Vinkkejä Englannin opiskeluun kaivataan!

opiskelijamies

Olen 26-vuotias mies ja tilanteeni on se etten osaa juurikaan englantia. Alkeet on hallussa ja jotain perusasoita osaan sieltä täältä mutta siinä kaikki. Helpohko keskustelukin englanniksi on mahdottomuus minulle.
Nyt viimeaikoina tämä englannin kielen osaamattomuus on alkanut vituttamaan ja ahdistamaan siinä määrin että olen päättänyt alkaa tehdä jotain asian korjaamiseksi.
Kävin ostamassa kirjakaupasta englannin oppikirjan joka lähtee aikalaila alusta liikkeelle. Sitä olen nyt parin viikon ajan lukenut noin 4 kertaa viikossa tunnin kerrallaan ja kyllä sitä varmaan pikkuhiljaa alkaa asioita oppimaankin vaikka sen olen huomannut että joudun uudet asian käymään moneen kertaan läpi ja tekemään paljon harjoituksia jotta asia jää päähän, tämä lienee aika normaalia?. En muutenkaan ole mitenkään järin nopea oppimaan uusia asioita.
Menisin muuten jollekin kansalaisopiston kurssille mutta työvuoroni ovat sellaiset että valta-osa tunneista jäisi väliin joten itseopiskelu on ainoa vaihtoehto tässä vaiheessa.
Haluaisin kuulla mielipiteitä voiko itsenäisestä kielen opiskelusta koti-oloissa saada hyviä tuloksia ja onko tällainen itseopiskelu kovin tehokasta? Tavoitteeni on nyt tässä vaiheessa opetella perusasiat hyvin ja muutenkin kartuttaa sellaista peruskielitaitoa jotta pärjäisi edes jollainlailla kun käy ulkomailla. Välillä vaan tuntuu että usko on hieman koetuksella vaikka en pari viikkoa enempää ole vielä opiskellutkaan. Kuitenkin ihan hyvään alkuun olen päässyt ja se pitänee tiedostaa että tuloksia tulee hitaasti.

Sitten varsinaiseen kysymykseen:

Olen tutustunut erilaisiin opiskelupaketteihin ja kiinnostukseni heräsi tähän:http://www.alfasoft.fi/kauppa/product_details.php?p=147

Onkohan kyseinen paketti noin tehokas ja mielekäs käyttää kun annetaan ymmärtää? itse ehkä kokisin että tuo olisi hyvä paketti kirjan oheen ja ehkä hieman milekkäämpi tapa opiskella kuin kirja? Hieman kallishan tuo on mutta olen valmis maksamaan jos siitä saa rahoille vastinetta.

Mielipiteitä ja kokemuksia kyseisestä tuotteesta? Kannattaako ostaa ja onko tehokas kielen opiskelussa?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

11

1735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelija turusta

      Kielten opiskeluun on olemassa lukemattomia eri tekniikoita, mutta paljon on kiinni omasta kiinnostuksesta, kyvystä omaksua ja sisäistää uusia asioita ja tietenkin siitä miten paljon pohjaa sinulla on kielestä ennestään. Mikäli tunnet että et hallitse englannin kielestä edes niitä peruteita, niin suosittelen kyllä opiskelua jossain kansanopistossa tai vastaavassa, jossa noita alkeiskursseja tarjotaan. Tai työväenopistossa, mitä noita nyt kaikkia on. Kannattaa tietenkin ottaa selvää ja vertailla kurssien hintatasoakin, ettet turhaan maksa itseäsi kipeäksi (riippuen tietenkin omasta tulotasostasi).

      Melkeinpä nyrkkisääntönä voin todeta, että mitä kieltenopiskeluun tulee niin yleensä kieltenopettaja antaa sinulle ikään kuin sen tarvittavan "peruskiven" eli perusvalmiudet jonka pohjalta pystyt laajentamaan osaamistasi. Kun hallitset perusasiat ja ymmärrät miten lauseita muodostetaan, pystyt vähitellen siirtymään enenevissä määrin itsenäiseen opiskeluun, esim. lukemalla helppoja arkipäiväisiä keskusteluita, kuuntelemalla niitä ja ääntämällä perässä (myös englannin kielen oikeaoppinen ääntäminen on tärkeää, mutta ei niinkään ratkaisevassa asemassa).

      Omakohtainen kiinnostus kieltä kohtaan on tärkeää, kyllä se tietenkin pakkopullanakin menee mutta riskinä on että asiat eivät jää yhtä hyvin päähän. Nykyäänhän viestintävälineet tyrkyttävät englantia joka tuutista joten voit myös jossain vaiheessa yrittää seurata niitä ja yrittää hahmottaa keskustelujen asiasisältöä.

      Ymmärrän myös vitutuksesi asiaa kohtaan jota et tunne hallitsevasi, mutta kokeile kuitenkin asennoitua uuden kielen opiskeluun myönteisesti, niin sinulla on myös itselläsi hauskempaa :)

    • tytt3

      Mulla on kaveri joka on alottanut japanin kirjainten opiskelun ja jatkanut itse kieleen kotona ja nyt on mennyt myös kurssille. Kyllä se sitä yllättävän hyvin oli kotona oppinut. Myös kiinaakin oli kokeillut :D
      Puhuit tuosta tehtävien pänttäämisestä. Mullakin aika normaalia toi, nimittäin opiskelen venäjää, tosin koulussa, mutta kyllähän ne päähän jää pänttäämällä. Itselleni auttaa sanojen/fraasien kirjoittaminen vihkoon ylös. Kannattaa tiedostaa helpottaako sua esim. kirjoittaminen tai jotkut muut keinot opiskelussa.
      Kielissä on kyllä tärkeetä kanssa se puhuminen. Kun sitä jauhaa niin alkaa ne asiat tulla luonnostaan. Jos sulla ois mahdollisuus jonkun kanssa puhua ja harjoitella sitä englantia tai tosiaan mennä jonnekkin kurssille jossa voisit harjoitella puhumista muiden kanssa.
      Kuten mainittu englantiahan tulee joka tuutista; tekkarista ja radiosta tms. Itse olen ainakin huomannut piilo-oppineeni monia sanoja sieltä.
      Jos on positiivinen ja innostunut asenne kielen oppimista kohtaan, kyllä onnistut :)! Kyllä se alussa voi olla vaikeaa, muistan usein hakanneeni päätä seinään ruotsin takia, mutta myöhemmän opiskelun jälkeen, olisko ollut 3 vuotta tuli sellanen ahaa elämys ja opin soveltamaan niitä oppeja käytännössä.
      Tsemppiä opiskeluusi!

    • kirjastoon!

      Tuota opiskelupakettia löytyy joistakin kirjastoista. Jotakin opiskelumateriaalia löytyy varmasti kaikista kirjastoista. Eli opiskeluun ei välttämättä tarvitse kuluttaa yhtään rahaa.

      Lainaa samalla englanniksi jotain luettavaa, josta olet muutenkin kiinnostunut. Aloita helposta, esim. lasten kirjat, sarjakuvat, aikakauslehdet, kuvateokset, matkaoppaat...

      Miten olisi kielen opiskelu esim. etälukiossa? Tunneille ei tarvitse ehtiä, mutta opiskelu etenee kurssimuotoisesti, ja opettajalta voi aina kysyä jos tulee jotain mieleen.

    • austerism1

      Kielen omatoiminen opiskelu on tiettyyn rajaan asti ihan mahdollista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pohjimmiltaan kieli on kommunikaatiota (viestien välittämistä ja vastaanottamista), joten kunnollinen oppiminen vaatii aina sosiaalisen tilanteen ja toisen osapuolen.

      Kielen eri osa-alueita (kuullun- ja luetunymmärtäminen, puhe ja kirjoittaminen) voi osa-alueesta riippuen harjoittaa enemmän tai vähemmän tehokkaasti omatoimisellakin opiskelulla. Periaatteessa kuullun- ja luetunymmärtämisen harjoittaminen onnistuu hyvinkin pitkälle omatoimisesti. Sen sijaan puheen ja kirjoittamisen oppiminen ei juuri alkeita pidemmälle etene ilman kontaktia muihin. Paras tulos saadaan tietenkin niin, että osa-alueita harjoitetaan ikään kuin yhdessä (kuuleminen puhe / lukeminen kirjoittaminen / kaikkia tavalla tai toisella yhdessä). Tältä pohjaltahan oppikirjojen harjoituksetkin on usein laadittu.

      Kansanopiston lisäksi myös esim. iltalukio on hyvä vaihtoehto. Kannattaa selvittää, olisiko siellä sopivammat aikataulut.

    • Komagi

      Tuutori!
      Ehdottomasti tuutori, ei opettajaa. Joku jonka kanssa voi opiskella, vaikka tuutori ei itse olisikaan englannissa kaikkein paras, niin yhdessä voisi kerrata kielioppia. Tärkeintähän ei ole osata kaikkea täydellisesti, vaan tulla ymmärretyksi.

      Kielioppikirjaksi suosittelisin sitä ooppusta, jonka löytää kirjakaupasta. English grammarbook. sateenkaarinvärinen. Käytän itse sitä. Siellä asiat on selkeästi ilmaistu ja jos haluan tarkistaa jotain, katson sieltä.

      Itse olen koulussa rämpinyt englannin pohjamutia pitkin, mutta tällä hetkellä sitä ei uskoisi. Minusta sanojen opiskelu on kielioppia tärkeämpää. Kun sanasto on kunnossa on helppoa rakentaa lauseita. Tätä varten tuurori on hyvä. Joku henkilö, joka on itseä parempi aiheessa, mutta koska hänkään ei ole täydellinen ei tarvitse suorittaa. Tai pelätä itse mokaavansa. Vaikka kielen käyttö tuntuu sönkötykseltä, niin siitä se lähtee. Mikä kieli tahansa.

      Yliopisto on hyvä paikka etsiä tuutoreita. Laittaa vaikka viestin ilmoitustaululle. Tämä ei maksa mitään ja saa opiskelukaverin, jonka kanssa aikataulu sopii varmasti yhteen.

    • Itseopiskelija

      "Haluaisin kuulla mielipiteitä voiko itsenäisestä kielen opiskelusta koti-oloissa saada hyviä tuloksia ja onko tällainen itseopiskelu kovin tehokasta? "



      Oletetaan, että sinä olet käynyt oppivelvollisuuskoulut ja hallitset jotenkin englannin kielioppia.

      Kielen opiskelussa ei välttämättä tarvitse käydä kursseja. Aikuisiällä vieraan kielen oppimiseen ei ole oikotietä, se on lähes pelkkää sanojen ulkoa opettelua. Sitä pystyy omatoimisesti vapaa-aikanaan tekemään.

      Olin suunnilleen sinun ikäinen, vain kansakoulun käynyt työmies, kun aloin omatoimisesti, ilman aiempaa kokemusta opiskella ruotsia. Opettelin alkuun sanoja ulkoa ja käänsin tekstiä kirjoista, myöhemmin tekstiteeveestä, pätkän suomeksi. Tein tämän joka päivä.

      Nyt olen 30-vuotta vanhempi ja pystyn yksinkertaista ruotsia puhumaan ja ymmärrän television ruotsinkieliset uustiset lähes täysin.

      Saman tein myöhemmin englannin kielen suhteen. Tulos oli muuten lähes yhtäläinen, mutta puhuminen ei oikein onnistu kuin ns, tankeroversiona.

    • vai miten se oli

      Täällä kans tekis mieli alottaa toi englannin kielen opiskelu, jäi hiemahkon huonolle opiskelulle koulussa ja näin 28 ikäsenä sitä ois tarvinnu monessa kohdassa, niin vapaalla kuin myös töissä.

      Ketjun aloittajalle että oletko ostanut tuon englannin kielen opetus ohjelman koneelle? Onko niin hyvä kuin kehuttu.... Sillä itselleni sopisi vain kotiopiskelu...

      Ja tietysti kertokaa muutkin ihmiset kuinka olette oppineet englantia hyvin puhumaan, siis en tarkoita mitään sitä tönkerö englantia vaan ihan oikeaa englantia...
      Ja jos tiedossa niin eikun kirjoitelkaa jos on jotain hyviä englannin kielen opetus ohjelmia tietokoneelle....

    • vai miten se oli

      no alakakeehan muleekut vastata mulle!!

      • Näin se on

        "....siis en tarkoita mitään sitä tönkerö englantia vaan ihan oikeaa englantia..."


        No, vastataan, kun noin kauniisti pyydät.

        Sinun ikäisenä on turha kuvitellakaan, että enää mitään sujuvaa englantia oppisit puhumaan. Vain joltakin poikkeuslahjakkuudelta se saattaisi onnistua.

        Ala vain opetella sanoja ulkoa, niin saattaa sinulta muutaman vuoden päästä jonkinlaista tankeroenglantia irrota. Mutta silloin ollaan vasta puolitiessä, sillä kielen taitaminen tarkoittaa, että ymmärtää myös äidinkielenään englantia puhuvan puhetta ilman toistoja.

        Tietokone ei sinua opeta minkään kielen taitajaksi.


    • austerism1

      Kannattaa miettiä niitä omia tavoitteita, ja miten paljon on oikeasti valmis panostamaan kielen opiskeluun aikuisiällä.

      Olisi hyvä muistaa, että kielessä ja kielen opettamisessa on eri osa-alueita. Opiskelijalla voi olla eri tasoiset tavoitteet eri osa-alueiden suhteen, vaikka toki olisi hyvä, että kukin osa-alue olisi hallussa.

      Kuten taisin jo ketjussa mainita aiemmin, luetunymmärtämistä on verrattain helppo harjoittaa itsekseen, ja siinä voi päästä omatoimisesti hyvinkin pitkälle ja saavuttaa hyvän tuloksen. Tässä tietotekniikka on erinomainen apu.

      Vieraan kielen kuullunymmärtämistäkin voi myös harjoitella melko kätevästi ja suht. pitkälle itsenäisesti. Myös tässä tietotekniikka ja mediat ovat hyvä apu. Kannattaa silti huomioida, että esim. vieraskielisten ohjelmien katsominen harjoittaa kuullunymmärtämistä vain tietyllä tavalla. Tv-ohjelmat ja elokuvat ovat käsikirjoitettuja ja näyteltyjä, joten puhe ja dialogi ei ole täysin luonnollista, ei edes ilman käsikirjoitusta tehdyissä reality-ohjelmissa. Erilaiset kuullunymmärtämisen oppimateriaalit ovat ehkä kaikkein keinotekoisimpia, mutta toisaalta niissä on opetuksellinen ote ja tavoite esim. harjoittaa jotain tiettyä kieliopin osa-aluetta.

      Kirjoittamistakin voi harjoitella suht. näppärästi omillaan ainakin jonkin verran, mutta melko aikaisessa vaiheessa pitäisi kuitenkin alkaa saada palautetta, ettei esim. teksti ole pelkkiä lyhyitä päälauseita toinen toisensa perään ja että kielioppi olisi jollain lailla mallillaan.

      Yksi hyvä vaihtoehto: http://www.correctmytext.com/

      Kyseiselle sivustolle voi ladata omia tekstejään ja valita niille lukijan ja korjaajan. Se toki kannattaa tässäkin huomioida, että vaikka tekstin tarkastaa natiivi, niin henkilö ei silti välttämä ole pätevä opettamaan kieltä. (Vai kuinka moni esim. täältä osaisi opettaa suomea perusasioita (lue: lähinnä sanastoa) pidemmälle?) Kaikkein karkeimmat ja selkeimmät perusvirheet kyseisen sivuston avulla saanee kuitenkin karsittua.

      Puhuminen (ääntäminen) on sitten asia, joka vaatii parin mielellään heti lähtökuopista alkaen - yksikseen on hieman turha höpistä. Natiivitasoiseksi puhujaksi tai edes lähelle ei aikuisiällä todennäköisesti pääse, ei niin millään, vaan on tyydyttävä siihen, että ääntäminen jää kehnohkolle tai korkeintaan tyydyttävälle tasolle. Kyse ei enää ole siitä, että harjoitus tekee mestarin, vaan siitä ettei aikuinen välttämättä osaa erottaa eikä muodostaa vieraan kielen äänteitä yhtä hyvin kuin lapsi / nuori.

    • Terve, käy tsekkaamassa toi sivu: https://opienglantiahelposti.wordpress.com/ on paljon kaikkia hyviä vinkkejä englannin opiskeluun.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe