Kipujen selättämä Martti* odottaa selkäleikkaukseen pääsyä lähikuukausina.
Martin selkävaivat alkoivat 80-luvun lopussa ja pakottivat hänet lopettamaan aktiivisen urheilun 90-luvun puolivälissä. Töitä Martti jatkoi vielä, vaikka kivut haittasivatkin arkielämää.
– Vuosituhannen vaihteessa olin kipukuntoutuksessa ja sain eläkepaperit. En kuitenkaan halunnut jäädä vielä eläkkeelle, joten sinnittelin töissä vielä joitakin vuosia, Martti kertoo.
Vuonna 2004 tilanne paheni niin paljon, ettei vaihtoehtoja enää ollut. Martin oli jäätävä pois työelämästä.
Vahvoja lääkkeitä kourakaupalla
Vuosien varrella Martti kävi lukuisissa tutkimuksissa. Hänelle määrätyt lääkemäärät kasvoivat kasvamistaan. Pahimmillaan Martin oli otettava 12 erilaista pilleriä päivässä. Mukana oli hyvin vahvoja särkylääkkeitä.
– Kyllä lääkkeet kipuihin auttavat, mutta ei niiden pitäisi ihmisen pääravintoa olla. On järkyttävää, että ihmisille tarjotaan vain nappia napin perään ja sanotaan, että kyllä se siitä. Lääkemäärät alkoivat tuntua todella älyttömiltä.
Martti voi olla jalkeilla vain puoli tuntia päivässä
Martille määrättyjä lääkemääriä ihmeteltiin myös apteekissa.
– Apteekissakin kerran soittivat lääkärille ennen kuin sain lääkkeet mukaani.
Kritiikkiä terveydenhuoltojärjestelmälle
Vuonna 2008 oireet alkoivat jälleen pahentua, ja viime kesänä Martti pelkäsi jo joutuvansa pyörätuoliin.
– Siihen asti pärjäilin kipulääkkeillä jotenkuten, mutta viime kesänä seinä tuli vastaan. Hakeuduin jälleen tutkimuksiin ja joulun alla löysin viimein lääkärin, joka sanoi, että tällainen lääkkeiden syönti ja rahan tuhlaus pitäisi saada loppumaan. Hän määräsi minut hermoratatutkimuksiin, ja nyt olen leikkausjonossa odottamassa pääsyä hermopinneleikkaukseen.
Yksinkertaista leikkausjonoon pääsy ei ollut. Terveydenhuoltojärjestelmän kanssa tutuksi tullut Martti on alkanut ihmetellä suomalaisen järjestelmän byrokratiaviidakkoa.
– Minut laitettiin ajamaan 70 kilometriä sen takia, että lääkäri sai kertoa minulle kasvotusten, että pääsen seuraavaksi hermoratatutkimuksiin. Sen jälkeen ajoin paikan päälle itse tutkimuksiin ja vielä kolmannen kerran erikseen vain kuullakseni olevani leikkausjonossa.
– Ei ihme, että terveyskeskuksissa on hirveät jonot, jos tällaisten asioiden takia pitää lääkäriaikoja varata. Eikö tällaisia ilmoituksia voisi hoitaa puhelimitse tai kirjeitse? Martti ihmettelee.
Liikkumattomuus ottaa koville
Martti ei tällä hetkellä tiedä, milloin leikkauksen aika koittaa, mutta lupausten mukaan odotusaikaa on jäljellä enää korkeintaan pari kuukautta.
Martti voi olla jalkeilla vain puoli tuntia päivässä
– Vaikka kuinka yrittää ajatella positiivisesti, niin kyllä se alkaa rassata, kun ei voi kuin katsella ikkunasta ulos. Pystyn liikkumaan vain puolen tunnin ajan päivässä. Fyysiset harrastukset niin maalla kuin vesilläkin ovat jääneet pois, ja siksi myös kavereiden tapaaminen on jäänyt kovin satunnaiseksi. Sekin harmittaa.
Lapsenlapset ja perhe tuovat kuitenkin iloa elämään.
– Lapsenlapsetkin kyllä ihmettelevät, miksi ukki itkee eikä kävele tai mitään. Kivut ovat niin kovat, ettei sille mitään voi, että vesi valuu silmistä.
Vuosien varrella Martti on kokeillut myös vaihtoehtohoitoja, mutta niistä saatu apu ei ole ollut pysyvää.
– Olen käynyt reikihoidossa, hermoratahierojalla, akunpunktiossa, osteopaatilla ja fysikaalisessa. Manuaalisten käsittelyjen jälkeen olen ollut entistä kipeämpi kotiin lähtiessäni. Nyt täytyy vain toivoa, että tulevasta leikkauksesta olisi oikeasti apua.
*) Nimi muutettu
Studio55.fi/Tuuli Lindgren
" HYVIN SAIRASTA" TERVEYDENHOITOA SAATAVILLA!
24
205
Vastaukset
- vaihtoehdoista ei
Ikävä kuulla, että reikitys, akupunktio ja hermoratahieronta tekivät Martin (nimi muutettu) entistäkin sairaammaksi.
- Ei tehoa pilsuissa
Skepon pilsut eivät tehonneet lainkaan!
- Apua saanut
Ei tehoa pilsuissa kirjoitti:
Skepon pilsut eivät tehonneet lainkaan!
Tiedän kokemuksesta, että vaikeissa leikkausta vaativissa tapauksissa "pilsut" lievittävät kyllä kipua, mutta eivät ne voi varsinaista vaivaa parantaa. Ilman "skepon pilusja" olisin ollut työkyvytön pitkään.
Ei kai kukaan edes kuvittele, että esimerkiksi nikamarappeutuma korjautusi pilsulla tai jollain terapialla? Joskus luontokin hoitaa ajan kanssa vaivan, kuten välilevypullistuman, mutta aina ei. Itsekin kokeilin monenlaisia hoitoja, mutta terapioista oli korkeintaan lyhytaikainen hyöty jos sitäkään. Leikkaus on kuitenkin käytännössä viimeinen keino, koska sekään ei ole riskitön.
Omalla kohdallani leikkaukseen mentiin kun jalassa oli jo pohjehermon halvaus. Neljä nikamaväliä rassattiin auki Kuopion neurokirurgisella ja kuntoutuksen jäkeen kivut olivat poissa. Kymmenisen vuotta tappelin asian kanssa. Nyt selkä on varsin hyvässä kunnossa, mutta vaatii toki aktiivista liikuntaa.
Ilman kehittynyttä lääketiedettä en tänä päivänä kävelisi. Että sen verran terveisiä arvoisalle skepottelijalle. - eihuuhaataei
HUUHAA- VAIHTOEHDOT KANNATTAA UNOHTAA.
- "Nettitohtori"
Onneksi on tuo "nettitohtori". Se oli pojan pelastus!
http://www.iltalehti.fi/terveys/2013012216588753_tr.shtml- varmaan joo
Lähteenä The Sun.
- Masennuslääkeharhaa
Masennuslääkkeitä käytetään väärin!
http://www.iltalehti.fi/terveys/2013020616641934_tr.shtml - ihan varmaan*
Puskista voi ketoa mitä juttuja tahansa kuten "marttikin" tässä.
- ItalLakko
"Yksinkertaista leikkausjonoon pääsy ei ollut. Terveydenhuoltojärjestelmän kanssa tutuksi tullut Martti on alkanut ihmetellä suomalaisen järjestelmän byrokratiaviidakkoa.
– Minut laitettiin ajamaan 70 kilometriä sen takia, että lääkäri sai kertoa minulle kasvotusten, että pääsen seuraavaksi hermoratatutkimuksiin. Sen jälkeen ajoin paikan päälle itse tutkimuksiin ja vielä kolmannen kerran erikseen vain kuullakseni olevani leikkausjonossa.
– Ei ihme, että terveyskeskuksissa on hirveät jonot, jos tällaisten asioiden takia pitää lääkäriaikoja varata. Eikö tällaisia ilmoituksia voisi hoitaa puhelimitse tai kirjeitse? Martti ihmettelee."
Olen havainnut saman kuin 'Martti', että terveydenhuolto itse itselleen järjestelmällisesti aiheuttaa jonoja ja tyhjäkäynnillä itse itseään runsaasti työllistää.
Paljon pois vaan väkeä terveydenhuollosta, jotta alalle jääneet voivat järjestää työt asiallisesti, ilman turhaa tyhjäkäyntiä.
Terveydenhuollossa on näemmä pitkään jatkunut iso Italialainen lakko. - Ketooja
" ketoa "
Puskista kirjoittava "ÄLYKKÖ" ketoo jotakin tosi "ÄLYKÄSTÄ"! - MattiAlapelto
Älä välitä!
Tää puskista ketova on skepoidiootti, joten yritä ymmärtää!
Palstalla kirjoittelee usempikin vähälahjainen skepo, jotka kuuluisivat hoitolaitokseen ilman tietsikkaa, mutta ovat avohoidossa ja valitettavasti heill on tietsikat käytös ja pääsevät täten pilaamaan keskustelupalstoja hyvin laajalti. - Ortonissa.kuntoutettu.m
ItalLakko kirjoitti:
"Yksinkertaista leikkausjonoon pääsy ei ollut. Terveydenhuoltojärjestelmän kanssa tutuksi tullut Martti on alkanut ihmetellä suomalaisen järjestelmän byrokratiaviidakkoa.
– Ei ihme, että terveyskeskuksissa on hirveät jonot, jos tällaisten asioiden takia pitää lääkäriaikoja varata. Eikö tällaisia ilmoituksia voisi hoitaa puhelimitse tai kirjeitse? Martti ihmettelee."
Olen havainnut saman kuin 'Martti', että terveydenhuolto itse itselleen järjestelmällisesti aiheuttaa jonoja ja tyhjäkäynnillä itse itseään runsaasti työllistää.
Paljon pois vaan väkeä terveydenhuollosta, jotta alalle jääneet voivat järjestää työt asiallisesti, ilman turhaa tyhjäkäyntiä.
Terveydenhuollossa on näemmä pitkään jatkunut iso Italialainen lakko.Olen kuullut monelta taholta että leikatusta selästä tulee aikaa myöten ongelmia.
Uskon että sairaala antaa mobilaatio-ohjeet, miten selkä pysyy jatkossakin terveenä. Liikunnalla se pysyy kunnossa. - Maratoonillakuntoon
"Liikunnalla se pysyy kunnossa."
Totta puhut veliseni!
Minäkin juoksen 10 maratoonia vuodessa ja selässä ei mitään vikaa.
Menen kohta laittaen itteni pötkölleen siinä luulossa, että !Martin" selkäkin olisi voitu ilman lääkkeitä hoitaa hoitopöydällä kotona jokapäivillä venytyksillä.
Kun tukirungon hermopinteitä käsitellään mobilaatiolla - totta kai se alue ensiksi kipeytyy. Ihan vaaratonta tuo ei ole.
Rintarangan skolioosia "oikaistessani" luulin jo halvautuneeni. Pian venytetty tila kuitenkin vertyi. Seuraavana päivänä jatkoin mobilaatiota.
Toivo Lång
Inkeroinen- kysynpähän
Oletkos niksauttelija?
kysynpähän kirjoitti:
Oletkos niksauttelija?
Omalta osaltani totean etteiminulla ole koulutuksessa saatua jäsenkorjausta kanssaihmisten hoitamiseen.
Sen sijaan omalla hoitopöydällä venyttelen kipeät nivelet ja tukikudokset kuntoon. Sitä sanotaan ite-mobilaatioksi.
Tukirangassani on sekä rinta-että lannerangan skolioosit. Rtg-kuvaus ja lausunnot sain n.35 vuotta sitten.
Tällainen sekundaranka teettää mieluummin päivittäistä kehon eri osien liikerataharjoitusta.
- VaiMitä
Onko siis olemassa jotain muutakin sairaudenhoitoa kuin vain sairasta sairaudenhoitoa????
Ei ainakaan Suomessa! - odottelemisiinsitten
Täällä myöskin alaselässä kovaa kipua, hermoa painaa, josta seurauksena pitemmän noin sata metriä matkan käveltyä pohjekipua ja jalkojen jäykkyyttä. Siis kävely vaikeutuu mitä enemmän kävelen. Magneettikuva tehtiin noin kymmenen vuota takaperin ja siellä näkyi syy hermokipuun. Välilevy painaa hermoa ja tilanne on toisinaan melko kamala ja kivulias. On nyt jo aikaa siitä, kun toinen jalka petti ja kaaduin lattialle.
No nyt sitten noin puoli vuotta takaperin lääkärini sanoi laittaneen uudelleen lähetteen kymmenen vuoden jälkeen ortopedille, mutta mitään ei ole kuulunut.
Oikean jalan säären sivulta on lihasta jonkin verran surkastunut. Myöskin oikean jalan isonvarpaan jänne vetää isoavarvasta kivuliaasti koukkuun. Toisinaan tuo jänne punoittaa.
No, mitäs tässä sitten muuta kuin silmät ympyriäisinä odottelen, jospa tärppäis aika joskus.
Kunnallinen terveydenhoito- itsellä.lievempi.vamma
Minullakin vasemman jalan ukkovarvasta vetää koukkuun. Se on väliin punainen ja kipeä. Kihdiksi sitä sanovat.
Mut tuo hermopinne on se pahempi juttu sinulla. Ei sillä pidäkään kävellä kun lisärasitus tekee elämästä sietämättömän.
Taitava naprapaatti hoitaisi hermopinteen mäkeen ilman leikkausta. Tulee mieleen mestariparantaja Hannes Karppinen.
Liekö "verstaalla" jo nuorempia osaajia. Muuten olen sitä mieltä että noinkin vaikeat kiputilojen aiheuttajat pystyisi hoitamaan kotihoidoin aikaa ja kipuja säästämättä.
Tuo vaatisi kuitenkin wahvaa motivaatiota ja päämäärätietoisuutta.
- THLTHL
Tiedoksi: Hoidamme vain sairaita, emme terveitä.
- skeptillinen
Suurin syy vaihtoehtohoitojen käyttöön on tyhmä ja tehoton terveydenhoitojärjestelmä.
Sen tarkoitus on vain työllistää itseään, ei auttaa ihmisiä heidän ongelmissaan.
On täysin naurettavaa, että ihmiset edelleen haluavat verorahansa upotettavan siihen.- homeopaatti
Skeptikot ovat syypäitä meidän tehottomaan ja rahaa vievään sairaanhoitoon.
SKEPYIKOT OVAT NIIN NIIN RAHANAHNEITA.
Homeopatia käyttöön ja kunniaan, mikä sille kuuluu!
- yuiopåe
TERVEYSKESKUS = ARVAUSKESKUS = SAIRAUSKESKUS
- tervaskannot_teräsmummut
Tosi terveet ihmiset eivät käytä terveyskeskuspalveluja ellei fyysisiä vammoja tule tapaturman sattuessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 192341
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs561874- 1781523
- 821503
- 231500
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli3121452Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti1011071Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä631037Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää341005- 349894