Merkonomi/Tradenomi?

epätietoinen

Saako merkonomit nykyisin töitä vai pitääkö lukea tradenomiksi asti? Tarkoituksena ois aloittaa liiketalouden opiskelut ammattikoulussa ensi viikolla yo-pohjasena, mut tänään tuliki ammattikorkeesta kirje et pääsisin sinne varasijalta! Haluaisin mieluummin ammattikoulun puolelle, koska valmistuisin jo kahdessa vuodessa merkonomiksi mut se työllisyystilanne sitten kahden vuoden päästä vaan huolestuttaa... Ens viikon alkuun ois aikaa miettiä... Oisko neuvoja et mitä kantsis tehä? Millasta liiketalouden opiskelu on ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa?

6

3867

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

Nykyään taitaa olla suurimmassa osassa suomea että merkonomeja ja tradenomeja on niin älyttömät määrät että tradenomit tekee merkonomien työt merkonomien palkalla, eli jos töihin haluat niin totta kait tradenomiksi.

• tradenomi

Tietenkin luet itses tradenomiksi!itse valmistun jouluna ja jo nyt olisin saanut monta työpaikkaa, ja ihan hyvällä palkalla!ihmisillä on kumma käsitys tradenomeista, ihan arvostettua työvoimaa tradenomit ainakin työnantajien mielestä on!!

• Merkonomi
        tradenomi kirjoitti:

Tietenkin luet itses tradenomiksi!itse valmistun jouluna ja jo nyt olisin saanut monta työpaikkaa, ja ihan hyvällä palkalla!ihmisillä on kumma käsitys tradenomeista, ihan arvostettua työvoimaa tradenomit ainakin työnantajien mielestä on!!

Mä olen yo-merkonomi ja tehnyt mm. johdon tehtäviä yms. Tällä hetkellä toimin assarina ja luen työn ohessa tradenomiksi.Työelämässä olen huomannut, että jos on kunnon ammattitutkinto pohjana, niin pärjää työmarkkinoilla paremmin, tradenomi kun on ylikoulutettu moniin paikkoihin.
        Myös työnantajat, jotka palkkaavat tradenomeja arvostavat enemmän niitä tradenomeja joilla on ammattipaperit pohjana kuin niitä joilla ei ole toista tutkintoa pohjana. Ja jos opiskelet myöhemmin tradenomiksi työn ohessa kuten minä niin voit kuitenkin merkonomi - papereilla hakea sellaisia paikkoja joihin tradenomi on ylikoulutettu. Eli sinulla on enemmän vaihtoehtoja.
        P.S. Juuri viime viikolla neuvottelimme pomon kanssa palkka-asioista kun kenet palkkaamme ja pomo itse ehdotti tradenomille, jolla oli merkonomi-paperit pohjalla suurempaa liksaa kuin pelkät tradenomi-paperit omaavalle. Olen huomannut saman monissa rekrytilanteissa (ja minulla on kokemusta aika monesta yrityksestä). Eli myös palkkaukseen vaikuttaa.
        Mutta ehdottomasti suosittelen että merkonomi-tutkinnon jälkeen menet jatko-opiskelemaan vaikka työn ohessa.

• tradenomin äiti
        tradenomi kirjoitti:

Kerrohan mistä niitä työpaikkoja saa.
        Raksalla on töitä myös tradenomille.
        Joulusta asti ilman koulutusta vastaavaa työtä.
        Työhaluja kyllä on . Työnhakua netin kautta
        yli puoli vuotta. Missä vika?

• Niin
        tradenomin äiti kirjoitti:

Kerrohan mistä niitä työpaikkoja saa.
        Raksalla on töitä myös tradenomille.
        Joulusta asti ilman koulutusta vastaavaa työtä.
        Työhaluja kyllä on . Työnhakua netin kautta
        yli puoli vuotta. Missä vika?

Ehkä vika on juuri siinä, että työnhakua netin kautta. Oletkos kokeillut työnhakua ihan kasvotusten?

• itse tradenomi

Mutta sekä merkonomi ja tradenomi tuntuvat olevan liike-elämän ns. liukuhihna-ammatteja kaikella kunnioituksella. Itsekin olen tradenomi.

Työelämässä yleensä kysellään mikä tradenomi?
      Vinkkinä opiskele KTM, ekonomiksi. Sitä arvostetaan liike-elämässä paljon ja palkka ei ala alle kolmosella...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      87
      2656
    2. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      62
      1714
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      10
      1686
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      263
      1565
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      8
      1538
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      26
      1246
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      26
      1105
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1052
    9. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1022
    10. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      81
      1005
    Aihe