"näyttäjät" pois saleilta!

nainen-78

Mua on alkanut kyrsiä, kun meidän ihanassa karateseurassamme on näitä ylempivöisiä, joilla on kauhea tarve näyttää osaamistaan. Tämä ilmenee siten, että me keltavöiset naiset saamme heidän mukaansa "kevyttä ottelua" tilanteissa oikein kunnolla "turpaan". Tyypit, siis nämä miehet potkivat täysillä ja lyövät täysillä....no ei varmaan ihan täysillä, mutta kovaa tulee näin vasta alkeiskurssin käyneelle. En ole oppinut vielä torjumaan niin nopeasti, kuin pitäisi, ettei esim. sinivöisen kaverin potku tulisi perille. Onko muilla seuroilla samoja ongelmia?

48

11865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirves

      kyllä se siitä vähitellen alkaa onnistua. ihan hyvä vain, että alempivöinen näkee selvän tasoeron. uikuttajat tietävät, että salin ovesta voi jättää tulematta sisäänkin.

    • Cutter

      Onkohan tämä Vicky78? ;)

      Jos et ole, niin kannattaa sanoa niille treenikavereille, että hidastaa tai hiljentää kontaktia. Järkeville ihmisille toimii hyvin. Eikä ole mikään häpeä.

      • nainen-78

        Joo en oo vicky. Aivan.


    • juju

      Niin, henk.koht. en ole törmännyt tällaiseen, kuullut sitäkin enemmän. Yleensä tyypeillä, jotka ovat saavuttaneet korkeamman vyöarvon tai vaikka jopa kansainvälistä mainetta, on pää kunnossa ja näyttämisen halua ei ole. Olen tavannut kickboxing:n tuoreen maailmanmestarin Jere Reinikaisen ja täytää sanoa että jätkä vaikutti todella mukavalta ja ei ollenkaan siltä, että olisi voitollaan ylpeillyt. Tätä kuvailemaasi näyttämistä saattaa tapahtua, kun tyypit ovat saaneet vähän korkeampia vöitä ja "täytyy" näyttää kokemattomille alkeiskurssilaisille. Meidän seurassa ainakin valmentajat ja kokeneemmat eivät ota niin lujaa muijien kanssa sparria....että näin meillä....

    • anni

      Ymmärrän, että tuntuu ikävältä, mutta mietipäs toista vaihtoehtoa.

      Meillä ylempivöiset miehet ei sparraa tyttöjen/naisten kanssa ollenkaan. Piste. Niinpä me naisihmiset sitten sparrailemme ihan keskenämme vuodesta toiseen. Meitä on 2-5. Joskus joku keltavöinen poika tulee mukaan.

      Että eipä tämäkään vaihtoehto kovin miellyttävä ole pidemmän päälle.

    • Karateka

      Karateenkin kuuluu tuo kontakti ja noin henk koht oon sitä mieltä, että osumista oppii parhaiten.

      Onko ongelmasi se, että saat selkääsi miehiltä vai paremmiltasi? Hyväksyisitkö iskut peremmin mikäli ne tulisivat mustavöiseltä naiselta?

      Oma asiansa on jos haluaa oppia itsepuolustusta niin todennäköisin päälle kävijäsi on itseäsi suurempi ja voimakkaampi mies... Jos olet harjoitellut pelkästään naisten kanssa kevyttä sparria ei karatestasi ole mitään hyötyä tosipaikassa.

      Jos haluat pelkästään liikuntaa muttet kestä kontaktia valitse toinen laji. Baletti tai kuviokellunta voisivat olla sopivia...

      • nainen-78

        Enpä ole yhdenkään mustavöisen kanssa otellut. Ongelma ei ole kumpikaan noista, vaan se, että tuntuu hullulta että ylempivöiset ottavat tosissaan meidän keltavöisten kanssa. En vain ymmärrä, että miksi näin on. Näyttämisen halu siinä ekaksi tulee mieleen. Voi olla toisinkin....kertokaa te jotka näin toimitte, että miksi?


      • Ram
        nainen-78 kirjoitti:

        Enpä ole yhdenkään mustavöisen kanssa otellut. Ongelma ei ole kumpikaan noista, vaan se, että tuntuu hullulta että ylempivöiset ottavat tosissaan meidän keltavöisten kanssa. En vain ymmärrä, että miksi näin on. Näyttämisen halu siinä ekaksi tulee mieleen. Voi olla toisinkin....kertokaa te jotka näin toimitte, että miksi?

        Niin itsekin sain kerran palautetta kovasta kontaktista, vaikkei se ollutkaan ehkä niin kovaa.
        Sparrasin keltiksen kanssa, en pitkiin aikoihin ollut matsannut "alempien vöiden" kanssa treeneissä.
        Vanhalla rutiinilla sitten tein matsia (vähän omissa ajatuksissa) enkä hokannut, että siinä oli vielä aloittelija.
        Ei ne kaikki sitä tee näyttämisen halusta kuten en minäkään tee.
        Jotenkin sitä on oppinut nauttimaan kovasta vartalo kontaktista...
        Pelon ja kivun voittaminen...omat nopeat reflexit ja vaistomaiset vastatekniikat tuovat kyllä sinullekin iloa jatkossa.


      • Impertinent
        nainen-78 kirjoitti:

        Enpä ole yhdenkään mustavöisen kanssa otellut. Ongelma ei ole kumpikaan noista, vaan se, että tuntuu hullulta että ylempivöiset ottavat tosissaan meidän keltavöisten kanssa. En vain ymmärrä, että miksi näin on. Näyttämisen halu siinä ekaksi tulee mieleen. Voi olla toisinkin....kertokaa te jotka näin toimitte, että miksi?

        Yksi syy tähän on se, että kun otetaan kevyttä sparrausta, esim. valkovöisten kanssa (itse olen oranssivöinen, 3 vuotta harjoitellu) ja juuri valkoisen vyön saanut mies/nainen tekee tekniikat niin nopeasti kuin vaan pystyy ja tekee niin kovalla voimalla kuin pystyy, vaikka se ei satukkaan niin hirveästi, se ärsyttää. Huomautan tästä asiasta muutaman kerran, kun toinen ei kuuntele, päätän ottaa muutaman tekniikan hieman voimakkaammin, niin yhtäkkiä se toinen ei enää teekkään täysillä.

        Siinä on ainakin yksi syy mitä varten tätää tehdään, aina silloin tällöin kannattaa katsoa peiliin.


      • BluBelt
        Impertinent kirjoitti:

        Yksi syy tähän on se, että kun otetaan kevyttä sparrausta, esim. valkovöisten kanssa (itse olen oranssivöinen, 3 vuotta harjoitellu) ja juuri valkoisen vyön saanut mies/nainen tekee tekniikat niin nopeasti kuin vaan pystyy ja tekee niin kovalla voimalla kuin pystyy, vaikka se ei satukkaan niin hirveästi, se ärsyttää. Huomautan tästä asiasta muutaman kerran, kun toinen ei kuuntele, päätän ottaa muutaman tekniikan hieman voimakkaammin, niin yhtäkkiä se toinen ei enää teekkään täysillä.

        Siinä on ainakin yksi syy mitä varten tätää tehdään, aina silloin tällöin kannattaa katsoa peiliin.

        Pitää myös paikkansa...
        Pikkukolhuja tulee useimmiten kun sparrikaveri on kokematon eikä pysty kontrolloimaan tekniikoitansa kunnolla, liikkeet ovat roiskimisia enimmäkseen.


      • phoenix82
        Impertinent kirjoitti:

        Yksi syy tähän on se, että kun otetaan kevyttä sparrausta, esim. valkovöisten kanssa (itse olen oranssivöinen, 3 vuotta harjoitellu) ja juuri valkoisen vyön saanut mies/nainen tekee tekniikat niin nopeasti kuin vaan pystyy ja tekee niin kovalla voimalla kuin pystyy, vaikka se ei satukkaan niin hirveästi, se ärsyttää. Huomautan tästä asiasta muutaman kerran, kun toinen ei kuuntele, päätän ottaa muutaman tekniikan hieman voimakkaammin, niin yhtäkkiä se toinen ei enää teekkään täysillä.

        Siinä on ainakin yksi syy mitä varten tätää tehdään, aina silloin tällöin kannattaa katsoa peiliin.

        kun ottaa kokeneemman kanssa iisisti niin sitä luulee että ite ei tartte skarpata satakymmenen prosenttisesti. Kokeneempi kaveri keskityy enempi tekniikan puhtaaseen suorittamiseen ja sen oikein tekemiseen rennosti kun sen ei tarvistse keskittyä jokiaseen perusjuttuun. Ja sehän on julkinen salaisuus että kovimmat iskut tulevat rennosti. Eli vaikak ei tarkoittakaan osua kovaa niin se rentous ja puhtaus tekee iskusta lähes yhtä kovan kuin tosimatsissakin ja silloin kunotetaan rennosti niinsiihen suojaukseen ei tuu panostettua niin lujaa... ja silloin sattuu.


      • nainen-78
        Ram kirjoitti:

        Niin itsekin sain kerran palautetta kovasta kontaktista, vaikkei se ollutkaan ehkä niin kovaa.
        Sparrasin keltiksen kanssa, en pitkiin aikoihin ollut matsannut "alempien vöiden" kanssa treeneissä.
        Vanhalla rutiinilla sitten tein matsia (vähän omissa ajatuksissa) enkä hokannut, että siinä oli vielä aloittelija.
        Ei ne kaikki sitä tee näyttämisen halusta kuten en minäkään tee.
        Jotenkin sitä on oppinut nauttimaan kovasta vartalo kontaktista...
        Pelon ja kivun voittaminen...omat nopeat reflexit ja vaistomaiset vastatekniikat tuovat kyllä sinullekin iloa jatkossa.

        Olet aivan oikeassa. Ei ne kaikki siellä sellaisia todellakaan ole ja todellakin uskon, että todella tuovatkin iloa jatkossa. :)


      • nainen-78
        Impertinent kirjoitti:

        Yksi syy tähän on se, että kun otetaan kevyttä sparrausta, esim. valkovöisten kanssa (itse olen oranssivöinen, 3 vuotta harjoitellu) ja juuri valkoisen vyön saanut mies/nainen tekee tekniikat niin nopeasti kuin vaan pystyy ja tekee niin kovalla voimalla kuin pystyy, vaikka se ei satukkaan niin hirveästi, se ärsyttää. Huomautan tästä asiasta muutaman kerran, kun toinen ei kuuntele, päätän ottaa muutaman tekniikan hieman voimakkaammin, niin yhtäkkiä se toinen ei enää teekkään täysillä.

        Siinä on ainakin yksi syy mitä varten tätää tehdään, aina silloin tällöin kannattaa katsoa peiliin.

        No mul ei oo ollu tota ongelmaa, et oisin täysillä pamautellut :)


    • jujutsuka

      olla, että kyseessä on aivan normaali kontakti, mihin et ole vielä tottunut ja sun seurakaverit vetää aivan rutiinilla niitä potkuja sen kummemmin ajattelematta. Naisia ja varsinkin aloittelevia täytyisi kyllä kohdella hieman varovaisemmin, koska ei naiset nyt yleensä ole tottunut oikein minkäänlaiseen kontaktiin. Aika kovaankin kontaktiin tottuu aika pian ja oppii ikään kuin menemään pahimman tällin alta pois, aivan vaistomaisesti. Pelisilmä kehittyy ajan kanssa. Aloittelijoilla on aina se sama ongelma, että ne seisoo kuin tatit, kun toinen lämäsee ja jotkut innokkaimmat juoksee vielä iskua vastaan. Ja kaikki varmaan tietää, että iskun vaikutus tällöin hieman tehostuu.

      • bjj

        Itse olen saanut kommenttia naisilta vain että otan liian hiljaa heidän kanssaan. Heitä on hiukan loukannut se että pelkästään sukupuolen takia miehet vain pelleilevät sparratessa koska luulevat että nainen menee rikki pienestä hipaisusta. Joten jos taas joku toinen ajattelee juuri päinvastoin, niin siinä vaiheessa pitää kertoa millä tavalla haluaa että hänen kanssaan otellaann. Sanot vaikka että ota sillain vähän rennommin, että saan itsekkin koittaa tekniikoita.


      • bjj
        bjj kirjoitti:

        Itse olen saanut kommenttia naisilta vain että otan liian hiljaa heidän kanssaan. Heitä on hiukan loukannut se että pelkästään sukupuolen takia miehet vain pelleilevät sparratessa koska luulevat että nainen menee rikki pienestä hipaisusta. Joten jos taas joku toinen ajattelee juuri päinvastoin, niin siinä vaiheessa pitää kertoa millä tavalla haluaa että hänen kanssaan otellaann. Sanot vaikka että ota sillain vähän rennommin, että saan itsekkin koittaa tekniikoita.

        Eli tarkoitus oli kirjoittaa ketjun avaajalle


    • nainen-78

      Kiitos kaikille, jotka vaivautuivat vastaamaan asiallisesti! Joistain vastauksista oli apuakin, joten ymmärrän nyt paremmin tämän karaten. Aloittelija kun olen. :)

      • Tietavä

        tampaxilla seuraavan kerran.


    • Andy

      Sali tekee tavallaan, kurssilaiset lähtee ajallaan. Salin vakioporukka ei ehkä ole kiinnostunut muuttamaan treenitapojaan uuden tulokkaan mieltymysten perusteella.

      • nainen-78

        Kuuleppas "Andy": E.V.V.K sun mielipitees.


      • Andy
        nainen-78 kirjoitti:

        Kuuleppas "Andy": E.V.V.K sun mielipitees.

        Miten vaan. Ei tarvitse kuunnella, mutta ehkä kannattaisi. Minä kun olen ollut kuvioissa melko pitkään, nähnyt paljon sekä aloittelijoita, että pidemmälle ehtineitä ja lisäksi uskallan sanoa nekin asiat, jotka eivät kuulijoita miellytä, mutta jotka ovat totta.

        Ensinnäkin on aivan absurdia kuvitella, että nämä sinivöiset kaverit olisivat otelleet tosissan kanssasi. Jos matsaat sinivöistä miestä vastaan ja tämä ottelee tosissaan, sinä et lähde salista omin jaloin, vaan sinulta lyödään äly ämpäriin viiteen sekuntiin.

        On myös turha ryhtyä vaatimaan sinivöisiä harjoittelijoita pois salilta, jos itse olet keltaisella. Yksi sinivyö on seuralle tärkeämpi kuin kurssillinen aloittelijoita, koska kurssista tuskin kukaan saavuttaa sinistä vyötä.

        Jos salin meno ei miellytä, niin vaihda lajia. Niin tekee kuitenkin melkein jokainen keltavyö. Toinen vaihtoehto on sitten opetella ottamaan sitä kontaktia vastaan ja vetämään takaisin. Mieti, mitä haluat.


      • Mikko
        nainen-78 kirjoitti:

        Kuuleppas "Andy": E.V.V.K sun mielipitees.

        Tuo nyt oli täysin turha vastaus. Ja lapsellinen myös.


      • Mikko
        nainen-78 kirjoitti:

        Kuuleppas "Andy": E.V.V.K sun mielipitees.

        Jos olet v.78 syntynyt niin mieti, että sanaa E.V.V.K käyttävät ainoastaan sinua 15v nuoremmat ihmiset!


      • nainen-78
        Mikko kirjoitti:

        Jos olet v.78 syntynyt niin mieti, että sanaa E.V.V.K käyttävät ainoastaan sinua 15v nuoremmat ihmiset!

        Hyvä kun kerroit! Nyt en enää käytä sitä....... Voi luoja mitä porukkaa....... Onko sannonnoille ihan ikärajakin?


      • Mikko
        nainen-78 kirjoitti:

        Hyvä kun kerroit! Nyt en enää käytä sitä....... Voi luoja mitä porukkaa....... Onko sannonnoille ihan ikärajakin?

        Eihän toki! Sinun elämäsihän ja muuta... Käytä mitä sanoja haluat. Mutta ihmisestä (ja VARSINKIN työikäisestä), joka käytää tuollaisia sanoja, voi jo päätellä jotakin...


      • nainen-78
        Andy kirjoitti:

        Miten vaan. Ei tarvitse kuunnella, mutta ehkä kannattaisi. Minä kun olen ollut kuvioissa melko pitkään, nähnyt paljon sekä aloittelijoita, että pidemmälle ehtineitä ja lisäksi uskallan sanoa nekin asiat, jotka eivät kuulijoita miellytä, mutta jotka ovat totta.

        Ensinnäkin on aivan absurdia kuvitella, että nämä sinivöiset kaverit olisivat otelleet tosissan kanssasi. Jos matsaat sinivöistä miestä vastaan ja tämä ottelee tosissaan, sinä et lähde salista omin jaloin, vaan sinulta lyödään äly ämpäriin viiteen sekuntiin.

        On myös turha ryhtyä vaatimaan sinivöisiä harjoittelijoita pois salilta, jos itse olet keltaisella. Yksi sinivyö on seuralle tärkeämpi kuin kurssillinen aloittelijoita, koska kurssista tuskin kukaan saavuttaa sinistä vyötä.

        Jos salin meno ei miellytä, niin vaihda lajia. Niin tekee kuitenkin melkein jokainen keltavyö. Toinen vaihtoehto on sitten opetella ottamaan sitä kontaktia vastaan ja vetämään takaisin. Mieti, mitä haluat.

        En sanonut, että olisivat olleet tosissaan!!!!!!!!! Oo ollu vaikka kuinka pitkään, mut ihmettelenpä että sinua hirveästi liikuttaa keltavöisen naisen purinat, jos olet ollut kerran PITKÄÄN kuvioissa. Vuoden vai? Minä tiedän kyllä mitä haluan, älä sinä siitä huoli.


      • Boxer
        Andy kirjoitti:

        Miten vaan. Ei tarvitse kuunnella, mutta ehkä kannattaisi. Minä kun olen ollut kuvioissa melko pitkään, nähnyt paljon sekä aloittelijoita, että pidemmälle ehtineitä ja lisäksi uskallan sanoa nekin asiat, jotka eivät kuulijoita miellytä, mutta jotka ovat totta.

        Ensinnäkin on aivan absurdia kuvitella, että nämä sinivöiset kaverit olisivat otelleet tosissan kanssasi. Jos matsaat sinivöistä miestä vastaan ja tämä ottelee tosissaan, sinä et lähde salista omin jaloin, vaan sinulta lyödään äly ämpäriin viiteen sekuntiin.

        On myös turha ryhtyä vaatimaan sinivöisiä harjoittelijoita pois salilta, jos itse olet keltaisella. Yksi sinivyö on seuralle tärkeämpi kuin kurssillinen aloittelijoita, koska kurssista tuskin kukaan saavuttaa sinistä vyötä.

        Jos salin meno ei miellytä, niin vaihda lajia. Niin tekee kuitenkin melkein jokainen keltavyö. Toinen vaihtoehto on sitten opetella ottamaan sitä kontaktia vastaan ja vetämään takaisin. Mieti, mitä haluat.

        Pistä Andy jäitä hattuun, äläkä pelottele aloittelijoita. Sinivöillä luututaan kanveesit, jos tosi-boxeri tulee kehään. Siinä ei jalkoja käytetä kun voitontansseihein. Uskomatonta, että useita vuosia (=väittää vaan) treenannut kaveri on jättänyt psyykkisen puolen harjoittamatta kokonaan. Voi tietysti olla, että oppi ei mene perille.


      • jujutsupelle
        Boxer kirjoitti:

        Pistä Andy jäitä hattuun, äläkä pelottele aloittelijoita. Sinivöillä luututaan kanveesit, jos tosi-boxeri tulee kehään. Siinä ei jalkoja käytetä kun voitontansseihein. Uskomatonta, että useita vuosia (=väittää vaan) treenannut kaveri on jättänyt psyykkisen puolen harjoittamatta kokonaan. Voi tietysti olla, että oppi ei mene perille.

        Andyn juttuja kannata vakavasti ottaa. Itse uskon, että hän ei ole itse loppujen lopuksi mitään treenannut ja jos on, niin ei mitään kunnolla, jotta voitaisiin puhua esim. jujutsukasta tai karatekasta.
        Hokytoryu hommia hän on harrastanut (koko hokutoryu-tyylihän on häpäisty)
        Sankukai-karatessa hänellä on sininenvyö??.
        (Jos tämä on sama Andy, kuin kappailu.net sivuilla itsensä esittelevä kaveri on. Päättelyni perustuu pelkästään tähän. Ja jos kaveri on eri, niin pyydän anteeksi.)

        Perustelu:
        Oulussa ei edes ole sankukai-tyylin seuraa käsittääkseni. Lähin on Kemissä, muut Etelä-Suomessa. Vyöt on Rolf Koivumäellä todella tiukassa, sen tietää kaikki vähän kokeneemmat karatekat esimerkiksi, jotka on ollet Dan-kollegin vyökokeissa aikoinaan, kun Rolf oli kollegionpuheenjohtaja. Hän jakelee käsittääkseni sankukai-tyylin siniset- ja ylemmätvyöt. Olen aika varma siitä että hän ei antaisi Andylle missään nimessä sinistä vyötä. ( vrt. esim. aikaisempi videoclippi)
        Eli ei noita Andyn juttuja kannata aivan tosissaan ottaa.


      • Miklu
        jujutsupelle kirjoitti:

        Andyn juttuja kannata vakavasti ottaa. Itse uskon, että hän ei ole itse loppujen lopuksi mitään treenannut ja jos on, niin ei mitään kunnolla, jotta voitaisiin puhua esim. jujutsukasta tai karatekasta.
        Hokytoryu hommia hän on harrastanut (koko hokutoryu-tyylihän on häpäisty)
        Sankukai-karatessa hänellä on sininenvyö??.
        (Jos tämä on sama Andy, kuin kappailu.net sivuilla itsensä esittelevä kaveri on. Päättelyni perustuu pelkästään tähän. Ja jos kaveri on eri, niin pyydän anteeksi.)

        Perustelu:
        Oulussa ei edes ole sankukai-tyylin seuraa käsittääkseni. Lähin on Kemissä, muut Etelä-Suomessa. Vyöt on Rolf Koivumäellä todella tiukassa, sen tietää kaikki vähän kokeneemmat karatekat esimerkiksi, jotka on ollet Dan-kollegin vyökokeissa aikoinaan, kun Rolf oli kollegionpuheenjohtaja. Hän jakelee käsittääkseni sankukai-tyylin siniset- ja ylemmätvyöt. Olen aika varma siitä että hän ei antaisi Andylle missään nimessä sinistä vyötä. ( vrt. esim. aikaisempi videoclippi)
        Eli ei noita Andyn juttuja kannata aivan tosissaan ottaa.

        Eipä kannata kenenkään juttuja vakavasti ottaa. Andy on yksi persoona siinä missä muutkin. Silti ennemmin luen Andyn tekstiä ku monen muun, vaikka Andyn mielipiteet vääriä usein onkin ;)
        Samoin kuin kaikkien muidenkin!


      • jujutsupelle
        Miklu kirjoitti:

        Eipä kannata kenenkään juttuja vakavasti ottaa. Andy on yksi persoona siinä missä muutkin. Silti ennemmin luen Andyn tekstiä ku monen muun, vaikka Andyn mielipiteet vääriä usein onkin ;)
        Samoin kuin kaikkien muidenkin!

        kaikkien jutut tänne tietenkin kuuluu ja pyydänkin anteeksi Andyltä sekä kaikilta muilta. Jutut saisi olla enemmän positiivis kuin negatiivis sävyisiä, kuten oma kommettini oli Andystä. Ne vähän pilaavat tunnelmaa. Pahoittelen. Tosi on että Andyn jutuista lähtee monet hyvät keskustelut eikä Andyn jutut ole sen väärempiä kuin muillakaan.


      • Andy
        jujutsupelle kirjoitti:

        Andyn juttuja kannata vakavasti ottaa. Itse uskon, että hän ei ole itse loppujen lopuksi mitään treenannut ja jos on, niin ei mitään kunnolla, jotta voitaisiin puhua esim. jujutsukasta tai karatekasta.
        Hokytoryu hommia hän on harrastanut (koko hokutoryu-tyylihän on häpäisty)
        Sankukai-karatessa hänellä on sininenvyö??.
        (Jos tämä on sama Andy, kuin kappailu.net sivuilla itsensä esittelevä kaveri on. Päättelyni perustuu pelkästään tähän. Ja jos kaveri on eri, niin pyydän anteeksi.)

        Perustelu:
        Oulussa ei edes ole sankukai-tyylin seuraa käsittääkseni. Lähin on Kemissä, muut Etelä-Suomessa. Vyöt on Rolf Koivumäellä todella tiukassa, sen tietää kaikki vähän kokeneemmat karatekat esimerkiksi, jotka on ollet Dan-kollegin vyökokeissa aikoinaan, kun Rolf oli kollegionpuheenjohtaja. Hän jakelee käsittääkseni sankukai-tyylin siniset- ja ylemmätvyöt. Olen aika varma siitä että hän ei antaisi Andylle missään nimessä sinistä vyötä. ( vrt. esim. aikaisempi videoclippi)
        Eli ei noita Andyn juttuja kannata aivan tosissaan ottaa.

        Olen suorittanut Sankukai-tyylin karatessa sinisen vyön, silloin 2.kyu, nykyisessä järjestelmässä 4.kyu vuonna 1994. Vyön on myöntänyt sensei Jouni Heikka Tornion Karate-do ry:stä ja vyöarvo on Suomen Karateliiton tunnustama. Halutessasi voit vapaasti tarkistaa suoritukseni ko. tahoilta. Kamppailunetin yksityisviestillä voin antaa sinulle sensei Heikan puhelinnumeron. Rolf Koivumäki ei todennäköisesti tunne minua nimeltä.

        Tämänhetkisiä sinisen vyön vaatimuksia en täyttäisi, koskapa en osaa nykyisin vaadittavia katoja ja randorikatoja. Tekniikan muokkaaminen Sankukai-kuosiin kestäisi myös jonkin aikaa.


      • Andy
        nainen-78 kirjoitti:

        En sanonut, että olisivat olleet tosissaan!!!!!!!!! Oo ollu vaikka kuinka pitkään, mut ihmettelenpä että sinua hirveästi liikuttaa keltavöisen naisen purinat, jos olet ollut kerran PITKÄÄN kuvioissa. Vuoden vai? Minä tiedän kyllä mitä haluan, älä sinä siitä huoli.

        "En sanonut, että olisivat olleet tosissaan!!!!!!!!! "

        Vai niin. Mitäs tämä sitten on?

        "heh
        Kirjoittanut: nainen-78, 12.8.2004 klo 11.53

        Enpä ole yhdenkään mustavöisen kanssa otellut. Ongelma ei ole kumpikaan noista, vaan se, että tuntuu hullulta että ylempivöiset ottavat tosissaan meidän keltavöisten kanssa. "

        "Oo ollu vaikka kuinka pitkään, mut ihmettelenpä että sinua hirveästi liikuttaa keltavöisen naisen purinat, jos olet ollut kerran PITKÄÄN kuvioissa. Vuoden vai?"

        Tänä syksynä tulee neljätoista vuotta täyteen. Aloitit itse keskustelun aiheesta ja ilmeisesti toivoit mielipiteitä ja neuvoja. Siksi kirjoitin asiasta oman näkemykseni. Minua ei juuri haittaa, jos se ei miellytä sinua. Tämä on silti monessa seurassa meininki.

        "Minä tiedän kyllä mitä haluan, älä sinä siitä huoli."

        Tuntuu tosiaan siltä, että tiedät, mitä haluat. Eri asia on sitten, saatko sitä. Keltavöisenä et ole todennäköisesti kovinkaan määräävässä asemassa seurasi harjoittelumenetelmistä päätettäessä.


      • jujutsupelle
        Andy kirjoitti:

        Olen suorittanut Sankukai-tyylin karatessa sinisen vyön, silloin 2.kyu, nykyisessä järjestelmässä 4.kyu vuonna 1994. Vyön on myöntänyt sensei Jouni Heikka Tornion Karate-do ry:stä ja vyöarvo on Suomen Karateliiton tunnustama. Halutessasi voit vapaasti tarkistaa suoritukseni ko. tahoilta. Kamppailunetin yksityisviestillä voin antaa sinulle sensei Heikan puhelinnumeron. Rolf Koivumäki ei todennäköisesti tunne minua nimeltä.

        Tämänhetkisiä sinisen vyön vaatimuksia en täyttäisi, koskapa en osaa nykyisin vaadittavia katoja ja randorikatoja. Tekniikan muokkaaminen Sankukai-kuosiin kestäisi myös jonkin aikaa.

        Vyö on karateliiton hyväksymä ja sillä siisti ja se on ansaittu. Olen pahoillani tarpeettomasta vittuilusta. Sinun 2.kyu vanhan systeemin mukaan on kovaa valuuttaa vielä tänäpäivänä.


      • Andy
        Boxer kirjoitti:

        Pistä Andy jäitä hattuun, äläkä pelottele aloittelijoita. Sinivöillä luututaan kanveesit, jos tosi-boxeri tulee kehään. Siinä ei jalkoja käytetä kun voitontansseihein. Uskomatonta, että useita vuosia (=väittää vaan) treenannut kaveri on jättänyt psyykkisen puolen harjoittamatta kokonaan. Voi tietysti olla, että oppi ei mene perille.

        Mitä tarkoitat psyykkisen puolen harjoittelulla? Millaisilla harjoitteilla kehität psyykkistä puoltasi? Miten psyykkistä puolta harjoitellut ihminen eroaa normaalista tasapainoisesta aikuisesta?


    • Harrastelija

      Hei vaan, olen jo vähän aikaa harrastellu ns. puolitosissani aina kun työ ja perhekiireiltä ym. ehtii.

      Ekoissa sparritreeneissä, jossa tuli vastaani ruskeavöinen nainen (minä siis mies) totinen naama ja ilkeä asenne päällä. Hän alkoi kohtalaisen kovia sekä varsinkin nopeita iskuja heittelemään. Oma silloin olematon tekniikkani katosi ja ainut mitä sain tehtyä oli väistellä ja suojata.

      Sanoin hänelle, että rauhoittaisi edes hieman mutta puoli minuuttia hän jaksoi vähän kevyemmin kun taas jatkoi entisellä temmollaan.

      Näin otteluharjoittelun kannalta en oppinut paljoakaan eikä varmasti hänkään koska homma oli täysin toispuolista sama kuin hakkaisi säkkiä.

      Kyllä noita luupäitä varmasti useilla saleilla on vyön väristä riippumatta. Onneksi suurin osa kuuntelee puhetta.

      Asiasta voi aina mainita päävalmentajalle jos ei homma toimi. Luulisi heitä kiinnostavan pitää asiakkaat tyytyväisenä.

      • nainen-78

        Kiitos, kun kerroit kokemuksesi. Täällä kun nämä ihmiset vaan kritisoivat viestiäni... Ajattelinkin, etten kavereideni kanssa voi olla ainoat jotka ovat törmänneet moiseen agressiivisuuteen. Meneeköhän näillä tyypeillä muuten huonosti, kun pitää salille tulla näyttämään ja purkamaan? Hyvää jatkoa sinulle ja KIITOS viestistäsi. :)


      • Ari

        "Asiasta voi aina mainita päävalmentajalle jos ei homma toimi. Luulisi heitä kiinnostavan pitää asiakkaat tyytyväisenä."

        Kaupallisia seuroja kiinnostaa pitää asiakkaat tyytyväisinä. Muut seurat rahoittavat tosissaan harrastavien harjoittelun alkeiskursseilla ja jäsenmaksuilla. Useimmissa seuroissa ei välitetä yksittäisen keltavöisen harrastajan menettämisestä, vaan enemmän ollaan kiinnostuneita oppimishaluisten ja oikean asenteen omaavien harrastajien pitämisestä seurassa. Oikean asenteen omaavia ei puolestaan pidä millään erityisillä tavoilla suostutella jäämään.


      • Harrastelija
        Ari kirjoitti:

        "Asiasta voi aina mainita päävalmentajalle jos ei homma toimi. Luulisi heitä kiinnostavan pitää asiakkaat tyytyväisenä."

        Kaupallisia seuroja kiinnostaa pitää asiakkaat tyytyväisinä. Muut seurat rahoittavat tosissaan harrastavien harjoittelun alkeiskursseilla ja jäsenmaksuilla. Useimmissa seuroissa ei välitetä yksittäisen keltavöisen harrastajan menettämisestä, vaan enemmän ollaan kiinnostuneita oppimishaluisten ja oikean asenteen omaavien harrastajien pitämisestä seurassa. Oikean asenteen omaavia ei puolestaan pidä millään erityisillä tavoilla suostutella jäämään.

        Puhut tietysti asiaa, menestyvät ottelijat ovat varmasti kaikkein tärkein asia saleille.

        Tarkoitinkin sanoillani lähinnä kultaista keskitietä. Eli jos mainitsee valmentajalle ongelmistaan voi hän puolestaan kehoitaa kokeneempia ottamaan vähän kevyemmin aloittelijoita vastaan. Kyllä yleensä ns. ylemmän sanaa edes vähän kuunnellaan. Tällainen pieni korjaus voi edesauttaa jokun jatkamis-, keskeyttämispäätöstä.

        Peruskurssin jälkeen ainahan väki alkaa vähetä tasaiseen vauhtiin vyöarvojen noustessa.


      • Budo-Ukko
        nainen-78 kirjoitti:

        Kiitos, kun kerroit kokemuksesi. Täällä kun nämä ihmiset vaan kritisoivat viestiäni... Ajattelinkin, etten kavereideni kanssa voi olla ainoat jotka ovat törmänneet moiseen agressiivisuuteen. Meneeköhän näillä tyypeillä muuten huonosti, kun pitää salille tulla näyttämään ja purkamaan? Hyvää jatkoa sinulle ja KIITOS viestistäsi. :)

        Nämä kritisoijat antavat hyvään kysymykseen huonoja vastauksia.

        Olen itse ensi askeleet kamppailulajien parissa ottanut jo 70 luvulla ja matkan varrella olen törmännyt tällaisiin kavereihin jotka tieten tahtoen haluavat tölviä heikompaansa. Siitä ei kukaan opi yhtään mitään. Toisaalta ei myöskään saa ottaa liian kevyesti, tekniikat on suoritettava kunnolla mutta huomioiden osaamisen. Et ilmeisesti ole ainoa salillanne joka joutuu kärsimään tämän yhden kaverin mahtailusta? Ottakaa porukalla asia esiin sopivassa tilaisuudessa, eiköhän homma siitä setviinny.


      • nainen-78
        Budo-Ukko kirjoitti:

        Nämä kritisoijat antavat hyvään kysymykseen huonoja vastauksia.

        Olen itse ensi askeleet kamppailulajien parissa ottanut jo 70 luvulla ja matkan varrella olen törmännyt tällaisiin kavereihin jotka tieten tahtoen haluavat tölviä heikompaansa. Siitä ei kukaan opi yhtään mitään. Toisaalta ei myöskään saa ottaa liian kevyesti, tekniikat on suoritettava kunnolla mutta huomioiden osaamisen. Et ilmeisesti ole ainoa salillanne joka joutuu kärsimään tämän yhden kaverin mahtailusta? Ottakaa porukalla asia esiin sopivassa tilaisuudessa, eiköhän homma siitä setviinny.

        Joo en todellakaan ole ainoa. Ei kai se auta, kun ottaa asia puheeksi. Jotenkin vaan tuntuu sitten, että ruikuttaa "tyhjästä". Mutta eihän se sitä olisi. Én vaan yleensä valita helposti mistään asiasta missään. Pitää puhua kavereiden kanssa, että miten asia heidän mielestään pitäisi hoitaa. Kiitos viestistäsi ja hyvää jatkoa :)


      • Porkkis
        nainen-78 kirjoitti:

        Joo en todellakaan ole ainoa. Ei kai se auta, kun ottaa asia puheeksi. Jotenkin vaan tuntuu sitten, että ruikuttaa "tyhjästä". Mutta eihän se sitä olisi. Én vaan yleensä valita helposti mistään asiasta missään. Pitää puhua kavereiden kanssa, että miten asia heidän mielestään pitäisi hoitaa. Kiitos viestistäsi ja hyvää jatkoa :)

        Miksi asiasta pitäisi "ruikuttaa" tai "valittaa". Kai siitä nyt pystyy sanomaan ihan silleen kun normaalit ihmiset yleensä puhuvat keskenään. Minun mielestä asiaa ei kannata käsitellä negatiivisella asenteella vaan positiivisella.

        Itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia sparratessa keskustella (tai lähinnä käyttäen muutamaa lausetta) vaihtaa sparrikovuutta. Yhteisymmärrys löytyy yleensä hyvin nopeasti.

        Tietenkin kyse voi olla myös todellisesta ongelmatapauksesta, mutta jos ei ole tullut pahempia ruhjeita tai mustelmia, niin enpä olisi siitä niin huolissani. Kuitenkin olen sitä mieltä että sille sinivöiselle voi puhua ihan samalla tavalla kuin muillekin ihmisille. Ja jos se ymmärtää vielä suomea niin sparrikovuuden selvittäminen sparrin aluksi ei pitäisi olla mikään ongelma. Siihen ei mene kuin max 10 sekunttia.


    • porkkis

      Joissakin seuroissa taas on päinvastainen ongelma. eli naiset valittaa kun miehet ottaa liian kevyesti heitä vastaan. Tämä asia ei minusta selviä kuin sillä, että jos vastustaja ottaa liian iisisti niin sanoo että voi ottaa kovemmin ja taas jos ottaa liian kovaa niin sanoo että voisiko ottaa vähän kevyemmin.

      Se sinivöinen kaveri ei voi millään tietää millainen kontakti tuntuu sinusta liian kovalta ja liian kevyeltä jos et sitä kerro. Mieti jos joku nainen aikaisemmin onkin valittanut hänelle juuri päinvastaista, että ottaa liian kevyesti? Uskon kyllä, että kyse on varmasti osittain myös näyttämisen halusta, mutta eiköhän asiat selviä kun kommunikoi parin kanssa sen verran että saadaan sopiva kontakti.

      Aina voi kuitenkin vaihtaa seuraa tai lajia jos ei tunne oloaan mukavaksi kyseisessä porukassa. Ja siinä ei ole minusta mitään häpeämistä. Vapaaehtoisesti näitä harrastetaan ja onhan se tärkeää löytää itselle sopiva seura, laji, harjoitteluporukka. Silleen sitä jaksaa pidempäänkin.

      • nainen-78

        Näin on. Kommunikointi on kaiken a ja o. Lajia tai seuraa en aio vaihtaa, koska olen saanut ystäviä seurastamme ja karate on se laji jota haluan harrastaa jatkossakin. :)


      • Zede

        Se on vaan niin, että jotkut meistä miehistä ovat niin paukapäitä etteivät he vain tajua. Harrastelija kirjoitti jo aiemmin asiaa, joten siitä ei enempää.


      • drako
        nainen-78 kirjoitti:

        Näin on. Kommunikointi on kaiken a ja o. Lajia tai seuraa en aio vaihtaa, koska olen saanut ystäviä seurastamme ja karate on se laji jota haluan harrastaa jatkossakin. :)

        voithan toki myös välttää sparria tämän hepun kanssa. tosin se ei välttämättä ole kovinkaan fiksua kun tuo erilaisten tyyppien kanssa harjoittelu on kuitenkin aika hyödyllistä..mutta eiköhän se sinivöinen ymmärrä jos ratakiskosta väännät :)


    • Korkki

      Omalla kohdallani ei ole ihan noin mennyt, mutta yhden kerran painia harjoitellessa vastustajanani ollut paljon kokeneempi miespuolinen henkilö käytti aika ahkerasti kivuliaanpuolisia käsilukkoja. (Tosin itse luotin kuristamiseen, että mikäpä minä olen sanomaan..)

      Niitäkin tapauksia on, jotka eivät näytä kestävän minkäänlaista kipua. Harjoitellessani potkuja erään toisen aloittelevan naisen kanssa, sain koko ajan palautetta, että potkin liian kovasti. Jos minulta kysytään, potkut olivat aika kevyitä...
      Hankala sitä on teitää vastustajan kipukynnystä.

    • Anonyymi

      Aloitin Roken kurssilla 79 ja oli hyvä ja vaativa valmentaja ja tosi usein olin hänen ukensa
      Välillä vähän sattui mutta opetti tosi hyvin
      Hyvä Roke

    • Anonyymi

      Ne näyttäjät eivät pärjäisi ihan oikean kamppailulajin junnuille, joten potkivat naisia ja lapsia karate -treeneissä. Ovat kyllä säälittäviä tapauksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe