieltä löytyy kuvailemani paikka. Siellä vietin lapsuuteni kesiä serkkujeni kanssa.- huhhhuh.
korpikirjailija kirjoitti:
Katsoimme mieheni kanssa Yle Teemalta ohjelman Suomen historian myytit: suomalaisten juuret. Ohjelmassa näytettiin kuvamateriaalia menneiltä ajoilta.
Aloimme muistelemaan, ikävöimaan kaunista vanhanaikaista suomalaista malaismaisemaa. Mäelle rakennettua talokokonaisuutta. Pirtti, eläinsuoja, aitta, kiinni kulmista toisissaan. Pirtin ja navetan eroitti eläinten kulkuportti laitumelle. Yksi osa pihapiiristä avoin rantaa kohti. Rannassa savusauna ja vene.
Pirtissä iso avouuni, penkit pitkin pirtin seinustaa. Keskellä pirtinpöytä ja tuolit. Pari kamaria ja kylmätila ruokia varten.
Ensi kesänä päätimme matkustaa Puolangalle, sieltä löytyy kuvailemani paikka. Siellä vietin lapsuuteni kesiä serkkujeni kanssa.Voi oi mitenkä tämä hollandais osasi ajatella näin suomalaisittain sitä meidän maalaismaisemaa. Helvata mitä skeidaa.
- :))))
huhhhuh. kirjoitti:
Voi oi mitenkä tämä hollandais osasi ajatella näin suomalaisittain sitä meidän maalaismaisemaa. Helvata mitä skeidaa.
Mitä ihmeen skeidaa?
Samaa maalaista on hollantilainen kuin suomalainenkin, ihan sitä ja samaa.
Usko. :)) :)))) kirjoitti:
Mitä ihmeen skeidaa?
Samaa maalaista on hollantilainen kuin suomalainenkin, ihan sitä ja samaa.
Usko. :))Hollandaise matkusteli Suomessa jo kuuskytluvun alussa. Kierteli maaseutua ja rakastui maahamme ja sen kansalaisiin. Hän kehuu suomalaisia. Hän haluaa viettää kesät Suomessa. Hän omistaa korpimökin rauhaisan lammen rannalla. Hän haluaa kylpeä vastalla/vihdalla ja siemaista kylmää kaljaa saunajuomana ja syödä grillimakkaraa. Hän on suomalaisempi kuin moni suomalainen. Hän arvostaa tätä maata.
- !!!???
Hollandaise matkusteli Suomessa jo kuuskytluvun alussa. Kierteli maaseutua ja rakastui maahamme ja sen kansalaisiin. Hän kehuu suomalaisia. Hän haluaa viettää kesät Suomessa. Hän omistaa korpimökin rauhaisan lammen rannalla. Hän haluaa kylpeä vastalla/vihdalla ja siemaista kylmää kaljaa saunajuomana ja syödä grillimakkaraa. Hän on suomalaisempi kuin moni suomalainen. Hän arvostaa tätä maata.
jakomielistä tai lapsellista on vouhotuksesi, sori vaan
- ??+?
Hollandaise matkusteli Suomessa jo kuuskytluvun alussa. Kierteli maaseutua ja rakastui maahamme ja sen kansalaisiin. Hän kehuu suomalaisia. Hän haluaa viettää kesät Suomessa. Hän omistaa korpimökin rauhaisan lammen rannalla. Hän haluaa kylpeä vastalla/vihdalla ja siemaista kylmää kaljaa saunajuomana ja syödä grillimakkaraa. Hän on suomalaisempi kuin moni suomalainen. Hän arvostaa tätä maata.
Miksei hollandaisesi ole opetellut suomen kieltä?
Liian vaikeaa vanhalle, vaiko ei tahtoa? ??+? kirjoitti:
Miksei hollandaisesi ole opetellut suomen kieltä?
Liian vaikeaa vanhalle, vaiko ei tahtoa?Olet oikeassa, hän sanoi tänään minulle kun katsoimme suomen kieltä ja sen historiaa käsitellyttä dokumenttia. "Olen kai liian vanha oppiakseni täysin ymmärtämään suomen kieltä". Hän ei ole väsynyt, jolla ilmaisulla Abu-Hanna puolusteli sitä, että ei ole alkanut opetella hollannin kieltä.
Meidän perhe, hänen ja minun koostuu lapsista ja aikuisista, jotka hallitsevat useampia kieliä.- vanha.tuttusi:))
Olet oikeassa, hän sanoi tänään minulle kun katsoimme suomen kieltä ja sen historiaa käsitellyttä dokumenttia. "Olen kai liian vanha oppiakseni täysin ymmärtämään suomen kieltä". Hän ei ole väsynyt, jolla ilmaisulla Abu-Hanna puolusteli sitä, että ei ole alkanut opetella hollannin kieltä.
Meidän perhe, hänen ja minun koostuu lapsista ja aikuisista, jotka hallitsevat useampia kieliä.Joopa, kunnioitan sinua ja perhettäsi.
Hyvin tunnutte olevanne tuttuuntuneita.
Kiva, että kaltaisianne on, vaikka Uba Hannaakin kunnioitan. - Hahahahah.
vanha.tuttusi:)) kirjoitti:
Joopa, kunnioitan sinua ja perhettäsi.
Hyvin tunnutte olevanne tuttuuntuneita.
Kiva, että kaltaisianne on, vaikka Uba Hannaakin kunnioitan.haaaahhhahaha
Hahahahah. kirjoitti:
haaaahhhahaha
Hihihiihii---hohohoohiihahaii..hihaa joo..haahaa hiha hii
- RosaLiiin
Kuusikymppinen kun tupaa pykää niin, juu haja-asutusalueelle, mutta ei kovin kauaksi taajamasta, jos vaikka jalkaisin puotiin pääsisi, kauppareissut kuntoilusta kävisi. On aika mukavaa kun on terveyskeskus lähimailla.
Ja jos on jälkikasvua, mukava, että pyrähtelevät silloin tällöin moikkailemassa.
Turvallisuutta, sitä kaipaa jo tässä iässä.
Ehdottomasti yhdessä tasossa ja ei turhia neliöitä, siivoaminen on joskus aika tylsää.
Onhan se hirsitalo hengittävä ja niin kotoisakin vielä ja viihtyisä pienine ikkunaruutuineen...
Olisi hyvä jos piha olisi mahdollisimman helppohoitoinen, ehdotan hirsitaloa keskelle hongikkoa (vähän lehtien haravointia), kivipinnotetut ajokaistat ja kukkaloisto erilaisissa pysteissä, nurmikonleikkuukin voi olla aikamoista riesaa...joskus- katinkontti3
Tarttee ny sua peukuttaa, mulla on rivitalo-osake rollaattorimatkan päässä kaikesta, pikkuunen piha ja mariamettät vieresä, turvalliselta tuntuu ottaa vanhuus vastaan.
- Tase pappa
Pienen hirsisen pirtin rakentaminen jää nykyaikana moneltakin vain haaveeksi.
Kuntien kaavoitusmääräykset ja ympäristöviranomaiset vaativat kaavoitetuille tonteille tiettyä rakennustehokkuutta. Sanan pieni, voit jo heti unohtaa.
Vaaditaan vesihuolto ja jätevesihuollot, vaaditaan niitä hengittämättömiä seiniä ja ikkunarakenteita.
Useinkin vain tietyn materia- tyyppiset rakennukset saavat rakennusluvan, koska kaavoitus, rakennuslautakunta tai rakennustarkastaja niin haluaa.
Se hirsinen talo ei useinkaan tule kuuloonkaan herrojen mielestä.
Jossakin kaava-alueen ulkopuolella saattaa onnistua vielä, muutta ei minkään taajaman lähellä.
Meillä on järjen käyttö kielletty tuhansilla turhanaikaisilla säännöksillä, joita teollinen rakentaminen on omaksi hyödykseen lobannut rakennus-säännöksiin.
On jo sellaisia kaupunkeja, joissa omasta metsästäsi sahattu rakennuspuutavara ei kelpaa. Pitää olla puutavarayhtiön leimaamaa puuta.
Muka lujuusvaatimukset täyttävää materiaalia, jota ei voi, eikä osata, itse arvioida.
Tähän on tultu maassamme, koska emmehän me mitään osaa, emmekä tiedä rakentamisesta mitään.
Vai lainlaatijat osaavat ja tietävät, rakennusteollisuuden kanssa yhdessä. - RpsaLiiin
Tase pappa kirjoitti:
Pienen hirsisen pirtin rakentaminen jää nykyaikana moneltakin vain haaveeksi.
Kuntien kaavoitusmääräykset ja ympäristöviranomaiset vaativat kaavoitetuille tonteille tiettyä rakennustehokkuutta. Sanan pieni, voit jo heti unohtaa.
Vaaditaan vesihuolto ja jätevesihuollot, vaaditaan niitä hengittämättömiä seiniä ja ikkunarakenteita.
Useinkin vain tietyn materia- tyyppiset rakennukset saavat rakennusluvan, koska kaavoitus, rakennuslautakunta tai rakennustarkastaja niin haluaa.
Se hirsinen talo ei useinkaan tule kuuloonkaan herrojen mielestä.
Jossakin kaava-alueen ulkopuolella saattaa onnistua vielä, muutta ei minkään taajaman lähellä.
Meillä on järjen käyttö kielletty tuhansilla turhanaikaisilla säännöksillä, joita teollinen rakentaminen on omaksi hyödykseen lobannut rakennus-säännöksiin.
On jo sellaisia kaupunkeja, joissa omasta metsästäsi sahattu rakennuspuutavara ei kelpaa. Pitää olla puutavarayhtiön leimaamaa puuta.
Muka lujuusvaatimukset täyttävää materiaalia, jota ei voi, eikä osata, itse arvioida.
Tähän on tultu maassamme, koska emmehän me mitään osaa, emmekä tiedä rakentamisesta mitään.
Vai lainlaatijat osaavat ja tietävät, rakennusteollisuuden kanssa yhdessä.Totta huastat Tase pappa :)
On niin kummallista tämä nykytietämys, kun katselee esi-isien väsäämiä pytinkejä, ne hengittävät ja toimivat, mutta kun nykyihminen rakentaa ja korjaa niin kohta home valtaa koko talon. Suomessa on vaikka kuinka paljon homeisilla taloilla huijattuja talon ostajia. Varsinkin jos myyjä kehuu just tehdyillä remonttijutuilla myytävänä olevaa taloa niin kannattais hälytyskellojen heti alkaa soida.
Jos on kunnon katto ja tarpeeksi korkea kivijalka niin selvitään jo aika pitkälle, vai mitä.
Kaavathan ne taajama-alueella sanelevat, minkä värinen katto ja seinäpintamateriaalin yms. Yksilöllisyys rajoittuu sisätilojen väreihin yms ja valinnalla laitatko sisälle kallista vai halpaa.
Annan muiden pykätä ne tuvat.
Ostan valmiin jos miellyttää.
Joku mökki metsästä missä on hyvät sieni- ja marjamaat ympärillä ja Oma Rauha...- Pirre*
Rauha on mennyttä oman Rauhan myötä..yleensä..he.
P.s. sortsit..oli ihan pakko..Noooo... pitää kai lisätä sitten että samalla tontilla myös saunamökki tai vastaava missä voi olla itsekseen jos Rauha riehaantuu liikaa...
- kilttilapsonen
yohuuhkaja kirjoitti:
Noooo... pitää kai lisätä sitten että samalla tontilla myös saunamökki tai vastaava missä voi olla itsekseen jos Rauha riehaantuu liikaa...
Hyvä ketju pilattiin taas riitelemällä, niinkuin kaikki muutkin ketjut, voi teitä lapsukaisia.
kilttilapsonen kirjoitti:
Hyvä ketju pilattiin taas riitelemällä, niinkuin kaikki muutkin ketjut, voi teitä lapsukaisia.
"kilttilapsonen"
Eiköhän tää mennyt niin, että teevee-tyyppinen juttu, vähävaraisista vuokra-asunto-asukkaista ajautui mökki-ojasta mökki-allikoon?
H.kilttilapsonen kirjoitti:
Kuka nyt riitelee?
Ihmeellisiä paniikkihäiriöitä joillakin...- Pirre*
kilttilapsonen kirjoitti:
Taisi tulla väärään kohtaan pahoittelusi..lepo vaan..:)
- Jassoo
Minä taas tekisin kivestä, ei meinaan homehtuis edes 500 vuoden jälkeenkään.
Ihmetellä pitää, ennen ne tosiaan osasivat rakentaa, ja valita oikeat rakennusmateriaalit.
Katso nyt vaikka keskiaikaisia linnoja, jotka ovat jopa yli 1000-vuotta vanhoja.- ...
Kivi jep.
Suomessa aika vähän kivirakentamista. Se isotöistä ja kallista. Puuta on aina ollut ja periaatteessa jokainen ukko osasi jonkinlaisen rakennuksen väsätä. Ja sitten tuli rintamiestalojen aikaan tyyppitalot, suurtenikäluolkkien aikaan pikkaelementtitalot.
Näille elementtitaloille ei edes suunniteltu pitkää elinkaarta, kertakäyttökämppiä halvalla. Nyt niitä remontoidaan hirveillä rahasummilla tai puretaan pois ja uutta parhaa tilalle.
Puutalot oli hyviä ja ois hyviä vieläkin. Parikin juttua mennyt pielen. Kunnon puuta ei tahdo enää saada, kiitos tehometsätalouden. uut kasvatetaan lannoittaen mahdollisimman nopesti sahakokoon, puu melkoista pumpulia. Yks aina riesannut, lämmitys. Puu palaa, kivi ei. Ja paha on sisävesi ja sisä vessa. Eipä niitä kosteusvaurioita olisi, ilman vettä. Ulkohuussi ja rantasauna, sillä systeemillä puutalot on suunniteltu.
Nuorena oli kiinnostusta talon rakentamiseen. Nyt liian myöhäistä. Mutta mulla oli vakaa päätös, että jos joskus rakennan, rakennan kivitalon. Ei mitään tiilivuorattua, vaan kokonaan kivestä. Meillä ei ole sattunut tulipaloja, mutta nähty tarpeeksi. Mutta yks hirsilinna romahti aikanaan, keskellä yötä. Syy rossipohja petti. Että kaikki alkaa tontista, pitää olla kiviperäinen, ei savipeltoa, siihen kivitalo.
Seuraillut, noit varakkaammat loispummieläkeläiset näyttävät tekevän kaks taloa elinaikanaan. Ensin elementtitalo, kun aletaan lisääntymään. Sitten kun lapset aikuisia ja kakarat häipyneet, myyvät loppuunkäytetyn talon jollekin urpolle ja tekevät itselleen uuden talon. Joka jää sitten perikunnan riesaksi.
Hyvin harva tekee kivitaloa. Jos puhutaan kivitalosta, se sitten tarkoittaa jotain liimalla kasattua siporex-taloa, hyvin harva talo on tiilistä muurattu, luonnonkivistä enää kukaan.
=DW=
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin6111875Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh175061Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r334557Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4682350Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142240Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2921801FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01461Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu921313- 391216
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101205