Mietin sitä kun sanotaan, että ateisteilla ei ole Jumalaa tai heiltä puuttuu usko Jumalaan, silti heiltä löytyy jos kuinka paljon tietoa siitä kuinka julma Jumala on.
He voivat esittää vaikka kuinka paljon eri Raamatunkohtia, mistä löytyy julma Jumala. Joten jos ei ole Jumalaa niin ei heillä pitäisi olla mitään julmaa Jumalaakaan, mutta kun on. Syy moiseen??
Ateistit ja julma Jumalakuva
64
189
Vastaukset
- uskonnoton1
Te uskikset (fundis) olette antaneet jumalastanne sellaisen kuvan jonka kerroit. Sellainen jumala on teillä korvien välissä, ei missään muualla.
- xcvfdsew
Eiköhän se ole paremminkin ateistien korvien valissä.
- zyrt
xcvfdsew kirjoitti:
Eiköhän se ole paremminkin ateistien korvien valissä.
Etkö sinä ole raamattua lukenut? Siellä se yksi fiktiivinen otus, eli jumala, kuvataan hyvin julmaksi. Silti uskovaiset yrittävät selittää jumalansa hyväksi ja rakastavaksi, vaikka se teidän oppikirjanne mukaan on julma, pitkävihainen, säälimätön kiduttaja.
- Eikö ketään ihmetytä
zyrt kirjoitti:
Etkö sinä ole raamattua lukenut? Siellä se yksi fiktiivinen otus, eli jumala, kuvataan hyvin julmaksi. Silti uskovaiset yrittävät selittää jumalansa hyväksi ja rakastavaksi, vaikka se teidän oppikirjanne mukaan on julma, pitkävihainen, säälimätön kiduttaja.
Eikös juuri Raamatusta saa tietoa siitä millainen kristinuskon Jumala on?
On ihan järkyttävää, millaisiin julkuuksiin Raamatussa kuvattu Jumala on valmis, ja mitä kaikkea hän tekee, tapattaa kostoksi ihan pikkulapsiakin.
- M@k3
Ateisteja hämmästyttää kristittyjen väitteet siitä kuinka heidän Jumalansa on rakastava ja kuitenkin heidän pyhässä kirjassaan Jumala tappaa kaikki jotka vain suinkin saa kiinni.
Siinä on selvä ristiriita johon uskoviset eivät suostu vastaamaan, joten heidän täytyy olla aivopestyjä ja ateistit yrittävät ystävällisesti purkaa tuon aivopesun että uskovaiset voisivat taas ajatella esteettä. - Kirja se vain on
Ei Raamatun lukemiseen tarvita uskoa. Ateisti voi lukea sitä tai muuta uskonnollista kirjallisuutta tutkien, minkälaisen kuvan ne antavat Jumalasta. Raamatun Jumala on paljolti julma ja kostonhaluinen, ei siitä mihinkään pääse.
- foksmalder
Tottakai minulla on kuva Jumalasta, kuten minulla on kuva Harry Potteristakin. Kumpaisenkin kirjat olen lukenut.
"Syy moiseen?"
No olisiko vaikka Raamatun kertomukset? (On.)
Sellaistakin juttua aina silloin tällöin tulee esille, että monet kokevat mahdottomaksi uskoa niin skitson oloiseen Jumalaan, johon Raamatun sivuilla voi törmätä. Tiedä sitten uskoisivatko samat ihmiset sen helpommin puhtaasti symppikseen jumalaan, jos sellainen olisi tarjoiltu sopivassa elämänvaiheessa.- Jumala on
Silloin kun joku kertoo jonkun hyvän asian Jumalasta kuinka Hän on varjellut ja pelastanut hänet monesta vaarasta. Jos on ollut joku ihmeparantuminen ym. ja kiittää siitä Jumalaa, niin heti löytyy epäilijöitä. Ei se niin ole, se oli vain sattumaa, sille löytyy ihan luonnollinen selitys ym. millä selitetään, ettei se millään voi olla Jumalasta, kun Jumalaa ei ole.
Mutta kun jotakin ikävää tapahtuu, niin silloin alkaa huuto, miksi Jumala ei varjellut, miksi Jumala ei pelastanut, missä oli Jumala kun tämä tapahtui.jne.
Nyt sitten yhtäkkiä Jumala onkin. Jumala ilmestyy aina kuvioihin silloin kun jotakin ikävää tapahtuu.
Jos ei ole Jumalaa niin ei sitä kyllä pitäisi olla silloinkaan jos jotain ikävää tapahtuu. Ainakin minun järjen mukaan, kun aina sen järjen perään huutavat.- 70x7uskoton
Kyllä noissa molemmissa tapauksissa joista kerroit voi Jumala olla hyvinkin olemassa.
Mutta jos Jumala ei ole TÄLLÄ HETKELLÄ keskuudessamme niin voi tapahtua niinkin, että ihmeparannukset ovat luonnollisia ja ikävät tapahtumat taas ihmisen tai luonnon aikaansaannosta. Kyseisien "huutojen" tarkoitus olisikin saada uskovainen miettimään miksi jumala parantaa jonkun hyvin toimeen tulevan vanhuksen likinäön että tämä pääsisi harmillisista silmälaseista eroon, tai parantaa muita melko vähäisiksi vaivoiksi lueteltavia vikoja.
Kun samaan aikaan mijoonat viattomat lapset ympäri maailmaan kuolevat nälkään, sairauksiin, raiskauksiin ja pahoinpitelyihin.
Minkälainen jumala joutuu priorisoimaan auttamisessaan?
Jos Raamatussa kerrottu Israelin Jumala olisi todellinen Jumala, niin siinäpä sitä ihmettä riittäisisikin.
Tähän mennessä en kuullut mistään jumalasta, johon voisin suhtautua vakavasti tai edes uskoa. Jumalaa ei todellakaan ole. Ei edes Raamatussa. "Jumala on" kuin joku sanoisi, että "Hai-jumala on". Kuka voi olla niin pöllö, että uskoo moisiiin?- Umpikujassa
Pitäisikö sitten sensuroida Raamatusta pois kaikki ne kohdat, joissa Jumala on julma tai epäreilu? Ilmeisesti uskova ei voi niinkään tehdä.
- Massa Cre
Kysehän on vain siitä, millaisen kuvan kristinuskon jumalasta saa vaikkapa lukemalla raamattua, tai kuuntelemalla uskovien puheita tuomiosta ja ikuisesta kiduttamisesta helvetin tulijärvessä. Ei se todellakaan kuulosta kivalta.
Tällaiseen jumalaan raamatun jumalaan uskova ihminen uskoo:
"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen." Leevin heimon miehet tekivät Mooseksen käskyn mukaisesti, ja kansasta sai sinä päivänä surmansa noin kolmetuhatta miestä."
Siis surmatkaa kuka tahansa satunnainen vastaantulija, vaikka olisi oma sukulainen tai ystävä? Tuoko ei siis ole julmaa? Mitä se sitten on?
"Näin sanoo Herra sinun Jumalasi: Mene siis ja voita heidät ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit".
Siis tappakaa kokonainen kansa viimeistä naista ja vauvaa myöten? ( Ja vielä lampaat ja kamelit ja aasitkin - mitähän pahaa ne olivat tehneet?). Tuoko ei siis ole mukamas äärimmäisen julmaa? Mitä se sitten on? Rakkauttako? Missä vaiheessa ja millä tavalla silmitön teurastaminen ja kansanmurha muuttuu rakkaudeksi?
Se on aika epätoivoista yrittää seliseliselitellä tuollaisia käskyjä liukuhihnalta jaellutta jumalaa mukamas joksikin muuksi kuin julmaksi. Eikä ole minun vikani, että raamatun tarinoiden jumala on julma, sadistinen ja kostaa isien teot kolmanteen polveen, eli kollektiivirankaisee täysin syyttömiäkin.Usein vedotaa oikeudenmukaisuuteen, nämä rangaistukset ovat olleet ansaittuja. Mukaan lukien ne lapset ja aasit. Oikeudenmukaisuudella perustellaan myös tulevan harmageddonin julmuuksia.
Käsitys oikeudenmukaisuudesta on kahtiajakoinen, ei näitä tekoja ihmisen tekoina hyväksyisi kukaan uskovakaan mutta Jumalan suorittama niille ei silmää räpäytetä.
Ihmisten tekoina ne ovat pahoja ja ihminen julma, Jumalasta pahuus on poistettu ja jäljelle jää vain ylitsevuotava täydellinen rakkaus. Jumalan teot eivät siihen vaikuta mikä Jumalan olemus on. Rakkautta kun on myös Jumalan rangaistus. Ainakin ansaittua. Täydellisen oikeudenmukaista. Pahuutta se ei ole vähimmissäkään määrin olkoon rangaistus sitten kuinka epäinhimillinen tahansa.
Pienenä ajatusleikkinä voidan esittää vertaus. Kumpi on kärsimyksen määrässä mitattuna pahempi julmuus: holokaustin kärsimysten määrä yhteensä kaikkien uhrien osalta vaiko yhden ihmisen ikuinen, kestoltaan äärimmäinen rangaistus Helvetissä? Jälkimmäinen tietenkin mutta erovathan ne toki siinäkin, että ensimmäinen edustaa ääretöntä pahuutta ja toinen ääretöntä hyvyyttä :)
- GEV (ei kirj.)
Tarvitseeko harry potteria lukiessaan uskoa kirjaa tositapahtumaksi, että saa käsityksen henkilöiden olemuksesta?
- ;:;
Ateisteilta näyttää unohtuvan se pikkuseikka, että Jumala rankaisee synneistä. Kukaan ihminen ei ole synnitön ja siksi Jeesus kuoli ristillä. Siinä missä ateisti näkee syyttömien kärsivän, minä näen syyllisten saavan ansionsa mukaan.
Vaikuttaa siltä, että ateistit haluaisivat antaa varkaiden, murhaajien, väkivallan tekijöiden ja jumalanpilkkaajien juosta vapaana. Sellainen kuitenkin tuhoaa yhteiskunnan, koska Jumala ei sellaista loputtomiin katso "sormiensa läpi". Kuitenkin sitten käsittämättömästi ateistit syyttävät Jumalaa murhaajaksi.Ovatko nälkään, sairauksiin, pahoinpitelyihin ja myrkyllisiin kultakaivoksiin kuolevat alle kymmenvuotiaan lapset mielestäsi varkaita, murhaajia, väkivallantekijöitä ja jumalanpilkkaajia jotka sietävätkin kuolla julmasti?
- Jumala on
weccu kirjoitti:
Ovatko nälkään, sairauksiin, pahoinpitelyihin ja myrkyllisiin kultakaivoksiin kuolevat alle kymmenvuotiaan lapset mielestäsi varkaita, murhaajia, väkivallantekijöitä ja jumalanpilkkaajia jotka sietävätkin kuolla julmasti?
Eikö niissäkin näy ihmisten piittaamattomuus ja pahuus. Nykyisellä teknologialla pystyttäis poistamaan helposti nälkä maailmasta, mutta ihmiset eivät halua, samaten kulta ja rikkaus kyllä kelpaa, mutta ei taata kaivosten turvallisuutta, niin että onnettomuuksia pääse syntymään, köyhien maiden lapset joutuvat työskentelemään vaarallisissa olosuhteissa. Raiskaukset myös ovat ihmisten pahuuden aiheuttamia. Ei Jumala raiskaa ketään.
Kyllä minä näin kaikissa näissä synnin seuraukset. Ihmiset pahuudellaan tuhoavat tätä maailmaa ja sen kärsijöiksi joutuvat kaikkein heikoimmat. - foksmalder
Olet oksettava. Olen toki kuullut aiemminkin tuon, että saivat ansioinsa mukaan, kun asuivat tsunami/hurrikaani/maanjäristys alueella. Kertoo paljon teidän jumalkuvastanne ja moraalinne rappautuneisuudesta.
"Vaikuttaa siltä, että ateistit haluaisivat antaa varkaiden, murhaajien, väkivallan tekijöiden ja jumalanpilkkaajien juosta vapaana. Sellainen kuitenkin tuhoaa yhteiskunnan, koska Jumala ei sellaista loputtomiin katso "sormiensa läpi". Kuitenkin sitten käsittämättömästi ateistit syyttävät Jumalaa murhaajaksi."
Meillä on poliisi ja oikeusjärjestelmä jotta näin ei tapahtuisi. Meillä ei ole kuitenkaan kuolemanrangaistusta. Raamattu taas väittää Jumalan tappaneen kokonaisia kansakuntia ja maapallon väestön kerran lähes kokonaan. Raamattu lupaa myös, että vielä kerrran maapallon väestö tapetaan lähes kokonaan.
Jumala ei rankaise ketään siksi, että hän on murhaaja tai raiskaaja vaan siksi ettei hän usko. Usein vielä vaaditaan, että on uskottava oikein, tietyn "protokollan" mukaan.
Rikos ei ole siis koskaan Jumalan silmissä murha tai raiskaus vaan ainoastaan uskonpuute.
Sarjaraiskaajasta tekee hänen uhrejaan auttaneesta ihmisestä paremman ja viattomamman hänen uskonsa. Ei mikään muu.- zyrt
Jumala on kirjoitti:
Eikö niissäkin näy ihmisten piittaamattomuus ja pahuus. Nykyisellä teknologialla pystyttäis poistamaan helposti nälkä maailmasta, mutta ihmiset eivät halua, samaten kulta ja rikkaus kyllä kelpaa, mutta ei taata kaivosten turvallisuutta, niin että onnettomuuksia pääse syntymään, köyhien maiden lapset joutuvat työskentelemään vaarallisissa olosuhteissa. Raiskaukset myös ovat ihmisten pahuuden aiheuttamia. Ei Jumala raiskaa ketään.
Kyllä minä näin kaikissa näissä synnin seuraukset. Ihmiset pahuudellaan tuhoavat tätä maailmaa ja sen kärsijöiksi joutuvat kaikkein heikoimmat.Kirjoitat reaalitodellisuudesta ja kuitenkin unohdat mainita että uskomuksesi mukaan jumalasi on kaikkivaltias, joka sinun uskosi mukaan voisi poistaa kaiken pahan maailmasta.
On se kumma juttu, että joidenkin "todistusten" mukaan jumala kasvattaa jonkin flinttakintun jalan samanpituiseksi kuin toisenkin, mutta ei vaan millään viitsi poistaa kaikkien ihmisten kärsimyksiä. - A-moraali
Jumala on kirjoitti:
Kyllä minä näin kaikissa näissä synnin seuraukset. Ihmiset pahuudellaan tuhoavat tätä maailmaa ja sen kärsijöiksi joutuvat kaikkein heikoimmat.Aina näkyy löytyvän näitä uskovia ihmisiä, joiden mielestä veriset kansamurhat ja naisten sekä lasten joukkoteurastukset ovat täysin oikeutettuja rangaistuksia "syntisille". Logiikka ja arvomaailma on siis täysin identtinen talebanien ja al-qaidan arvomaailman kanssa. Kuvottavaa.
Muistan vieläkin miten eri palstoilla uskovat riemuitsivat Aasian tsunamista ja siinä kuolleista kymmenistä tuhansista ihmistä. Muistan miten eräskin uskova tyttö kirjoitti että oli niin ihanaa nähdä, miten voimallisesti Herra oli ravistellut niitä vääräuskoisia ja syntisiä. Hän siis tunsi suurta riemua kymmenien tuhansien ihmisten kuolemista ja mittaamattomista kärsimyksistä.
Uskovien ihmisten "moraali" saa minut oksentamaan. - Massa Cre
"Vaikuttaa siltä, että ateistit haluaisivat antaa varkaiden, murhaajien, väkivallan tekijöiden ja jumalanpilkkaajien juosta vapaana."
Uskovalta näyttää nyt unohtuvan sellainen oman uskon(ton)sa keskeinen seikka, etteivät teot merkitse yhtään mitään, vaan ainoastaan se ainoa oikea usko. Jumala ei piittaa mitään murhaamisesta tai raiskaamisesta, kunhan se murhamies vain uskoo Jumalaan. Mitkään teot eivät pelasta eivätkä merkitse mitään, vain se oikea usko.
Niinpä rikollisliigan armoton johtaja ja moninkertainen murhamies Lauri "Late" Johansson pääsee taivaan ikuisiin iloihin, koska hänellä on se oikea usko. Näinhän raamatussa ja kristinuskossa opetetaan. Hänen murhansa eivät merkitse yhtään mitään.
Sen sijaan buddhalainen munkki, joka on elänyt koko ikänsä luostarissa ankaran askeettisesti, omistanut elämänsä rauhan ja hyvän tekemiselle ja mietiskelylle, ei ole koskaan eläissään käyttänyt alkoholia eikä huumeita, on koskematon neitsyt, omistaa vain vaatteet päällään, eikä ole koskaan tehnyt mitään pahaa yhdellekään elävälle olennolle, joutuu ansaitusti helvetin tulijärveen ikuisesti kidutettavaksi, koska on niin syntisen paha ettei usko raamatun jumalaan.
Mutta oma vika, itsehän valitsi sen ikuisen kiduttamisen, eikö niin? Juuri sen vuoksi vietti koko ikänsä askeettista rauhanelämää mietiskellen ja pieniä hyviä tekoja tehden, koska halusi päästä ikuisesti kidutettavaksi?
Siis jokaiselle ansionsa mukaan?
Murhamies taivaaseen ja rauhanmies ikuiseen kidutukseen.
- Mirka .
Uskovaiset tarvitsee eheytystä.
Jumalaa ei ole.- äitikkä
Voi lapsi pieni, kuka sinua on niin kovin satuttanut. Anna kun äiti puhaltaa, niin kyllä se siitä paranee.
- Aaasi lujaa
äitikkä kirjoitti:
Voi lapsi pieni, kuka sinua on niin kovin satuttanut. Anna kun äiti puhaltaa, niin kyllä se siitä paranee.
kukahan sua on satuttanut, kun pitää turvaksensa olemattomia ottaa. Pelkäätkö yksin pimeässä?
- hyvyys - pahuus
"Jumala on
5.1.2013 19:57
Mietin sitä kun sanotaan, että ateisteilla ei ole Jumalaa tai heiltä puuttuu usko Jumalaan, silti heiltä löytyy jos kuinka paljon tietoa siitä kuinka julma Jumala on.
He voivat esittää vaikka kuinka paljon eri Raamatunkohtia, mistä löytyy julma Jumala. Joten jos ei ole Jumalaa niin ei heillä pitäisi olla mitään julmaa Jumalaakaan, mutta kun on. Syy moiseen??"
Miksi itse kiellät aloituksellasi, ettei Raamatun Jumala ole paha? Jos ateistit kieltävät Jumalan olemassaolon juuri tämän tekemien hirveyksien takia, niin oletko sinä itse parempi ihminen, kun menet puolustamaan Jumalan pahoja tekoja, jotka tervejärkistä ihmistä kauhistuttavat?
Eikö uskovainen ihminen ole läpeensä paha, kun asettuu Raamatun Jumalaa palvomaan ja hyväksyy täysin tämän pahuuden?
Tuossa aloituksesi otsikossa lukee Jumala on, mutta otsikossasi on virhe, sillä viittaat siinä Raamatussa olevaan Jumala Jahve on -lauseeseen, joka on väännetty luterilaisten Raamattuun väärin eli sanoilla Jumala on.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.biblestudy101.org/Lists/G_dnames.html&ei=2NYuT7XeL6X44QTx5oWvDg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=5&ved=0CE8Q7gEwBA&prev=/search?q=title God Lord&hl=fi&biw=991&bih=656&prmd=imvns
sama englanniksi
http://www.biblestudy.org/question/what-are-names-titles-bible-uses-for-god.html
2. Moos.3:14 Jahve on lyhennetty Jumalan sanoista "Ehyeh asher ehyeh" tai "ehje a er ehje".
Raamatussa voisi tuolla paikalla lukea muutakin, sillä siinä on käytetty heprean olla-verbiä haajaa, jonka voi kääntää vaikkapa; olen mikä olen, minä olen se mikä olen, minä olen oleva se, joka olen oleva, minä olen oleva se mikä olen oleva, tulen olemaan sellainen kuin tulen olemaan tai saan olemaan, mitä saan olemaan tai jokin edellisten yhdistelmä.
http://www.vapaasana.net/artikkelit/2007/11/raamatun-julmuuksia-ja-ristiriitoja
Minä uskon hyvyyteen, anteeksiantoon ja inhimillisyyteen - en kenenkään pahuuteen oli pahuuden tekijä vaikka Jumala tai Jeesus itse.- Jumala on
Nimimerkin otin vain vähän niinkuin vastaväitteena ateistien väittämälle Jumalaa ei ole. Ei tässä kannata sen pitemmälle ruveta analysoimaan nimen tarkoitusta. Ainakaan minulla ei ollut siinä muita tarkoitusperiä.
Mutta mennäkseni vielä tuohon itse asiaan. Ajattelin tässä lähinnä pohtia sitä, miksi ateistit vaikkeivat usko Jumalaan meluummin uskovat että Jumala on paha kuin hyvä, vaikka onhan Raamatussa, useita esimerkkejä myös Jumalan hyvyydestä.
Ja pahuuden ollessa kysymyksessä he silloin paremmin uskovat, että Jumala on olemassa kuin silloin jos Jumala koetaan hyväksi. Onko tämä ihmisen ominaisuus yleensäkin uskoa toisesta mieluummin pahaa kuin hyvää. - foksmalder
Jumala on kirjoitti:
Nimimerkin otin vain vähän niinkuin vastaväitteena ateistien väittämälle Jumalaa ei ole. Ei tässä kannata sen pitemmälle ruveta analysoimaan nimen tarkoitusta. Ainakaan minulla ei ollut siinä muita tarkoitusperiä.
Mutta mennäkseni vielä tuohon itse asiaan. Ajattelin tässä lähinnä pohtia sitä, miksi ateistit vaikkeivat usko Jumalaan meluummin uskovat että Jumala on paha kuin hyvä, vaikka onhan Raamatussa, useita esimerkkejä myös Jumalan hyvyydestä.
Ja pahuuden ollessa kysymyksessä he silloin paremmin uskovat, että Jumala on olemassa kuin silloin jos Jumala koetaan hyväksi. Onko tämä ihmisen ominaisuus yleensäkin uskoa toisesta mieluummin pahaa kuin hyvää.Miksi, vaikka ei usko Cruella De Viliä olevan olemassa, niin on helpompi pitää hahmoa pahana kuin hyvänä?
"vaikka onhan Raamatussa, useita esimerkkejä myös Jumalan hyvyydestä."
Sarjamurhaajakin voi jonakin päivänä laittaa roposen keräyslippaaseen mutta vaa'assa painavat ne muut teot ja yleisluonne yleensä enemmän.
"Ja pahuuden ollessa kysymyksessä he silloin paremmin uskovat, että Jumala on olemassa kuin silloin jos Jumala koetaan hyväksi."
Olet ymmärtänyt väärin. Nyt on kokoajan ollut puhe (arkikielen merkityksessä) teoreettisella tasolla.
- tweetie
Miksi aina tarvitsee alkaa nakertamaan ja syynäämään aloittajan sanavalintoja? Ketään ei kiinnostaa "laajat" wikipedia -tutkimuksesi Jumalan hepreankielisistä sukujuurista sillä sivuutat pääpointin täysin.
Ja by the way, myös minä, uskovaisena, "uskon hyvyyteen, anteeksiantoon ja inhimillisyyteen - en kenenkään pahuuteen oli pahuuden tekijä vaikka Jumala tai Jeesus itse. "
Jeesus tuli sovittamaan meidän synnit.
Jumala lähetti poikansa, jotta kukaan, joka häneen uskoo ei joutuisi kadotukseen. Me uskotaan siihen, mitä Jumala on nyt, mitä Jeesus Jumalasta on opettanut ja millaista maailmaa Jeesus oli luomassa.- zyrt
Kenelle jumala itsensä kolmaosan uhrasi? Ja mitä konkreettista vaikutusta sillä oli?
- zyrt
Itsepä olette jumalankuvanne luoneet. Turha siitä on ateisteja syyttää.
Aika hyvä huomio!
Totta kai heidän pitää (kun ei ole muuta mahdollisuutta) koettaa kaikin keinoin luoda mielikuva Jumalasta, joka on mahdollisimman vastenmielinen. Se on pakko, muita vaihtoehtoja ei ole. Väitän että näille ”uusateisteille” asia on tunnejuttu, ei niinkään perustu reaaliajatteluun.
Monelle anti teistille on käännytystyö tärkeämpää kuin sen pohtiminen, mitä on antaa tilalle. Voitto on, kun mahdollisimman moni kääntyy Jumalasta poispäin. Osa on valmis kyllä hyväksymään joitakin jumaluuksia sekä magiikkaa. Lohdukkeeksi?
Ymmärrän sen, että Raamatusta voi löytää vaikka minkälaisen Jumalan, riippuen miten sitä lukee. Totta on, että kuvaukset tämän ajan ihmisille näyttäytyvät raaoilta. Moni unohtaa, että elämä oli raakaa. Se tunnelataus, mikä nyt niitä kohtaan suunnataan, on ollut aika vieras historian ihmisille. Tietynlaista elämästä vieraantumista siis.
Sekin on totta, että moni uskon suuntaus painottaa tätä varsin autoritaarista kuvaa. On se itsellenikin lapsuudesta tuttu. Vei kauan päästä pois tuosta kuvasta. Vieläkin joudun pohtimaan tuota kuvaa, koska niin moni uskova sitä pitää edelleen yllä.
Taitaa vain olla niin, ettei ateismia jotkut voi toteuttaa muuten, kuin vastustamalla kaikkea mikä liittyy uskontoon sekä uskoon? Heille tuntuu olevan täysin käsittämätön se, että elää voi piittaamatta pätkääkään mistään uskonnosta tai siitä, uskooko naapuri Jumalaan vai ei.- zyrt
Et ole tainnut raamattua lukea, kun tuollaista väität. Siellä se on ihan selvästi kuvattu millainen sadisti tämä uskontosi pääjehu on.
"Ymmärrän sen, että Raamatusta voi löytää vaikka minkälaisen Jumalan, riippuen miten sitä lukee. Totta on, että kuvaukset tämän ajan ihmisille näyttäytyvät raaoilta."
Tietenkin. Aiemmassa viestissäni käytin väärin sanaa "uskovat" kun olisi pitänyt käyttää sanaa raamattufundamentalistit.
Jos ja kun pidetään Raamattua sanasta sanaan totena ei näille mainitsemillesi kuvauksille jotka näyttävät raaoilta jää muuta vaihtoehtoa kuin selittää ne täysin ansaituiksi rangaistuksiksi.
Vähemmän kirjaimellinen tulkinta joka ei katso Raamattua ainakaan kokonaan Jumalan aikaansaannoksena selviää sitten helpommalla.- foksmalder
Mielikuva Raamatun jumalhahmosta on suoraan Raamatusta. Kaikki eivät lue kyseistä opusta "jumala on rakkaus"-ennakko-oletuksen lävitse.
Minua kiinnostaa keskustelu teoreettisen (arkikielen merkityksessä) moraalisen pohdinnan takia. Minua suoranaisesti kiinnostaa ja kauhistuttaa miten uskonnot voivat rappeuttavat luontaista moraalia.
"Tietynlaista elämästä vieraantumista siis."
Jos elämästä vieraantuminen tarkoittaa, että pitää moraalittomana julmuuksia, kuten lasten tappo tai raiskattujen naittaminen raiskaajilleen, niin olen iloinen, että olen näinkin vieraantunut :D
"Taitaa vain olla niin, ettei ateismia jotkut voi toteuttaa muuten, kuin vastustamalla kaikkea mikä liittyy uskontoon sekä uskoon?"
Onko sinulla oikeasti dementia vai miten monta helvetin kertaa pitää käydä tämä sama keskustelu? Ateismia toteutetaan olemalla uskomatta mihinkään jumalaan. Comprende? foksmalder kirjoitti:
Mielikuva Raamatun jumalhahmosta on suoraan Raamatusta. Kaikki eivät lue kyseistä opusta "jumala on rakkaus"-ennakko-oletuksen lävitse.
Minua kiinnostaa keskustelu teoreettisen (arkikielen merkityksessä) moraalisen pohdinnan takia. Minua suoranaisesti kiinnostaa ja kauhistuttaa miten uskonnot voivat rappeuttavat luontaista moraalia.
"Tietynlaista elämästä vieraantumista siis."
Jos elämästä vieraantuminen tarkoittaa, että pitää moraalittomana julmuuksia, kuten lasten tappo tai raiskattujen naittaminen raiskaajilleen, niin olen iloinen, että olen näinkin vieraantunut :D
"Taitaa vain olla niin, ettei ateismia jotkut voi toteuttaa muuten, kuin vastustamalla kaikkea mikä liittyy uskontoon sekä uskoon?"
Onko sinulla oikeasti dementia vai miten monta helvetin kertaa pitää käydä tämä sama keskustelu? Ateismia toteutetaan olemalla uskomatta mihinkään jumalaan. Comprende?Näinhän se on:
”…eivät lue kyseistä opusta "jumala on rakkaus"-ennakko-oletuksen lävitse.”
Se, joka ei ole kokenut tai ymmärrä sitä, mitä rakkaus on, ei todellakaan lue Raamattua niin. Se, joka etsii siitä pahaa, löytääkin sitä.
”…uskonnot voivat rappeuttavat luontaista moraalia…”
Tuo on aika mielenkiintoinen väite, mitä on ”luontainen” moraali? Ehkä sitä voisi tarkastella alkuperäiskansojen kautta? Kysyä heiltä, mitä se on?
”…miten monta helvetin kertaa pitää käydä tämä sama keskustelu?”
No, ehkä niin monta kertaa kun itse otat kantaa johonkin muuhun kysymykseen kuin vain siihen että onko Jumala olemassa? Jos keskustelet muusta ja etenkin, jos välität noin paljon siitä kuinka ihmiset uskovat, miksi se sinua liikuttaa? Eikö olisi helpompaa vain unohtaa kokonaan kaikki uskoon ja uskontoihin liittyvät pohdiskelut?
Vai onko niin, että et vain malta ja haluat vastustaa kaikkea siihen liittyvää? Koska silloin ei ateismi olisi mitään?- foksmalder
mummomuori kirjoitti:
Näinhän se on:
”…eivät lue kyseistä opusta "jumala on rakkaus"-ennakko-oletuksen lävitse.”
Se, joka ei ole kokenut tai ymmärrä sitä, mitä rakkaus on, ei todellakaan lue Raamattua niin. Se, joka etsii siitä pahaa, löytääkin sitä.
”…uskonnot voivat rappeuttavat luontaista moraalia…”
Tuo on aika mielenkiintoinen väite, mitä on ”luontainen” moraali? Ehkä sitä voisi tarkastella alkuperäiskansojen kautta? Kysyä heiltä, mitä se on?
”…miten monta helvetin kertaa pitää käydä tämä sama keskustelu?”
No, ehkä niin monta kertaa kun itse otat kantaa johonkin muuhun kysymykseen kuin vain siihen että onko Jumala olemassa? Jos keskustelet muusta ja etenkin, jos välität noin paljon siitä kuinka ihmiset uskovat, miksi se sinua liikuttaa? Eikö olisi helpompaa vain unohtaa kokonaan kaikki uskoon ja uskontoihin liittyvät pohdiskelut?
Vai onko niin, että et vain malta ja haluat vastustaa kaikkea siihen liittyvää? Koska silloin ei ateismi olisi mitään?Kyllä minä tiedän mitä rakkaus on ja se ei ole väkivaltaa, kiduttamista tai tyranniaa.
Nyt oli puhe ennakko-oletuksesta, että Raamatun hahmo nimeltaan Jumala olisi hyvä. Jos luet mitä tahansa tälläisellä ennakko-oletuksella, niin tulet selittämään pois kyseisen hahmon pahuuden.
"Tuo on aika mielenkiintoinen väite, mitä on ”luontainen” moraali? Ehkä sitä voisi tarkastella alkuperäiskansojen kautta? Kysyä heiltä, mitä se on?"
Tai tarkastella muita sosiaalisia eläimiä esim. Luotainen moraali pohjautuu empatiaan. Helvettioppi esim. on selkeä esimerkki miten uskonnot rappeuttavat moraalia.
"No, ehkä niin monta kertaa kun itse otat kantaa johonkin muuhun kysymykseen kuin vain siihen että onko Jumala olemassa?"
Idiootti hei, tämä on Kirkon palsta ja vaikka tämä on Kirkon palsta, niin minä olen ottanut kantaa moniin eriasioihin. Lopeta siis valehtelu, kiitos!
Mikään tämä ei perustele miksi sinun on niin vaikeaa muistaa, että ateismi on vain teismin poissaoloa.
"Jos keskustelet muusta ja etenkin, jos välität noin paljon siitä kuinka ihmiset uskovat, miksi se sinua liikuttaa? Eikö olisi helpompaa vain unohtaa kokonaan kaikki uskoon ja uskontoihin liittyvät pohdiskelut? "
Koska irrationaaliset uskomukset ovat haitallisia ja koen velvollisuudekseni kertoa mielipiteeni jos joku levittelee niitä totuutena. Oli kyse sitten kristinuskosta tai muista uskonnoista tai vaikka keijuista ja yksisarvisista.
Moraalin rappiokaan ei ole minulle yhdentekevää.
"Vai onko niin, että et vain malta ja haluat vastustaa kaikkea siihen liittyvää? Koska silloin ei ateismi olisi mitään? "
Ei tämä, rakas idiootti, ole ateismi, vaan antiteismiä. Enkä vastusta kaikkea kristinuskoon liittyvää. Miksi sinä haluat vastustaa kaikkea ei-teismiin lliittyvää ja valehdella siitä? foksmalder kirjoitti:
Kyllä minä tiedän mitä rakkaus on ja se ei ole väkivaltaa, kiduttamista tai tyranniaa.
Nyt oli puhe ennakko-oletuksesta, että Raamatun hahmo nimeltaan Jumala olisi hyvä. Jos luet mitä tahansa tälläisellä ennakko-oletuksella, niin tulet selittämään pois kyseisen hahmon pahuuden.
"Tuo on aika mielenkiintoinen väite, mitä on ”luontainen” moraali? Ehkä sitä voisi tarkastella alkuperäiskansojen kautta? Kysyä heiltä, mitä se on?"
Tai tarkastella muita sosiaalisia eläimiä esim. Luotainen moraali pohjautuu empatiaan. Helvettioppi esim. on selkeä esimerkki miten uskonnot rappeuttavat moraalia.
"No, ehkä niin monta kertaa kun itse otat kantaa johonkin muuhun kysymykseen kuin vain siihen että onko Jumala olemassa?"
Idiootti hei, tämä on Kirkon palsta ja vaikka tämä on Kirkon palsta, niin minä olen ottanut kantaa moniin eriasioihin. Lopeta siis valehtelu, kiitos!
Mikään tämä ei perustele miksi sinun on niin vaikeaa muistaa, että ateismi on vain teismin poissaoloa.
"Jos keskustelet muusta ja etenkin, jos välität noin paljon siitä kuinka ihmiset uskovat, miksi se sinua liikuttaa? Eikö olisi helpompaa vain unohtaa kokonaan kaikki uskoon ja uskontoihin liittyvät pohdiskelut? "
Koska irrationaaliset uskomukset ovat haitallisia ja koen velvollisuudekseni kertoa mielipiteeni jos joku levittelee niitä totuutena. Oli kyse sitten kristinuskosta tai muista uskonnoista tai vaikka keijuista ja yksisarvisista.
"Vai onko niin, että et vain malta ja haluat vastustaa kaikkea siihen liittyvää? Koska silloin ei ateismi olisi mitään? "
Ei tämä, rakas idiootti, ole ateismi, vaan antiteismiä. Enkä vastusta kaikkea kristinuskoon liittyvää. Miksi sinä haluat vastustaa kaikkea ei-teismiin lliittyvää ja valehdella siitä?mummomuori. Olet jostain syystä nykyään outo. Rakkaus on kyllä selvä asia, mutta sitä ei Raamatusta löydy, kun Jumalan teoista kerrotaan. Onko vika siis lukijassa vai Raamatussa? Väkivalta, epäoikeudenmukaisuus ja rakkaus ovat sen verran eri asioita, ettei monikaan voi niistä erehyä.
Ja ARDS. Oletko itse sokea ja kuuro, jos et näe ettei Egypitin esikoislapset ja karja olleet sinänsä pahempia kuin muutkaan. Eikö nekään israelilaiset, jotka halusivat lihaa. Ja mitä pahaa olivat tehneet KAIKKI sodomalaiset tai palestiinan alueella asuneet heettiläiset ym. kansat? Nuo kaikki katsoi Jumala asiakseen tappaa.
Jumaln raivo ja viha tuli esiin kyllin selvästi silloinkin, kun ihmiset olivat syyttömiä kohtaloonsa. Ja kuka määräsi tottelemattomat lapset surmattavaksi, Jumala vai ihmiset? Kammottavaa puolustella sadismia ja sadistista Jumalaa. Pahuutta.foksmalder kirjoitti:
Kyllä minä tiedän mitä rakkaus on ja se ei ole väkivaltaa, kiduttamista tai tyranniaa.
Ei tämä, rakas idiootti, ole ateismi, vaan antiteismiä. Enkä vastusta kaikkea kristinuskoon liittyvää. Miksi sinä haluat vastustaa kaikkea ei-teismiin lliittyvää ja valehdella siitä?Eli tavallaan toimit aivan samoin kuin monet uskovatkin. Sanan irrationaalinen voisi muuttaa sanaksi ateistinen:
”Koska irrationaaliset uskomukset ovat haitallisia ja koen velvollisuudekseni…”
Sama on huolikin:
Juu, löysinkin vähän tietoa tuosta luonnollisesta moraalilaista:
”Samalla tavalla kuin Jumala pitää yllä luotujen elämää, hän myös ylläpitää luonnollista moraalilakia ihmisten sydämissä. Luterilaisen etiikan perustana on Jumalan olemus ja tahto, jonka luonnollinen laki ilmaisee.”
”Rakkauden kaksoiskäskynä luonnollinen laki vaatii rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Synti ei muuta luonnollisen lain kahtalaista rakkauden vaatimusta. Laki on edelleen kirjoitettu ihmisen sydämeen. Se muodostaa inhimillisen viisauden summan, toimii hyveiden ja taitojen lähteenä ja on edelleen tunnistettavissa.
Synti vaikuttaa kuitenkin sen, että lain vaatimus kuuluu aiempaa heikompana. Lisäksi se koetaan vaativana, pakottavana ja uhkaavana. Mieluisa ja täytettävissä ollut laki on muuttunut mahdottomia vaativaksi velkakirjaksi syntiinlankeemuksen vuoksi. ”
Haettu osoitteesta http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Luonnollinen_moraalilakihelsinkijokkeri kirjoitti:
mummomuori. Olet jostain syystä nykyään outo. Rakkaus on kyllä selvä asia, mutta sitä ei Raamatusta löydy, kun Jumalan teoista kerrotaan. Onko vika siis lukijassa vai Raamatussa? Väkivalta, epäoikeudenmukaisuus ja rakkaus ovat sen verran eri asioita, ettei monikaan voi niistä erehyä.
Ja ARDS. Oletko itse sokea ja kuuro, jos et näe ettei Egypitin esikoislapset ja karja olleet sinänsä pahempia kuin muutkaan. Eikö nekään israelilaiset, jotka halusivat lihaa. Ja mitä pahaa olivat tehneet KAIKKI sodomalaiset tai palestiinan alueella asuneet heettiläiset ym. kansat? Nuo kaikki katsoi Jumala asiakseen tappaa.
Jumaln raivo ja viha tuli esiin kyllin selvästi silloinkin, kun ihmiset olivat syyttömiä kohtaloonsa. Ja kuka määräsi tottelemattomat lapset surmattavaksi, Jumala vai ihmiset? Kammottavaa puolustella sadismia ja sadistista Jumalaa. Pahuutta.Olen usein miettinyt tätä aivan samaa, miksi ylipäätään historia on niin julmaa ja raakuuksia täynnä. Mitään yksiselitteistä vastausta ei liene?
- foksmalder
mummomuori kirjoitti:
Eli tavallaan toimit aivan samoin kuin monet uskovatkin. Sanan irrationaalinen voisi muuttaa sanaksi ateistinen:
Sama on huolikin:
”Samalla tavalla kuin Jumala pitää yllä luotujen elämää, hän myös ylläpitää luonnollista moraalilakia ihmisten sydämissä. Luterilaisen etiikan perustana on Jumalan olemus ja tahto, jonka luonnollinen laki ilmaisee.”
”Rakkauden kaksoiskäskynä luonnollinen laki vaatii rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Synti ei muuta luonnollisen lain kahtalaista rakkauden vaatimusta. Laki on edelleen kirjoitettu ihmisen sydämeen. Se muodostaa inhimillisen viisauden summan, toimii hyveiden ja taitojen lähteenä ja on edelleen tunnistettavissa.
Synti vaikuttaa kuitenkin sen, että lain vaatimus kuuluu aiempaa heikompana. Lisäksi se koetaan vaativana, pakottavana ja uhkaavana. Mieluisa ja täytettävissä ollut laki on muuttunut mahdottomia vaativaksi velkakirjaksi syntiinlankeemuksen vuoksi. ”
Haettu osoitteesta http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Luonnollinen_moraalilakiNiin kuten antirasistit toimivat kuten rasistit, kun pitävät rasismia haitallisena.
Toisin kuin uskovat, minä en pyri estämään heitä uskomasta tai edes haluaisi polkea heidän ihmisoikeuksiaan.
"Juu, löysinkin vähän tietoa tuosta luonnollisesta moraalilaista:"
XD Just joo. Tuohan olisi yliluonnollista moraalia. Joka tapauksessa jos Raamatun opit sotisivat itse Jumalan koodaamia moraaliarvoja vastaan, niin mitähän se kertoisi?
No sehän kertoo, että pitää selittää tälläinen ristiriita pois ja tietenkin vailla mitään perusteita näillä selittelyille.
Etkö tosiaan näe miten haitallista on omaksua irrationaalisia uskomuksia? - 2+3
mummomuori kirjoitti:
Eli tavallaan toimit aivan samoin kuin monet uskovatkin. Sanan irrationaalinen voisi muuttaa sanaksi ateistinen:
Sama on huolikin:
Haettu osoitteesta http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Luonnollinen_moraalilakiMinulle jää epäselväksi se, millä selitetään yhteisöissä elävien laumaeläinten moraali eli ne käyttäytymissäännöt, jotka toimivat esimerkiksi apina- ja norsulaumoissa.
2+3 kirjoitti:
Minulle jää epäselväksi se, millä selitetään yhteisöissä elävien laumaeläinten moraali eli ne käyttäytymissäännöt, jotka toimivat esimerkiksi apina- ja norsulaumoissa.
Riippuu siitä, miltä tieteelliseltä kannalta katsoo:
”Sekä psykologia että biologia, lähinnä geenikeskeinen sosiobiologia ovat saaneet ihmiset uskomaan, että ihmiset ja eläimet ovat kerta kaikkiaan luonnostaan itsekkäitä, ja että he/ne toimivat vain mikäli toiminnasta on heille itselleen tai heidän sukulaisilleen hyötyä.”
Voidaan todellakin puhua luonnollisesta moraalista:
”Jos moraalisuuden rakenneosia voidaan tunnistaa muista eläimistä, on todennäköistä, että myös meissä ihmisissä moraalinen käyttäytyminen perustuu perinnölliseen luonteeseemme. Sitä ei ehkä tarvitsekaan käsittää erikseen opetelluksi, ihmisluonnolle vastakkaiseksi elementiksi, joka heti paikalla pettää ellei sitä jatkuvasti jokaisessa sukupolvessa ja ryhmässä intensiivisesti opeteta ja ylläpidetä.”
Jopa Darwin on huomannut sen:
"Jokainen selkeitä sosiaalisia vaistoja, joihin myös vanhemmuuden ja yhteenkuulumisen tunteet kuuluvat, kantava eläin saa väistämättä moraalitajun heti, kun sen älylliset kyvyt ovat kehittyneet yhtä pitkälle tai melkein yhtä pitkälle kuin ihmisellä." (Charles Darwin, 1871)
”Enää ei voida väittää, että moraali olisi jatkuvaa itsekkään luontomme kieltämistä. Tietenkään muut lajit eivät ole kehittäneet moraalisia prosesseja yhtä pitkälle kuin ihmiset…”
Eli mm. Dawkinsin teesit voitanee jo unohtaa.:
”de Waalin mielestä geenin itsekkyyteen perustuva ajattelu voidaan nyt "siirtää historiaan klassisena sosiobiologiana" (s. 27). de Waalin ajatus moraalista luonnollisena evoluutioon perustuvana käyttäytymisenä tuntuukin kieltämättä paremmin järkeen käyvältä ja luontevammalta kuin sosiobiologien suosima omien geenien edistämistoiminta.”
http://www.tieteessatapahtuu.fi/992/lagerspetz.htm
Jälleen on tiede löytänyt jotain sellaista, mikä mielestäni tukee Raamattuakin. Se, kuinka tämä suhtetuu perisynti oppiin, on pohdinnan arvoinen.
Mutta tätä ei voi suhteuttaa Jumalaan. Jumalalle ei kuolema tarkoita samaa kuin se tarkoittaa meille.
- adrs
Jumala ei ole paha vaan ihmiset. Tämä käy ilmi jokaisesta Raamatun luvusta ja tapahtumasta. Sokea ja kuuro ei sitä vain halua ymmärtää. Kun ihmisten pahuus yltyy täyteen raivoonsa Jumala antaa toisen pahuuden, kuninkaan tai valtion, kukistaa sen. Tämä on pienin paha vielä pahemmista vaihtoehdoista, joihin jumalaton elämäntapa johtaa.
Ateismin kaipaamassa täydellisessä sallivuudessa ihmiskunta ja myös yhteiskunnat eri valtioissa olisivat tuhonneet itsensä ajat sitten.
Jumalattomat Hitlerin ja Stalinin valtakunnat ovat tuhoutuneet ja kärsineet tappioita.- foksmalder
Raamattu kertoo ihmisten alhaisesta moraalikäsityksistä, tätähän minäkin olen kokoajan ajanut takaa :)
- 70x7uskoton
Ehkä meillä ihmisillä on vaan piintynyt väärä käsitys pahuudesta. Jumalan harjoittamana tappaminen on hyvää kun taas ihmisen tekemänä pahaa...vaikka lopputuloshan on sama. Jos ihminen ei usko tätä on rangaistus tappaminen tai helvetin tulet.
Mikä vaikutus tällä kaikella Raamatun ajan tappamisella sitten oli ihmiskuntaan...no eipä juuri mitään...turhaa taisi olla. Tai sitten on tarkoituskin, että ihmiset ikäänkuin mallia ottaen jatkuvasti tappaa toisiaan. - Jumala on
"Olette kenties lukeneet, mutta lienettekö ymmärtäneet".
Raamattu on siitä merkillinen kirja, ettei riitä, ettå sitä osaa lukea. Raamattu tulee jo lähtökohtaisesti ymmästää kokonaisuutena. Tajuta mitä sillä ajetaan takaa, nihku sanotaan. Turhaan ei sanota että" lukee kuin piru Raamatua. - 1 + 1
"Joten jos ei ole Jumalaa niin ei heillä pitäisi olla mitään julmaa Jumalaakaan ..."
Terävä havainto! :D - Ma5a
Aloittajalle. Kyse on siitä, että ateistit ovat huolissaan uskovaisten moraalikäsityksistä ja siitä mihin ne perustuvat. Raamatulla voidaan perustella ihan minkälaista moraalia tahansa! Jos kaikki teot annetaan anteeksi eikä ketään tuomita tekojensa perusteella, niin millaiselta moraalikäsitykseltä tuo sinusta kuulostaa?
Olisi hienoa, että ihmiset voisivat nousta näiden uskonnollisten höpöhöpö tarinoiden yläpuolelle ja alkaa elää puhtaammalta ja moraalisemmalta pohjalta jossa ihmisten teoilla ja valinnoilla on merkitystä ja seuraamuksia. - adrs
Raamatun moraali on kymmenessä käskyssä ja Jeesuksen käskyssä: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseäsi.
Jumala varoittaa käskyissään tekemästä syntiä, Kun niitä vastaan yhä uudelleen rikotaan, hänen on lopulta pakko antaa kansoille ankariakin koettelemuksia, jotta hänen turviinsa palattaisiin takaisin. Historia myös viime vuosisadalta ja VT kertovat tästä lukemattomia esimerkkejä.
Tästä vain ei ole tietoa niillä, joiden tietous rajoittuu vaparien pilkkateksteihin.
Olette vaarassa pudota (huppu päässä jyrkänteen reunalta alas)!- 70x7uskoton
adrs
Ei kai viime vuosisadan konnuuksia nyt sentään lueta Jumalan rangaistukseksi? Kuten Hitlerin aikaansaannosta. Vaikka hän olevinaan oli kristitty niin ei kai häntä nykypäivänä pidetä hyvänä uskovaisena? Hitlerin tapauksessa Jumalan olisikin ollut helppo estää kerralla roppakaupalla pahoja tekoja...eikä olisi edes tarvinnut tappaa Hitleriä...olisipa tehnyt vaikka sokeaksi ja mykäksi. Sitä varmasti massiivinen joukko uskovaisia rukoili...mutta kun ei... mieluummin sitten parannetaan rukouksella vaikka reumatismi yhdeltä ihmiseltä. - adrs
70x7uskoton kirjoitti:
adrs
Ei kai viime vuosisadan konnuuksia nyt sentään lueta Jumalan rangaistukseksi? Kuten Hitlerin aikaansaannosta. Vaikka hän olevinaan oli kristitty niin ei kai häntä nykypäivänä pidetä hyvänä uskovaisena? Hitlerin tapauksessa Jumalan olisikin ollut helppo estää kerralla roppakaupalla pahoja tekoja...eikä olisi edes tarvinnut tappaa Hitleriä...olisipa tehnyt vaikka sokeaksi ja mykäksi. Sitä varmasti massiivinen joukko uskovaisia rukoili...mutta kun ei... mieluummin sitten parannetaan rukouksella vaikka reumatismi yhdeltä ihmiseltä.Hitler ja muut toteuttivat vapaata tahtoaan ja aikaansaivat pahaa. Jumala on lukuisia kertoja ankarasti kieltänyt kaikenlaisen pahan tekemisen rangaistuksen uhalla.
Kuinka kävi lopulta pahan tekijöille? He saivat palkkansa. Neuvostoliittokin romahti ja Itä-Eurooppa vapautui. Juutalaiset saivat oman valtion. Olisi voinut käydä toisinkin.
- perverssihirviö
Mitä pitäisi ajatella hirviöstä joka mestautti jopa oman poikansa...
Jos Jumalanne on suunnitellut nämä kaikki maailman karmeudet, niin kyllä hän todella sairas perverssi.- Jumala on
No se "hirviö" mestautti oman poikansa sen vuoksi, että sinäkin voisit elää ikuisesti.
On se niin "kamala" tämä Jumala. - foksmalder
Jumala on kirjoitti:
No se "hirviö" mestautti oman poikansa sen vuoksi, että sinäkin voisit elää ikuisesti.
On se niin "kamala" tämä Jumala.Eihän mikään tuossa tee asiasta järkevämpä tai parempaa? Ei ihmisuhrista tule parempaa jos se tapahtuisi minun vuokseni ja jotta saisin jotain mitä en kaipaa.
- tweetie
foksmalder kirjoitti:
Eihän mikään tuossa tee asiasta järkevämpä tai parempaa? Ei ihmisuhrista tule parempaa jos se tapahtuisi minun vuokseni ja jotta saisin jotain mitä en kaipaa.
Niinku hyvin tiedät, ei se Jumala niitä nauloja naulannut. Voi huoh...
Jeesus uhrautui meidän lukemattomien uskovien vuoksi. Jos et kaipaa pelastusta vaan sulle riittää ne ~80 vuotta, mitä tässä surkeassa maailmassa saat viettää niin nasta lautaan vaan ja onnea hautaan.
Hei!
Hyvää keskustelua. On arvokasta, että ihmiset kertovat eri lähtökohdista ja erilaisista etukäteisoletuksista käsin, millainen kuva heille tulee Raamatun Jumalasta. Itse en ollenkaan ihmettele, että joku kuvittelee kristinuskon Jumalan sadistiseksi julmuriksi. Erityisesti jos lukee vain Vanhaa Testamenttia ja sitäkin sillä mielellä, että kaikki siellä on sanasta sanaan totta, mitä Jumalasta väitetään. Kyllä siinä aikia järkyttäviä assosiaatioita ja mielikuvia Jumalsta syntyy väkisinkin. Toisaalta samaisesta vanhasta kirjakokoelmasta löytyy myös äärimmäisen armahtava, rakastava, heikoista huolta kantava, hyvä Jumalakin. Uusi Testamentti tuo sitten taas aivan oleellista uutta kristilliseen jumalakuvaan.
Itseäni puhuttelee ajatus siitä, että Jumala on aina toisenlainen. Jumala on aina jotakin muuta kuin me ihmiset omalla kielellämme ja ymmärryksellämme kykenemme määrittelemään ja kuvaamaan ja kuvittelemaan. Pyhää kirjaa, Raamattua, tutkimalla voimme toki saada jotakin käsitystä siitä, mitä Jumala on tai mitä ei ole. Mutta se on vain kalpeaa aavistusta, heijastusta. Ja monilta osin varmasti myös inhimillisen ymmärryksen sumentamaa, hämärtämää käsitystä Jumalasta. Jos joku Raamatun kirjoittajista joskus vuosituhansia sitten on laittanut Jumalan suuhun käskyn tappaa ja tuhota, niin itse en kyllä todellakaan oikopäätä ajattele, että juu, noin se Jumala on kehottanut, Jumala on tuollainen. Enemmänkin luen tekstistä tuon ajan ihmisen vilpittömän kuvitelman siitä, mitä hän on kuvitellut Jumalan puhuvan, sanovan, haluavan ja tarkoittavan. Ja tämä ei nyt tarkoita, että haluaisin vesittää koko Raamatun pyhyyden, tehdä kaiken suhteelliseksi tai muuta vastaavaa. Tämä tarkoittaa vain sitä, että Kaikkivaltias Jumala ei koskaan mahdu eikä taivu ihmisen ymmärrykseen, ihmisen kielelle, ihmisen määriteltäväksi.
Emilia (toimittaja)- zyrt
Osuitpa vahingossa ihan oikeaan:)
"Jos joku Raamatun kirjoittajista joskus vuosituhansia sitten on laittanut Jumalan suuhun käskyn tappaa ja tuhota, niin itse en kyllä todellakaan oikopäätä ajattele, että juu, noin se Jumala on kehottanut, Jumala on tuollainen. Enemmänkin luen tekstistä tuon ajan ihmisen vilpittömän kuvitelman siitä, mitä hän on kuvitellut Jumalan puhuvan, sanovan, haluavan ja tarkoittavan."
- Noin ne uskonnot juuri syntyvät. Kuvittelusta. - 14+1
Herää kysymys siitä, että mikä osa Raamatun teksteistä sitten ei ole kirjoittajan kuvitelmaa siitä, mitä hän on kuvitellut Jumalan puhuvan, sanovan, haluavan ja tarkoittavan.
- adrs
14+1 kirjoitti:
Herää kysymys siitä, että mikä osa Raamatun teksteistä sitten ei ole kirjoittajan kuvitelmaa siitä, mitä hän on kuvitellut Jumalan puhuvan, sanovan, haluavan ja tarkoittavan.
Ihmiset tekevät vaikka minkälaisia kauheuksia vainoissa ja sodissa silloin kun Jumala jättää heidät oman tahtonsa vietäviksi. Mielestäni teksteissä ei ole virheitä vaan varoituksia siitä mitä pahaa ihmiset voivat tehdä ja tekevät sotien aikana kaikkialla tänäänkin.
Jumala varoittaa VT:ssä monta kertaa ja myös peruu uhkauksensa kun häneen turvaudutaan. Jos Jumala ei varoittaisi, hän olisi paha. Koska hän varoittaa hän osoittaa hyvyytensä. Samoin teki Jeesuskin, hän varoitti ankarasti, ettei kukaan joutuisi helvetintuleen. Eikö olisi saanut varoittaa jo etukäteen? - adrs
14+1 kirjoitti:
Jumala on myös kieltänyt ankarasti kaiken pahan tekemisen lukuisia kertoja Raamatun sivuilla.
- 17+3
adrs kirjoitti:
Ihmiset tekevät vaikka minkälaisia kauheuksia vainoissa ja sodissa silloin kun Jumala jättää heidät oman tahtonsa vietäviksi. Mielestäni teksteissä ei ole virheitä vaan varoituksia siitä mitä pahaa ihmiset voivat tehdä ja tekevät sotien aikana kaikkialla tänäänkin.
Jumala varoittaa VT:ssä monta kertaa ja myös peruu uhkauksensa kun häneen turvaudutaan. Jos Jumala ei varoittaisi, hän olisi paha. Koska hän varoittaa hän osoittaa hyvyytensä. Samoin teki Jeesuskin, hän varoitti ankarasti, ettei kukaan joutuisi helvetintuleen. Eikö olisi saanut varoittaa jo etukäteen?"Jumala varoittaa VT:ssä monta kertaa"
Tarkoitat varmaankin sitä, että kirjoittaja kuvitteli Jumalan varoittavan ja kirjoitti siitä jakeita Raamattuun ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2097199
- 594692
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434594- 733322
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161975- 301758
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗261737Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411600- 341499
- 1431277