Senna turha legenda

Same

Sennan kuolema oli ikävä asia, mutta se pelasti hänet legendojen joukkoon. Jos Senna olisi ajanut muutaman vuoden, niin Schumi olisi nöyryyttänyt häntä niin perusteellisesti, että ihmiset olisivat muistaneet hänet lähinnä alistuneena entisenä mestarina. Samalla tavoin kävi Piguetille. Kaveri voitti kolme titteliä vuoteen -87 mennessä, ja oli ehdoton elävä legenda kunnes teki huonon siirron Lotukselle ja ajoi vielä neljä surkeaa kautta kehäraakkina viimeisenä kahtena vuotenaan Benetton. Piguetista tuleekin mieleen lähinnä vanha kehäraakki joka unohti poistua ajoissa formuloista. Ehkä kaikista räikein esimerkki on superhyper nopea Gilles Villeneuve. Gilles ei saavuttanut ykkösissä käytännössä mitään, mutta sattui sitten vain kuolemaan Zolderin aika-ajoissa ja naps....herra Gillesistä tuli legenda saavuttamatta yhtään mitään. Schumi on näihin kuskeihin verrattuna ylivertainen, sillä hän luultavasti hallitsee ykkösiä niin kauan kuin jaksaa ajaa.

34

1547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gigli

      Schumi uskaltaa hyväksyä tallikavereikseen muitakin kuin Irwinen kaltaisia etanoita? Vastaus: EI KOSKAAN. Mainehan siinä menisi. Samalla lailla Mike Tysonin maine luotiin Ö-luokan vastustajilla ja sopuotteluilla. Viimein oli pakko kohdata oikeita nyrkkeilijöitä ja sormihan siinä meni suuhun ja korva kanssa.
      Niin kauan kuin Schumi ei ole lyönyt yhtään "oikeaa" tallikaveria, voidaan hänen ylivertaisuuttaan pitää vähintäänkin kyseenalaisena. Maine takaa hyvät fyffet, mitä sitä turhaan riskeeraamaan.
      Senna sentään halusi samaan talliin parhaiden kanssa. Siinä se ero, joka nostaa hänet Schumin yli arvostuksessa.

      • on..

        Aivan, eikä se mahdollinen paremmuuskaan auttaisi tässä tapauksessa koska sopimukseen olisi kirjattu kakkosen asema. Räikkönen olisi käsittääkseni päässyt aikanaan Ferrarille mutta valitsi Macin, koska ei halunnut suostua apuajajan rooliin.


      • Cmoney

        "Siinä se ero, joka nostaa hänet Schumin yli arvostuksessa."

        Tuo ei päde kaikkiin, toiset pitävät Sennaa parempana, toiset Schumia. Itse sanon vain etten osaa sanoa, kumpi on/oli parempi. Molemmat huippukuljettajia, samaan kastiin lasken siis myös Ascarin, Fangion, Clarkin ja Prostin.


      • Jore
        on.. kirjoitti:

        Aivan, eikä se mahdollinen paremmuuskaan auttaisi tässä tapauksessa koska sopimukseen olisi kirjattu kakkosen asema. Räikkönen olisi käsittääkseni päässyt aikanaan Ferrarille mutta valitsi Macin, koska ei halunnut suostua apuajajan rooliin.

        No se nyt on ihan sama missä Räkis ajaa,se on aina pikkuinen natsa "apulainen" sääliitävä Mikkis.


      • ..........

        Lues joskus F1-historiaa,sinun suuri idolisi Senna ajoi joskus vuonna kivi&nappi tahallaan kolarin Prostin kanssa voittaakseen MM.
        Toiseksi Berger ajoi Sennan tallikaverina monia vuosina,eli Senna ei halunnut kovaa tallikaveria vaan vain Bergerin.Bergerin lisäksi Sennalla oli muita "apulaisia" tallikavereina.
        Ilmaa kuolemaa Senna olisi Häkän tasoinen rivimies.(oma mielipide,mutta nehän on Suomessa sallittuja)


      • gigli
        .......... kirjoitti:

        Lues joskus F1-historiaa,sinun suuri idolisi Senna ajoi joskus vuonna kivi&nappi tahallaan kolarin Prostin kanssa voittaakseen MM.
        Toiseksi Berger ajoi Sennan tallikaverina monia vuosina,eli Senna ei halunnut kovaa tallikaveria vaan vain Bergerin.Bergerin lisäksi Sennalla oli muita "apulaisia" tallikavereina.
        Ilmaa kuolemaa Senna olisi Häkän tasoinen rivimies.(oma mielipide,mutta nehän on Suomessa sallittuja)

        ole mikään suuri idolini. Berger ajoi kolme kautta Sennan kanssa. Sitä ennen oli Prost(neljä mestaruutta) ja jälkeen mm.Häkkinen(tuleva 2.kertainen maailmanmestari) ja Hill(myös maailmanmestari), että sellaisia apureita.
        Ja Schumacherhan ei sorru tahalliseen kolarointiin, eihän?


      • J.O.R.
        gigli kirjoitti:

        ole mikään suuri idolini. Berger ajoi kolme kautta Sennan kanssa. Sitä ennen oli Prost(neljä mestaruutta) ja jälkeen mm.Häkkinen(tuleva 2.kertainen maailmanmestari) ja Hill(myös maailmanmestari), että sellaisia apureita.
        Ja Schumacherhan ei sorru tahalliseen kolarointiin, eihän?

        Täällä sitä taas vertaillaan (huuhaapuuhaa). Alain Prostia vaille kaikki olivat vasta tulevia maailmanmestareita eikä varmasti Ayrton Sennan mielestä pahimpia uhkaajia hänelle. Näistä vielä Damon Hill ei muutenkaan kovin kummoinen kuski, ennemminkin nimellään ratsastaja.

        On se kumma miten paljon "fanit" lisääntyvät, kun joku kuolee. Ayrton Senna oli kyllä yksi kaikkojen aikojen parhaita, mutta turha sitä on enää kenenkään kiistää etteikö Michael Schumacher olisi kaikkien aikojen paras lajissaan.


      • Tonto

        Senna valitsi aina parhaan tallin. Siinä yksi oleellinen ero miesten kesken, tämä myös selittää osaltaan Sennan edelleen hallusaan pitämää paalupaikkaennätystä. Schumi lähti voittajatallista hakemaan uusia haasteita Ferrarilla. Tallikavereitaan tuskin kumpikaan kuljettajista on itse valinnut. Mielipidettä talli saattaa kysyä, mutta päätökset tekevät toiset miehet.

        Irvine ja Barrichello ovat hyvinkin Bergerin, Hillin ja Häkkisen tasoisia kuljettajia. Toisaalta Ferrari ei tietenkään valitse kuljettajaa joka rikkoisi tallissa vallitsevan hyvän ilmapiirin, mikä on yksi tämän hetken menestyksen avaimia. Siksi Villeneuve, Montoya tai Räikkönen eivät aja Ferrarilla.

        Jos Kimillä kerran olisi ollut mahdollisuus päästä Ferrarille, niin hänellä olisi ollut mahdollisuus nousta omilla suorituksillaan tallin ykköskuskiksi ohi Schumin. Kimi ei ottanut haastetta vastaan (jos se nyt oli edes tarjolla). Ei Schumacerin asemaa ole sopimuksiin kirjattu, se on käytännön sanelema tosiasia.


      • gigli
        Tonto kirjoitti:

        Senna valitsi aina parhaan tallin. Siinä yksi oleellinen ero miesten kesken, tämä myös selittää osaltaan Sennan edelleen hallusaan pitämää paalupaikkaennätystä. Schumi lähti voittajatallista hakemaan uusia haasteita Ferrarilla. Tallikavereitaan tuskin kumpikaan kuljettajista on itse valinnut. Mielipidettä talli saattaa kysyä, mutta päätökset tekevät toiset miehet.

        Irvine ja Barrichello ovat hyvinkin Bergerin, Hillin ja Häkkisen tasoisia kuljettajia. Toisaalta Ferrari ei tietenkään valitse kuljettajaa joka rikkoisi tallissa vallitsevan hyvän ilmapiirin, mikä on yksi tämän hetken menestyksen avaimia. Siksi Villeneuve, Montoya tai Räikkönen eivät aja Ferrarilla.

        Jos Kimillä kerran olisi ollut mahdollisuus päästä Ferrarille, niin hänellä olisi ollut mahdollisuus nousta omilla suorituksillaan tallin ykköskuskiksi ohi Schumin. Kimi ei ottanut haastetta vastaan (jos se nyt oli edes tarjolla). Ei Schumacerin asemaa ole sopimuksiin kirjattu, se on käytännön sanelema tosiasia.

        tuli tuutin täydeltä sanonko mitä?


      • Tommi
        gigli kirjoitti:

        tuli tuutin täydeltä sanonko mitä?

        Tuutin täydeltä faktaa.
        Kiva lukea kuinka kovapala suomalaisille on myöntää Schumin olevan paras kuski kautta aikojen.


      • Grabthar
        Tonto kirjoitti:

        Senna valitsi aina parhaan tallin. Siinä yksi oleellinen ero miesten kesken, tämä myös selittää osaltaan Sennan edelleen hallusaan pitämää paalupaikkaennätystä. Schumi lähti voittajatallista hakemaan uusia haasteita Ferrarilla. Tallikavereitaan tuskin kumpikaan kuljettajista on itse valinnut. Mielipidettä talli saattaa kysyä, mutta päätökset tekevät toiset miehet.

        Irvine ja Barrichello ovat hyvinkin Bergerin, Hillin ja Häkkisen tasoisia kuljettajia. Toisaalta Ferrari ei tietenkään valitse kuljettajaa joka rikkoisi tallissa vallitsevan hyvän ilmapiirin, mikä on yksi tämän hetken menestyksen avaimia. Siksi Villeneuve, Montoya tai Räikkönen eivät aja Ferrarilla.

        Jos Kimillä kerran olisi ollut mahdollisuus päästä Ferrarille, niin hänellä olisi ollut mahdollisuus nousta omilla suorituksillaan tallin ykköskuskiksi ohi Schumin. Kimi ei ottanut haastetta vastaan (jos se nyt oli edes tarjolla). Ei Schumacerin asemaa ole sopimuksiin kirjattu, se on käytännön sanelema tosiasia.

        "Ei Schumacerin asemaa ole sopimuksiin kirjattu"
        Onpas ja tätä ei ole itsekään kiistänyt.

        "Irvine ja Barrichello ovat hyvinkin Bergerin, Hillin ja Häkkisen tasoisia kuljettajia."
        Ehkä Bergerin ja Hillin tasoisia, mutta ei nyt sentään Prostin tai Häkkisen.

        "Senna valitsi aina parhaan tallin."
        Eiköhän tähän pyri jokainen kuski.

        "Tallikavereitaan tuskin kumpikaan kuljettajista on itse valinnut. Mielipidettä talli saattaa kysyä, mutta päätökset tekevät toiset miehet."
        Schumin sopimuksen hänelle takaaman erikoisaseman takia harva haluaa samaan talliin sylikoiraksi.


      • Tonto
        Grabthar kirjoitti:

        "Ei Schumacerin asemaa ole sopimuksiin kirjattu"
        Onpas ja tätä ei ole itsekään kiistänyt.

        "Irvine ja Barrichello ovat hyvinkin Bergerin, Hillin ja Häkkisen tasoisia kuljettajia."
        Ehkä Bergerin ja Hillin tasoisia, mutta ei nyt sentään Prostin tai Häkkisen.

        "Senna valitsi aina parhaan tallin."
        Eiköhän tähän pyri jokainen kuski.

        "Tallikavereitaan tuskin kumpikaan kuljettajista on itse valinnut. Mielipidettä talli saattaa kysyä, mutta päätökset tekevät toiset miehet."
        Schumin sopimuksen hänelle takaaman erikoisaseman takia harva haluaa samaan talliin sylikoiraksi.

        Schumi(kin) ajaa niinkuin talli käskee. Hän on joutunut niinikään laskemaan Irvinen / Barrichellon edelleen kun tilanne on sitä vaatinut (silloin kun tallimääräykset olivat vielä sallittuja). Vuonna 99 Schumi palasi sairaslomaltaan Kuola Lumpurin kisaan kun Montezemolo käski. Schumi olisi mielellään lomaillut ja väitti että jalka ei kestä. Kun Montemolo sai tietää että jalka kestää futismatsit, niin mies komennettiin rattiin.

        Esimerkiksi Niki Lauda on toistuvasti kertonut, että Ferrari panostaa kauden alusta saakka Schumiin juuri sen vuoksi koska Schumi on pään ja olkapäiden verran edellä kaikkia muita kuljettajia. Jos löytyisi toinen kuski joka on samalla tasolla ja tämä menisi Ferrarille, niin tilanne olisi toinen, silloin Todt seuraisi tilannetta ja katsoisi kummalla on paremmat mahdollisuudet mestaruuteen.

        Schumi ei ole valinnut parasta tallia vaan päinvastoin on hakenut kovempaa haastetta. Vuonna -96 Schumi siirtyi ongelmaiselle Ferrarille, joka lisäksi piti juuri silloin välivuoden kun vaihtoi moottorin V12:sta V10:iin. Jos Schumi olisi jäänyt Benettonille, niin hän olisi vienyt -96 mestaruuden. Tai siirtynyt Williamsille ja sen jälkeen McLarenille. Tilastot olisivat aikatavalla toisenlaiset jos Schumi olisi Sennan tavoin siirtynyt aina parhaaseen talliin ja kerännyt 10 peräkkäistä mestaruutta.

        Itse asiassa Ferrarille siirtymisen takana oli Schumin manageri Wili Weber. Schumi kyseli itsekin ensiksi, että miksi ihmeessä hänen pitäisi mennä hitaampaan autoon sen sijaan että keräisi voittoja ja mestaruuksia Benettonilla tai Williamsilla.


      • Grabthar
        Tonto kirjoitti:

        Schumi(kin) ajaa niinkuin talli käskee. Hän on joutunut niinikään laskemaan Irvinen / Barrichellon edelleen kun tilanne on sitä vaatinut (silloin kun tallimääräykset olivat vielä sallittuja). Vuonna 99 Schumi palasi sairaslomaltaan Kuola Lumpurin kisaan kun Montezemolo käski. Schumi olisi mielellään lomaillut ja väitti että jalka ei kestä. Kun Montemolo sai tietää että jalka kestää futismatsit, niin mies komennettiin rattiin.

        Esimerkiksi Niki Lauda on toistuvasti kertonut, että Ferrari panostaa kauden alusta saakka Schumiin juuri sen vuoksi koska Schumi on pään ja olkapäiden verran edellä kaikkia muita kuljettajia. Jos löytyisi toinen kuski joka on samalla tasolla ja tämä menisi Ferrarille, niin tilanne olisi toinen, silloin Todt seuraisi tilannetta ja katsoisi kummalla on paremmat mahdollisuudet mestaruuteen.

        Schumi ei ole valinnut parasta tallia vaan päinvastoin on hakenut kovempaa haastetta. Vuonna -96 Schumi siirtyi ongelmaiselle Ferrarille, joka lisäksi piti juuri silloin välivuoden kun vaihtoi moottorin V12:sta V10:iin. Jos Schumi olisi jäänyt Benettonille, niin hän olisi vienyt -96 mestaruuden. Tai siirtynyt Williamsille ja sen jälkeen McLarenille. Tilastot olisivat aikatavalla toisenlaiset jos Schumi olisi Sennan tavoin siirtynyt aina parhaaseen talliin ja kerännyt 10 peräkkäistä mestaruutta.

        Itse asiassa Ferrarille siirtymisen takana oli Schumin manageri Wili Weber. Schumi kyseli itsekin ensiksi, että miksi ihmeessä hänen pitäisi mennä hitaampaan autoon sen sijaan että keräisi voittoja ja mestaruuksia Benettonilla tai Williamsilla.

        sen Schumin mukana lähtenyt suunnittelijat ja mekaanikot mukana Ferrarille, joka mahdollisti näille entistä suuremmat resurssit. Ei se mihinkään Minardille lähtenyt Härski Hartikaisen kanssa.


    • syitä

      Sennan legendan yksi syy oli hänen ilmiömäinen hetkittäinen nopeutensa. Vasta nyt, 10 vuotta hänen kuolemansa jälkeen, Sennan paaluennätys on vaarassa tulla rikotuksi (Schumi). Toki ei neljää mestaruutta nyt kuka tahansa voita (Prost toinen). On sekin legendaarinen teko kuitenkin. Väitetään, että Sennan tavoite oli Fangion ennätyksen rikkominen ja sen jälkeen lopetus. Piquetin osalta olen samaa mieltä. Olisi jäänyt suurempana historiaan jos olisi lopettanut aiemmin. Ilmeisesti jatkoi rahan takia.

    • Tex

      Kyllä itse näkisin, että Senna oli legenda jo ennen kuolemaansa. Uskallan jopa väittää, että hän oli kuollessaan maailman tunnetuin urheilija. Sennasta on sanotttu, että hän oli formularatojen James Dean, mies josta kuolema teki kuolemattoman. Hänen kuolemansa myötä jää kaksi asiaa ikuiseksi arvoitukseksi, kumpi olisi loppujen lopuksi vienyt vuoden ´94 mestaruuden Senna vai Schumi? Ja kuinka kauan Ayrton olisi vielä jatkanut uraansa, jos olisi saanut elää.
      Sennan alku Williamsilla oli vaikea. Kun hän tapasi hyvän ystävänsä Gerhard Bergerin Aidan gp:n varikolla, hän kertoi ettei oikein viihdy Williamsilla. Täytyy muistaa, että siinä vaiheessa hän oli 10 vuotta ja 160 starttia takana. Ehkä hänestä tuntui, että olisi aika lopettaa. Ehkä hän oli alkanut ajatella, että elämässä on muutakin kuin kilvanajo.

      • Repa

        Tai ehkä Senna ajatteli, että vihdoin on löytynyt häntä nopeampi kuljettaja (Scumacher).


      • ehheh
        Repa kirjoitti:

        Tai ehkä Senna ajatteli, että vihdoin on löytynyt häntä nopeampi kuljettaja (Scumacher).

        Ja paskan marjat! Senna halusi murskata kovat kuljettajat radalla. Siksi hän ajoi kilpaa. Luuletko, että saksalainen liiterileuka Sennaa pelotti? Ei todellakaan!


      • gklsdkl

        Senna moitti kovin sanoin Williamsin autoa kauden 1994 alussa. Sennan mielestä auto oli vikuroiva ja vaikeasti hallittavissa.


      • Joo
        ehheh kirjoitti:

        Ja paskan marjat! Senna halusi murskata kovat kuljettajat radalla. Siksi hän ajoi kilpaa. Luuletko, että saksalainen liiterileuka Sennaa pelotti? Ei todellakaan!

        Nimenomaan murskata,kuten Prostin eka mutkassa.=P
        varmistaakseen MM.
        Itse pidän Sennaa aika pellenä,kävi niin kuumana että teki usein virheitä radalla/siviilissä

        Sennaahan pelotti jo se että McLaren ei pärjää, ja vaihto paniikissa Williamsille kuuluisin seurauksin.


      • Tex
        Joo kirjoitti:

        Nimenomaan murskata,kuten Prostin eka mutkassa.=P
        varmistaakseen MM.
        Itse pidän Sennaa aika pellenä,kävi niin kuumana että teki usein virheitä radalla/siviilissä

        Sennaahan pelotti jo se että McLaren ei pärjää, ja vaihto paniikissa Williamsille kuuluisin seurauksin.

        Mä olen kuullut, että Senna olisi vuoden ´90 Japanin gp:n aika-ajojen jälkeen sanonut silloiselle tallikaverilleen Gerhard Bergerille: "Sen tyypin on paras pysyä poissa jaloista huomenna. Jos hän tulee eteen, syyttäköön itseään."
        "Se tyyppi" merkitsi tietysti Alain Prostia. Lähtökohta Japanin kilpailuun oli se, että Prost oli käytännössä pakkovoiton edessä, jotta mestaruushaaveet olisivat pysyneet elossa kauden päätöskilpailuun Adelaideen. Prost oli voittanut Ferrarilla edellisen, Espanjassa ajetus Gp:n ja Japaniin hän saapui voimansa tunnossa, tarkoituksena voittaa Suzukassa ja siirtää maailmanmestaruuden ratkaisu Australiaan. Sennalle tämä ei tietenkään sopinut, vaan hän halusi panna pelin poikki jo Japanissa. Senna saattoi voittaa mestaruuden jo Suzukassa, Prost ainoastaan hävitä sen. Ensimmäisessä mutkassa kävi sitten niin kuin kävi. Suzukan radalla ensimmäinen mutka kaartuu oikeaan. Mutkaan lähestyttäessä Senna oli oikealla puolella, mutta Prostin takana, joka oli saanut paremman lähdön. Senna väitti Prostin jättäneen raon radan sisäreunaanja hän yritti tietysti heti iskeä siihen. Valitettavasti hän oli kuitenkin niin paljon jäljessä, ettei pystynyt vaatimaan mutkaa itselleen ja seurauksena oli kolari. Senna oli ehkä päälleajaja, mutta yhdessä asiassa hän oli oikeassa: se rako oli olemassa. Voidaan myös esittää kysymys miksi Prost oli jättänyt sen raon? Huolimattomuuttaan? Prost oli ajanut Sennan tallikaverina vuodet 88-89. Hänen jos kenen täytyi tietää Ayrtonin toimintatavat. Prostin oli oltava selvillä, että Senna yrittäisi ohi, jos olisi pienikin mahdollisuus.
        Jälkipyykin pesu alkoi välittömästi kolarin jälkeen. "Se oli törkeä temppu ja kaikki lajia seuraavat ovat varmasti samaa mieltä. Hylkäystä ei kuitenkaan tule", jylisi FISA:n (nyk. FIA) puheenjohtaja Jean Marie Balestre. Kuinka olisi voinutkaan tulla? Kuinka keskeyttänyt kuljettaja voidaan hylätä. Ei mitenkään. Ja toisaalta, kolarin syyttömälle osapuolelle, eli tässä tapauksessa Prostille, ei myöskään voida antaa mitään säälipisteitä. Olipa tämä kärsinyt miten paljon vääryyttä hyvänsä. Eli voidaan sanoa, että Senna vei FISA:aa kuus nolla.
        Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, miten ko. kuljettajat toimivat kilpailun jälkeen. Prost käyttäytyi kuin pikkulapsi, jolta on viety tikkukaramelli kädestä. Hän murjotti kieltäytyen haastatteluista ja ryhmäkuvista. Entä Senna? Brassi aloitti lehdistön kanssa todellisen hymykampanjan. Hän puhui Japanin kisan tapahtumista, mutta myös vuodesta´90 kokonaisuudessaan. Sekä vuosista ´88 ja ´89.
        Vaikka Senna ja Prost olivat vihollisia radalla, uskon että sisimmässään he kuitenkin kunnioittivat toisiaan. Kun Sennaa pyydettiin nimeämään kolme maailman parasta formulakuljettajaa, hän luetteli Fangion, Laudan ja Prostin nimet. Ja kun Senna haudattiin Morumbin hautausmaalle Sao Paoloon, oli Prost yhtenä kantamassa brasilialaisen arkkua. Se oli hieno ele proffalta.


      • Cmoney
        Repa kirjoitti:

        Tai ehkä Senna ajatteli, että vihdoin on löytynyt häntä nopeampi kuljettaja (Scumacher).

        Tai luultavasti Senna piti Schumacheria vastaan kisaamista todella haasteellisena, ja siihen taisteluun eivät muut ehtisi. 1994 kaudesta piti tulla armoton 2 maailman parhaan F1-kuljettajan taistelu Maailmanmestaruudesta! Nyt joku väittänee, että Senna olisi voittanut helposti koska tämän kuoleman jälkeen Hillkin pääsi lähemmäs Schumia. No, tallin täytyi panostaa kovemmin Hilliin josta tuli tallin ykköskuljettaja.


      • Anonyymi
        Repa kirjoitti:

        Tai ehkä Senna ajatteli, että vihdoin on löytynyt häntä nopeampi kuljettaja (Scumacher).

        Ehkäpä Senna uumoili, että parisuhde toisen miehen kanssa ja lihominen kermaleivoksia ja valkoviiniä särpien olisi miellyttävämpää kuin helvetin kapoiseen F1 autoon ahtautuminen viikonloppu viikonlopun jälkeen ja vielä testit silloin sun tällöin.


    • Hehheh

      Sokea ei näe tosiasioita. Se paistaa tekstistäsi.

      Senna oli erittäin arvostettu ja jopa legendaarinen kuljettaja jo eläessään. Eli se siitä tollo!

      • Same

        Ai. No hyvä kun oikaisit asian tyttö.


    • Peke

      Voi olla, että Schumi on nopein kuljettaja, mutta kilpa-ajajana Senna on mielestäni Schumia parempi. Schumacherin hermot ovat liian usein pettäneet ratkaisevalla hetkellä ja lisäksi ohittaa Schumi ei osaa erityisen hyvin. Tälläkin kaudella vain yksi ohitus. Osittain ohitusten vähyys tietystyi johtuu Ferrarin ylivoimasta ja siitä, että nyky-formuloissa ohittaminen on vaikeaa, mutta se kertoo myös siitä, että Schumcherin täytyy käyttää muita keinoja kuin ohittamista voittaakseen kisat.

    • Jakez

      Senna se olisi pessyt Schumin. vuonna 1993 S ja S ajoivat samalla moottorilla ja noin yhtä hyvällä autolla...ja Senna voitti Schumcherin

    • wingman

      Ei ehkä saavuttanut mitään mutta ainakin todisti olevansa aikansa parhaita kuskeja. Tulee tässä vain mieleen kun hän eräissä sateisissa harjoituksissa oli 11 sekuntia muita nopeampi. On siinä vähän muutakin takana kuin pelkää shikaanien oikomista. Villeneuve oli todella hyvä lähtijä ja ajoi usein todella kovaa. Välillä liian kovaa sillä kisat päättyivät myös suojaverkkoihin.

    • Anonyymi

      Vastuuton kuljettaja kuolee nuorena. Luonnon laki. 5

    • Anonyymi

      Fakta on se että ilman hyvää autoa eivät olisi kumpikaan voittanut edes kisaakaan jos olisivat joutuneet ajamaan Minardi autolla vuosikaudet hännillä.
      Jolla olisivat parhaimmillaan säkällä päässeet korkeintaan pisteille Minardilla. Toisaalta kyllähän Senna ja Schumacher dominoivat lajia miten tahtoi silloin saivat parhaan kaluston alleen, mikä kertoo siitä että miten tärkeää on saada parhaan mahdollisemman auton itselleen.
      Koska muuten ei tulisi hommasta yhtään mitään, jos ei pääse huipputalliin voittamaan mestaruuksia. Jolloin jää Hulkerbergin tyyliin keskikastille koko loppu-uransa. Saavuttamatta mitään.

    • Anonyymi

      Senna ja Schumi olivat homoja jotka keskenään kolaroivat keskenään kuin homppelit. Jotka ovat kumpikin yliarvostettuja

      • Anonyymi

        et taida olla äikänope

        mutta: molemmat voitti kyl mestaruuksia kolaroimalla, schumi hävisikin niitä! sennan aikaan ei vähennetty pisteitä kolaroinnista

        kummastakin piti karma huolen: senna kuoli radalla ja schumi päätyi vihannekseksi rinteessä. kumpikin on nyt tiedoton, vaikka todt sanoo, että schumi on mutta se on off!


    • Anonyymi

      Ap sie se et tiijä vormuloist mittää.

    • Anonyymi

      1994.Senna halusi siirtyä Ferrarille.Oli sopinut neuvottelun Ferrari-pomon kanssa.
      Asiasta piti neuvotella heti Imolan kisan jälkeen.

      • Anonyymi

        Olen kuullut, että mielitteli Simtekille, menehtyneen Razenbergerin paikalle! Halusi ajaa kuin Kimi heikolla kalustolla ilman paineita mestaruustaistosta.
        Senna pelkäsi äkkiarvaamatonta ja nuoruudennopeaa Schumia, mutta ei enää tuntelnut paloa kilpailla kun Prost oli lopettanut. Senna tahtoi voittaa vain Prostin, ei Schumia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe