harhanäyt

jotain11

Niin, eli olen 30 vuotias nainen, pidän itseäni muuten selväjärkisenä, käyn mm töissä ilman ongelmia, mutta näen näköharhoja päivittäin. Välillä silleen sivusilmällä olen näkevinäni jotain, usein ihmisen, mitä ei siinä oikeasti ole. Mutta viimeaikoina nämä näköharhat ovat tulleet hyvin todentuntuisiksi, siis näen ihan ihmisen muotoisen hahmon, esim makaamassa maassa, mutta oikeasti siinä ei ole mitään.

Voiko olla psykoosi/skitsofrenia jos kuitenkin pääosin pidän itseäni terveenä? Ei ole mitään vainoharhaisia ajatuksia ym.

Lapsuus oli aika kurja, pidin pitkään itseäni syyllisenä veljen itsemurhaan, ja nyt päähän on iskostunut ajatus että olen vastuussa kaikista ihmisistä, joten mun on pakko tarkistaa kaikki mun harhanäöt, jotta en jättäisi ketään makaamaan sairaana maahan.. Väliin on hyviä päiviä, väliin todella huonoja.

Jollain tasolla tiedostan että näöt ovat harhanäkyjä, mutta mun on pakko tarkistaa, ja tarkistaa. Viimeaikoina harhat on tulleet hyvin paljon selvimmiksi.

Mulla on todettu OCD, mikä selittää tuo tarkistelut, mutta entä harhat? Harhat oikeasti häiritsevät jokapäiväistä elämääni, saatan joskus jäädä miettimään moneksi päiväksi jotain harhaani.

Syön sertralinia sekä alproxia ajoittaiseen ahdistukseen.

Olen ajatellut myös aivokasvainta, sehän voisi aiheuttaa harhanäkyjä myös, toisaalta tämä on nyt jatkunut jo kolmatta vuotta, kai olisin jo saanut joitain muutakin oireita.

Sertralin kuulemma myös saattaa sivuvaikutuksena aiheuttaa psykoosin tai skitsofrenian...

en haluaisi mennä lääkärille koska en halua että tietoihini jää tämä hulluus, koska kuitenkin pidän itseäni muuten terveenä. Normaalit ajatukset, normaalit toiminnot, mutta nämä harhat. En tajua niitä. Mulla on sellainen käsitys että joka puolella on kuolemaisillaan olevia ihmisiä jotka mun on pakko huomata tai olen syyllinen niiden kuolemaan, niinkuin kuvittelin olevani syyllinen veljeni kuolemaan.

Kävin puolisen vuotta psykiatrisella sairaanhoitajalla mistä ei juurikaan ollut apua. Jos menisin yksityiselle psykiatrille, tuleeko ne tiedot terveyskeskuksen tietoihin?

24

4350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykiatri

      "Voiko olla psykoosi/skitsofrenia jos kuitenkin pääosin pidän itseäni terveenä?"

      Juuri tämä on oleellinen skitsofrenian oire. Skitsofreenikot pitävät itseään täysin terveinä.

      • nnrhaca

        Etkö sinä pidä itseäsi terveenä? Jos pidät itseäsi terveenä olet hullu. Joten psykiatrin pitää itse alkaa syömään lääkkeitä. ;)


    • htfddesws

      Eli sulla on harhaajatuksiankin noiden harhojen lisäksi. Mene psykiatrille vaikka sinne yksityiselle.


      "Mulla on sellainen käsitys että joka puolella on kuolemaisillaan olevia ihmisiä jotka mun on pakko huomata tai olen syyllinen niiden kuolemaan, niinkuin kuvittelin olevani syyllinen veljeni kuolemaan."

    • humppapumppa

      Kuinka kauan ne sun harhanäyt kestää? Meneeks ne nopeasti ohi vai kerkeeks tuijottaa niitä?

    • jotain11

      ne menee aina nopeasti ohi, eli kun katson tarkemmin, ei ole mitään. mun aivot ikäänkuin keksii asioita mitä ei ole. jos näen esim sivusilmällä puunrungon ja kävelen ohi, mun aivot kertoo siinä olleen ihmisen ja vaikka järkevästi tiedän ettei siinä mitään ole, ahdistus kasvaa ja mun on pakko tarkistaa. silti näen myös harhoja ihan vaikka ei olisi mitään esinettä missään, joskus se harha on hyvin todentuntuinen mutta ikään kuin läpikuultava, mistä tunnistan harhaksi.

      Yksityiset psykiatrit muuten velottaa noin satasen tunnilta, siihen ei mulla ole varaa. Psykiatrinen sairaanhoitaja joskus selitti että olen opettanut aivoni ajattelemaan pahinta ja pitäisi kääntää ajatuskulku.

      Mun on vaikea ajaa autoa tai siis en pidä siitä yhtään koska pelkään koko ajan ajavani jonkun päältä ja usein joudun tarkistelemaan etten ole ajanut, vaikka tietäisin etten ole kehenkään törmännyt.

      • sienimetsästjä

        Kuulostaa OCD:ltä. Mä katsoin yhden ohjelman siitä ja siinä oli yksi poika, joka pelkäsi, että se tekee pahaa vastaantulijoille. Hänen täytyi aina kääntyä katsomaan, ettei ollut tehnyt mitään.


    • Puolison näkemys

      Meillä lääkkeet tekivät juuri tuollaista harhaa. Kun lääkkeet lopetettiin ne hävisivät.

      Muuten puoliso on ihan tervejärkinen, normaali joka sai ensin seroguelia, sitten optiparia ja zyprexaa masennukseen. Hänellä on myös ocd oireita- jotka monikertaistuivat ja voimistuivat lääkkeen myötä. Alprox on tietääkseni benzo, joka voimistaa ssri- lääkkeen vaikutusta ja sitä, että jää pyörimääm pakko ajatuksissa eikä pääse niistä irti.

      Lue www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

    • jotain11

      niin mulle on määrätty tuo sertralin juurikin pakko-oireisiin ja mielestäni se auttaa jonkin verran, ilman lääkkeitä tarkistelen kutakuinkin kaikkea mahdollista, koko ajan, mm kotimatka saattoi kestää ikuisuuden juuri tuon takia.

      Onkohan pakko-oireisiin muuta lääkettä, sertralin tuntuu aiheuttavan noita harhanäköjä koska en ennen lääkitystä niitä nähnyt, mutta ilmankaan lääkkeitä en vielä pärjää.

      pakko-oireet on vähentynyt mutta tavallaan tietty sit pahentuneet noiden harhojen takia.

      • valaas

        mulle tuli remeronista sellasia harhoja et sinipunaset valaat ui katossa.,


      • yxskitsotyttö
        valaas kirjoitti:

        mulle tuli remeronista sellasia harhoja et sinipunaset valaat ui katossa.,

        mulla kaa oli tommosii oireita psykoosin aikana, eli mulla katossa kierti rinkiä ravut, skorpionit, liskot, muita en ehtinyt näkemään kun ummistin pelosta silmät :D

        sit myös mää lapsena pelkäsin meidän äitiä niin näin kerran myös äidin mun kotona joka hyökkäs mua kohti tosi vihaisena, suljin silmät taas pelosta ja hetken näin sellaista lumisadetta mitä telkkarissakin kun ei kanava näy

        pelottavaa, sit oon nähny miehen hahmoja ja kissan kiiluvia silmiä pimeässä


    • 43t 5tr

      Leponexia vaan tollaset 900 mg/vrk niin harhanäyt lähtee, tai jos eivät lähde niin eivät ole lähteviksi tarkoitettukaan.

      • naurattaaaaas

        :D

        hehe. päivän naurut. kiitos!


      • parantunut833
        naurattaaaaas kirjoitti:

        :D

        hehe. päivän naurut. kiitos!

        tollaset pellet alkaa naurattaa skitsofreenia ja sen oireet ei oo mikää naurun asia se on vakava sairaus mistä ei välillä voi parantua tollaset pellet vois työntää sinne mistä on tullukki eli perseest:D


    • En usko,

      että kukaan on koskaan parantunut neurolepti ja psykoosilääkkeillä pakko-oireista. Sen sijaan ne tuovat vain lisää kärsimystä kuten harhoja ja pelkoja ja fyysisiä oireita. Vieroitusoireet voivat olla niin kaameita, että niistä ei pääse koskaan eroon.

      Olisi mielenkiintoista tietää liikkuuko tällä palstoilla sellaisia jotka tietävät parantuneen.

      Kerrasta poikki kirja on hyvä opas.

      • parantunut833

        parannuin mut ainut murhe on et se on tosi pien prosentti joka parantuu olin yks harvoista nykyään käyn ryhmä kokouksessa niin olen ainut joka on parantunut kokonaan muille lääkkeet on vähentäny oireita mutta ei oo poistanu kokonaan


    • mies9

      Itelläkin ollu noita harhoja. Lähinnä uskonnollisia kuten enkeleitä ja paratiisi ja Jumala. Alku vaiheessa vielä uskoin niihin ja ne oli viedä hengen... Itsellä menee zyprexaa, sertraliinia ja tarvittaessa Temestaa... Tää mun skitsofrenia, niin ku useilla, menee aika vuoristorataa. Ja olo tilat vaihtelee tosi paljon. Ääniä en oo tainnu kun kerran kuulla ja sekin oli siinä akuuteimmassa vaiheessa. Kun näin Jumalan ja paratiisin ja Jumala sanoi että älä pelkää... Olin silloin osastolla joku 3 kuukautta. Kaiken näkösiä harhoja siellä tuli näettyä. Mutta joo... Kyllä mulle ainakin toi Zyprexa on auttanu harhoihin. Ainut vaan että se pistää olon tosi väsyneeks...

      • sdffddfdf

        Minkä näköisenä sä näit Jumalan, mies9?


    • vfbb6

      Itse sairastan psykoosia enkä ole kokenut näköharhoja vasta kuin lääkkeistä vieroittumisen aikana jolloin ihminen voi kokea vaikka mitä uusia juttuja. Kerran näin että pöydällä oleva enkelipatsas olisi liikkuttanut raajojaan, en pitänyt mitenkään epänormaalina, vaikutti niin todelliselta että ihan nauratti. Lisäksi olen nähnyt kasvojeni muuttuvan peilin edessä, aistimien kuten silmien ja suun olevan täynnä sumua tai vääntyvän pelottaviin muotoihin. Ilmiö on ollut samalla mielenkiintoinen että erittäin ahdistava. Joskus muistan että ihmisten kasvot olisivat näyttäneet pelottavilta tai että sisareni kasvot olisivat olleet kuin jollain pirulla.

      • sellastaseon

        Itselläni hiukan samankaltaisia, tosin näen ne kauan ja ne elävät ja tulevat kohti, tässä vaiheessa suljen silmäni ja nään silti mutta tunnen jossain määrin olevan turvassa vaikka tuon oudon läpikuultavan hahmon kosketuksen tuntisinkin, tuommosiin oon tottunut kun aika nuoresta asti niitä nähnyt. Myös että lintuja ja ötököitä kaikialla, esineet liikkuvat ja muuttavat muotoaan, huoneet huojuu ja pyörii, ja kaikki sekavaa.


    • skitsouboy

      mulla tulee jos oon pihalla kusella humalassa nii mun vasemmalle puolelle hämäränäköön ilmestyy tyttö. joskus se rupee puhumaan mulle. mut ku katon sitä päin nii se katoo. ku katon taas eteenpäin niin se ilmestyy taas.

    • en ole skitso

      Mulle tulee sellasia harmittomia kuten käsissäni kantamasta potatsa alkaa tulla ulos limaa vaikka potta todellisuudessa on tyhjä. Tai sitten sellanen kamala että lapseni sormet näyttää siltä kuin olisi menneet paperinsilppurin läpi. Hämvhäkkejä tms näkyy usein.

      Millähän nää lähtis pois?

    • 3+16

      Sinä näet aivan todellisia asioita. Henkiä sinun ympärilläsi. Ne ovat lattioilla, nurkissa ym. Jostain syystä sinä saat nähdä niitä. Tai sitten on jonkin "virhe" että näet.


      Luulen että sinun on tarkoitus etsiä suuntaa elämääsi. Ja nuo kiusaavat. Tai ehkä olet jättänyt joitain tärkeitä ratkaisuja tekemättä. OCD ei haittaa. Sekin on ihan hyvä juttu.

      Olen Mormoni, myöhempien aikojen pyhä. Ja suosittelisin että tutkisit meidän sanoman ja viestin. Uskon että se on ainoa joka auttaa pitkällä jänteellä.

      Siihen asti sanoisin ohjeeksi. Olet terve. Sinä jolla on ruumis olet aina vahmempi eli sinun ei tarvitse olla noista huolissaan. Älä kiinnitä niiihin huomiota. Ei kannata puhua kyllä muille jotka eivät ymmärrä:-). Ne joita näet, ovat siskojamme ja veljiämme jotka eivät ole syntyneet ruumiiseen. Ne ovat niitä jotka seurasivat lucifera. Eivät ne niin pahoja ole kun sanotaan. Mutta tuntevat heikkoutesi ja vähän kiusaavat, härnäävät sinua oletetusti.

      Tsempiä, ei ole kivaa tiedän.

    • kaaal

      Yksi vaihtoehto voi olla että olet saanut niin pahan trauman, ei välttämättä ole skitsofreniaa yms. Koska jos harhasi liittyvät juuri siihen että pelkäät / varmistat ettei kukaan ole loukkaantunut, tulee heti mieleen veljesi tapaus. Käyppä puhumassa hoitohenkilökunnalle, traumapsykoterapiasta voisi olla hyötyä veljesi tapauksen käsittelemisessä, jospa harhatkin samalla häviäisivät kun ymmärrät mistä ne johtuvat? Jos siis muuten olet ihan terve.

    • Anonyymi

      Ocd:lta kuulostaa. Traumaan yhdistettynä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe