Sain kaupungin vuokra-asunnon. Vuokrasopimuksessa lukee että asumistuki on maksettava vuokranantajan tilelle. Tässä ei muuten olisi mitään vikaa mutta kaupungin vuokrayhtiössä on töissä eräs tuttu enkä tahdo hänen saavan tietää että saan asumistukea.
Hain asumistukea KELAsta ja hakemuksessa käskin laittamaan rahat minun omalle tililleni. Eihän kaupungin asuntoyhtiö sitä saa selville että ylipäätään saan asumistukea? Saan myös kaupungilta toimeentulotukea asumiskustannuksiin, eikö sekin ole salassapidettävää tietoa, ei sosiaalitoimisto siitä saa kertoa ulkopuolisille?
Asumistuki pakko maksaa vuokranantajan tilille?
103
10381
Vastaukset
- köyhä ja kipeä
KELA tietää kaiken ennen kuin sinä itse. Kuten jossain dokumentissa sanottiin jos täällä pieraisee se tiedetään ennen kuin haju ehtii levitä.
Voi vain odottaa josko kylläännytään pieremiseen hienouden tähden.
Ainoa keino saada yksityisyys on asua toisen osoitteessa, sittenkin joku selvännäkijä tietää kaiken.
Leikkiä kai laskitkin.
Tämänkaltaisia puheluja viranhaltijoilta " voitteko Te puhua?" ihan hyvin he tietävät tyyppi on yksinään - pointti on se ettet saa raivostua vaan keskity asiaan.- varma jyrki ja arto
kela maksaa vammaistukea minulle.ja varma teki päätöksen jyrki ja arto kirjoitti varmasta,että eläke vaara mennä läpi,olen työkyvytön vammautunut,ja varman jyrki ja arto kirjoitti minulle vaara mennä läpi eläke.ihmettelen päätöstä vaara mennä läpi jyrki ja arto
- ncvbnvbnvnbvbn
Muistaakseni Kelan asumistuen liitteeksi tarvitaan vuokrasopimuksesta kopio.
No, jos sä vuokran tosiaan meinaat säännöllisesti maksaa, niin silloinhan se asumistuki sinne vuokranantajalle menee.
Jos vuokranantajallasi on kokemuksia vuokransa maksamatta jättävistä asukkaista, niin ehkä haluavat varmistaa, että edes osa vuokrasta tulee heille, kun pyytävät asumistuen itselleen maksettavaksi suoraan Kelasta.
Joo, jos sä et käy töissä, niin kaikkihan sen arvaa, että sulle tulee jotain tukea.
Eräs tuttu - todennäköisesti se sun juttus tietää muutenkin. Tekosyyltä vaikuttaa.- Mitä laki sanoo
"No, jos sä vuokran tosiaan meinaat säännöllisesti maksaa, niin silloinhan se asumistuki sinne vuokranantajalle menee."
Miksi sitten asumistukea haettaessa KELA kysyy laitetaanko asumistuki omalle vai vuokranantajan tilille? Alkavatko KELAssa kaikkia vuokrasopimuksen ehtoja lukemaan ja onko tuollainen ehto edes laillinen, ei kai asumistukiasiat ulkopuolisille kuulu?
Minä olen aina vuokrani ajallani maksan ja tulen sen nytkin maksamaan. En vain tahdo että yksi juoruämmä saa asioistani tietää. Turha höpöttää mistään vaitiolovelvollisuuksista, ne kyllä tiedetään.
Vuokranantaja on kaupunki. Eikä vuokrayhtiössä työssä oleva tiedä asioitani enkä tahdo että tietääkään. - dfsödfsödfghö
Mitä laki sanoo kirjoitti:
"No, jos sä vuokran tosiaan meinaat säännöllisesti maksaa, niin silloinhan se asumistuki sinne vuokranantajalle menee."
Miksi sitten asumistukea haettaessa KELA kysyy laitetaanko asumistuki omalle vai vuokranantajan tilille? Alkavatko KELAssa kaikkia vuokrasopimuksen ehtoja lukemaan ja onko tuollainen ehto edes laillinen, ei kai asumistukiasiat ulkopuolisille kuulu?
Minä olen aina vuokrani ajallani maksan ja tulen sen nytkin maksamaan. En vain tahdo että yksi juoruämmä saa asioistani tietää. Turha höpöttää mistään vaitiolovelvollisuuksista, ne kyllä tiedetään.
Vuokranantaja on kaupunki. Eikä vuokrayhtiössä työssä oleva tiedä asioitani enkä tahdo että tietääkään.Ai kaupungin vuokrayhtiössä se ihminen on töissä. Jaa, jos ei hän suoraan pääse tilitietoja katselemaan, niin ei hän tiedä miltä tililtä se raha tulee... Vaitiolovelvollisuus ei koske kaupungin vuokrataloyhtiön huolto- tai isännöintitoimiston ihmisiä.
Miksi Kelan asumistukihakemuksessa kysytään, maksetaanko suoraan vuokranantajalle vai otatko omalle tilillesi? No, tuota on varmaan kysytty iät ja ajat, ja jotkut ihmiset sitten ehkä haluavatkin, että se asumistuki menee suoraan vuokranantajalle. Ehkä sellaisten ihmisten on parempi se suoraan sinne ohjatakin, jotka eivät välttämättä aina huolehdi asioistaan. Jokainen voi valita, miten haluaa.
Ja mitenkäköhän se asumistukijuttu on siinä vuokrasopimuksessa sanottu! Onkohan siellä vain suositeltu, juuri sen takia, että tulee edes se osa vuokrasta aina ja takuuvarmasti vuokranantajan tilille, vai oliko siellä nyt aivan ehdottomasti sanottu, että PITÄÄ!
Sosiaalilla on vaitiolovelvollisuus, viranomaisille toki saa virka-asioissa kertoa...
Kuinkahan moni siinä samassa vuokratalossa saa asumistukea?
Niin, jos sinä sen nyt järjellä ajattelet: Kuka sitä asumistukea hakee? Sinä, sinä haet sitä omiin asumiskustannuksiisi, senpä tähden sitä ei kukaan voi pakottaa sinua laittamaan sinne vuokranmaksutilille suoraan ilman että se kiertää sun tilin kautta.
Ja kirjoitapa tähän se ehto ihan sanatarkasti, mitä siinä sun vuokrasopimuksessas lukee! Mä arvelen, että se on suositus, eikä mikään pakko!
Otitpa kiukkusesti nokkiis - älä vaan luule, että mä tiedän sun taloudellisen tilantees ny. - dfdfgfghfgfgh
dfsödfsödfghö kirjoitti:
Ai kaupungin vuokrayhtiössä se ihminen on töissä. Jaa, jos ei hän suoraan pääse tilitietoja katselemaan, niin ei hän tiedä miltä tililtä se raha tulee... Vaitiolovelvollisuus ei koske kaupungin vuokrataloyhtiön huolto- tai isännöintitoimiston ihmisiä.
Miksi Kelan asumistukihakemuksessa kysytään, maksetaanko suoraan vuokranantajalle vai otatko omalle tilillesi? No, tuota on varmaan kysytty iät ja ajat, ja jotkut ihmiset sitten ehkä haluavatkin, että se asumistuki menee suoraan vuokranantajalle. Ehkä sellaisten ihmisten on parempi se suoraan sinne ohjatakin, jotka eivät välttämättä aina huolehdi asioistaan. Jokainen voi valita, miten haluaa.
Ja mitenkäköhän se asumistukijuttu on siinä vuokrasopimuksessa sanottu! Onkohan siellä vain suositeltu, juuri sen takia, että tulee edes se osa vuokrasta aina ja takuuvarmasti vuokranantajan tilille, vai oliko siellä nyt aivan ehdottomasti sanottu, että PITÄÄ!
Sosiaalilla on vaitiolovelvollisuus, viranomaisille toki saa virka-asioissa kertoa...
Niin, jos sinä sen nyt järjellä ajattelet: Kuka sitä asumistukea hakee? Sinä, sinä haet sitä omiin asumiskustannuksiisi, senpä tähden sitä ei kukaan voi pakottaa sinua laittamaan sinne vuokranmaksutilille suoraan ilman että se kiertää sun tilin kautta.
Ja kirjoitapa tähän se ehto ihan sanatarkasti, mitä siinä sun vuokrasopimuksessas lukee! Mä arvelen, että se on suositus, eikä mikään pakko!
Otitpa kiukkusesti nokkiis - älä vaan luule, että mä tiedän sun taloudellisen tilantees ny.AI himpura, tuolla olikin alapuolella ihmiset vastanneet juuri sen vuokranmaksun laiminlyömisen takia voidaan pistää suoraan ilman lupia vuokranantajalle. No, unohtakaa tämä mun yllä oleva sepustus!
- Mitä laki sanoo
dfsödfsödfghö kirjoitti:
Ai kaupungin vuokrayhtiössä se ihminen on töissä. Jaa, jos ei hän suoraan pääse tilitietoja katselemaan, niin ei hän tiedä miltä tililtä se raha tulee... Vaitiolovelvollisuus ei koske kaupungin vuokrataloyhtiön huolto- tai isännöintitoimiston ihmisiä.
Otitpa kiukkusesti nokkiis - älä vaan luule, että mä tiedän sun taloudellisen tilantees ny."Ai kaupungin vuokrayhtiössä se ihminen on töissä. Jaa, jos ei hän suoraan pääse tilitietoja katselemaan, niin ei hän tiedä miltä tililtä se raha tulee... Vaitiolovelvollisuus ei koske kaupungin vuokrataloyhtiön huolto- tai isännöintitoimiston ihmisiä."
Kyllä tasan tarkkaan saa tilitiedot selville koska on minun tulevan asuntoni vuokravalvoja! Olen ensikuun alussa asuntoon muuttamassa.
Vai niin, ettei ole minkäänlaista vaitiolovelvollisuutta. Voi huudella turuilla ja toreilla että "Virtasten vuokran maksaa kela ja fatta". Eipä silti että huutelisi mutta osaa juoruilla. - .....
Vuokranantaja on kaupunki. Eikä vuokrayhtiössä työssä oleva tiedä asioitani enkä tahdo että tietääkään.Saan nykyään asumistuet omalle tilille, laitoin vuokran suoraveloitukseen.
Se pitäisi velvoittaa silloin jos kaveri on jättänyt vuokrat pystyyn ilman pätevää syytä.
Maksettava se kuitenkin on. - käy lääkärillä
"Ai kaupungin vuokrayhtiössä se ihminen on töissä. Jaa, jos ei hän suoraan pääse tilitietoja katselemaan, niin ei hän tiedä miltä tililtä se raha tulee... Vaitiolovelvollisuus ei koske kaupungin vuokrataloyhtiön huolto- tai isännöintitoimiston ihmisiä."
Kyllä tasan tarkkaan saa tilitiedot selville koska on minun tulevan asuntoni vuokravalvoja! Olen ensikuun alussa asuntoon muuttamassa.
Vai niin, ettei ole minkäänlaista vaitiolovelvollisuutta. Voi huudella turuilla ja toreilla että "Virtasten vuokran maksaa kela ja fatta". Eipä silti että huutelisi mutta osaa juoruilla.No, jos sinä pystyt sen todistamaan, että se levittelee sun asioita ympäri kaupunkia pahansuopaisesti, niin sitten sä teet vaikka sinne isännöitsijätoimistoon valituksen siitä ihmisestä. Minkä takia se sun nimenomaisia asioitasi levittelisi, kun kaupungin vuokrataloissa aina on paljon ihmisiä, joille tulee asumistukea... Ja asumistukea saattaa saada vaikka asuis omakotitalossa, voi saada toimeentulotukea jne.
Minusta tuntuu että sulle olisi poikaa käydä hakemassa apua terkkarin taholta.
Ja jos sä nyt saat sen rahan itelles omalle tililles ja samoin kuin sä saat toimeentulotukes omalle tililles niin mikä hätä sulla on?
Kaiken lisäksi, sähän joudut pyytämään sieltä isännöintitoimistosta asumistukea varten papereita kuitenkin... Miten sä nyt nekään uskallat hakea.... Eikös siihen asumistukeen tarvita talokirjanote esim... - Mitä laki sanoo
käy lääkärillä kirjoitti:
No, jos sinä pystyt sen todistamaan, että se levittelee sun asioita ympäri kaupunkia pahansuopaisesti, niin sitten sä teet vaikka sinne isännöitsijätoimistoon valituksen siitä ihmisestä. Minkä takia se sun nimenomaisia asioitasi levittelisi, kun kaupungin vuokrataloissa aina on paljon ihmisiä, joille tulee asumistukea... Ja asumistukea saattaa saada vaikka asuis omakotitalossa, voi saada toimeentulotukea jne.
Ja jos sä nyt saat sen rahan itelles omalle tililles ja samoin kuin sä saat toimeentulotukes omalle tililles niin mikä hätä sulla on?
Kaiken lisäksi, sähän joudut pyytämään sieltä isännöintitoimistosta asumistukea varten papereita kuitenkin... Miten sä nyt nekään uskallat hakea.... Eikös siihen asumistukeen tarvita talokirjanote esim...Ei minun asiani kuulu ulkopuolisille. Kaupungin vuokrayhtiölle pitää riittää että saavat vuokran, ei sille muut asiat kuulu. Niin saankin kummatkin omalle tililleni joten mitään hätää ei ole. Talonkirjanotetta en ole tarvinnut kun hain asumistukea ja vaikka tarvitsisin niin eihän ne sitä tiedä, talonkirjanotetta tarvitaan muuhunkin.
- Tämä oli vitsi?
käy lääkärillä kirjoitti:
No, jos sinä pystyt sen todistamaan, että se levittelee sun asioita ympäri kaupunkia pahansuopaisesti, niin sitten sä teet vaikka sinne isännöitsijätoimistoon valituksen siitä ihmisestä. Minkä takia se sun nimenomaisia asioitasi levittelisi, kun kaupungin vuokrataloissa aina on paljon ihmisiä, joille tulee asumistukea... Ja asumistukea saattaa saada vaikka asuis omakotitalossa, voi saada toimeentulotukea jne.
Kaiken lisäksi, sähän joudut pyytämään sieltä isännöintitoimistosta asumistukea varten papereita kuitenkin... Miten sä nyt nekään uskallat hakea.... Eikös siihen asumistukeen tarvita talokirjanote esim...Asumistukeen tarvitaan kopio vuokrasopimuksesta. Sen oman vuokrasopimuksen voi ottaa mukaan mihin tahansa tilaan missä on kopiokone. Kopiokoneesta painetaan nappia ja kappas, siinä on asumistukea varten kelpaava tosite vuokrasopimuksesta. Muita tositteita ei ainakaan minulta olla koskaan vaadittu.
- Tämä oli vitsi?
"Ai kaupungin vuokrayhtiössä se ihminen on töissä. Jaa, jos ei hän suoraan pääse tilitietoja katselemaan, niin ei hän tiedä miltä tililtä se raha tulee... Vaitiolovelvollisuus ei koske kaupungin vuokrataloyhtiön huolto- tai isännöintitoimiston ihmisiä."
Vai niin, ettei ole minkäänlaista vaitiolovelvollisuutta. Voi huudella turuilla ja toreilla että "Virtasten vuokran maksaa kela ja fatta". Eipä silti että huutelisi mutta osaa juoruilla."Kyllä tasan tarkkaan saa tilitiedot selville koska on minun tulevan asuntoni vuokravalvoja! Olen ensikuun alussa asuntoon muuttamassa."
Siis mitkä tilitiedot? Näkeehän se miltä tililtä vuokra maksetaan, mutta jos maksat vuokran omalta tililtä niin ei hän pääse näkemään mistä sinä saat tilille rahaa ja millä rahoilla vuokran maksat. Tai mihin muuten rahaa käytät.
Kelalta voi pyytää asumistuen suoraan omalle tilille niin ei tule ongelmia ja tiedät varmasti että vuokra on maksettu ajallaan. Tai jos tulee vähennyksiä tai korotuksia tukeen niin et maksa vahingossa liian vähän tai liikaa. - Rekkarityössä
Vai niin, ettei ole minkäänlaista vaitiolovelvollisuutta. Voi huudella turuilla ja toreilla että "Virtasten vuokran maksaa kela ja fatta". Eipä silti että huutelisi mutta osaa juoruilla.Henkilötietoja käsittelevillä työntekijöillä on aina vaitiolovelvollisuus. Työhöni kuuluu henkilötietorekisterin tietojen käsittelyä ja jokaisessa työpaikassa on ollut ehdoton vaitiolovelvollisuus.
- Vuokranantajana
suorastaan vaadin että kaikki vuokralaisen saamat tuet maksetaan suoraan tililleni. Sellainenkin juoppo idiootti on sattunut kohdalle joka jätti vuokrastaan kolmenkympin omavastuuosuudenkin maksamatta. Menetti hyvän asuntonsa ja joutui kunnan vuokrataloon asumaan muiden örveltäjien seuraan. Tiedän että katuu typeryyttään mutta jäi muuton ja maksamattomien rästiensä kanssa senverran velkaa että väistää jo kaukaa jos kohdalle sattuu. Maksatti häädössä muuttofirmankin palvelukset minulla kun ei ole virallisesti mistä ottaa. Vuokravakuudesta jonka vanha äitinsä maksoi, sain osan veloista sentään takaisin mutta vähän sääliksi kävi. Kaljaan kyllä näköjään riittää rahaa. Näin sattumalta paskiaisen työhistorian ja huomasin että on koko elämänsä aikana ollut yhden kuukauden töissä rakennuksella apumiehenä. Se ei ole 55 vuotiaalle paljoa joten keskuudessamme elää loisia joille paras ratkaisu olisi nappi siististi otsaan.
- sooominkä on kele
Ei minun asiani kuulu ulkopuolisille. Kaupungin vuokrayhtiölle pitää riittää että saavat vuokran, ei sille muut asiat kuulu. Niin saankin kummatkin omalle tililleni joten mitään hätää ei ole. Talonkirjanotetta en ole tarvinnut kun hain asumistukea ja vaikka tarvitsisin niin eihän ne sitä tiedä, talonkirjanotetta tarvitaan muuhunkin.
HÖPÖNLÖPÖN !!!!! SOSIAALITOIMISTON TYÖTÄÄN TÄYNNÄ OLEVAT NAISET OVAT VAITIOLOVELVOLLISIA, MUTTA LUULETTEKO TOSIAAN, ETTÄ EIVÄT KERRO "KUKA JA KETKÄ YHTEISKUNNAN VAROJA TUHLAA"
AINAKAAN MIKKELISSA EI VAITIOLOVELVOLLISUUS PIDÄ. VAIKKA SE ON KUIN KA LAKIIN KIRJOITETTU. ASIAKKAISTA EI SAA KERTOA EDES OMALLE UKOLLEEN / AKALLEEN TAI LAPSILLEEN. olen itse opiskellut sosiaalialaa ja voin sanoa, että helvetti mitä juoruämmiä ja tuntuu kuin se raha mistä tekevät päätöksiään olisi TODELLAKIN heidän ikiomasta pussistaan pois.
Sama lastensuojelussa. Verotoimiston väki on juorua :-menetät työpaikkasi -linjalla.
Kela on niin moneen paikkaan yhteydessä, että vaitiolo pettää varmasti sieltä mistä tietoja kysellään. - mistä lie lähti
Rekkarityössä kirjoitti:
Henkilötietoja käsittelevillä työntekijöillä on aina vaitiolovelvollisuus. Työhöni kuuluu henkilötietorekisterin tietojen käsittelyä ja jokaisessa työpaikassa on ollut ehdoton vaitiolovelvollisuus.
Mistähän minun henkilötieoni lähti kävelemään.....nimelläni ja sostunnuksellani tehty petos. pankki ja kaikki meni vaihtoon. poliisilla onneksi kuva.
Tuli mieleen ,,,kun hoitoalalla olen, että jos jollain peliriippuvuus, joka käsittelee sos. tunnuksia, niin kiusaus on suuri.
Henkilöllä joka sen tehnyt on poliisin mukaan useampia henkilötunnuksia. - Qsi
mistä lie lähti kirjoitti:
Mistähän minun henkilötieoni lähti kävelemään.....nimelläni ja sostunnuksellani tehty petos. pankki ja kaikki meni vaihtoon. poliisilla onneksi kuva.
Tuli mieleen ,,,kun hoitoalalla olen, että jos jollain peliriippuvuus, joka käsittelee sos. tunnuksia, niin kiusaus on suuri.
Henkilöllä joka sen tehnyt on poliisin mukaan useampia henkilötunnuksia.Rikos = lain rikkomista. Jos joku tekee petoksen tai muun rikoksen, hän on nimenomaan rikkonut lakia. Vaikka laissa jotain säädetään, ei se tarkoita, että kaikki sataprosenttisesti sitoutuisivat noudattamaan sitä.
Henkilötietolaki kieltää ihmisen tietojen levittämisen ja väärinkäytön monin eri tavoin. Kyseinen laki koskee KAIKKIA henkilötietojen ja/tai henkilörekisterien parissa työskenteleviä ihmisiä.
Hyödyllistä lukemista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523 - mistähän lähti???
mistä lie lähti kirjoitti:
Henkilöllä joka sen tehnyt on poliisin mukaan useampia henkilötunnuksia.Älä kerro eteenpäin, mutta olin vuosia sitten eräässä "julkisen" "organisaation" hommissa. Unohdin kännykkäni n. 5-10 minuutiksi työhuoneeseen enkä lukinnut...
Siinä ajassa oli joku toinen työntekijä lähettänyt sillä maksullisen tekstiviestin "seuranhakuun". Ihmettelin vain saapunutta tekstiviestiä...
Että silleest nämä "julkiset" työntekijät! Sairaaloissa kuulema häviää ja varastetaan - eikä pelkästään niitä pillereitä vaan ihan asiakkaiden tavaroita. ETTÄ SILLEEST!!! - ei tukia
Tämä oli vitsi? kirjoitti:
Asumistukeen tarvitaan kopio vuokrasopimuksesta. Sen oman vuokrasopimuksen voi ottaa mukaan mihin tahansa tilaan missä on kopiokone. Kopiokoneesta painetaan nappia ja kappas, siinä on asumistukea varten kelpaava tosite vuokrasopimuksesta. Muita tositteita ei ainakaan minulta olla koskaan vaadittu.
kyllä kai vielä pyytää sentään talonkirjat että näkee kuinka monta siellä luukussa asustaa?hyvähä sitä asumistukea olisi perheen pienituloisimman hakea.
- näin on tosi
ei tukia kirjoitti:
kyllä kai vielä pyytää sentään talonkirjat että näkee kuinka monta siellä luukussa asustaa?hyvähä sitä asumistukea olisi perheen pienituloisimman hakea.
Isommat vuokranantajat toimittaa kopiot talokirjoista suoraan Kelalle, samoin tiedot perusparannuksista. Multa ainakaan ei ole ikinä talokirjaotteita pyytäneet. Kysyin kerran isännöitsijältä todistusta perusparannuksesta, sanoi että Kelalle on ne tiedot laitettu.
- mahtava pelote
Qsi kirjoitti:
Rikos = lain rikkomista. Jos joku tekee petoksen tai muun rikoksen, hän on nimenomaan rikkonut lakia. Vaikka laissa jotain säädetään, ei se tarkoita, että kaikki sataprosenttisesti sitoutuisivat noudattamaan sitä.
Henkilötietolaki kieltää ihmisen tietojen levittämisen ja väärinkäytön monin eri tavoin. Kyseinen laki koskee KAIKKIA henkilötietojen ja/tai henkilörekisterien parissa työskenteleviä ihmisiä.
Hyödyllistä lukemista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523Ihan sama onko rikollista vai ei. Tietosuojavaltuutettu Aarniokin on sanonut, että esim. terveydenhuollosta potilastietojen urkkiminen on ollut pitkään valitettava maan tapa. Tuomiot törkeistäkin tapauksista ovat aivan naurettavia, yleensä päiväsakkoja 20-30 kpl. Eihän tuollaiset "tuomiot" ketään pelota. Ylinopeudestakin saattaa saada paljon kovemmat rapsut. Vähintään pitäisi tuntuvien rapsujen päälle antaa laittomille urkkijoille ja näiden tietojen eteenpäin levittäjille työpaikastaan potkut ja määräajaksi tai kokonaan peruuttaa ammattioikeudet.
- ...
Itse asun kanssa kaupungin vuokratalossa ja vuokrasopimuksessa lukee, että jos saan asumistukea niin se pitää ohjata suoraan vuokranantajan tilille. Samanlainen kohta oli aiemmassa sopimuksessa kun olin ykstyisellä vuokralla.
Kun hain asumistukea niin merkitsin siihen, että asumistuki maksetaan minun tililleni kummassakin tapauksessa. Mitään onngelmia ei ollut. KELA maksoi tuet minulle ja minä sitten vuokran yhtenä könttinä vuokranantajalle.
Hyvin on toiminut ja toimii.- Mitä laki sanoo
Asumistuki ei riitä koko vuokraan vaan useasti tarvitaan toimeentulotukea. Saitko senkin omalle tilille eikä fatta siitä nikotellut?
- Hyvä näin
Asumistuki ei riitä koko vuokraan vaan useasti tarvitaan toimeentulotukea. Saitko senkin omalle tilille eikä fatta siitä nikotellut?
Kaikissa suurissa kaupungeissa toimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle, siitä ei edes neuvotella asiakkaan kanssa. Sosiaalitoimisto vaatii myös että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle. Tämä on asiakkaan omaksi parhaaksi, näin tulee vuokra varmasti maksettua.
Ennen maksettiin asiakkaan tilille mutta asiakas ne ryyppäsi ja tuli häätö. Nykyinen käytäntö tehokkaasti ehkäisee tälläisiä tapauksia. - uulav aksaP
Hyvä näin kirjoitti:
Kaikissa suurissa kaupungeissa toimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle, siitä ei edes neuvotella asiakkaan kanssa. Sosiaalitoimisto vaatii myös että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle. Tämä on asiakkaan omaksi parhaaksi, näin tulee vuokra varmasti maksettua.
Ennen maksettiin asiakkaan tilille mutta asiakas ne ryyppäsi ja tuli häätö. Nykyinen käytäntö tehokkaasti ehkäisee tälläisiä tapauksia.Höpöhöpö! Eikä ole näin. Kyllä minun asumistukeni ( toisinaan toimeentulotuki) tulee ihan omalle tililleni ja sieltä maksan kaikki laskuni. Se mitä virkailija jossain sanoo, on yleensä juurikin tämän henkilön tulkinta. Näistä ns. omista tulkinnoista on toki paljon surullisiakin tarinoita olemassa, mutta itsellä on kyllä aina mennyt nämä asiat hyvin.
- käi persse
Hyvä näin kirjoitti:
Ennen maksettiin asiakkaan tilille mutta asiakas ne ryyppäsi ja tuli häätö. Nykyinen käytäntö tehokkaasti ehkäisee tälläisiä tapauksia."Kaikissa suurissa kaupungeissa toimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle, siitä ei edes neuvotella asiakkaan kanssa"
Voi tsiisus, kuinka joku ihminen kehtaa kirjoittaa täyttä kuraa. - käi persse
käi persse kirjoitti:
"Kaikissa suurissa kaupungeissa toimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle, siitä ei edes neuvotella asiakkaan kanssa"
Voi tsiisus, kuinka joku ihminen kehtaa kirjoittaa täyttä kuraa.Jos vuokra-asunnossa asuva tuensaaja JATKUVASTI laiminlyö vuokran maksamisen, asumistuki voidaan maksaa suoraan vuokranantajalle. (asumistukiL 16.2 §)
- käi persse
käi persse kirjoitti:
Jos vuokra-asunnossa asuva tuensaaja JATKUVASTI laiminlyö vuokran maksamisen, asumistuki voidaan maksaa suoraan vuokranantajalle. (asumistukiL 16.2 §)
Maksaminen vuokranantajalle
Asumistuki voidaan maksaa suoraan vuokranantajalle asumistuen saajan valtuutuksella.
Kansaneläkelaitos voi päättää, että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle ilman asumistuen saajan valtuutusta, jos asumistuen saaja on laiminlyönyt vähintään kahden peräkkäisen kuukauden vuokran maksamisen kokonaan. Laiminlyöntiä arvioitaessa otetaan huomioon tuensaajan olosuhteet. Asumistuen maksaminen suoraan vuokranantajalle lopetetaan vuokralaisen pyynnöstä, kun perustetta vuokranantajalle maksamiselle ei enää ole. (Laki eläkkeensaajan asumistuesta 25 a §) - käi persse
käi persse kirjoitti:
Asumistuki voidaan maksaa suoraan vuokranantajalle asumistuen saajan valtuutuksella.
Kansaneläkelaitos voi päättää, että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle ilman asumistuen saajan valtuutusta, jos asumistuen saaja on laiminlyönyt vähintään kahden peräkkäisen kuukauden vuokran maksamisen kokonaan. Laiminlyöntiä arvioitaessa otetaan huomioon tuensaajan olosuhteet. Asumistuen maksaminen suoraan vuokranantajalle lopetetaan vuokralaisen pyynnöstä, kun perustetta vuokranantajalle maksamiselle ei enää ole. (Laki eläkkeensaajan asumistuesta 25 a §)Nyt Hyvä näin -nimimerkki kaivaa meille esiin sen lakipykälän (ne lakipykälät), joka oikeuttaa "kaikki suurimmat kaupungit" tällaiseen menettelyyn:
"Kaikissa suurissa kaupungeissa toimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle, siitä ei edes neuvotella asiakkaan kanssa" - Mitä laki sanoo
käi persse kirjoitti:
Kansaneläkelaitos voi päättää, että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle ilman asumistuen saajan valtuutusta, jos asumistuen saaja on laiminlyönyt vähintään kahden peräkkäisen kuukauden vuokran maksamisen kokonaan. Laiminlyöntiä arvioitaessa otetaan huomioon tuensaajan olosuhteet. Asumistuen maksaminen suoraan vuokranantajalle lopetetaan vuokralaisen pyynnöstä, kun perustetta vuokranantajalle maksamiselle ei enää ole. (Laki eläkkeensaajan asumistuesta 25 a §)Miten on toimeentulotuen kanssa, ei kai sitäkään ole pakko laittaa suoraan vuokranantajan tilille vaan laitetaan minun tilille ja itse maksan vuokran kuun alussa? Ei siitä ole mitään hyötyä vaikka KELA maksaa minun tilille asumistuen jos fatta maksaa vuokranantajan tilille.
Nykyisessä asunnossa kummatkin ovat menneet suoraan vuokranantajan tilille ja se on ollut ihan OK. Nyt vaan en tahdo että puolitutut saavat minun asioistani tietää, kai minullakin on jotain oikeuksia tämän asian suhteen? - ausloi
Hyvä näin kirjoitti:
Ennen maksettiin asiakkaan tilille mutta asiakas ne ryyppäsi ja tuli häätö. Nykyinen käytäntö tehokkaasti ehkäisee tälläisiä tapauksia.Asun suuressa kaupungissa ja asumistuki tulee omalle tililleni, että sillee.
- tarkka talous
Pirkanmaan kunnassa asun ja aina saanut asumistuen omalle tililleni, tosin ei koskaan ole vuokran maksussa ollut ongelmia.Kelan at hakemukseen voi laittaa ruksin kohtaan että tuki maksetaan hakijalle,näin kyllä tapahtuu jos tiedot ovat kunnossa eli on luotettava vuokralainen.Toimeentulotuki ei suoranaisesti ole tuki asumiseen vaan yleiseen ns.peruselämän ylläpitoon ja pärjäämiseen,kun esim.työmarkkinatuki asumistuki yhdessä asumiskulujen jälkeen jättävät ns.elämisrahaa vaikkapa vain 300e kk niin tähän tilanteeseen tulee apuun t.t.tuki joka on 300e jäämistulolla n150e kk.Tuki ei tule suoraan vaan se on haettava aina erikseen joka kk.,käsittääkseni tuki maksetaan aina hakijan tilille,ehkä poikkeuksia on vain jos tuen saajan elämä on kovin epävakaista tai holtitonta.Useimmat asumistuen saajat saavat myös t.t.tukea,vain jos vuokra on todella pieni voi olla että oikeutta tukeen ei ole.
- -cb-
käi persse kirjoitti:
"Kaikissa suurissa kaupungeissa toimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle, siitä ei edes neuvotella asiakkaan kanssa"
Voi tsiisus, kuinka joku ihminen kehtaa kirjoittaa täyttä kuraa.No just niin tsiis kun jotkut luulee tietävänsä kaiken :D
HEH! Siis eihän toimeentulotuki mene kelaan! (eikä asumistuki jollei itse halua) Jos asumistuen jälkeen jää itselleen maksettavaks vähän niin ei se sossu sitä sinne vuokrantajalle laita, pölvästi.
Toimeentulotuki kun yleensä sen verran isompi et jää myös elämiseen rahaa , vai meinaatko että ne alkaa kahdelle tilille makselemaan.. heh hauska olet! - Käyp katteeks'
uulav aksaP kirjoitti:
Höpöhöpö! Eikä ole näin. Kyllä minun asumistukeni ( toisinaan toimeentulotuki) tulee ihan omalle tililleni ja sieltä maksan kaikki laskuni. Se mitä virkailija jossain sanoo, on yleensä juurikin tämän henkilön tulkinta. Näistä ns. omista tulkinnoista on toki paljon surullisiakin tarinoita olemassa, mutta itsellä on kyllä aina mennyt nämä asiat hyvin.
Sun ei kannattaisi olla ihan noin koppava, jos kerran yhteiskunnan rahoilla elät! Miten sä joka paikasta voit saada asumistukea? En ymmärrä että saa sossusta ja Kelasta?! Hyvinhän sulla varmaan meneekin, kun ei ite tarvi laskuista huolehtia. Toista se on meikäläisellä tk-eläkeläisellä, joka en saa latin latia mistään. Arvaa onko tiukkaa taiteilla pelkän eläkkeen varassa ja joutua maksaan kaikki ite. Lääkkeisiin, pkl- ja terkkarikäynteihin menee vuokran lisäksi melkein loput. Ruokaa ostan silloin, jos rahaa sattuu olemaan ja yritän mahd. yksinkertaista ja halvalla ostaa. Vaatteita ei voi ostaa ollenkaan. Tää netti on ainoa huvitukseni ja henkireikä; itse maksan kyllä kk-maksunikin.
- ei riitä
Käyp katteeks' kirjoitti:
Sun ei kannattaisi olla ihan noin koppava, jos kerran yhteiskunnan rahoilla elät! Miten sä joka paikasta voit saada asumistukea? En ymmärrä että saa sossusta ja Kelasta?! Hyvinhän sulla varmaan meneekin, kun ei ite tarvi laskuista huolehtia. Toista se on meikäläisellä tk-eläkeläisellä, joka en saa latin latia mistään. Arvaa onko tiukkaa taiteilla pelkän eläkkeen varassa ja joutua maksaan kaikki ite. Lääkkeisiin, pkl- ja terkkarikäynteihin menee vuokran lisäksi melkein loput. Ruokaa ostan silloin, jos rahaa sattuu olemaan ja yritän mahd. yksinkertaista ja halvalla ostaa. Vaatteita ei voi ostaa ollenkaan. Tää netti on ainoa huvitukseni ja henkireikä; itse maksan kyllä kk-maksunikin.
Kelan asumistuki ei kata koko vuokraa, vaan 80% tai max 200 e. Maksan vuokraa 150 e kuussa, ja asumistuki on 120 e. Kattaako tämä tuki koko vuokran? Ei. Siksi osa vuokrasta pitää maksaa muulla rahalla. Opintotuki on ihan mitättömän pieni, asumistuki menee vuokraan kokonaisuudessaan, ja opintorahastakin iso siivu (ei minulla mutta muilla). Työttömyystukikin on niin pieni, että moni joutuu hakemaan sossun toimeentulotukea, koska rahan on riitettävä elämiseen, ei pelkkään vuokraan.
- Itsekuri
Sama täällä. Vaikka olenkin köyhähkö ja yleensä asumistukea saanut, olen silti aina raha-asiani pitänyt järjestyksessä. Tuet olen saanut omalle tililleni ja sieltä maksanut laskuni. Mitään en vuokraa, osta tai tilaa, ennen kuin olen varma, että rahani riittävät.
- niinkö?
käi persse kirjoitti:
Jos vuokra-asunnossa asuva tuensaaja JATKUVASTI laiminlyö vuokran maksamisen, asumistuki voidaan maksaa suoraan vuokranantajalle. (asumistukiL 16.2 §)
jaa että jatkuvasti?eikö se useimmissa vuokra asunnoissa ole semmoinen sopimus että jos jättää 2kk vuokrat rästiin niin se on oikeuden kautta häätö ja veneen alla asuvalle ei asumistukia tarvii maksaa.
- käi persse
niinkö? kirjoitti:
jaa että jatkuvasti?eikö se useimmissa vuokra asunnoissa ole semmoinen sopimus että jos jättää 2kk vuokrat rästiin niin se on oikeuden kautta häätö ja veneen alla asuvalle ei asumistukia tarvii maksaa.
Ei tuo mainitsemasi "2kk sääntö" tule vuokrasopimuksesta vaan huoneenvuokralaista ja erityisesti sitä koskevasta oikeuskäytännöstä. Jos nyt oikein muistan niin vuokrasuhteen purkamisen edellytyksenä vuokranmaksun laiminlyönnin perusteella on se, että ne rästivuokrat on edelleen maksamatta. Ja itseasiassa häätö ja vuokrasuhteen irtisanominen/purkaminen eivät ole sama asia. Ensin vuokrasopimus irtisanotaan/puretaan ja jos vuokralainen ei asunnosta ole poistunut määräpäivään mennessä, niin sitten hänet voidaan häätää asunnosta, tarvittaessa virkavaltaa apuna käyttäen.
- Käi persse
Miten on toimeentulotuen kanssa, ei kai sitäkään ole pakko laittaa suoraan vuokranantajan tilille vaan laitetaan minun tilille ja itse maksan vuokran kuun alussa? Ei siitä ole mitään hyötyä vaikka KELA maksaa minun tilille asumistuen jos fatta maksaa vuokranantajan tilille.
Nykyisessä asunnossa kummatkin ovat menneet suoraan vuokranantajan tilille ja se on ollut ihan OK. Nyt vaan en tahdo että puolitutut saavat minun asioistani tietää, kai minullakin on jotain oikeuksia tämän asian suhteen?Pyydät ne tuet (toimeentulotuki ja asumistuki) maksettavaksi omalle pankkitilille niin kuin valtaosa Kelan ja sossun asiakkaista. Hyvä näin -nimimerkki voi vaatia omat tulonsiirtonsa maksettavaksi vaikka hevomperssiiseen.
- aktiv kapitaal
Juurikin näin.
- 39-39
""""Kaikissa suurissa kaupungeissa toimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle, siitä ei edes neuvotella asiakkaan kanssa. Sosiaalitoimisto vaatii myös että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle. Tämä on asiakkaan omaksi parhaaksi, näin tulee vuokra varmasti maksettua.
Ennen maksettiin asiakkaan tilille mutta asiakas ne ryyppäsi ja tuli häätö. Nykyinen käytäntö tehokkaasti ehkäisee tälläisiä tapauksia. """
En tiedä suurista kaupungeista, mutta minä olen Helsingissä saanut omalle tililleni fatta- ja kelarahat - elekee uskoko
"Kaikissa suurissa kaupungeissa toimeentulotuki maksetaan suoraan vuokranantajalle, siitä ei edes neuvotella asiakkaan kanssa. Sosiaalitoimisto vaatii myös että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle. Tämä on asiakkaan omaksi parhaaksi, näin tulee vuokra varmasti maksettua.
Ennen maksettiin asiakkaan tilille mutta asiakas ne ryyppäsi ja tuli häätö. Nykyinen käytäntö tehokkaasti ehkäisee tälläisiä tapauksia. "
Mulla tulee asumistuki ja toimeentulotuki omalle tilille. Sieltä maksan sitten vuokran ja kaikki muutkin laskut.
Kyllähän Kuopio on Suomen mittakaavassa suuri kaupunki, niin pinta-alan kun asukasluvunkin perusteella.
Eli tuo yllä oleva kommnatti on täyttä potaskaa. - kaiken tietää
Riippuu henkilöstä.Sossu ja Kela myös tarkistaa minkälaiset luottotiedot on eli jos pikavippiä ja muuta ulosotossa maksavat automaattisesti vuokranantajalle asumistuen,jos se lukee vuokrasopimuksessa.Samoin kyllä se sossutanttakin tietää oletko velkaa ja minne.Eli silloin sekin maksaa kysymättä mitään vuokran osuuden vuokranantajalle aina.Aina voi valittaa,mutta sitten syynätäänkin aina paperit pilkulla ja jos yksikin kuitti puuttuu niin saa tukia odotella.
Ja jos kerran tuttusi on vuokravastaavana tietää sekin sinun ulosotot ja muut sillä aina kaupunki kysyy luottotiedot....aina.- Jotain rajaa
Sossu ja kela ei mitään luottotietoja kysele eivätkä niitä saa koska ne eivät heille kuulu. Heille kuuluu vain tulot ja omaisuus, ei velat. Jos maksavat velat voidaan toki niistä kertoa mutta kun eivät maksa niin ei kerrota.
- Tämä oli vitsi?
Ja paskat maksaa. On mullakin ollut ulosottoa, olen saanut asumistukea ja maksanut vuokran ihan itse omalta tililtäni. Ei Kela kysele mitään ulosotoista. Ulosotto on ulosoton asia. Se kiinnostaa vaan voutia joka sitten perii ulosotot palkasta kun menee töihin. Kela maksaa X määrän asumistukea. Jos et käytä sitä asumisen maksamiseen niin itse siinä olet kusessa. Ei Kela.
Asuntoa vuokraava saa kyllä tarkastaa luottotiedot kuten myös mahdolliset velanantajat. - tietotäti33
Nää totuudet tääl ei totta. Kela ei maksa asumistukea suoraan kaupungille, vaikka luottotietosi olisi pielessä. Itse konkan tehnäänä tiedän koska ulosotossa laskuja jne. ja silti asumistuki tulee minulle suoraan
- Anonyymi
Jotain rajaa kirjoitti:
Sossu ja kela ei mitään luottotietoja kysele eivätkä niitä saa koska ne eivät heille kuulu. Heille kuuluu vain tulot ja omaisuus, ei velat. Jos maksavat velat voidaan toki niistä kertoa mutta kun eivät maksa niin ei kerrota.
Tämä on vanha juttu mutta mielenkiinnosta luin. Ulosotto on julkista tietoa, vaikka utelias naapurisi kysyisi niitä niin saa tietää.
Tosin merkintä jää rekisteriin mutta ei asianosainen kyselystä saa tietoa. Paitsi jos on tehnyt UO kanssa sopimuksen saa tiedot niitä itse kysymällä ei erikseen ilmoiteta. Tämän vuoden alusta myös asumistuki voidaan maksaa vuokranantajalle ilman erillistä valtuutusta jos 2kk peräkkäiset vuokrat rästissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on vanha juttu mutta mielenkiinnosta luin. Ulosotto on julkista tietoa, vaikka utelias naapurisi kysyisi niitä niin saa tietää.
Tosin merkintä jää rekisteriin mutta ei asianosainen kyselystä saa tietoa. Paitsi jos on tehnyt UO kanssa sopimuksen saa tiedot niitä itse kysymällä ei erikseen ilmoiteta. Tämän vuoden alusta myös asumistuki voidaan maksaa vuokranantajalle ilman erillistä valtuutusta jos 2kk peräkkäiset vuokrat rästissä.Joo totta, vuokranantaja saa tiedot soittamalla viranomaislinjalle. Siis jos esim vuokralaisella epäsäännöllistä vuokranmaksun tai rästiä niin voi vaatia asumistukea maksettavaksi suoraan tililleen. Tietty Kela myös kuulee asiakasta ennen päätöstä. Kuten sanottu asumistuki ym tuet on henkilökohtaisia tukia eivät kuulu vuokranantajalle mitä tukia vuokralainen saa. Mutta tietyissä tapauksissa 2023 lain muutoksen myötä sekin mahdollista vuokranantajan pyytää maksettavaksi tililleen laiminlyöntien johdosta.
- Sivusta seurannut
Näin "pienemmässä" kaupungissa asumistuki maksetaan joko hakijan tai vuokranantajan tilille. Hakijan valinnan mukaan. Toimeentulotuki maksetaan hakijan tilille.
- No,
minä olen ilmoittanut Kelalle oman tilini numeron johon asumistuki maksetaan.
Ihan samalla tavalla sen luulisi olevan mahdollista kaikille muillekin jotka hoitavat laskunsa. - so what
Olen 52 v ja olen aina saanut asumistukset ja se on maksettu omalle tililleni. En kyllä laittaisi pahaksi, vaikka menisi suoraan kaupungin tilille. Niin moni saa tänä päivänä asumistukea, että so what? Ei ne virkailijat siellä kerkiä tuhansien joukosta ystävien papereita selata.
- Anonyymi
Vanha ketju mutta kommentoin kuitenkin kun kohdalle sattui. Ei ne papereita ole plaranneet vuosikymmeniin. Näkee suoraan koneelta kun laittaa ystävän nimen koneelle.
- omistusasuja
Miten asumistuen saaminen ja asuminen kaupungin vuokra-asunnossa poikkeavat toisistaan? Eikö oletuksena ole, että kaupungin vuokra-asunnossa asuva saa asumistukea?
Asumistukea voi saada monesta eri syystä. Itsekin olen vastaavaa saanut opiskeluaikana. Tosin taisi olla asumislisän nimellä.- Tämä oli vitsi?
Tietenkin tämä on oletus ja jos joku menee kaupungilla vuokralla ollessaan töihin niin vuokrasopimus puretaan välittömästi.
No ei tosiaan ole oletus. :D On paljon ihmisiä jotka käyvät töissä ja asuvat kaupungilla koska se on halpaa. Julkisrahotteisia asuntoja on joissain kaupungeissa ihan hyvilläkin alueilla. Joku perhe voi vaikka haluta muuttaa asumaan tietylle alueelle siksi että siellä on paremmat koulut ja säästää asumismenoissa hakemalla julkisrahoitteisen kämpän. Jos ei muuten olisi siellä varaa asua. Ja tällaiset ihmiset voivat ihan hyvin olla työssäkäyviä. Ne pahimpien "slummien" kaupungin kämpät kyllä voivat olla sellaisia että niissä enimmäkseen nostetaan asumistukea mutta eipäs yleistetä taas. - ......
Oletuksena ovat tulot, kun oli enemmän töitä en saanut tukea, välissä oli vuosia etten saanut ja maksetaan niitä takaisinkin.
Siis mitä oletat, olet parempi ja tuen saaminen noloa?
Ihmettelen miksi olisimme eri asemassa, täällä monta lapsiperhettä ja työssäkäyviä ihmisiä, eräskin koko elämänsä pummina elänyt ilmaisi halveksuntansa kaupungin asunnoissa asuville. Totta kai naurettiin.
- Qvhl
Näin maajussina naurattaa teidän touhut kun on itse tottunut siihen että kaikki tuet on julkisia. Mikä teitä oikein ahdistaa?
Olipa taannoin vuosia sitten tapaus Helsingin seudulla.....
Oli vierailta mailta muuttanut perhe...kielitaitoa ei ollut eikä liioin tietoa Suomenmaan muistakaan käytännöistä heil`....
Perheelle järjestyi kaupungin asunto.... perheenpään tilille laitettiin vuokran maksuun tarkoitetut rahat.....tilin omistaja nosteli rahat ja käytti tietty perheensä menoihin.
Vuokrat jäi alkuunsa maksamatta kokonaan.....asia toki selkiintyi pienen selvittelyn jälkeen....luulisin näin....- Tämä oli vitsi?
Siis onhan noita jotka eivät käytä asumistukea vuokraan ihan suomalaisissakin. Mutta isoin osa käyttää ja normijärjestely kaikissa kaupungeissa on että asumistuet tulee omalla tilille ja asiakas hoitaa vuokran ihan itse. Jos ongelmia alkaa tulla niin Kela ei vaan sitten tule vastaan ja maksele rästiin jääneitä vuokria. Ei niitä yleensä sossukaan maksa. Tulee siis häätö.
- Tämä oli vitsi?
No mistä ne sen saisi tietää? Kela tietää mitä maksaa sinulle, sossu mitä maksaa sinulle ja pankki mistä rahaa tulee. Mutta jos maksat vuokraa asuntoyhtiölle niin ne näkevät vain että rahat tulevat sinun tililtäsi. Ei ne tiedä onko se palkkatuloa vai oletko käynyt kääntämässä mummon ja vienyt tilit käteistalletuksena pankkiin.
- AS12
Jos häpeät sitä että joku näkee olevasi asiakas,ALÄ OTA RAHOJA VASTAAN,YLPEÄ ÄÄLIÖ!!!!
- Nuoruuden voima
Hai kaikki jäljetkin näyttävät ensilumessakin aina niin pahalta.
- Tämä oli vitsi?
Ai, siis vuokrasopimuksessa lukee että asumistuki maksetaan tilille? Se on sitten sinun ja vuokranantajan välinen asia.
Kela ei siihen kuitenkaan puutu. Heiltä saat rahat tilillesi. Vuokranantaja voi kuitenkin tehdä sopimukseen tuollaisen pykälän jos haluaa, tuskin sitä laki kieltää.- Tämä oli vitsi?
Mutta en tiedä miten Kela suhtautuu asiaan jos olet vuokranantajan kanssa sopinut toisin. Nehän näkevät vuokrasopimuksestasi mitä olet sopinut. Jos nyt lukevat sen huolella läpi mitä epäilen.
Mitä tulee salassapitoon niin useimmilla työpaikoilla oletetaan että työnantajat eivät juoruile asiakkaan asioista eteenpäin. Jos tuttusi penkoo aiheetta tietojasi, ottaisin yhteyttä toimistoon jossa hän on töissä selvittääkseni asiaa.
- Olisit
tyytyväinen, että sait edes asunnon. Minun kaupungissani se on ainakin vähäosaiselle harvoin tarjolla olevaa herkkua.
- käytönnön vinkki
Mitä jos et ottaisikaan sitä asuntoa vastaan, niin tuttusi ei tarvitsisi tietää kuka vuokrasi maksaa. Nimittäin niitä asunnontarvitsijoita, jotka eivät moisesta välitä, on vaikka kuinka paljon. Sitä paitsi tuttusi voi olla mielissään, kun ei joudu hoitamaan sinun vuokra-asioitasi, jollei ne hoidu luonnostaan.
- vaitioloa
Jos asujalle annettaisiin tuki suoraan ei taattaisi sitä että se käytetään vuokraan. Ja näin vaarantuisi vuokralaisen tuon tuen saajan etu. Tulisi vuokrarästejä ja sen seurauksena joutuisi asukas pois asunnosta.Et voi itse määrätä jos et itse maksa. Ei tuki ole sinun maksamaa vaan yhteiskunnan siis kaikkien veronmaksajien maksamaa ja Kela on niiden vahti että ne menee oikein.Mitä tulee tuttuusi virastossa. Hän on vaitiolovelvollinen .Pitäähän meidän esim. mennä lääkärillekin kertomaan arkaluontoisia asioita ja hänkin voi olla esim. meidän naapurimme.
- ihme kuvitelmia
Ei Kela vahdi, minne rahat menevät. Se on tuensaajan velvollisuus katsoa, että vuokra tulee maksettua. Jos ei maksa, joutuu lähtemään. Ei vuokranantajan etu Kelaa kiinnosta.
- Hermanni1250
Minä olen tehnyt sellaisen huomion pitkän elämäni varrella että: sellaiset henkilöt jotka harrastavat jotain hämäräperäistä ovat erinomaisen tarkkoja siitä että mitään heidän asioitaan ei kukaan tiedä. Esim todistuuksiinsa eivät halua sosiaalitunnusta yms.Itse en ole salaillut mitään enkä ainakaan tähän mennessä ole huomannut sillä olleen mitään haittavaikutuksia. Mielestäni sellainen henkilö ei ansaitse saavansakan mitään etuisuuksia jos ei kehtaa edes sanoa saavansa niitä. Vai pitäisikö ne jakaa pimeinä viinapulloina leipäjonossa?
- tukiako
Mitäs tuota arkailet kun olet siinä jamassa että tarvitset tukea. Tietäähän esim.kaikki talosi hallituksessakin olevat ne asukkaat jotka saavat asumistukea talossa jossa hallinnoivat.Ja hehän niitä ovat jotka vaihtuvat vuosittain . Eli toisinsanoen osakkeenomistajat tietävät talossasi jo asiapapereiden perusteella.On sitten eri asia tiedätkö sinä
- hyvähomma
Sijoitusasunnoissani asuu usein vuokralaisia jotka saavat asumistukea.
On hyvä että tuki tulee suoraan tililleni, eikä vuokralaiselle tule kiusausta käyttää korvamerkittyä rahaa muualle. - KAUPUNKI TIETÄÄ
KYLLÄ JÄLLEEN ÄÄLIÖT LIIKKEELLÄ YLEINEN ASUMISTUKSI AINA MAKSETAAN VUOKRANANTAJAN TILILLE SIINÄ EI JUURIKAAN NEUVOTELLA ASIAKAAN KANSSA ET TYULIS ASIAKKAAN TILILLE NÄIN ON OLLUT JO 60 LUVULTA LÄHTIEN MUT ELÄKEEN SAAJAN ASUMISTUKI MAKSETAAN ELÄKEEN SAAJALLE KOSKA KELA EI VOI MAKSAA SITÄ VUOKRANANTAJALLE KOSKA SE MAKSETAAN IHAN ERI KELAN TILILTÄ KUIN YLEINEN ASUMISTUKI SIIS MITÄ SIIHEN TOIMEEN TULO TUKEEN TULEE NIIN JOKAINEN SUURKAUPUNKI MAKSAA TUEN HAKIJAN TILILLE PAITSI JOS HAKIA VAATII MAKSUN VUOKRANANTAJAN TILILLE NIIN ASIA ON ERIKSEEN SOVITTAVISSA SOSSUTÄDIN KANSSA
- posssu69
kyllä mä vaan saan asumituen omalle tulille ja on eletään 2000 lukua..
- Työtön mamma
Saan asumistuen omalla tililleni mutta aina olen maksanut vuokrat ajallaan. Nuorelle jolla ei ole hajua rahankäytöstä on ihan suotavaa tuo suoramaksu vuokranantajalle, ompahan ainakin vähemmän rästivelkaa jos ei omaa osuuttaan maksakaan.
Minulle on opetettu peruskasvatuksessa että "Aina ensin katto pään päälle, laskuja voi siirtää ja sovitella." Näin ollen olen kotoa lähtiessä pärjännyt.
ihan sama tuleeko ne tilillesi vaiko ei kyllä ne tiedot saa asuntoyhtiö, vai luuletko että olisit kämpän edes saanut ilman parin kuukauden vuokravastuita jotka varmaan "fatta" maksoi :D eikä ne edes vuokraisi sinulle kämppää ilman että olisit ne saanut , ja kyllä kaverisi varmaan muutenkin tietää mllasia tuloja saat, ja toisekseen mitä häpeemistä siinä on että saa asumistukea :D ja olet varmaan työtön tyhmempikin tajuaa että saa fatasta ja kelalta rahaa
Valitettavasti useasti Suomen rajojen ulkopuolelta Suomeen muuttaneita ryhmiä/henkilöitä kohdellaan helläkätisemmin kuin kantaväestöä.....noiden tukien ja sossurahojenkin antamisen suhteen....
- Anonyymi
Just näin se on. Vetoavat siihen eivät tienneet tai ymmärtäneet tai luulivat Kelan maksavan suoraan vuokran vuokranantajalle.
- viisikonäiti5
Miksi pitää yrittää näytellä muuta kuin mitä on?!? Minä olen merillä töissä,kaikki luulee että olen kova palkkainen. (noh,tavallaan...lyhyessä ajassa tienaa huomattavan summan) mutta olen myös paljon kotoa pois! Asiaan.niin minä ainakin saan asumistukea ja osittaista hoitorahaa...asun omistamassani osakkeessa...ja vieläpä saan joka kuukausi diakonia toimistolta ruoka-avustus kassin.En häpee ollenkaan kertoa ihmisilleni taloudellisesta tilanteestani. Helpomi elää,kun on sitä mitä on!
Mietippäs nyt hiukan,mikä sinua harmittaa...ja kannattako tuollaisella päätään vaivata. Voihan olla että se "tuttu työntekijä" saisi myös asumistukea,muttei kehtaa sitä hakea!!! - vuokranantaja3
Sosiaalitoimi on vaitiolovelvollinen.Mitä tulee asumistuen maksaminen suoraan Kelalta vuokranantajalle on perusteltua.Suuri osa vuokralaisista nosti asumistuen itselleen, jätti vuokrat maksamatta,en tarkoita että sinä toimisit näin,mutta hyvin moni.Tällä estetään tukien nostaminen ja käyttäminen muuhun kuin asumiseen valitettavasti.Tänä päivänä jokainen valveutunut vuokranantaja vaatii vuokratakuun sekä asumistuen suoraan itselleen.
- fkfk
Valveutunut vuokralainen ei missään nimessä maksa takuuvuokraa vuokranantajan tilille. Vuokranantaja ei tällaista myöskään vaadi, mikäli on puhtaat jauhot pussissa. Rahat pysyvät pankissa, vuokrasopimuksen päättymiseen asti. Vuokralainen ei voi niitä nostaa ilman vuokranantajan lupaa, joten ne ovat turvassa. Ongelma tässäkin on se, että vuokranantaja voi kieltäytyä palauttamasta vuokratakuuta valehtelemalla vuokralaisen aiheuttamista vahingoista. Edellinen vuokranantajani lakkasi vastaamasta yhteydenottoihin vuokrasopimuksen päätyttyä. Ei vastannut myöskään pankin kyselyihin. Pankki palautti vuokravakuuden (minun rahani, ei vuokranantajan) kaksi viikkoa muuton jälkeen ilman vuokranantajan suostumusta.
- kuntalainen703
1. mitä väliä sillä on vaikka se asumistuki menee vuokranantajalle. Se on saajalleen tuloa ja se on pois sitten menoista, kun sen vähtää omasta vuokrastaan.
2. Sille ei voi mitää, että joskus niitä "tuttuja" on siellä ja täällä töissä. Varsinkin kuntien ja palveluyritysten työntekiöillä on vaitiolovelvoite. Tätä vois niinkun siveltaa normielämässäänkin, eli olla joskus hiljaa asioista joita näkee ja kokee.
3. Asumistuen ensimmäisestä haussa se vuokra--sopimuksen kopio on oltava. En tiedä varmaan kun omasta 1. hausta on aikaa ja sitten ku oli välillä töitä, niin sitä ei tarvinnut asumistukea uudelleen aloittaessa enää liittää sinne.
Toisaalta voi se olla niinkin, että tapa on yleinen käytäntö. Eihän sitä asumistukea anneta kuin vuokralla oleville. Jos on vaikka omakotitalo, nii se on sit eri asia..... ja taitaa olla ettei asuntovelkainen omakotiasukas oikee järkeenkäyvästi mitää tukee tarvi... eihän sellainen voi asua omakotitalossa velkoineen
Mut ydinkysymykseen. Kyllä ihmisten pitää oppia luottamaan toisiin ja jokaisella on oikeus tukeen, jos sille on syy - enkäsitäsua
miksi kaveris ei saa tietää että saat asumistukea? sossun ymmärrän että joitain nolottaa hakea/saada sieltä mut en asumistukee? asumistuki on tuki joka maksetaan tietyin laskemien perusteella ja kyllähän siihen tulot vaikuttavat mutta mitä noloa siinä on? lähes kaikki ihmiset ovat hakeneet asumistukea jos kk tulot tarpeeksi suuret sitä ei makseta mut uskoisin et 90% ihmisistä saa asumistukea ja tähän en laske huippupalkoilla olevia porvari sikoja!
- maksajanakaikessa
Sen porvarisian maksamaa verorahaa sullekin vastikkeetta jaetaan mm. asumistukena.
Todellisuudessa n. 12 % maan väestöstä saa asumistukea (siis asuu taloudessa, joka saa tukea). Asumistuen saajat jakaantuvat seuraavasti: opiskelijoiden asumislisä: 23 %, yleinen asumistuki: 49 %, eläkeläisten asumistuki: 28 %. Nämä vuoden 2011 lopussa. Sitten sille, joka haluaa piilotella saavansa tukia: verotiedot ovat julkisia, joten jokainen voi tarkastaa elääkö joku yhteiskunnan tuilla. Jos verotettavat tulot ovat n. 8100 euroa, se kertoo kaiken.
- citytyttö
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OTA AS.TUKIA KUN OLETHAN PAREMPI OSAINEN JA NAAPURITKIN SAIS TIETÄÄ ETTÄ SULLA ON HUONOT TULOT TAI OLET TYÖTÖN.
- Työtön mamma
Hmm.. Mitä hävettävää on tilanteessa jossa joutuu tukia hakemaan? Sellainen joka katsoo tuensaajan alempiarvoiseksi ei tosennäköisesti ole koskaan joutunut työttömäksi tai muuten hankalaan tilanteeseen?
Itse en pidä mitenkään salaisena sitä että olen tytöttömänä kotona hoitamassa lapsiani ja täten haen KELAsta tukiaisia ja sosiaalitoimelta lisää. Pyhällä hengelläkö se vuokra maksetaan ja lapset ruokitaan? - welcome1
Mitä väliä. Eiköhän me suurin osa täällä paskassa maassa eletä tuilla kun asuminen maksaa, autot maksaa, ja kaikenmaailman verot päälle. Jollet ole hopealusikka syntynyt suussa niin, tervetuloa vaan klubiin. Onneksi itse olen lähdössä pois tästä paskasta maasta.
- ohimennen kommentoiv
Laki sanoo niin, että jos tämä tuttusi saisikin tietää sinun tuistasi ja siitä sinulle mainitsisi tai kellekään muulle, niin hänhän saa samantien potkut sieltä töistä. Työssä on aina salassapitovelvollisuus! AINA!
Ymmärrän kyllä huolesi. Varmaan itsekin mietteisin tuollaisia, jos olisin samassa tilanteessa. - julkisuus kestää
sanoisin nuorena aloiteltava sietää, eikä sitten vanhana mitään, tämä missä menään tarkastaa/tarkistaa status .......................................................
- kusetettukohan
itselle kävi taannoin niin että muijja muutti omaan kämppään ja mä jäin kaksiota asustaa.muijja oli hoitanut raha asiat ja hakenut asumistukea (jota myös saanut).asustelin 9kk kämpässä ja maksoin koko vuokria tietämättä tuista mitään.sitten tuli aika irtisanoutua vuokrasopimuksesta (1kk irtisanomis aika).kävi ilmi että olen maksanut aivan liikaa vuokraa (vastaa noin 3kk normaali vuokraa)ja rupesin kyselemään ylimääräisten rahojen perään.sanoivat että vähentävät summasta viimeisen kuun vuokran ja loppu rahat palautetaan kelalle.soitin myöhemmin kelaan ja sieltä sanottiin että mitään ei ole palautettu eikä olisi pitänytkään.no rahat meni ja meni myös takuuvuokra vaikka asunto oli paremmassa kunnossa kuin sinne muutettaessa.vuoden verran jaksoin tapella turunkaupunkin omistamaa vuokra asunto yhtiötä vastaan sitten loppu mielenkiinto juupas eipäs kirjeisiin.että tämmöttis turus 15 vuotta sitten.
- .....
Edellinen kirjoitus osoittaa että tuki olisi hyvä maksaa suoraan vuokranantajalle, jos puoliso sai tukea ja piti ne itsellään. Asumistuen on täytynyt muuttua siinä kohtaa kun rouva muutti pois?
- SuomiAkka
Heh... Muijja
- Kelasta. . . .
No hei. Omituisia ongelmia sulla.
Jos kerran laissa on säädetty : vaitiolovelvollisuus ja paperiin laittavat oman allekirjoituksensa työtä tehdessään... niin...
MISSÄ tietoja vuodetaan? En ainakaan tiedä kenenkään asumistuista tms kela etuuksista ellei asianomainen itse niistä leveile.
Joten.... kuka ja missä vuotaa tietoja?
Tarkoitan, siitä saisi herkullisen artikkelin / oikeushaasteen...
x) Muuten... ole huoleti... ketään ei kiinnosta että olet köyhä.- Rahat omalle tilille
"No hei. Omituisia ongelmia sulla.
Jos kerran laissa on säädetty : vaitiolovelvollisuus ja paperiin laittavat oman allekirjoituksensa työtä tehdessään... niin...
MISSÄ tietoja vuodetaan? En ainakaan tiedä kenenkään asumistuista tms kela etuuksista ellei asianomainen itse niistä leveile.
Joten.... kuka ja missä vuotaa tietoja?
Tarkoitan, siitä saisi herkullisen artikkelin / oikeushaasteen...
x) Muuten... ole huoleti... ketään ei kiinnosta että olet köyhä."
En ole aloittaja mutta ei tuollaiset vaitiolovelvollisuudet mitään takaa. Terveydenhuolloin henkilökunta urkkii jatkuvasti tuttujen terveystietoja ja kertoo niistä lähipiirilleen. Aivan samoin voi vuokrayhtiön työntekijä tehdä, kertoo lähipiiriilleen että "se ja se maksa vuokran sosiaalituilla".
- vihainen6
Se maksetaan sen takia suoraan vuokranantajalle ettei juoppo vuokralainen törsää sitä kapakkaan.
- uhhhdddffhhmmm
Yksinkertainen juttu... jos alkoholi olisi Suomessa
HUOMATTAVASTI HALVEMPAA, niin jäis rahaa enemmän
muuhun esim. vuokran maksuun, sillä kokemuksesta tiedän, että
kukaan ei juo enempää kuin pystyy ja jos ns. "näin tekee" niin
kuolee, eikä silloin tartte enää vuokria maksella !!!
Sillä pelkän veron osuus väkevien alk.juomien hinnasta n. 80%
eli ts. 8 euroa 10 e maksavasta pullosta
- neilikka5
Kaikki jotka joutuvat työssään käsittelemään ihmisten henkilötietoja, joutuvat allekirjoittamaan vaitiolosopimuksen. Myöskin postin henkilökunta on sen piirissä. Jos sen sopimuksen rikkoo, se on automaattisesti lopputili. Ja aina se ei jää lopputiliin vaan myös vahingonkorvauksia tulee. Esim. Postin palveluksessa olevat, rikoksen tehdessään, ovat virallisen syytteen alaisia. Syytenimike voi olla salassapitorikos tai viestintäsalaisuuden loukkaus, ja postin esimiehillä se voi olla myös törkeä sellainen.
- sgsgsdafasdfadsfasdf
kela antaa sinun päättää, tuleeko asumistuki omalle tilillesi vai vuokranantajan tilille suoraan.
minullakin tuollainen kohta vuokrasopimuksessa oli ja kela meinasi etuuden sen perusteella maksaa suoraan vuokranantajalle. tiedustelin sitten kohteliaasti että mihinkähän lakipykälään moinen perustuu ja sitten virkailija päätti saman tien, että voidaan se minun tilillenikin maksaa. - et sinä lakia riko
Kyllä mä ymmärrän ihan hyvin tuon alkuperäisen kysyjän huolen!
Voit ihan hyvin merkata rastin kohtaan "tuki maksetaan hakijan omalle tilille".
Maksa kaikki vuokrasi ajoissa omalta tililtäsi ja jos jotain ongelmia maksun kanssa sattuisi tulemaan, niin soita heti itse vuokranantajalle ja sovi asia suoraan heidän kanssaan. Jos et maksa ajoissa, tulee häätö.
Ei tuo rastin paikka ole iso moka jos mitään maksuongelmia ei tule! Väärinkäytöstä olisi jos vääristelisit tulojasi tai henkilömäärää tms. joka vaikuttaisi tuen suuruuteen.
JOS jostain syystä Kela vaatisi sen rastin muuttamista kohtaan "maksetaan vuokranantajalle", niin sanot vaan: "ahaa, niinkö, ok" ja muutat sen sitten niin.
Mutta YLEISESTI OTTAEN EI OLE MITÄÄN HÄVETTÄVÄÄ siinä, että saa pakottavista syistä esim. asumistukea!
Melkein kaikki suomalaiset ovat välillä siinä tilanteessa. Itse olen ollut useita kertoja.
Kerro tilanteestasi rohkeasti ensin itse niin ei tartte pelätä juoruja.
Katse ylös maasta ja reippaasti eteenpäin vaan! - Anonyymi
Tuo käytäntö on loppunut Suomesta kahdesta syystä. Laki ei velvoita siirtämään omaa sosiaaliturvaansa vuokranantajalle, vaikka vuokrasopimuksessa sellainen ehto olisikin mainittu. Toinen syy on se että maksujärjestelmämme ei tue tapaa. Esimerkiksi e-laskut eivät toimi jos vuokra maksetaan kahdessa erässä joiden summa pitää kaikissa muutostilanteissa taristaa.
Et menetä asuntoasi, jos maksat vuokrasi kokonaisena vuokranantajalle. Et menetä myöskään asumistukeasi. Kysy Kelasta.
Vuokrasopimus velvoittaa maksamaan vuokran, ja se riittää vuokranantajalle. Kelan asiakassuhde ei kuulu kolmannelle osapuolelle.
Asumistuki on hyvin tavallinen etuus. Ei sitä ole syytä salata. Jos on tuloja, ne on ilmoitettava Kelaan.- Anonyymi
Lisää aiheesta tuolla:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17098057/asunistuki-suoraan-vuokranantajalle
Mulla ei ole edes vuokraisäntää jonka tilille voisi asumistuen maksaa kun asun omassa velattomassa kerrostalokolmiossa.
😁 😆 😅 😂 🤣
®167-176
- Anonyymi
Meillä oli vuokralainen jolta ei oltu vaadittu kela tuen maksua suoraan tilille..
No tämä henkilö ei maksanut sitten vuokria edes meille vaan laittoi omaan taskuunsa kaikki vuokra ja kela rahat joita sille oli vuokran maksuun myönnetty...
6kk kesti ennenkuin saadettiin häädettyä pihalle...voimmeko vaatia kelan maksamaan meidän vuokratappiot- Anonyymi
"voimmeko vaatia kelan maksamaan meidän vuokratappiot"
Voihan sitä vaatia ihan mitä vain mutta tuskin saa,
Vaikka tyhmyydestä ei sakoteta siitä usein joutuu silti maksamaan eikä siitä aina selviä edes rahalla,
- Anonyymi
Laita se joulupukin tilille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1073654
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232892Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1122451- 431925
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2421623Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt411565- 321547
- 281360
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201336- 951191