19-vuotias poikani opiskelee logistiikka-alan perustutkintoa ammattikoulussa mutta aikoo lopettaa sen kesken. Itse en pidä tätä hyvänä ideana, mutta en voi aikuista ihmistä estääkään. Pojan suunnitelmissa on hankkia kaikki mahdolliset ajokortit ja jokin pätevyyskoulutus armeijan kautta, koska se on ilmaista.
Osaako kukaan alan ihminen kertoa, että jos poika tuohon koulutukseen pääsee, niin korvaako se käytännössä tarpeeksi hyvin "oikean" koulututkinnon? Netistä löytyy toki tietoa asiasta, mutta en silti saa asiaan kunnolla selvyyttä. Olen hyvin huolissani siitä, miten pojalleni käy tulevaisuudessa työmarkkinoilla, sillä vaikka työkokemusta olisikin, niin luultavasti jää jonon hännille jos samaa työtä hakee ihmisiä joilla on sekä kokemusta että tutkinto.
Olisin hyvin kiitollinen vastauksista!
Poikani aikoo kuljetusalalle, osaako kukaan valottaa asiaa?
53
3301
Vastaukset
- Enska-z
Koululoppuun ja sitten vaikka leipuriksi,tämä antaa parhaat pisteet.
- Jakari4728475
Armeejasta kyllä saa ajokortit ja ammattipätevyyden (joka EI ole ammattitutkinto). Kyllä suosittelisin käymään koulun loppuun koska koulussa on työharjoittelua joka lisää työkokemusta joka on kovempaa valuuttaa kuin paperit. Työkokemus on hyvin ratkaiseva tekijä työnsaamisessa. Koskien sitä armejan suunnitelmaa pitää ottaa huomioon ettei kaikki pääse autokomppaniaan...paperit kouraan koulusta vaan
- Hi-way one
Meidän poika on samanlaisella log.peruslinjalla, kokonaisuudessa koulu kestää 3vuotta minkä jälkeen on kädes kuorma-auto yhdistelmäkortti sekä ammattipätevyys suoritettu.
Turha sitä korttia/pätevyyttä on armeijaan asti pantata kun sen voi tehdä jo peruskoulun jälkeenki jos kerran on kiinnostusta alalle. LIsäksi tässä kyseisessä koulutuksessa on 1/2 vuoden työharjoittelu aika joka on hyvä asia,
Niin ja sitten on vielä se , että ei tarvi olla armeijassa niin pitkään kun on jo kaikki tarvittava materiaali suoritettu siviilissä. - kuljetusyrittäjä
Ei varmaan kaikki halukkaat pääse armeijassa suorittamaan ajokorttia /autokomppaniaan koska on kyse ilmaisesta kortista kun muun koulutuksen kautta menee mahdollista työaikaa opiskeluun.
- pojan_äiti
No osaatko kuljetusyrittäjänä kertoa kuitenkin että onko sillä intin "tutkinnolla" tjsp mitään arvoa oikean koulun käyneisiin verrattuna?
- Jakari38474
pojan_äiti kirjoitti:
No osaatko kuljetusyrittäjänä kertoa kuitenkin että onko sillä intin "tutkinnolla" tjsp mitään arvoa oikean koulun käyneisiin verrattuna?
Vasta 2014 jälkeen intin "tutkinnolla" on hyötyä koska se on pakollinen kaikkille jotka ajavat työkseen joten ammattitutkintolla on enemmän arvoa tänäpäivänä...
Nolo sikalle: kyllä poika itse tietää mitä haluaa. Jos häntä sähkötyö kiinnostaisi olisiko hän kuljetusalalla?? No EI
- Nolo Sika
No ainakaan vielä kuorma-auton kuljettajan palkat eivät "huimaa päätä" esim. sähkö ja putkimies pääsee LÄHES samalla palkkatasolle nykyjään, vaikka he ovat käyneet vain 3 vuotta amista
- pisnestä
Ja minä auton ratissa pelkällä peruskoululla 63kiloa vuodessa
- Marjwenn
pisnestä kirjoitti:
Ja minä auton ratissa pelkällä peruskoululla 63kiloa vuodessa
Ei kai nyt peruskoululla autoa pääse jamaan
Jouduin minäkin ajamaan 2,5 tuntia 6 tonnista "kuormuria" ennenku pääsin ajamaan työkseni 26 tonnista xD - Valehtele paremmin
pisnestä kirjoitti:
Ja minä auton ratissa pelkällä peruskoululla 63kiloa vuodessa
Sellaista autohommaa ei olekaan missä tienaisi 63000 Euroa vuodessa. Heitit palstalle alkaneen vuoden suurimman valheen! Valehtelu jopa netissä vaatii taitoa. Sinulta se puuttuu!
- ewrrfer reg
Valehtele paremmin kirjoitti:
Sellaista autohommaa ei olekaan missä tienaisi 63000 Euroa vuodessa. Heitit palstalle alkaneen vuoden suurimman valheen! Valehtelu jopa netissä vaatii taitoa. Sinulta se puuttuu!
Totta, C-kortilla, ilman ajokekmusta KOHTUULLISILLA ylitöillä saa 2 tonnia kahteen viikkoon, eli vuoteen noin 52 tonnia, ja tämä vaatii siis hyvän firman
- kuljetusyrittäjä
Kyllähän armeijassa autokomppanian käyneet on aina ollut kuljetusalalla haluttuja kavereita, mutta kun nykyään on tämä pakollinen ammattipätevyys, vaatimus joka työpaikassa ensimmäinen kriteeri päästä töihin, niin kuljetusalan koulut käynyt on etusijalla pääsemään melkein joka työpaikkaan. mutta jos koulunkäynti ei jostain syystä maistu niin varmasti armeijassa hankittu kortti on hyvä työhön pääsyn kannalta.
- pojan_äiti
Eikö ammattipätevyydenkin saa armeijan kautta? Ja jos saa, niin mikä tämän arvo sitten todellisuudessa on?
Yritän tässä siis kerätä tietoa siitä, mikä on poikani tilanne koulun käyneisiin verrattuna jos saa kortit ja ammattipätevyyden. - Nolo Sika
pojan_äiti kirjoitti:
Eikö ammattipätevyydenkin saa armeijan kautta? Ja jos saa, niin mikä tämän arvo sitten todellisuudessa on?
Yritän tässä siis kerätä tietoa siitä, mikä on poikani tilanne koulun käyneisiin verrattuna jos saa kortit ja ammattipätevyyden."niin mikä tämän arvo sitten todellisuudessa on?"
Ammattipätevyyden arvo on se, että saa ajaa työkseen kuorma-autoa
Muuten pelkällä BC1/BC kortilla saa ajaa vain esim sähköfirman autoa, tai omaa kuormuria, taimuuta autoa johon vaaditana BC1 tai BC kortti
Ja töihin pääsyyn vaikuttaa seruaavat asiat:
Suostuuko ajamaan minkä merkkistä autoa vaan
Suostuuko ajamaan myös vähän vanhempaa autoa
Suostuuko tekemään ylitöitä sillointällöin
Suostuuko ajamaan myös "pikkuautoa"
Suostuuko vaihtamaan lenkkiä sillointällön
Suostuuko ajamaan myös jotain keikkapaikkoja, jotka ei ole vakiolenkillä
Suostuuko tekemään poikkeavaa työaikaa
Luonnistuuko erinäisten kuljetustietokoneiden käyttö
Luonnistuuko navigaattorin käyttö, ja uusien paikkojen etsiminen
Oletko valmis tekemään myös viikonloppu, ja pyhätyötä sillointällöin tai vaihtuvilla vapaapäivillä
Osaatko ratkoa ongelmia itse, tai soitatko heti kaikki hereille jos tulee mutkia matkaan
Mitä useampaan vastaa "kyllä" sitä paremmat mahdollisuudet päästä hommiin.
Itse voisin vastata lähes jokaiseen "kyllä" ja valehtelematta olisin päässyt ainakin 10 eri paikkaan töihin ILMAN SUHTEITA viime vuosien aikana, eli hyvillä kuskeilla on varaa valita mihin menee, eikä ole pakko mennä sinne mihin ekana pääsee
No voisin tässä luetella paikat joihin olisin päässyt, ja millaista hommaa, mutta muistan ne joskus kertoneeni - Kerro ihmeessä
Nolo Sika kirjoitti:
"niin mikä tämän arvo sitten todellisuudessa on?"
Ammattipätevyyden arvo on se, että saa ajaa työkseen kuorma-autoa
Muuten pelkällä BC1/BC kortilla saa ajaa vain esim sähköfirman autoa, tai omaa kuormuria, taimuuta autoa johon vaaditana BC1 tai BC kortti
Ja töihin pääsyyn vaikuttaa seruaavat asiat:
Suostuuko ajamaan minkä merkkistä autoa vaan
Suostuuko ajamaan myös vähän vanhempaa autoa
Suostuuko tekemään ylitöitä sillointällöin
Suostuuko ajamaan myös "pikkuautoa"
Suostuuko vaihtamaan lenkkiä sillointällön
Suostuuko ajamaan myös jotain keikkapaikkoja, jotka ei ole vakiolenkillä
Suostuuko tekemään poikkeavaa työaikaa
Luonnistuuko erinäisten kuljetustietokoneiden käyttö
Luonnistuuko navigaattorin käyttö, ja uusien paikkojen etsiminen
Oletko valmis tekemään myös viikonloppu, ja pyhätyötä sillointällöin tai vaihtuvilla vapaapäivillä
Osaatko ratkoa ongelmia itse, tai soitatko heti kaikki hereille jos tulee mutkia matkaan
Mitä useampaan vastaa "kyllä" sitä paremmat mahdollisuudet päästä hommiin.
Itse voisin vastata lähes jokaiseen "kyllä" ja valehtelematta olisin päässyt ainakin 10 eri paikkaan töihin ILMAN SUHTEITA viime vuosien aikana, eli hyvillä kuskeilla on varaa valita mihin menee, eikä ole pakko mennä sinne mihin ekana pääsee
No voisin tässä luetella paikat joihin olisin päässyt, ja millaista hommaa, mutta muistan ne joskus kertoneeniKerro Ns, minkalaisiin paikkoihin ja ajoihin olisit pääsyt, en ole lukenut, jos olet aiemmin kertonut, joten kiinnostaa, jos voisit kertoa, minkälainen ajo, päivien pituudet ja palkkaus. ja kalusto Kiitos.
- drftgy tvgbh
Nolo Sika kirjoitti:
"niin mikä tämän arvo sitten todellisuudessa on?"
Ammattipätevyyden arvo on se, että saa ajaa työkseen kuorma-autoa
Muuten pelkällä BC1/BC kortilla saa ajaa vain esim sähköfirman autoa, tai omaa kuormuria, taimuuta autoa johon vaaditana BC1 tai BC kortti
Ja töihin pääsyyn vaikuttaa seruaavat asiat:
Suostuuko ajamaan minkä merkkistä autoa vaan
Suostuuko ajamaan myös vähän vanhempaa autoa
Suostuuko tekemään ylitöitä sillointällöin
Suostuuko ajamaan myös "pikkuautoa"
Suostuuko vaihtamaan lenkkiä sillointällön
Suostuuko ajamaan myös jotain keikkapaikkoja, jotka ei ole vakiolenkillä
Suostuuko tekemään poikkeavaa työaikaa
Luonnistuuko erinäisten kuljetustietokoneiden käyttö
Luonnistuuko navigaattorin käyttö, ja uusien paikkojen etsiminen
Oletko valmis tekemään myös viikonloppu, ja pyhätyötä sillointällöin tai vaihtuvilla vapaapäivillä
Osaatko ratkoa ongelmia itse, tai soitatko heti kaikki hereille jos tulee mutkia matkaan
Mitä useampaan vastaa "kyllä" sitä paremmat mahdollisuudet päästä hommiin.
Itse voisin vastata lähes jokaiseen "kyllä" ja valehtelematta olisin päässyt ainakin 10 eri paikkaan töihin ILMAN SUHTEITA viime vuosien aikana, eli hyvillä kuskeilla on varaa valita mihin menee, eikä ole pakko mennä sinne mihin ekana pääsee
No voisin tässä luetella paikat joihin olisin päässyt, ja millaista hommaa, mutta muistan ne joskus kertoneeniSuostuuko ajamaan minkä merkkistä autoa vaan
- Se riippuu, jos firmassa on esim Scania ja Mersu, niin tottakai haluan ajaa Scaniaa, mutta jos firmassa on vain Mersuja, se on ok. ei tule ns. "kateutta"
Suostuuko ajamaan myös vähän vanhempaa autoa
- Kyllä, kunhan auto ajaa asiansa, ei se ikä niin tärkeää ole
Suostuuko tekemään ylitöitä sillointällöin
- Riippuu mistä ne johtuu, jos ne johtuu "kuskipulasta" niin EN mutta jos esim koneet hajoaa tms niin sen ymmärrän
Suostuuko ajamaan myös "pikkuautoa"
- Kunhan lenkki on tehty myös pikkuautolle, eikä niin että auto on liian pieni, ja pomo manaa miten hyvä auto on, eikä kannata vaihta
Suostuuko vaihtamaan lenkkiä sillointällön
Ehdottomasti en, oma lenkki, tuuraajat hoitakoon muute lenkit
Suostuuko ajamaan myös jotain keikkapaikkoja, jotka ei ole vakiolenkillä
En, oma lenkki on oma lenkki, en ole mikään extraaja todellakaa
Suostuuko tekemään poikkeavaa työaikaa
Kyllä, esim 22:00-05:00 ois aika ok
Luonnistuuko erinäisten kuljetustietokoneiden käyttö
Ei, mutta kynä ja paperi oysyy kädessä
Luonnistuuko navigaattorin käyttö, ja uusien paikkojen etsiminen
Ei, ei ole minun ongelma jos "koulutuksessa" ei näytetty kaikkii paikkoi
Oletko valmis tekemään myös viikonloppu, ja pyhätyötä sillointällöin tai vaihtuvilla vapaapäivillä
Kyllä, olen valmis tekemään viikkoa, jossa on viisi työpäivää peräkkäin ja kaksi vapaata peräkkäin, se miten noi tulee, ei ole väliä
Osaatko ratkoa ongelmia itse, tai soitatko heti kaikki hereille jos tulee mutkia matkaan
En, itse ratkomisessa on aina riski, että ratkoo vääri - Talkoot ei kannata!
Nolo Sika kirjoitti:
"niin mikä tämän arvo sitten todellisuudessa on?"
Ammattipätevyyden arvo on se, että saa ajaa työkseen kuorma-autoa
Muuten pelkällä BC1/BC kortilla saa ajaa vain esim sähköfirman autoa, tai omaa kuormuria, taimuuta autoa johon vaaditana BC1 tai BC kortti
Ja töihin pääsyyn vaikuttaa seruaavat asiat:
Suostuuko ajamaan minkä merkkistä autoa vaan
Suostuuko ajamaan myös vähän vanhempaa autoa
Suostuuko tekemään ylitöitä sillointällöin
Suostuuko ajamaan myös "pikkuautoa"
Suostuuko vaihtamaan lenkkiä sillointällön
Suostuuko ajamaan myös jotain keikkapaikkoja, jotka ei ole vakiolenkillä
Suostuuko tekemään poikkeavaa työaikaa
Luonnistuuko erinäisten kuljetustietokoneiden käyttö
Luonnistuuko navigaattorin käyttö, ja uusien paikkojen etsiminen
Oletko valmis tekemään myös viikonloppu, ja pyhätyötä sillointällöin tai vaihtuvilla vapaapäivillä
Osaatko ratkoa ongelmia itse, tai soitatko heti kaikki hereille jos tulee mutkia matkaan
Mitä useampaan vastaa "kyllä" sitä paremmat mahdollisuudet päästä hommiin.
Itse voisin vastata lähes jokaiseen "kyllä" ja valehtelematta olisin päässyt ainakin 10 eri paikkaan töihin ILMAN SUHTEITA viime vuosien aikana, eli hyvillä kuskeilla on varaa valita mihin menee, eikä ole pakko mennä sinne mihin ekana pääsee
No voisin tässä luetella paikat joihin olisin päässyt, ja millaista hommaa, mutta muistan ne joskus kertoneeniAinakin täällä Lapin perukoilla pääsee ilman suhteita mihin vaan, meinaan ei enää nuorilla kiinnosta alkaa tunti tunnista -palkkauksella ajeleen älyttömiä tuntimääriä. 3 miehellä pyöritetään autoa läpi vuojen,siinä sitten tullee yli 250h /kk töitä,eipä tarvi paljon miettiä mitä vapaa-ajalla tekis. Palkka on sama kuin ajais normaalit 160h ja oikealla tessin liksalla.
- jdjkdbkd
Talkoot ei kannata! kirjoitti:
Ainakin täällä Lapin perukoilla pääsee ilman suhteita mihin vaan, meinaan ei enää nuorilla kiinnosta alkaa tunti tunnista -palkkauksella ajeleen älyttömiä tuntimääriä. 3 miehellä pyöritetään autoa läpi vuojen,siinä sitten tullee yli 250h /kk töitä,eipä tarvi paljon miettiä mitä vapaa-ajalla tekis. Palkka on sama kuin ajais normaalit 160h ja oikealla tessin liksalla.
no eipä tuo vaadi kuin sen yhden puhelin soiton tai sanomisen sille isännälle, niin avot johan palkka nousi sille kuuluvalle tasolle.
ai mitä se isäntä ei usko sitä? no sitten otetaan se yksi puhelu liittoon niin johan alkaa tapahtua.
- Hi-way one
Armeijassa hankittua yhdistelmäajoneuvo korttia ei tule saamaan siviiliin ennen kuin on täyttänyt 21vuotta. (uusi ajokortti lainsäädäntö)
Mutta ammattikoulun käynyt saa kortin siviiliin kun on 18.5 vuotta vanha- myös e-kuski
Ei pidä paikkaansa väittämä, poika tuli juuri intistä, kävi hakemassa siviili kortin joka on BCE ammattipätevyyksillä ynnä muilla luvilla joita on nippu tänäpäivänä.
Ikää nyt 20vee juuri täytti.
Armeijasta saa myös työtodistuksen joka on kovaa valuuttaa siviilissä, esimerkkinä lavetti hommat...... - jyjyj
myös e-kuski kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa väittämä, poika tuli juuri intistä, kävi hakemassa siviili kortin joka on BCE ammattipätevyyksillä ynnä muilla luvilla joita on nippu tänäpäivänä.
Ikää nyt 20vee juuri täytti.
Armeijasta saa myös työtodistuksen joka on kovaa valuuttaa siviilissä, esimerkkinä lavetti hommat......armeijasta saa BECE-ajokortin!!!
- e-kuski
jyjyj kirjoitti:
armeijasta saa BECE-ajokortin!!!
Totta, näinhän se on merkitty, jos pikkutarkkoja ollaan.......
- kuljetusyrittäjä
AINA tarvitaan ammattipätevyys tämänpäivän uusille kuljettajille ajokortin lisäksi jos meinaa ajaa AMMATIKSEEN kuorma tai linja-autoa. mutta ammattikoulussa hankittu pätevyys on huomattavasti arvokkaampi kuin armeijassa ajatellen tulevaisuutta esim monessa suuremmassa paikassa ajojärjestelijän paikkavaatimusessa on logistiikka-alan koulutus. KAIT JOKAINEN YMMÄRTÄÄ ETTÄ EI UUSIN KUSKI SAA HETI UUSINTA KALUSTOA JA PARHAITA AJOJA.
- M S
"KAIT JOKAINEN YMMÄRTÄÄ ETTÄ EI UUSIN KUSKI SAA HETI UUSINTA KALUSTOA JA PARHAITA AJOJA."
KAIT JOKAINEN YMMÄRTÄÄ, ETTÄ KUNNON FIRMASSA EI OLE SITÄ "YHTÄ" IKIVANHAA TAI LIIAN PIENTÄ TAI LIIAN ISOA TAI LIIAN HAJANNUTTA AUTOA, JOTA OLLAAN OLTU VAIHTAMASSA JO VUOSIKAUDET. TIEDÄN MONTA FIRMAA MISSÄ TÄLLAINEN AUTO ON, MUTTA NE EI OLEKAAN KUNNON FIRMOJA
SAMATEN KUNNON FIRMOISSA EI OLE SITÄ YHTÄ PASKALENKKIÄ, MISSÄ EI AIKATAULU TAI JUURI MIKÄÄN MUUKAAN TOIMI LAINKAAN
- pojan_äiti
Eli siis ammattipätevyys antaa mahdollisuuden ajaa, mutta ei mahdollista korkeamman tason hommia?
- autto
Kyllä mahdollistaa. Takaa korkean yhteiskunnallisen aseman.
- höhhöh
sitten vaan uudestaan kouluun "korkeamman tason hommia" lukemaan..
vaikka ammattikorkeeseen.. ei sun pojalles kuitenkaan perushommat kelpaa, heti pitäs vaan päästä rekan rattiin ja jotain pitkää linjaa ajaa, ettei tarviis tehä ns.paperitöitä ja ettei tarviis käyttää mitään tiedonkeruulaitetta jne..eikä ajaa sitä kaupunkijako-autoa, olipa se vaikka sitten iveco tai scania..
Nähty on, vähän juoksutetaan ja hyppyytetään töissä niin heti on itku silmässä kun pitää tehä duunia.
- --------------------
Kyllä kuljetusala on tulevaisuudessa hyvä ammatti vaikka nyt vielä näkymät ei ole kummoiset.Suuri osa alalla olevista on isoja 45-47 syntyneitä ja seuraava ikäluokka on 50 luvulla syntyneet.Iso osa ammattilaisista jää nyt eläkkeelle ja viimeistään kun täyttävät 67v,niin muutaman vuoden päästä alalla on työvoima pula.Noissa vanhoissa mestareissa on vilä paljon niitä joiden työn korvaajaksi tarvitaan 2-3 nykyjullia.
- ajatolla
Empä ainakaan vielä tänäpäivänä kovin suurta arvoa antaisi kouluille, kaveri ruoriin ja vanhempi kuski viereen, siellä erottuu jyvät akanoista.
Vanhempi ammattimies näkee kyllä päivässä kenestä tulee kuljettaja, koulutus ei paljon vaikuta.
- --------------------
Oikein kyllä ne koulupojat on koulupoikia n1 kymmenestä on ammattilainen valmistuttuaan koulusta.Vanhan kuljettajan oppiin vaan,niin sieltä tulee varmasti tieto,että tuleeko automies vai vain rekkapekka.
- Step father
Automies on asenne jossa kunnioitetaan isäntää ja asiakkaita. Ei sitä pelkästään koulussa opita,sieltä voi kyllä saada hyvän pohjan mutta viime kädessä asenne on korvien välissä.
Jos autolla ajamimen olisi aina kivaa ja palkka hyvä niin kaikkihan sitä tekisi.
Tuo lista jonka Nolo Sika laittoi kuvaa hyvin sitä joustavuuden tarvetta jolla uusi kuljettaja pääsee varmasti hommiin sisään.
Poika vaan avoimin mielin liikenteeseen! - Logistiikkatyöntekij
Ehdottomasti sen koulun kautta. Logistiikka- amiksen käyneet työllistyvät hyvin ja saavat koulusta hyvät ajokortit. Armeijassa vain pieni osa pääsee kuljettajakoulutukseen, eli ei läheskään kaikki halukkaat. Logistiikka- ala on hyvä valinta.
- jooni4
ite sain heti uutena kaverina pakasta vejetyt mersut käyttöön huolenpito sopimuksineen. Kiitos työnantajalle luottamuksesta.Enkä oo käyny muuta koulua kun aikuis koulu puolen tutkinnon n.7 kuukautta ja BECE kortti löytyy pätevyyksineen.Että sitä rataa...
- Rahtiveteraani.
34 vuotta oon ajanut ja talon vanhimmat autot aina alla, nytten ajelen -98 mallin Scanikalla, joka on kyllä hyvä veheje, mutta meidän talossa on näitä nuorta kloppii, pari vuotta ajaneet ja uudet autot. Vanha saa ahtaimmissa paikoissa terminaalissa mennä ,peruuttamaan täysperän laituriin, kun pojilta ei onnistu, että sen verran saa uuden scanian ja Mersun hytissä käydä.
- Piippu masa
Eihän näistä kurssin käyneistä pojista ole ajomieheksi, vielä moneen vuoteen, mutta firmat tykkäävät palkata, kun ei niilä ole kaikkia kokemuslisiä.
Kantapään kautta on kaikki opittu ja 40 vuotta ratin takana, 18 vuotiaana aloitin, maitoauton ratissa ja sen jälkeen hiekan ajoa ja sitten ulkomaanliikenteeseen, jossa 20 vuotta meni, pitkin eurooppaa ajaen, nyt vieläkin ajelen kotimaassa ja nähnyt monenlaista. - eivanhaeikävittumain
Täytyypä kommentoida tuota kunnioitusasiaa kun se aina tulee ilmi näissä keskusteluissa.
Jokainen viisas nuori kuljettaja kunnioittaa vanhempaa kuljettajaa, sama juttuhan se on joka alalla ja joka työpaikalla.
Vaan ei takuulla heru kunnioitusta sellaiselle vanhalle parralle jonka käytöksestä ja puheista huomaa ensimmäisen 5 minuutin aikana että ei pidä nuorempaa kuljettajaa minään.
Sitten tupistaan kun ei nuorisosta ole mihinkään.
Meinaa tällä alalla olla liikaa noita vanhoja vittumaisia jääriä.
Kannattaisi muistaa että jokainen se on joskus ensimmäisellä reissullaan ollut eikä kenenkään tarvi koko elämäänsä sisun raadossa istua hautaan asti.
t. 15 vuotta alalla - Pitkä tien kuski
Onhan näin ja neuvotaan, mutta riippuu kaverista, mulla oli mukana oppilas, lähettiin fullerin laatikolla olevalla sisulla liikenteeseen, vaikeaa oli saada vaihteita päälle ja neuvoi, ettei riko lootaa, poika sano, että ei tarvitse neuvoa kun on koulussa opetttu..
Meillä oli täysperävaunu ja kun päästiin terminaaliin, piti lipan alle saada kärry, ei tullut mitään, poika sanoi, että hän on keskittynyt puolikkaaseen ja koulussa ajaa puolikasta mieluumin. Vanha yritti neuvoa, mutta kaveri veteli vaan röökiä ulkona ja minä peruutin kärrin laituriin.
Toivottavasti oppii koulussa, minä en viittinyt enempää asiasta puhua ja oli mulla vaan yhden päivän mukana, mutta kaveri kertoi, että kun oli sen mukana niin puolkkaan kanssa oli vaikeeta saada suoraan. - Kapteeni Nemo
Ei ole kouluja käyty,muuta kuin peruskoulu. Kokemuksen kautta on kaikki oppi saatu vuosien kuluessa kuljetusalan monipuolisiin tehtäviin. Käsittää kohdallani raakapuun ajosta erinäisiin rahtikuljetuksiin.
Nykyään vaikuttaa siltä,että ,mitään ei voi tehdä jos ei ensin kuluta koulun penkkiä vuosikausia.
Useissa nk. "parempiin ammatteihin "tähtäävät kouluttavat itseänsä peruskoulun alusta lukien ainakin 25v. Ollessaan jo kolmekymppisiä heillä ei ole juuri minkäänlaista työkokemusta,eikä enää haluakaan töihin,koska opiskelusta on tullut elämäntapa.
Tuossa tilanteessa olevat suhteellisen tavallisista duunariperheistäkin lähtöisin oleva jälkikasvu kuvittelee koulutuksensa ansiosta nyt kuuluvansa kansakunnan ylempään luokkaan ja sitten äänestetään Kokoomusta,koska se Jyrki,Alexsi,Sale ym,ovat niin kauhean kivoja,voi hellaletta sentään!
Pelkästään opiskelemalla elämästä ei opi tietämään yhtään mitään,työ se on joka tekijäänsä opettaa ja neuvoo.
Tosin nyt on pakko jonkun verran kouluja käydä kuljetusalallekkin,koska nämä opiskeluintoilijat ovat päässeet lakeja säätämään. Hei.
Itte kuulun niihin "nuoriin kuljettajiin"
En ole käyny alaan kuuluvaa tutkintoa, enkä armeijaa.. kävin autokoulun kautta kun se oli vielämmahdolista kohtu hintaan.
Alalle pääsee ilman tutkintoakin, mutta ei suotavaa.. ei ne turhia ne koulut ole..
Ehdottomasti paras vaihtoehto koulu loppuun, intissäkään ku ei ole varmaa että pääsee kuljetuskomppaniaa niin kuin ittelle kävi, pudotettiin vaadittavasta A miehestä B mieheksi, ja tämän jälkeen vetkuttelin itteni ulos armeijasta.
Alalla on AINA töitä, mutta on muutamia tekijöitä jotka vaikuttaa..
Suhteet ja asenne ja ns kyky..
Ttellänin on käynyt valtava tuuri, ei koulua ei inttiä, nyt ajan ammatikseni norjassa
Uudella kalustolla lain mukaan ja toki palkka on suomeen verrattuna iso, toki kulutkin ovat suuremmat... mutta käteen jäävä osuus kumminkin huomattavan paljon enempi.. ja vapaat ovat ihan eri luokkaa..
Os saisin antaa pojallesi neuvon, niin koulu loppuun kunnialla, sitten intti.. ja jos kielipäätä on niin velkommen til norge... täällä on kuskipula!! Toki siihenkin vaikuttaane edellämainitut, suhteet, kyky, ASENNE!
Toivon mukaan jollain määrin autoin :-)- osta mun rekka
Ei täällä ole "kuski" pulaa vaan RAHA pula! Kerjäläisten touhua koko logistiikka.
- EX-Kuski.
Ei kannata autokuskin työt enää.Saman palkan saa 8tunnin työpäivällä missä muussa ammatissa ja enemänkin.Kuljetusala on virolaisten ja venäläisten alaa suomessa ja puolalaiset sekä turkkilaiset kilpailevat palkoissa heidätkin ulos alalta parin vuoden sisällä.Vain kepulikonsti yrittäjät pärjäävät jotenkin mutta niille ei kannata talkoita tehdä.
- ostovoima katosi
25v alalla ja kohta katkeaa pa...ka ämpärin sanko.palkka suhteessa muihin aloihin ei ole enää kilpailukykyinen lisäksi työn mielekkyys on hävinnyt valtiovallan toimesta.ppäätelkää itse mitä tarkoitan.
- Yrittäjä
Aito kiinnostus alaa kohtaan. Ammattitutkinto. Halu kehittää itseään. Ymmärtää alaa kokonaisuudessaan, myös omaa asemaa ja panosta yrityksessä. Nykypäivänä kuljetusala on yrittäjälle kovaa, hyvä työntekijä ymmärtää kulurakennetta ja yrityksen ideologian, tuoden siihen oman panoksensa. Se jonka lähtökohta elämään on mennä sieltä mistä aita on matalin, harvoin pärjää. Yrittäjä ja hyvä kuljettaja on tiimi, jolla on mahdollista pärjätä. Yrittäjä ja hälläväliä kuljettaja on tappiollista liiketoimintaa, jossa leipä loppuu molemmilta.
- mb-kuski90
semmone kaveri ehottomasti pitää olla mikä tajuu jättää auton käyntiin kuormanteon ajaksi,sekä ajaa teli alhaalla oli auto tyhjä tai täys ja muistaa vittuilla juitsarille jos vahingossa joutuu meneen jonnekin 2.kertaa... edellenkin oon ite nuori ja vanhat parrat rupes kunnioittaa siin vaiheessa ku näytti et homma maistuu&sujuu
- Anonyymi
Älkää missään nimessä kannustako tai suositelko kuljetusalaa kellekkään. On niin paljon tuossa työssä varjopuolia, ettei se vaan kellekään tervejärkiselle sovellu. Ja fyysinen terveys menee alle kymmenessä vuodessa. Poikamiehenä työ rupeaa masentamaan kun tulet helvetin raskailta viiden päivän turneilta kotiin ja siellä odottaa metrin lumikinos työntäjäänsä. Omakotitaloa et jaksa enää hoitaa raskaan työn ohessa. Kahden päivän vapaa on sitäpaitsi ihan pilkkaa viidenpäivän turneen jälkeen. Vähintään saman verran vapaata pitää olla, että ehtii palautua seuraavalle keikalle.
Varsinkaan noita kuljetusfirmoja kannattaa välttää viimeiseen asti, jotka arpoo kuormauspisteet vasta matkan edetessä. Et siis tiedä milloin pääset kotiin. Et voi suunnitella vapaa-aikaasi mitenkään. Ja mikäli fyysistä kuntoa haluat pitää yllä niin eipä oikein onnistu. Työ on niin väsyttävää fyysisesti ja henkisesti, että jaksat ainoastaan maata sängyssä ne vapaa-päiväsi. Se rupee syömään lopulta niin paljon, että lopetat ajohommat jossain vaiheessa kun et vaan jaksa sitä. Yleensä nuoremmat kuskit ajaa muutaman vuoden ja päätyvät sitten jatkokouluttautumaan siisteihin sisähommiin.
Työssä on tuhat eri tapaa menettää terveytensä lopullisesti. Työtapaturmia tulee jokaiselle, pelkästään reilun metrin pudotus selällesi jossain sahalla kuorma-liinoja viskoessa lankkukuorman yli tarkoittaa pahimmassa tapauksessa halvaantumista.
Ja yötyö ei ole kellekkään sopivaa. Vaikka opettelisit "yörytmin" keho vastustaa sitä niin kauan kuin elät. Ihmistä ei ole tehty yötöihin. Yöt ovat nukkumista varten.
Päivätöitä taitaa yhdistelmäkuskeille olla huomattavasti vähemmän. Ja yleensä vaikka ajaisitkin vain päivisin nukut yösi kuitenkin rekassa.
Ja niitä vitutuksen aiheita on tosiaan ihan rajattomasti rekkahommissa. Talvisin jokainen kuski jää jossain kohtaa jäiseen ylämäkeen sutimaan ja sitten laitellaan 30 asteen pakkasessa ketjuja sormet jäässä paikoilleen ja nakataan hiekkaa päälle. Sitä ennen olet käyny tietenkin laittamassa varoituskolmion takanatulevia autoja varten. Talvella autoissa on aina jotain rikki ja sitten mennään kesken reissun leasing-korjaamolle vähän osaa vaihtamaan. Pahimmassa tapauksessa odotat auton korjaamista 8-10 tuntia ja soittelet sillä välin muutaman puhelun.
Kaiken kaikkiaan matkan rasitukset alkaa kumuloitua matkan aikana. Sitten kun lopulta pääset kotiin ei mikään muu kuin ruoka ja nukkuminen enää kiinnosta.
Verisuonet siinä rasvoittuu umpeen kun rekkamiehen elämää elää.- Anonyymi
"Älkää missään nimessä" kirjoittajalle. Näkökantasi on todella suppea ja negatiivinen. On ikävää ,että olet joutunut kärsimään työssäsi henkisesti ja fyysisesti ,ilmeisesti olet tehnyt hyvin pitkän uran eli olet pitkän päivätyön tehnyt veteraani ja työnantaja on potkinut päähän ja vastoinkäymiset ovat seuranneet sinua toistuvasti vuosikymmenet.Terveydenkin olet menettänyt jo nuorena näissä hommissa Sinä puhut vain rekka hommista , huonoista sellaisista. Mutta kuljetusala on paljon muutakin kuin rekkahommia,siksi on kohtuutonta kannustaa ihmisiä valistamaan nuorisoa ettei alalle kannata tulla. Suomen talous pyörii kumipyörillä ja uskoisin ,että sinäkin haluat tulevaisuudessa nähdä suomalaisen kuskin kuorma- linja-auton ratissa täällä Suomessa. Vai onko mielestäsi venäläinen,itä-euroopan mies saati muu maahanmuuttaja parempi vaihtoehto liikenteessä. Jakelutyö on ihan hyvä vaihtoehto kuljetustyöksi. Työ suoritetaan pääsääntöisesti aamuyö- päivällä. Työpäivät kohtuullisia 8-10 tuntia. Hankalissa ajokeleissä jakeluautot pärjäävät hyvin muun liikenteen kanssa. Itse olen koko pitkän urani yli 30 v ajanut jakeluajoa pääkaupunkiseudulla. Olen viihtynyt työssäni hyvin. Minut on todettu työterveystarkastuksissa terveeksi. Ei ole sattunut työtapaturmia,koska teen työni ottamatta turhia riskejä vaikka olisi kiire.
Voin suositella alaa nuorille,mutta olkaa aktiivisia jos ensimmäinen työpaikka tuntuu huonolta niin vaihtakaa ,sillä vaihtamalla paranee. Ne hyvät työpaikat löytyvät ajan kanssa etsien. Moni ikääntynyt kuski valittaa työolojaan ,mutta ei tee mitään asian eteen , niin on sen verran laiska tai väsähtänyt ettei saa mitään aikaiseksi jotta olot paranisivat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Älkää missään nimessä" kirjoittajalle. Näkökantasi on todella suppea ja negatiivinen. On ikävää ,että olet joutunut kärsimään työssäsi henkisesti ja fyysisesti ,ilmeisesti olet tehnyt hyvin pitkän uran eli olet pitkän päivätyön tehnyt veteraani ja työnantaja on potkinut päähän ja vastoinkäymiset ovat seuranneet sinua toistuvasti vuosikymmenet.Terveydenkin olet menettänyt jo nuorena näissä hommissa Sinä puhut vain rekka hommista , huonoista sellaisista. Mutta kuljetusala on paljon muutakin kuin rekkahommia,siksi on kohtuutonta kannustaa ihmisiä valistamaan nuorisoa ettei alalle kannata tulla. Suomen talous pyörii kumipyörillä ja uskoisin ,että sinäkin haluat tulevaisuudessa nähdä suomalaisen kuskin kuorma- linja-auton ratissa täällä Suomessa. Vai onko mielestäsi venäläinen,itä-euroopan mies saati muu maahanmuuttaja parempi vaihtoehto liikenteessä. Jakelutyö on ihan hyvä vaihtoehto kuljetustyöksi. Työ suoritetaan pääsääntöisesti aamuyö- päivällä. Työpäivät kohtuullisia 8-10 tuntia. Hankalissa ajokeleissä jakeluautot pärjäävät hyvin muun liikenteen kanssa. Itse olen koko pitkän urani yli 30 v ajanut jakeluajoa pääkaupunkiseudulla. Olen viihtynyt työssäni hyvin. Minut on todettu työterveystarkastuksissa terveeksi. Ei ole sattunut työtapaturmia,koska teen työni ottamatta turhia riskejä vaikka olisi kiire.
Voin suositella alaa nuorille,mutta olkaa aktiivisia jos ensimmäinen työpaikka tuntuu huonolta niin vaihtakaa ,sillä vaihtamalla paranee. Ne hyvät työpaikat löytyvät ajan kanssa etsien. Moni ikääntynyt kuski valittaa työolojaan ,mutta ei tee mitään asian eteen , niin on sen verran laiska tai väsähtänyt ettei saa mitään aikaiseksi jotta olot paranisivat.Hyvää pohdintaa edellisellä kirjoittajalla.Ei ole hyväksyttävää sellainen puhe,että ei suosittele kuljetusalaa kenellekään. Jokaisella ihmisellä on omat mieltymykset ja vapaa mahdollisuus valita omat työtehtävät. Minä en lähtisi teurastamolle suolistamaan ruhoja tai lihanleikkaajaksi. En lähtisi sairaalan vuodeosastoille vaihtamaan vanhuksille kakka vaippoja. Silti minä en ilmoita ,että niihin hommiin ei kannata lähteä. Nämä kaikki työt ovat todella tärkeitä koko yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Kuljettajan työssä toisen mielestä huonot asiat ovatkin toisen ihmisen mielestä hyviä puolia. Toinen kuljettaja rakastaa asiakaspalvelua ja ihmisten kohtaamista,toinen kuski ei halua nähdä yhtään ihmistä ,saati puhua jotain asiakkaalle ,haluaa toimia täysin yksin mieluummin yöllä jotta varmasti saa tehdä työnsä omissa oloissaan. Toivottavasti jokainen löytää itselleen mieleisen työpaikan elämässään. Vanha sanonta: Onni on katoavaista,mutta jos ihminen kokee tekevänsä elämässään merkityksellisiä asioita niin pärjää varmasti. Ja ne merkitykselliset asiat voivat olla ihan pieniä arjen asioita esim. työssään onnistumisia.
Hyvää uutta vuotta kaikille . Positiivisia ajatuksia! - Anonyymi
Tälle kuljetusalan vihaajalle tiedoksi. Kuljetusalalle ei pidä tulla vain siksi,että " no on pakko jotain tehdä" asenteella. Amiksesta valmistuneet jo valmiiksi luuserit älkää vaivautuko jatkakaa
sitä upeaa laiskan pulskeaa elämää kotisohvalla netin ja pizzan kera. Kuljetusala on ammatti jossa vaaditaan asennetta jos meinaa pärjätä. Ei pidä pelätä työtä sillä sitä riittää ja pitkää päivää. Pitää olla myös asennetta eli munaa sanoa työnantajalle missä kulkee raja työnteon ja vapaa-ajan välillä. Ei pidä olla " anteeksi, että olen olemassa" asenteella. Jos tekee työt todella särmästi niin tosi mies/nainen ilmoittaa ,että lakisääteiset vapaat pidetään silloin kun on sovittu .... piste! ja SIITÄ EI JOUSTETA ! Näin on asianlaita. Suomi on täynnä mitä erilaisempia työnantajia. Kaikille on yhteistä se,että kun todella hyvin työnsä hoitava kuski särmästi kertoo työehdot niin hommat hoituu,koska työntekijä on avainhenkilö yrityksen menestymisen kannalta. Kukaan yrittäjä ei halua menettää hyvää työntekijää.
- Anonyymi
1975 menin armeijaan autokomppaniaan 20 vuotiaana,18 vuotiaana aloitin työt kuormaauton kuljettajana,armeijassa ajoin rekkakortin kontio sisulla täysperävaunu.
76 siviiliin ja rekan rattiin,pari vuotta välillä linjaautoa ei ollut minun hommani,takaisin yhdistelmän rattiin ja matka jatkuu yhä.
Muutama vuosi meni ulkomaan ajoissa koko eurooppa tuli ajettua ristiin rastiin,kolme viikkoa reissussa,viikko vapaata suomessa ja takaisin.
Suomi on kierretty päästä päähän,nyt ajelen kontteja noin maks 400 kilometrin etäisyyksillä,työ maistuu yhäparas ammatti ikinä kun se vapaus jota tosin viime aikoina rajoitettu määräyksillä ja muulla hömpällä.
70 luvulla äijät ajoi samoilla silmillä 4 vuorokautta putkeen,itse olen aina lepotauot pitänyt ja siksi yhä alalla ja terveenä. - Anonyymi
No entä kuormaauton kortti ja sarjatuliase vasemmassa kädessä?
Kuka osaa ajaa ja ampua samaan aikaan? - Anonyymi
Intin kautta saa nykyään kaikki tarvittavat paperit, mutta kilpailu E-kuljettajan tehtävistä on kova ja siinä suoritettu ammattitutkinto auttaa.
- Anonyymi
On se hauskaa tämä kirjoittelu. "Kilpailu on kova E-kuljettajista" totta tosiaan on kova. Kova kilpailu kuka yrittäjä saa hoututeltua omaan firmaan sen ainoan työtä etsivän E-kortillisen.
Armeijassa suoritettu ammattipätevyys on ihan yhtä kovaa valuttaa kuin ammattikoulussa suoritettu. Yrityksemme on palkannut pääsääntöisesti armeijasta kotiutuneita kuljettajia ensin kesätöihin määräaikaisella sopimuksella.Sitten saaneet vakinaisen työsuhteen jos homma on toiminnut. Armeijan rekry-päivillä laadukas esittely kuljetusyrityksestä ja kiinnostus on ollut kiitettävä varusmiesten keskuudessa. Armeijassa ajokortin suorittaneilla asenne on pääsääntöisesti hyvä, ovat itse halunneet käydä armeijan pitkän kaavan mukaan ja sen mukainen on myös asenne kuljettajan työhön. Ammattikoulusta valmistuu hyviä ,mutta myös heikolla asenteella kuljetusalalle soveltuvia henkilöitä "oli pakko käydä amis" ei paljon nappaa" Armeijasta vapautuu myös tosi päteviä naisia alalle ja pärjäävät hyvin työtehtävissä jossa vaaditaan huolellisuutta ja hyvää ammattitaitoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se hauskaa tämä kirjoittelu. "Kilpailu on kova E-kuljettajista" totta tosiaan on kova. Kova kilpailu kuka yrittäjä saa hoututeltua omaan firmaan sen ainoan työtä etsivän E-kortillisen.
Armeijassa suoritettu ammattipätevyys on ihan yhtä kovaa valuttaa kuin ammattikoulussa suoritettu. Yrityksemme on palkannut pääsääntöisesti armeijasta kotiutuneita kuljettajia ensin kesätöihin määräaikaisella sopimuksella.Sitten saaneet vakinaisen työsuhteen jos homma on toiminnut. Armeijan rekry-päivillä laadukas esittely kuljetusyrityksestä ja kiinnostus on ollut kiitettävä varusmiesten keskuudessa. Armeijassa ajokortin suorittaneilla asenne on pääsääntöisesti hyvä, ovat itse halunneet käydä armeijan pitkän kaavan mukaan ja sen mukainen on myös asenne kuljettajan työhön. Ammattikoulusta valmistuu hyviä ,mutta myös heikolla asenteella kuljetusalalle soveltuvia henkilöitä "oli pakko käydä amis" ei paljon nappaa" Armeijasta vapautuu myös tosi päteviä naisia alalle ja pärjäävät hyvin työtehtävissä jossa vaaditaan huolellisuutta ja hyvää ammattitaitoa.Ja aina pitää muistaa armeija tai oppilaitos valmistaa ihmisiä tulevaan työtehtävään.
Ammattitaito syntyy ainoastaan vuosien saatossa tekemällä kuljetustyötä. Se on pitkä prosessi ennen kuin voi itseään pitää todellisena ammattilaisena.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080