Olivat ne Itämäitten tietäjät uskomassa

Salosten Eeverti

MItenkä vl-puhujat selittävät tämän asian kun en itse sillon tällön pookia kuulevana oo kuullut siitä assiesta selitettämän.

69

555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksikyttyräinen

Tuskin hyö olivat lestaatiolaisia, kun eivät kerskailleet omalla oikeauskoi-
      suudellaan. Hehän kumarsivat Jeesus-lasta eikä SRK:ta!

Eikä siellä Oulun seudulla taida olla kameleita.

• 19+15

Aikä nöyriä poikia olivat tietäjiksi.

SRK:n miehet eivät etsi Jeesus lasta vaan kehottavat etsimään heidän seurakuntaansa. Sieltä on Jeesus lähtennä. alkuherätyksessä se oli, mutta sitten eserkoon ylypistyneet pilasivat hyvän homman..

Synnin seurauksena tuli pedofilia. insesti ja hotiokokousjulmuudet...

Kun Jeesus lähti synti tuli tilalle.

• SRK paskat nakkaa
        19+15 kirjoitti:

Aikä nöyriä poikia olivat tietäjiksi.

SRK:n miehet eivät etsi Jeesus lasta vaan kehottavat etsimään heidän seurakuntaansa. Sieltä on Jeesus lähtennä. alkuherätyksessä se oli, mutta sitten eserkoon ylypistyneet pilasivat hyvän homman..

Synnin seurauksena tuli pedofilia. insesti ja hotiokokousjulmuudet...

Kun Jeesus lähti synti tuli tilalle.

Arkkipiispa Mikko Juva nuhteli SRK:n johtoa jo vuonna 1979 SRK:n johtamassa yhteisössä valtoimenaan rehottavasta lasten raiskaamisesta ja rikosten salaamisesta, mutta SRK paskat nakkasi "epäuskoisen" piispan vaatimattomalle mielipiteelle.

• Raamattu hyväksyy myös taikauskon, sillä kyseiset tietäjät olivat tähdistäennustajia. Nykyisin voi samanlaisilta ennustajilta tilata puhelimella vuosihoroskooppeja ym. humpuukia.

• AAA+

Heh, alan pikkuhiljaa kompata sua, parahin aslakki :D

• AAA+ kirjoitti:

Heh, alan pikkuhiljaa kompata sua, parahin aslakki :D

AAA . Otetaan aivan rauhallisesti nämä olemattomien henkien selittäjät. Lisäksi pitää muistaa, ettei Raamattu ole sanasta sanaan faktaa vaan perimätiedosta kerättyjä kertomuksia. Niihin pitää suhtautua oikealla tavalla.

• Eivät olleet uskomas

Olen kuullut seuroissa selitettävän, että Itämaan tietäjät eivät olleet uskovaisia, vaan he olivat tietäjiä, jotka olivat tutkineet tähtiä ja raamatun kirjoituksia (oli yleisessä tiedossa, että juutaliset odottavat messiasta, vanha testamennti kertoi sen).

• Salosten Eevertti

Mitäs mieltä oot siitä, kun evankeljumi sanoo, että Jumala kielsi unessa tietäjie pallaamasta Heroteksen luo, niin ilmestyykö Jumala unessa myös epäsukosille.

Joosef, Jeesuksen isäpuoli sai unessa monta kertaa ilmoituksia Jumalalta.

• tyhjä paperi
        Salosten Eevertti kirjoitti:

Mitäs mieltä oot siitä, kun evankeljumi sanoo, että Jumala kielsi unessa tietäjie pallaamasta Heroteksen luo, niin ilmestyykö Jumala unessa myös epäsukosille.

Joosef, Jeesuksen isäpuoli sai unessa monta kertaa ilmoituksia Jumalalta.

Jehovat kävivät kylässä ja sanoivat, että tähti, joka johdatti itämaan tietäjät ensin Herodeksen luo, oli saatanan* lähettämä tähti, koska sen seurauksena Herodes tapatti kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat poikalapset.

He väittivät, ettei vanhassa testamentissa ole mainintaa Betlehemin tähdestä.
        Tietääkö kukaan, löytyykö Betlehemin tähti vanhasta testamentista, jos löytyy, niin mistä?

• tyhjä paperi
        tyhjä paperi kirjoitti:

Jehovat kävivät kylässä ja sanoivat, että tähti, joka johdatti itämaan tietäjät ensin Herodeksen luo, oli saatanan* lähettämä tähti, koska sen seurauksena Herodes tapatti kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat poikalapset.

Tietääkö kukaan, löytyykö Betlehemin tähti vanhasta testamentista, jos löytyy, niin mistä?

4. Mooseksen kirja
        24:15 Ja hän puhkesi lausumaan ja sanoi: "Näin puhuu Bileam, Beorin poika, näin puhuu mies, jonka silmä on avattu.
        24:16 Näin puhuu hän, joka kuulee Jumalan puheen ja saa tietonsa Korkeimmalta, joka näkee Kaikkivaltiaan näkyjä, joka lankeaa loveen ja jonka silmät avataan:
        24:17 Minä näen hänet, en kuitenkaan nyt, minä katselen häntä, en kuitenkaan läheltä. Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista. Se ruhjoo Mooabilta ohimot, päälaen kaikilta Seetin pojilta.

Olen kuullut, vl-seuroissa, että vanhassa testamentissa on kerrottu tähdestä, olisko kohta tämä.

• vl-mies

Tuollaista selitystä en ole kuullut että he eivät olisi olleet uskovaisia.

VL-seuroissa on aina selitetty että ne tietäjät olivat uskovaisia. He lukivat tähdistä Jumalan sanaa jonka Jumala oli kirjoittanut tähtitaivaalle. Juudasta nousi tähti kuten profeetta Bileam oli kauan sitten ennustanut merkiksi siitä että Juutalaisten suuri kuningas eli maailman vapahtaja ja messias, eli "vaimon siemen" syntyy. He eivät olleet noitia vaan tähtien tutkijoita. He eivät olleet myöskään taikauskoisia tähdistä ennustajia, vaan heidän tähtien tutkimuksensa perustui Jumalan ilmoitusten lukemiseen tähtitaivaalta.

Esimerkiksi Kiinassa ja Sumerissa on ilmeisesti ollut elävää uskoa vanhan liiton aikana. Jotkut niillä alueilla uskoivat yhteen kaikkivaltiaaseen Jumalaan, joka ilmaisi ilmoituksiaan tähtitaivaalla tähtikuvioissa ja joskus yksittäisillä tähdillä. Siihen perustuu alunperin myös pyramidien rakentaminen jotta voitiin paremmin lukea ja tutkia tähtitaivasta. Myöhemmin polyteismi ja muu väärä usko valtasi alaa noilla alueilla, jolloin polyteistit ottivat pyramidi-keksinnön omiin tarkoitusperiinsä.

On mahdollista että myös Amerikassa olevat pyramidit ovat saaneet innoituksensa alunperin monoteistisesta ainoasta oikeasta uskosta. Atsteekkien sulkakäärme on todennäköisesti tarkoittanut alunperin tulevaa messiasta, jonka tulemukseen ja sovitustyöhön alkuperäinen uskonto uskoi ja perustui. Myös Kiinassa ja Sumerissa on ollut pyramideja. Sama alkuperä pyramidi-innoitukselle lienee myös Egyptissä.

Kun Nooa ja Eenos saarnasivat Herran nimestä niin se tarkoittaa että he saarnasivat syntien anteeksiantamusta tulevan messiiaan nimessä, joka on myös heidän Herransa. Se Herra on Jeesus Kristus eli "vaimon siemen"(=neitseestä syntynyt) eli "Aabrahamin siemen"(Neitsyt Maria oli Aabrahamin jälkeläinen) ja "Daavidin poika" (Joosef ja Neitsyt Maria olivat Daavidin jälkeläisiä ja Herra Jeesus oli siten laillinen Daavidin kruununperijä). Jeesus Kristus on kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jonka hallituskausi on ikuinen. Siispä Daavidilla on oleva ikuisesti Poika joka on istuva hänen valtaistuimellaan.

Raamatussa on myös ennustettu että valtikkaa ei oteta pois juudaalta, ennen kuin tulee Se jolla on valta (=Kristus Herra). Näin valtikka säilyy ikuisesti Juudaan sukuhaaralla. Juudean itsenäisys päättyi vasta Kristuksen sikiämisen jälkeen, jolloin keisari Augustus pani koko maailman verolle ja niin myös Juudea menetti itsenäisyytensä. Valtikka kuitenkin säilyi hengellisessä merkityksessä Juudan sukuhaaralla, sillä Kristus Juudan Leijona ja Davidin Poika hallitsee ikuisesti.
        1. Moos. 49:10
        Ei siirry valtikka pois Juudalta, ei käskijän sauva hänen suvultaan. Hänen heimostaan on tuleva se, jolla on valta, häntä kansat tottelevat. [4. Moos. 24:17; 2. Sam. 8:2; Ps. 2:6, Ps. 110:2; Matt. 2:6]
        Ei valtikka oteta pois Juudalta, eikä Lain opettaja hänen jalvoistansa, siihenasti kuin Sankari tulee, ja hänessä kansat rippuvat kiinni.

1. Kun. 2:4
        Että Herra vahvistais sanansa, jonka hän on minulle puhunut ja sanonut: jos sinun poikas kätkevät tiensä, että he vaeltavat uskollisesti minun edessäni kaikesta sydämestänsä ja kaikesta sielustansa, niin ei sinulta ikänä pidä puuttuman mies Israelin istuimelta.
        1. Kun. 8:25
        Niin siis, Herra, Israelin Jumala! pidä sinun palvelialles Davidille minun isälleni se minkä sinä hänelle puhunut olet ja sanonut: ei pidä sinulta miestä puuttuman minun edessäni, joka istuu Israelin istuimella: ainoastaan jos sinun lapses pitävät heidän tiensä, vaeltaaksensa minun edessäni, niinkuin sinä olet vaeltanut minun edessäni.
        2. Aik. 6:16
        Nyt Herra Israelin Jumala, pidä palvelialles Davidille minun isälleni, mitäs hänelle puhunut olet ja sanonut: ei sinusta pidä puuttuman mies minun edessäni, joka Israelin istuimella istuu: ainoastaan että sinun poikas kätkevät tiensä; että he vaeltavat minun laissani, niinkuin sinä minun edessäni vaeltanut olet.
        Jer. 33:17
        Sillä näin sanoo Herra: ein pidä Daavidilta puuttuman mies, joka istuu Israelin huoneen istuimella;

1. Moos. 22:18
        Ja sinun siemenessäs pitää kaikki kansat maan päällä siunatuksi tuleman, ettäs minun äänelleni kuuliainen olit.
        1. Moos. 26:4
        Ja enennän sinun siemenes niinkuin taivaan tähdet: ja annan sinun siemenelles kaikki nämät maat: Ja sinun siemenes kautta pitää kaikki kansat maan päällä siunatuksi tuleman:

• tradamb.
        vl-mies kirjoitti:

Tuollaista selitystä en ole kuullut että he eivät olisi olleet uskovaisia.

VL-seuroissa on aina selitetty että ne tietäjät olivat uskovaisia. He lukivat tähdistä Jumalan sanaa jonka Jumala oli kirjoittanut tähtitaivaalle. Juudasta nousi tähti kuten profeetta Bileam oli kauan sitten ennustanut merkiksi siitä että Juutalaisten suuri kuningas eli maailman vapahtaja ja messias, eli "vaimon siemen" syntyy. He eivät olleet noitia vaan tähtien tutkijoita. He eivät olleet myöskään taikauskoisia tähdistä ennustajia, vaan heidän tähtien tutkimuksensa perustui Jumalan ilmoitusten lukemiseen tähtitaivaalta.

Esimerkiksi Kiinassa ja Sumerissa on ilmeisesti ollut elävää uskoa vanhan liiton aikana. Jotkut niillä alueilla uskoivat yhteen kaikkivaltiaaseen Jumalaan, joka ilmaisi ilmoituksiaan tähtitaivaalla tähtikuvioissa ja joskus yksittäisillä tähdillä. Siihen perustuu alunperin myös pyramidien rakentaminen jotta voitiin paremmin lukea ja tutkia tähtitaivasta. Myöhemmin polyteismi ja muu väärä usko valtasi alaa noilla alueilla, jolloin polyteistit ottivat pyramidi-keksinnön omiin tarkoitusperiinsä.

On mahdollista että myös Amerikassa olevat pyramidit ovat saaneet innoituksensa alunperin monoteistisesta ainoasta oikeasta uskosta. Atsteekkien sulkakäärme on todennäköisesti tarkoittanut alunperin tulevaa messiasta, jonka tulemukseen ja sovitustyöhön alkuperäinen uskonto uskoi ja perustui. Myös Kiinassa ja Sumerissa on ollut pyramideja. Sama alkuperä pyramidi-innoitukselle lienee myös Egyptissä.

Kun Nooa ja Eenos saarnasivat Herran nimestä niin se tarkoittaa että he saarnasivat syntien anteeksiantamusta tulevan messiiaan nimessä, joka on myös heidän Herransa. Se Herra on Jeesus Kristus eli "vaimon siemen"(=neitseestä syntynyt) eli "Aabrahamin siemen"(Neitsyt Maria oli Aabrahamin jälkeläinen) ja "Daavidin poika" (Joosef ja Neitsyt Maria olivat Daavidin jälkeläisiä ja Herra Jeesus oli siten laillinen Daavidin kruununperijä). Jeesus Kristus on kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jonka hallituskausi on ikuinen. Siispä Daavidilla on oleva ikuisesti Poika joka on istuva hänen valtaistuimellaan.

Raamatussa on myös ennustettu että valtikkaa ei oteta pois juudaalta, ennen kuin tulee Se jolla on valta (=Kristus Herra). Näin valtikka säilyy ikuisesti Juudaan sukuhaaralla. Juudean itsenäisys päättyi vasta Kristuksen sikiämisen jälkeen, jolloin keisari Augustus pani koko maailman verolle ja niin myös Juudea menetti itsenäisyytensä. Valtikka kuitenkin säilyi hengellisessä merkityksessä Juudan sukuhaaralla, sillä Kristus Juudan Leijona ja Davidin Poika hallitsee ikuisesti.
        Ei siirry valtikka pois Juudalta, ei käskijän sauva hänen suvultaan. Hänen heimostaan on tuleva se, jolla on valta, häntä kansat tottelevat. [4. Moos. 24:17; 2. Sam. 8:2; Ps. 2:6, Ps. 110:2; Matt. 2:6]
        Ei valtikka oteta pois Juudalta, eikä Lain opettaja hänen jalvoistansa, siihenasti kuin Sankari tulee, ja hänessä kansat rippuvat kiinni.

1. Kun. 2:4
        Että Herra vahvistais sanansa, jonka hän on minulle puhunut ja sanonut: jos sinun poikas kätkevät tiensä, että he vaeltavat uskollisesti minun edessäni kaikesta sydämestänsä ja kaikesta sielustansa, niin ei sinulta ikänä pidä puuttuman mies Israelin istuimelta.
        1. Kun. 8:25
        Niin siis, Herra, Israelin Jumala! pidä sinun palvelialles Davidille minun isälleni se minkä sinä hänelle puhunut olet ja sanonut: ei pidä sinulta miestä puuttuman minun edessäni, joka istuu Israelin istuimella: ainoastaan jos sinun lapses pitävät heidän tiensä, vaeltaaksensa minun edessäni, niinkuin sinä olet vaeltanut minun edessäni.
        2. Aik. 6:16
        Nyt Herra Israelin Jumala, pidä palvelialles Davidille minun isälleni, mitäs hänelle puhunut olet ja sanonut: ei sinusta pidä puuttuman mies minun edessäni, joka Israelin istuimella istuu: ainoastaan että sinun poikas kätkevät tiensä; että he vaeltavat minun laissani, niinkuin sinä minun edessäni vaeltanut olet.
        Jer. 33:17
        Sillä näin sanoo Herra: ein pidä Daavidilta puuttuman mies, joka istuu Israelin huoneen istuimella;

1. Moos. 22:18
        Ja sinun siemenessäs pitää kaikki kansat maan päällä siunatuksi tuleman, ettäs minun äänelleni kuuliainen olit.
        1. Moos. 26:4
        Ja enennän sinun siemenes niinkuin taivaan tähdet: ja annan sinun siemenelles kaikki nämät maat: Ja sinun siemenes kautta pitää kaikki kansat maan päällä siunatuksi tuleman:

Nyt meni meditaatio Kesitas hiljaiseksi :D

Mutta toisaalta, ei noilla jutuilla ole merkitystä mihinkään. Jumala vaan on ja ihminen sen sätkynukke... Ei voi olla noin vaikeeta kuin Raamattu kertoo...

• vl-mies
        tyhjä paperi kirjoitti:

Miikan kirjassa ennustettiin että Messias syntyy Beetlehemissä.

Tosin Jeesuksen perhe kävi ennen tietäjien tapaamista Egyptissä jossa he viipyivät joitakin vuosia Herodeksen kuolemaan asti. Kuitenkin he olivat silloin taas Beetlehemissä kun tietäjät saapuivat perille Herransa Jeesuksen luokse.

• vl-mies
        vl-mies kirjoitti:

Miikan kirjassa ennustettiin että Messias syntyy Beetlehemissä.

Tosin Jeesuksen perhe kävi ennen tietäjien tapaamista Egyptissä jossa he viipyivät joitakin vuosia Herodeksen kuolemaan asti. Kuitenkin he olivat silloin taas Beetlehemissä kun tietäjät saapuivat perille Herransa Jeesuksen luokse.

Ne tietäjät saattoivat tulla jopa Japanista, Australiasta, Kiinasta, Pääsiäissaarelta tai Amerikasta asti, joten heillä kesti matkaan aikaa monta vuotta.

Niinpä Jeesuksen perhe ehti käymään heidän matkansa aikana Egyptissä viipyen siellä monta vuotta.

• Mesopotamia oli epäjumalien palvonnan Mekka, joten miksi yleensä Jumala hyväksyi sellaiset " herrat" katsomaan poikaansa ?

• Tietäjillä oli Abrahamin usko, jonka Jumala luki A;lle vanhakaudeksi.
      He uskoivat lupukseen, ja Jeesushan oli ja on juuri se.
      VL saarnoissa usein puhutaan kolmesta tietäjästä? Se on tietämättömyyttä. Raamatussa ei mainita lukumäärää, mutta palvelusväki mukaan luettua, heitä oli isohko joukko.
      Tietäjillä oli sama usko, mitä juutalaisella. Myös samat kirjoitukset ennustusten osalta, mutta laki löyhempi.
      On arvioitu, että he olivat Persiasta tulleita diasporalaisa.
      Siitä ei ole varmuutta, mutta tunsivat KIRJOITUKSET, SE ON VARMAA ja ajankohta Roomankin historian valossa n 3 v eKr, pääsiäisen seutuun.
      Vastaan lisää, jos joku askarruttaa.
      Kes.

• Eevertin poika

Miten Kes mielestäsi Tietäjien usko näkyi ?

Näkyykö jossakin mitä kuningasta he odottivat ?

Odottovatko hekin messiasta - sitä en heti ainakaan huomannut Raamatun tekstistä.

• Eevertin poika kirjoitti:

Miten Kes mielestäsi Tietäjien usko näkyi ?

Näkyykö jossakin mitä kuningasta he odottivat ?

Odottovatko hekin messiasta - sitä en heti ainakaan huomannut Raamatun tekstistä.

Kuten kerroin, Rooman, lähi, idän, sekä Israelin historiat tukevat Jeesuksen syntymää samoihin aikoihin, ja sitä, että Sana tuli lihaksi.
        Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä. He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme." ( Matt 22)
        Heidän siis täytyi tietää se, että Kristus tulle, koska lähtivät seuraamaan merkkiä, samalla tavalla kun Egyptistä kulkiessa erämaassa, sekä Abrahamin matka myös erämaassa.
        Samoin myös Jumala käski Abrahamin uhrata Jaakob, ja senkin matkan Hän teki.
        Kaikki nämä luettiin heille vahurkaudeksi.
        Pave kirjoittaa lupuksesta näin,
        Room. 4:3
        Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."
        Kaksi muutakin kertaa asia tulee UT;ssa esille.
        Sama asia VT;ssä
        . Moos. 15:6
        Abram uskoi Herran lupaukseen, ja Herra katsoi hänet vanhurskaaksi.
        Eli lupus oli Kristus 1. Moos. 3;15 Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: Ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
        Tähän lupaukseen tietäjät uskoivat.
        He tiesivät sen, että Messias ( Voideltu) tulee syntyä Betlehemissä, ja Daavidin sukuun.
        He, jotka eivät olleet juutalaisessa uskossa, eivät sitä tienneet.
        He uskoivat Jumalan sanomaan, Jeesuksen, kuninkaan syntymiseen ja tässäkin tuli ilmi se, että Jumala ( silloinen Herra) näytti Heille MERKIN.
        Jumala ei ilmoita mitään muille kun Jeesuksen omille, Jeesus on nyt Herra.
        Tietäjäthän sanoivat, että ASIA ON ILMOITETTU PROFEETAIN KIRJASSA.

(Miika 5;2) Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana.

Sitä ei tarkoin tiedetä, ketä he olivat, alkuperäinen kreikkalainen teksti tietäjistä: μαγοι απο ανατολων (magoi apo anatolon) tarkoittaa enemmänkin taikuria tai velhoa, maagia, joka saapuu idästä.
        Se, mistä se selviää on todella tuo Miikan teksti. On niitä kolme muutakin, mutta se tuli nyt mieleen.
        Jos Raamatussa ( VT) puhutaan kuninkaasta, Hän on aina voideltu ( messias) oli Hän maan tai sitten, kuten nasaretilainen, kaikkien Messias.

Kes.

• tiivistä
        Kesitas kirjoitti:

Kuten kerroin, Rooman, lähi, idän, sekä Israelin historiat tukevat Jeesuksen syntymää samoihin aikoihin, ja sitä, että Sana tuli lihaksi.
        Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä. He kysyivät: "Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme." ( Matt 22)
        Heidän siis täytyi tietää se, että Kristus tulle, koska lähtivät seuraamaan merkkiä, samalla tavalla kun Egyptistä kulkiessa erämaassa, sekä Abrahamin matka myös erämaassa.
        Mitä sanovat kirjoitukset? "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."
        Sama asia VT;ssä
        Eli lupus oli Kristus 1. Moos. 3;15 Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: Ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
        He tiesivät sen, että Messias ( Voideltu) tulee syntyä Betlehemissä, ja Daavidin sukuun.
        He uskoivat Jumalan sanomaan, Jeesuksen, kuninkaan syntymiseen ja tässäkin tuli ilmi se, että Jumala ( silloinen Herra) näytti Heille MERKIN.

(Miika 5;2) Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana.

Sitä ei tarkoin tiedetä, ketä he olivat, alkuperäinen kreikkalainen teksti tietäjistä: μαγοι απο ανατολων (magoi apo anatolon) tarkoittaa enemmänkin taikuria tai velhoa, maagia, joka saapuu idästä.
        Se, mistä se selviää on todella tuo Miikan teksti. On niitä kolme muutakin, mutta se tuli nyt mieleen.
        Jos Raamatussa ( VT) puhutaan kuninkaasta, Hän on aina voideltu ( messias) oli Hän maan tai sitten, kuten nasaretilainen, kaikkien Messias.

Kes.

Miksi aina pisität noin pitkiä paikkoja Raamatusta?? Pelkkä viite ja linkki Raamattupiirin sivuille riittäisi.

Mieluummin lukisinme sinun omia ajatuksiasi helluntaiuskostasi ja sitten viite/linkki perään.

Siinusta

• Kesitas kirjoitti:

Sama asia VT;ssä

Kes.

Kesitas. Kun luet koko luvun Miika 5, niin huomaat että tämä kuningas onkin maallinen kuningas eikä Messias.

Miika 5:
        4 (5:3) Ja HÄN on astuva esiin ja kaitseva Herran voimassa, Herran, Jumalansa, nimen valtasuuruudessa. Ja he asuvat alallansa, sillä silloin on hän oleva suuri hamaan maan ääriin saakka.
        5 (5:4) Ja HÄN on oleva rauha: jos Assur hyökkää maahamme, jos se astuu palatseihimme, niin me asetamme sitä vastaan seitsemän paimenta ja kahdeksan ruhtinasta.
        6 (5:5) Nämä kaitsevat miekalla Assurin maata, Nimrodin maata sen omain ovien ääressä. HÄN on PELASTAVA meidät ASSURIN VALLASTA, jos se hyökkää meidän maahamme, jos se astuu meidän alueellemme.

Siis Miika 5 ennustus ei tarkoita Jeesusta.

• tiivistä kirjoitti:

Miksi aina pisität noin pitkiä paikkoja Raamatusta?? Pelkkä viite ja linkki Raamattupiirin sivuille riittäisi.

Mieluummin lukisinme sinun omia ajatuksiasi helluntaiuskostasi ja sitten viite/linkki perään.

Siinusta

Siksi, koska Sinulla ei ole Raamattua, ja se on minun vika.
        Toisaalta minä itse määrittelen tyylini, sitä ei ohjaa kukaan muu.
        Panen ohjeeksi Paven Kolossaan, luku 2; 20,21,22.
        Jos kerran OLETTE YHDESSÄ KRISTUKSEN (minä olen) kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja ALISTUTTE SELLAISIIN SÄÄNTÖIHIN ( kuten SRK opettaa ilman Jeesusta) kuin "ÄLÄ TARTU", "ÄLÄ MAISTA", "ÄLÄ KOSKETA"? Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää KYSYMYS ON VAIN IHMISTEN KÄSKYISTÄ JA OPEISTA ( lestadiolais- saarnaajat etunenässä).
        Sitten, lopeta tuo PASK´KAPUHE HELLUNTAIUSKOSTNI, en ole helluntailainen, ekä heidän uskossaan.
        Olet palstan surkimus, sekä täysi valehtelija, jopa tyhmyyteen asti.
        Kaiketi sinulla on jotain näyttöjä, ellei niin tuki suusi.
        Vielä neuvo, opi kirjoittamaan. Tiedän, että ole reppana, joten älä kirjoita niin vaikeita sanoja, kun siunausta, sen ymmärtäminen jo vaati jotain.
        Kes.

• lappix kirjoitti:

Kesitas. Kun luet koko luvun Miika 5, niin huomaat että tämä kuningas onkin maallinen kuningas eikä Messias.

Miika 5:
        4 (5:3) Ja HÄN on astuva esiin ja kaitseva Herran voimassa, Herran, Jumalansa, nimen valtasuuruudessa. Ja he asuvat alallansa, sillä silloin on hän oleva suuri hamaan maan ääriin saakka.
        5 (5:4) Ja HÄN on oleva rauha: jos Assur hyökkää maahamme, jos se astuu palatseihimme, niin me asetamme sitä vastaan seitsemän paimenta ja kahdeksan ruhtinasta.
        6 (5:5) Nämä kaitsevat miekalla Assurin maata, Nimrodin maata sen omain ovien ääressä. HÄN on PELASTAVA meidät ASSURIN VALLASTA, jos se hyökkää meidän maahamme, jos se astuu meidän alueellemme.

Siis Miika 5 ennustus ei tarkoita Jeesusta.

Juuri tälläistä juutalaiset odottivat, vai mitä luulet heidän odottaneen, vaikka asia kerrottiin toisin.

• Kesitas kirjoitti:

Juuri tälläistä juutalaiset odottivat, vai mitä luulet heidän odottaneen, vaikka asia kerrottiin toisin.

Totttakai odottivat niinkuin oli ennustettu. Israel saa maallisen kuninkaan, joka vapauttaa heidät muiden valtioiden ikeestä. Miikan ennustus oli eräs ennustus maallisesta kuninkaasta. Niin luulivat vielä Jeesuksen opetuslapsetkin.

• siunausta.
        Kesitas kirjoitti:

Siksi, koska Sinulla ei ole Raamattua, ja se on minun vika.
        Toisaalta minä itse määrittelen tyylini, sitä ei ohjaa kukaan muu.
        Panen ohjeeksi Paven Kolossaan, luku 2; 20,21,22.
        Jos kerran OLETTE YHDESSÄ KRISTUKSEN (minä olen) kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja ALISTUTTE SELLAISIIN SÄÄNTÖIHIN ( kuten SRK opettaa ilman Jeesusta) kuin "ÄLÄ TARTU", "ÄLÄ MAISTA", "ÄLÄ KOSKETA"? Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää KYSYMYS ON VAIN IHMISTEN KÄSKYISTÄ JA OPEISTA ( lestadiolais- saarnaajat etunenässä).
        Sitten, lopeta tuo PASK´KAPUHE HELLUNTAIUSKOSTNI, en ole helluntailainen, ekä heidän uskossaan.
        Olet palstan surkimus, sekä täysi valehtelija, jopa tyhmyyteen asti.
        Kaiketi sinulla on jotain näyttöjä, ellei niin tuki suusi.
        Vielä neuvo, opi kirjoittamaan. Tiedän, että ole reppana, joten älä kirjoita niin vaikeita sanoja, kun siunausta, sen ymmärtäminen jo vaati jotain.
        Kes.

Onko Teissä heluntalaisissa yleinen perinne kieltää ja hävetä omaa ukkontausta? Minusta te heluntailaiset olette paitsi hauskoja, mutta myös korvistaa ja sydämestään ukkomassa! Huudat myös, kuten aidot ukkomassa olevat heluntalaiset tekevät pääsääntöisesti.

Siunausta

• yks1
        siunausta. kirjoitti:

Onko Teissä heluntalaisissa yleinen perinne kieltää ja hävetä omaa ukkontausta? Minusta te heluntailaiset olette paitsi hauskoja, mutta myös korvistaa ja sydämestään ukkomassa! Huudat myös, kuten aidot ukkomassa olevat heluntalaiset tekevät pääsääntöisesti.

Siunausta

opi ensin edes kirjoittamaan, ja pysy aiheessa, älä kirjoittajan persoonassa.

• lappix kirjoitti:

Totttakai odottivat niinkuin oli ennustettu. Israel saa maallisen kuninkaan, joka vapauttaa heidät muiden valtioiden ikeestä. Miikan ennustus oli eräs ennustus maallisesta kuninkaasta. Niin luulivat vielä Jeesuksen opetuslapsetkin.

Ajattele lappix, jos he olivat pakanoita, olivta he eka pakanoita, jotka näkivät Kuninkaan.

• vl-mies
        Kesitas kirjoitti:

Sama asia VT;ssä

Kes.

Olet oikeassa Kesitas siinä että Israelin erämaavaelluksessa tulenpatsas johdatti yöllä heidän matkaansa ja päivällä pilven patsas. Sitä voi verrata siihen tähteen jota itäisen maan uskovaiset tähtien tutkijat seurasivat. Jumala johdatti myös Aabrahamia kun hän matkusti Urista kanaanin maalle. Aabrahamin egyptin reissu lienee enne sille että Joosef ja Maria veivät Jeesus-lapsen Egyptiin turvaan herodekselta. Se on myös ennekuva siitä että vaimo eli Saara-äiti (=Kristuksen seurakunta) menee korpeen suojaan lohikäärmeen vihalta saadakseen uudestisynnyttää viimeiset Jumalan lapset, joka tarkoittaa sitä että valkoiset hevoset tulivat Pohjanmaalle niin että Jumalan Henki lepää Pohjanmaalla eli "korvessa" viimeisenä aikana.

Ilm. 12:
        1 Ja suuri ihme ilmestyi taivaassa: vaimo oli puetettu auringolla, ja kuu hänen jalkainsa alla, ja hänen päässänsä kruunu kahdestatoistakymmenestä tähdestä.
        2 Ja hän oli raskas, ja huusi synnyttäissänsä, ja hänellä oli suuri vaiva synnyttää.
        3 Ja toinen ihme näkyi taivaassa, katso: suuri ruskia lohikärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja hänen päissänsä seitsemän kruunua.
        4 Ja hänen pyrstönsä veti kolmannen osan taivaan tähdistä, ja heitti ne maan päälle. Ja lohikärme seisoi vaimon edessä, joka oli synnyttämällänsä, että kuin hän olis synnyttänyt, se olisi syönyt hänen lapsensa.
        5 Ja hän synnytti poikalapsen, joka oli kaikki pakanat hallitseva rautaisella vitsalla. Ja hänen poikansa temmattiin Jumalan tykö ja hänen istuimensa tykö.
        6 Ja vaimo pakeni korpeen, kussa hänelle oli sia Jumalalta valmistettu, siinä ruokittaa tuhannen kaksisataa ja kuusikymmentä päivää.
        7 Ja (suuri) sota tapahtui taivaassa: Mikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikärmeen kanssa, ja lohikärme soti ja hänen enkelinsä.
        8 Ja ei he voittaneet, eikä heidän siaansa enää löydetty taivaassa.
        9 Ja suuri lohikärme, vanha mato, joka perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, heitettiin ulos, joka koko maan piirin viettelee, hän heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä myös hänen kanssansa heitettiin sinne.
        10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: nyt on autuus, ja voima, ja valtakunta, ja väki meidän Jumalamme, ja valta hänen Kristuksensa: että meidän veljiemme päällekantaja on heitetty ulos, joka heidän päällensä yötä ja päivää Jumalan edessä kantoi.
        11 Ja he ovat hänen voittaneet Karitsan veren kautta, ja heidän todistuksensa sanan kautta; ja ei he henkeänsä kuolemaan asti rakastaneet.
        12 Sentähden te, taivaat, iloitkaat, ja jotka niissä asutte. Voi maan ja meren asuvia! sillä perkele astuu alas teidän tykönne, pitäin suurta vihaa, tietäen itsellänsä vähän aikaa olevan.
        13 Ja kuin lohikärme näki itsensä maahan heitetyksi, vainosi hän vaimoa, joka pojan synnytti.
        14 Ja vaimolle annettiin kaksi suuren kotkan siipeä, että hän olis korpeen siaansa lentänyt, kussa hän elätetään ajan, ja kaksi aikaa, ja puolen aikaa, kärmeen kasvoin edestä.

Sak. 6:
        6 Jossa ne mustat orhiit, ne menivät pohjaa päin, ja valkiat noudattivat niitä; mutta kirjavat menivät etelää päin.
        7 Ja ne väkevät läksivät ja menivät ympärinsä, niin että he kaikki maat vaelsivat. Ja hän sanoi: menkäät ja vaeltakaat maata ympäri; ja he vaelsivat maan lävitse.
        8 Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla.

• vl-mies
        vl-mies kirjoitti:

Olet oikeassa Kesitas siinä että Israelin erämaavaelluksessa tulenpatsas johdatti yöllä heidän matkaansa ja päivällä pilven patsas. Sitä voi verrata siihen tähteen jota itäisen maan uskovaiset tähtien tutkijat seurasivat. Jumala johdatti myös Aabrahamia kun hän matkusti Urista kanaanin maalle. Aabrahamin egyptin reissu lienee enne sille että Joosef ja Maria veivät Jeesus-lapsen Egyptiin turvaan herodekselta. Se on myös ennekuva siitä että vaimo eli Saara-äiti (=Kristuksen seurakunta) menee korpeen suojaan lohikäärmeen vihalta saadakseen uudestisynnyttää viimeiset Jumalan lapset, joka tarkoittaa sitä että valkoiset hevoset tulivat Pohjanmaalle niin että Jumalan Henki lepää Pohjanmaalla eli "korvessa" viimeisenä aikana.

Ilm. 12:
        1 Ja suuri ihme ilmestyi taivaassa: vaimo oli puetettu auringolla, ja kuu hänen jalkainsa alla, ja hänen päässänsä kruunu kahdestatoistakymmenestä tähdestä.
        2 Ja hän oli raskas, ja huusi synnyttäissänsä, ja hänellä oli suuri vaiva synnyttää.
        3 Ja toinen ihme näkyi taivaassa, katso: suuri ruskia lohikärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja hänen päissänsä seitsemän kruunua.
        4 Ja hänen pyrstönsä veti kolmannen osan taivaan tähdistä, ja heitti ne maan päälle. Ja lohikärme seisoi vaimon edessä, joka oli synnyttämällänsä, että kuin hän olis synnyttänyt, se olisi syönyt hänen lapsensa.
        5 Ja hän synnytti poikalapsen, joka oli kaikki pakanat hallitseva rautaisella vitsalla. Ja hänen poikansa temmattiin Jumalan tykö ja hänen istuimensa tykö.
        6 Ja vaimo pakeni korpeen, kussa hänelle oli sia Jumalalta valmistettu, siinä ruokittaa tuhannen kaksisataa ja kuusikymmentä päivää.
        7 Ja (suuri) sota tapahtui taivaassa: Mikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikärmeen kanssa, ja lohikärme soti ja hänen enkelinsä.
        8 Ja ei he voittaneet, eikä heidän siaansa enää löydetty taivaassa.
        9 Ja suuri lohikärme, vanha mato, joka perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, heitettiin ulos, joka koko maan piirin viettelee, hän heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä myös hänen kanssansa heitettiin sinne.
        10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: nyt on autuus, ja voima, ja valtakunta, ja väki meidän Jumalamme, ja valta hänen Kristuksensa: että meidän veljiemme päällekantaja on heitetty ulos, joka heidän päällensä yötä ja päivää Jumalan edessä kantoi.
        11 Ja he ovat hänen voittaneet Karitsan veren kautta, ja heidän todistuksensa sanan kautta; ja ei he henkeänsä kuolemaan asti rakastaneet.
        12 Sentähden te, taivaat, iloitkaat, ja jotka niissä asutte. Voi maan ja meren asuvia! sillä perkele astuu alas teidän tykönne, pitäin suurta vihaa, tietäen itsellänsä vähän aikaa olevan.
        13 Ja kuin lohikärme näki itsensä maahan heitetyksi, vainosi hän vaimoa, joka pojan synnytti.
        14 Ja vaimolle annettiin kaksi suuren kotkan siipeä, että hän olis korpeen siaansa lentänyt, kussa hän elätetään ajan, ja kaksi aikaa, ja puolen aikaa, kärmeen kasvoin edestä.

Sak. 6:
        6 Jossa ne mustat orhiit, ne menivät pohjaa päin, ja valkiat noudattivat niitä; mutta kirjavat menivät etelää päin.
        7 Ja ne väkevät läksivät ja menivät ympärinsä, niin että he kaikki maat vaelsivat. Ja hän sanoi: menkäät ja vaeltakaat maata ympäri; ja he vaelsivat maan lävitse.
        8 Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla.

Tuosta ilmenee myös se että viimeinen aika jolloin elävä usko viedään korpeen, ja vaikuttaa siellä korvessa eli Pohjanmaalla, se aika on kotkan aika Jumalan valtakunnalle. Ensin oli härjän aika joka kuvaa vanhanliiton uhrijumalanpalvelusta. Sitten oli leijonan aika joka kuvaa Juudan leijonaa elikkä sitä aikaa kun elävä usko oli pääasiassa juudeassa. Sitten oli ihmisen aika eli se lyhyt aika jolloin Herra Jeesus oli täällä maan päällä ihmisen muodossa ja totisena ihmisenä. Sitten viimeinen aika on kotkan aika joka kuvaa sitä että elävä usko liikkuu aiempaa nopeammin paikasta toiseen kuin kotkan siivillä. Kotkan siivillä Saara-äiti tuotiin myös Pohjanmaalle eli "korpeen". Kuin kotkan siivillä elävä usko on levinnyt Pohjanmaalta Gambiaan, Togoon, Keniaan, Ghanaan, Ecuadoriin, Turkkiin, Pohjois-Amerikkaan, Venäjälle jne.

Kotkan siivet kuvaavat hyvin myös sitä että lähetystyöntekijät voivat nykyään liikkua nopeasti lentokoneella paikasta toiseen, kuten enkelit kantoivat diakoni Filippusta Eriopian hallitsijan kamaripalvelijan luokse, ja mahdollisesti myöhemmin myös esimerkiksi Amerikkaan. Kotkan siivet kuvaavat nykyistä Kristuksen evankeliumin julistusta myös siinä että se voi kotkan tavoin lentää hetkessä esimerkiksi radioaaltojen/Internetin välityksellä vaikka toiselle puolelle maapalloa. Ennen kotkan aikaa elävä usko liikkui vain harvoin nopeasti paikasta toiseen pitkiä matkoja.

• vl-mies kirjoitti:

Tuosta ilmenee myös se että viimeinen aika jolloin elävä usko viedään korpeen, ja vaikuttaa siellä korvessa eli Pohjanmaalla, se aika on kotkan aika Jumalan valtakunnalle. Ensin oli härjän aika joka kuvaa vanhanliiton uhrijumalanpalvelusta. Sitten oli leijonan aika joka kuvaa Juudan leijonaa elikkä sitä aikaa kun elävä usko oli pääasiassa juudeassa. Sitten oli ihmisen aika eli se lyhyt aika jolloin Herra Jeesus oli täällä maan päällä ihmisen muodossa ja totisena ihmisenä. Sitten viimeinen aika on kotkan aika joka kuvaa sitä että elävä usko liikkuu aiempaa nopeammin paikasta toiseen kuin kotkan siivillä. Kotkan siivillä Saara-äiti tuotiin myös Pohjanmaalle eli "korpeen". Kuin kotkan siivillä elävä usko on levinnyt Pohjanmaalta Gambiaan, Togoon, Keniaan, Ghanaan, Ecuadoriin, Turkkiin, Pohjois-Amerikkaan, Venäjälle jne.

Kotkan siivet kuvaavat hyvin myös sitä että lähetystyöntekijät voivat nykyään liikkua nopeasti lentokoneella paikasta toiseen, kuten enkelit kantoivat diakoni Filippusta Eriopian hallitsijan kamaripalvelijan luokse, ja mahdollisesti myöhemmin myös esimerkiksi Amerikkaan. Kotkan siivet kuvaavat nykyistä Kristuksen evankeliumin julistusta myös siinä että se voi kotkan tavoin lentää hetkessä esimerkiksi radioaaltojen/Internetin välityksellä vaikka toiselle puolelle maapalloa. Ennen kotkan aikaa elävä usko liikkui vain harvoin nopeasti paikasta toiseen pitkiä matkoja.

Vl-mies.Minun on nyt jo pakko kysyä, oletko aivan tosissasi ? Aiemmin totesimme tällä palstalla, että Saara-äiti oli huora, jolla oli monta miestä ja aviossa Aabrahamin kanssa.
        Miten huora on julistettu pyhän seurakunnan esikuvaksi, siinä teillä on todella suuri häpeä.

• lappix kirjoitti:

Vl-mies.Minun on nyt jo pakko kysyä, oletko aivan tosissasi ? Aiemmin totesimme tällä palstalla, että Saara-äiti oli huora, jolla oli monta miestä ja aviossa Aabrahamin kanssa.
        Miten huora on julistettu pyhän seurakunnan esikuvaksi, siinä teillä on todella suuri häpeä.

Tähdellä poistettu sana on huo´ra, siis Saara-äiti oli oikeasti huo´ra.

• vl-mies
        lappix kirjoitti:

Tähdellä poistettu sana on huo´ra, siis Saara-äiti oli oikeasti huo´ra.

Se oli Paavali joka opetti Saaran olevan vertauskuva Jumalan lasten synnyttäjästä ja Siioninvuoresta. Se on myös vertauskuva Kristuksen ainoasta oikeasta seurakunnasta.

Hagarin hän kertoo olevan vertauskuva väärästä uskosta ja lain alaisuudesta ja omavanhurskaudesta ja kuolleesta uskosta ja Siinainvuoresta. Se sijaitsee Arabiassa juuri kuten Paavali kirjoittaa, eikä suinkaan siellä mitä nykyään kutsutaan Siinain niemimaaksi. Oikea Siinainvuori on Jabal i Musai joka sijaitsee Arabian niemimaalla jota Mooseksen aikana kutsuttiin Siinaiksi, mutta nykyään ja jo Paavalin aikana Arabiaksi. Jerusalem joka ei ottanut Kristusta vapahtajakseen, on Paavalin mukaan hengellisesti Siinainvuorella, vaikka se sijaitseekin luonnollisessa mielessä Siioninvuorella. Se on Ilmestyskirjankin mukaan hengellisesti Sodoma ja Egypti.

• kumpaa tarkoitat

Mitä avaaja tarkoittaa tuolla,olivatko itämaan tietäjät uskomassa olevalla asialla. Tarkoittaako hän lestadiolaista vai kristittyä?

• Avaaja

Lestadiolaisia kristittyjä.

• Marian opetuslapsia?
        Avaaja kirjoitti:

Lestadiolaisia kristittyjä.

Tuskin Lapin Maria oli tuolloin vielä syntynytkään...

• harlekiini.
        Marian opetuslapsia? kirjoitti:

Tuskin Lapin Maria oli tuolloin vielä syntynytkään...

Voi oli, jopa uudestisyntynyt. Ja kuule, montakin Mariaa;

• mun mielestä

Ei siihen aikaan ollut Israelissa lestadiolaisia, eikä taida olla tänäkään päivänä.

• vl-mies

Elävän uskon ulkonainen nimitys on vain vaihtunut aikojen saatossa useaan otteeseen. Kyllä elävää uskoa on ollut maan päällä kaikkina aikoina protoevankeliumista lähtien, ja tulee olemaankin maailma loppuun asti.

1. Kun. 17:14
        Sillä näin sanoo Herra Israelin Jumala: Ei jauhot vakkaisesta pidä loppuman ja öljy astiasta ei pidä puuttuman, siihen päivään asti kuin Herra antaa sataa maan päälle.
        Matt. 13:33
        Toisen vertauksen sanoi hän heille: taivaan valtakunta on hapatuksen vertainen, jonka vaimo otti, ja sekoitti kolmeen vakkaan jauhoja, siihen asti kuin kaikki happani.
        1. Moos. 40:10
        Ja sillä viinapuulla oli kolme haaraa ja se oli niinkuin viheriöitsemällänsä, sen kukoistus kävi ylös, ja sen rypäleet tuleentuivat viinamarjoiksi.
        1. Moos. 40:12
        Ja Joseph sanoi hänelle: tämä on sen selitys: Kolme haaraa ovat kolme päivää.
        1. Moos. 40:16
        Koska ylimmäinen leipoja näki, että selitys oli hyvä; sanoi hän Josephille: minä myös uneksuin, ja katso, kolme palmikoittua koria oli minun pääni päällä.
        1. Moos. 40:18
        Joseph vastasi, ja sanoi: tämä on sen selitys: kolme koria ovat kolme päivää.
        2. Moos. 37:18
        Kuusi haaraa kävi hänen kyljestänsä: kolme haaraa kynttiläjalan yhdeltä sivulta, ja myös kolme haaraa sen toiselta sivulta.
        2. Moos. 37:19
        Kolme mandelin-muotoista maljaa oli sen yhdessä haarassa, ja yksi nuppi ja kukkainen, niin myös kolme mandelin-kaltaista maljaa toisessa haarassa, yksi nuppi ja kukkainen: niin oli niissä kuudessa haarassa, jotka kynttiläjalasta uloskävivät.
        2. Moos. 38:1
        Ja teki myös polttouhrin alttarin sittimipuusta, viisi kyynärää pitkän ja viisi kyynärää leviän, juuri nelikulmaiseksi, ja kolme kyynärää korkiaksi.

Se vaimo joka sekoitti hapatteen kolmeen astiaan oli Saara-äiti, joka on esikuva Kristuksen seurakuntaruumiista joka synnyttää vapaita armolapsia.
        1. Moos. 18:6
        Niin Abraham riensi majaan Saaran tykö, ja sanoi: riennä sinuas ja tuo kolme mittaa sämpyläjauhoja, sotke ja leivo kaltiaisia.

Gal. 4:
        22 Sillä kirjoitettu on: Abrahamilla oli kaksi poikaa, yksi palkkavaimosta ja yksi vapaasta.
        23 Mutta joka palkkavaimosta oli, se oli lihan jälkeen syntynyt, ja joka vapaasta oli, se oli lupauksen kautta.
        24 Nämät jotakin merkitsevät; sillä nämät ovat ne kaksi Testamenttia: yksi Sinain vuoresta, joka orjuuteen synnyttää, joka on Agar.
        25 Sillä Agar on Sinain vuori Arabiassa ja ulottuu hamaan Jerusalemiin, joka nyt on, ja on lastensa kanssa orjana.
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäältä on, on vapaa, joka on kaikkein meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: iloitse, sinä hedelmätöin, joka et synnytä, pakahda ja huuda sinä, joka et raskas ole; sillä yksinäisellä on enempi lapsia kuin sillä, jolla mies on.
        28 Mutta me, rakkaat veljet, olemme niinkuin Isaakikin, lupauksen lapset.
        29 Mutta niinkuin se silloin, joka lihan jälkeen syntynyt oli, vainosi sitä, joka hengen jälkeen syntynyt oli, niin se nytkin tapahtuu.
        30 Mutta mitä Raamattu sanoo? aja palkkavaimo poikinensa ulos; sillä ei palkkavaimon pojan pidä perimän vapaan pojan kanssa.
        31 Niin me siis olemme, rakkaat veljet, emme palkkavaimon poikia, vaan vapaan.

Oikea Siinain vuori ei ole se jota nykyään kutsutaan siinain vuoreksi, vaan se vuori joka sijaitsee nykyisessä Arabiassa ja kutsutaan nykyään Mooseksen vuoreksi ("Jabal i musai") (Mooseksen aikana aluetta kutsuttiin Siinaiksi ja nykyistä Siinaita Arabiaksi, nykyään ja jo Paavalin aikana toisin päin). Paavalin aikana sitä vuorta kutsuttiin myös Agariksi. Siinain vuori ei ulotu Jerusalemiin asti, mutta tuo Biblia on tässä kohtaa huonosti käännetty, sillä siinä tarkoitetaan että Jerusalem oli Paavalin aikana hengellisesti Siinain lain alaisena koska he eivät uskoneen Herraan Jeesukseen Kristukseen.

• Näinpä näkisin

Yleensä tiede nykypäivänä pyrkii todistamaan, että Jumalaa ei ole, mutta nämä Itämaan veijarit halusivat etsiä kuningasta ja vielä kumarsivat Häntä ja antoivat lahjoja.

Tuskin Jumala olisi ilmestynyt unessa heille, jos he eivät olisi olleet Jumalan suosiossa ja varjeluksessa.

• Vääräsä hengesä?

Ainakin kuvien perusteella tietäjissä omi maailmanrakkauden henki, koska heillä oli parta ja pitkät hiukset. Mutta miksi he vääräsä hengesä menivät Jeesuksen luokse? Tulivatko he hakemaan Häneltä hyväkjsyntää väärähenkiselle uskolleen?

• axdcfvgbhj n

Jos heillä oli parta niin nehän olivat vl-opin mukaan siis synnissä kuten Jeesus ja opetuslapset ja Kastaja.

• Nämä "horoskooppiveijarit" ovat pelkkää tarua, vastaavia löytyy monesta muustakin jumalatarustosta.
      Miksi muuten juutalaisen kalenterin kuukausien nimet ovat lainattu Babyloniasta, jossa israelilaiset olivat pakkosiirtolaisuudessa v. 586 eaa.

• Siksi, kun heillä oli midianilaisten kalenteri, kuun kiertoon perustuva kalenteri.
        Kuukausi alkoi aina silloin, kun ensimmäinen ”sirppi” oli havaittavissa ja uusi päivä illalla, n. klo. kun kuu alkoi näkyä.
        Kalentereja on vieläkin Idän Juliaaninen ja ”lännen” Gregoriaaninen kalenteri.
        Juliaaninen kalenteri perustui laskelmaan, jonka mukaan trooppisessa vuodessa on 365,25 vuorokautta.
        Kuitenkin trooppinen vuosi on noin yksitoista minuuttia lyhyempi, juliaanisessa kalenterissa kertyy yksi päivä liikaa 128 vuodessa.
        Keskiajalla huomattiin, että juliaaninen kalenteri jäi jälkeen luonnollisista vuodenajoista. Sen vuoksi esimerkiksi kevätpäiväntasaus oli 1500-luvulle mennessä siirtynyt maaliskuun 25. päivästä 11:nteen.
        Mitä muuta kalenteria he olisivat voineetkaan käyttää, kun ns, kuukalenteria.
        Kes.

• vapaakirkkolainen
        Kesitas kirjoitti:

Siksi, kun heillä oli midianilaisten kalenteri, kuun kiertoon perustuva kalenteri.
        Kuukausi alkoi aina silloin, kun ensimmäinen ”sirppi” oli havaittavissa ja uusi päivä illalla, n. klo. kun kuu alkoi näkyä.
        Juliaaninen kalenteri perustui laskelmaan, jonka mukaan trooppisessa vuodessa on 365,25 vuorokautta.
        Kuitenkin trooppinen vuosi on noin yksitoista minuuttia lyhyempi, juliaanisessa kalenterissa kertyy yksi päivä liikaa 128 vuodessa.
        Keskiajalla huomattiin, että juliaaninen kalenteri jäi jälkeen luonnollisista vuodenajoista. Sen vuoksi esimerkiksi kevätpäiväntasaus oli 1500-luvulle mennessä siirtynyt maaliskuun 25. päivästä 11:nteen.
        Kes.

Mitenhän me saisimme sinullekin se uskon lahja. Vaikutat toivottomalta tapaukselta, mutta se on harhaa. Toivo kulkee käsikädessä elämän kanssa. Ja sinä elät vielä...

• vapaakirkkolainen kirjoitti:

Mitenhän me saisimme sinullekin se uskon lahja. Vaikutat toivottomalta tapaukselta, mutta se on harhaa. Toivo kulkee käsikädessä elämän kanssa. Ja sinä elät vielä...

Minulle usko on VALINTA, uskottomuudesta.
        Olen valinnut Jeesuksen, Paven esimerkin mukaan.
        Kol 2;6-7 Kun kerran olette ottaneet omaksenne Herran Kristuksen Jeesuksen, eläkää hänen yhteydessään.Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu. Kaikukoon kiitoksenne runsaana

Iloitsen valinnastani Herrassa.

• yks1
        Kesitas kirjoitti:

Minulle usko on VALINTA, uskottomuudesta.
        Olen valinnut Jeesuksen, Paven esimerkin mukaan.
        Kol 2;6-7 Kun kerran olette ottaneet omaksenne Herran Kristuksen Jeesuksen, eläkää hänen yhteydessään.Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu. Kaikukoon kiitoksenne runsaana

Iloitsen valinnastani Herrassa.

Opettele ensin kirjoittamaan. Valehtelemisen sinä jo osaatkin.

• Nuorin vl
        yks1 kirjoitti:

Opettele ensin kirjoittamaan. Valehtelemisen sinä jo osaatkin.

Onko sinull todella vara arvostella Kessiä, et pysty vastaamaan yhtenkään kysymykseen, ainoast arvosteleen kirjoittajaa?

MIssä siinä oli virhe, miss vale?

• Kesitas kirjoitti:

Siksi, kun heillä oli midianilaisten kalenteri, kuun kiertoon perustuva kalenteri.
        Kes.

Juutalaisessa kalenterissa ovat siis eläinradan merkit, joten se viittaa astrologiaan ja sitä kautta ennustajiin ja taikauskoon.

• Eevertin poika
        lappix kirjoitti:

Juutalaisessa kalenterissa ovat siis eläinradan merkit, joten se viittaa astrologiaan ja sitä kautta ennustajiin ja taikauskoon.

MIstä Lappix päättele, että Itämaan tietäjät käyttivät juutalaista kalenteria ?

Eikö tietäjä viittää enempi tiedemieheen kuin taikauskoiseen ennustajaan. ?
        Ilmeisesti kyllä olivat perillä mm. Miikan ennustuksista.

• Minä totesin, että juutalaisen kalenterin kuukausien nimet ovat eläinradan merkkejä, ja alunperin ne ovat lähtöisin Babyloniasta.

Ja kun tutkit sen Miikan ennustuksen, niin kysessä oli ennustus maallisesta kuninkaasta. Ne eivät pidä paikkaansa, kuten ennustukset maailmanlopusta. Siis lähinnä taruja.

• Eevertin poika

Pidätkö Lappix siis Raamattuakin osin taruna ?

• Kyllä Raamattu on osin tarua ja kertomuksia, joiden todenperäisyyttä ei voi kukaan todistaa.

• pölhökustaafhggj345

Uskomisesta en tiedä, mutta kuinka monta tietäjiä oli? Matteus ei mainitse lukumäärää.
      Myöhemmin syntyneen perimätiedon mukaan tietäjiä oli kolme ja oikeastaan he olivat kuninkaita. Näille vesseleille on annettu nimetkin ja yksi heistä oli tummapintainen.
      Mutta pitää muistaa, että Matteus edustaa joululegendoja Luukaksen ohella. Uskoo ken tahtoo. Luukas ei mainitse tietäjistä sanaakaan.

• Herodes tapatti

jostakin muistan kuulleeni, että Israelin historiassa olisi tuohon aikaan tapettu lapsia, jostakin syystä.

• puskasta huutelen
        Herodes tapatti kirjoitti:

jostakin muistan kuulleeni, että Israelin historiassa olisi tuohon aikaan tapettu lapsia, jostakin syystä.

Eli Matteuksen evankeliumi pitää paikkansa.

Olisko niin, että Johannes, Luukas ja Markus eivät halunneet uskoa siihen, että Jumala oli ilmestynyt itämaantietäjille unessa ja siksi eivät asiasta kirjoittaneert.
        Vai halusivatko he sievistellä Jeesuksen syntymää, omia hänet Juutalaisille.

Jotenkin tulee mieleen, että he eivät halunneet "sotkea# itämaan tietäjiä Jeesuksen syntymään.

• Eevertin kaima

Ilmoittaako Jumala epäsukoisille kuin tietäjille ? Ja he uskoivat ja tottelivat
      Jumalan käskyä.

#Matt. 2:12
      Unessa Jumala varoitti tietäjiä palaamasta Herodeksen luo, ja niin he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa. #

• Kertomus on kertomus. Olihan israelilaisilla jumalinaan Baal, Asera, Eel, Molok ja kultainen vasikka.
      Mikä näistä mainituista jumalista varoitti taikauskoa ja tähdistäennustusta harrastavia noitia?

• vl-mies

Ne "tietäjät" olivat uskovaisia pakanakansojen edustajia, joille Jumala oli kirjoittanut sanansa ja ennustuksensa tähtitaivaalle luettavaksi. Tähtitaivaan ilmiöistä he pystyivät lukemaan Jumalan sanoman ihmiskunnalle.

4. Moos. 24:17
      Minä saan nähdä hänen, mutta en nyt: minä katselen häntä, vaan en läheltä. Tähti nousee Jakobista, ja valtikka tulee Israelista, ja musertaa Moabin ruhtinaat, ja hävittää kaikki Setin lapset.

• 5+3

Kukahan saarnasi tietäjille synnit anteeksi...

• Raamatun teksteistä löytyy aina joku sovellettava jae. Tosiasiassa kertomus on kertomus, johon ei pidä sokeasti uskoa. Mutta, joka haluaa uskoa kertomuksia, niin se on sallittua - tottakai.

• vl-mies
        5+3 kirjoitti:

Kukahan saarnasi tietäjille synnit anteeksi...

Joku uskovainen saarnasi heille synnit anteeksi niin heistäkin tuli uskovaisia. En luonnollisesti tiedä kyseisten henkilöiden nimiä.

• miikan kirja

Wikipediasta löytyi, että vanhassa testamentissa on tieto Miikan kirjassa, että Betlehemissä syntyy juutalaisten suuri kuningas.

Miika
      5:2 Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.
      5:3 Sentähden Herra antaa heidät alttiiksi siihen aikaan asti, jolloin synnyttäjä on synnyttänyt; silloin jäljellejääneet hänen veljistänsä palajavat israelilaisten luokse.
      5:4 Ja hän on astuva esiin ja kaitseva Herran voimassa, Herran, Jumalansa, nimen valtasuuruudessa. Ja he asuvat alallansa, sillä silloin on hän oleva suuri hamaan maan ääriin saakka.

Tämä raamatunkohta on varmistanut Herodeksen, että juutalaisten kuningas syntyy Bethelemissä ja siksi hän sitten käski tapattaa kaikki kaksi ja sitä nuoremmat poikalapset.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Itämaan_tietäjät

• Kiitos osallistujill

Tämä on ollut oikein mukava ketjua,

• Nämä kertomukset ja sadut ovat yleensä leppoista luettavaa. Niihin pitää suhtautua, niinkuin vanhoihin taruihin tulee suhtautua.

Melkoisen nopeita kameleita näillä itämaan viisailla oli. Kirkko viettää Jeesus-lapsen syntymäjuhlaa 25 joulukuuta ja loppiaista itämaan tietäjien muistoksi, eli vajaa pari viikkoa veljillä meni. Tietenkin heillä tuhtaurui aikaa koukatessaan Herodeksen luona. mutta olivat silti tammikuun 6. perillä.

• Nyt pitää huomioida myös se, yhteiskunnassa tapahtuu vastaavia tuomittavia juttuja ilman uskontojakin. Eli nuo ilmiöt ovat olleet aina ihmiskunnassa tuhansia vuosia.

• daavidintähti
      • vl-mies

Se on juuri se tähti josta Bileam ennusti. Nimittäin Kristus.

• vl-mies kirjoitti:

Se on juuri se tähti josta Bileam ennusti. Nimittäin Kristus.

Bileam oli tietäjä, jolle maksettiin tietäjäpalkkaa. Ei sentään Jeesusta pidä sotkea noituuteen ja taikauskoon.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe