Vaihevuosista johtuva lihaskipu,

HH...

Hei! Mikä auttaa parhaiten kun lihaksissa on kipua?

20

17040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iso Myy

      Hei.
      Ei siihen vaihdevuosien aiheuttamaan lihas- ja nivelkipuun auta mikään muu kuin hormonikorvaushoito. Minä sain Estrogel-geelillä kaikki nuo oireet pois, samoin ahdistuneisuuden, unettomuuden, masennuksen ym. Se on täysin turvallista käyttää. Lisäbonuksena hiukset tuuheutuivat ja iho hehkuu. Suurempi riski syöpiin tulee ylipainosta tai tupakoinnista tai alkon käytöstä tai liikkumattomuudesta ym.

    • HH...

      Hei! iso myy minkäverran käytät geeliä. mulla on ollut estrogeeni tabletti 2mg mutta ei ole auttanut, kiitos sinulle tiedosta!

    • jlskafksd

      Millaisena sinulla lihaskivut oirehtii ..mistä tietää että ne ovat vaihdevuosista johtuvia? Itselläni on nykyisin että pienikin lihasrasitus jollekkin lihasryhmälle ja pari päivää saat tuskailla. Myös selkä on "sökönä", tuntuu ettei jaksa kohta kannatella tätä ruumista, pilates ja zumba harrastuksista (no..alle vuoden vasta) huoliimatta. Mietin onko vaihdevuosioireita vai mitä ihmettä :(

    • HH...

      No mulla vain sauvakävelyä harrasteena ja nyt 48v leikkaukset tehty ja vaihtarit.

      • HH...

        iso myyn vastausta odottelen ja vielä lisään kysymykseen että mihin aikaan vuodokaudesta kevität geeliä? montako pumppausta laitat?


      • Iso Myy
        HH... kirjoitti:

        iso myyn vastausta odottelen ja vielä lisään kysymykseen että mihin aikaan vuodokaudesta kevität geeliä? montako pumppausta laitat?

        Hei.
        Laitan geelin yöksi n. klo 21 ja vain pieni annos, nyt 50 mg, ennen 40, 30 ja aloitus 20 mg:lla. Voisiko sinulla olla fibromyalgia, sehän särkee lihaksia ja tulee usein tässä iässä?


      • HH...
        Iso Myy kirjoitti:

        Hei.
        Laitan geelin yöksi n. klo 21 ja vain pieni annos, nyt 50 mg, ennen 40, 30 ja aloitus 20 mg:lla. Voisiko sinulla olla fibromyalgia, sehän särkee lihaksia ja tulee usein tässä iässä?

        jaa en tiedä voisiko fibroa olia eikö se ole aika yleistä varsinkin naisilla?
        geeliä laitoin eilen 4pumppausta ohjeessa on 2-4 annosta


    • Fysioammattilainen

      Liikunnan aiheuttama lihaskipuhan on aivan luonnollinen seuraus treenistä. Ei mitenkään vaarallista. Osoittaa vaan, ettå lihaksilla on jotain tehtykin. Vähän käytetyt lihakset kipeytyvät yleensä. Sekin, jos liikuntaa harrastaa vain kerran tai vaikka kahdestikin (eri liikuntalajit vaikkapa), tekee kropan kipeäksi, sillä jos jumppien välillä on viikko, ei kunto pääse kasvamaan ikinä. Miettikääs nyt: Treenaat vaikka maanantaina zumbaa, jalat on pari päivää kipeenä, sit meet torstaina pilatekseen, joka on aivan eri lihaksille suunnattu liikuntamuoto. sit on vatsalihakset kipeenä pari päivää. No, maanantaina oot kyllä palautunut jalkajumpasta zumbaillaksi, mutta aikaa on kulunut niin monta päivää jo, että saat taas alkaa nollatilanteesta. Sama koskee sitä pilatestakin.
      Liikuntaa pitää harrastaa 3-5 kertaa viikossa, että lakkaa lihakset kipuilemasta.
      Se toinen jalkajumppa vois olla vaikka pikainen juoksulenkki tai vauhdikas kävely perjantaina ja pilatesta pitää harrastaa 2-3 krt viikossa, ettei vatsa ja selkä luule, että kerran viikossa riipaistaan ja sen jälkeen saa taas köllistellä.
      Ihminen on tehty liikkumaan. Siksi meillä ON ne nivelet. Pitäkää huolta niistä. se käy vain liikkumalla lisää.

      • Nivelet

        Olen käynyt vesijuoksussa joka toinen päivä nyt vuoden ajan ja nivelet ja lihakset ovat kipeinä..joku päivä viikossa voi olla ettei muista kipuilla.


    • Pah2

      Mulla on särkenyt jo monta vuotta lihaksia - vv-oireina, oletan. Harrastan liikuntaa viikosta riippuen 2-5 kertaa viikossa, osittain aika rankkaakin. Sitä vähemmän särkee paikkoja, mitä enemmän liikkuu. Myös venyttelyt on tärkeitä!!!

      Mulla on hoitona Femoston 1/10, mutta ei se mitään noihin särkyihin auta :(.

    • Fysioammattilainen

      Se on totta, että liikunta on paras niveltenhoitokeino. Liikunta lisää nivelpusseissa aineenvaihduntaa ja nivelnesteen ja nivelpintojen liman määrää. Tämä vähentää nivelten sisäistä kitkaa ja lisää liikkuvuutta.
      Kunnon luu-lihasliikunta parantaa nivelten kuntoa. Tarkoittaa MAALLA tapahtuvaa liikuntaa, joka kuormittaa niveliä sopivassa suhteessa. Vesijuoksu (useimmiten oon nähnyt sellaista hidasta vönkimistä vedessä) on tarkoitettu sairaille ja ylipainoislle KUNTOUTUMISVAIHEEN LIIKUNNAKSI. Aikuinen nainen tarvitsee kerran päivässä kunnon hien pintaan ja nopeita pyrähdyksiä - ns intervalliharjoituksia, jotta kunto pysyy hyvänä ja aineenvaihdunta pelaa. Itse ainakin huomasin paljon liikkuvana, että vesijuoksuun tarvii jakoihin ja käsiin "lapiot" että saa lisää tehoa ja vyönkin voi jättää rannalle ja edetä oikeasti omin voimin, jotta saa edes vähän tehokkaammaksi koko homman. Vyö helpottaa hommaa aivan liikaa.
      Luonnollisia rasvoja kannattaa myös kokeilla nivelkipuihin. Kalaöljyä tai krilliöljyä.
      Inkivääri on myös hyvä ikivanha kiinalainen nivelvaivoihin sopiva ruoka-aine. Niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

    • Pah2

      Järkevää juttua "Fysioammattilaiselta", kiitos!

    • Luonnonmukainen

      Vaihdevuosioireet alkoivat pari-kolme kuukautta sitten. Yöhikoilu ja unihäiriöt. En saanut nukuttua kuin 15-30 minuutin levottomia pätkiä. Kyllähän se olisi mennyt ellei aamulla olisi tarvinnut lähteä skarppina töihin. Synteettisiä hormoneja otan vasta äärimmäisessä pakossa.
      Harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa: jooga (dynaamista ja venyttely), kuntosali, kahvakuula ja välillä zumbaa. Kesällä pyöräilyä ja kävelyä näiden lisäksi. Ruokavaliokin länsimaisesti katsottuna terveellinen. Silti nuo oireet iskivät aika rajuina.
      Joogaohjaaja suositteli kiinalaista hoitoa. Pari viikkoa sitten kävin akupunktiossa ja sain ruokavalio-ohjeet. Yöhikoilu ja unihäiriöt hävisivät heti. Ruokavaliosta karsittiin kaikki ns. lämpimät ruuat, mm. chili, pippurit, hapanmaitotuotteet, hedelmät (paitsi päärynä), tumma riisi yms. Kaali, kiinankaali, hirssi, maissi, valkoinen riisi, kananmuna, liha, kana kuuluvat nyt jokapäiväiseen ruokavalioon ja oireet ovat poissa.
      Normaaliin ruokavalioon voi palata, kun elimistö toimii normaalisti - ehkä jo ensi viikolla. Suosittelen testaamaan tätä ennen synteettisiä hormoneja.

    • pompula 1

      Joo kovat lihaskivut joka paikassa . Uintia ja saunaa taidan kokeilla .

    • 47 vuotta

      Minulla on todennäköisesti menopaussi ja nivelkipuja ollut jo parin vuoden ajan. Hormoneja en saa syödä. Tietääkö joku mistä osoitteesta voisi etsiä apua noihin nivelkipuihin. Sairastan myös CUta, jonka vuoksi joudun käyttämään erityisruokavaliota eli ihan kaikki viljat pois sekä maitotuotteista vain hapanmaitotuotteet käyvät. Kolesteroli on myös suhteellisen korkea.

    • Luonnon

      Kurkuma.

    • Anonyymi

      Itsellän vanhuus alkoi vaihdevuoisitsa,49 vuotiaan en enää kyennyt enkä taipunut yksinkertaisempiinkaan jooga-asanoihin,ennen olin joogassa virtuoosi,lenkillä,askel on hidastunut:olen masentunut ja tunnen itseni vanhukseksi,minull aon hormoonikorvaushoito,ei auta lihasjäykkyyteen:olen yrittänyt googlettaa hakusanoilla vaihdevuosien lihasjäykkyys,mutta en ole löytänyt yhtään tulosta.En haluaisi luopua rakkaasta harrastuksestani,lisäksi minullaon ylipainoa,johon ei auta edes laihdutuslääkkeet.

      • Anonyymi

        Kun estrogeeni on liian alhaalla kortisonipitoisuudet nousevat joka taas nostaa verenpainetta ja vaikuttaa veren sokeriin. Nämä yhdessä, matala estro ja kortisoni aiheuttaa lihasten jäykkyyttä.Keltrauhashormonin mataluus taas vaikuttaa lihaskipuun. Ei niihin oikein auta muu kuin lihasten rentoututtaminen, hieronta ja ehkä sinulla vaikuttaa myös tuo ylipaino eli kiinnitä huomio niihin ruoka-aineisiin jotka vaikuttaa lihaksiin: hyvä proteiini. Sinuna kokeilisin muuten pilatesta.


      • Anonyymi

        Hei, sinulla on joko väärä annostus tai väärä antotapa (on ihon kautta annosteltavia tai pillereitä, eri vahvuisia). Käväise vv-oireisiin erikoistuneella gynellä, joka osaa säätää hormonikorvaushoidon täsmälleen Sinulle sopivaksi. Eihän pieneen päänsärkyyn tai leikkauksen jälkeiseen kipuunkaan kaikille määrätä samaa lääkettä tai samaa annosta. Kun annos ja antotapa on sopiva, masks, kivut, hikoilu ja unettomuus ovat kaikki poissa. Terveys pysyy turvassa, jos syöt terveellisesti, käyt puolen tunnin kävelyllä joka päivä, pysyt normaalipainoisena, et tupakoi tai käytä alkoa. Elämä maistuu ja on täynnä hyviä asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, sinulla on joko väärä annostus tai väärä antotapa (on ihon kautta annosteltavia tai pillereitä, eri vahvuisia). Käväise vv-oireisiin erikoistuneella gynellä, joka osaa säätää hormonikorvaushoidon täsmälleen Sinulle sopivaksi. Eihän pieneen päänsärkyyn tai leikkauksen jälkeiseen kipuunkaan kaikille määrätä samaa lääkettä tai samaa annosta. Kun annos ja antotapa on sopiva, masks, kivut, hikoilu ja unettomuus ovat kaikki poissa. Terveys pysyy turvassa, jos syöt terveellisesti, käyt puolen tunnin kävelyllä joka päivä, pysyt normaalipainoisena, et tupakoi tai käytä alkoa. Elämä maistuu ja on täynnä hyviä asioita.

        *masis on siis myös poissa...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe