lapsen talvikengistä

äitsy34567

Kyselinkin jo tuolta tarvike-puoleltakin mutta oisko täällä vilkkaampaa?
Mitkä olisi (kokemuksia!) lämpöset talvikengät leikki-ikäselle? Kuomat villasukat ei tunnu riittävän kun varpaat on poitsulla kylmät kohtuullisen lyhyenkin ulkoilun jälkeen. On aina ollut vilunen käsistä ja jaloista tosi herkästi.
Superfitejä oli jossain kehuttu. Kokemuksia?

8

539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivänsäde

Jopas on vilunen poika. Meillä on pärjätty nahkakengillä ja vain äärimmäisillä pakkasilla on villasukkia tarvinnut lisäksi. Mutta meillä on aina lapset halunneet isommat kengät, että varpailla on varmasti tilaa heilua. Vielä nyt aikuisenakin on pari numeroa liian isot kengät. Nuoremmatkin lapset valitsevat aina isommat kengät, vaikka tarjolla olisi juuri sopivat. Nyt on kuomat ja yhdet sukat käytössä, eikä vilusta tietoakaan.

• 1717

Kuomaa lämpimämpää ei olekaan, ja superfit ei ole mikään lämmin kenkä. Jos kuomatkaan ei riitä ja käsiäkin palelee niin minä miettisin että onkohan lapsen ulkovaatteet tarpeeksi lämpimät?

Vertailun vuoksi: pienelläkin pakkasella meidän lapsella on päällä sisävatteet, villahaalari, villasukat, kuomat, toppahaalari, toppahanskat ja lämmin myssy (kypärämallia). Hyvin pysyy lämpimänä mutta ei ole yhtään kuumissaan vaan juuri sopivasti vaatetta. Minusta tuntuu että monet pukevat lapsilleen aivan liian vähän vaatetta päälle. Jos lapseni nykyiselläkin varustuksella palelisi niin ensin lisäisin yhden vaatekerroksen lisää ja sitten ostaisin untuvahaalarin. Paleleminen on niin kurjaa, tietäähän sen itsekin!

• Ollaan yksilöitä.

"Minusta tuntuu että monet pukevat lapsilleen aivan liian vähän vaatetta päälle."

Meillä yksi lapsista on viluinen, vaikka touhuaakin pihalla. Tuntuu, että hän pukeutuu kuin eskimo eikä siltikään aina tarkene.
        Toinen taas hikoilee eikä pienenäkään halunnut villavaatetta sisävaatteiden päälle ulos mennessä. Nykyään tämä "kuumakalle" lähtee pakkasillakin t-paita toppatakin alla ulos. Saattaa olla pelkät talvikengät jalassa eikä siis edes sukkia! Hanskoista ei tietoakaan jos pakkasta on "vain" muutama aste ja silti kädet on aina lämpimät.

Tahdon vain sanoa, ettei naapurin lapsesta voi tietää, että millaisilla talvivarustuksilla hän voi ulkoilla. Toisaalta joskus näkee niin puettuja lapsia, etteivät pääse enää kunnolla edes liikkumaan.

• ei vilukissa
        Ollaan yksilöitä. kirjoitti:

"Minusta tuntuu että monet pukevat lapsilleen aivan liian vähän vaatetta päälle."

Meillä yksi lapsista on viluinen, vaikka touhuaakin pihalla. Tuntuu, että hän pukeutuu kuin eskimo eikä siltikään aina tarkene.
        Toinen taas hikoilee eikä pienenäkään halunnut villavaatetta sisävaatteiden päälle ulos mennessä. Nykyään tämä "kuumakalle" lähtee pakkasillakin t-paita toppatakin alla ulos. Saattaa olla pelkät talvikengät jalassa eikä siis edes sukkia! Hanskoista ei tietoakaan jos pakkasta on "vain" muutama aste ja silti kädet on aina lämpimät.

Tahdon vain sanoa, ettei naapurin lapsesta voi tietää, että millaisilla talvivarustuksilla hän voi ulkoilla. Toisaalta joskus näkee niin puettuja lapsia, etteivät pääse enää kunnolla edes liikkumaan.

Itse olen tällainen kuumakalle;talvellakin pidän t-paitaa takin alla,kovilla pakkasilla pitkähihainen mutta enpä muista milloin olisin tarvinnut villapaitaa tai villasukkia.
        Lapseni on kouluikäinen ja pitää kovilla pakkasilla villasukkia koulussa sen vuoksi kun koulun lattiat kylmiä. Pitkät kalsarit on riittänyt 20 asteenkin pakksella talvihousujen alla.
        Joillakin on huono ääreisverenkierto joten jos kädet ja jalat ns.heikosti puettu,palelee muutenkin.. Yhdet paksut rukkaset on pojalla mutta kädet ovat hiestä märät kovillakin pakkasilla.
        Laadukkaat,hieman ohuemmatkin vaatteet ovat monesti lämpimämmät kuin halvat "michellin" vaatteet.
        Jos kengissä on tilaa kunnolla niin se lämmittää enemmän kuin pienemmät kengät joihin on ängetty villasukka ja kenkä tuntuu "tiukalta".

• Äiticcä

Voisiko olla että lapsellasi olisi vähän liian pienet kengät..varsinkin kun vielä laitat villasukan? Kengän pitää olla väljä jotta varpaat pääsee liikkumaan ja että kengän ja sukkien väliin jää ilmaa. Kokeile vielä ostaa sukkia joissa on villapohja (jos lapsille sellaisia löytyy) ja myöskin kunnon lämmin pohjallinen voisi auttaa. Meillä on aina ollut kuomat ja hyvin on pysyneet varpaat lämpöisinä..Ostan yleensä kokoa tai joskus kahtakin isommat kuin syyskengät..j Kuomat on kuitenkin suomalainen tuote ja valmistuksessa otettu huomioon suomalaiset sää olosuhteet.. Tai voisiko lapsella olla muuten sitten liian vähän päällä ulkona? Omillani isommalla 6-vuotiaalla ei ole välttämättä pakkasilla fleeceä talvipuvun alla vaikka olisi -10 kun on niin lämminverinen , kun taas pienemmällä tytöllä pitää olla jo pikkupakkasillakin vaatetta enemmän kuin toisella, muuten palelee...
      En ole koskaan itse ostanut mitään goretex tai muitakaan päällyste talvikenkiä,utta olen kuullut että ne olisi kylmät...en sitten osaa sanoa muuta kuin toisten kokemuksia.
      Ja osaako lapsi itse sanoa paleltaako varpaista? Jos lapsi itse valittaa että varpaat jäätyy niin sitten ei mitään mutta meinaan vaan että minulla itselläni on aika huono ääreisverenkierto ja tälläkin hetkellä varpaat ja kädet kylmät vaikkei minulla kylmä sinänsä kylmä olekkaan... joillain ihmisillä vain on aina kädet ja varpaat kylmät...

• äitsy567890

alkuperäinen kiittää vastauksista, toki lisääkin voi lähetellä :o)
      Poika ei itse ole sanonut että varpaita/sormia palelee, sanoo kyllä jos muuten on kylmä. Muuten on mielestäni hyvin päällä; sisävaatteet välivaatteet (ohuempaa tai paksumpaa fleeceä) toppavaatteet, lisäksi tietysti kauluria ja sellaista tarpeen mukaan. Kuomia on kahdet, yhdet sellaiset joita pidetään kun ei tarvi villasukkia ja yhdet isommat joiden kanssa villasukat sopii mun mielestä hyvin, tuntuu olevan tilaa varpaille.
      Täytynee kuitenkin kokeilla tuota pohjallisneuvoa ja hankkia sellaiset vielä, ehkä sitten sen takia ostan vielä yhdet isommat kuomat jolloin tulee siis se kaksi numeroa välikausikenkiä suuremmat, joihin kyllä niihinkin on jätetty aina villasukkavaraa.. :o)

Kiitokset.

• Keinokuitu=kylmää

Kokeileppa vahtaa nuo keinokuituiset, hiostavat, nyppyyntyvät ja sähköistyvät fleecet luonnonkuituihin, kuten villaan, joka hengittää, ei hiosta ja puhdistuu itsestään tuulettamallakin.

• Vilukissoja meillä

Puuvillasukat kannattaa unohtaa talven ajaksi ja ostaa lapselle sukkia joissa on villaa. Lämmittävät huomattavasti enemmän kuin puuvillasukka. Myös ihan alimmaisena oleva villa- tai silkkikerrasto lämmittää ja pitää myös kädet ja jalat lämpimänä paremmin kuin esim. fleece-välikerrasto.

Kuomat on meillä käytössä yli -5 asteen pakkasilla ja pakkasten lisääntyessä lisätään sukkia. Muuten käytetään goretex-kenkiä ja sekoitesukkia tai ihan 100% villaa olevaa sukkaa paljasta ihoa vasten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5842
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5338
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      95
      3327
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57