Hei
Anteeksi tietämättömyyteni mutta mitä eroa on peitetikkikoneella ja saumurilla? Olen hankkimassa - vuosien jälkeen - uutta saumuria, ja selaitessani nettisivuja törmään käsitteeseen "peitetikkikone".
Peitetikkikone /saumuri
3
7283
Vastaukset
- hth**
Saumuri leikkaa reunan mennessään, joten sillä ei voi tehdä ommelta keskelle kangasta tai tehdä käännettyjä päärmeitä.
Esim nämä ei perussaumurilla onnistu:
http://www.bernina.fi/webautor-data/5/overlock-bsp2-4_0.jpg
http://www.sewingmachinesplus.com/media/products/Pfaff/Hobbylock/Hobbylock_2.0_stitches_525x.jpg
Näistä tuo ylin saumatyyppi on kyllä todella hyvä trikoovaatteiden helmojen ja hihansuiden huolittelussa.
On yhdistelmäsaumureita, joista osia vaihtamalla ja uudelleen langoittamalla saa peitetikkikoneen, mutta ainakin minusta se on melkoista säätöä...Olenkin harkinnut vakavasti erillisen peitetikkikoneen hankkimista.
Jos et hirveästi ompele, tuon peitetikkiä melkolailla vastaavan , trikoon huolitteluun sopivan reunanhan saa tehtyä myös kaksoisneulalla ompelukoneessa. Ja nuo muut hieman erinäköisenä, mutta asiansa ajavana siksakilla.
Kumpi kannattaa hankkia? Riippuu mitä teet. Saumuri on se perusväline ja peitetikkikone enempi viimeistelyyn. Näin siis minun mielestäni. - Prinsessapuku
Kiitos vastauksestasi! Onko tuo bernina -sivulla oleva sauma saatu aikaan peitetikkikoneella? Tuleeko tuo lopputulos (reunan huolittelu ja käänteen kiinniompelu) siis kerralla ommellen? Hirmu siistiähän tuo on... Voi teitysti olla että on turhaa sijoittaa sellaiseen saumuriin, jossa olisi tuo peitetikkiominaisuus, jos sen käyttäminen on kumminkin työlästä. Vanha saumurini toimii hyvin. En ompele ihan hirveän paljon, jotakin kuitenkin lähes koko ajan on tekeillä. Minulle on tärkeää siisti jälki. (Sellainen, jollaista on esillä mm. Ottobre -lehden lastenvaatteissa).
- Tamavi
Saumurillakin voi "yliluotella" eli tehdä laakasaumaa keskelle kangasta, alaterä pois käytöstä, kangas kaksinkerroin ja langankireydet kohdalleen. Saumurin ohjekirjasta löytyy varmasti ohje. Itse huolittelen käänteet tällälailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468