Miten pääsee yököksi?

gkjhk

Kaikki puhuvat, miten yököt saavat hyvää palkkaa yms. Itseänikin kiinnostaisi yötyö, mutta mistä ihmeestä sitä saa? Kaikkialla tuntuu olevan jo vakiyököt, jotka hoitavat hommat.

29

7787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+3

Vain kun paikkoja aukeaa. Voit tietysti olla keikkalainen joka tekee vain yötä. Heitäkin löytyy ja yöhän on paha löytää sijaista. Se on sitten eri asia onko hyvä mennä uuteen paikka yösijaiseksi kun ei tunne asiakkaita.

• Yökköyökkö

On niitä yökön hommia auki aina silloin tällöin. Vittumaista hommaa.
      Yökön palkkaa aina kadehditaan, mutta unohdetaan se, että sen eteen pitää valvoa koko yö ja olla usein yksin vastuussa koko lafkasta. Sitten kun lisää vielä siihen sen, että yökköä kytätään: " yökkö on vaan nukkunut/ katsonut telkkaria eikä tehnyt mitään". Vanhainkodin yökkönä kaikkein vittumaisinta. Jos yksikin asukas sattuu olemaan aamulla märkä niin silloin aloitetaan se sama virsi yökön laiskuudesta ja tekemättömyydestä. Vaikka olisit tehnyt mitä sitä ei huomata, mutta annas olla jos jotain on jäänyt tekemättä. Olet työyhteisön ulkopuolella täysin, sekä vapaata riistaa paskanpuhujille sillä et ole paikalla itseäsi päivisin puolustamassa.

• reiluutta__

En ole itse hoitoalalla, mutta tämä alkoi nyt kiinnostaa.. Pitäisikö yökön siis jotenkin aavistaa se, että joku vanhus on märkä? Jos koko väki nukkuu, niin kuinka yöhoitaja voisi sen tietää, jos on tullut vahinko? Pitääkö asukkaat taputella läpi vai, vai kuinka? Minusta näin ainakin alalla olemattomana kuulostaa aika epäreilulta, jos päivävuorolaiset paheksuvat sitä, ettei yöhoitaja ole vaihtanut yöllä vaippaa.. jos siis tämä vanhus on NUKKUNUT, eikä ole mitenkään ilmoitellut, että on märät housut.

• aköajf
        reiluutta__ kirjoitti:

En ole itse hoitoalalla, mutta tämä alkoi nyt kiinnostaa.. Pitäisikö yökön siis jotenkin aavistaa se, että joku vanhus on märkä? Jos koko väki nukkuu, niin kuinka yöhoitaja voisi sen tietää, jos on tullut vahinko? Pitääkö asukkaat taputella läpi vai, vai kuinka? Minusta näin ainakin alalla olemattomana kuulostaa aika epäreilulta, jos päivävuorolaiset paheksuvat sitä, ettei yöhoitaja ole vaihtanut yöllä vaippaa.. jos siis tämä vanhus on NUKKUNUT, eikä ole mitenkään ilmoitellut, että on märät housut.

Pitää käydä nukkuvat ihmiset läpi, kurkkia peittojen alle, herätellä ja repiä vessaan. Näin taataan helpommat työolot päivähoitajille ja herätellään säännollisin väliajoin , jotta ovat päivällä sopivan väsyneitä ja rauhallisia ja nuokkuvat, niin ei tarvitse virikettä järjestää. Kunnon yökkö aloittaa myös klo 04 nostamaan asukkaita, jotta ovat aamuvuorolle valmiina. Hyvän yökön mittapuu onkin, kuinka monta asukasta on ylös kiskonut. :).

• hoitsuvaan
        aköajf kirjoitti:

Pitää käydä nukkuvat ihmiset läpi, kurkkia peittojen alle, herätellä ja repiä vessaan. Näin taataan helpommat työolot päivähoitajille ja herätellään säännollisin väliajoin , jotta ovat päivällä sopivan väsyneitä ja rauhallisia ja nuokkuvat, niin ei tarvitse virikettä järjestää. Kunnon yökkö aloittaa myös klo 04 nostamaan asukkaita, jotta ovat aamuvuorolle valmiina. Hyvän yökön mittapuu onkin, kuinka monta asukasta on ylös kiskonut. :).

Ei kyllä minun mielestäni hyvä yökkö ole se, joka on porukat kiskonut ylös ennen aamuvuoroa. Ihan vaan siksi, että tärkeintä on inhimillisyys ja annetaan nukkua jos nukuttaa... Toki jos potilas on virkeä kuin peipponen ja tilanne otollinen aamupesuille niin mikäs siinä, mutta ei se ole huono yökkö, jonka vuoron jälkeen vielä kaikki tyytyväisinä nukkuu.

• Yökkönen

Itse menin määräaikaiseksi sijaiseksi eräälle sairaalan osastolle ja alkuun tein "normaalisti" kolmea vuoroa ja opettelin osaston käytännöt. Sitten ilmoitin, että teen mielelläni öitä, ja vaikka pelkästään öitä. Tämä otettiin ilosanoman lailla vastaan ja nyt teen vain yövuoroja. Eli ilmeisesti riippuu hyvin pitkälti paikasta, mutta uskallan veikata, että yöhoitajan paikka löytyy, kunhan vain alkuun malttaa kuulostella ja asettua jollekin osastolle paikalleen.

Tuosta palkasta sen verran, ettei se nyt mikään päätä huimaava ole. Itselläni ainakin tulee osa yötyökorvauksista rahana ja osa aikana, joten työvuoroja on listassa vähemmän ja vapaata sitten enemmän. Tämä on minulle parempi, kuin päätä huimaava rahallinen korvaus.

• lattt

Miten pääsee edes osa-aikaiseksi yököksi? Mikä koulutus pitää olla, vai riittääkö pelkkä lukio sijaisuuksiin? Entä miten vakio-yököksi?

• yökukkujainen

Minua taas kiinnostaa, voiko lh olla yökkö? Vai pitääkö olla sairaanhoitajan tutkinto? Onko vanhainkodeissa 1, 2, vai enemmän yökköjä aina kerralla?

• Yökköläinen
        yökukkujainen kirjoitti:

Minua taas kiinnostaa, voiko lh olla yökkö? Vai pitääkö olla sairaanhoitajan tutkinto? Onko vanhainkodeissa 1, 2, vai enemmän yökköjä aina kerralla?

Joissain paikoissa käytetään yökköinä ihan hoiva-avustaja tasoista työvoimaa. Pahimmillaan talossa on 40-50 dementikkoa ja yksi ainoa yökkö.

• lattt
        Yökköläinen kirjoitti:

Joissain paikoissa käytetään yökköinä ihan hoiva-avustaja tasoista työvoimaa. Pahimmillaan talossa on 40-50 dementikkoa ja yksi ainoa yökkö.

Kannattaako kouluttautua lähihoitajaksi vai suorittaa tuo hoiva-avustajan koulutus, jos haluaa tehdä pelkkiä yövuoroja? Onko palkassa eroa? Olen myös kuullut, että kunnallisissa lastenkodeissa ynm riittää vain lukiotasoinen koulutus, onko näin?

• ftkgkkg
        lattt kirjoitti:

Kannattaako kouluttautua lähihoitajaksi vai suorittaa tuo hoiva-avustajan koulutus, jos haluaa tehdä pelkkiä yövuoroja? Onko palkassa eroa? Olen myös kuullut, että kunnallisissa lastenkodeissa ynm riittää vain lukiotasoinen koulutus, onko näin?

Kyllähän yksi yökön vaatimuksista on että hän kykenee suoriutumaan aika moninaisista tehtävistä. Esim. päättelemään joudutaanko hoidettava lähettämään hetimmiten sairaalaan. Mitä taas tulee tuohon lastenkoti kysymykseen....koulutusvaatimus on lähes kaikkialla sosionomi tms. Joissain paikoissa saattaa riittää lh. varhaiskasvatuspuolelta mutta se ei ole kovinkaan yleistä.

• yyyyöööööööööö
        yökukkujainen kirjoitti:

Lähihoitaja voi olla yökkönä. On monia hoitokoteja ym. vastaavia, joissa olet yksin yövuorossa. Esim. tk:n vuodeosastolla on kaksi yövuorossa.

• kolmivuorohoitaja

Yököllä, eli yöhoitajalla on oltava hoitoalan koulutus. Siis vähintään lähihoitajan koulutus. En usko, että mikään vastuullinen taho palkkaa hoiva-avustajaa yötyöhön. Vanhainkodeissakin on nykyään niin huonokuntoisia ja sairaita vanhuksia, että kyllä siellä on oltava ammattitaitoinen ja mielellään kokenut hoitaja.

• Mälsää

On paikkoja joissa yökkönä toimii täysin kouluttamaton henkilö. Hänet on ainoastaan perehdetetty talon tavoille.

• muistelo

Vieläkö niissä hoitolaitoksissa on ns. yliyökköjä ne oli usein sellaisia kuin pahimmat keskitysleirin vartijat .Usein katkeroituneita vanhojapiikoja tai sadistisia lesboja.Siellä oli työturvallisuus kaukana.

• klfg

Onhan niitä paljonkin sairaaloita, joissa joka osastolla valvoo yksi perus/lähihoitaja, ja lisäksi talossa on sairaanhoitaja (ns.yliyökkö) joka hoitaa kaikkien osaastojen iv-lääkitykset, ja käy auttamassa tarpeen mukaan osastoyökköä.
      Nämä sadistiset keskityleirivartijat onneksi katosivat jo 70-luvulla.

• Susa721

Hei!

Olen ollut noin 11 vuotta yöhoitajana vanhusten palvelutalossa. Olen koulutukseltani sh ja aika pitkä työkokemus. Vastuullani on noin 70-80 vanhusta, joista kaikki eivät tarvitse joka yö palveluita, mutta kaikilla on mahdollisuus saada tarvittaessa apua. Osa asukkaista on dementikkoja , osa vuodepotilaita.

Työni on raskasta, mutta myös antoisaa. Minulla on halu palvella näitä vanhuksia.

Yökön palkkaa ei kannata kadehtia! Ei se niin mahdottoman suuri ole. Itse ainakin teen palkkani eteen tosi paljon töitä ja vastuu on suuri.

• Kateelliset palkasta

Nythän on ajettu tai ollaan ajamassa pelkkä yötyö alas. Koska se ei ole ensiksikään terveydelle suotuisa työaikamuoto. Toinen on naisvaltaisen alan kateus eli ettei kaveri saa vaan parempaa palkkaa.

Usein näitä tekevät ne henkilöt, jotka haluavatkin olla pois vuoroista kuten päivävuorot, koska henkilöstöä vähemmän ja kyttäilijät tekevät usein päivä, iltavuoroja.

Mitä tulee its etuohon työhön niin kyllä s eon edesvastuutonta, että yössä on yksi tai kaksi hoitajaa ja kuten Susan 721 kirjoittaa kuinka paljon on hoidettavia, vastuuta, tapahttuu tapaturmia vanhuksille ja muuta huonoa hoitoa. Johtuen juuri siitä koska henkilöstöä on liian vähän.

Palvelutaloissa ja terveyskeskuksissa useinkin hyvin huonokuntoisia hoidettavaia ja jos yössä yksi, kaksi hoitajaa niin potilaiden ihot painuu, saavatko he riittävää apua ja useassa yksi kääntökierros yössä. Onko se enää inhimillistä hoitoa.

Yleensä yötyöhön hakeutuukin epäsosiaaliset, yksinpuurtajat, jotka haluavat tehdä työnsä omalla tavallaan ja ehkä muista erityksissä olevat hoitajat. Omahyväiset, jotka ahnehtivat itselleen suuren ns. suuren palkan.

Toivottavasti kun vahnhuspalvelulaki tulee voimaan niin eri työpisteitä aletaan valvoa kunnolla yömitoituksia, potilasturvallisuutta jne. Valvira. Myöskään pelkät lähihoitajat eivät saisia valvoa yksin, vaan aina tulee olla työvuorossa myös asiantuntija esim sh, yliyökkö jne, jokoa varmistaa osaamisen, laadun ja hoitaa lääkehoidon turvallisesti potilaille. Lähihoitajahan on ns. perustason hoitaja ja se ei riitä laaja-alaiseen yötyöhön, koska potilaiden hoidossa vaaditaan hyvin paljon erityisosaamista, lääkehoitoa jne.

• lkgmosdf

Yövuoroihin todellakin tarvittaisiin lisää henkilökuntaa. Nyt ollaan säätämässä lakia liittyen levottoman potilaan sitomiseen ym vapauden rajoittamiseen myös perusterveydenhuollossa, psykiatrisella puolella säädökset on olleet jo kauan. Joku lainsäätämistyössä mukana oleva ukkeli sanoi haastattelussa painokkaasti, että henkilökunnan vähyys ei saa missään tapauksessa olla syy potilaan sitomiseen. Valvon juuri osastolla, jossa 18 potilasta, joista kymmenellä on lääkärin antama lepovyölupa. Näistä viisi on tällä hetkellä lepovyössä, heistä neljä voisi olla ilman vyötä, jos heillä olisi oma hoitaja vierellä vahtimassa. Yksi on niin aggressiivinen ja arvaamaton, että pitäisi olla kaksi miestä vahtimassa jos haluttaisi häntä pitää ilman vyötä. (Potilaitahan ei nykyään lääkkeillä turruteta.) Kysynpähän vaan, että mistä köyhät Suomen kunnat saavat rahaa palkata niin paljon henkilökuntaa yövuoroihin, että potilaita ei tarvitsisi hoitajien vähyyden takia sitoa. Syy sitomiseen yleensä on se, että potilas on sekava, ja lähtee liikkeelle muistamatta että jalat ei kanna, ja kaatuu. Tai sitten jos jalat kantaa, mennään sekavina toisen potilaan sänkyyn, jolloin syntyy rähinä. Tätä helpottaisi se, että jokaisella olisi oma huone, mutta valitettavasti meilläkin on vielä 3-4 hengen huoneita.
        Pikkuisen huvittaa tuo edellisen kirjoittajan ajatus siitä, että sh olisi jotenkin enemmän "asiantuntija" hoitotyössä kuin pitkän kokemuksen omaava perushoitaja. Kyllä minä ainakin yli 30v hoitotyötä tehneenä perushoitajana usein joudun neuvomaan ja opastamaan nuoria sairaanhoitajia työssänsä.

• Susa721

Kyllä Suomessa yötyön hoitajamitoitukset on aika matalla tasolla :(. Yötyö ainakin omassa yksikössäni on tosi monipuolista, vaikkakin "tavalliset" yöt ovat perushoitoa pääasiassa. Vanhusten kaatumiset, levottomuudet, sydänoireet, kuolemat jne vaativat oman osaamisensa. Itse koen oman koulutukseni & osaamiseni tärkeäksi, jotta selviydyn työn haasteista. Koulutusvaatimus riippuu paljon työn luonteesta. Hoitajan persoona, työmotivaatio ja itseoppiminen ovat myös tärkeitä.

Meillä vuodepotilaiden käännöistä ja painehaavaumien ehkäisystä huolehditaan mm. "Ilmapatjojen" ym avulla.

Yleisesti ottaen yötyön vaatimuksiin ja laatuun Suomessa saataisiin panostaa enempi. Mutta ehkä tuo Kreikan avustaminen on tärkeämpää??

Terveiset yököille!

• Ei se huvita

lkgmosdf ja muille. Tiesittehän, että juuri kouluasteen henkilöitä otetaan yötyöhön, yksityisille jne koska heille voidaan maksaa huonompaa palkkaa ja tekevät mitä työnantaja sanoo.

Yötyössä pitää olla paljon enemmän ihan oikeita sairaanhoitajia, sillä ei koulutason hoitajat voi koskaan vastata sairaanhoitajaa, asiantuntemuiksen, lääkehoidon, erityisosaamisen jne kanssa.

Toivottavasti tähän ja yötyöhön saadaan sellainen turvallinen/osaava- malli, joka palvelee potilaita laaja-alaisella osaamisella. Myös henkilöstöresursseja tulee lisätä yötyöhön. Miksi yleensä koulutason hoitajat suostumat tekemään sitä. Hoitamaan jopa 40-paikkaisia ykisköitä ja yksin tai kääntöavulla!

Ei tunnu ihan terveeltä ja siinähän sairastuu hoitaja ensimmäisenä.
      Eikä myöskään tuo malli- jossa lkgmosdf- hoitaa ns. psykiatrisia potilaita ja lähes kaikilla sitomiseen oikeuttava lupa. Eli onko hoitajat höpsöjä kun suostuvat tuollaiseen. Luulen, että potilasturvallisuus vaarantuu ja jos lähes kaikki on sidottuja pitää olla jokaisella oma hoitaja.

En kyllä ymmärrä mitä hoitajat luulevat itsestään ja kertoo osaamattomuudesta ei siis kokemuksesta jos valvonnan alla on lähe sjoakisella sitomislupa tai ovat sidottuja.

Perushoitajalla voi olla työkokemusta, mutta ei välttämättä laisinkaan kokemusta psykiatriasta, geriatriasta tai psykogeriatriasta. Sillä koulutushan ei anna siihen mitään eväitä ta erityisosaamista.

• hoiajahoi

Tällä palstalla kukkoilee joku ihmeen "asiantuntija". Mitähän eväitä hän on saanut koulusta, kun lyö laudalta jopa 30v työelämässä olleen, laajaa kokemusta hankkineen perushoitajan? Kyllä se sh:n työ on samanlaista duunarin hommaa kuin mikä muu tahansa. Älä nolaa itseäsi ja kollegoitasi.

• lkgmosdf

Kuvitteleeko "Ei se huvita" että 70-luvulla valmistunut perushoitaja ei ole osallistunut minkäänlaiseen lisäkoulutukseen työvuosiensa aikana? Olen käynyt eripituisia kursseja joissa on käsitelty mm. lääkehoitoa, psykiatriaa ja psykogeriatriaa ym, olen suorittanut 1,5 vuotta kestäneen erikoisammattitutkinnon ja seurannut alan uusimpia julkaisuja. Olen siis kehittänyt ammattitaitoani omatoimisesti kuten jokaisen nykyään pitäisikin tehdä. Lisäksi työnantaja on järjestänyt koulutustilaisuuksia konfuusiopotilaiden hoidosta.
        Se, että henkilökuntaa on liian vähän, ja sekavat ja levottomat deliriumpotilaat on kerätty samalle osastolle, ei ole yksittäisen hoitajan vika, eikä kerro hänen osaamattomuudestaan. Jotakin se kertoo kylläkin tästä yhteiskunnasta. Minulla on ollut tilaisuus tutustua vastaavanlaiseen osastoon Tanskassa, siellä hoitajia oli enemmän, yksiköt pienempiä, ja huoneet yhdenhengen huoneita. Koko osaston tunnelma oli rauhallisempi kuin täällä, eikä potilaat olleet yhtä ahdistuneita.

• hoit_su

Jos nyt ensin harjoittelet tuota kirjoittamista, ei oikein luo luottamusta noin sekava töherrys kirjoitusvirheineen.

• Niinpä niin

Ei kukkoilua vaan ihan selkeää tekstiä ja asiantutntija on asiantuntija ja toisen asteen koulutus ja ammatiti on erikseen.

Työkokemus voi olla vankka, mutta se ei tee asiantuntijaa vaan siihen tarvitaan erikoistumista, osaamista ja ammattitaidon kehittämistä jatkuvasti.

Kukaan ei nolaa ja jos kritiikki ja avoin kirjoittaminen ei kelpaa niin onpa se outoa. Ilmeisemmin otetaan nokkiin, joka asiassa. Se on niin tyyppilistä juuri terveydenhuollossa ja naisvaltaisilla aloilla.

Ilmankos siellä voidaan huonosti ja ollaan muka niin ammattilaisia, asiantuntijoita ja osataan vaikka mitä. Sairaanhoitajia vaan enemmän kehiin ja näyttämään suuntaa erityisosaamisest aja laadusta jne. etenkin yötyöhön.

Sairaanhoitajan myös on useimmiten erikoistunut kun taas nykyään lähihoitajat suuntautuvat muutaman päivän näytöin ja se ei anna mitään erikoisosaamista vielä. Myös vanhat ah,ph, mth, lh jne ei anna mitään erikoistumista kuin perustasonn työtehtäväviin vaan pitää hankkia lisäkoulutusta ja ilmankos suurin osa hakeutuu sairaanhoitajakoulutukseen jne.

• Huh huh

Vanhuspuolella, oli yli- tai aliyökkö, ei mitään ihmeellistä lääkeosaamista tarvita! Peruslääkkeet menee kaikilla, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Perustason koulutus riittää oikein hyvin ja joskus vähempikin!

• --ttrkl

No näin se kieltämättä on.

Joku ihmetteli, että miksi lh:t suostuvat tekemään yötä. Kai se on jokaisella pakko tehdä sitä työtä, minkä saa, ja jonka voi ottaa. Perhetilanteesta johtuen jollekin yö voi olla ainoa hyvä vaihtoehto. Erilaisiahan me ihmiset ollaan. Ehkä sh voi paremmin valita hommansa, koska koulutusta on enemmän, ja siksi he eivät niin mielellään lähde yöhön.

Itse en ollenkaan epäile lh:jen kyvykkyyttä yötyöhn, mutta se on sanomatta selvää, että 1 ihminen vastuussa kymmenistä muista on aika huono yhtälö. Ei olisi liikaa miehittää yövuoroja vähän paremmin. Tässähän on kyse myös henkilökunnan turvallisuudesta, eikä vain potilaiden. Joillakin osastoilla yksin oleva hoitaja voi olla aika avuton, kun jotain sattuu. Oli koulutus siis mikä hyvänsä.

• hkhki

testi

• handcuffs

On se varmaan rankkaa. Niin että ymmärrän, kun alalla olevat kertovat, että välillä joudutaan sitomaan levoton vanhus remmeillä sänkyyn ja antamaan unilääkettä. Tietty vanhus tuntee itsensä ahdistuneeksi, jos joutuu olemaan niin vaikka vuorokauden tai useammankin peräjälkeen, mutta ymmärrän hoitajia. Niitäkin, jotka kytkee vanhuksia ranteista käsiraudoilla sängyn ylös nostettuihin reunoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe