Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kilpirauhasen poistosta

nupputuppu

Lääkäri ehdotteli, että pitäisi jossain vaiheessa miettiä tuon kilpirauhasen poistoa, sillä se kun vaan jaksaa kasvaa tasaseen tahtiin.. :(
Minulla oli tuo lääkekkin eli tyroksiini, mutta se ei hidastanut kasvua.
Teillä, joilla se on leikattu, niin minkälaisia oireita teille tuli, että se leikkaus oli pakko tehdä ?
Minä sain puhuttua itselleni vielä aikalisää.
Mua jotenki kyl hirvittää tuo leikkaus. Kuiteski vähän pelottaa sekin, ettei siinä mitään vaarallisempaa ole, kun ei ole koskaan otettu tuota ohutneulanäytettä. Sitä on kuulemma hankala ottaa minun tapauksessani, kun on joko monikyhmystruuma tai rypälemäisesti kasvavia kyhmyjä.
Lekuri myönsi, ettei tuo ultra näytä 100% sitä, et onko syöpää vai ei..

45

6247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilppariton

      Leikkaukseen vaan, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Mulla leikattu koko kilppari pois viime keväänä, syynä papillaarinen syöpä. Sun tapauksessakin saattaa patologin tarkemmassa tarkastelussa löytyä mikrokokoinen papillaarinen karsinooma - sama kun mulla. Se kasvaa hitaasti ajan kanssa. Mun kyhmy oli toki jo kaksi senttinen ja näkyi kaulalla.... Mutta kaikista kilpparin kasvaimista vain 5% on syöpiä. Näistäkin pääasiassa meillä kolmekymppisillä on juuri tämä papillaarinen muoto - jossa kuolleisuus on minimaalista, vain noin 2% 20 vuoden aikana toteamisesta. Mahdollinet syöpäsolujen jäänteet ja kilpparikudos on tuhottu radiojodilla (kaksi kertaa).

      Ainut huonopuoli mulle tuli leikkauksesta; äänihuulihermo sai siipeensä ja olen menossa siitä uuteen leikkaukseen jossa liikkumaton äänihuuli täytetään.

      Tyroksiiniannostelu on helppoa kun ei ole yhtään omaa tuotantoa sotkemassa!
      Näillä terveisillä kuule yhteys vaan sun lääkäriin ja kysyt että koska pääsisin leikkausjonoon :)

      • nupputuppu

        Kauanko se leikkaus kesti ja joutuko olemaan sairaalassa yötä ?
        Oliko tuo sun syöpä tiedossa jo ennen leikkausta ? Mun lekuri sanoi, että kun tuo kilppari otettas kokonaan pois, niin siitä sit takuulla varmistuis, et onko siinä syöpää.
        Mä en silläkää halunnu vielä tuota leikkausta, ku ei vaan jotenki ollu voimia edes ajatella sitä. :(


      • tyroksi-iita
        nupputuppu kirjoitti:

        Kauanko se leikkaus kesti ja joutuko olemaan sairaalassa yötä ?
        Oliko tuo sun syöpä tiedossa jo ennen leikkausta ? Mun lekuri sanoi, että kun tuo kilppari otettas kokonaan pois, niin siitä sit takuulla varmistuis, et onko siinä syöpää.
        Mä en silläkää halunnu vielä tuota leikkausta, ku ei vaan jotenki ollu voimia edes ajatella sitä. :(

        Hei mitä vielä ihmettelet, jos ultra on näyttänyt poikkeavaa niin sinä
        vielä kirjoittelet tänne? Tottakai lääkärin olisi pitänyt lähettää sinut
        ohutneulanäytteen ottoon heti paikalla.

        Minulla oli rakkuloita joita oli molemmilla puolin kilpirauhasta ja ne
        löydettiin kaulavaltimoiden ultraäänikuvissa ja jokainen sanoi minulle
        ettei ne ole syöpää ja kuitenkin minä itse tiesin että ne on! Lääkäri
        lähetti heti minut näytteidn ottoon ja huomasin heti patologin asenteesta
        että jotain oli pielessä. Se oli syöpä ja onneksi olin itse vaatimassa
        ohutneulan ottoa ja pääsin säikähdyksellä ja pelkällä kilpirauhasten
        poistolta.

        En asu Suomessa, mutta kyllä minua ihmetyttää siellä se ettei potilaita
        lähetetä jatkotutkimuksiin vaan jätetään näinkin selvä tapaus kuin sinä
        tutkimatta heti.
        Minä en pystyisi rauhoittumaan ennenkuin juttu olisi tutkittu ja selvitetty
        onko syytä huoleen


      • ei se neula..
        tyroksi-iita kirjoitti:

        Hei mitä vielä ihmettelet, jos ultra on näyttänyt poikkeavaa niin sinä
        vielä kirjoittelet tänne? Tottakai lääkärin olisi pitänyt lähettää sinut
        ohutneulanäytteen ottoon heti paikalla.

        Minulla oli rakkuloita joita oli molemmilla puolin kilpirauhasta ja ne
        löydettiin kaulavaltimoiden ultraäänikuvissa ja jokainen sanoi minulle
        ettei ne ole syöpää ja kuitenkin minä itse tiesin että ne on! Lääkäri
        lähetti heti minut näytteidn ottoon ja huomasin heti patologin asenteesta
        että jotain oli pielessä. Se oli syöpä ja onneksi olin itse vaatimassa
        ohutneulan ottoa ja pääsin säikähdyksellä ja pelkällä kilpirauhasten
        poistolta.

        En asu Suomessa, mutta kyllä minua ihmetyttää siellä se ettei potilaita
        lähetetä jatkotutkimuksiin vaan jätetään näinkin selvä tapaus kuin sinä
        tutkimatta heti.
        Minä en pystyisi rauhoittumaan ennenkuin juttu olisi tutkittu ja selvitetty
        onko syytä huoleen

        Neulanäyte ei näyttänyt mitään. Poistoleikkauksessa ilmeni koteloitunut syöpä. Nyt pelaa kaikki, kun on leikattu pois.
        Alkoi,, kuin uusi elämä..


      • nupputuppu
        tyroksi-iita kirjoitti:

        Hei mitä vielä ihmettelet, jos ultra on näyttänyt poikkeavaa niin sinä
        vielä kirjoittelet tänne? Tottakai lääkärin olisi pitänyt lähettää sinut
        ohutneulanäytteen ottoon heti paikalla.

        Minulla oli rakkuloita joita oli molemmilla puolin kilpirauhasta ja ne
        löydettiin kaulavaltimoiden ultraäänikuvissa ja jokainen sanoi minulle
        ettei ne ole syöpää ja kuitenkin minä itse tiesin että ne on! Lääkäri
        lähetti heti minut näytteidn ottoon ja huomasin heti patologin asenteesta
        että jotain oli pielessä. Se oli syöpä ja onneksi olin itse vaatimassa
        ohutneulan ottoa ja pääsin säikähdyksellä ja pelkällä kilpirauhasten
        poistolta.

        En asu Suomessa, mutta kyllä minua ihmetyttää siellä se ettei potilaita
        lähetetä jatkotutkimuksiin vaan jätetään näinkin selvä tapaus kuin sinä
        tutkimatta heti.
        Minä en pystyisi rauhoittumaan ennenkuin juttu olisi tutkittu ja selvitetty
        onko syytä huoleen

        Ei mun ultrassa oikeastaan mitään poikkeamaa näkynyt, vaa sen takia poistettaisiin, ku se vain kasvaa koko ajan. Ohutneulanäytettä ei otettu siksi, ku lääkärin mielestä siitä ei ole apua, jos ottaa vain yhdestä kyhmystä sen näytteen. Se yksi kyhmy kun saattaa olla terve ja se toinen kyhmy taas ei. :))
        Täytyy ny miettiä tätä juttua.


      • nupputuppu
        ei se neula.. kirjoitti:

        Neulanäyte ei näyttänyt mitään. Poistoleikkauksessa ilmeni koteloitunut syöpä. Nyt pelaa kaikki, kun on leikattu pois.
        Alkoi,, kuin uusi elämä..

        Miksi sinula sitten päädyttiin kuitenkin kilpparin poistamiseen ?


      • oli iso
        nupputuppu kirjoitti:

        Miksi sinula sitten päädyttiin kuitenkin kilpparin poistamiseen ?

        Nyrkin kokonen ja paino henkitorvea..


      • poista
        nupputuppu kirjoitti:

        Ei mun ultrassa oikeastaan mitään poikkeamaa näkynyt, vaa sen takia poistettaisiin, ku se vain kasvaa koko ajan. Ohutneulanäytettä ei otettu siksi, ku lääkärin mielestä siitä ei ole apua, jos ottaa vain yhdestä kyhmystä sen näytteen. Se yksi kyhmy kun saattaa olla terve ja se toinen kyhmy taas ei. :))
        Täytyy ny miettiä tätä juttua.

        Jos maholista. Elämä paranee lääkkeellä.


      • tyroksi-iita
        nupputuppu kirjoitti:

        Ei mun ultrassa oikeastaan mitään poikkeamaa näkynyt, vaa sen takia poistettaisiin, ku se vain kasvaa koko ajan. Ohutneulanäytettä ei otettu siksi, ku lääkärin mielestä siitä ei ole apua, jos ottaa vain yhdestä kyhmystä sen näytteen. Se yksi kyhmy kun saattaa olla terve ja se toinen kyhmy taas ei. :))
        Täytyy ny miettiä tätä juttua.

        Kuten aikaisemmin kirjoitin niin en asu Suomessa, enkä tiedä kovin
        tarkkaan teidän ohutneulasysteemejä, eli kuka ne ottaa ja kuinka.
        Minulla oli röntgenlääkäri joka otti ainakin kuudesta rakkulasta näytteet ja patologi oli vieressä ja testasi jokaisen tuloksen. Vasta kolmannesta
        rakkulasta löysivät syövän aiheita.
        Koko näytteenoton aikana ei tuntunut kipua vaan lääkäri oli puuduttanut
        alueen tosi hyvin.

        Tätä minä en ymmärrä, että miksi siellä teillä ei voida ottaa näytettä
        useammasta kohtaa. Onko tämäkin sitä säästämistä.
        Kyllä minua ainakin rauhoittaisi kovasti, jos tietäisin, että ainakaan
        niissä suuremmissa rakkuloissa ei olisi syöpään viittaavaa ja voisi
        sitten odotella leikkausta rauhallisin mielin.

        Minun kohdallani kilpirauhasten poisto teki sen etten saa enää
        vähääkään painoa pois. En tiedä johtuuko se thyroxsiinin puutteesta,
        mutta enempää en voi ottaa 150 micrograms rytmihäiriöiden vuoksi.


      • nupputuppu
        tyroksi-iita kirjoitti:

        Kuten aikaisemmin kirjoitin niin en asu Suomessa, enkä tiedä kovin
        tarkkaan teidän ohutneulasysteemejä, eli kuka ne ottaa ja kuinka.
        Minulla oli röntgenlääkäri joka otti ainakin kuudesta rakkulasta näytteet ja patologi oli vieressä ja testasi jokaisen tuloksen. Vasta kolmannesta
        rakkulasta löysivät syövän aiheita.
        Koko näytteenoton aikana ei tuntunut kipua vaan lääkäri oli puuduttanut
        alueen tosi hyvin.

        Tätä minä en ymmärrä, että miksi siellä teillä ei voida ottaa näytettä
        useammasta kohtaa. Onko tämäkin sitä säästämistä.
        Kyllä minua ainakin rauhoittaisi kovasti, jos tietäisin, että ainakaan
        niissä suuremmissa rakkuloissa ei olisi syöpään viittaavaa ja voisi
        sitten odotella leikkausta rauhallisin mielin.

        Minun kohdallani kilpirauhasten poisto teki sen etten saa enää
        vähääkään painoa pois. En tiedä johtuuko se thyroxsiinin puutteesta,
        mutta enempää en voi ottaa 150 micrograms rytmihäiriöiden vuoksi.

        Niin se lääkäri vain meinasi, ettei näytettä oteta. Oikealla puolella on kuulemma kolme yksittäistä kyhmyä ja vasemmalla ei ole oikeen saatu selkoa, että onko yksi iso kyhmy vai kyhmyrykelmä. Kaippa se on sit jotenki vaikeeta täällä ottaa. :)


      • Leijona 8

        mulla kans totaalipoisto syöpäepäilyn vuoks, no ei syöpää
        nyt vaa niin et thyroxlääkitys ei onnaa niinku mun toimimisen kannalt, mut verikokket on niitten arvojen jossain.
        Edelles isot haitat arjes,palelu,yäheräämiset ihan kosteana kolmein kertaa, haluttomuus ,toimettumuus asioihin jotka ennen kybäl päivis,ei niinku minkään valtakunnan kiiottoo,
        EN hitto viä viihdy täs olotilas,en myöskään tiedä,uskallanko lääkkeen kans tehdä omia ratkaisuja
        minä en oo minä,sen tiedän ja ottaa rankasti jo kauniiden korvien väliin,
        tääl info tuntuu siltä et kellekään ei ongelmii toimenpiteiden jälkeen,oikeest eikö????


    • kilppari5

      Minulla leikattiin suuri, lääkäri sanoi että erittäin suuri monikyhmystruuma joka painoi henkitorveen ja näkyi ulospäin pahasti.

      Sitä ennen otettiin 3 kertaa ohutneulanäytteet, keskussairaalassa ja terveysasemalla. Sairaalassa paremmat laitteet ja tekivätkin huolellisempaa työtä kuin tk:ssa. Leikkauksen jälkeen olin osastolla 3 yötä. Olisin päässyt aiemmin pois, mutta sain keuhkokuumeen. Jos en olisi valittanut kipua niin olisivat laittaneet kotiin. Ensin kun valitin niin sanoivat että kuuluu asiaan. Valitin vielä lisää niin tutkittiin ja tulehdusarvot oli silloin 180. Sitten vaan antibiottia suoraan suoneen ja tippa happiviikset. Kuuri vielä kotiin ja nyt, olo on aivan mahtava näin leikkauksen jälkeen! Toinen lohko poistettiin kokonaan ja olen käynyt 2 kertaa verikokeissa, seurannassa siis mahdollisen vajaatoiminnan takia. Minulla ollut tuuria eikä vielä merkkejä moisesta. Leikkauksesta on nyt 7 kk:tta.

      Tsemppiä muille! :)

      • nupputuppu

        Hieno juttu ! :) Minullakin näkyy selvästi ulospäin tuolla vasemmalla puolella. Vielä ei onneksi paina henkitorvea. Silläpä sitä olikin helppo siirtää leikkausta, kun ei pahempia oireita vielä ole.


      • mikse kokonaan!

        Minulta poistettiin kerralla kokonaan. Kuulema yleensä toinen puoli kasvaa nopesti isoksi ja uusintaleikkaus vaikeempi. Nyt lääkkellä(hormoonilla) helppo annostella tarpeellinen määrä.


      • kilppari5
        mikse kokonaan! kirjoitti:

        Minulta poistettiin kerralla kokonaan. Kuulema yleensä toinen puoli kasvaa nopesti isoksi ja uusintaleikkaus vaikeempi. Nyt lääkkellä(hormoonilla) helppo annostella tarpeellinen määrä.

        Ei ollut kuulemma tarvetta poistaa kokonaan. Muutoksia ei vielä ainakaan näy, mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä tulevat vuodet tuo tullessaan.


      • mulla kiva,,
        kilppari5 kirjoitti:

        Ei ollut kuulemma tarvetta poistaa kokonaan. Muutoksia ei vielä ainakaan näy, mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä tulevat vuodet tuo tullessaan.

        Ei tarvi pelätä uusintaleikkausta, kun kerralla lähti.
        Tyroksiinin annostelu helpompaa..


    • 28v syöpäpotilas

      Leikkaus ja siitä toipuminen on nopeaa ja lähes kivutonta. Mutta toki leikkauksen jälkeen et sais paljoa rehkiä 2 viikkoon ja olo on hieman alavireinen.

      Minulta on kaula leikattu 2 kertaa vuoden sisällä ja ensimmäisellä kerralla poistettiin kilpirauhanen kokonaan ja iso 4,5 - 4 cm kokoinen hyvälaatuinen papillaarinen syöpä"patti". Kuitenkin minun kohdalla kirurgi teki joko huolimatonta työtä saati inhimillisen erehdyksen ja jätti 2cm kokoisen syövän kilpirauhaspetiin, joka leikattiin vuoden päästä uudestaan. Tämä oli siis jäämistöä, koska ko. syöpä ei voi vuoden aikana kasvaa noin isoksi.

      Nyt olen toipumassa leikkauksesta ja ne taas tuputtaa hyvin kyseenalaista radiojodihoitoa, josta olen hyvin epävarma. Se on varmaa, että suomessa lääkärit suosittelevat radiojodihoitoa kaikille, joilla sama diagnoosi. Eikä puhettakaan muista hoitomenetelmistä, kuten tyreoglobuliinin määritys pistoksilla ja kuvaus pienillä annostuksilla yms. Maailmalla kilpirauhas-syöpätutkijoilla ja erikoislääkäreillä on paljon kädenvääntöä radiojodihoidon tarpeellisuudesta kirurgisen poiston jälkeen. Suosittelen kaikkia kyseenalaistamaan lääkäreiden suosituksia, koska he eivät aina ajattele potilaan parasta ja sinun on oikeus vaatia lisätutkimuksia tai jopa kieltäytyä hoidosta. Toki radiojodihoito helpottaa seurantaa, mutta se tarkoittaa vain sitä, että lääkärit pääsevät vähemmällä työllä.

      Minusta on typerää tuhota terve kilpirauhaskudos ja lisätä sekundäärisyöpien todennäköisyyttä, vain siksi että lääkäri suosittelee. Nimittäin radiojodihoidon tarpeellisuudesta ei ole näyttöä. Kirurginen poisto pitäisi olla riittävä hoito papillaariselle kilpirauhas-syövälle.

      Jokainen kuitenkin tekee mitä haluaa ja näkee parhaaksi. Luota siis omaan harkintakykyysi!

      • nupputuppu

        Minulle muutes ehdoteltiin leikkauksen vaihtoehdoksi tuota radiojodihoitoa. Sit se lääkäri kumminki sanoi, että tuo kilpirauhanen pienentyisi sillä niin hitaasti, että menisi vuosia.


        Tietääkö kukaan, onko mitenkään mahdollista tuon leikkauksen, ettei tarttis jäädä sairaalaan yöksi ?


    • KilpirauhasSisko

      mitä minä olen näistä lukenut, niin suosittelen ehdottomasti yöpymistä sairaalassa. leikkauksen jälkeen leikkaushaavaan jätetään dreeniputki, joka pitää enimmät turvotukset kurissa. käsittääkseni se poistetaan vasta seuraavana päivänä, ainakin näin minulle kirurgini kertoi.

      mikä siinä yöpymisessä hirvittää? eikö se ole vaan hyvä juttu, että voit yöpyä turvallisessa paikassa jos vaikka tulee jotain komplikaatioita, tulehdusta tms.? itellä on vähän sellainen ajatus, että en välttämättä haluaisi niin pian sairaalasta pois, kun pelottaa se kotona oleminen ja se miten muksut osaa käyttäytyä :/ minä olen siis syksyllä menossa totaalipoistoleikkaukseen.

      • nupputuppu

        En mä tiiä itekkää, miks mulla on nii vaikeeta jäädä sinne sairaalaan...:P
        Toi dreeniputkiki kuullostaa kamalalta.. En taida viel poistattaa tuota. Olkoot siellä niin kauan ku pystyn sen kaa olemaan. Juu..juu..oon surkee pelkuri. :P


      • lEIJONA 8

        joo,ålähän huoli sairaalayöpymistä, lekkauksen jälkeen dreeni,laitettu jo nukutukses imaisee kivutta poistuvaa kudosnestettä,poistetaan tarpeen mukaan seuraavana päivänä, ei satu ollenkaan.
        Sais olla mun mälest vaik muutama päivänki ja vois käyd poistattamas esmerk. tk ssa

        vointei vaa jos tARVET VEITTIL,EI OO HANKALA LEIKKAUS


      • Japejarppinen

        Joo tiiän et on vanha ketju mutta: Dreeniputkea ei välttämättä tule. Minulta poistettiin kilpirauhanen kokonaisuudessaan ja mitään ylimääräistä ei kaulalla ollut herätessäni. Tietty tikit oli jotka otettiin pois 2pv päästä.


    • ahistus kurkussa

      Hei leikkauksen kokeneet,onko teillä ollut nielemisvaikeuksia ja palan tunnetta kurkussa,kun kilpirauhanen on poistettu kokonaan?
      Minulla on totaali poisto tehty 10 kuukautta sitten ja nyt on tullut ahistusta kurkulla?Mietin voisko olla arpikudosta tms.inhottava tunne.Niinkuin kurkussa olisi jotain ylimääräistä.Nielessäkin tuntuu,kuin ruoka "jumisi"jotenkin ja täytyy juoda,että tunne menisi ohi.Omituista ja kamalaa.Jos on samoja tuntemuksia,olisi mukava kuulla,kuin niistä selviää:)

      • hilleviii

        mulla ei oo leikkauksen jälkeen enää ollu paloja kurkussa... mutta välillä tuntu, että haava oli ommeltu kiinni aataminomenaan tai johki, mikä aiheutti sen, että aina kun nielasi, tuntu niinkuin joku roikkuis kiinni tossa kurkussa, mutta sitten venytttelin kaulaa ja haavan aluetta ja sielä tuntu joku semmonen ..naps... sen jälkeen ei enää niin paha.
        mutta jos taivuttaa paljon päätä taaksepäin, niin jotenki arpi painaa tuohon ruoka/henkitorveen, mutta leikkauksesta on kyllä vasta pari kk


    • muija421

      kilpirauhanen poistettu pari kuukautta sitten. leikkaus sun muu oli niin helppo, että ihan nauratti, kivut olemattomia. kilppari paino 100g oli vaikeutti hengittämistä yms yms.
      Nyt kun vielä sais arvot kohdilleen... vajaalla mennään, tsh yli 13. t4v 12

      ekan kk söin 0,1mg->verokoe näytti vajaatoimintaa tsh oli yli 8 t4v 14.

      Nyt toinen kuukausi , niin määrättiin toi sama 0,1mg 25mikrog/päivä.
      Ennen leikkausta toi tsh on ollu alle yhden yleensä.

      pelottaa vähän, että laskeeko tuo arvo tuolla annoksella ... toisaalta pelkään niitä liikatoiminnan sydänoireita

      • pyörii

        1,5-2 oikea annos, jos poistettu kokonaan.


      • heikar68

        Heips!

        Kilpparileikkauksesta kohta 5kk aikaa ja nyt tullut samoja oireita kuin sinulla.


    • KilpirauhasSisko

      jostain olevinaan luin, että kilpirauhanen voi joskus kasvaa uudestaan takaisin, mikäli sitä kudosta jää jäljelle pienikin määrä.
      olispa tosi ihanaa joutua poistoleikkaukseen kahdesti.

      minulle on leikkuriaika jo varattuna, kk päästä sitten mennään!

      sitä ennen käyn äänihuulten tarkistuksessa. tapahtuu jotenkin peilin kanssa kurkusta katsomalla? osaako joku kertoa tästä enempi?

      meinaa itsellänikin tulla pupu pöksyyn, mutta en perkule peräänny enää :D

      • nupputuppu

        Minäkin olen kuullut tuosta kilpparin uudelleen kasvamisesta.

        Tsemppiä leikkaukseen. Olet rohkeampi kuin minä. :)


    • Leijona 8

      no mulla pitkä historia varmaan yliaktiiviiviudest, kunnes yli vuosi sit totaalinen nollaelämä,aika järkky arki ku ennen ollu hyvin aktiivinen ja äkkiä ihan nollaenergia, ei siis mikään onnistunu tekemisen tasoon, vain ajatuksen
      Oli otettu kerran ultrat ,sitä ennen viistoist vuotta huonoo oloa tiedotettu lääkärille, ei matskuu ololle
      Se vähättely on ollu totaalista
      sit en enää antanu periks,vaik lekuri sano et sitä on ultrattu nii paljon,halookerran mun elämäs
      otettiin ultrat ja sitä myöden neulanäytteesee, mis ei voitu varmistaa syöpää.
      Totaalipoisto, kuukauden jännät,ei onneks syöpää
      Nyt thyroxtasapainn hakuu,ei mee niinku srömsöös,pitkää pinnaa nämmä edelleen tytsiltä pitää löytyy
      Voip olla et ihan otan oman järjen ja kokeilen ihan ite lääkkeen määrää, enkä välitä mnkään lekurin ohjeist
      Myätäelämist kaikil ku tappelee tän kilpparin kans,kysykää lekureilt,luottakaa omiin oloihn ja älkää antako periks

    • ABK

      Se lääke annostus on yksilöllistä, itsellä leikattu kilppari kokonaan pois 2 v. sitten ja yhdessä vaiheessa kun otin 0,1mg 1,5 tbl aamuisin niin tsh oli 0,32 eli ei minulle sopiva annostus, nyt otan 0,1mg neljänä aamuna viikossa 1 ja kolmena 1,5 tbl. Tsh oli reilu viikko sitten kontrollissa 1,6. Mut joka 8 viikon välein on jouduttu annostusta muuttamaan, ei meinaa asettua tsh arvo kohilleen, tsh kun olisi 1-2 välillä niin olo olis ok. Vaikkakin hirvittävää väsymystä aika ajoin on.

      • onko_leikkausintoa

        Ystävättärellä terveyskeskus ja keskussairaala olivat niin ymmällään veriarvojen heittelystä että alkoivat puhua poistoleikkauksesta. Korjaantui hänellä sittemmin yksityislääkärin tutkimuksilla ja T3-lääkityksellä. Oli kylläkin eri tapaus sikäli että kilpirauhasen koko oli pikemminkin pieni


      • taitaa-olla-yli-intoakin

        Maallikon mielestä on leikkausintoa tapauksissa joita vaan eivät osaa hoitaa. Haittapuolena tulee muutamille lähes loputon oikean annoksen etsiskely


    • Pohdintaa

      Menossa kilpirauhasleikkaukseen piakkoin, hypertyreoosi ja toisessa lohkossa "kyhmy", joka kasvanut hissukseen 6 sm kokoiseksi (ei näy ulospäin eikä tunnu koettelemalla).
      Ohutneulanäyte otettu 7 v sitten, eikä syöpää (?). Vaivat uskomattoman moninaiset jotka loppuivat siihen kun aloitin äskettäin leikkausta edeltävän tyrazol lääkityksen (löysin jälleen entisen itseni). Mietityttää vain kumpi on jatkossa parempaa elämän laadulle, poistetaan vain se lohko jossa kyhmy on vaiko koko k-rauhanen pois.
      Miten olette kokeneet leikkauksen jälkeisen lääkityksen molemmissa tapauksissa? Jos on ollut ongelmia, niin millaisia?

    • Hypertyreoosi

      Hirvittävä väsymys ja haluttomuus tehdä mitään rasittavaa ja pitkä palautumisaika. Saunominen ei enää maistunut, kädet alkoivat vapisemaan, laihtuminen ym.. Heinänkorsi mikä katkaisi kamelilta lopullisesti selän oli jalkaterien palelu nukkumaan käydessä yhdistettynä kihelmöintiin joka oli niin paha että se esti nukahtamisen. Valvoin yöt ja nukuin päivät 1-3 h pätkäunia ja vuorokausirytmi täysin sekaisin.
      Tajusin tilanteen vasta kun näin itseni parturin peilistä, sieltä katsoi vastaan vieraan ja sairaan näköinen henkilö jonka kävelytin terveyskeskuksen lääkärin eteen arvioitavaksi ja sehän tutki ja tuhisi aikansa kunnes totesi varovasti "kilpirauhanen".
      TK laboratorion ottama verinäyte kertoi samaa TSH, T4V ja T3V arvojen muuttumisen muodossa.
      Asia varmistui kun sain lähetteen sairaalaan alan erikoislääkärin tutkittavaksi ja samalla otettiin ultraäänikoe ja ohutneulanäyte kilpirauhasesta.
      Toivottavasti tästä kirjoituksesta on jollekin apua jolla on jotain samanlaista oireilua, jos on niin maininta niistä tk lääkärille ja pyyntö verikokeen ottamisesta..

    • mummikin

      20 vuotta sitten itseltäni poistettiin leikanneen kirurgin mukaan suuret (160 g ja 300 g) kilpirauhaset kokonaan. Eipähän oltu kokonaan poistettu, sillä äsken sain kuulla, että minulla on rintalastan takana suuri struuma! Olen nyt ihmeissäni, kun en millään haluaisi mennä uudelleen leikattavaksi, kun kuntoni on nykyään huono, sillä olen saanut tällä välin jo pari kroonista sairautta, mm. sydänvian.

      • toivonetmullaeikasva

        Olen joskus lukenut, että kilpirauhasen kudosta ei saa leikkauksessa jäädä yhtään, sillä se saattaa kasvattaa uuden kilpparin.


    • makkarakaula

      Hei! Minulta poistettiin kyhmystruuman takia oikea lohko kilpparista 7.4 .16 Leikkaus ok ja arpikin siisti. Nyt on Haavan yläpuolella, kun makkara, iso patti/turvotus. Sh sen on katsonut ja sanoi, että kai kuuluu asiaan. Onko jollain ollut tälläistä ja kuinka kauan se kestää tuossa? Tosi inhottavan näköinen ja painaa. Luin jostain, että kortisonipiikillä hoidettu tämmönen vastaavanolonen pahkura. Minulla on myös rytmihäiriöitä, joille ei ole löytynyt syytä ja tuntuu, että ne on vaan lisääntyneet leikkauksen myötä. Onko kellään tietoa tämmöisestä? Kolmen vkon päästä vasta kilpparilabrat. Aiemmin ne on olleet juuri viitearvoissa.

      • selvittelyvaikeudet

        > ... on olleet juuri viitearvoissa
        Myöhemmin seurannassa osoittautui, että viitearvojen perustana olleessa porukassa olikin alkavia ja myöhemmin ilmi tulleita kilpirauhassairauksia. Eli viiterajat asettuivat väärin.
        Joten oireiden kuulostelu on paikallaan. Samoin B12, D, ferritiini ja folaatti ovat silmälläpidettäviä. Rytmihäiriöitä on harmillisesti sekä liikatoiminnassa että vajaatoiminnassa. Lääkityillä T3:n mukaanotto usein poistaa niitä.


      • tsemppiä

        Ei minulla ollut tuollaista leikkauksen jälkeen. Parempi kun kysyt sieltä missä sut leikattiin. :)


      • kilppariton

        Hei! Vieläkö sillä on makkara kaulalla? Multa leikattiin kilppari viime kuussa ja siinäkin on haavan päällä makkara. Kirurgin mukaan pitäisi hitaasti poistua. Onko sulta hävinnyt?


      • Grassis

        Hei mulla samanlainen makkara leikkaushaavan yläpuolella,voitko kertoa onko se sulla jo hävinnyt kun on jo muutama kuukausi leikkauksesta.
        Mitä sitten jos ei toi makkara katoakaan itsestään,
        voiko sitä jotenkin poistaa?


      • kaulamakkara

        Hei, minulla kanssa kilpirauhanen oikealta puolelta poistettu viime viikolla ja nyt haavan yläpuolelle kasvanut nyrkin kokoinen patti ja painaa...turvotuksesta jo toissapäivänä käynyt näyttämässä sairaalassa. Tuluhdusarvot olivat 21 .Saataahan se olla vielä leikkauksestakin vielä mutta parina ekana päivänä pitänyt kylmää Ruma on jos tollaseksi jää...


    • Leikattu

      Kilpirauhanen poistettiin kokonaan (hypertyreoosi ja jatkuvasti kasvaava struumakyhmy toisessa lohkossa) vajaa kk sitten, aamulla leikattiin ja seuraavana päivänä kotiin, eli ei minkäänlaisia "jälkijäristyksiä", ei vuotoja, kivut lievät, leikkaushaavan yläpuolella pieni siisti nakkimakkara, äänikin hakee entistä sointiaan ja vihellyskin onnistuu jotenkuten (äänihermo kunnossa). Loppuviikolla paikallisen tk:n laboratorioon verikokeeseen jonka tulosten perusteella lääkinnän rukkausta jos sellaiseen on tarvetta, nyt Thyroxin tbl aamulla ja pari Kalkipos-d vitamiinivalmistetta par er kertoo vrk:n aikana.
      Lopuksi; turhaan sinnittelin melkein 10 vuotta siitä kun kilpirauhasen häiriötoiminta huomattiin, leikkaus olisi ollut jo silloin erinomaisen hyvä vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Minun tarinani kilpparin tappelun kanssa.
      5v sitten ensimmäisen kerran todettiin atoksinen monikyhmyinen kilpirauhanen ja otettiin biopsia.
      Siitä hetkestä lähtien jouduin kulkemaan eri lääkäreillä kun ei meinattu uskoa että kilpparista johtuisi. Kävin psykiatrilla, mahalaukun tähystyksessä, joka kerta ei mitään. Tätä jatkui vuoteen 2019 marras-joulukuu vaihteeseen jolloin minulle tuli pahemmat oireet kuin mitä ne oli. Ensimmäisenä tuli paineen tunnetta kaulalla, kylmän polttavaa tunnetta, viiltelevä kipu, kuorsaus ja nielemisen vaikeus nämä kun kerrot 2.. Uusi lähete marraskuussa ultraan jossa otetaan biopsia. Menee 1 viikko ja 3 päivää kun oman paikkakunnan terveyskeskuksesta soitettiin ja kerrottiin että lähete leikkaavan sairaalaan lähti. Menen 8.12.2019 paikalle jossa kuulen että kuulun luokka 3 jossa ei tiedetä onko löydös hyvä vai huono ja annettiin leikkaus aika saman kuun 19 päivälle ja koko kilppari lähtisi. Minut leikattiin 19.12.2019 ja koko kilppari pois.
      Tammikuussa sain diagnoosin jonka mukaan minulta löytyi hyvän laatuinen papillaarinen syöpä joka saatiin leikattua pois kokonaan oli vain siinä yhdessä kyhmyssä josta otettiin biopsia! Joten todellakin suosittelen että menet leikkaukseen. Ja thyroksiinin kanssa menen ja elämä hymyilee kun ei tarvitse enää pelätä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2404
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2151
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      1983
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1410
    Aihe