MISSÄ VAIHEESSA raskautta JA MITEN olette kertoneet vanhemmillenne että olette pieniin päin?
Raskaudesta kertominen - gallup
27
37112
Vastaukset
- tarja
vaikka oot aikuinen ihminen,parisuhteessa jne niin onpa vaikeaa kertoa tuo uutinen.Kahta ensimmäistä en oikeen muista mutta vajaa kaksi vuotta sitten äitini oli käymassä vanhimmman lapsen synttäreillä ja oli muitakin vieraita,joten siinä en saanut tilaisuutta kertoa joten laitoin tekstarin sit illalla että päivällä ei ollut tilaisuutta kertoa jne.Olen ollut n.10:llä raskausviikolla kun olen lähisuvulle asian kertonut...
- Maiju
vielä vähään aikaan. Nyt raskausviikkoja on takana tasan 8 ja ajattelimme mieheni kanssa odotella siihen maagiseen kolmeen kuukauteen, koska mikäli jotakin ikävää sattuu (yleensä 3 kk:n jälkeen riski pienenee) niin suruviestin kertominen läheisille ottaisi liian koville oman surun lisäksi.
Toki asian haluaisi jakaa läheisimpien kanssa jo heti sillä olen jo yli 30 v ja tuleva vaavi on ensimmäinen. - Katjuska
Meillä oli hauska kertomistapa jo mietittynä valmiiksi, mutta kun kuulimme miehen veljen vaimon odottavan vauvaa niin uutinen lipsahti meiltäkin! Olin silloin vasta rv 6.
Omalle äidille soitin samana iltana. Harmittaa etten kertonut kasvotusten, olisin halunnut nähdä reaktion kun äiti kuuli ensimmäisen lapsenlapsen olevan tulossa! Sellaista huutoa ja iloa kuului langan päästä...
En olisi osannut pitää salaisuutta 13. viikolle asti, joten uutisen lipsahtaminen olikin helpotus. Onkin mukavampaa jutella vapaasti alkuraskauden oireista perheen kanssa. - BlackCat
Kyllähän sitä olis halunnut kertoa jo samantien kun sai asiasta tietää (ensimmäinen meillekkin tulossa). Mutta päätettiin sitten kuitenkin odottaa, että sydänäänet on kuultu, jolloin asia on varma ja paljon konkreettisempi itsellekkin. Eli raskausviikolla 10 kerrottiin vanhemmille, mutta korostettiin että sitä "riskeintä" aikaa keskenmenolle on vielä pari viikkoa jäljellä.
Odotettiin sellaista tilannetta, että oli koko perhe sopivasti koolla, taisi olla ruokailun jälkeen ja aloitettiin että: "meillä olis vähän uutisia: jos kaikki hyvin menee, niin meille tulee vauva lokakuussa :o)" - pörrö
Minä en moista salaisuutta halununnut pantata vaan kerroin melkein heti tehtyäni raskaustestin taisi olla silloin vielä mutsin 50-vee päivä, joten hän oli aivan onnellinen kun ensimmäinen lapsen lapsi tulossa:) Pappa myös onnellinen. Halusin kertoa myös sen takia et mun vanhemmat ovat olleet aina tukena ja jos esim. keskenmeno olis tapahtunut siitä olisi voinut sitten puhua.:)
- Onpa
Meillä on suvussa ns. kirous, että ensimmäisen tyttölapsen ensimmäinen lapsi kuolee, joko odotusaikana tai synnytyksessä (uskoo ken haluaa, mutta totta on jo 3:ssa polvessa), joten meillä ei raskauksista kerrota ollenkaan, vaan jos masu kasvaa niin isoksi niin sittenhän se huomataan, muutamille käynyt niin, että on vasta synnytyslaitokselta soitettu isovanhemmille ja muille. Itselläni ensimmäinen raskaus ollut kohdunulkopuolinen, eli eka lapsi kuoli. Kirous jatkuu. Joten seuraavastakaan en tule kertomaan ennen kuinjoku sen huomaa tai sitten vasta kun olen sen elävänä saanut.
Äitini kertoi ettei hän uskaltanut kertoa omalle äidilleen eikä edes ostaa mitään valmiiksi lapselle, jos jotain menisi pieleen. Häneltä on kuollut kaksi lasta. - pörrö
Onpa kirjoitti:
Meillä on suvussa ns. kirous, että ensimmäisen tyttölapsen ensimmäinen lapsi kuolee, joko odotusaikana tai synnytyksessä (uskoo ken haluaa, mutta totta on jo 3:ssa polvessa), joten meillä ei raskauksista kerrota ollenkaan, vaan jos masu kasvaa niin isoksi niin sittenhän se huomataan, muutamille käynyt niin, että on vasta synnytyslaitokselta soitettu isovanhemmille ja muille. Itselläni ensimmäinen raskaus ollut kohdunulkopuolinen, eli eka lapsi kuoli. Kirous jatkuu. Joten seuraavastakaan en tule kertomaan ennen kuinjoku sen huomaa tai sitten vasta kun olen sen elävänä saanut.
Äitini kertoi ettei hän uskaltanut kertoa omalle äidilleen eikä edes ostaa mitään valmiiksi lapselle, jos jotain menisi pieleen. Häneltä on kuollut kaksi lasta.onhan asiassa tuokin puoli ja jos aiemmin ollut kaikenlaista niin sitähän ei senkään takia halua kertoa raskauden alussa. Itse olen tosi hyvissä väleissä mutsin kanssa ja jos jotain tapahtuu on hyvä et voi jollekin tosi läheiselle ihmiselle mieheni lisäksi. Anoppilaan kerrottiin miehen kanssa myöhemmin. Olen kuitenkin ajatellut et jos lapselle jotain sattuu vaikka synnytyksessä niin asiaa ei voi kamalasti välttää ja minusta on hyvä puhua pois omaa pahaa oloani enkä sen takia asiaa ole pahemmin miettinyt. Meillä suvun raskaudet menneet hyvin ja keskenmenoja ollut varmasti mutta ei muuta. Kukin toimii tavallaan eiks vaan. Esimerkkinä itse en ole ostellut vauvalle mitään raskauden alussa enkä puolivälissäkään. Siinä mielessä olen ollut varovaisempi. Jos tulisi kesken olisi kurjaa tulla kotiin katsomaan vauvan vaatteita ym. asioita
- Miimu
Hei. Minulla rv 6 menossa, mutta en ole ajatellut kertoa vielä raskaudestani vanhemmilleni tai anoppilaan. Odotamme ainakin kuukauden ennen kuin paljastamme asian. Mieli kyllä tekisi kertoa ihan hirveästi, haluaisi hehkuttaa ja hankkia vauvan vaatteita jne. Mutta päätettiin katsoa alku rauhallisesti. Ja tekstarilla ajateltiin ilmoittaa sitten kun ilmoitetaan.
- ...
Äitienpäivänä molempien äidit saivat mummu-kortin ja kestihän se hetken, ennenkuin asia meni perille, mutta ilo ensimmäisestä lapsenlapsesta oli sitäkin suurempi. Silloi taisi olla menossa rv 9.
- kumminkin
Olemme ajatelleet kertoa raskaudesta vasta kun ihmiset itse asian huomaavat. Olen kyllä aina ollut hyvin laiha, joten saattaa olla ettei siihen kovin kauaa menekään.
Siskollani on vasta puoli vuotias lapsi ja kun perhe kohtaa (mikä tapahtuu aika harvoin)en halua viedä huomiota heiltä kertomalla raskaudeestani. Raskauteni on vielä niin aluillaankin 5 5, että asia ei ole itsellekään oikein vielä sisäistynyt. Kaikkea voi vielä sattuakin... Tuntuu paremmalta odotella rauhassa.
Kyllähän sitä sitten ehtii hehkuttamaan :)
- Anniina
Ajattelin että sitten kun on ultasta saatu kuvia tulokkaasta, niin sitten voisi laittaa mummolle ja papoille kirjeen johon liittää kopion ultrakuvasta... viedä ne sitten itse että näkee ne yllättyneet ilmeet.
- piipero
itselläni on menossa rv 9 3, raskauvestani en ole kertonut kun siskolleni. mieheni haluiasisi hehkuttaa kaikille et meille tulee vauva, mutta olen joutunu toppuutteleen, koska pelkään niin keskenmenoa!! ensiviikolla on aika neuvolaan lääkärin tarkastukseen jossa kuunnellaan sydänäänet, mutta itse haluan vielä kertomisen suhteen oottaa ensimmäiseen ultraan asti, mielelläni pitäisin sen salassa vielä sen jälkeenki, vaikka toisaalta tekisi mieli kertoa ainakin vanhemmillemme, mutta tiedän sen alituisen hyysäämisen, kyselemisen ja sen härdellin mikä alkaa kerrottuamme, sen takia haluaisin pitää viel salasa mahollisimman pitkään.. ainakaan ennen kun ensimmäinen kolmannes on mennyt kunnialla ohi, ei mielestäni kannata kertoa, koska keskenmenon vaara on kuitenki suurimmillaan sillon.
kun aika tulee kertoa ajattelin että jos antais ultrakuvan käteen ja katsois reaktion, kauanko menee ennen ku ymmärtävät mistä on kyse.. vaihtoehtoisesti kysytään että haluavatko osallistua vaunujen hankintaan..... - takiainen
Päätettiin odotaa ainakin ne 12 viikkoa, jos vaikka jotain tulee. Mulla np-ultra onneks just 12 viikolla, siellä kaikki hyvin, joten hirvee sumpliminen että nyt pääsee äkkiä kummankin vanhempien kanssa naamakkain uutisen kertomaan, kun millään ei enää malttais. Anopille kerrottu, sehän meni ihan sekasin. Samaa odotettavissa muistakin, kun kaikkien eka lapsenlapsi. Kavereille päätettiin kertoa vasta sitten kun perheet tietää.
- dolly parton
Me kerrottiin heti ekan ultran jälkeen (rv.13) lähimmille sukulaisille: ihan vaan tyyliin että "hyviä uutisia - ultrassa kaikki näytti hyvältä, lapsi odotettavissa". Sitten kerrottiin vähitellen kavereillekin, sitä mukaa kun niitä tapasi.
Koska mun etuvarustus on turvonnut kunnolla, ei juuri kukaan ollut varsinaisesti yllättynyt uutisesta, vaikkei mitään etukäteen aikeistakaan ollut puhuttu.
Tietysti yksi hauska tapa kertoa asiasta (huumorintajuisille) on kertoa hankkineensa rintojen suurennuksen luomumenetelmällä. Sivuvaikutukset tosin ovat merkittävät ja varsinainen rintoja suurentava vaikutus väliaikainen... - näin
olin 5 4 rv kun kerroin äidilleni, nyt vasta 6 5, koko ajan saa pelätä että kaikki ei mee hyvin, mutta toivotaan koko ajan parasta!
- Meku
viikolla 12-13 välillä -sillon eka ultran jälkeen tuleville isovanhemmille soitettiin uutisesta.
- Salaaja
Vanhemmillemme ja sisaruksillemme kerroimme viikolla 10. Muille kerromme vasta rakenneultran jälkeen, jos kaikki on ok. Asian kun voi minun kohdalla ainakin vielä salata kaikilta, sillä vatsani ei ole vielä kasvanut niin, että kukaan ulkopuolinen voisi asiaa arvatakkaan...(tosin haikailen jo ison mahan perään ; )) Tietenkin, jos vatsa nyt yht´äkkiä kasvaa kovasti, saataa paljastaminen tulla eteen ennen rv 20. Keskiviikkona olen rv:lla 17.
- stella
Kerrottiin hyvin menneen np-ultran jälkeen rv 12 4 ja ihan vaan puhelimella kun välimatka on niin pitkä. Haluttiin odottaa suurimman riskiajan ohitse. Suunnitelmissa oli kyllä ihan muu, jännempi tapa, mutta ei jaksettu enää itse odottaa kertomista. Todella onnessaan tuntuivat olevan näinkin!
- ...
...jo rv 16. eimmekä vieläkään ole keksineet hyvää keinoa kertoa asiasta lapsilleni, tulevan vauvan sisarpuolille. jotenkin pelottaa, miten suhtautuvat.
lapsilta se tieto sitte puolivahingossa livahtaisi muillekkin sukulaisille, eli se järjestyisi siten.
mutta jotenkin hankalaa...
huokaus. - raskaana***
Mä olen nyt 4 kuulla raskaana eikä olla kerrottu vielä kelleen... tietävät sitten kun huomaavat. Olen aina ollut pyöreähkö ja käyttänyt löysiä vaatteita... vaikeampi huomata
- Laura
Viikko testin tekemisen jälkeen lähetettiin molempien anoppien sähköposteihin viesti otsikolla Kuva-arvoitus.
Viesti kuului: "Liitteenä on kuva-arvoitus. Mikäli osaatte ratkaista tehtävän, saatte paljastaan vastauksen ainoastaan puolisoillenne." Liitteenä olikin sitten kuva kahdesta WC-paperipalan päällä makaavasta raskaustestistä, joissa molemmissa oli kaksi punaista viivaa.- RV5+6
Olen itsekin raskaana mutta mieleeni ei tulisi ikinä lähettää muille jotain kusisia testituloksia. En myöskään käsitä miksi ihmiset ottavat niistä kuvia ja julkaisevat esim. facebook:issa.
Eikö sitä voi kirjoittaa vaan onko pakko jostain pissaisesta tikusta ottaa kuva? Aiomme kertoa ihmisille vasta kun rakenneultra on tehty. Mieheni yksi työkaveri tietää ja minun yksi kaverini, helpotti kun pystyi jollekin kertomaan.
- Outi82
Kerroin heti, ku testi näytti positiivista.
- Ninnaliinuska
Esikoisesta laitoimme rv 12 runon muodossa viestin minun vanhemmille ja miehen vanhemmille lykkäsimme vain ultrakuvan käteen. Toisen kohdalla rv 20 annoin äidille ultrakuvan, jota hän luuli esikoisen vanhaksi ja kesti hieman tajuta ja miehen vanhemmille kerroimme ruokapöydässä. Ystävälleni kerroin kummastakin raskaudesta n. rv7.
- hoh,hoijaa
vanha viestiketju....
- ghds72u
Meijän oli pakko kertoa heti kun testi näytti positiivista!!! Oltiin jo vuosi yritetty lasta!!!! :)
- p a p u pata
Kerroin aidille alle viikko raskaustestin tuloksesta. En muista olisko ollut vaan pari paivaa testin jalkeen eli ihan alusssa. Olen 35 vuotias, ensiraskaus joten aiti todella ilahtui ja yllattyi. :-) Vahemman tutuille aloin kertoa rv 10 kun en malttanut odottaa, ja viela vahemman tutuille sitten rv 12 kun oli pahin riskiaika ohi. Vai kerroinkohan viikkoa paria aikasemmin kun en vaan malttanut odottaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841