Kynäruisku / Airbrush

Nimimerkki

kyselisin vähän näistä kynäruiskuista.Olen kyllästynyt maalaailemaan pensselillä, joten olisin kiitollinen kaikesta perustiedosta asiaan liittyen.
Eli mitä tarvitsee?..hintoja? Maalaus jälki? (esim. suuttimillako ruiskun suuruutta säädetään ?)..jne.
Kokeneet käyttäjät varmasti osaa sanoa mitä kannattaa ottaa huomioon ja mainita.
Siis ei mitään vimpan päälle laitteistoa vaan alottelijalle sopiva setti.

4

4394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ted

Koska kukaan minua asiantuntevampi ei ole ehtinyt vastaamaan:

Tarvitset ruiskun, paineilman lähteen, sopivan tilan, hengityssuojaimen ja mahdottoman pitkän pinnan. Lisäksi tarvitset maaleille ohennetta, samoin kuin ruiskun puhdistamiseen. Jos haluat viimeisen päälle hienoa jälkeä, joudut myös hankkimaan maalaamista ja kuivumista varten laatikon, jossa ilma kiertää, mutta johon pöly ei pääse. Ruiskun huoltoon saatat lisäksi tarvita ohutta öljyä.

Ruiskujen hinnat vaihtelevat muutamasta kymmenestä eurosta vaikka mihin. Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ruiskuja on olemassa yksi- ja kaksitoimisia. Yksitoimisessa on vain yksi venttiili, joka säätää joko ilman tai maalin virtaa. Kaksitoimisessa kumpaistakin voi säätää työn aikana.

Ilmalähteenä voi käyttää kertakäyttöistä paineilmapulloa. Yksi pullo maksaa 10-20 euroa, ja riittää muutaman pikkuisen mallin maalaamiseen. Pullo jäähtyy paineen laskiessa nopeasti, joten kertarupeamalla ei voi maalata kuin joitakin kymmeniä sekunteja. Sitten pullon on annettava lämmetä. Parempi vaihtoehto siltä kannalta on pieni kompressori. Suosittu Sparmax-kompura maksaa noin 220 euroa.

Ennen kuin säntäät ostamaan ruiskua, niin muista, että hyvillä maaleilla, jotka on ohennettu oikeaan juoksevuuteen, saa sutipelillä paljonkin parempaa jälkeä kuin malttamattomalla ruiskuttelulla. Työn määrä ja vaiva ei ruiskulla vähene.

Oma kokemukseni ruiskumaalailun aloittamisesta on, että ohjeet ovat harvoin hyviä, usein vääriä ja lähes poikkeuksetta ainakin riittämättömiä. En esimerksiksi saanut eräitä maaleja ohennettua niillä aineilla, joita muut kertoivat käyttävänsä. Pahimmillaan eräs maali (Valejon Model colour)ei edes liuennut mainittuun liuottimeen eli veteen. Maalin oma liuotin oli itsessään liian paksua ruiskukäyttöön, joten se siitä. Emalimaaleja minua neuvottiin ohentamaan ruiskuohenteella. Sen seurauksena maali kuivui ennen kuin päätyi maalattavalle pinnalle. Mitään pintaa ei syntynyt, ja maali irtosi paperilla hangaten. Toistaiseksi tyydyttävin ratkaisu on ollut ohentaa emalimaali (Humbrol, Revell, Testor's) Tavallisen halpislakkabensiinin ja ruiskuohenteen seoksella. Metallisävyt tosin eivät näytä kaipaavan lakkabensiiniä kovin paljon.

Tuossa on siis ohje, kuinka suhtautua tähänkin viestiin. Summa summarum: jos päätät hankkia ruiskun sen sijaan että kehittäisit sivellinmaalaustaitoasi, saat varauta vähintään noin 100 euron menoihin. Todennäköisesti enempään. Lisäksi saatat joutua kokeilemaan useampia maaleja ja liuottimia. Sen lisäksi maalaustekniikan oppiminen vie aikansa, vaikkei mistään ylenpalttisen hankalasta taidosta olekaan kyse.

• Master on airbrush Hekaleka :)

Tere!

Maaleista sen verran että suosittelen vahvasti ostamaan oikeita automaaleja ruiskulla maalailuun.
      Tuote voi olla joko PPG, DEBER, tai joku muu kunhan se on automaalaus alan ammatissa käytetty.

Plussaa näissä maaleissa on niiden riittoisuus. Yhdellä piltti purkillisella maalaat 100 pienois mallia, ja piltti purkillinen maksaa noin 5-10e maalista riippuen. Maaleja saat vesi tai liuote ohenteisina. Pienois malli maaleja en kyllä laske maaleiksi ollenkaan. Niiden soveltuvuus on mielestäni parhaimmillaan pikku tarkoissa kohdissa pensseleillä maalattuna.

Kunhan muistaa automaaleilla maalattaessa ostaa alle vaikka spray tavaranakin saatavaa MUOVITARTUNTA PRIMERIN joka takaa tartunnan ja lakkaa ei välttämättä edes silloin tarvita päälle, ellei halua korkeaa kiiltoa. Helmiäis maaleja käytettäessä on hyvä olla aina alla vaalea pohjamaali.

Kompressori ei ole välttämätön. Aina voi soveltaa kuten Suomen oma kynäruisku mestari Simo Riikonen Saksan maalla, otti kynäruiskuunsa kuulemma painetta rekan renkaasta. Sopivalla adapterilla tietenkin.

Aloittelijalle hyvä ruisku olisi vaikka WellMaden halpa Badgerin suora kopio. Maksaa noin 70e tai alle, ja taitojen karttuessa ei ruiskusta lopu tarpeet.

-Airbrush, life time to master it-

http://irc-galleria.net/view.php?nick=hekaleka

-Hekaleka-

• teak

Varjelkkoon. Jos tommottossia vesiliukoisia automaaleja on jossain kohtuudella saatavissa, voisin äityä kokeilemaankin.

• Heka
        teak kirjoitti:

Varjelkkoon. Jos tommottossia vesiliukoisia automaaleja on jossain kohtuudella saatavissa, voisin äityä kokeilemaankin.

Automaaleja kannattaa kysellä automaalaamoista tai automaali liikkeistä, joita on kylläkin aika harvassa. Seinäjoella ainakin on vain 2 myymälää.

Itse tykkään käyttää DEBERiä. Vaikka vesiohenteiset maalit kuivavatkin hitaammin kuin liuotinohenteiset, on kuitenkin käytännöllisempää käyttää niitä sisätiloissa. Siis jos haluaa välttää huuru kännejä ja päänsärkyä :D

Vuonna 2007 automaalithan vaihdetaan kaikki vesiliukoisiin, VOC päästöjen vuoksi. En sitten tiedä onko hyvä vai huono asia.

-Heka-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe