Mitä te siellä peruskoulussa oikein opetatte?

amisope__

Seurasin vähän hölmöä väsynyt siivooja keskustelua, mutta jotkin asiat siellä taas tökkivät. Siksi laitan uuteen avaukseen siellä kirjoittamani ihmettety.

Aluksi lainaus erään opettajan? kirjoituksesta.

"Et kuitenkaan tiedä, mikä ja milloin oli maailman kaikkien perustuslakien äiti. Tiedätkö jotain Elisenvaaran pommituksesta? Minkä kunnan alueella Elisenvaara sijaitsi?

Et tiedä, millä tavoin sinivuokko (Hepatica nobilis, aiemmin Anemone hepatica) tehokkaimmin leviää.

Et myöskään tiedä, mikä on Burkina Fason valtiomuoto etkä sitä, kauanko siellä on ollut kyseinen valtiomuoto."
Tuollaistako te siellä opetatte, ei ihme että osa oppilaita ovat ammiksessa pulassa

Matikasta ei osata edes prosenttilaskua tai ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisemista.

Joten joudumme opettamaan heille asioita jotka heidän kuuluisi jo osata. Reppanat eivät edes osaa pitää työkaluja käsissään, eikä aloitekyvystä ole tietoakaan

Peruskoulussa ei ilmeisesti opeteta sen paremmin matikkaa kuin teknistä työtäkään, sinivuokot ovat tärkeämpiä.

Kurssisuorituksia ei hylätä, ja meillä oppilaat sitten järkyttyvät kun saavat aikuisten oikeasti hylätyn, ja kurssi pitää joko täydentää tai käydä uudestaan.

Voi hel...ti teidän kanssanne.

Olen ihmetellyt peruskoulun opettajien valittamaa tuntien valmisteluun kuluvaa aikaa. Mihin ihmeeseen te sellaista tarvitsette?

Opetan sähköasennuksia ja olen aikanani miettinyt harjoitustyöt ko aiheeseen Ei minun tarvitse joka luokkaa varten niitä uudestaan tehdä. On omaa ammattitaitoa, että pystyn harjoitusasennusten aikana opettamaan esille tulevat oppilaiden kysymykset.

Minulla on myös itsetuntoa sen verran, että voin myös myöntää tietämättömyyteni ja sevitän asian seuraavaksi kerraksi. En kuitenkaan omalla ajallani, vaan työaikanani. Minä en valmistele tunteja kotona.

Kaupunki on antanut meille työkännykät ja suljen sen työajan päättyessä. Työaika riittää hyvin vanhempien yhteydenottojen hoitamiseen.

16

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärztin

      Nimesin mainitsemasi siivoojan yleissivistyksen puutteet lähinnä osoittaakseni hänelle, että hänellä ei totisesti ole varaa moittia opettajien yleissivistystä korostamalla omaa kaikkitietävyyttään. Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä oppilaille opetamme.

      Oikeassa olet sen suhteen, että esim. prosenttilaskujen perusteelliseen harjoitteluun ei ole tarpeeksi aikaa. Matematiikan tunteja on kyllä varmasti ihan tarpeeksi perusasioiden harjoitteluun, mutta kun se opetettavien asioiden määrä on hirveästi ylimitoitettu. Mitenkähän tämä epäkohta olisi korjattavissa?

      • amisope__

        Ei mitenkään, jos noudattaa OPS:a.

        Me poikkeamme siitä tarvittaessa, että saamme edes perusasiat opetettua. Ikävä kyllä siitä tulee kyllä työnantajilta välillä palautetta. Koulun johtoa se ei kiinnosta, tärkein asia on valmististumis prosentti.

        Ikavä jos loukkasin sinua, se ei ollut tarkoitukseni.


      • amisope__
        amisope__ kirjoitti:

        Ei mitenkään, jos noudattaa OPS:a.

        Me poikkeamme siitä tarvittaessa, että saamme edes perusasiat opetettua. Ikävä kyllä siitä tulee kyllä työnantajilta välillä palautetta. Koulun johtoa se ei kiinnosta, tärkein asia on valmististumis prosentti.

        Ikavä jos loukkasin sinua, se ei ollut tarkoitukseni.

        Vähän jatkoa. Olemme sikäli pahassa välissä, että johdolle on valmistuneet tärkein mittarimme opettajina.

        Olemme toisaalta jatkuvassa yhteistyössä kaupunkimme alan työnantajien kanssa. Heiltä tulee aika herkästi palautetta, jos päästämme aivan tumpeloita työmarkkinoille koulutettavaksi. Se hillitsee armoykkösten antamista, ja kun annamme hylätyn sama oppilas on neljäntenä vuotena uudestaan oppilaana koska 8 OV kurssin hylätty tietää oppilaalle automaatisesti ylimääräistä opiskeluvuotta.


    • Lektor

      Eipä kannata amisopen paljoa röyhistellä rintaansa. Oppilaat tulevat koulusta täysin tietämättöminä oman ammattialansa asioista. Heidät pitää kouluttaa työpaikoilla uudelleen.

      Koulupäivinä aamulla opettaja antaa tehtävän, jonka käy iltapäivänä kontrolloimassa. Pulen tunnin hommaan saa kulumaan 6 tuntia. Perjantait ovat vapaita tai loppuvat viimeistään ruokailuun.

      Tämmöisiä kokemuksia amiksista.

      • amisope_

        Tuo ei pidä paikkaansa meidän koulussamme. En siis tiedä mitä ammista tarkoitat.

        Aikaisempiin kirjoituksiin vähän tarkennusta. Kirjoitin ongelmaoppilaista, niitä on lukumääräisesti aika vähän työaikaa, se vaan kuluttaa sitä suhteessa muihin kohtuuttoman paljon.

        20 oppilaan luokassa ei välillä yhtään ongelma oppilasta, joskus luokasta on lähes puolet ongelmallisia. Se vaihtelee vuosittain.

        Harjoitustöitä tehtäessä on opettaja aina paikalla. Jos ei muuten, niin oppilaiden riehaantumisen johdota sattuneessa tapaturmasta opettaja löytää itsensä raastuvasta virkavirheesta ja työsuojelu rikkomuksesta syytettynä.

        Opettaja ottaa ison riskin, jos jättää oppilaat ilman valvontaa. On huomattava, että kyse ei ole luokkahuone vaan työsali jossa on koneita , laitteita ja rakennelmia. Ne muodostavat varsin suuren tapaturma vaaran. 17-18 vuotiaat pojat keksivät vaikka mitä, esimerkiksi tikanheiton puukoilla.


    • 000000

      Ja missäs itse olet koulusi käynyt...?

    • missähän vika

      Ammis??? Siis ammis?? mikä ihmeen ammis?? Never heard. Se on muuten amis.

      Ja niin, eiköhän se ole, että sinne amikseen tulevat ne nuoret, jotka ovat kaikkein heikoiten siellä peruskoulussa pärjänneet. He, jotka eivät ole pänttääjätyyppejä vaan käsillä tekijöitä. He, jotka eivät lukioihin pääse tai pärjää siellä. He, joilla on peruskoulu muutenkin mennyt kaikista kehnoimmiten. Suurin osa heistä, joilla peruskoulu on mennyt hyvin, eivät mene ammattikouluun, miksi menisivät? Poikkeuksia toki on, mutta harvassa kuitenkin.

      Kyllä peruskoulussa opetetaan matematiikkaa, se on vaan niin, että nämä heikoimmat oppilaat tulevat sinne amikseesi. Kun olet valinnut työsi niin, että työskentelet ammattioppilaitoksessa opettajana, saat automaattisesti oppilaiksesi heikoimpia oppilaita. Missä sitten on vika, onko vika siinä, että oppilaat yksinkertaisesti eivät ole lahjakkaita tai ahkeria kouluissa vai siinä, että itse olet valinnut työpaikaksesi oppilaitoiksen, mihin automaattisesti tulevat ne heikoimmin koulussa pärjäävät???

      Opetat siis sähköasennuksia eli et itsekään todennäköisesti ole mitään pänttääjä/yliopistotyyppiä vaan enemmän käytännön ihminen.

      • näin on

        Juu, tuo oli aivan vanhaa tietoa.

        Olen amiksessa töissä - en ope. Meile tulee nykyään huippuja peruskoulusta, monet suorittavat lukion ja perustutkinnon yhtä aikaa. Esim. parturi.kampaamolinja on vuodesta toiseen sen suosituin ala, niin suosittu ettei sinne pääse alle 8 keskiarvolla, monilla tytöillä oli yli 9 keskiarvoja.

        Oma poikani halusi peruskoulun jälkeen amitsuun talotekniikkaa opiskelemaan muttei pääsyt keskiarvollaan. Sen sijaan hän meni lukioon ja pääsikin sitten aikanaan ylioppilaaksi.


    • amisope__

      Olet osittain oikeassa, tietosi ovat kyllä vähän vanhentuneita.

      7-10 vuotta sitten oppilaiden peruskoulun keskiarvot olivat luokkaa 5-7, enkä silloin ihmetellyt osaamattomuutta. Nykyisin keskiarvot ovat 7-8, joillakin ylikin. Nyt ihmettelen.

      Totta on, että amikseen hakeutuvat ne jotka haluavat tai osaavat tehdä käsillään töitä. On myös enenevässä määrin niitä, jotka itse tai vanhemmat osaavat laskea. Amiksen jälkeen pääsee heti tienaamaan ja kokeneen asentajien palkkaus on monia akateemisia ammatteja parempi.

      Työ on nykyisin harvoin likaista tai ruumiilisesti raskasta, se on myös vaitelevaa. Vaarojakin toki on, rakennustyömaat ovat työtapatumien tilastoissa kärkipäässä.

      Palatakseni avaukseeni, kun peruskoulusta tullaan meille yli 7 keskiarvolla, en voi ymmätää ettei perusmatikkaa osata. Kirjallinen ilmaisu on niin huonoa, ettei siitä saa selvää. En tarkoita kirjoitusvirheitä vaan sitä että oppilas ei osaa kirjoittaa järkevää lausetta. Aloitekyky on olematon, paitsi silloin kun he silmän välttäessä keksivät vaarallisia leikkejä.

      Siin miten ylläoleva on mahdollista?

      Ps Tietojeni mukaan kokeneista putkimiehistä ja onmastointiasentajista on jo nyt niin suuri puute, että he voivat valita työpaikkansa. Palkkaus on suurempi kuin opettajan kaikkine ikä- ja palvelulisineenkin. Eikä kaikki suurten ikäluokkien ihmiset ole vielä eläkkeellä.

    • Väsynyt Siivooja

      Juu, siitä nousi melkoinen myrsky kun mainitsin opettajien huonosta yleisisivistyksestä.

      En toki tarkoittanut sitä että kaikki opettajat olisivat "papukaijoja" jotka pänttäävät päähänsä pintasilauksen yleistietoa oppikirjoista, joiden pohjalta opettavat.
      On olemassa opettajia jotka ovat aidosti tiedonhaluisia ja uteliaita tutkimaan itsekin asioita.

      Ehkä paras esimerkki tästä tietojen pintasilauksesta on opettaja joka kerran totesi minulle "Hui, kun käy kylmä tuuli pohjoisesta"
      Tuuli kävi silloin lähes kohtisuoraan etelästä. Oli kylmä ja kirkas päivä ja aurinko roikkui taivaanrannassa. Kello oli siinä suunnilleen 12.45.
      Sama opettaja opetti ilmansuunnat luokalleen.

      Jos opettaja olisi itse ollut kunnolla perilllä ilmansuunnista käytännössä, hän olisi ottanut huomioon todellisen kellonajan ja auringon korkeuden.
      Tuo oli vain esimerkki siitä, miten välillä opetetaan asioita, jotka ovat itsellekin outoja, kun ei vaivauduta ottamaan selvää. Tai edes miettimään niitä kunnolla.

      Edellä mainittu opettaja on jo kuollut sairauteen, joten uskalsin kertoa tämän ilman mielensä pahoittamisen pelkoa.

      • amisope__ .

        Minua ei kiinnosta vähääkään opettajien yleissivistys. Vielä vähemmän sinun käsityksesi siitä. Sinun sivistyksesi kävi jo omassa ketjussasi selväksi.

        Avaukseni koskee peruskolun opettajien käytännön työtä. Siitä sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa.

        Ole hyvä ja pysy oman avauksesi parissa.


      • opettajatyössä

        Minulla on ainakin hirveen huono yleissivistys, hyvä jos tiedän, kuka on Suomen presidentti ... hmm.. th se ei ainakaan enää ole...

        Mutta, minäpä en opetakaan yleissivistystä eikä minun toimeni ole olla nippelitiedon hallitsija ja olla tietokone, vaan työni on opettaa matemaattisia aineita - ne onneksi osaan!


    • sivistyneet luokanop

      Minulla on melkein kaksi akateemista loppututkintoa mutta en silti osaisi vastata yhteenkään noista luokanopettajan esittämiin kysymyksiin! Olen siis ilmeisesti tyhmä ja sivistymätön.

      Olisi kiva tietää missä muussa ammatissa tarvitaan noin tyhjänpäiväistä tietoa kuin luokanopettajan työssä? Sinivuokon tehokkain leviämistapa... heh heh.

      Ilmeisesti kysymysten tarkoitus on vain loukata siivoojien ammattikuntaa. Siivoojat tekevät todella arvokasta työtä. Esimerkiksi sairaaloista tulisi tappolaitoksia ilman siivoojien työpanosta. Kaikki pöpöt jylläisivät ja leviäisivät potilaitten keskuudessa.

      Minäpä esitän vuorostani luokanopettajalle kysymyksiä: 1) miksi 1-alfa-hydroksylaasi on tärkeä? 2) Minkä aineen krooninen myrkytys johtaa pysyviin kalkkiutumiin virtsateissä, verisuonissa, keuhkoissa, lihaksissa ja ihossa? Mielestäni tiedot kuuluvat yleissivistykseen jo pelkästään asioiden ajankohtaisuuden ja tärkeyden takia.

      • Ärztin

        Onko täällä alkanut kisa siitä, kuka osaa parhaiten esittää sellaisia kysymyksiä, joihin muut eivät osaa vastata?

        Etkö oikeasti ymmärtänyt, että nuo asettamani kysymykset oli tarkoitettu sille väsähtäneelle siivoojalle, joka niin kehuu omaa yleissivistystään ja mollaa opettajien tietämystä maaiman asioista. Tarkoitus oli osoittaa hänelle, että sen yleissivistyksen kanssa on yhdellä ja toisella vähän niin ja näin. Hänhän mainitsi nimenomaan nuo alueet vahvoisi osaamisalueikseen. Ainakin minä pidän niitä jonkinlaisina (!) yleissivistyksen mittareina.

        En ole luokanopettaja.


    • opettajatyössä

      Valitettava tosiasia on, että sinne ammattikouluun ei yleensä tule se kerma, vaan se, joka sinne joutuu. (Anteeksi provokatiivinen teksti.) Toisin sanoen sinne amikseen virtaa niitä, jotka eivät nyt ehkä ole ihan niitä luokan välkyimpiä ja matemaattisissa aineissa on varmasti vaikeuksia. Se on ikävä tosi asia, että prosenttilaskut on hukassa, yhtälönratkaisutaito on hukassa - VAIKKA niitä opiskellaan jopa KOLME vuotta. Mutta kun EI VIITSITÄ opiskella. Kännykkä on kivempi, on hauskempi olla facebookissa iltaisin ja pelata aamuyöhön ja kiireellä välitunnilla sitten kopsataan joltain tehtävät ylös, että ne on muka tehty. Näin se vain on, nykynuoriso on varsin laiskaa... Vaativat jo, että kaikki pitäisi olla MONISTETTUINA, ettei mitään kirjoitettaisi vihkoon. Koskahan tulee se päivä, että matikan tunnilla alkavat vaatimaan, että opettaja laskee laskut heidän puolestaan! Aijoo, sitäkin on jo - tosin sanovat, että tietokoneethan ne laskut laskee :)

    • Ozzmo harakiri

      Internet on tyhmistänyt ihmisiä, sekä opettajia että oppilaita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      16
      2356
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      897
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      828
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      821
    6. Mitkä asiat tekevät

      kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      797
    7. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      766
    8. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      735
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      722
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

      Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      673
    Aihe