Koulunkäyntiavustajat

Vastuunkantaja myös

Nostin tämän tuolta toisewlta keskustelupalstalta tähän omaksi keskusteluksi kun ei kukaan opettaja vaivautunut kommentoimaan tuonne.
Kyllä se vaan on niin että opettajille on oikeasti paljon apua avustajista jotka mm. kopioivat, korjaavat, ohjaavat, askartelevat, vahtivat oppilaita kun opettajat myöhästelevät, pitävät oppitunteja, ja mitä kaikkea tekevätkään, tässä vain osa.
Eipä ole monilla tuollaista apua tarjolla vaikka tekeekin vastuullista, raskasta työtä ja vielä 8 tuntia päivässä normaalein lomin.
Lopettakaa opet tuo itsenne ylistäminen, olisitte sairaslomilla vielä useammin kuin nyt ilman avustajia.
Pelkäättekö kertoa julkisesti tästä avustavasta porukasta etteivät he vie teidän kunniaanne? Osa siitä todellakin kuuluu heille. Usein avustaja on se joka joutuu "hoitelemaan" kaikkein hankalimmin käyttäytyvät oppilaat jotta ope voi opettaa muita, esim. pitämällä lukutuntia muille kun avustaja yrittää rauhoitella riehujaa.
Ja harvoin siellä opettajanhuoneessa avustaja saa kiitosta esim. hyvin tehdyistä opettajan sijaisuuksista ILMAN avustajaa.

Tässä siis alkuperäinen juttu:

Miksi ei kukaan opettajista täällä kerro/kehu miten paljon nykyään koulunkäyntiavustajat tekevät niitä hommia jotka muutoin jäisivät opettajille ja jotka opet tekivät ennenvanhaan kun ei vielä paljon avustajia ollut. Miksi ette kerro?
Siksikö että teidän työmääränne vähenisi huomattavasti lukijoiden (jotka eivät tiedä mitään) silmissä vai ettekö yksinkertaisesti arvosta sitä heidän panostaan siellä koulussa.
He tekevät OIKEASTI suuren osan noistakin yllä luetelluista töistä.
Ja kun avustaja on poissa niin kyllä silloin huomataan ja niristään että pitää jotain apua löytyä sinne luokkaan. Silloin käydään opettajien kekuudessa kissatappelua kuka saa avustajan.
Mutta sitten kun avustaja tuuraa opettajaa sijaisena niin kukaan ei muista että hänkin kenties tarvitsisi avustajaa.
Toivoisimpa nyt että joku teistä opettajista kertoisi täällä palstalla kuinka paljon apua teille on avustajasta. Ei kaikissa ammateissa ole tätäkään "etua".
Arvostatteko te hyvät opettajat näitä avustajia ollenkaan kun ette ainakaan näillä palstoilla heitä tunnu muistavan? Hehän eivät olekaan kopiskelleet niin monta vuotta kuin te, eikä teidän egonne varmaankaan pysty myöntämään että heistä on suuri apu työssänne ja hekin (ainakin osa heistä) pystyvät kantamaan vastuuta.

57

2256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastuunkantaja myös

      Ei tänne näköjään kukaan vastaa. Opettajat eivät ylpeydeltään kykene (koska tämä on niin totta) ja näinköhän avustajat eivät uskalla kun pelkäävät joutuvansa opettajien vihan kohteeksi tai ovat vaan niin nuolijoita että hellan duudeli.
      Unohdetaan siis koko keskustelu.

      • opettajatyössä

        "Ei tänne näköjään kukaan vastaa. Opettajat eivät ylpeydeltään kykene"

        Tulet vajaan vuorokauden jälkeen jatkamaan päänaukomista, ettei kukaan ole vastannut. Ehkäpä ne sun paljon parjatut opettajat tekevät töitä, eivätkä töiltään ehdi vastailemaan sinulle? Kannattaisiko sinun ottaa nämä asiat esille kehityskeskustelusta, joita varmasti teilläkin järjestetään? Vai keskitytkö avautumaan suomi24:lla etkä tuo näkemiäsi epäkohtia työyhteisössä esille?


    • opettajatyössä

      Miksi vastata viestiin, joka BS:ää? Otetaan esimerkki:

      "Kyllä se vaan on niin että opettajille on oikeasti paljon apua avustajista jotka mm. kopioivat, korjaavat, ohjaavat, askartelevat, vahtivat oppilaita kun opettajat myöhästelevät, pitävät oppitunteja, ja mitä kaikkea tekevätkään, tässä vain osa.
      Eipä ole monilla tuollaista apua tarjolla vaikka tekeekin vastuullista, raskasta työtä ja vielä 8 tuntia päivässä normaalein lomin."

      Totta, avustajista on apua opettajalle. Siksi heitä kouluissa onkin! Vai mitä luulet avustajien töissä tekevän - istuvan kahvilla?

      Avustajat korjaavat kokeita? Tuskin. Jos jossain näin on, äkkiä puhumaan siitä rehtorille, mars mars!

      Avustavat myös ohjaavat. Se on totta. Miten avustaja voisi toimia luokassa ilman, että ohjaisi oppilaita? Istuisi hiljaa nurkassa jalat ja kädet ristissä? Ja eiköhän se ole avustajallekin mieluisampaa osallistua ohjaamiseen kuin vain istua oppilaan vieressä? Ainakin minusta olisi tylsää tehdä päivästä toiseen samaa...

      Vahtivat oppilaita kun opettajat myöhästelevät :D No, onneksi joku heitä sitten vahtii...

      "Miksi ei kukaan opettajista täällä kerro/kehu miten paljon nykyään koulunkäyntiavustajat tekevät niitä hommia jotka muutoin jäisivät opettajille ja jotka opet tekivät ennenvanhaan kun ei vielä paljon avustajia ollut. Miksi ette kerro?"

      En osaa sanoa, miten paljon sinulla sitten teetetään töitä, mutta avustajian on käytännössä katsoen erityisluokilla vain. Minun avustajani on erityisopettajia ja heidän työkuvansa on toki toinen. Joten ainakaan minun töitäni ei yksikään avustaja tee lainkaan. Jos lasket kopioimisen opettajan työnvähennykseksi, ei se paljon työtä muuta. Tiedän, että moni avustaja käy oppitunnin aikana kopiomassa jotain materiaalia, kun opettaja on luokan kanssa luokassa. Pitäisikö siis opettajan olla se, joka poistuu luokasta ja jättää luokan yksin tai tässä tapauksessa avustajan ohjattavaksi, kun lähtee kopioimaan? Vai mitä oikein tarkoitat näillä töillä, joita avustajat tekee niin paljon?

    • Vastuunkantaja myös

      No nyt se koira älähti missä kalikka kalahti.
      Miksi hyvä ope vedit herneen nenään?
      Tässä ei ollutkaan kysymys avustajan työnkuvasta vaan siitä kuinka paljon heistä on opettajille apua ja siitä kuinka monissa muissa ammateissa tällaista apua ei ole saatavilla. Eivät tietenkään istu kahvilla (monet opettajat kyllä istuu mutta sehän onkin jo toinen juttu)
      Ja tämä keskustelu oli alun perin tuolla toisella palstalla jossa huomasin että opettajat kyllä ehtivä käydä kommentoimassa hyvin tiuhaan.
      Enkä sanonut olevani avustaja...

      Kannattaisi harkita lomallua kun tuntuu olevan hermot noin tiukilla.

      • vaihda alaa!

        Lol! Ensin pyydät vastauksia ja sitten kun vastataan, niin ehdotat ottamaan lomaa... Mikään ei kelpaa, kunhan vain haluat aukoa päätäsi...


    • pienluokan ope

      Luokassani on avustaja, ja olen usein häntä kiittänyt suoraan sekä tuonut esimiehenikin tietoon kiitollisuuteni, tyytyväisyyteni ja hienosti toimivan yhteistyömme.

      Ehkä se olisi pitänyt tehdä julkisesti vaikkapa paikallislehden kautta?!

      • Kruunupää11

        Sama juttu täälläkin. Erityisluokanopettajana annan erittäin suuren arvon koulunkäyntiohjaajan työpanokselle. En ole tätä arvostustani ikinä salaillut, päinvastoin!

        En kyllä ymmärrä, mistä tuo ketjun aloittaja on saanut aiheen kirjoitukseensa. Kun oikein mietin, mieleeni tulee vain ja ainoastaan opettajien positiivisia lausuntoja koulunkäyntiohjaajien työpanoksesta, motivaatiosta ja kasvatustaidoista. Hänellä ehkä on joku ongelma itsensä kanssa.


      • höh ei näin!

        No, ei missään tapauksessa näin! Oikea paikka on kehua avustajia tietenkin Suomi24:n palsta!


    • Sijaisen sijainen

      Ehkä mutta tuo viesti onkin lähtöisin tuolta ketjusta OPETTAJIEN PITKÄT LOMAT ja juttu tuossa kohtaa käsitteli sitä kun opettajat valittaa kun on raskas työ niin ansaittu pitkät lomat ja blaa blaa.. Ja muut taas ihmettelee näitä lomia ja puolustelevat omia kantojaan.
      Minä ainakin ymmärsin tuon pontin tuossa jutussa, varsinkin kun luki sitä toista ketjua myös.

      Aloittaja halukin kenties tuoda esille sen että opettajilla ylipäätään on apua kuitenkin saatavilla mitä ei monissa muissa ammateissa ole.
      Luin tuota toista ketjua ja siellä todellakin riideltiin kaikenmaailman lomista yms. vastuista mutta kukaan opettaja ei kertonut kuinka paljon he päivittäin saavat apua siellä koulussa. Sitä tuo aloittaja tuntuu peräänkuuluttavan. Minä ainakin uskallan tunnustaa että en tiedä miten pärjäisin työssäni ilman heidän panostaan.

      Minäkin kehun ja kannustan avustajia, vaikken olekaan erityisopettaja mutta ei tässä siitä ollutkaan kysymys. Me kyllä saamme heiltä paljon apua mutta on sekin totta että usein tuo ammattiryhmä unohdetaan niiden tressaavien koulupäivien aikana ja kun vielä muut arvostelevat lomista yms. niin silloin sitä käy puolustuskannalle. En ota kantaa tuohon lomajuttuun koska en ole vielä mitään lomia ansainnut ja tehnyt vain sijaisuuksia.

      Luin myös tuolta työpaikkakiusaamispalstalta kun joku miesopettaja kertoi kuinka hän on huomannut miten avustajia ja sijaisia halveksutaan. tämä ehkä valitettavasti on joissakin paikoissa totta vaikken itse olekaan tällaiseen törmännyt.
      Katsotaan ja luetaan näitä juttuja avoimin mielin, tekee hyvää ymmärtää myös muiden kannanottoja. Minä ainakin yritän niin mutta olenhan aika "vihreä" vielä, en osaa puolustaa sen enempää meitä kuin muitakaan.

      • mikä lomabahaloo

        Ai että kun on avustajia, voisi lomia ihan perustellusti lyhentää tai ainakaan ei kärsi puhua työn raskaudesta? Vastuu suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista on aina opettajalla, vaikkakin avustajat käytännön työtä suuresti helpottavatkin. Toinen juttu onkin taas se, onko niitä avustajia edes joka luokka-asteelle.


      • opettajatyössä

        " mutta kukaan opettaja ei kertonut kuinka paljon he päivittäin saavat apua siellä koulussa."

        Riippuu opettajasta. Tavallisen luokan opettaja on yksin siellä luokassa. Minä, aineenopettajana olen yksin oppilasryhmien kanssa. Koulunkäyntiavustajat työskentelevät erityisluokilla, ei tavallisissa luokissa. Joten en minä ainakaan mitään apua koulussa saa. Koulunkäyntiavustaja voi tietyissä tilanteissa olla myös normiluokassakin, mutta se on erijuttu...

        Ja jos ajatellaan erityisluokkaa, pienluokissa on varsin vaativia oppilaita ja monessakin luokassa on pakkokin olla toinen aikuinen läsnä. Sitä voi jokainen miettiä omassa mielessään ryhmätilannetta, kun luokkaa pitäisi opettaa samanaikaisesti ja mattiliisaa pitäisi pitää pöydässä istumassa, kun mattiliisa valuu koko ajan pöydän alle. Tietenkin joku (valopää) ajattelee, että eikö sana nyt siihen riitä, että se mattiliisa pysyy penkissään, mutta jokainen joka on erityisopetusta tehnyt tietää, ettei asia ole näin yksinkertainen.

        Minä en ainakaan jaksa kommentoida näitä "halveksuu" yms. juttuja, koska nämä on niin kärjistettyjä kuin voi olla. Harmi, jos joku kokee työnsä näin ja jos todellakin jossain yhteisössä tällainen ilmapiiri on, yhteisössä on jotain mätää ja pahasti. Tällöin halveksunta tuskin kohdistuu vain avustajiin, vaan todennäköisesti aivan kaikkeen mahdolliseen...

        Mitä tulee kouluavustajan ja opettajan työkuvan eroon, ensimmäinen ero on jo siinä, että se opettaja on luokasta vastuussa - ei avustaja. Toinen ero on siinä, että avustajalla on työaika, opettajalla ei. En ole kullut, että yksikään avustaja suunnittelisi kotona seuraavan päivän töitä tai korjaisi kokeita yms. Enkä ole myöskään kuullut, että avustaja pitäisi palaverit oppilaan asioista, tapaisi vanhemmat ja olisi yhteydessä muihin viranomaisiin/hoitolaitoksiin/jne... Kyllä siihen opettajan työhön mahtuu huomattavasti enemmänkin kuin se luokassa tapahtuva työ. Jos joku kouluavustaja nyt on kateellinen opettajan kesälomasta ja siitä, että itse joutuu olemaan koulussa kesällä töissä, niin sitten kannattaa miettiä pikkasen sitä omaa työkuvaa ja sitä opettajan työtä, miten ne eroaa toisistaan.


      • opex

        Miten niin muissa ammateissa ei ole apua saatavilla? Opettajan ammatti on yksi yksinäisimmistä. Esimerkiksi aineenopettajilla ei ole juuri koskaan mahdollisuutta avustajaan, ja on ihan puppua, että luokanopettajillakaan olisi sellainen tilanne, että voi joka tunnille saada avustajan tai teettää työnsä jollakulla muulla.

        Lääkärit tekevät yhteistyötä sairaanhoitajien ja perushoitajien kanssa. Päälliköillä ja johtajilla on sihteerit. Emäntä tekee työtä keittäjien ja keittiöapulaisten kanssa. Kaupassa on päällikön lisäksi myyjä ja kenties myymäläapulainen. Esimerkkejä on tuhansia. Miksi ihmeessä se, että joissakin kouluissa tai luokissa on avustajia, on ikään kuin todiste opettajien kehnoudesta ja laiskuudesta? Mitäpä jos ope ei enää delegoisikaan hommia avustajalle vaan tekisi kaiken itse ja yksin? Jopa alkaisi poru siitä, että ei luoteta ja arvosteta.

        Minä en oikein voi täällä avustajille kiitosvirsiä laulaa, koska en semmoista koskaan tunneillani näe. Sama pätee lähes kaikkiin kollegoihini.

        Olen kyllä sitä mieltä, että avustajien palkkaukseen käytettävät rahat olisi parasta käyttää ryhmäkokojen pienentämiseen, jolloin koulutetulla opettajalla olisi mahdollisuus paremmin tukea niitäkin oppilaita, jotka nyt - väärin kyllä! - ilmeisesti jossakin jätetään avustajan hoteisiin. Juuri nämä oppilaat tarvitsisivat eniten opettajaa.


    • opex

      Aivan loistavaa, jos jossain näin on. Minun töitäni ei ole kyllä koskaan kukaan muu tehnyt kuin minä itse. Ai niin, KERRAN eräs avustaja monisti yhdet valtakunnalliset kokeet. Näin ollen en ole katsonut aiheelliseksi kommentoida viestiäsi. Ja täytyy sanoa, että en kuunaan antaisi avustajan opettaa tai arvioida oppilaitani, koska se tosiaankin on minun työtäni, johon avustajalla ei ole koulutustakaan.

    • poikalauta

      On oikein että kouluavustajat huomioidaan! Minua huolestuttaa kuitenkin kamalasti, kun rakennusmiehet eivät koskaan keskusteluissaan nosta esille ja kehu lautapoikia. Lautapoijat ovat tärkeä osa rakennustyömaata ja he pitävät huolen siitä, että rakennustyömailla hommat tapahtuvat. Jos lautapoikia ei olisi, jäisivät rakennukset rakentamatta tai ainakin työ hidastuisi valtavasti. Miksi siis kirvesmiehet eivät koskaan anna lautapoikien ansaitsemaa tunnustusta vaan korostavat vain omaa osaamistansa? Mielestäni jokaisen kirvesmiehen tulisi nyt rehellisesti laittaa vasara naulaan ja tulla tänne kertomaan kaikissa mahdollisissa ketjuissa kuinka arvokkaita työntekijöitä lautapoijat ovat!

    • Poraaporaa

      Poikalauta, laita viestisi tuonne rakennuspuolelle. Eihän sitä tiedä vaikka kiittelisivät ja oikein vasara kädessä...

      • Revonpyrstö

        Et vissiin ymmärrä sarkasmia?

        Miksi lääkärit eivät julkisesti anna enemmän kiitosta vastaanottohoitsulle? Ilman heitä lääkärin työ olisi hankalampaa. Miksi kokit ja ravintolapäälliköt eivät kehua retosta täällä keittiöapulaisia ja kylmäköitä sekä salihenkilökuntaa? Mikä siinä on, etteivät hotellinjohtajat ja vuoropäälliköt anna julkisesti kiitoksen sanaa respalle tai kerroshoitajille? Miksi rehtorit ja koulutoimenjohtajat eivät kehu opettajia ja apulaisrehtoreita Suomi24-palstalla?

        Paljon kehumista ja kiittelemistä puuttuu tästä maailmasta...


      • Poraaporaa
        Revonpyrstö kirjoitti:

        Et vissiin ymmärrä sarkasmia?

        Miksi lääkärit eivät julkisesti anna enemmän kiitosta vastaanottohoitsulle? Ilman heitä lääkärin työ olisi hankalampaa. Miksi kokit ja ravintolapäälliköt eivät kehua retosta täällä keittiöapulaisia ja kylmäköitä sekä salihenkilökuntaa? Mikä siinä on, etteivät hotellinjohtajat ja vuoropäälliköt anna julkisesti kiitoksen sanaa respalle tai kerroshoitajille? Miksi rehtorit ja koulutoimenjohtajat eivät kehu opettajia ja apulaisrehtoreita Suomi24-palstalla?

        Paljon kehumista ja kiittelemistä puuttuu tästä maailmasta...

        No sarkasmia se oli sullekin, et tainnut ymmärtää...

        Apuahan heistä kaikista on mutta eipä nuo muut (esim. kirvesmiehet ;-) täällä palstoilla paljoa vingukkaan miten paljon heillä on töitä ja miten vastuullista. Opettajat täällä eniten vinkuu ja ap kirjoitushan koski sitten sitä ettei heidän ihan yksin siellä koulussa tarvitse niitä hommia tehdä.
        Tässäkin ketjussa, kuten yleensä muissakin, alkuperäinen teksti katoaa ja aletaan puhua asian vierestä.


      • tunnollinen mutta op
        Poraaporaa kirjoitti:

        No sarkasmia se oli sullekin, et tainnut ymmärtää...

        Apuahan heistä kaikista on mutta eipä nuo muut (esim. kirvesmiehet ;-) täällä palstoilla paljoa vingukkaan miten paljon heillä on töitä ja miten vastuullista. Opettajat täällä eniten vinkuu ja ap kirjoitushan koski sitten sitä ettei heidän ihan yksin siellä koulussa tarvitse niitä hommia tehdä.
        Tässäkin ketjussa, kuten yleensä muissakin, alkuperäinen teksti katoaa ja aletaan puhua asian vierestä.

        Hyvin menestyvän työntekijän ura on niiden pisteiden ura, joka kulkee nenänmitan päässä esimiehen p_erseestä.

        Alainen nuolee, mutta ei saa kehuja, no siitä sitten alainen suuttuu ja alkaa kirjoittaa suoli24-palstalle. Kyllä elämä on sitten mnomutkaista. Oksettaa.

        Työ itsensä pitää palkita työntekijä tai pitää vaihtaa alaa.


    • rehellinen ope

      Kyllä Teistä Arvoisat Avustajat on paljon apua ja ellei olisi niin olisitte Entisiä Avustajia. Miksi kenenkään palkkatyötä pitäisi kehua? Miksi?

      Taidatkin vaan peittää työssä narsistisen luonteesi.

    • Opettajien kynästä

      Ei sairaanhoitajan ja opettajan työstä voi puhua samana päivänäkään. Opettajaksi opiskellaan yliopistossa, sairaanhoitaja on alempi tutkinto.

      Opettajan työssä on raskas vastuu. Työtä riittää pikkutunneillekin saakka (kokeiden tarkistus, tuntien suunnittelu...).


      Minulla on siis opettajatutkinto, johon liittyy, ei inssin arvoa mutta osaaminen teknisellä alalla.

      Useat opettajat on sitä paitsi sen verran tunnollisia, etteivät pidä edes sairaslomaa vaikka usein kannattaisi

      Jos normaalissa 8-16 duunissa joutuu tekemään ylitöitä, niin vika on kyllä työntekijän, kun ei osaa organisoida töitään

    • Näin on näreet

      Tosiasia kuitenkin on, että opettajat ovat yksi kaikkein vastuuntuntoisimpia ammattiryhmiä.

      on se vaan fucking hanurista, että siivoojat puuttuvat meidän opettajien töihin, Laittakaahan vaan se luuta heilumaan ja tehkää työnne, siinä ei paljon aivonystyrät tärise, vaikka arvokasta työtä te silti teette. Teillä on sentään työrauha ja työpäivä loppuu tasan tarkkaan silloin ja alkaa myös.

      Näin on näreet!

    • Kissalle kiitos

      Ehkäpä siivoojatkin on huomanneet, miten aliarvostettuja koulunkäyntiavustajat (ei siis kouluavustajat) on...

      Moniko opettaja joutuu ihan oikeasti kohtaamaan viikottain, ellei jopa päivittäin jatkuvaa väkivaltaa? Koulunkäyntiavustaja on se, joka joutuu painimaan riehuvan oppilaan kanssa, ei opettaja. Nälkäpalkan lisäksi saa siis bonuksena mustelmat, haavat, puremat, raapimiset, hiusten repimiset, yms ihan vaan koulun muun henkilökunnan ja oppilaiden turvallisuuden nimissä. Tuokaan "vaarallinen työ" ei näy kuitenkaan palkkauksessa.

      Moniko opettaja joutuu työskentelemään eriytettynä 1-8:n oppilaan kanssa kokonaisia päiviä? Mukaan on annettu vain lista siitä mitä kenenki kanssa pitää tehdä ja missä ajassa, kaikki nuo tunnit ja päivät menee täysin koulunkäyntiavustajan vastuulla, mutta se "vastuu" ei kuitenkaan näy palkassa.

      Moniko opettaja joutuu olemaan aamusta iltapäivään "käsi kädessä ja silmät selässäkin" oppilaiden kanssa aamun kuljetuksista iltapäivän kuljetuksiin, myös ruokailut, välitunnit jne ilman minkäänlaista huokaisutaukoa ja vastaamaan siitä, jos jotain tapahtuu, tai jää tapahtumatta? Tuokaan "vastuu" ei näy palkassa.

      Moniko opettaja joutuu vielä tavallisten viikkotuntiensa lisäksi istumaan vanhempainvarteissa, vanhempainilloissa, luokkaretkillä jne, koska kodin ja koulun yhteistyö on niin tärkeää? Tuokaan "tärkeys" ei näy palkassa...

      Monellako opettajalla työsoppari on jostain elo-syyskuusta joulukuun loppuun, sitten jatkoa 2.1. -alkaen kevätlukukauden loppuun, jos "tarvetta on"? Kesä työttömänä ja sitten yhtäkkiä syksyllä huomataankin taas "tarve" alkamaan jostain syyskuusta joulukuun loppuun? Saikulla ei saisi olla, koska on niin korvaamaton, eikä mitkään "omat henkilökohtaiset menot, kuten vaikkapa lääkärissäkäynti tule kuuloonkaan" - muutenhan oppilaat joutuisi kärsimään. Tuokaan tarve ja välttämättömyys ei työsuhteiden kestossa (ja siten myös palkassa) näy...

      Tässä niinku ihan lyhykäisesti omia kokemuksia. Ja kyllä, olen ihan koulutettu, ammattitutkinnon omaava erityiskoulunkäyntiavustaja, palkassa tuo "koulutus ja ammattitutkinto" ei sen sijaan näy, vaan ihan samaista kouluavustajan palkkaa nämä kunnat maksaa jokaiselle.

      Ei varmaan ole yllätys, ettei enää hirveästi kiinnosta nämä oman alan työt...

      • Kissalle kiitos

        Niin ja nuo vanhempainillat ja muut siis on ihan palkattomia tietysti, jäi näemmä täsmentämättä! Luokkaretkistä yöpymisineen voi saada tunti tunnista vapaata, jos sattuu tulemaan sellaisia hetkiä, että korvaamatonta ei tarvita...


    • Vastuuttomat!!!!

      Hups heijaa, kohta joku ope kyllä suuttuu tommosesta... Esim. Opex...

    • Fiksu akateeminen?

      Opexin kertomaa:

      Tein opiskeluaikana siivoojankin töitä monena kesänä. Enpä ole missään niin helpolla päässyt. Puolen tunnin kahvitaukoja oli useita. Ruokatunnin piti teoriassa olla puoli tuntia, oikeasti se oli yli tunnin. Työ oli helppoa kuin heinänteko.

      Jo tämä kertoo jotain toisen työn arvostamisesta

      • opex

        No eikö sen nyt ole aivan selvää, että toiset työt ovat helpompia kuin toiset! Millä logiikalla siivoojan tai vaikkapa avustajan työ on yhtä vaativaa kuin open? Avustajalla ei ole samaa vastuuta kuin opettajalla. Jos käytännössä on, jotain on pielessä työpaikalla, ja on paras mennä asiassa rehtorin puheille.

        Ja minkäs minä sille mahdan, että joillakin työpaikoilla ei tehdä työtä vaan lähinnä kahvitellaan? Miksi minun pitäisi sellaista arvostaa?


    • Fiksu akateeminen?

      "Opettajana olet koko ajan käytännössä yksin vastuussa."

      Eli siis näillä avustajilla ei ole mitään vastuuta. Mitä niitä sitten kehumaankaan!

      • Kissalle kiitos

        Niinkö? Miksihän ihmeessä koulunkäyntiavustajille sitten sysätään päivittäin kaikki käytännön vastuu ja auta armias sitä rökitystä, jos joku ei mene niin kuin on käsketty (huom käskytys, ei ohjeistus). Viimeisimmässä paikassa tuli mitta täyteen kaksi viikkoa ennen määräaikaisuuden päättymistä ja lähdin kävelemään siltä seisomalta rehtorin kanslian kautta ulos. Takaisin en palannut enää ikinä.

        Monenlaista "halpatyötä" tähän elettyyn on tullut tehtyä, mutta ainoassakaan muussa työss ei ole ollut samaan aikaan yhtä "korvaamaton ja halveksittu".


    • Vaihdettu on jo

      "Alainen nuolee, mutta ei saa kehuja, no siitä sitten alainen suuttuu ja alkaa kirjoittaa suoli24-palstalle. Kyllä elämä on sitten mnomutkaista. Oksettaa."

      - Pitääkö tämä tulkita niin että avustaja on opettajan alainen?

    • Yliopistossa nyt

      Olen lukenut näitä ketjuja täällä ja on kyllä nyt aivan pakko kommentoida.
      Miksi ei täällä voisi kehua työkavereita/ muita ammattiryhmiä, tämähän on keskustelupalsta! Ja sitä paitsi kyllä näillä palstoilla tuntuvat opettat kehuvan eniten itseään ja työnkuvaansa kuin monet muut.
      Jos joku haluaa arvostusta/ kunnioitusta vaikkapa tällaisen palstan kautta joka kattaa koko maan eikä vain sitä omaa työyhteisöä niin sehän on hyvä vain.

      Täällä heti aletaan väittelemään, outoa että koulutetut ihmiset tekevät näin kun kaikki työ on arvokasta. Ei kai se ole sitten suuri vaiva jos täälläkin sanoo muutaman positiivisen sanan, eihän se ole keltään pois vai onko se opettajilta pois jos näitä avustajien töitä arvostaa ääneen?

      Luin tuota ketjua joka oli tämänkin aloittajan alkuperää (opettajat myöhästelevät paljon), sielläkin siivooja toi oman kantansa esiin niin jopa haukuttiin pystyyn. Eikö muut kuin opettajat saa tuoda kantaansa esiin ja tunnustaa kuinka hekin haluaisivat tuntea arvostusta vaikkapa täällä julkisessa mediassa?

      Minun mielestäni opettajat tekevät vastuullista, henkisesti raskasta työtä mutta eikö siinä enää riitä sympatiaa muille, onko se niin kuluttavaa? Käsittääkseni nämä avustajat ovat heidän työkavereita, miksei he voi tuoda haukkumatta kantaansa esille tai nämä koulusiivoojat ?

      Hämmästyin näistä opettajien kirjoituksista todella ja yllätyin että sieltä monista keskusteluista puuttuu se sydämenälykkyys. Anteeksi jos sanon näin mutta tuntuu että näillä on itsellään itsetunto-ongelmia itsensä ja työnsä suhteen jolloin ainut konsti on korostaa omaa paremmuuttaan eikä pytstytä (muutamaa lukuunottamatta) tunnustamaan muidenkin ammattiryhmien osaaminen ja vastuunalaisuus. Mielestäni tätä varten ei tarvitse opiskella yliopistossa.

      • sydänten avustaja

        Valitettavasti on todettava, että opettajilta puuttuu sydämensivistys, mikä taas avustajille on luonteenomaista. Monet tilanteet eivät olisi ratkenneet ilamn sydäntä kovassa koulumaailmassa. Valiutuuko opettajiksi vai sydämmettömiä ihmisiä, en tiedä, mutta se on minun havaintoni 16 v. ajalta ja eri kouluista. Minä itse olen sydänten ihminen ja uskallan kehua siitä itseänikin, vaikka se on lähes tarpeetonta, kun oppilaat ja vanhemmat huomaavat tämän viisauteni. Sääliksi käy opettajia.


    • Yliopistossa vielä

      Niin ja juuri tuollaisten sydänten ihmisten vuoksi monien opettajien on vaikeaa heitä kehua koska tällöin he joutuvat myöntämään että joku muukin voi olla hyvä ja sydämellinen, osata työnsä hyvin HEIDÄN RINNALLAAN , ei siis tarkoita että he tällöin astuvat opettajan varpaille. Monen opettajan ego ei vaan yksinkertaisesti siedä sitä että oppilaat tai vanhemmat kenties pitävät avustajaa arvossa. Opettajalle voi tulla kateus kun avustaja "osaa" myös heidän työnsä.

      Alkuperäinen juttuhan koski juuri sitä että opettajat kehuvat kovasti palstalla kuinka he yksin tekevät niin paljon ja vastuullista mutta kukaan ei kertonut että siellä nämä avustajat AUTTAVAT heitä monessa asiassa eivätkä he ole siellä koulussa yksin. Jutun pointti piti vääristää jotta saataisiin se oma ego taas näkyviin ja vielä miten oikeassa ollaan.

      Kyllä se oikea sydämensivistys näkyy, sitä ei tarvitse suurella egolla mainostaa.
      Huono itsetunto on siellä pohjalla etkä silloin todellakaan pysty arvostamaan kouluohjaajia saatikka siivoojia1 Minunkin käy sääliksi tällaisia opettajia.
      Ps. Enkä nyt aikonut yleistää että eräiden opexien ei tarvitse sitä kommentoida.

      • myy....

        Olen yläkoulun äidinkielen opettaja, ja en kyllä ymmärrä miten nuo kouluavustajat "osaavat" minun työni. Suurin osa työstäni on näkymätöntä, luokkahuoneen ulkopuolella tehtävää kurssien ja oppituntien suunnittelua ja oppilaiden tuotoksien arviointia, ja pieni osa tapahtuu sitten siellä luokkahuoneessa.

        Minulla on luokassani satunnaisesti kouluavustaja (joka menee ja tulee sillä logiikalla että on luokassani jos muualla ei tarvita). Työnjakomme on muodostunut sellaiseksi, että avustaja huolehtii kasvatustyöstä ja minä keskityn opettamiseen. Kouluavustaja tuntuu olevan äärimmäisen tarkka siitä, ettei "astu varpailleni" ja kyselee usein tunnin jälkeen, että "eihän haitannut kun sanoin tai tein näin". En tajua koko kuviota. Minusta me teemme ihan eri työtä.


    • Ajatuksenvirtaa

      Jostain syystä monet opettajat kokee koulunkäyntiavustajan "uhkana" omalle auktoriteetilleen, tms, eikä tästä syystä yksinkertaisesti kykene työskentelemään "tasavertaisena aikuisena KKA:n rinnalla" (kuten lapset asian näkee). Koulunkäyntiavustajat koulutetaan just opettajan työpariksi, ikään kuin oikeaksi kädeksi, tasavertaiseksi aikuiseksi luokassa/koulussa. Jos ja kun todellisessa arjessa törmääkin sitten siihen, että opettaja kokee auktoriteettinsa, itsetuntonsa, ammatillisen egonsa, ihan minkä tahansa olevan uhattuna ja ryhtyy simputtamaan koulunkäyntiavustajaa, ollaankin sitten aika mielenkiintoisessa tilanteessa.

      Kenen etu tuommonen tilanne nyt sitten on? Kaikkein vähiten niiden oppilaiden etu, enkä kyllä hirveän paljon näe minkäänlaisia etuja sen enempää opettajalle, kuin koulunkäyntiavustajallekaan. Toivottava rakentava lämminhenkinen ilmapiiri on tuossa vaiheessa utopiaa ja tilalla on lähinnä sietämätöntä piikittelyä, turhautumista, "arvovsltataistelua" (lue: simputusta) ja muuta vähemmän mukavaa, joka on myös lasten aistittavissa, näkyypä se selkeästi myös muulle koulun henkilökunnalle.

      Itse olen ihmetellyt erittäin suuresti koko kuviota. Onko näin, että joillakin opettajilla on vaan niin olematon itsetunto (joko ammatillinen, tai muutenkin), ettei he kertakaikkiaan voi sietää muita aikuisia luokassa? Herää kysymys, onko tällaiset persoonat nyt sitten muutenkaan alkuunkaan sopivaa opettaja-ainesta ja eikö nämä pitäisi karsiutua jo opintojen pääsykokeiden testauksissa? Ainakin koulunkäyntiavustajien koulutusten pääsykokeissa on varsin kattavat psykologiset testaukset.

      Onneksi joukossa toki on myös sellaisia opettajia, joille tuo yhteistyö on itsestäänselvyys ja sujuu luontevasti, sellaisten opettajien kanssa on ilo työskennellä olemattomasta palkkauksesta ja muusta arvostuksenpuutteesta huolimatta.

      Tämä aihe on sinällään varsin hyvä ja viimeinkin joku ylipäätään nostaa koko ammattikunnan näihin keskusteluihin, kauan tästä ammattikunnasta onkin jo vaiettu. Myöt koulunkäyntiavustaja on opetustyössä olevaa ammattikuntaa ihan siinä kuin opettajatkin!

      • Koulussa töissä

        Onnekseni minulla on ollut vain sellaisia koulunkäyntiohjaajia, jotka osaavat ammattinsa ja hoitavat sen loistavasti. Käskyttää ei totta totisesti ole ikinä tarvinnut! Meillä työnjako on aina toiminut, eikä koulunkäyntiohjaajien ole tarvinnut purkaa omaa itsetunnon puutettaan, järjetöntä kateuttaan tai ammatti- ja sosiaalisten taitojen vajaustaan opettajien ammattikunnan aiheettomaan parjaamiseen.

        Totta puhuen sinun vuodatuksesi oli jokseenkin tylsää luettavaa, täynnä katteettomia yleistyksiä ja yksisilmäisyyttä.


      • JuhoP
        Koulussa töissä kirjoitti:

        Onnekseni minulla on ollut vain sellaisia koulunkäyntiohjaajia, jotka osaavat ammattinsa ja hoitavat sen loistavasti. Käskyttää ei totta totisesti ole ikinä tarvinnut! Meillä työnjako on aina toiminut, eikä koulunkäyntiohjaajien ole tarvinnut purkaa omaa itsetunnon puutettaan, järjetöntä kateuttaan tai ammatti- ja sosiaalisten taitojen vajaustaan opettajien ammattikunnan aiheettomaan parjaamiseen.

        Totta puhuen sinun vuodatuksesi oli jokseenkin tylsää luettavaa, täynnä katteettomia yleistyksiä ja yksisilmäisyyttä.

        Opettajat ovat sentään fiksua porukkaa ja suvaitsevaisia kaikille mielipiteille toisin kuin kouluavustajat. Meillä koulussa avustaja on aukonut oppilaille päätään niin, että on alkanut pelkäämään jo autonsa kumien puhkomista. Kantaa eri luokista ilman lupaa opettajien työvälineitä ja jopa henkilökohtaisia tavaroita. Ja on itseään täynnä. On kyllä pyrkinyt OKL:ään, mutta ei ole päässyt, kun ego on liian suuri. Ovatko kaikki avustajat hänenlaisiaan? Tiedän kokemuksesta, että eivät ole.


    • ap.

      Siis yllä oleva oli niin ASIAA ettei voi enää muuta lisätä! Kiitos!

      • Tyhmänä kyselen

        Tuota... Mikä ylläoleva?


    • ap.

      Höh, se piti tulla kommentiksi tuonne Ajatuksenvirtaa ninimerkin alle, ei siis yllä olevalle. Sehän on kirjoitettukin 16.1 ja yllä oleva 17.1. Siirtääkö joku näitä kommentteja? No joka tapauksessa, kaikki eivät tietenkään ole ylläolevan kaltaisia, sehän on selvä, JuhoP:kin sen tietää mutta halusi nyt taas tuoda sen suuren, erinomaisuutensa esiin. tuo on juuri niin tyypillistä, en vaivaudu enempää kommentoimaan.

      • JuhoP

        Totuusarvona kaikki opettajat on totta, mutta kaikki kouluavustajat ei. Sitäpä tässä ajoinkin takaa.


    • Yksinpurjehtijax

      Olen ollut opettajana 30 vuotta, enkä kehtaa kouluavustajaa komennella, jollei itse keksi mitä voi tehdä, niin olkoon tekemättä. Älykäs ihminen hoksaa, sellaisiakin on. Jos annat kokeen monistettavaksi, niin aika usein ohjeita ei ole noudatettu, joten monistan itse, niin ei tule sitten yllätyksiä koetilanteessa. On aivan käsittämätöntä miten erilailla kaksi aikuista ihmistä voi asioista ajatella.

      Yksi hyvä avustaja kymmentä opettajaa kohden on sopiva määrä, silloin avustaja voi lomittaa lyhytaikaiset sairastapaukset, koska tuntee talon.

      Muuten avustajan virat voi lakkauttaa ja sillä rahalla palkata opettajia ja pienentää luokkakokoja.

      • avustelija

        "Muuten avustajan virat voi lakkauttaa ja sillä rahalla palkata opettajia ja pienentää luokkakokoja"
        ...et sitten ole ainakaan pienryhmässä, erityislasten parissa ollut...
        Todella akateemisesti koulutetun ihmisen åpuhetta Sinulta, hyvä ope.


    • Koulunkäynnin ohjaaj

      Kyllä täytyy sanoa, että ompa monen kirjavaa mielipidettä.. Itse olen kko ja todellakin arvostettu työyhteisössäni! Palkka ok, ja vastuu ok. Ja opet jopa haluavat minut mukaan tunneilleni, koska tietävät, että omaan keinot, joilla saan yläkoululaiset pysymään opissa ja "ruodussa". Mutta ehkä meitä on moneksi.. :)

    • pippuri

      Olen nyt ollut aineenopena pienehkössä yläkoulussa puolisen vuotta ja noin puolella tunneista on mukana avustaja kun ryhmissä on vähän erityisilapsia. Enimmäkseen avustajat seisovat luokan perällä ja saattavat sanoa kaksi kertaa tunnissa jollekin oppilaalle, et "olepas Pertti hiljaa". Tämä on tietenkin vain minun kokemukseni.

      Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että tuttu ja turvallinen avustaja, joka on ollut saman luokan kanssa vuosia, luo luokkaan rauhallista ilmapiiriä jo pelkällä olemassaolollaan, varsinkin jos opet vaihtuvat usein. Ainakin alakoulussa. Minusta itsestänikin on aloittelevana opettajana mukavampi mennä luokkaan, kun tiedän että siellä on toinen aikuinen, joka tuntee lapset ja auttaa jos jotain yllättävää tapahtuu.

      Mutta jos sitä konkreettista tekemistä katsotaan niin, kyllä, hiljaa seisomisesta voi nähtävästi saada jonkinlaista tuntipalkkaa. Ja edelleen: puhun vain niistä kolmesta avustajasta, joiden kanssa olen itse työskennellyt.

      • tekemistä on

        Teidän luokalla ei sitten ole tarvetta koulunkäyntiavustajalle jos ei tekemistä ole tai sitten avustajat eivät jostain syystä tiedä/tee tehtäviään.
        Itse harvemmin edes ehdin seisoskella;opetus on opettajan vastuulla ja koulunkäyntiavustaja on avustaja.


      • pippuri.
        tekemistä on kirjoitti:

        Teidän luokalla ei sitten ole tarvetta koulunkäyntiavustajalle jos ei tekemistä ole tai sitten avustajat eivät jostain syystä tiedä/tee tehtäviään.
        Itse harvemmin edes ehdin seisoskella;opetus on opettajan vastuulla ja koulunkäyntiavustaja on avustaja.

        Olen aineenopettaja, joka opettaa myös alakoululla - omaa luokkaa minulla ei ole. Minusta koululla on aika hyvät resurssit, kun nuo avustajat käyvät useinkin seisoskelemassa tunneillani - tänä keväänä usein myös sellaisilla tunneilla, joilla en erityisemmin tarvitsisi avustajaa. Yksi avustaja sanoi itsekin, että hänellä on "aika laiskoja tunteja". Mutta tämä koskee siis vain tätä yhtä pientä maalaiskoulua, jolla on omat erityispiirteensä muutenkin.Olen kyllä nähnyt vierestä sellaistakin arkea, jossa kouluavustajan jaksamista voi vain ihmetellä.


      • tekemistä on
        pippuri. kirjoitti:

        Olen aineenopettaja, joka opettaa myös alakoululla - omaa luokkaa minulla ei ole. Minusta koululla on aika hyvät resurssit, kun nuo avustajat käyvät useinkin seisoskelemassa tunneillani - tänä keväänä usein myös sellaisilla tunneilla, joilla en erityisemmin tarvitsisi avustajaa. Yksi avustaja sanoi itsekin, että hänellä on "aika laiskoja tunteja". Mutta tämä koskee siis vain tätä yhtä pientä maalaiskoulua, jolla on omat erityispiirteensä muutenkin.Olen kyllä nähnyt vierestä sellaistakin arkea, jossa kouluavustajan jaksamista voi vain ihmetellä.

        Itse työskentelen isossa koulussa,oppilaita lähes 600. Todellista tarvetta on ja itselläni ainakin riittää töitä kokopäiväksi;valita en työn määrästä koska itse en pidä siitä että työssä vain istuskellaan tai seisoskellaan.
        Jokaisessa luokassa on n.2-4 oppilasta jotkta tarvitsevat lähes koko ajan apua tietyillä tunneilla. Käyvät myös resurssiopettajalla ja tukiopetuksessa.


      • Ei seisomiselle
        pippuri. kirjoitti:

        Olen aineenopettaja, joka opettaa myös alakoululla - omaa luokkaa minulla ei ole. Minusta koululla on aika hyvät resurssit, kun nuo avustajat käyvät useinkin seisoskelemassa tunneillani - tänä keväänä usein myös sellaisilla tunneilla, joilla en erityisemmin tarvitsisi avustajaa. Yksi avustaja sanoi itsekin, että hänellä on "aika laiskoja tunteja". Mutta tämä koskee siis vain tätä yhtä pientä maalaiskoulua, jolla on omat erityispiirteensä muutenkin.Olen kyllä nähnyt vierestä sellaistakin arkea, jossa kouluavustajan jaksamista voi vain ihmetellä.

        "hyvät resurssit, kun nuo avustajat käyvät useinkin seisoskelemassa tunneillani "

        Kysymys sinulle: miten teet opetustyötä? Otatko huomioon avustajan, teetkö hänelle tilaa, luotko toimintaedellytyksiä. Vai oletko koko tunnin äänessä, varaatko kaiken ajan itsellesi V sinun ja oppilaiden väliselle vuorovaikutukselle?

        Toisaalta, jos teidän oppilaanne eivät osaamisensa ja käyttäytymisensä puolesta tarvitse avustajaa, voisit järjestää tunnin niin, että avustajasta olisi silti hyötyä. Itse tekisin niin.


    • örk

      kka:lla on yleensä hyvä perse

      • aineenope

        miesavustajillakin?


    • Hyvä/heikko kka

      Ompa tympeä ketju. Asiaa ei aloituksessa eikä vastauksissa. Paitsi siinä, missä ihmetellään aloittajan motiivia.

      Olen koulunkäytiavustaja, en kaipaa erityistä kiitosta keneltäkään, en ole vapaaehtoistyöntekijä, vaan saan palkkaa työstäni. Ihan kuin koulunkäyntiavustajilla olisi todistetusti huono itsetunto, joka vaatisi kasassa pysyäkseen jotain kummaa pönkitystä.

      En koskaan mieti, olenko tasa- vai eriarvoinen, mitä merikitystä sillä. Ja kuka sen voi määrittää. Enkä ymmärrä tuota yleistävää arvostusvaatimusta, ihan kuin opettaja olisi aloittajalle yhä se kaiken tiedon ja viisauden haltija, joka hän on ekaluokkalaisille.

      Jokainen voi puhua vain omissa nimissään.

      MUTTA
      Koulunkäyntiavustaja on lainsuojaton, varsinkin jos hänellä ei ole vakituista tointa. Silloin hän on todella vapaata riistaa, ja pyydys käy. Väsyneiden ja ylikuormittuneiden, mahdollisesti fyysisestikin sairaiden opettajien vapaasti arvosteltava avustaja on hätää kärsimässä.

      En tiedä, onko joidenkin opettajien todellisuudentaju niin kovassa kurimuksessa lukuvuoden aikana, että he saattavat sysätä vähääkään ajattelematta avustajaparan harteille syyt epäonnistumisista. Ja useinhan avustaja on ainoa muu aikuinen vuosiin, jota pääsee heittelemään vapaasti ikävillä huomautuksilla.

      Kokemustenin mukaan opettajat käyttäytyvät edessäpäin hyvin, mutta takanapäin antavat aikuiselle palkkatyötä tekevälle avustajalle huonot kouluarvosanat.

      Tässäkin ketjussa joku opettaja haukkuu kka:n koulutusta... No, noin tekee hämmästyttävän harva. Ja, mitä minun kokemuksiini tulee, opettajat pitävät yleensä avustajista, joilla on vain jokin peruskoulun päästötodistus ja vähän muuta. Ovat yleensä kiitollisisa pompotettavia, kuin lapset...

      Kka:n koulutus on tosiaan lyhyt, vaikka onkin verrattain työläs. Mutta huomiotta on näissä keskusteluissa jätetty se, että se ei ole perustutkinto, vaan ammattitutkinto. Tarkoittaa, että avustajalla (nykyään) on yleensä jonkin muun soveltuvan alan perustutkinto ennen ammattitutkinnon suorittamista.

      Kuka kieltää rekrytoinnissa kiinnittämästä huomiota kka:n kouluttautuneisuuteen ja taitoihin? Osalla avustajista on heikko koulutustausta, mutta osalla on hyvä. Olkaa hyvä ja valitkaa.

    • gkggkkgkgkg

      Entäs sitten ne koulunkäynninohjaajat jotka ovat osan päivästä koululla ja osan päivästä iltapäiväkerhossa millaista kohtelua saitte opettajien puolelta?Minun kokemukseni oli negatiivinen opettajien suhtautumisessa iltapäiväkerhotoimintaan. Hirveästi haluttiin sanella sitä missä iltapäiväkerho saa olla ja missä ei. Varsinkin tiloista oltiin todella mustasukkaisia opettajien taholta.

      Sen sai myös huomata,että vapaa-aikatoimen ja koulutoimen esimiesten yhteistyö ei toiminut mitenkään.Muutenkaan en ymmärrä sitä,että mitä järkeä on laittaa avustajaa vain kahdeksi tunniksi koulun puolelle?Ei siinä päässyt mukaan siihen miten koululla toimittiin.

    • nuuppa_naalinaama

      Olen tavannut työssäni monenlaisia koulunkäyntiavustajia. Parhaimmillaan luokassa on lisäkseni toinen oman alansa ammattilainen, joka tekee työtään itsenäisesti ja näkee paikat, joissa toimia. Huonoimmillaan koulunkäyntiavustaja on riippakivi, joka joko odottaa jatkuvasti kiinni kyljessäni ohjeistusta, mitä voisi tehdä, tai yrittää löytää opiskelijoista uusia kavereita itselleen. Huonot kokemukset ovat kyllä saaneet arvostamaan entistä enemmän niitä työnsä aidosti hallitsevia koulunkäyntiavustajia.

    • kakskyt

      flikkafrendi on koulunkäyntiavusta ja sanoi että paskaa tulee niskaan joka puolelta. ÄLKÄÄ MENKÖ!!!!!! ja palkka ihan perseestä kuulemma.... ite vierestä seuranntu niin parempi nostella osinkoja ja nauraa partaani....

    • myrsky

      Öööö.. jos ette tarvitse avustajaa, niin miksi otatte sellaisen luokkaan? Ei kai se pakko ole? Ja miksi ei voi kertoa, mitä toivoo hänen tekevän? Kyllä niinkin voi käydä, että ope ei tykkää, jos avustaja on liian omatoiminen, ja siksi avustaja saattaa varoa sitä ja odottaa mieluummin, että opettaja kertoo mitä toivoo...

    • gkggkkgkgkg

      Jos otetaan töihin uusi koulunkäyntiavustaja niin miksi häntä ei voi perehdyttää työtehtäviin?MIkä muuten on lakisääteinen määrä ohjaajia,jos lapsia on kerhossa 40?Meillä oli kolme ohjaajaa yksi avustaja?Eikös ohjaajia ole silloinkin liian vähän?

      • perehdytys123

        lakihan määrää että perehdytys on annettava


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe