Mitä mieltä olette, kannattaako peruseläkkeellä olevien työkyvyttömyyseläkkeellä/vanhuuseläkkeellä olevien olla naimisissa vai ei, taloudellisia asioita silmällä pitäen.
Naimisissa olevat eläkeläiset saavat pienempää eläkettä kuin ns. yksinasuvat.
Yksinasuvien on myös paljon helpompi saada asumistukia, toimeentulotukia ym.
Vaikka naimisissa olevilla olisi omat rahat ja omat menot kuin nyky-yhteiskunnassa olevilla muillakin pariskunnilla on. Nyky-yhteiskunnassa muutenkin avioliitto on menettänyt merkityksensä taloudelliselta kannalta. Kummallakin puolisolla on nykyään omat rahat ja omat menot. Omistaakin voi erikseen eikä sekään ole yhteistä, silti esimerkiksi toimeentulotukea hakiessa myös toisen eläke lasketaan toisen puolison tuloksi. Samoin on asumistukien ym. tukien kanssa naimisissa oleva on eriarvoisessa asemassa, huonommassa asemassa, kuin yksineläjä. Kulut ovat kuitenkin kaksinkertaiset vaikka eläkkeet yhteensovitetaan. Ruokaa tuodaan kaupasta kahdelle, pitää olla isompi asunto kuin yksinäiselle, sähkökulut ovat isommassa asunnossa isommat, vettä kuluu kahdelta enemmän...kaikkea tulee tuplaten, paitsi rahasumma on pienempi kahdelta kuin yhdeltä.
Perueläkeläinen kannattaako olla naimisissa vai ei?
3
118
Vastaukset
- nyyh3
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/271010144910HN?OpenDocument
Kannattaa erota, eihän se rakkaus siitä mihinkään katoa vaikka asuukin eri osoitteessa.
Itse olen henkilököhtasesti kokenut miten eriarvoisessa asemassa parisuhteessa oleva on yksinäiseen nähden. Puolisoni ja minä haimme eläkkeensaajan asumistukea erään sosiaalialan henkilön toimesta, koska puolisoni on pienimmällä vanhuuseläkkeellä ja minä pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, pieneen omistamaani taloon, josta on vielä lainaakin. Haimme sitä kumpikin erikseen kuten neuvottiin. Emme saaneet, puolisoni asumistuki evättiin sillä perusteella, että omistan kiinteistön. Minä nyt arvasinkin, etten mitään tukia saa itselleni. Mutta huvittavaa on, että omaisuus katsotaan kummankin omaisuudeksi vaikka se olisikin vain toisen rahoittama.
Minusta kaikkien pitäisi olla samassa asemassa, oli sitten parisuhteessa tai ei. - mummi
Kyllä tässä pitää eroa alata harkitsemaan, jos vaikka saisi asumistuen itselleen.
Äsken tuli kummallekin Kelan tiedote eläkkeistä minun, 558 e/kk , yhteensovitettyna puolison kanssa. Millähän tässä taas elää kun kuukausitulo yhteensä jää alle 1300 e/kk.
Apeaksi vetää mielen kun ajattelee sähköä, lääkkeitä, ruokaa, polttoaineita jne.
Ottaiskohan se Katainen töihin tälläisen 70 ikävuotta olevan nuoren tyttösen?Ei ota Katainen töihin mutta kehoittaa kyllä itse itseäsi hakeutumaan työelämään. Päättäjätaho on unohtanut maassamme vallitsevan työttömyyden. Lukevatkohan yhtään päivälehtiä tai katsovatko uutisia.. Sieltähän on luettavissa miten työttömiä tulee pilvin pimein kuukausittain lisää. Ja jos et satu tietämään, juuri oli uutisointia siitä että Katainen itse on pahassa palkkakuopassa joten senkin vuoksi kehoitan sinua hakeutumaan takaisin työelämään, heh, että Katainen voidaan verorahoin nostaa palkkakuopastaan riittävän ylös, ettei heti ole pelkoa langeta uudelleen syvään kuoppaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768