Moi!
Meillä grand scenic, jossa sähkökäsijarru ei pelitä.. kuka tietää hyviä ja edullisia korjaajia?
-Jupe
Grand scenic sähkökäsijarrun edullisia korjaajia?
10
8703
Vastaukset
- ****GS*****
Hei,
Mikä vuosimalli GS on? Todennäköisesti siellä on vaijerien sisäkuori (kirkasta muovia) rispaatunut ja vaijerit jumittavat sen vuoksi. Myös sen käsijarruboksin sisällä oleva sähkömoottori voi olla niin täynnä hiilipölyä ettei toimi kunnolla. Moottorin voi vaihtaa. Vaijereita ei tietääkseni saa erikseen vaihdettua.
Kannattaa myös tsekata ettei jarrusylinterit ole jumissa takana. Tässä lähinnä ajan takaa että ne vivut, joihin käsijarrun vaijerit tulevat kiinni, liikkuvat. noin 1 cm matkan.
Oletko vetänyt keltaisesta käsijarrun hätävapautusvivusta peräkontin lattian alta? Jos olet, voi olla että boksi ei saa vaijereita yhdistettyä ja siten kiristettyä ja siksi herjaa.
Mitä herjoja tulee kun vedät kojalaudan käsijarruvivusta? Tuleeko "parking brake fault" vai "check parking brake". Kuuluuko takaa mitään surinaa boksista tällöin?
Uusi Küsterin valmistama boksi maksaa 650 euroa asennus ja koodaus can-väylään n.250 euroa, joten kannattaa yrittää korjata.
Ota sähköpostilla yhteyttä: ktartificial72 (ät) gmail.com. - xscenic
Jos itse boxissa on vikaa, niin suosittelen asiantuntevaa apua: kasi.jarru(a)gmail.com.
- Mähönen
Oikea osoite apuun on kylläkin: [email protected] :-D. Käsittääkseni apua tuolta saa lähinnä käsijarruboksin piirilevyllä oleviin elektroniikkavikoihin (?)
Koska mekaaniset viat ovat kuitenkin todennäköisempiä bokseissa, laitan korjausvinkkejä joita voi kokeilla itse. Kaveripiirissäni on useampi vaihdettavaksi tuomittu boksi saatu toimimaan näillä Lagunoissa ja Sceniceissä.
Vapautuskahvasta vedon eli "boksin laukaisun" jälkeen vaijereiden pitää liikkua n. 10 cm matka eestaas molemmin puolin ihan käsivoimin ilman väkivaltaa. Jos eivät liiku ovat ruostuneet kiinni tai rispaantuneet niin paljon etteivät toimi.
Jumittuneita/kiinniruostuneista boksin vaijereita voi yrittää liuottaa ruosteesta irrotusöljyllä (CRC, WD40 yms.) ja sen jälkeen voitelua notkealla öljyllä, parasta öljyä tähän on vaihteistoöljy, esim. 75W80. Ruiskulla ja ohuella neulalla ujutetaan öljyä vaijereiden päästä suojakuoren ja sen kirkkaan sisäkuoren väliin. Operaatiota varten vaijerit voi irrottaa jarrusatuloista ja kääntää vaijerin päätä varovasti ylös niin saa öljyä ujutettua vaijerin sisään helpommin.
Jos päädyt boksin irroittamiseen auton lata mahdollinen ongelmakohta voi olla saada ne boksia auton alla lattian läpi olevat kaksi pulttia irti peräkontin puolelta. Pultit ovat jokinlaista terästä ja vastamutterit ovat kiinteät messinkiset boksia paikallaan pitävässä muovikehikossa. Ovat yleensä ruostuneet jumiin. Kehikkoa pitää lisäksi paikallaan auton altapäin yksi harvakierteinen pultti, joten boksin irrotus onnistuu periaatteessa yksinkin, ei tipu sieltä itsekseen.
Kyselkää lisää neuvoja. - brave2K9
Mähönen kirjoitti:
Oikea osoite apuun on kylläkin: [email protected] :-D. Käsittääkseni apua tuolta saa lähinnä käsijarruboksin piirilevyllä oleviin elektroniikkavikoihin (?)
Koska mekaaniset viat ovat kuitenkin todennäköisempiä bokseissa, laitan korjausvinkkejä joita voi kokeilla itse. Kaveripiirissäni on useampi vaihdettavaksi tuomittu boksi saatu toimimaan näillä Lagunoissa ja Sceniceissä.
Vapautuskahvasta vedon eli "boksin laukaisun" jälkeen vaijereiden pitää liikkua n. 10 cm matka eestaas molemmin puolin ihan käsivoimin ilman väkivaltaa. Jos eivät liiku ovat ruostuneet kiinni tai rispaantuneet niin paljon etteivät toimi.
Jumittuneita/kiinniruostuneista boksin vaijereita voi yrittää liuottaa ruosteesta irrotusöljyllä (CRC, WD40 yms.) ja sen jälkeen voitelua notkealla öljyllä, parasta öljyä tähän on vaihteistoöljy, esim. 75W80. Ruiskulla ja ohuella neulalla ujutetaan öljyä vaijereiden päästä suojakuoren ja sen kirkkaan sisäkuoren väliin. Operaatiota varten vaijerit voi irrottaa jarrusatuloista ja kääntää vaijerin päätä varovasti ylös niin saa öljyä ujutettua vaijerin sisään helpommin.
Jos päädyt boksin irroittamiseen auton lata mahdollinen ongelmakohta voi olla saada ne boksia auton alla lattian läpi olevat kaksi pulttia irti peräkontin puolelta. Pultit ovat jokinlaista terästä ja vastamutterit ovat kiinteät messinkiset boksia paikallaan pitävässä muovikehikossa. Ovat yleensä ruostuneet jumiin. Kehikkoa pitää lisäksi paikallaan auton altapäin yksi harvakierteinen pultti, joten boksin irrotus onnistuu periaatteessa yksinkin, ei tipu sieltä itsekseen.
Kyselkää lisää neuvoja.Takaboxi kävi käsijarru.comissa. Mitään muutosta ei tullut, vaan menetin 350 € postimaksut.
Takaboxin olisi pitänyt surista/naksua kun kytkin virrat, mutta mitään ei tapahtunut.
Miten voisin selvittää:
- onko vika etukortissa (mikrokytkimet kyllä naksuu)
- tuleeko virtaa lainkaan etu tai takaboxiin. Etukortin valo ei ainakaan pala, mutta led voi olla palanut.
- onko jossain rele joka voisi olla rikki ?
- sipri2
Hei, sama juttu meillä. Sähkökäsijarru jäätyi pakkasella. Keskusautohallista sanottiin että pitää vaihtaa koko käsijarruyksikkö. Hinta n 1000 e. Kiinnostaa tietää onnistuitko saamaa käsijarrun kuntoon edullisesti ja missä?
ST- *AT*
Mulla jumittunut sähkökäsijarru rasvattiin kuntoon Autotaito Oy:ssä Vantaalla. Merkkiliikkeet tarjoavat tuota uuden vaihtoa, koska joutuvat antamaan takuun tekemisilleen. Tietääkseni sähkökäsijarruboksi maksaa uutena 650 €.
- aasiaaaa
*AT* kirjoitti:
Mulla jumittunut sähkökäsijarru rasvattiin kuntoon Autotaito Oy:ssä Vantaalla. Merkkiliikkeet tarjoavat tuota uuden vaihtoa, koska joutuvat antamaan takuun tekemisilleen. Tietääkseni sähkökäsijarruboksi maksaa uutena 650 €.
Viimeisin tieto uuden boksin hinnasta on 750€ täällä keskisuomessa. Itse onnistuin saamaan purkuautosta kyseisen boksin 350€ hintaan. Suolainen hinta käytetystä osasta, mutta kun on nuuka niin minkäs tekee. Nyt mietityttää onko asennus teetettävä vai tekisikö itse. Onnistumisesta ei takuita. Tietääkö Mähönen onko tuossa boksin asennuksen yhteydessä jotain kalibroitavaa vai riittääkö että laittaa vaijerit omille paikoilleen ja repäsee jarrun päälle?
- mikmik
Netistä löytyi vinkki, että [email protected] on hyvä kontakti.
Ajattelin lähettää ensi viikolla takaboxin ja etukortin hänelle.
Hinta on 250 € jos et ole avannut takaboxia. Jos olet avannut niin siten hinta on 350 €.
(ja minä tietysti avasin jo ennen tätä tietoa)
Samalla kun irrotan takaboxin, niin tsekkaan onko vain vaijereit jumissa. Jos on, niin sitten saan ehkä itse korjattua käsijarrun.
Minusta tuntuu kuitenkin, että vika vaatii parempaa osaamista kuin mitä minulla on. - GrandScenic04
Tämä nyt ei ole vastaus vaan ihan sama ongelma, tai ei ihan sama mutta kovalla pakkasella ilmeisesti jäätyi. Se kyllä ihan toimii, pitää ja kuuluu surinaakin kun vetäisee että menee päälle. Ja menee poiskin. Ei siis vaikuta mihinkään millään tavalla, mutta ajotietokone herjaa koko ajan. Mielestäni siinä kyllä näkyi ensin "check parking brake" ja se muuttui "parking break fault"-herjaksi.
Eli kun aamulla kovalla pakkasella lähdin töihin, oli ihan ok. Yhtäkkiä ilmestyi herja joka katosi muutaman sekunnin päästä. Taas ilmestyi takaisin, häipyi ja ihmeellisesti vilkutteli sitä koko ajan. Nyt se on eilisestä asti sitä jatkuvasti polttanut taulussa.
Voiko olla niinkin että se jäi hetkeksi jumiin mutta sitten vapautui, ja herja jäi tauluun silti? Onneksi justiin lauantaina katsastin :D - Renu
<Vantaalla kumpikin vaijeri taakse työ 280e
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 944125
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.613369Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1643073Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,723034SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.812509Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52326Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1952078Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302041Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s651982- 951413