Onko kellään kokemusta ko. kasvista?
Millaisessa maassa ja paikassa menestyy parhaiten?
Kuinka nopeasti alkaa tuottamaan marjoja?
Onko kestävä?
Kannattaako hankkia?
Siperialainen
2
865
Vastaukset
- Maria
Karhunvatukka on voimakaskasvuinen ja sitä kasvatetaan kuten puutarhavadelmaa. Se on kuitenkin vadelmaa arempi kylmälle ja menestyy yleensä vain Etelä-Suomessa. Siperialainen vatukka saattaa menestyä jopa kasvuvyöhykkeellä 5. Kasvupaikan tulisi kuitenkin olla aurinkoinen, suojainen ja lämmin, jotta marjat ehtisivät kypsyä ennen talven tuloa. Siperialainen lajike kasvaa noin 3 metriä korkeaksi ja se tarvitsee köynnöstuen. Karhunvatukka viihtyy ravinteikkaassa ja runsasmultaisessa maassa. Köynnöstävät lajikkeet typistetään keväällä noin 2:en metrin korkuisiksi. Kasvustoa harvennetaan siten, että yhteen pensaaseen jätetään noin 10:en voimakasta versoa. Koska vatukan marjat tarvitsevat pitkän kypsymisajan, tavallisesti vain osa sadosta saadaan talteen. Joskus karhunvatukkaa kasvatetaan kasvihuoneolo-oloissa, jotta sadon kypsyminen varmistuu.
- puutarhuri
Siperialainen karhunvattu lienee käyttökelpoinen. Minulla on kuitenkin uutuus kotimainen Sonja karhunvatukka. Se on suurisatoinen ja aikaisin kypsyvä, eikä tarvitse suojata talveksi ja kestää ainakin Oulu-Kajaani linjalle. Muista aina poistaa sadon poiminnan jälkeen kaikki satoa antaneet versot ja sido säleikköön tai naruihin kaikki uudet versot. Katso lisää www.omenapuu.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882