vuotava vesihana

Kaisa-Lotta

Kylpyhuoneen vesihana on alkanut tippua.
Voiko sen korjata itse? Jos, niin miten?

Kiitos jo etukateen tiedoista!

PS. Osaatteko suositella mitään yksinkertaista opasta, jossa neuvottaisiin kodin kunnossapitoon kuuluvien pikkuhommien tekemisessä?

15

21440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olli

Luulisin että pelkkä tiivisteen vaihto riittää.

• Kaisa-Lotta

arvelin samoin. Ongelma on, että olen aika tietämätön: en tiedä, missä se tiiviste on. (Ja pitääkö vesi katkaista ensin.) Luulen, että osaan sen sitten kyllä vaihtaa.

(Johtuneeko sukupuolestani, mutten ole koskaan saanut minkäänlaista valistusta tällaisiin korjaustöihin.)

• Ressu

Esim. Oraksen hanoissa voi vaihtaa koko säätöosan, eikä se ole edes kovin kallis.
      Kyllä sen osaa tehdä itsekin. Varsinkin jos on olemassa kalustekohtaiset sulut (sulkuventtiilit joka hanalle) niin ei tarvitse etsiä sulkuja kauempaa, eikä katkaista vesiä.

• Mike

Kylpyhuoneessa voi olla termostaatti-, pressostaatti- tai säätöpakettihana. Korjausmenetelmät hieman vaihtelevat, joten pitäis tietää hanan merkki ja malli, että vois neuvoja antaa.

• Kaisa-Lotta

Kiitos vastauksistanne. Sellainen juttu, että olen todellakin aivan tietämätön, ja kaipaisin siksi rautalankaohjeita vailla teknistä termistöä. (Tai voihan sitä käyttää, jos sen sitten selittää.)

Kieltämättä on noloa olla näin hölmö, muta tosiasia on, etten tiedä edes sitä, mikä on "säätöosa". Tällä tasolla siis liikutaan...

Luulen kyllä osaavani tehdä homman, kunhan joku neuvoo. Kyse on siis valistuksen puutteesta, ei synnynnäisestä tumpeluudesta. Voin tietenkin kutsua huoltomiehen tai siskon miehen apuun, mutta kun haluaisin oppia tekemään tällaisia hommia itse.

• DynamiteMan

Moi!

Menet liikkeeseen, jossa myydään hanoja ja muita vesikalusteita, kerrot hanan nimen, ota vaikka kuva mukaan jos olet epävarma. Ne antaa sulle oikean osan ja kertoo, miten se vaihdetaan. On yleensä aika simppeleitä operaatioita, mutta joskus ruostuneet tai kalkkeutuneet osat ei oiekin tahdo irrota toisistaan, jossa hommassa saatat tarttea järeämpiä tonkeja tai papukaijjapihtejä. Riippuu siskonmiehestä, onko sillä k.o. työkaluja.

Rohkeestä vaan kysymään, täällä ei ole kuin urpoja liikkeellä, täältä ei apua saa. Vai saako? ;)

• Kaisa-Lotta
        DynamiteMan kirjoitti:

Moi!

Menet liikkeeseen, jossa myydään hanoja ja muita vesikalusteita, kerrot hanan nimen, ota vaikka kuva mukaan jos olet epävarma. Ne antaa sulle oikean osan ja kertoo, miten se vaihdetaan. On yleensä aika simppeleitä operaatioita, mutta joskus ruostuneet tai kalkkeutuneet osat ei oiekin tahdo irrota toisistaan, jossa hommassa saatat tarttea järeämpiä tonkeja tai papukaijjapihtejä. Riippuu siskonmiehestä, onko sillä k.o. työkaluja.

Rohkeestä vaan kysymään, täällä ei ole kuin urpoja liikkeellä, täältä ei apua saa. Vai saako? ;)

hanakauppa! Miksen itse tullut tuota ajatelleeksi? Sen sijaan olen käyttänyt muutamankin ajan etsimällä netistä hakusanoilla "vuotava vesihana" jne.

Mulla on oma työkalupakki, ja siskon miehellä työkaluagentuuri, joten eiköhän homma tästä hoidu.

Kaunis kiitos :)

• DynamiteMan
        Kaisa-Lotta kirjoitti:

hanakauppa! Miksen itse tullut tuota ajatelleeksi? Sen sijaan olen käyttänyt muutamankin ajan etsimällä netistä hakusanoilla "vuotava vesihana" jne.

Mulla on oma työkalupakki, ja siskon miehellä työkaluagentuuri, joten eiköhän homma tästä hoidu.

Netissä unohtaa itsekin monesti, että reaalimaailmassa monesti apu löytyy nurkan takaa tai puhelinsoiton päästä.

Jos viittit, niin raportoipa tänne, miten onnistui. Tsemppiä, K-L!

• uusavuton
        Kaisa-Lotta kirjoitti:

Kerran yritin vaihtaa tiivistettä keittiön hanaan. En kuitenkaan tajunnut miten hana puretaan. Soitin sitten yhteen putkiliikkeeseen, josta putkimies neuvoi vaihe vaiheelta samalla kun purkasin hanan ja vaihdoin tiivisteen.

• Näppärä Anni

Valitut Palat on julkaisuut v 1976 kirjan nimeltä "Kodin korjauskirja 1000 ohjetta pitää koti ja sen tavarat kunnossa". Siellä on mm kuvitettuina sarjakuvina tällaisten temppujen tekemisiä.
      isbn -951-9078-30-4. Saattaa löytyä kirjastosta?

• Kaisa-Lotta

tänään ehtiä illemmalla hanakauppaan. Jos myyjä ei osaa neuvoa palaan kysymyksineni tänne. :)

Kerron sitten myöhemmin, vieläkö hana tippuu.

PS. Hanan merkki on OSY.

• Kaisa-Lotta

Hana on niin vanha, ettei siihen ollut kaupassa tiivistettä. Valmistajalle/maahantuojalle (tai jollekin) ei enää voinut soittaa, kun kello oli jo niin paljon. Maanantaina ratkeaa, joudunko sittenkin kääntymään huoltomiehen puoleen.

Virkistävää viikonloppua!

• kunnossa?

Hei, jos asut kerrostalossa jonkun yläpuolella, soita huoltoyhtiöön suosiolla. Olen itse kohdannut tee se itse kaverin joka soitti kyllä huoltoyhtiöön. Mutta silti piti itse tehdä jotakin kun hana tiputti, kasteli 3 kerrosta oman kämpän, selitys: tuntui että piti itse tehdä jotakin. Ei jaksanut odottaa aamuun kun illalla soitti.Varmaan naapurit tykkäs. Opetus: soita Sinä edes ja odota ammattimiestä.

• kerrostalo

Kuule, jos asut asunto-osakeyhtiössä, vuokralla tai omassa, yhtiön kuuluu ilmaiseksi korjata vuotavat hanat. Jos näin, niin maanantaina soitto "talonmiehelle" ja voithan itse seurata sitä puuhaa noin opiskelumielessä.

• tahvo

Kaisa-Lotan hanat ovat hanskassa. Älä sure niitä, vaan kysy: Minkä takia Tahvon hana ei tipu yrityksistä huolimatta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe