Histamiiniallergia/intoleranssi. Mitä välttää?

tympeä sairaus

Elikkäs juuri todettu histamiini-intoleranssi (kasvojen punotus, sydämmen tykytys ja yleinen epämiellyttävä olo oireena). Haluaisin kysellä mitkä on teidän, jotka muutkin kärsivät tästä, ruoka-aineet joita välttää (erityisesti jokin tietty jos on paha).

Itsellä eritoten:
-Alkoholi!!!!!
-Sitrushedelmät
-Ananas

Olen lukenut netistä jotakin tietoa, mutta on niin ympäripyöreää lätinää ettei oikein tiedä mitä välttää ja miten oireita hoitaa. Lisäksi lääkäritkin tietävät näemmä aika vähän ko intoleranssista.

4

1295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helene

      Minulla (varsinkin tumma) suklaa saa aikaan pahan olon, punaviiniä en ole pystynyt juomaan oikeastaan ikinä.

    • tarina..

      Synnyin vuonna 1968.

      Olen lapsesta asti saanut banaanista allergisia oireita eli kovaa vatsakipua ja turvotusta.

      Lopetin maidon juonnin n. 14 vuotiaana, koska Pekka Puska sanoi maidon rasvan lihottavan ja tappavan minut. Uskoin. Söin rasvatonta jogurttia ja tavallisia juustoja.

      n. 15 vuotiaana alkoi päänahkani hilseilemään ja kutiamaan. Kokeilin kaikkea mahdollista shampoota ja 10 vuoden etsinnän jälkeen Bio sarja oli sopiva, kun käytti 4 erilaista shampoota vuorotellen eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

      23 vuotiaana diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi ja sen jälkeen olen syönyt laktoosittomia maitotuotteita.

      n. 30 vuotiaana aloin saamaan allergisia oireita koivun ja lepän siitepölystä, johon söin antihistamiinia vuosia. Sain oireita myös punaisesta paprikasta ja currysta, joten niiden syöminen piti lopettaa. Lisäksi sain allergisia oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia lähes läpi vuoden.

      Lisäksi kärsin aina jonkinasteisesta ummetuksesta tai kovasta vatsasta, vaikka söin aina täysjyvää ja ruista.

      Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaan. Tämä helpotti siitepölyallergiaa jonkun verran, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia lähes vuoden ympäri. Monta muuta positiivista asiaa D-vitamiinista huomasin myös.

      Syksyllä 2011 jätin viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, hedelmillä, marjoilla, hyvillä rasvoilla ja proteiinilla.

      Keväällä 2012 ei tullut mitään oireita siitepölystä.

      Myös päänahan kutina ja hilseily loppui ja voi pestä hiukseni millä tahansa shampoolla. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.

      Myös kaikki ruoka-aineallergiat, masennus, suolistovaivat, verensokerin rajut heittelyt, jatkuva nälkä ja heikotus poistuivat viljojen myötä. Näihin lääkäri kyllä määräsi kaikenlaisia lääkkeitä.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

    • frogi1

      Ei puna ja valkoviiniä, tomaatti, ananas, mansikka, kiivi, tonnikala, sitrukset, vihanneksista osaa kuten esim pinaatti ja hapankaalikin oli yks. syö hiivatonta leipää. Minulla on myös lisäksi lanoliini- ja hajusteallergia joka vaikuttaa lisänä. lanoliinia kun on kaikissa mahdollisissa purnukoissa. Luomu kaupasta pyykinpesuaineiksi pähkinäpesupalloja.

      • awk1

        mistä vois löytää hyviä reseptejä tähän tautiin? siis histamiiniallergiaan. onko joku blogi olemassa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe