Tiedän, että tämä voi kuulostaa paranoialta. Mutta maailmaa nähneeseen mieleen nousee väkisin ajatus siitä, että voisiko kustantaja varastaa näkemänsä teoksen idean ja antaa sen jonkin talliinsa kuuluvan ammattikirjoittajan urakaksi. Siis hyvästä ideastahan voi kirjoittaa monenlaisia kirjoja, mutta idean uutuus haihtuu kertalaakilla. Eikö?
Kuinka paljon kirjan jatko-osa ideoita yms. uskaltaa laittaa kustantajan saatteeseen mukaan? Täältä varmasti löytyy kokemusta ja näkemystä asiasta. Lisääkö se kiinnostavuutta vai vaarantaako koko hankkeen?
Voiko kustantaja varastaa idean?
44
2179
Vastaukset
- sdlkfjlsdkfjdslkjflk
Jatko-osaideoista ylipäätään: Uskon, että kustantaja on kiinnostunut yhdestä tekstistä kerrallaan. Toki minulta on kustantajan kanssa keskustellessa kysytty jatkoaikeistani, eli se, että esikoiskirjailija suunnittelee uraa, kiinnostaa kustantajaa varmasti, mutta en tosiaan usko, että varsinainen jatko-osa.
Varkauksiin en usko. Kirjallisuuspiirit näyttävät Suomessa olevan niin pienet, että en usko kenenkään tohtivan varastaa edes nimettömän alun ideaa, sillä siitä jää helposti kiinni. Jokainen alku voi halutessaan laarata kaikki vuoden mittaan julkaistut kirjat läpi, ja osoittaa esim. omien tiedostojensa päivämäärillä ja kustantajille lähetetyillä sähköposteilla olevan tietyn idean isä taikka äiti.
Ja etenkin: uskon, että jokainen kirjoittaja kirjoittaa, koska haluaa itse luoda. Toisten ideoita ei edes haluta käyttää. - 456789
Kirjojen julkaisusopimukset annteaan yksi kerrallaan, eli jatko-osista voi mainita yleisesti, että sellaista on suunnitteilla, mutta niihin ei ole syytä emnnä yksityiskohtaisesti, koska joka tapauksessa kirjan on on seistävä jaloillaan myös yksinään ilman tietoa tai varmuutta jatko-osista
- dkfjksdjflkdsfj
Itseäni eivät lukijana jatko-osat kiinnosta. Tuntuu tosiaan kuin se eka ei olisi kokonaisuus, vaikka eihän se niin ole. Esim. Tuurin Pohjanmaa-sarja on upea, ja jokainen kirja on oma tarinansa. Mutta harva yltää Tuurin tasolle ... :)
Olisi se kyllä huikeaa, jos joku omista teksteistä tai ideoista päätyisi ihan oikeaksi, julkaistavaksi materiaaliksi. Vaikka jonkun toisen tekemänä.
- first timer
Kiitos pohdinnoista! Ajattelinkin luottamuksen voittavan, mutta kaikesta on hyvä ottaa selvää. Kokematonkin oppii.
- ei jaksa kukkia
kukahan ottaisi mun ideat vastaan. Tuntuu että ideioita olisi, mutta kun niistä pitäisi saada kokonaisuus aikaan, siis muuallakin kuin mielikuvituksessa, niin paperille päätyy kymmenen sivua epäselvää sotkua!
Olen kuin epäkelpo kasvi, taimelle tulo onnistuu, mutta kukka ei puhkea- hjeeeeeeohhhjj
Kurssille vaan. Ensi kesänä Oriveden opistoon Mäen romaanipajaan!
- Mitä ne semmoset?
Mikä romaanipaja?
- hyyyhyhyhyh
Katso Oriveden opiston luovan kirjoittamisen kesäohjelma.
- AAAApeli
Ketä kiinnostaisi kirjoittaa puhtaaksi jo jonkinlaisessa hahmossa oleva kirja?
Itse ei hallitse kirjoittamista ja etenkin kieliopillista oikein kirjoittamista.
Idea on sata varma takuulla myyvä.
Laittakaa infoa, jos kiinnostaa - kuuluisakirjailija
Varastavat, ja jatkuvasti. Varsinkin pienkustantamot, mutta myös suuret.
Mm. Ilkka Remeksen ensimmäisen kirjan idea ja alustava synopsis/käsikirjoitus varastettu minulta, samoin Reijo Mäen hahmo Jussi Vares, josta kertoilin Mäelle aamukahvilla. Lisäksi tv-sarjat Puhtaat Valkeat Lakanat ja Helppo Elämä alunperin minun ideoitani kuten myös elokuvakäsikirjoitusraakile/idea Levottomat-elokuvaan on minun aivoistani lähtien.
Varokaa vaan kaikki - stantaja
"Satavarmasti" myyvää kirjaa ei ole keksittykään. Myynti riippuu näkyvyydestä mediassa ja kirjakauppojen hyllyillä. Vaikka olisi kuinka hyvä kirja tahansa, mutta se ei kiinnosta mediaa, ei siitä mitään hittiä tule. Suomessa on autotallit täynnä omakustannettuja myymättömiä "satavarma-hittikirjoja" joista kirjoittajat ovat itse omaan piikkiinsä vetäneet 10.000 kpl painoksen suututtuaan kustantajalle joka sanoo ettei tässä nyt valitettavasti ole potentiaalia. Myynti jää sitten ehkä 40 kappaleeseen joista sukulaiset ja ystävät ostavat säälistä 35.
Ideoita ei varasteta. Jos kyse on tietokirjasta joka käsittelee vaikka jotain tiettyä teknistä asiaa, sellaista ei voi "rekisteröidä". Kuka tahansa voi kirjoittaa omanlaisensa kirjan samasta asiasta. Kaunokirjallisuus on eri asia, kuinka sieltä nyt edes voisikaan varastaa?
Valitettavasti kustantajat hylkäävät 95-98% saamistaan käsikirjoituksista (jotka kaikki ovat tietenkin kirjoittajan mielestä mestariteoksia jotka myyvät tuhansia kappaleita, on ikävä pudotella maanpinnalle intoa puhkuvia kirjailijan alkuja). Kustantajaa on myös aivan turha lähestyä pelkän idean kanssa ellei ole valmista käsikirjoitusta lyödä pöytään. Kustannussopimuksia ei tehdä ideoista kun ei ole näyttöä kirjoittajan lahjoista ja kyvyistä. Tästä poikkeuksen tekee kenties Suomen kymmenen myyvintä kirjailijaa joiden nimellä on jo niin paljon painoarvoa että kustantaja itse asiassa haluaa sopimuksen sitoumuksesta kirjoittaa tietyn määrän kirjoja ilman että nimikkeet ovat edes tiedossa. Sellaiseksi luottokirjailijaksi on pitkä taival.
Tämä on alan realiteettia tämän päivän Suomessa. - NIILLÄONSÄDE
VARO !!!
Kustantajat varastavat ideat SUORAAN AIVOISTASI jollet käytä foliohattua! - puhetta et omista
Periaatteessa kyllä.
Kannattaa katsoa mihin kässäreitään levittelee ja kenelle ideoitaan lavertelee. - Media ei halua
Olisiko takuuvarma homma et nimi myy oli kirja miten paska tai huonompi toisinto kirjailijan aiemmista teoksista?
Joten sinun on ehkä syytä varmistaa omat tekijänoikeutesi jo ennen
kun annat kirjasi jonkun luettavaksi.
Helpoiten se kävisi sopimuksella jota kukaan kustantaja ei allekirjoita.
Mutta on toki olemassa myös muita keinoja..ja onko se kaikki pakko
antaa kerralla luettavaksi ylipäänsä voihan omia novelleja julkaista myös pikkulehdissä? - ristomatti1
Olen juristi. Tekijänoikeuslainsäädäntö suojaa teoksia, ei ideoita. Idean voi kopioida aivan vapaasti kunhan lopullinen teos poikkeaa riittävästi alkuperäisestä eikä sitä siten voida katsoa kopioksi.
Ideat eivät saa tekijänoikeussuojaa, idean ilmaisu sen sijaan saa.- lonely writer
AAAApeli laitahan mailia [email protected]. Minä etsin juuri uutta aihetta, mistä kirjoittaa.
- Yrittäkee vaan!
lonely writer kirjoitti:
AAAApeli laitahan mailia [email protected]. Minä etsin juuri uutta aihetta, mistä kirjoittaa.
AAAApelin viesti saattaa olla trolli, mutta ajatuksena ei ole huono, että pari alkua löisi viisaat päänsä yhteen ja kirjoittaisi käsikirjoituksen yhdessä. En ota kantaa AAAApelin ja lonely writerin kykyihin, kun en heitä tunne, mutta tosiasia on, että useimmat alut eivät saa koskaan mitään kustannuskelpoista kasaan. Jos on mahdollista yhdistää vahvuudet, esim. toisen mielikuvitus ja toisen kyky panna tarina paperille, voi tuloksena olla hyvä kirja, ja sehän se kirjallisuuden tavoite on. Kirjoittaminen ymmärretään yksinäiseksi puurtamiseksi, mutta mikä estää. Vaatii kuitenkin molemmilta osapuolilta poikkeuksellista yhteistyökykyä. (Ymmärrän tässä siis AAApelin tarjouksen niin, että molemmat olisivat tasavertaisia tekijöitä, eikä niin että hän pelkästään antaisi tähänastisen tuotoksensa vapaasti jatkokäsiteltäväksi.)
- scarabaeus
Yrittäkee vaan! kirjoitti:
AAAApelin viesti saattaa olla trolli, mutta ajatuksena ei ole huono, että pari alkua löisi viisaat päänsä yhteen ja kirjoittaisi käsikirjoituksen yhdessä. En ota kantaa AAAApelin ja lonely writerin kykyihin, kun en heitä tunne, mutta tosiasia on, että useimmat alut eivät saa koskaan mitään kustannuskelpoista kasaan. Jos on mahdollista yhdistää vahvuudet, esim. toisen mielikuvitus ja toisen kyky panna tarina paperille, voi tuloksena olla hyvä kirja, ja sehän se kirjallisuuden tavoite on. Kirjoittaminen ymmärretään yksinäiseksi puurtamiseksi, mutta mikä estää. Vaatii kuitenkin molemmilta osapuolilta poikkeuksellista yhteistyökykyä. (Ymmärrän tässä siis AAApelin tarjouksen niin, että molemmat olisivat tasavertaisia tekijöitä, eikä niin että hän pelkästään antaisi tähänastisen tuotoksensa vapaasti jatkokäsiteltäväksi.)
maailmallahan on näitä kimppakirjoittajia, siis niitä ihmisiä, jotka yhdessä kirjoittelevat
dekkareita ainakin. Mutta nyt en muista niitä, siis jenkkilässä ja briteissäkin ja hurritkin.
Laittakaakin niitä kirjoja tähän, jotka on sellaisia. Ja tosiaan, eikös se Stieg Larssoninkin trilogia ole Larssonin ja vaimonsa yhdessä kasaama, niin olen jostakin lukenut joskus,
vai olenko ? - yeahhhhhhh
scarabaeus kirjoitti:
maailmallahan on näitä kimppakirjoittajia, siis niitä ihmisiä, jotka yhdessä kirjoittelevat
dekkareita ainakin. Mutta nyt en muista niitä, siis jenkkilässä ja briteissäkin ja hurritkin.
Laittakaakin niitä kirjoja tähän, jotka on sellaisia. Ja tosiaan, eikös se Stieg Larssoninkin trilogia ole Larssonin ja vaimonsa yhdessä kasaama, niin olen jostakin lukenut joskus,
vai olenko ?Ei tarvi tsenkkilästä asti esimerkkiä hakea. Suomessa ainakin Holli ja Olin-Arvola ovat kirjoittaneet yhdessä oheisen dekkarin
http://humisevallaharjulla.blogspot.fi/2009/09/marja-holli-kaija-olin-arvola-aika.html - werty
scarabaeus kirjoitti:
vai olenko ?Kirsi Merimaan takana on kaksi kirjoittajaa, joiden nimiä en muista.
- norovirus
Näin kuulemma on. tiedän vielä yhden ihmisen, jolta iso kustantamo varasti takuuvarmasti idean ja siitä teki kirjan julkkiskirjailija. Ajallisesti olisi liian iso sattuma jos ei olisi varastaneet ideaa. Ja idean varastaminen on laillistakin.
Minulta on varastettu mielestäni kerran idea. Lähetin eräästä aiheesta käsikirjoituksen kustantamoon ja jonkun aikaa myöhemmin saman kustantamon kirjailija kirjoitti minun ideastani tosin eri tyylillä kuin minä, mutta luulen että idea saatiin alunperin minun käsiksestäni. Ja sehän teki sen, että minä en voi kirjoittaa siitä tai käyttää alkuperäistä tekstiä ainakaan, joka oli kuin peilikuva tuosta julkaistusta tekstistä. Eihän se mitään koska kyseessä oli lyhyt tarina ja niitä syntyy uusia. Hyvä kun kelpasi. Asiallehan ei voi mitään. - Toimittaja
norovirus kirjoitti:
Näin kuulemma on. tiedän vielä yhden ihmisen, jolta iso kustantamo varasti takuuvarmasti idean ja siitä teki kirjan julkkiskirjailija. Ajallisesti olisi liian iso sattuma jos ei olisi varastaneet ideaa. Ja idean varastaminen on laillistakin.
Minulta on varastettu mielestäni kerran idea. Lähetin eräästä aiheesta käsikirjoituksen kustantamoon ja jonkun aikaa myöhemmin saman kustantamon kirjailija kirjoitti minun ideastani tosin eri tyylillä kuin minä, mutta luulen että idea saatiin alunperin minun käsiksestäni. Ja sehän teki sen, että minä en voi kirjoittaa siitä tai käyttää alkuperäistä tekstiä ainakaan, joka oli kuin peilikuva tuosta julkaistusta tekstistä. Eihän se mitään koska kyseessä oli lyhyt tarina ja niitä syntyy uusia. Hyvä kun kelpasi. Asiallehan ei voi mitään.No mikäs se idea oli? Luulen, ettet vain ole lukenut tarpeeksi kirjoja, kun et ole tärmännyt omaan aiheeseesi aiemmin. Kirjallisuutta tuntevat osaavat heti luetella kymmenen kirjaa samasta aiheesta ja vertailla niitä keskenään. Kaikista aiheista on jo kirjoitettu jostain näkökulmasta.
- norovirus
Toimittaja kirjoitti:
No mikäs se idea oli? Luulen, ettet vain ole lukenut tarpeeksi kirjoja, kun et ole tärmännyt omaan aiheeseesi aiemmin. Kirjallisuutta tuntevat osaavat heti luetella kymmenen kirjaa samasta aiheesta ja vertailla niitä keskenään. Kaikista aiheista on jo kirjoitettu jostain näkökulmasta.
En nyt sano suoraan mikä aihe se oli. Aihe ei ollut omaperäinen, mutta ajankohtainen ja käsittelytapa oli todella samantapainen kuin minun tekstissäni. Eikä edes minun käsittelytapani ollut omaperäinen, vaan samantapaista on tehty. Joten kai meidän aivot vaan toimii samalla tavalla. Tai ei, mutta ideoitahan voi vapaasti varastaa.
- SÄDETTÄVÄT
Niillä on kaappaussäde jolla ne vie ideasi ja lopulta aivot.
- AAApeli1
Tuon vaan oikean näkökulman asiaan, joka on ollut jokaisen suomalaisen huulilla.. Siksi uskon sen myyvän.
- Toimittaja
Jos pelkää kustantajan vievän idean, niin parasta olla lähettämättä aarteitaan kustantamoon. Pöytälaatikossa on kaikki varmassa tallessa.
Ihmetyttää, että eikö täällä käyvistä kukaan tiedä tai halua keskustella asioista, joita oikeasti kustannusmaailmassa tapahtuu. Kyllä alkaa mullekin riittää täällä käyminen.- ka.
Mitä asioita kustannusmaailmassa tapahtuu?
1. Vastaanottavat käsikirjoituksia,
2. silmäilevät ja pistävät eri arvoisiin pinoihin,
3. lukevat jos ehtivät ja antavat uudelleen arvion: julkaistaan, ei, ?????
4. vastaavat käsikirjoittajan lähettäjälle - tai eivät, mutta eivät ainakaan varasta
Puuttuuko tuosta jotakin tai onko esmes kohdasta 2 lisätietoja Toimittajalla? - Toimittaja
ka. kirjoitti:
Mitä asioita kustannusmaailmassa tapahtuu?
1. Vastaanottavat käsikirjoituksia,
2. silmäilevät ja pistävät eri arvoisiin pinoihin,
3. lukevat jos ehtivät ja antavat uudelleen arvion: julkaistaan, ei, ?????
4. vastaavat käsikirjoittajan lähettäjälle - tai eivät, mutta eivät ainakaan varasta
Puuttuuko tuosta jotakin tai onko esmes kohdasta 2 lisätietoja Toimittajalla?Kustantamojen kustannuslinjat voivat muuttua johtajien myötä. Myös on tapahtunut viime aikoina useita kustannustoimittajien vaihdoksia talosta toiseen. Kustantamojen välillä on paljon eroja oikeastaan kaikessa. Tämän tiedän, koska tunnen kirjailijoita. Ne olisivat minusta kiinnostavia aiheita, mutta en ole nähnyt niistä keskusteltavan kertaakaan.
- ka.
Toimittaja kirjoitti:
Kustantamojen kustannuslinjat voivat muuttua johtajien myötä. Myös on tapahtunut viime aikoina useita kustannustoimittajien vaihdoksia talosta toiseen. Kustantamojen välillä on paljon eroja oikeastaan kaikessa. Tämän tiedän, koska tunnen kirjailijoita. Ne olisivat minusta kiinnostavia aiheita, mutta en ole nähnyt niistä keskusteltavan kertaakaan.
kustannuslinjat?
eli mitä tyyliä mikäkin kustantamo NYT julkaisee tai julkaisisi jos vaan sinne tarjottaisiin?
Julkaistuista kai voi ahkerat lukijat päätellä mutta se kustantamon toive vaati kai sisäpiiritietoa - Toimittaja
ka. kirjoitti:
kustannuslinjat?
eli mitä tyyliä mikäkin kustantamo NYT julkaisee tai julkaisisi jos vaan sinne tarjottaisiin?
Julkaistuista kai voi ahkerat lukijat päätellä mutta se kustantamon toive vaati kai sisäpiiritietoaMikä ihmeen kustantamon toive?
- ka.
Toimittaja kirjoitti:
Mikä ihmeen kustantamon toive?
No jos halutaan muuttaa linjaa, niin kai se on kustantamon sisältä lähtevä halu ja sitä kautta toive saada uuden, ei vielä olemassa olevan linjan, mukaisia käsikirjoituksia.
- Kustantajan poika
ka. kirjoitti:
No jos halutaan muuttaa linjaa, niin kai se on kustantamon sisältä lähtevä halu ja sitä kautta toive saada uuden, ei vielä olemassa olevan linjan, mukaisia käsikirjoituksia.
Sanon tämän ihan rakentavassa hengessä: ainakaan minun suurin murheenkryynini ei ole kustannustoimittajien ramppaaminen milloinmissäkin, vaan kirjoittajana kehittyminen. Lähden mukaan toimittajan keskustelunaiheisiin jos ne ovat hyödyllistä ja kiinnostavaa. Nyt ei tunnu siltä. Pohjusta jotain.
- Toimittaja
Kustantajan poika kirjoitti:
Sanon tämän ihan rakentavassa hengessä: ainakaan minun suurin murheenkryynini ei ole kustannustoimittajien ramppaaminen milloinmissäkin, vaan kirjoittajana kehittyminen. Lähden mukaan toimittajan keskustelunaiheisiin jos ne ovat hyödyllistä ja kiinnostavaa. Nyt ei tunnu siltä. Pohjusta jotain.
Kirjoittajana kehittyminen on myös hyvä aihe ja sitä onkin käsitelty, olisin kuitenkin kaivannut korkeatasoisempaa keskustelua kustantamoista. Mutta tämä palvelee varmasit hyvin niitä, jotka täällä kirjoittavat ja kysyvät, joten ongelma on minun. Se ongelma on myös helppo ratkaista.
- Hiidenkirnu
hei toimittaja,
kuinka ihmeessä julkaisemattomat kirjailijanalut voisivat keskustella kustannusyhtiöiden kustannuspoliittisista - ja vieläpä viime aikoina muuttuneista - linjoista.
Jos tiedät, ketkä yt-neuvottelujen myötä ovat poistuneet, ketkä nousseet ja keiden aivotoiminta kasvaa kustantamoa kantavaksi linjaksi, kerropa ihmeessä. kyllä me sitten keskustelemme.
Aluksi voit varmaan lähteä kustantajien nimistä ja nimien perään laittaa sen kunkin edustaman tyylin ja linjauksen.
Kerropa vaihdosten vaikutuksista, linjaa linjat! Saat keskustelua, herätä se. Kiitos!- Toimittaja
Niin, tätä juuri tarkoitin. Noista mainitsemasi asioista on ollut paljon uutisia viimeisen viiden vuoden aikana eli julkaisemattomien kirjalijanalkujen tietoihin ei tarvitse luottaa, vaan voi keskustella tosiasioiden pohjalta. Jos joku tietää hyvän saitin, josta voisi käydä vähän lueskelemassa eri näkökulmia ja keskustelua, niin olen kiitollinen vinkistä.
- Toimittaja
Toimittaja kirjoitti:
Niin, tätä juuri tarkoitin. Noista mainitsemasi asioista on ollut paljon uutisia viimeisen viiden vuoden aikana eli julkaisemattomien kirjalijanalkujen tietoihin ei tarvitse luottaa, vaan voi keskustella tosiasioiden pohjalta. Jos joku tietää hyvän saitin, josta voisi käydä vähän lueskelemassa eri näkökulmia ja keskustelua, niin olen kiitollinen vinkistä.
Parnassossa oli ennen sellaista keskustelua, jota ajattelin, nyt on hiljaista. Keskustelua on varmasit joissain blogeissa, mutta niitä on tosi aikaavievää lähteä selailemaan.
- Hiidenkirnu1
Niin että et sinäkään, toimittaja, edes vinkistä saanut keskustelua eteenpäin vietyä, vaadit sitä vaan muilta. Ei sitten.
Tai anna niitä nimiä ja tulkintoja kustannuslinjoista.
Siitä se keskustelu lähtee. Sitä minä tarkoitan.- Toimittaja
Keskustelu edellyttää, että toiset ovat lukeneet niitä samoja uutisia ja omaavat suurin piirtein samat tiedot. Sellaista keskustelua seuraamalla oma tietomäärä karttuu, mikä on tavoitteeni. Minua ei kiinnosta tippaakaan nimien ja kustannuslinjojen kanssa vänkääminen.
Kun kässärini alkaa olla valmis, haluaisin lähettää sen taloon, jossa on hyvä ilmapiiri. Sen voi päätellä monista eri tietolähteistä kerätyn, osittain ristiriitaisenkin tiedon perusteella. Sellaista keskustelua olisin halunnut seurata, en välttämättä osallistua. Joten jos jollain on tietoa, kiitos vinkistä... en halua kavereilta kysyä, koska en halua kenenkään vielä tietävän, mitä olen piihaillut viimeiset kolme vuotta salaa..... - Toimittaja
Toimittaja kirjoitti:
Keskustelu edellyttää, että toiset ovat lukeneet niitä samoja uutisia ja omaavat suurin piirtein samat tiedot. Sellaista keskustelua seuraamalla oma tietomäärä karttuu, mikä on tavoitteeni. Minua ei kiinnosta tippaakaan nimien ja kustannuslinjojen kanssa vänkääminen.
Kun kässärini alkaa olla valmis, haluaisin lähettää sen taloon, jossa on hyvä ilmapiiri. Sen voi päätellä monista eri tietolähteistä kerätyn, osittain ristiriitaisenkin tiedon perusteella. Sellaista keskustelua olisin halunnut seurata, en välttämättä osallistua. Joten jos jollain on tietoa, kiitos vinkistä... en halua kavereilta kysyä, koska en halua kenenkään vielä tietävän, mitä olen piihaillut viimeiset kolme vuotta salaa.....Ehdotus, käyttäkää vakikävijät samaa nimimerkkiä. Uskon, että keskustelun taso nousee sen avulla.
- fiifiilistelijä
Kannatta pitä kässäri piilossa, yt-neuvottelut takaavat sen, että missään isossa talossa ei ole "hyvä ilmapiiri". On kiire, kyräillään, pelätään ja etsitään voittoa, luetaan lähinnä tallikirjailijat tai muuten tutut.
Mitä ihmettä teet hyvällä ilmapiirillä jos et hae kustantamoon töihin?
Yhden hyväfiiliksisen kustantamon tiedän, mutta pidän sen omana tietonani. Ainakin siihen asti jos myönteinen soitto monien vaiheiden jälkeen tulee.
Toimittaja, aina voi kysyä kaverilta tyyliin: "yks mun kaveri on jo pitkään kirjoittanut ja sen tarvis tietää..."
Minäkin olen kuin toimittaja, tahdon vain seurata keskustelua ja komennnan: nostakaa tasoa, tietäkää, keskustelkaa.- Toimittaja
Ilmapiiri se heijastuu kirjailijalle toiminnan vakautena, oman kustannustoimittajan työnä, miten asiat tullaan hoitamaan, maksut hoidetaan, kuinka nopeasti kässäri luetaaan jne. Monta asiaa, jonka kenties voi tiivistää sanaan ilmapiiri tai toimintakulttuuri. Lukijalle sillä ei ole merkitystä, kirjailijalle paljonkin.
Ralli, jota kustantamoissa on ollut ehkä viisi-kahdeksan vuotta on johtanut siihen, että kirjailijat vaihtavat taloa, mikä ennen oli poikkeuksellista. Ennen = vielä 15 vuotta sitten. Osa seuraa kustannustoimittajaa, osa pakenee huonoa ilmapiiriä, toimitnakulttuuria tms. Uudet kirjailijanalut eivät enää ajattele, että sama kustantamo julkaisee seuraavankin kerran, vaan voivat helposti vaihtaa toisen kirjan kohdalla. Osaltaan ihan hyväkin asia, mutta toisaalta, koska se kertoo alan turbulenssista, voi vaikuttaa kirjojen laatuun. - Toimittaja
On mullakin yks kustantamo, jonka suhteen olen luottavainen, mutta en paljasta kilpailijakollegalle! :D
Jos kerran olet toimittaja, niin tekstien kustantamisestahan on molemmissa kyse eli sama asia. Toisissa taloissa jutut ja viestit lojuu vastaamatta, maksut hoidetaan kun jaksetaan, kun taas eräissä taloissa vastataan tunnin sisällä, maksu tulee ennen eräpäivää, juttuihin osataan tehdä järkeviä korjauksia, toiminta on sanalla sanoen ammattimaista ja luotettavaa. Kirja jää elämään toisin kuin lehtijuttu, joten kustannustoimittajan olisi parasta olla kokenut, hyvissä oloissa työskentelevä ammattilainen. Sille mä aarteeni luovutan. Ja ellei onnistu, haudon nerouttani pöytälaatikossa, koska mihinkään epämääräisiin juttuihin en enää tällä iällä viitsi sekaantua. Niin suuri into ei ole kirjailijaksi. - scarabaeus
Toimittaja kirjoitti:
On mullakin yks kustantamo, jonka suhteen olen luottavainen, mutta en paljasta kilpailijakollegalle! :D
Jos kerran olet toimittaja, niin tekstien kustantamisestahan on molemmissa kyse eli sama asia. Toisissa taloissa jutut ja viestit lojuu vastaamatta, maksut hoidetaan kun jaksetaan, kun taas eräissä taloissa vastataan tunnin sisällä, maksu tulee ennen eräpäivää, juttuihin osataan tehdä järkeviä korjauksia, toiminta on sanalla sanoen ammattimaista ja luotettavaa. Kirja jää elämään toisin kuin lehtijuttu, joten kustannustoimittajan olisi parasta olla kokenut, hyvissä oloissa työskentelevä ammattilainen. Sille mä aarteeni luovutan. Ja ellei onnistu, haudon nerouttani pöytälaatikossa, koska mihinkään epämääräisiin juttuihin en enää tällä iällä viitsi sekaantua. Niin suuri into ei ole kirjailijaksi.oh! tuo suloinen umpilampinen nerous,
siitä mä
diggaan !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295614Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144204Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403227IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512890Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3111447Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601239
- 791159
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011151Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2221148