Uudistunut Hesari!

Nittaminax

Tänään sitten ilmestyi se kauan odotettu uudistunut hesari ja minun mielestäni se on kauhea. Jotenkin väritön ja sekava, kuin joku halpa sensaatio lehti aikoinaan.
Kai tuohonkin tottuu ja pakkohan se on jos meinaa sitä lukea, mutta huonompaan suuntaan menivät.

Kymmeniä vuosia olen heidän asiakkaana ollut, mutta nyt taidan perua tilaukseni.

89

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha tilaaja

Olen samaa mieltä, en oikein meinannut edes nähdä sitä pränttiä. Kaipa tuohonkin tottuu. Pidin kyllä enemmän siitä isosta versiosta, vaikka tämä uusi koko mahtuu paremmin pöydän päälle kahvikupin seuraksi kuin se vanha tuttu iso muoto. On kai vähän muutosvastarinta käynnissä mullakin.

• Itsekkin katselin, että ovat fonttia muuttaneet, kun ei millään meinanut nähdä mitä lukee. No joo, mahtuu pöydälle paremin ja varsinkin ku ukon kanssa luetaan usein yhtäaikaa, se on hyvä puoli, kunhan ensin löytää ne eri osiot.

• en tilaa en
        Nittaminax kirjoitti:

Itsekkin katselin, että ovat fonttia muuttaneet, kun ei millään meinanut nähdä mitä lukee. No joo, mahtuu pöydälle paremin ja varsinkin ku ukon kanssa luetaan usein yhtäaikaa, se on hyvä puoli, kunhan ensin löytää ne eri osiot.

Minulle ei Hesaria tule, mutta jakoivat asemalla ilmaiseksi (Kerava). Tosi pientä pränttiä oli. Luen aina lehdet aamulla kun juon kahvia. Silloin olen vielä ilman silmälaseja. Muulloin olen kyllä tekstin nähnyt, nyt en sitä pienintä. Mutta kaikista hupaisin juttu oli nämä lukuohjeet! Kaipa piti saada lehteen täytettä. Minä olen aina lukenut lehden aloittaen alusta ja siitä sitten lehden loppuun. Oli siinä sitten mitä oli. Iltasanomissa ja Iltalehdessä on sentään vähän suurempi präntti. Pieleen meni Hesari uudistus! Enpä ainakaa tilaa mokomaa!

• en tilaa en kirjoitti:

Minulle ei Hesaria tule, mutta jakoivat asemalla ilmaiseksi (Kerava). Tosi pientä pränttiä oli. Luen aina lehdet aamulla kun juon kahvia. Silloin olen vielä ilman silmälaseja. Muulloin olen kyllä tekstin nähnyt, nyt en sitä pienintä. Mutta kaikista hupaisin juttu oli nämä lukuohjeet! Kaipa piti saada lehteen täytettä. Minä olen aina lukenut lehden aloittaen alusta ja siitä sitten lehden loppuun. Oli siinä sitten mitä oli. Iltasanomissa ja Iltalehdessä on sentään vähän suurempi präntti. Pieleen meni Hesari uudistus! Enpä ainakaa tilaa mokomaa!

Ai niin joo ne ohjeet ja ketkä sitä lehteä tekee. Voi vitsi, olisin minäkin tajunnut ilman heidän ohjeita kuinka se lehti toimii ja mua ei muuten kiinnostanut pätkääkään ketkä sitä hesaria toimittaa, sen sata ihmistä josta yksikään ei jää kuitenkaan mieleen, ainakaan mulle.

• Me korven porukat ollaan jo totuttu uuteen Kainuun Sanomien tabloid-lehteen. Kyllä tekin pääkaupunkiseudullakin totutte ja opitte pitämään siitä.

Helppo lukea ja löytää etsimänsä.

• Saattaahan se olla että siihen tottuu, mutta näin alkuun tuntuu olevan hankalaa.
        Montako sivua Kainuun Sanomissa mahtaa olla? Hesarissa oli meinaan 76 sivua tänään ja ne on kolmessa eri osassa jotka pitää ravistella esiin jos meinaa useampikin sitä lehteä lukea samaan aikaan. Lehtiä lehden sisällä riittää ja varsinkin sunnuntai painos onkin sitten viisiosainen ainakin.

• Nittaminax kirjoitti:

Saattaahan se olla että siihen tottuu, mutta näin alkuun tuntuu olevan hankalaa.
        Montako sivua Kainuun Sanomissa mahtaa olla? Hesarissa oli meinaan 76 sivua tänään ja ne on kolmessa eri osassa jotka pitää ravistella esiin jos meinaa useampikin sitä lehteä lukea samaan aikaan. Lehtiä lehden sisällä riittää ja varsinkin sunnuntai painos onkin sitten viisiosainen ainakin.

Jos uudistuksen epäkohtiin mennään, olin ensi alkuun ärsyyntynyt siihen kun keskiaukeamalla oli kulttuuriosia, joka ikäänkuin katkaisi uutisosion. Sunnuntaisin se kulttuuriosio onkin päällimmäisenä ja luulin taitossa tulleen virheen vaan ei se ole virhe se jatkuu samanlaisena.

Nyt osaan jo ottaa sen kulttuuriosion pois ja lukea ensin uutiset ja sitten siirryn kulttuuriin. On sanomattakin selvää, että Kainuun Sanomat ovat pienempi kuin pääkaupunkiseudun ja koko valtakunnan päälehti. Tänään KS:ssä oli 16 sivua.

• korpikirjailija kirjoitti:

Jos uudistuksen epäkohtiin mennään, olin ensi alkuun ärsyyntynyt siihen kun keskiaukeamalla oli kulttuuriosia, joka ikäänkuin katkaisi uutisosion. Sunnuntaisin se kulttuuriosio onkin päällimmäisenä ja luulin taitossa tulleen virheen vaan ei se ole virhe se jatkuu samanlaisena.

Nyt osaan jo ottaa sen kulttuuriosion pois ja lukea ensin uutiset ja sitten siirryn kulttuuriin. On sanomattakin selvää, että Kainuun Sanomat ovat pienempi kuin pääkaupunkiseudun ja koko valtakunnan päälehti. Tänään KS:ssä oli 16 sivua.

Kutakuinkin noin kävi itsellenikin. Kesken kaiken aukesi sivu muihin juttuihin joten olin ihmeissäni, että mitenkäs tämä nyt näin. Tajusin vasta hetkenpäästä että se tai ne kuuluivat eri osioon.
        Teillä siellä on pienempi painos, joten ehkä se ei silloin silleen häiritse jos on tabloidi koko.
        No katsotaan miten täällä päin käy.

• ...

Aika uudistua, viimeinkin.

Noin lyhyesti, hyvä idea. En ole perehtynyt uuteen taittoon tai graafiseen ilmeeseen, kiinnostaahan se. Ei ole tullut mitään sanomalehtiä kai kymmeneen vuoteen, ei vaikuta mun kohdalla mitenkään.

Ja siinäpä se just tulikin. Paperilehdet koko ajan suuremmissa vaikeuksissa, ei niitä pian kannata kenenkään tehdä. Netti.

Paperilehti on aina vanha, kun se postiluukusta kolahtaa, eilispäivän uutisia. Toisekseen älyttömän epäekologinen kaikkinensa. Kolmanneksi käyttöliittymä on aivan perceestä. Neljänneksi, se ei ole interaktiivinen jne.

Saapi näkee, kummin päin tulee käymään. Veikkaan, hesari tullaan sulauttamaan Ilta sanomiin. Hesari enenpi profiloitunut aina paikallislehdeksi, iltis kuitenkin enenpi valtakunnallinen. Iltis menee Hikiälläkin joskus kaupaksi, kukaan kuullutkaan jostain suomen ääressä julkaistavasta pikkulehdestä.

On paperilehdille käyttöä tulevaisuudessakin. Hyvä apu saunanpesän sytytksessä, toimii myös huussissa. Lehdissä vain yksi vika, miksi hyvä paperi on tuhrittu musteella?

Noin ammatillisesti vähän kiinnostaa juu toi muutos, se on journalistisesti erittäin hyvä rajapyykki media-alan historiassa suomessa. Tulee siihen vähän perehdyttyä, jahka saa paperinkeräyslaatikosta yhden kappaleen ongittua kateltavaksi.

=DW=

• Liian radikaalia muutosta veikkaat jos Hesaria ennustat sulautumaan Ilta Sanomiin ; ) Helsingin Sanomien ja Nelosen uutistoimitoimitukset ovat yhdistyneet.

On paljon ihmisiä, jotka eivät käytä nettiä joten meidän ikäpolvemme aikana paperilehti pitäänee vielä pintansa. Itse henkilökohtaisesti en tykkää lukea uutisia netistä. Pakkon edessä kuten ulkomailla ollessani silloin kun luen, luen vain pääuutiset muut jätän lukematta.

• ...
        korpikirjailija kirjoitti:

Liian radikaalia muutosta veikkaat jos Hesaria ennustat sulautumaan Ilta Sanomiin ; ) Helsingin Sanomien ja Nelosen uutistoimitoimitukset ovat yhdistyneet.

On paljon ihmisiä, jotka eivät käytä nettiä joten meidän ikäpolvemme aikana paperilehti pitäänee vielä pintansa. Itse henkilökohtaisesti en tykkää lukea uutisia netistä. Pakkon edessä kuten ulkomailla ollessani silloin kun luen, luen vain pääuutiset muut jätän lukematta.

Levikki.

Iltalehden levikki 160 000
        Helsingin sanomien 360 000

Vilkases hesarin levikin kehitystä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_Sanomat

Erkonpuulaakilla on useampi lehti, joilla ei mene häävisti, eikä ennuste ole häävi. Sama ihan globaali ilmiö. Hesari pian samaa sarjaa muittenkin "suurien kaupunkilehtien kanssa. Toki hesarilla suurin levikki sanomalehdissä, mutta se tulee valtakunnan laajuisesti. lisäksise joutuu kilpailemaan kaikkien paikallis- ja citylehtien kanssa. Valtakunnanlaajuisessa kilpailussa se enää pärjää, kuihtuu paikallislehdeksi. Iltasanomat puolestaan maanlaajuinen julkaisu, eikä senkään levikki ole tuon suurempi. Hesarin levikki muuten on asukaslukuun verrattuna aivan samaa tasoa, kuin muidenkin paikallislehtien, Kaleva, Turunsanomat jne. Ja kaikki pyrkivät mahdollisimman paljon verkkoon, koska printtipisnes kuihtuu.

Myisivät sitä paperia, aivan turhaa painaa sille vanhoja uutisia.

=DW=

• vanha tilaaja
        ... kirjoitti:

Levikki.

Erkonpuulaakilla on useampi lehti, joilla ei mene häävisti, eikä ennuste ole häävi. Sama ihan globaali ilmiö. Hesari pian samaa sarjaa muittenkin "suurien kaupunkilehtien kanssa. Toki hesarilla suurin levikki sanomalehdissä, mutta se tulee valtakunnan laajuisesti. lisäksise joutuu kilpailemaan kaikkien paikallis- ja citylehtien kanssa. Valtakunnanlaajuisessa kilpailussa se enää pärjää, kuihtuu paikallislehdeksi. Iltasanomat puolestaan maanlaajuinen julkaisu, eikä senkään levikki ole tuon suurempi. Hesarin levikki muuten on asukaslukuun verrattuna aivan samaa tasoa, kuin muidenkin paikallislehtien, Kaleva, Turunsanomat jne. Ja kaikki pyrkivät mahdollisimman paljon verkkoon, koska printtipisnes kuihtuu.

=DW=

=DW=. Monella vanhalla ihmisellä ei ole nettiä, joten moni haluaa saada sen lehtensä ihan vanhanaikaisena? paperiversiona.
        Minulla on netti ja luenkin sieltä monia lehtiä mm. synnyinseutuni äänenkannattajaa sekä näitä iltapäivälehtiä, mutta Hesarin haluan paperisena. Olen niin tottunut siihen joka aamuisena "kumppanina" sen kahvikupin ääreen :).

Nyt vain on se muutosvastarinta käynnissä, mutta eiköhän tähänkin tabloid versioon totu.

• korpikirjailija kirjoitti:

Liian radikaalia muutosta veikkaat jos Hesaria ennustat sulautumaan Ilta Sanomiin ; ) Helsingin Sanomien ja Nelosen uutistoimitoimitukset ovat yhdistyneet.

Itsekkin haluan lukea lehteni aamuisin kahvia juodessani ja mieluummin paperina kuin netti versiona. Meitäkin kun kerran on kaksi lukemassa, niin eihän siitä mitään tule jos molemmat netistä yrittävät samaan aikaan sitä lukea.

• vanha tilaaja kirjoitti:

=DW=. Monella vanhalla ihmisellä ei ole nettiä, joten moni haluaa saada sen lehtensä ihan vanhanaikaisena? paperiversiona.
        Minulla on netti ja luenkin sieltä monia lehtiä mm. synnyinseutuni äänenkannattajaa sekä näitä iltapäivälehtiä, mutta Hesarin haluan paperisena. Olen niin tottunut siihen joka aamuisena "kumppanina" sen kahvikupin ääreen :).

Nyt vain on se muutosvastarinta käynnissä, mutta eiköhän tähänkin tabloid versioon totu.

Voi juku..kerroitkin saman asian mitä itse kerroin tuolla hetki aikaisemmin. Kyllä se on niin että monet tykkää lukea lehtensä paperisena juuri tuon aamu hetkensä takia.
        Voiko olla mukavampaa kun aamulla heräät ja kahvi porisee pannussa ja avaat lehtesi jota sitten luet hartaasti. :)

• Uteliash
        Nittaminax kirjoitti:

Voi juku..kerroitkin saman asian mitä itse kerroin tuolla hetki aikaisemmin. Kyllä se on niin että monet tykkää lukea lehtensä paperisena juuri tuon aamu hetkensä takia.
        Voiko olla mukavampaa kun aamulla heräät ja kahvi porisee pannussa ja avaat lehtesi jota sitten luet hartaasti. :)

Eks sä aloituksessa höpissyt tilauksen lopettamisesta?

• ... kirjoitti:

Levikki.

=DW=

DW@

Olen erittäin tietoinen HS: tämänpäivän asioista, minulla on ilo seurata sitä aitioaikalta. Kävin äskeen kirkolla ostamassa uudistuneen lehden ja tykkäsin.

Tilauskin astuu pian voimaan. Ehkäpä jo ylihuomisesta. Kuopus muuttaa kuun vaihteessa naapuriini asumaan joten kierrätämme lehteä.

• Pirre*
        Nittaminax kirjoitti:

On kuin kynsille lyöty jos lehti ei jostain syystä tule...ei oikein tiedä miten kehvin nauttisi..kummallista :) Tietysti jo on hyvä kirja niin sitten se korvaa aamulehtityhjiön..

• ...
        korppis kirjoitti:

DW@

Olen erittäin tietoinen HS: tämänpäivän asioista, minulla on ilo seurata sitä aitioaikalta. Kävin äskeen kirkolla ostamassa uudistuneen lehden ja tykkäsin.

Tilauskin astuu pian voimaan. Ehkäpä jo ylihuomisesta. Kuopus muuttaa kuun vaihteessa naapuriini asumaan joten kierrätämme lehteä.

Eipä ole sanolassa näkynyt.

=DW=

• ... kirjoitti:

=DW=

Miepä oonkii sanomalassa käynyt ja tosi monta kertaa aikoinaan, vuosia sitten.
        Asuinkin ihan kävelymatkan päässä.

• Pirre* kirjoitti:

On kuin kynsille lyöty jos lehti ei jostain syystä tule...ei oikein tiedä miten kehvin nauttisi..kummallista :) Tietysti jo on hyvä kirja niin sitten se korvaa aamulehtityhjiön..

Tähän asti tai siis eiliseen, niin nautin myöskin hesarin lukemisesta ja orpo olo oli jos se ei aamuisin ollut ajoissa.

• ... kirjoitti:

=DW=

DW@

Mistä päättelit, että sanomatalossa en olisi käynyt. Olen toki käynyt.

• ...
        korppis kirjoitti:

DW@

Mistä päättelit, että sanomatalossa en olisi käynyt. Olen toki käynyt.

Siitä, että et tiedä, etkä tajua mitään. Painopaari tokikin on vieressä, siellä olet voinut käydä.

=DW=

• Korppis**
        ... kirjoitti:

Siitä, että et tiedä, etkä tajua mitään. Painopaari tokikin on vieressä, siellä olet voinut käydä.

=DW=

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sanomatalo

Tämä talo on minulle tuttu ei mikään painotalo.

Kirjoitit ekaviestiin sanola

Tulisilla kirjoitti

sanomala

otapa tuosta nyt selvää ; )

• ...

• Korppis*

• horista vai?

minua ei kiinnosta näin vanhempana enää kun siinä oli neuvo siskolta, kun joku miniä kyseli anopistaan, et anna sen anopin horista eli ei varmaan ole koko lehti vanhemmille naisille tarkoitettu...

• Hmmm..menikö koko lehti pilalle vain sen takia mitä joku Sisko vastasi?

• makuasioita

Mullekin tuli joskus hesari, mutta sen käsittely oli hankalla. Osiot ja sivut olivat sikin sokin pitkin pöytiä ja sohvia, kun siinä on niin paljon sivuja. Viikkailua varten piti olla käytössä ruokapöydän laajennuslevykin. Vaihdoin Etelä-Suomen sanomiin, jonka viikkailu ei ole niin työlästä. Nyt kun hesari on helpommin käsiteltävässä muodossa, voisin alkaa tilata sitä taas, kunhan jo maksamani Etlarikausi päättyy.

Olen jo pitkään miettinyt, miksi sanomalehtien pitää olla niin hemmetin suuria. Luepa niitä junassa tai bussissa. Sivut räpsii vierustoverin naamalla ja kädet väsyy, kun niitä joutuu kannattelemaan korkealla. Aina ei ole vastapäistä penkkiä vapaana, jonne lehden levittäisi. Siksipä yjulkisissa kulkuneuvoissa näkee pelkästään iltapäivälehtiä.

• Mulle ei ole koskaan tullut mieleen että lukisin hesaria muualla ku kotona ja aamukahvia juodessani. Jos joskus lehti on niin myöhässä tai jätetty jakamatta, että se tulee vaikka päivällä, niin luen sen vasta seuraavana aamuna. Mulla on nähtävästi kumma tyyli..:)

• Het tykästyin, kätevä käsitellä ja kyllä ne jutut sieltä löytyvät, vaikka monien paikkaa onkin vaihdettu, esim. tv-ohjelmien.

• Se siittä.

Ilmoitin anivarhain suuren ilon; heti kun hesari vaihtaa kokoaan isonpaan tai suurenpaan, tilaus sanoutuu irti samana saatanantulemisen päivänä.

Yhteisymmärrys Helsingin Hanurimien kanssa joka alkoi n. 1973 Mutta oli ollut irtolaissuhdetta jo aiemmin) päättyi irtisanotuksi tänään 8.1.2013.

Jakso tulkoon tilausajan loppuun, vajaa kaksi kuukautta. Sitten se on ohi. Minua ei ole alistettu koskaan, en ole alistunut, en ole mutta-jos-sitten kun- ihminen. Olen minä!

Ketjusta paistaa läpi, että olette jo alistuneet :)

• Se siittä. kirjoitti:

Ilmoitin anivarhain suuren ilon; heti kun hesari vaihtaa kokoaan isonpaan tai suurenpaan, tilaus sanoutuu irti samana saatanantulemisen päivänä.

Yhteisymmärrys Helsingin Hanurimien kanssa joka alkoi n. 1973 Mutta oli ollut irtolaissuhdetta jo aiemmin) päättyi irtisanotuksi tänään 8.1.2013.

Jakso tulkoon tilausajan loppuun, vajaa kaksi kuukautta. Sitten se on ohi. Minua ei ole alistettu koskaan, en ole alistunut, en ole mutta-jos-sitten kun- ihminen. Olen minä!

Ketjusta paistaa läpi, että olette jo alistuneet :)

Minä taas taidan tilata Hesarin nyt kun Korven Sanomien tilaus loppuu. ; ).

• pöytämini

Hyvä homma, kyllästyin levittelemään isoa lehteä pienellä pöydällä, nyt on hyvä lueskella oikein antaumuksella ja samalla juoda sitä aamukahvia. Vitsiniekat älkää sanoko että olisit hankkinut isomman pöydän, nythän se olisi ihan turhaa.

• Se siittä.
        pöytämini kirjoitti:

Hyvä homma, kyllästyin levittelemään isoa lehteä pienellä pöydällä, nyt on hyvä lueskella oikein antaumuksella ja samalla juoda sitä aamukahvia. Vitsiniekat älkää sanoko että olisit hankkinut isomman pöydän, nythän se olisi ihan turhaa.

Niin luet mitä?
        Eihän tuossa tabloidissa ole enää uutisiakaan.

Ilmaisjakelulehti Metrossa on paljon kattavammat jutut ja uutiset.
        Siirryn siihen. Hesari lähtee. Tai mikä Hesari. Helsingin Pannulappusanomat :)

No ei vaan, netissä ja Ylen ja Maikkarin sivuilta näkee tärkeimmät ja taatusti tuoreempina kuin seuraavan aamun vajaa kanttinen Hesarin lätty.

• Alku ainakin mulla on hankalaa, mutta katsotaan miten jatkossa käy.

• Se siittä. kirjoitti:

Niin luet mitä?
        Eihän tuossa tabloidissa ole enää uutisiakaan.

Ilmaisjakelulehti Metrossa on paljon kattavammat jutut ja uutiset.
        Siirryn siihen. Hesari lähtee. Tai mikä Hesari. Helsingin Pannulappusanomat :)

No ei vaan, netissä ja Ylen ja Maikkarin sivuilta näkee tärkeimmät ja taatusti tuoreempina kuin seuraavan aamun vajaa kanttinen Hesarin lätty.

Ja nekin uutiset mitä siellä on, niin aamulla niitä lukiessa tuli mieleen iltis ja voiko noi uutiset olla totta. Jotenkin uskottavuus katosi koko lehdestä.

• huono juttu
        Nittaminax kirjoitti:

Ja nekin uutiset mitä siellä on, niin aamulla niitä lukiessa tuli mieleen iltis ja voiko noi uutiset olla totta. Jotenkin uskottavuus katosi koko lehdestä.

Juuri samaa mieltä! Ihan kuin olisi suurta mainosta koko lehti. Nettisivullakaan en ole käynyt Hesaria lukemassa sen jälkeen kun tuli maksulliseksi. Poistin kirjanmerkeistäkin. Lisäsin niihin MTV3 ja Ylen sivut.

• lukija0

Linjalla ja junalla päivittäisiä työmatkoja tehden, tämä uusi pienempi versio on niin paljon helpompi käsitellä. Aina oli ongelma kuinka taitella se hehtaarin kokoinen lehti niin ettei tökkinyt naapuria silmiin. Opin aikanaan sen ja siitä taisi muodostua oikea taidelaji (lehden taittelusta) mutta kyllä tämä koltaan pienempi versio silti voittaa.

• Niin no, onhan se varmaan helpompi noissa tapauksissa lukea, mikäpäs siinä.

• EI mainospostille

Hesarin tilaamiseni loppui siihen kun lehdessä oli enemmän mainoksia kuin asiaa. Mainoslehdet olen tottunut saamaan ilmaiseksi.

• Mainoksiahan noissa tuntuu olevan aika paljonkin, mutta ihan hyvä että on, koska niillähän maksetaan osa lehden kuluista.

• Kyllä se siitä

Muutosvastarinta on hyvin yleinen ja aivan luonnolinen piirre ihmisessä. Kannattaa kumminkin kokeilla, josko sittenkin uudet kotkotukset olisivat vanhojen ja ainoiden oikeiden vaihtoehtojen veroisia. Jospa löytyisi jotain hyvääkin siitä uudesta, kun on ensin nukkunut muutaman yön yli. :)

• demeter

Minäkin vastustin ajatusta lehden muuttumisesta tabloidiksi, mutta kun sain ensimmäisen lehden käsiini, se vaikutti ihan hyvältä. Erityinen kiitos sille, että lukijoiden mielipiteitä kysyttiin ja heitä valmisteltiin muutokseen...

• Katsotaan viikon kahden kuluttua tai kun seuraava laskutusjakso alkaa mikä on mieli meikäläisellä silloin, josko siihen tottuisi.

• demeter kirjoitti:

Minäkin vastustin ajatusta lehden muuttumisesta tabloidiksi, mutta kun sain ensimmäisen lehden käsiini, se vaikutti ihan hyvältä. Erityinen kiitos sille, että lukijoiden mielipiteitä kysyttiin ja heitä valmisteltiin muutokseen...

Kysyttiinhän niitä, mutta olisi ollut kiva nähdä se ennen muutosta. Itse en meinaan nähnyt.

• Tänään tuli ensimmäinen Hesarin uudistettu tabloid. Melkein nauratti, sehän on suunnilleen samaa kokoluokkaa iltapäivälehtien kanssa. Pikkuinen purnu.

Se huvitti eniten että valtakunnan "suurin" on pienempikokoinen tabloid kuin meidän paikallislehti, mikä on ollut tabloid-muotoinen jo vuosikaudet. Korkeudessa on eroa arviolta kymmenisen senttiä, ja leveydessäkin hiukkasen. Hesarin osaset on nidottu erikseen, mikä ehkä on kuitenkin hyvä asia.

Tiedän ainakin yhden ammattiryhmän ketkä kaihoavat entistä Hesaria: kukkakauppiaat. Entisiin sivuihin oli kukkapaketit tosi hyvä kietaista, olivat tarpeeksi suuria ;-)

• ...

Kukkakaupoista puhuen.

Aika harva ammattiryhmä käyttää pisneksen tekemiseen dyykkauskamaa. Onhan se kierrätystä, se totta. Ilmeisimmin etelän kukkakaupat alkavat ostamaan hlpaa makulatuuripaperia sanomalehtien tilalle. Niinno, se on tehty vanhoista hesareista :D

Niettä kierrätystä monenlaista.

Itellä välillä nyppinyt kierrätys, vaikka siis hyvä asiahan se on. Enää ei rautaromukaupasta voi ostaa käytettyä rautaa. Net kun ei myy, ne osataa romurautaa ja myy sen kuusankoskelle kierrätettäväksi. Raurakaupasta saa sitten ostaa samaa rautaa, uutena, vaikka käytettykin olisi kelvannut. Sama juttu autohajoittamoiden kanssa, käytettyjen osien hankkiminen mennyt hankalaksi, niitä ei oikein saa mistään. Vanhat autonromut kiikutetaan paalaamoon, vaikka niissä olisi kuinka hyviä osia tahansa ja vaikka kuinka paljon.

Se alkaa yksityiselle olla romu arvokasta, kun ei ole varaa uuteen, eikä löydä vanhaakaan. Kuka muuten viimeksi virkannut maton vanhoista kaupan muovikasseista?

=DW=

• näpertelijä
        ... kirjoitti:

Kukkakaupoista puhuen.

Aika harva ammattiryhmä käyttää pisneksen tekemiseen dyykkauskamaa. Onhan se kierrätystä, se totta. Ilmeisimmin etelän kukkakaupat alkavat ostamaan hlpaa makulatuuripaperia sanomalehtien tilalle. Niinno, se on tehty vanhoista hesareista :D

Itellä välillä nyppinyt kierrätys, vaikka siis hyvä asiahan se on. Enää ei rautaromukaupasta voi ostaa käytettyä rautaa. Net kun ei myy, ne osataa romurautaa ja myy sen kuusankoskelle kierrätettäväksi. Raurakaupasta saa sitten ostaa samaa rautaa, uutena, vaikka käytettykin olisi kelvannut. Sama juttu autohajoittamoiden kanssa, käytettyjen osien hankkiminen mennyt hankalaksi, niitä ei oikein saa mistään. Vanhat autonromut kiikutetaan paalaamoon, vaikka niissä olisi kuinka hyviä osia tahansa ja vaikka kuinka paljon.

Se alkaa yksityiselle olla romu arvokasta, kun ei ole varaa uuteen, eikä löydä vanhaakaan. Kuka muuten viimeksi virkannut maton vanhoista kaupan muovikasseista?

=DW=

Ei ole jäänyt ylimääräisiä muovikasseja virkattaviksi, kaikki menevät tässä huushollissa uusiokäyttöön roskapusseiksi, Kahvipaketeista on kyllä tullut tehtyä kaikenlaista.

• saimaantaka*
        ... kirjoitti:

Kukkakaupoista puhuen.

=DW=

Vanhoista Hesareista vielä. Meillä päin jollakulla oli oikein diili kukkakauppiaan kanssa. Siitä tiesin. Aika hyvä juttu minusta, sanomalehdellä yksi ylimääräinen mutka ennen keräyslaatikkoa, mitä kautta sitten jatkaa uusiin seikkailuihin...

• demeter
        saimaantaka* kirjoitti:

Vanhoista Hesareista vielä. Meillä päin jollakulla oli oikein diili kukkakauppiaan kanssa. Siitä tiesin. Aika hyvä juttu minusta, sanomalehdellä yksi ylimääräinen mutka ennen keräyslaatikkoa, mitä kautta sitten jatkaa uusiin seikkailuihin...

Nyt kun sanoit saimaantaka* muistin, että meilläkin eräs "kyläyhdistys" rahoittaa toimintaansa tuolla. Rullaa hesarit ja toimittaa ne kukkakauppiaalle.
        Ei paha.

• ... kirjoitti:

Kukkakaupoista puhuen.

=DW=

En ole kuullut että muovikasseista olisi virkattu mattoja, mutta aikoinaan niitä virkattiin maitopussesta.

• näpertelijä kirjoitti:

Ei ole jäänyt ylimääräisiä muovikasseja virkattaviksi, kaikki menevät tässä huushollissa uusiokäyttöön roskapusseiksi, Kahvipaketeista on kyllä tullut tehtyä kaikenlaista.

Ukko osti kerran yheltä naiselta kahvipusseista ommellun kauppakassin, mutta kissa perskele repi siihen reikiä. Oli meinaan ihan nätti ja tukeva kassi.

• saimaantaka*
        Nittaminax kirjoitti:

Ukko osti kerran yheltä naiselta kahvipusseista ommellun kauppakassin, mutta kissa perskele repi siihen reikiä. Oli meinaan ihan nätti ja tukeva kassi.

Meillekin on tytär ommellut keveän ja kauniin kauppakassin President-kahvipaketeista. Tärkeää on että kassi on tarpeeksi suuri. Näissä on kierrätys kunniassaan; kahvipakettien "kuoret" uusiokäyttöön, ja eipä tarvitse ostaa muovipusseja kaupasta.

• En ole lehteä nähnyt enkä varmaan koskaan enää paperilehteä tilaa.

Ehkä joskus eläkkeellä tilaan jonkun lehden nettiversion itselleni, sen voi lukea siellä missä milloinkin satun olemaan.

• Nyt illalla kun vielä katselin paikallista tabloidia ja vertasin sitä Hesariin niin HS näytti naurettavalta minipiipertäjältä. Niin pieni ja olematon se on, ja printti pientä.

Silmämäärin näytti kuin koko olisi 2 x A4 eli A-kolmonen. Totta kai: kuvitellaan että se sopii asiakirjasalkkuun, niinkuin tietysti sopiikin. Siksikö noin äärettömän minimaalinen koko?

Kävin mittaamassa: koko on PIENEMPI kuin A3, mikä jo taitettuna hyvin sopisi jokaisen virkamiehen ja -naisen laukkuun/salkkuun. Miksi siis? Turhan pieni minusta. Tekstin lukukin tihrustelua huonossa valossa. Lehden pitkä nimikin vanhalla tekstityypillä näyttää ahdetulta, kun teksti on edelleen yhdellä rivillä.

Mutta Hesari on meille tullut "aina" ja varmaan vastaisuudessakin tulee...?

• ...

Kommentti.

Tabloidin saa helpommin nettiin kuin broadsheetin. Tarkoitus myydä näköislehtiä netissä, suuri sivukoko hankalalukuinen. Näitähän on jo paljon, taplettikone kun on oikein hyvä taplettikokoisten sivujen lukemiseen. Broadsheet kokoisen lehden sivulla, tai siis aukeamalla on niin paljon tavaraa, että sitä mahdoton lukea ruudulta ilman scrollailua ja jatkuvaa zoomailua.

Kun siinä, että taitetaan sama lehti kaksi kertaa, printtiin ja nettiin, siinä ei ole mitään järkeä. Tupladuuni, yksinkertaiset tulot.

Niettä suotta sotkevat hyvää paperia painomusteella.

=DW=

• laatikkopullistelee.

Mietin etteä mitenkähän nyt sitten mahtuu useamman päivän hesarit postilaatikkoon kun ovat paksumpia kuin ennen. On paikkakuntia joissa ei hesaria jaeta viikonloppuisin ja kolmen vuorokauden hesarit sitten tungetaan pieniin postilaatikoihin muiden lehtien ja mainoksien kanssa.

• ...

Mun käsitttääkseni sisältö ei lisäänny, se vaan pakataan eri muotoon, saman verran menee, kuin ennenkin.

=DW=

• Kuulemani mukaan tää uusi sunnuntai hesari ei ole yhtään paksumpi ku ennenkään. Katsotaan..katsotaan.....

• Pirre*

Mie tykkäisin jos meidän Karjalainen muuttuisi pienempään kokoon, - vie hieman liikaa tilaa aamiaispöydästämme.

• muistelen*

Eikös Karjalainen ollutkin joskus pienemmässä koossa mutta palasi entiseen kokoonsa vuoden(?) päästä?

• Pirre*
        muistelen* kirjoitti:

Eikös Karjalainen ollutkin joskus pienemmässä koossa mutta palasi entiseen kokoonsa vuoden(?) päästä?

Kyllä, mutta taisi tilaaja väki buuata uudistuksen nurin, miulle oisi kelvannut.

• Stadilaisena on minun todettava että viimeisin Hesari tuli tilattuna 1986.
      Sen jälkeenkin on tullut muutaman kerran ilmais-tarjouksena 1-3 kk.
      Kannattaa ottaa, kun halvalla saa, muuten ei.

Hesarin muutos alkaa kohdallani vaikuttaa joskus ensi-syksynä, silloin alkaa arvokkaan Koivun-tuohen kulutus kasvamaan rajusti mökillä.
      Vaan eipä ole minun mökkini, eikä tuoheni.
      Lennovo-yhtiö, joka nykyään tekee IBM-läppärit, julkaisi juuri julmetun suuren padin, siihen taitaa mahtua kerrallaan kokonainen uusio-Hesarin sivu kerralla.
      Onnea vaan Hesarin uudistukselle, mutta yksitellen putoavat napit takista (V.Linna).
      Hesari-addiktit voisivat nyt alkaa säästämään jokaisen numeron ja selailla niitä kuin Arvo-Raamattua, ei mene kauaa kun kaikki ilmestyy kaikkiin pintoihin tulisin kirjaimin, vaan ei enää paperille.
      H.

• vaikeus ja haikeus

empä viitsi uusia laseja hommata, sillä huonosti näkyy teksti nyt ja on niin kuin "hämärän peitossa"vai enkö itse ole "täysillä valoilla" .)),kaipaan entistä hesaria, niin, että sattuu...lehdetkin niin löysät, et pitää koko ajan kulmista kii pitää ja jostain kumman syystä etsin horoskooppia kuin ilta-sanomista?

• Tihrusteluksihan toi meni ja nyt tuntuu että alkoi hajataittokin, kun pientä textiä yrittää lukea. Kalliiksi tulee lehden tilaus jos rillitkin pitää uusia.

• 1000€ käteen

Vuoden määräaikaistilaus 402€, paikkakuntamme lehdellä.

Lopetin tilauksen.
      Lopetin viinan
      Lopetin tupakan
      Lopetin lottoamisen
      Puolitin autolla-ajot
      Laskin as.huoneiston lämmön 20,5 asteeseen

Nyt eläke riittää

• ei laskuja

niin totta kun olla voi, noilla tuloilla pitää vaan käydä läpi kaikki, mistä voi luopua, onneksi minulla on vielä kans jotain josta voin luopua ja se on vyötärönympärys, siinä on vielä liikaa :)

• Tonnin eläke

1000€ vastaa.

Vyötärönympärystä ujutan alaspäin koko ajan. Mitat 185/93, eli viitonen liikaa.

• asu-kas

En ole vuosiin tilannut Hesaria,on Metro,Kaupunkiuutiset,paikallislehti sun muut ilmaislehdet joten ei jää pahemmin paitsi uutiskynnyksiä.Ainoa mitä aina luin,oli pienet kolumnit,naapurini joskus muistaessaan pudottaa viikonlopun C-sivuston postiluukusta.

Tänään tutustuin uuteen muotoon ja se on ihan ok.Ja sitäpaitsi,en halua herätä aamuyöstä siihen kun joku traktorinpohjakengillä klopsuttaa raput ylös ja alas ja postiluukku rämisten kolahtaa yhden lehden takia.
      Onneksi tämän rapun ihmiset ei kukaan tilaa Hesaria.

• Paraniko?

Tänään kun tuli toinen numero uudenmallista Hesaria niin olipa sivumäärä huomattavasti pienempi kuin ekassa paraatinumerossa. Eipä tuo ollut iltapäivälehtiä paksumpi.

Se kanssa pisti silmään, että uutisjuttujen pituus selvästi lyhentynyt. Ilmeisesti suuntaus se, että syventävät artikkelit vähenemässä. No, tarvitaan tietty vähemmän toimittajia kun juttu kirjoitetaan pintaa raapimalla.

Nykyisellä tekstikoolla alkaa pikkuhiljaa tarvita suurennuslasia.

• "Paraniko?"

"Hesari-addiktit voisivat nyt alkaa säästämään jokaisen numeron ja selailla niitä kuin Arvo-Raamattua, ei mene kauaa kun kaikki ilmestyy kaikkiin pintoihin tulisin kirjaimin, vaan ei enää paperille."

Toimitus: Olitko paikalla, otitko kuvan?

H.

• bessie*

Vielä en osaa sisältöä arvioida, mutta tuo, että tekstin koko olisi pienentynyt vähän minua ihmetyttää. Mielestäni ei ole, vaan ehkä pikemminkin pikkuriikkisen suurentunut, vähintään saman kokoinen kuitenkin?

Radio- ja televisio-ohjelmat ja menopalsta ehkä ovat entistä pienemmällä präntillä?
        Niistä minulla ei ole vanhaa mihin vertailla, mutta joitakin vanhoja leikkeitä tuossa katselin ja vierekkäin tämän uuden lehden kanssa laitoin. Siihen tulokseen tulin, ettei teksti ole pienentynyt?

• bessie* kirjoitti:

Vielä en osaa sisältöä arvioida, mutta tuo, että tekstin koko olisi pienentynyt vähän minua ihmetyttää. Mielestäni ei ole, vaan ehkä pikemminkin pikkuriikkisen suurentunut, vähintään saman kokoinen kuitenkin?

Radio- ja televisio-ohjelmat ja menopalsta ehkä ovat entistä pienemmällä präntillä?
        Niistä minulla ei ole vanhaa mihin vertailla, mutta joitakin vanhoja leikkeitä tuossa katselin ja vierekkäin tämän uuden lehden kanssa laitoin. Siihen tulokseen tulin, ettei teksti ole pienentynyt?

Tein tänään tuon saman testin ja kyllä ne kirjaimet näytti olevan samakokoisia ku ennenkin.
        Tekeekö aivot vaan nyt tepposet kun lehden koko on pieni, niin tuntuu että kirjaimetkin ovat pieniä, mutta joku tuossa lehdessä häiritsee silti.

• Nittaminax kirjoitti:

Tein tänään tuon saman testin ja kyllä ne kirjaimet näytti olevan samakokoisia ku ennenkin.
        Tekeekö aivot vaan nyt tepposet kun lehden koko on pieni, niin tuntuu että kirjaimetkin ovat pieniä, mutta joku tuossa lehdessä häiritsee silti.

Näillä kymmenillä uudistukset kiukuttavat. Emme ole enää nuoria ja uusien asioiden oppiminen hidastuu. Oppimisen hitaus kiukuttaa.

Olemme tottuneet täällä korvessa jo tabloid-lehteen. Aluksi uudistus häiritsi, mutta ei enää.

Kun ostin uudistuneen Hesarin sitä oli helppo lukea. Se aikaisempi versio oli mielestäni liian sekava.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Muutos häiritsee.

En ole vieläkään perehtynyt nykyhesariin. Mutta just typografia kiinnostaa. Typografia on oma tieteenhaaransa, noin yksinkertaisesti sanottuna sitä sanotaan fontiksi. Aihe ois erittäin pitkä, alkaen luolamaalauksista ja nuolenpääkirjoituksesta. Mutta typografia on, paitsi taiteenlaji, kirjapainoalan perusta. Kirjainten pitää olla luettavissa. Ja siinä on tiukat sääntönsä, aiheesta paljon oppikirjojakin.

Niettä taitto, graafinen ilme ja typografia kiinnostaa, hesari kuitenkin suuri ja perinteinen sanomalehti. Vaikka tsadilainen lehti ei muuten niin paljoa kiinnosta, pitäis kyllä nähdä, mitä ne on saaneet aikaiseksi.

Niettä ei se tekstin koko ole ratkaiseva, luettavuus ratkaisee. Voip olla, että nykyfontti sopii erinomaisesti nettiin. Aiemminhan netissä käytettiin suunnilleen kahta fonttia Arielia ja Verdanaa, printissä lähinnä jotain Times Romainia tai sen tyyppistä. Ennen oli esteenä tietotekniikan kehitys tältä osin, nyt se alkaa olamaan jo parempaa. Mutta perinteinen typografia, se pätee kyllä netissäkin.

Vilkases piruuttas pikaisesti aiheesta:

http://www.phpoint.fi/ulrikaj/www/typo.htm

Niinno, aikanaan tuli istuttua typografian luennoilla kyllästymiseen asti ja noin käytännössä, sitä tarvii joka päivä. Ja se, typografia on eri asia kuin joku kielioppi tai oikeinkirjoitus. Niistä muodostuu kokonaisuus.

=DW=

• vanha tilaaja

Eilen ajattelin, että kyllä totun tähän uuteen tabloidilehteen. Tänään tuntui siltä, että oli jotenkin suttuisempi koko lehti painatukseltaan ja paperikin huonompaa laatua, tiedä häntä.
      Täytyy vielä vaan totutella. En halua kuitenkaan luopua lehdestäni. Se kuuluu elämääni olennaisesti aamuisin.

• vaikeus ja haikeus

mitä ihmettä, luin hesaria monta tuntia olikin juttua paljon ja vaikka on kuin silkkipaperia ja sais pohja olla valkeaa, niin helposti löyty aiheet ja vielä selvästi erllään osat, taidan jatkaa tilausta..

• ei tilaaja

Paljon helpompaa lukea vaikka sohvalla selällään tai kun matkustelee eri kulkuneuvoilla.

Ihan hyvä juttu,kelpaa.

• Tänään tyrmistyin siitä Loka-pojat artikkelista. Ihan kuin olisin lukenut Alibi lehteä. En minä kaipaa hesarissa yksityiskohtaisesti olevia juttuja nimien muuttamisineen heidän intimiteettien suojaksi. Asiat asiana ja ytimekäästi, ei mitään rikoslehtimäisiä juttuja.

Monet tykkäävät nykyisestä koosta ja mikäs siinä jos sitä lukee sängyssä, sohvalla, junassa tai missä sit lukeekin, mutta minä luen sitä pöydällä joten sillä ei ole väliä.

Nautitaan nyt kukin tahollamme mistä nautitaan tai ollaan nauttimatta. :)

• "Nittaminax"

Taitaa, neito pieni, tuo enteillä Ilta-Sanomien loppua.
        Paperitähtien (J.Leskinen), ja paperilehtien tarina palaa loppuun, vain nopeat netit jäävät henkiin. Suomeen jääkin sitten enää, vain kiiltokuva- ja pasha-paperiteollisuus.

H.

• Kiitti mulle riitti

Hei, mihinkä mahtoivat hävitä perhetapahtumat? Syntyneet, kihlautuneet, vihityt, ja kuolleet? Ovatko lakanneet vaan tapahtumasta?

Irti sanon, valitettavasti maksettu Heinäkuun loppuun. On kuin Metroa lukisi, ja senhän saa ilmaiseksi kaupasta tai bussista.

• Rimmir tänään

En lukenut kaikkia vastauksia oten ilmaisen näin: Vanha hesari oli siitä hyvänkokoinen ennen, pystyi huoletta käärimään leikkokukat ja joskus jopa isommat ruukkukukatkin sivuihin ennenkuin lähti viemään kukkasia pakkasella joko kotiin tai tuttaville.

Hesaria käyn joskus lukemassa kirjastossa en enää pitkään aikaan ole nähnyt myytävän irtonumeroina tuolla keskustan kioskissa jossa muita ulkolaisia sanomalehtiä on esillä.

• "Rimmir tänään"

Tämä paljon aikaisemmin:
      "Tiedän ainakin yhden ammattiryhmän ketkä kaihoavat entistä Hesaria: kukkakauppiaat"

Aikasti nolo on viestisi.

H.

• Rimmir tänään

No kultaseni , aloitinkin vastaukseni : en lukenut kaikkia vastauksia.... Ei nolota lainkaan, varsinkaan nyt kun on syönyt itsetehtyä pitsaa ja juonut iiiison lasillisen punaviiniä.
        Mut kun en ole kukkakauppias vaan aivan tavallinen tallukka joka kääräsee kukkasia sanomalehtien sisään :) Täälläkin päin oli sellainen yhtä hankalasti selattava isokokoinen lehti kuin hesari, olikohan sen nimi svenska dagbladet, en muista aivan tarkkaan.

• lukea ei voi

Niin, tätä nykyä Hesari on paitsi, Suomen laajalevitteisin niin, myös maailman synkännäköisin ja vaikaselkoisin mainoslehti.
      Josta kuvastuu hyvin pienen melankoliaan taipuvan kansan sekasortoinen huonovoipaisuus.
      Se vain arveluttaa, että mitä käyttöä tuolla lasiseinäsellä suurella talolla tulee olemaan sen jälkeen, kun tämä mainoslehti on kuollut?

• Luen Hesarin kahviaamiaista nauttiessani. Luin artikkelin jossa kerrottiin Algerian kaasukentille tapahtuneen hyökkäyksen karmeasta lopusta. Luin Keniasta Suomeen turvapaikka hakeneen miehen tarinan. Luin kuinka Intiassa raiskataan lapsia ja naisia jne.. jne.

Huonosti voi maailma, Suomi sentään kuuluu parenpaan AAA-luokkaan.

• omituistakerrassaan

Luin aamukahvia juodessa lehdestä jutun, siinä maininta, että täällä käyvät keskustelijat ovat yksinäisiä?, ja märehtivät yksin asioita.

En ole sitä mieltä, sillä lehteä lukiessa tunnen olevani todella yksin ja alan jopa "märehtiä."

• ¨pollo

En lue enää hesaria-liian vihree ;((('

• Lehti uudistui jo puoli vuotta sitten. Joillakin vastaajilla on erittäin hidas sytytys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      59
      10945
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4591
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      33
      3977
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      441
      2228
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2180
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      260
      1638
    7. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1421
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      77
      1230
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1165
    10. Ähtärin sotkut

Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1126
    Aihe