Miksi ihmeessä VR ei panosta asiakkaiden viihtyvyyteen niin hyvin kuin voisi? Nykyisissä InterCity- ja Pendolinojunissa on kovat penkit, joissa pitemmän päälle istuessa alaselkä kipeytyy.
Vanhat siniset vaunut, ja ah niiden nojatuolipenkit, miksi ei sellaisia ole nykyaikaisissakin junissa? Jos vain mahdollista, valitsen pikajunavuoron mukavien penkkien vuoksi! Sinisissä vaunuissa on myös omanlaisensa matkustustunnelma!
Mitä mieltä olet junan matkustusmukavuudesta?
Junamatkustus - laatua vai ei?
21
937
Vastaukset
- ruikularaimo
Ai että ei panosta viihtyvyyteen? On leikkivaunua, ravintolavaunua, työskentelyhyttiä, allergiahyttiä, lemmikkiosastoa, makuuhyttiä omalla suihkulla ja vessalla ja vaikki mitä asiakkaiden iloksi. Jos välttämättä haluat matkustaa löysällä sohvalla, niin osta itsellesi vanha mersu ja mee sillä. Niissä on jousipenkit kaltaisellesi läskiperseelle.
- Junamatkustaja1
Nimimerkille ruikularaimo:
Miksi ihmeessä VR ei panosta asiakkaiden viihtyvyyteen niin hyvin kuin voisi?
Huomioi toki lauseen loppuosa "NIIN HYVIN KUIN VOISI". Tottakai kaikki luettelemasi leikkivaunut, ravintolavaunut jne. ovat viihtyvyyteen panostamista, mutta pehmeät penkit toisivat vielä pienen lisän mukavuuteen/viihtyvyyteen. Jos pehmeät penkit lisättäisiin esim. 1. luokkaan tai Ekstra-luokkaan, mikä lieneekään. Eikö se olisi hyvä kehitysehdotus?
"Jos välttämättä haluat matkustaa löysällä sohvalla, niin osta itsellesi vanha mersu ja mee sillä. Niissä on jousipenkit kaltaisellesi läskiperseelle."
Em. lause havainnollistaa keskustelun asiallisuuden ja keskustelun tason tällä palstalla... - junatuojunavie
Niin, olisihan se pitkänmatkalaisille ja etenkin huonokuntoisille (esim. vanhukset) tai lapsille hyvä juttu jos penkit olisivat vähän pehmeämmät. Ihan hyvä ehdotus sinänsä.
Itselleni nykyiset penkit kelpaavat ainakin toistaiseksi. Voihan sinne junaan ottaa vaikka tyynyn mukaan, jos on pitkä matka (tosin ymmärrän, että jos on paljon matkatavaraa niin yhtään ylimääräistä ei välttämättä haluta).
Vastaus kysymykseen lienee raha. Olisi nykyistä kalliimpaa hankkia erilaiset, pehmeämmät penkit. Uudenlaiset penkit eivät todennäköisesti kestäisi kulutustakaan samalla tavoin kuin nykyiset kovemmat penkit, joten niitä pitäisi uusia, mikä tietää rahan menoa. Samoin näitä penkkejä saattaisi olla hankalampi puhdistaa, joten siivouskulut nousisivat. TIetysti pehmeämmät penkit saattaisivat (huom. saattaisivat) houkutella lisäasiakkaita, jolloin rahaa tulisi vähän takaisin päin. Tämä ei kuitenkaan ole varmaa, joten tähän ei uskalleta satsata.
Tämä saattaa olla kaukaa haettua, mutta pehmeämmät penkit varmaan veisivät myös hieman enemmän tilaa kuin nykyiset. Näin ollen matkustusmukavuus ehkä kärsisi siinä mielessä, että matkatavaroille ym olisi vähemmän tilaa. Tai sitten penkkejä mahtuisi junaan vähemmän. (tosin en mene vannomaan tämän viimeisimmän väitteeni todenperäisyyttä)- Junamatkustaja1
Olet oikeassa, rahahan se on joka nykyään ratkaisee.
Olen myös huomannut, että useampi paikka, josta junaan olisi halukkaita ja potentiaalisia matkustajia, ei niissä juna pysähdy. Viimeisimpänä esimerkkinä Putikko Savonlinnan lähellä. Kyläläiset matkustaisivat töihin ja kouluun, mutta VR inttää, että on kannattamatonta pysähtyä siellä. Eihän lisämatkustajat ole kannattamattomia, vai kuinka? (Pl. aikataulun mahd. hidastuminen 1-5 minuutilla). Yhtä lailla Turun lähellä olevat Piikkiö ja Paimio, joista kyllä junaan nousijoita olisi, ei niissä juna pysähdy. Muita esimerkkejä on vielä Kangasala, Ylöjärvi, Koura (Seinäjoen lähellä), Simo, Ii, Kuivaniemi jne.
Toivottavasti VR tulevaisuudessa luo tarjontaa enemmän sinne, missä kysyntää olisi.
Niin, ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen; en usko, että pehmeämmät penkit veisivät enemmän tilaa, jos penkkien leveys ja koko muutenkin sovitettaisiin vaunun tiloihin. - matkailija1
Junamatkustaja1 kirjoitti:
Olet oikeassa, rahahan se on joka nykyään ratkaisee.
Olen myös huomannut, että useampi paikka, josta junaan olisi halukkaita ja potentiaalisia matkustajia, ei niissä juna pysähdy. Viimeisimpänä esimerkkinä Putikko Savonlinnan lähellä. Kyläläiset matkustaisivat töihin ja kouluun, mutta VR inttää, että on kannattamatonta pysähtyä siellä. Eihän lisämatkustajat ole kannattamattomia, vai kuinka? (Pl. aikataulun mahd. hidastuminen 1-5 minuutilla). Yhtä lailla Turun lähellä olevat Piikkiö ja Paimio, joista kyllä junaan nousijoita olisi, ei niissä juna pysähdy. Muita esimerkkejä on vielä Kangasala, Ylöjärvi, Koura (Seinäjoen lähellä), Simo, Ii, Kuivaniemi jne.
Toivottavasti VR tulevaisuudessa luo tarjontaa enemmän sinne, missä kysyntää olisi.
Niin, ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen; en usko, että pehmeämmät penkit veisivät enemmän tilaa, jos penkkien leveys ja koko muutenkin sovitettaisiin vaunun tiloihin.Jokainen pysähdys lisää matka-aikaa kahden liikennepaikan välillä n.5min. Jos pysähdyksiä tulisi yllä mainitulla tavalla lisää, eli 3kpl/100km, niin matka-aika Hel-Roi nousisi karkeasti sanottuna 2,5h. Ei paljoa naurattaisi Rovaniemelle matkustajia.
- Junamatkustaja1
matkailija1 kirjoitti:
Jokainen pysähdys lisää matka-aikaa kahden liikennepaikan välillä n.5min. Jos pysähdyksiä tulisi yllä mainitulla tavalla lisää, eli 3kpl/100km, niin matka-aika Hel-Roi nousisi karkeasti sanottuna 2,5h. Ei paljoa naurattaisi Rovaniemelle matkustajia.
EIhän niissä IC- tai pikajunien tarvitsikaan pysähtyä, vaan voitaisiin avata taajamajunayhteys esim. välille Raahe-Tornio. Siinä palveltaisiin Oulun ja Kemi-Tornion seutujen asukkaita plus juurikin tämä Haukipudas-Ii-Kuivaniemi-Simo jne. aluetta.
- Reydar
En ymmärrä aloittajan vuodatusta. Onhan niitä pehmeäpenkkisiä sinisiä vaunuja liikkeellä ympäri suomen ja aloittaja itsekin totesi niitä käyttävänsä. Mikä tässä nyt oli sitten se ongelma?!
- nopea2
Se, että IC- ja Pendolinojunat ovat modernimpia ja nopeampia kuin pikajunat.
- Matkustaja 2
Rayder hei. Nyt ei oo enään enään joka paikassa sinisiä junia on vain noi joka kansan ihanat Pendolinot ja tyhmät Citokot. Pendolino on tyylikäs se on ihana.
Hintakin on kohtuulinen ja Citokko on taas kallis juna matkustaa. Ota Pendolino ja lähde kirtämään maata on monta mutkaa matkassa.
- hyvin juna kulkee
VR panostaa hinnankorotuksiin.
Miksi mikään media ei tee laskelmia esim siitä, miten paljon 3 aikuisen matkustaminen paikasta A paikkaan B on JULKISELLA kalliimpaa kuin omalla autolla? Ja se muuten on.
Miksi VR myy istumapaikkoja lemmikkiä vailla oleville lemmikkivaunuihin, jotka ovat muutenkin täynnä kissoja ja koiria ja niiden omistajia, lemmikkivaunuun pitäisi päästä vain lemmikin kanssa, ei muuten.
Junien WCt ovat jatkuvasti lappu ovessa, suljettu. Mikä niissä on vikana ja miksi sitä ei korjata. niitä pitäisi myös siivota matkana aikana, melko usein on pissat lattialla.
pääseekö osa lemmikin kanssa matkustavista ilman lemmikistä maksettavaa 5 euron maksua? eikö sitä ole pakko maksaa, ja miksi moinen maksu myydään esim junamaatista, jos se ei mahdollisesti ole kaikille pakollinen..
miksi ne junat on aina myöhässä?
Miten junalla matkustamisessa käytettävä sähkö voi olla vihreää sähköä, vesivoima on tuhonnut aika paljon luonnonkalojen lisääntymispaikkoja, miten se voi olla vihreää?- saaste
Se ei tuota saasteita
- ifjegfhf
No on halvempaa jos pelkän polttoaineen kulutuksen laskee. Kaikki autoon liittyvät maksut tekee siitä kalliimman loppupeleissä: vakuutukset, vero, huollot, kuluvat osat, katsastus, autolainan lyhennys, polttoaine, öljyt, pesunesteet jne jne. Lista on melkein loputon.
Lippu myydään sinne missä on tilaa, asiakas saa myös itse toivoa mihin haluaa. Matkustaja saa myös ihan itse valittua paikan junasta.
Junan wc:t ovat melkein aina suljettuja sen takia, koska sinne joku Erkko "the rekkamies" Isomaha Mäkinen vääntää helvetillisen paskan ja lykkii kilon paperia perään = tukos. Toinen suuri syy on MATKUSTAJIEN välinpitämättömyys mikä näkyy mm. käsipyyhepaperin nakkaamisena pönttöön = tukos. Matkanaikainen, tukkeutuneen pytyn korjaus? Ei onnistu ilman suurteho alipainejärjestelmää, toisinsanoen traktorin perässä vedettävää paskapumppua tai Lassila & Tikanojan pumppuautoa.
Kusta lattialla? Tarvineeko sanoa, että ongelman ydin on matkustajat itse? Kustaan pitkin seiniä, ja varsinkin silloin kun vasten joukkoliikennelakia lipitetään omia kaljoja litratolkulla omalla paikalla ja sitten käydään kusella 15min välein ja päissään kustaan mihin sattuu.
Matkan aikainen kusien siivous? Joo, mikäli haluat että vr palkkaa siivoojat, mikä taas näkyy lipun hinnassa, josta sitten taas valitetaan.
Lemmikin kanssa ilman 5e maksua? Ei onnistu. Aina peritään 5e per lemmikki, joko asemalla tai junassa.
Junat eivät aina ole myöhässä. Joku juna jossain päin valtakuntaa on aina myöhässä. Se on sellasta. Ajattele ku mekaanisia laitteitahan nekin on ja osat kuluu ja hajoaa. Ja vaikkei hajoaisikaan niin suomen rautatiet on rakennettu niin että junat ovat tavalla tai toisella riippuvaisia toisistaan. Valita rautateistä ja niiden kunnosta ratahallintokeskukseen tai liikennevirastoon, tai itseasias paras paikka valitukselle on liikenneministeri.
Sähkö on vihreää koska se ei tuotettaessa saastuta luontoa. Mikäli vesivoima ei mielestäsi ole vihreää niin valita sellaiselle taholle/komitealle joka määrittelee mikä on vihreää ja mikä ei. Vr ei ole se taho joka suomessa sanelee vihreyden esim sähkön suhteen. Liekö se sitten ympäristöministeriö tai sen alaisuudessa toimiva työryhmä.
Taas jälleen kerran melkein kaikki valitukset osoitit väärälle firmalle. Ette te koskaan opi. - udbgvd
ifjegfhf kirjoitti:
No on halvempaa jos pelkän polttoaineen kulutuksen laskee. Kaikki autoon liittyvät maksut tekee siitä kalliimman loppupeleissä: vakuutukset, vero, huollot, kuluvat osat, katsastus, autolainan lyhennys, polttoaine, öljyt, pesunesteet jne jne. Lista on melkein loputon.
Lippu myydään sinne missä on tilaa, asiakas saa myös itse toivoa mihin haluaa. Matkustaja saa myös ihan itse valittua paikan junasta.
Junan wc:t ovat melkein aina suljettuja sen takia, koska sinne joku Erkko "the rekkamies" Isomaha Mäkinen vääntää helvetillisen paskan ja lykkii kilon paperia perään = tukos. Toinen suuri syy on MATKUSTAJIEN välinpitämättömyys mikä näkyy mm. käsipyyhepaperin nakkaamisena pönttöön = tukos. Matkanaikainen, tukkeutuneen pytyn korjaus? Ei onnistu ilman suurteho alipainejärjestelmää, toisinsanoen traktorin perässä vedettävää paskapumppua tai Lassila & Tikanojan pumppuautoa.
Kusta lattialla? Tarvineeko sanoa, että ongelman ydin on matkustajat itse? Kustaan pitkin seiniä, ja varsinkin silloin kun vasten joukkoliikennelakia lipitetään omia kaljoja litratolkulla omalla paikalla ja sitten käydään kusella 15min välein ja päissään kustaan mihin sattuu.
Matkan aikainen kusien siivous? Joo, mikäli haluat että vr palkkaa siivoojat, mikä taas näkyy lipun hinnassa, josta sitten taas valitetaan.
Lemmikin kanssa ilman 5e maksua? Ei onnistu. Aina peritään 5e per lemmikki, joko asemalla tai junassa.
Junat eivät aina ole myöhässä. Joku juna jossain päin valtakuntaa on aina myöhässä. Se on sellasta. Ajattele ku mekaanisia laitteitahan nekin on ja osat kuluu ja hajoaa. Ja vaikkei hajoaisikaan niin suomen rautatiet on rakennettu niin että junat ovat tavalla tai toisella riippuvaisia toisistaan. Valita rautateistä ja niiden kunnosta ratahallintokeskukseen tai liikennevirastoon, tai itseasias paras paikka valitukselle on liikenneministeri.
Sähkö on vihreää koska se ei tuotettaessa saastuta luontoa. Mikäli vesivoima ei mielestäsi ole vihreää niin valita sellaiselle taholle/komitealle joka määrittelee mikä on vihreää ja mikä ei. Vr ei ole se taho joka suomessa sanelee vihreyden esim sähkön suhteen. Liekö se sitten ympäristöministeriö tai sen alaisuudessa toimiva työryhmä.
Taas jälleen kerran melkein kaikki valitukset osoitit väärälle firmalle. Ette te koskaan opi.... ja lisäyksenä mikäli alat urputtamaan talvesta ja myöhästymisistä. Ei se sun kuppanen Yariskaan ...(jolla sun mukaan pääsee halvemmalla, ku junalla. Toki jos sulkee kaikki muut kulut pois, ja laskee kuluihin pelkän polttoaineen. Mistä sellasia autoja saa ostettua, missä ainoa kulu on bensa? Kerro mullekkin!) ...kulje puolen metrin lumihangessa joten miksi oletat että juna kulkisi?
- Kivaa junassa
udbgvd kirjoitti:
... ja lisäyksenä mikäli alat urputtamaan talvesta ja myöhästymisistä. Ei se sun kuppanen Yariskaan ...(jolla sun mukaan pääsee halvemmalla, ku junalla. Toki jos sulkee kaikki muut kulut pois, ja laskee kuluihin pelkän polttoaineen. Mistä sellasia autoja saa ostettua, missä ainoa kulu on bensa? Kerro mullekkin!) ...kulje puolen metrin lumihangessa joten miksi oletat että juna kulkisi?
Tottakai juna on huonoilla keleillä varmempi ja turvallisempi kulkuneuvu, kuin auto, koska ei ole riskiä kolareihin tai ulosajoihin. Raiteet pidetään hyvässä kunnossa ja junat kulkee. Ei pidä muutaman tapauksen vuoksi yleistää!
- sanonta1
"Kauneus on katsojan silmissä" -sanonta sopisi tähän hyvin...
- :DD
Joo :DD
- ????????
Junassa on hauska matkustaa! - Kuten sanoo VR:n vanha mainos.
Mutta: Mua ärsyttää se, että istumapaikka tulee välillä lemmikkivaunuun, vaikka en lemmikkiä omistakkaan! Miksi ihmeessä????????????- ordjfggghf
Suu auki hyvä ihminen!! Kai osaat sanoa virkailijalle "ei lemmikkivaunuun kiitos!"
Ja mikäli automaatista tai netistä ostat niin saat ihan ite valita paikan missä istut. - Lipputoimisto
ordjfggghf kirjoitti:
Suu auki hyvä ihminen!! Kai osaat sanoa virkailijalle "ei lemmikkivaunuun kiitos!"
Ja mikäli automaatista tai netistä ostat niin saat ihan ite valita paikan missä istut.Jos vaan mahdollista, minä ainakin ostan matkaliput lipunmyynnistä ihan periaatesyistä!
1. Henkilökohtainen palvelu on aina paras vaihtoehto.
2. VR supistaa lipunmyyntien aukioloaikoja, koska suuri osa lipuista ostetaan sähköisesti. Lipunmyynnistä ostamalla tuen suomalaista työllisyyttä.
Tässä juurikin uutisoitiin tuosta lipunmyyntien aukioloaikojen supistamisesta., perusteena yli 50% ostetaan sähköisesti. TOTTAKAI OSTETAAN SÄHKÖISESTI JOS TUOLLAISET 4-8€ MATKAT MYYDÄÄN VAIN SÄHKÖISESTI!!!!!!!! Tällä ajetaan ihmiset ostamaan liput sähköisesti, jotta saadaan säästää lipunmyynnistä! - lippu3
Lipputoimisto kirjoitti:
Jos vaan mahdollista, minä ainakin ostan matkaliput lipunmyynnistä ihan periaatesyistä!
1. Henkilökohtainen palvelu on aina paras vaihtoehto.
2. VR supistaa lipunmyyntien aukioloaikoja, koska suuri osa lipuista ostetaan sähköisesti. Lipunmyynnistä ostamalla tuen suomalaista työllisyyttä.
Tässä juurikin uutisoitiin tuosta lipunmyyntien aukioloaikojen supistamisesta., perusteena yli 50% ostetaan sähköisesti. TOTTAKAI OSTETAAN SÄHKÖISESTI JOS TUOLLAISET 4-8€ MATKAT MYYDÄÄN VAIN SÄHKÖISESTI!!!!!!!! Tällä ajetaan ihmiset ostamaan liput sähköisesti, jotta saadaan säästää lipunmyynnistä!ja tuo lipun myynnin supistaminen ei varmasti näy lippuhinnoissa(ahnehtivat parempia voittoja)ja jos näkyy niin varmaan lipunhinnan korotuksina eli kyllä sitä työllisyyttä kannattaa tukea ja välillä ostaa lippu vr palvelutiskiltä!!!
- Siksi kun
Jaa miksi "Miksi ihmeessä VR ei panosta asiakkaiden viihtyvyyteen niin hyvin kuin voisi", no siksi että ne asiakkaat ei ole valmiit maksamaan siitä, eli mikset sinäkin matkaa 1-luokassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417939Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832