on/off-laktoosi-intoleranssi?

KHaaa

Heippa kaikki. Mulla on vähän tällainen outo juttu laktoosi-intoleranssin kanssa. Mulla on se ihan lääkärissä diagnosoitu ja todettu monta vuotta sitten, mutta se ei silloinkaan ollut mikään ärhäkkä ja aiheutti melko vähäisiä oireita ja diagnoosi tuli täytenä yllätyksenä. Jonkin aikaa söin vain laktoosittomia tuotteita, mutta jossain vaiheessa huomasin, ettei mulle tullut oireita laktoosista. Aloin vähitellen syödä taas ihan normaaleja maitotuotteita. Mutta sitten jossain vaiheessa taas oireet palasivat, mutta niitä aiheutti vain tavallinen maito, ei esim. jogurtti tai muut maitotuotteet. Sitten oireet taas häipyivät, ja nyt jo parin vuoden ajan olin käyttänyt huoletta tavallisia maitotuotteita, kunnes nyt laktoosi-intoleranssini tuntuu taas aktivoituneen. Söin tuossa eilen ja toissapäivänä sellaista pastaruokaa, ja sen jälkeen vatsa oli kipeä koko loppupäivän ja oli ilmavaivoja. Luulin sen johtuneen pastasta, koska vatsani on välillä herkkä venhälle, mutta tänään syödessäni loput siitä ruoasta tajusin, että vatsakivut saattoivatkin johtua maidosta, jota join ruoan kanssa. Tänään sitten kaadoin maidon pois ja join ruoan kanssa vettä, ja kappas vaan, vatsa ei tullut kipeäksi. Olen kyllä maitoa juonut usein viime aikoina, lähes päivittäin, mutta vasta viime päivinä siitä tuli taas oireita.

Vähän häiritsevää kun ei oikein koskaan tiedä, voiko sitä maitoa juoda vai ei. Laktoositonta maitoa en viitsi ostaa kun se on sen verran kalliimpaa. Toisaalta ihan kiva että maitoa voi kuitenkin useimmiten juoda, rakastan maitoa. Se vasta ikävää olisi, jos siitä tulisi aina vatsanväänteitä. Ja vähän myös omituista, että niitä oireita tulee vain ja ainoastaan maidosta.

Mitä tällainen on? Onko muilla samanlaisia kokemuksia tällaisesta kummallisesta, välillä poissa pysyvästä mutta epäsäännöllisin väliajoin taas kiusaksi tulevasta laktoosi-intoleranssista?

5

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyötybakteereissa on
    • Mautu

      Kyllä on kokemusta ja luulin sitä jo maitoallergiaksi. Loppujen lopuksi syynä oli viljat tai gluteeni, jätin molemmat pois ja kappas vain maidosta ei tule enää mitään oireita.

      • Kai tiesit että...

        hoitamattomana keliaakikolla voi olla sekundäärinen laktoosi-intorelanssi. Kun nukkavauriot paranevat, niin elimistö sietää taas laktoosia.

        Elikkä saataisit olla tietämättäsi keliaakikko.


    • kkfdjfhfhfh

      Se taitaa olla yleistä, että välillä suolisto kestää paremmin laktoosia ja sitten taas voi olla kausia ettei siedä ollenkaan.

      Intoleranssin oireet eivät välttämättä ole kovin pahoja, mutta sen mukaan kuin sietää milloinkin.

    • Helpoimmin parannet-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe