Peitetikkikone /saumuri

Prinsessapuku

Hei
Anteeksi tietämättömyyteni mutta mitä eroa on peitetikkikoneella ja saumurilla? Olen hankkimassa - vuosien jälkeen - uutta saumuria, ja selaitessani nettisivuja törmään käsitteeseen "peitetikkikone".

3

7283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hth**

Saumuri leikkaa reunan mennessään, joten sillä ei voi tehdä ommelta keskelle kangasta tai tehdä käännettyjä päärmeitä.

Esim nämä ei perussaumurilla onnistu:

http://www.bernina.fi/webautor-data/5/overlock-bsp2-4_0.jpg
      http://www.sewingmachinesplus.com/media/products/Pfaff/Hobbylock/Hobbylock_2.0_stitches_525x.jpg

Näistä tuo ylin saumatyyppi on kyllä todella hyvä trikoovaatteiden helmojen ja hihansuiden huolittelussa.

On yhdistelmäsaumureita, joista osia vaihtamalla ja uudelleen langoittamalla saa peitetikkikoneen, mutta ainakin minusta se on melkoista säätöä...Olenkin harkinnut vakavasti erillisen peitetikkikoneen hankkimista.

Jos et hirveästi ompele, tuon peitetikkiä melkolailla vastaavan , trikoon huolitteluun sopivan reunanhan saa tehtyä myös kaksoisneulalla ompelukoneessa. Ja nuo muut hieman erinäköisenä, mutta asiansa ajavana siksakilla.

Kumpi kannattaa hankkia? Riippuu mitä teet. Saumuri on se perusväline ja peitetikkikone enempi viimeistelyyn. Näin siis minun mielestäni.

• Prinsessapuku

Kiitos vastauksestasi! Onko tuo bernina -sivulla oleva sauma saatu aikaan peitetikkikoneella? Tuleeko tuo lopputulos (reunan huolittelu ja käänteen kiinniompelu) siis kerralla ommellen? Hirmu siistiähän tuo on... Voi teitysti olla että on turhaa sijoittaa sellaiseen saumuriin, jossa olisi tuo peitetikkiominaisuus, jos sen käyttäminen on kumminkin työlästä. Vanha saumurini toimii hyvin. En ompele ihan hirveän paljon, jotakin kuitenkin lähes koko ajan on tekeillä. Minulle on tärkeää siisti jälki. (Sellainen, jollaista on esillä mm. Ottobre -lehden lastenvaatteissa).

• Tamavi

Saumurillakin voi "yliluotella" eli tehdä laakasaumaa keskelle kangasta, alaterä pois käytöstä, kangas kaksinkerroin ja langankireydet kohdalleen. Saumurin ohjekirjasta löytyy varmasti ohje. Itse huolittelen käänteet tällälailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3754
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe