adhd ja ajokortti

adhhd hemmo

Vaikuttaako ? Itsellä ce ajokortti jota tarvin töissä ja todettiin adhd ja sanoivat että saattaa vaikuttaa ? Onko keltään otettu ajokorttia adhdn takia pois ?

1

3038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoileva addi

      Ei minun mielestä pitäisi vaikuttaa. Kukahan siellä töissä sinulle sellaista sanoi? Työkaveri vai lääkäri?

      En oikein osaa edes kuvitella miten adhd voisi vaikuttaa autolla ajoon, ellei nyt sitten ole kyseessä kaveri, jolla on adhd:n liitännäisiä tai on esim. ns. tulikolmiotyyppiä. näissä kohdin lääkäri varmasti antaa suullisen varoituksen ajamisen suhteen.

      minulle on kaksi lääkäriä (neurologi ja psykiatri) sanonut,että mitään estettä ei ole esim. ajaa autoa: en ole sitä tyyppiä, josta pitäisi olla huolissaan. Ainoa muistettava seikka autoilussa on se, että jos poliisi sattuu tekemään tien päällä huumetestejä, niin voi olla, että lääke aiheuttaa ns. väärän positiivisen tuloksen. Sitä varten kannattaa ehkä pitää mukana kopiota reseptistä. Tosin toinen sanoi, että tuskin tarvitsee pitää, että tiedä sitten kumpi on oikeammassa.

      minä en poliisin harkintakykyyn tai tietotaitoon tässä asiassa luota ja pidän siksi mieluummin reseptikopiota mukana. Kun ei ole heillä koulutuksessa tätä puolta tarpeeksi, niinpä on adhd:n parempi vain itse varmistaa selustansa kun autoa ajaa.

      löysin tuollaisen:
      http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074268764/Suomi ei aio rajoittaa ajokortin saamista ADHDpotilailla

      minusta tämä on järkevä malli. Ajokortti harkitaan muutenkin tapauskohtaisesti kaikilla, niin lääkäri kyllä voi ajokorttia määrätessään pohtia vaikuttaako adhd ajokykyyn.

      minulla todettiin adhd ajokortin saamisen jälkeen, mutta tutkimuksissa lääkäri tosiaan totesi sitten erikseen, että ei tarvitse huolehtia ajokyvystä. Psykiatri on ollut samaa mieltä. En kuuluu siihen tyyppiin, joka saisi rattiraivokohtauksen tai kaahailisi toiset hengiltä. Pidän kyllä kovasta kyydistä, mutta järki estää liialliset ylinopeudet (=ymmärrän, että nopeusrajoitukset ovat syystä paikallaan) ja osaan pitää silmällä nopeusmittaria (vaikka en haluaisi).

      Kaikenkaikkiaan rauhoitun ratissa ja keskittymiskykyni paranee liikkuvassa menopelissä ollessani, joten ainakaan omalla kohdallani en suostuisi ajokortista luopumaan adhd:n vuoksi.

      tuokin muuten kannattaa lukea:
      http://www.digipaper.fi/akt/38555/index.php?pgnumb=11

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe